logo

mustaqillik yillarida buxoro amirligini o’rganish tarixi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

170.435546875 KB
MAVZU:MUSTAQILLIK 
Y ILLA RIDA  BUX ORO 
A MIRLIGIN I O’RGA N ISH 
TA RIX I
Bajardi:Olimjonov Bekmuhammad
Tekshirdi:Yakubov Akmal  •
Oʻrta Osiyo xonliklari ichida Buxoro amirligi alohida mavqeiga ega 
boʻlgan, katta hududlarni egallagan davlat edi. Manbalarga koʻra, XVIII 
asrning oʻrtalariga kelib Buxoro amirligi hududlarida birmuncha 
oʻzgarishlar sodir boʻladi. Bu davrda Buxoro hukmdorlari oʻz 
tasarruflarida Buxoro shahri va uning atrofidagi Vobkent, Gʻijduvon, 
Qorakoʻl, Vagʻoza tumanlari, Qashqadaryo va Miyonqol vohalarini 
saqlab qololgan edilar. Xoʻjand, Toshkent, Hisor vaqti-vaqti bilan esa 
Gʻuzor, Shahrisabz, Nurota, shuningdek Amudaryoning oʻng sohilidagi 
Balx, Andxay, Maymana, Badaxshon va Shibirgʻonlar ham Buxoroga 
vassal boʻlishiga qaramay unga itoat etmay qoʻyganlar.Siyosiy 
parokandalikning asosiy sababi – soʻnggi ashtarxoniylar davridagi oʻzaro 
kurashlar, markazdan qochuvchi kuchlar mavqeining oʻsishi edi. •
XVIII asrning ikkinchi yarmidan boshlab, yaʼni mangʻitlar sulolasi 
hukmronligi oʻrnatilgach, Buxoro amirligi yana asta-sekin 
mustahkamlana boshlaydi. Shu asrning 70-80 yillariga kelib Buxoro 
amirligining markaziy hududini Samarqand va Buxoro shaharlarini oʻz 
ichiga olgan Zarafshon vohasi tashkil qilar edi. XIX asrning boshlariga 
kelib Buxoro amirligi hududiga Zarafshon hamda Qashqadaryo 
vohalaridan tashqari Surxon vohasi, Hisor, Xoʻjand, Oʻratepa, Panjikent 
kabi aholi zich joylashgan tumanlar, Janubiy Turkmanistonning katta 
qismi, jumladan Chorjoʻydan to Murgʻob daryosigacha boʻlgan hududlar 
kirar edi. Bu davrda Buxoro amirligi hududlarining kengayishiga asosiy 
sabab – mangʻitlar  sulolasining markazlashgan davlat barpo etishga 
intilishi edi. XIX asr boshlarida Buxoro amirligi bir tomondan Eron va 
Afgʻoniston,ikkinchi tomondan Xiva xonligi, uchinchi tomondan qozoq 
juzlari va toʻrtinchi tomondan Qoʻqon xonligi hududlari bilan 
chegaradosh edi. Ma lumotlarga  ko ra,Buxoro  amirligi  aholisi  XVIII  asrning ʼ ʻ
ikkinchi  yarmidan  boshlab  tez  ko paya  boshlaydi.  XIX  asrning 	
ʻ
boshlariga  kelib  amirlik  aholisi  taxminan  2  mln.dan  oshiq,  50-
yillariga  kelib  taxminan  2,5mlndan  ortiq  kishini  tashkil  etgan. 
Buxoro  shahrida  taxminan  60  mingdan  ziyodroq,  Samarqand 
shahrida esa taxminan 50 mingdan ortiq aholi istiqomat qilgan.
Amirlik  aholisining  katta  qismini  o zbeklar  tashkil  qilgan 	
ʻ
bo lib,  juda  ko plab  o zbek  urug lari  vakillari  amirlikning 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
deyarli  barcha  hududlarida  yashaganlar.  Aholi  tarkibidagi 
tojiklar  Samarqand,Buxoro,  Nurota,  Urgut,  Kitob  kabi 
shaharlarda,  tog li  tumanlarda,  jumladan,  Panjikent,  Vaxsh, 	
ʻ
Hisor,  Qorategin,  Ko lob,  Shahrisabz,  Qobadiyon,  Yakkabog  	
ʻ ʻ
bekliklarida, Zarafshonning yuqori qismida istiqomat qilganlar.
Turkmanlar  ham  Buxoro  amirligi  aholisining  son  jihatdan  katta 
qismini  tashkil  etganlar.  Ular  amirlikka  qarashli  bo lgan 	
ʻ
Amudaryoning  ikki  qirg og ida  joylashgan  yerlarda,  ya ni, 	
ʻ ʻ ʼ
amirlikning  janubiy  va  g arbiy  hududlarida  istiqomat  qilishgan. 	
ʻ
Buxoro  amirligi  hududida  aholining  kichik  qismini  arablar 
tashil  etgan  bo lib,ular  asosan  Qarshi  va  Sherobod  bekliklarida 	
ʻ
yashaganlar. Buxoro  amirligida  asosiy  hunarmandchilik  markazlari  sifatida  shaharlar  katta  ahamiyatga  ega 
bo lgan bo lsa-da, ko pgina  yirik qishloqlarda  ham  hunarmandchilikning kundalik ehtiyoj uchun ʻ ʻ ʻ
zarur  sohalari  rivojlangan  edi.  Butun  o rta  asrlarda  mavjud  bo lganidek,  amirlik  davrida  ham 	
ʻ ʻ
hunarmandlar  uyushmalari  (kasaba,  sexga  ega bo lganlar). Uning  tashkil  topishi mahsulot  ishlab 	
ʻ
chiqarish  ustidan  nazorat  o rnatishga,mahsulot  ishlab  chiqarish  huquqini  saqlash	
ʻ
va  raqobatbardoshlikka  intilish  bilan  bog liq  edi.  Amirlikdagi  hunarmandchilikning  barcha 	
ʻ
sohalarida  bunday  uyushmalar  mavjud  bo lib,  uni  saylab  qo yiladigan  shaxs-rais  yoki  oqsoqol 
ʻ ʻ
boshqargan.  Hunarmandlar  ishlab  chiqargan  mahsulotlar  narxini  belgilashda,  turli  soliq  va 
to lovlar  yig imida,  usta  va  shogird  munosabatlarida,  xo jalik  ishlarini  yuritishda  uyushma 	
ʻ ʻ ʻ
raisining xizmati katta bo lgan.	
ʻ
Ilgarigi  davrlarda  bo lganidek,  amirlikning  hunarmandchiligi  sohasida	
 	ʻ to qimachilik 	ʻ uning 
asosiy  tarmog i  hisoblangan.  Ushbu  tarmoqning  rivojlanishiga  asosiy  sabab,  birinchidan  soha 	
ʻ
uchun  mahalliy  xom  ashyo  manbalari  –  paxta,  jun,  ipak  yetarli  darajada  bo lgan  bo lsa, 	
ʻ ʻ
ikkinchidan,  ichki  va  tashqi  bozorda,  kundalik  hayotda  to qimachilik  mahsulotlariga  talab  katta 	
ʻ
edi. Amirlikda  ayniqsa  bo z,  chit,olacha  ko p  miqdorda  tayyorlangan.  Qarshi,  Hissor,  Baljuvon, 	
ʻ ʻ
Dehnov,  Samarqand,  Buxoro,  Shahrisabz  va  ularning  atroflarida  ipak  matolar  tayyorlashga 
alohida  e tibor  qaratilgan.  Boshqa  shahar  va  qishloqlarda  ham  ip  yigirish,  mato  to qish,  tayyor 	
ʼ ʻ
kiyim  tikish,  gilam  to qish  va  boshqa  to qimachilik  sohalari  ancha  rivojlangan.  Manbalar 	
ʻ ʻ
ma lumotlariga  ko ra,  Buxoroning  zarbof  to nlari,  Shahrisabzning  iroqi  do ppilari,  Termizning 	
ʼ ʻ ʻ ʻ
harir  matolari,  Samarqand  va  Boysun  hunarmandlarining  ipak  matolari  amirlikdan  tashqarida 
ham juda mashhur bo lgan	
ʻ
Amirlik  hunarmandchiligidagi  muhim  tarmoqlardan  yana  biri  bu  –	
  kulolchilik  edi.  Xo jalik 	ʻ
taraqqiyotida muhim ahamiyatga  ega bo lgan  kulolchilik  amirlikning deyarli barcha  hududlarida 	
ʻ
rivojlangan edi.   •
1991 yil 31 avgust o‘zbek xalqi va umuman O‘zbekiston  xalqlari , shu jumladan Buxoro 
aholisi hayotida unitilmas sana bo‘ldi. – O‘zbekiston mustaqilligi e’lon qilindi. 
Mustaqillikka erishgandan so‘ng mamlakatda shu jumladan qadimiy Buxoroda ilmiy 
texnikaviy va ma’naviy salohiyati, boy ilmiy – madaniy merosi o‘zbek xalqining hayoti 
bilan qiziquvchi xorijlik sayyolarni, turli soha vakillarini o‘ziga jalb etmoqda. Mustaqil 
Buxoro uchun jahon eshiklarini lang ochib berdi. Natijada o‘tgan yillar davomida 
Buxoroni jahon keng jamotchilik bilan tanishtirish imkoniyati tug‘ildi. Ayniqsa Buxoro 
Tojik o‘rtasidagi ijtimoiy – madaniy aloqalar ravnaq topdi. 1993 yilning oktyabrida 
Buhoro shahar hokimi U.Nosirov O‘zbekiston delegatsiyasi tarkibida borib, u erda 
o‘tkazilgan suhbat va uchrashuvlar davomida Buxoroning insoniyat sivilizatsiyasiga 
salmoqli hissa qo‘shganini, jahon ahamiyatiga molik me’moriy yodgorliklar to‘g‘risida 
so‘z yuritdi. 1991 yil may oyida Parijda tashkil etilgan “Buyuk ipak yo‘li – muloqot yo‘li” 
ekspeditsiyasi mutaxassislari Buxoroga tashrif buyurdilar. Mehmonlar shahardagi 
asari – atiqalar, yodgorliklar bilan tanishar ekanlar muzey – shahar, uning boy 
madaniy merosi jahon sivilizatsiyasiga sezilarli ta’sir ko‘rsatganligini ta’kidlashdi. •
Jahondagi xalqaro nufuzli tashkilotlar – YUniko e’tiborini tortgan Buxoroiy SHarifga qiziqishi orta 
bordi. 1991 yilning noyabrida tashkilotning mustaqil eksperti Djon Uorren Buxoroga tashrif 
buyurdi. U ko‘hna shaharning me’moriy merosi bilan chuqur tanishar ekan, Buxoroni dunyo 
ahamiyatiga ega bo‘lgan shaharlar ro‘yxatiga kiritish lozimligi haqidagi xulosani xalqaro 
madaniyat va muassasasining Parijdagi qarorgohiga yubordi. Shunday qilib, Buxoro madaniy 
merosi bilan bog‘liq barcha hujjatlar Parijga, xalqaro tashkilot qarorgohiga jo‘natildi. Yuqori 
malakali ekspertlar hujjatlarni sinchiklab ko‘zdan kechirgach, 1995 yilning kuzida Buxoro 
YUneskoning jahom madaniy qadyatlar ro‘yxatiga kiritildi. Parijda o‘tkazilgan YUneskoning 28 – 
sessiyasi (1995 yil 25 oktyabr – 15 noyabr) qadimiy Buxoroning jahon shuhratini dunyo xalqlari 
orasida targ‘ib qilishda tarixiy ahamiyatga ega bo‘ldi. Sessiyada O‘zbekiton delegatsiyasi 
qatnashib, Buxoroning 2500 yilligini, YUNESKOning 1996 – 1997 yillarda o‘tkaziladigan tadbirlar 
ro‘yxatga kiritishni taklif etdi. Bu taklif yakdillik bilan qabul qilindi. Natijada Buxoroliklar 2500 yillik 
yubeleyga qizg‘in kirishib, keng qo‘llashni ishlarni boshlab yubordilar. Yubeley obektlari 
hisoblangan Masjidi Kalon, Ark, Mir Arab,  Sarrofon hammomi maqbarasi , Zindon, CHorminor, 
Xo‘ja Kalon, Ismoil Samoniy maqbarasi, Nodir Devonbegi madrasasi, Abdullajon, Modarixon, 
Ko‘kaldosh madrasalari Badriddin karvonsaroyi kabi tarixiy va me’morchilik yodgorliklarini 
ta’mirlash qizg‘in olib borildi.  •
Ma’lumki Buxoro Temur va temuriylar zamonida Samarqanddan keyin 
Hirot, Balx shaharlari qatorida katta nufuzga ega bo‘lib, Sohibqironning 
siyosiy, madaniy va harbiy rejalarini amalga oshirishgda katta tayanch 
rolini o‘ynagan. Binobarin, Amir Temur davlati tarixini yaratish 
jarayonida fransuz tadqiqotchilari Buxoro mavzuini ham chetlab 
o‘tmaganlar. YUNESKO bosh konfrensiyasining qarori bilan 1996 yilda 
Amir Temurning 660 yilligi butun dunyoda nishonlandi. Parijda 
“Temuriylar davrida fan, madaniyat va ta’lim ravniqi” mavzuida 
O‘zbekiston madaniyati haftiligi o‘tkazildi.”Temuriylar davri va tarixi 
san’atini o‘rganish va o‘zbek – fransuz madaniy aloqalari uyushmalari” 
hamda O‘zbekiston Fanlari Akademiyasi hamkorligida Temuriyshunos 
olimlarning xalqaro ilmiy anjumani o‘tdi. Sohibqiron tavalludining 660 
yilligi munosabati bilan 1996 yilning sentyabrda Toshkentda fransiya 
elichixonasi va 1991 yilda tashkil etilgan. Markaziy Osiyoni o‘rganish 
instituti tomonidan ilmiy davra yig‘ilishi bo‘lib o‘tdi. Ma’lumki Buxoro Temur va temuriylar zamonida Samarqanddan keyin Hirot, 
Balx shaharlari qatorida katta nufuzga ega bo‘lib, Sohibqironning siyosiy, 
madaniy va harbiy rejalarini amalga oshirishgda katta tayanch rolini o‘ynagan. 
Binobarin, Amir Temur davlati tarixini yaratish jarayonida fransuz tadqiqotchilari 
Buxoro mavzuini ham chetlab o‘tmaganlar. YUNESKO bosh konfrensiyasining 
qarori bilan 1996 yilda Amir Temurning 660 yilligi butun dunyoda nishonlandi. 
Parijda “Temuriylar davrida fan, madaniyat va ta’lim ravniqi” mavzuida 
O‘zbekiston madaniyati haftiligi o‘tkazildi.”Temuriylar davri va tarixi san’atini 
o‘rganish va o‘zbek – fransuz madaniy aloqalari uyushmalari” hamda 
O‘zbekiston Fanlari Akademiyasi hamkorligida Temuriyshunos olimlarning 
xalqaro ilmiy anjumani o‘tdi. Sohibqiron tavalludining 660 yilligi munosabati 
bilan 1996 yilning sentyabrda Toshkentda fransiya elichixonasi va 1991 yilda 
tashkil etilgan. Markaziy Osiyoni o‘rganish instituti tomonidan ilmiy davra 
yig‘ilishi bo‘lib o‘tdi. •
Parijdagi tantanalardan boshlangan Buxoro to‘yi jahonga yuz olayotgan 
O‘zbekistonni fransiya bilan yanada yaqinlashtirib, insoniyat, orzularining 
ushalishiga xizmat qiladi. 1993 yilning sentyabrda Fransiyaga rasmiy tashrif 
bilan bergan O‘zbekiston Prezidenti I.A.Karimov bu mamlakatning noyob 
madaniyat, nafis san’at, yuksak ma’rifat, turmushning dono falsafasi, 
insonparvarlik g‘oyalari bilan yo‘g‘rilgan adabiyot va she’riyat mamlakati 
ekanligini uqtirib bu madaniyat va ma’naviyat rivojlangan asrlarda O‘rta 
Osiyoning mashhur shaharlari – Samarqand, Buxoro boshqa maskanlarning 
SHarqda katta mavqe va shuhratga ega bo‘lganini alohada ta’kidladi. Fransiya 
Respublikasi Prezidenti Fransua Mitteran M.O. Xalqlari boy madaniy merosga 
yuksak baho berib shunday deydi! “Biz Avitsena deb ataydigan ulug‘zot tufayli 
G‘arb Arestotel asarlarini o‘rgandik. U erda san’atning hamma turlari gullab – 
yashnadi. Samarqand, Buxoro, Xiva kabi shaharlarga shon – shuhrat keltirgan 
me’moriy yodgorliklar shundan dalolatdir”. 1994 yilda Mirzo Ulug‘bek yubeleyi butun dunyo miqiyosida nishonlanib 
mustaqillik yillarida Buxoro tarixini yoritishda juda ko‘p asarlar yaratildi. 
Jumladan: Tarixchi olimlardan V.CH. Saokovning “Buxoro 100savolga 100 javob”i 
F.H. Qosimovning “Buxoro tarix” “Asrlar sadosi” kitoblari shuningdek, “Buxoro 
tarixi” afsona va faktlar, kitoblari bosmadan chiqdi. Mustaqillik yillarida Buxoroda 
yashagan va ijod etgan bir qancha yurtdoshlarimizning tavallud bayramlari 
bo‘lib o‘tdi. Umuman bir yilning ichida o‘zbekiston Prezidenti Buxoroning 2500 
yiligini nishonlash; Masjidi Kalonni ta’mirlash, Buxoroning asl farzandlari – 
Fayzulla Xo‘jaev, Abdurauf Fitratning yubeleylarini o‘tkazish to‘g‘risidagi 
hujjatlarni imzolaganliklari yurtboshimizning ona shahrimizga mehr – 
murhabbatlari belgisidir. Fitratning ilmiy ozodlik yo‘lidagi ulkan sa’yi harakati, 
keng jamoatchilik fikrini shakllantirishga qo‘ygan bebaho hissasi alohida e’tirof 
etilib, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 1996 yilning 22 fevralida 
Abdurauf Fitrat tavalludining 110 yosh 1 mingni nishonlash to‘g‘risida qaror 
qabul qilindi. Ana shu munosabat bilan 20 dekabrda O‘zbekiston Fanlar 
akademiyasida Abdurauf Fitratning 110 yilligiga bag‘ishlangan tantanali majlis 
va ilmiy anjuman o‘tkazildi. Anjuman Respublika rahbariyatining marifatparvarlik 
orqali ilmiy istiqlol g‘oyalarin olg‘a surgan .  •
Jadidlar xotirasini abadiylashtirishga ko‘rsatayotgan e’tiborini alohida takidladilar. Ilmiy 
anjuman qatnashchilari Abdurauf Fitratning jadidchilik harakatida tutgan o‘rni, ijtimoiy 
g‘oyalar, abadiy va ilmiy merosining bugungi kundagi ahamiyati haqida ham gapirdilar. 
SHunday tantanalar Abdurauf Fitratning ona yurti Buxoroda bo‘lib o‘tdi. Hozirda Buxoroda bu 
olimlarimizning har qadamida xotirlaymiz. Fayzulla Xo‘jaev uy muzeyi hozirda yurtdoshlarimiz, 
shu bilan xorijiyliklarni ziyoratgohlarga aylangan.  11
•
Shunday ekan biz buyuk ajdodlarimizni ilmiymerosini yosh avlodga sof holda etkazishimiz 
shart. Ikkinchi fazilatimiz shundan iboratki, ma’rifatli xalq izlanuvchan va bunyodkor bo‘ladi. 
Har qanday qiyinchiliklarda cho‘chimaydi, kuch – quvvut, katta idora sohibi bo‘ladi. To‘siqlarni 
engib chiqadi. Eng og‘ir va ziddiyatli paytlarda ham istiqboshini aniq ko‘ra oladi. Unga 
etishmoq yo‘llarini topa biladi.  Uchinchidan , ma’rifatli yuksak ma’naviyatni xalq milliy birlik, 
milliy yaxlitlik namunasini ko‘rsatadi. Jamiyat qarama- qarshiliklarini, turli kuchlarni enga oladi. 
Millat yaxlitligi orqali manfaatlar yaxlitligiga erishadi. Bunday xalqni engib o‘tadigan kuch 
bo‘lmaydi. Mustaqillikning o‘tgan davri – tarix uchun bir lahza, bepoyon osmon kengliklarida 
chaqnagan chaqin kabidir. Biroq istiqlolning murakkab, dog‘lariga to‘la ziddiyatli bir paytda 
xalqimiz boy ma’naviyatini misisiz iqtidorini, beqiyos irodasini yaqqol namoyon qiladi. •
Adabiy ot lar: 
•
Bahodir Eshov, “Oʻzbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi”,Toshkent-2012
•
RDDTA. 400-fond, 24-roʻyxat, 879-delo. 261-262-v
•
Tursunov S.N va b. Surxondaryo tarix koʻzgusida. –T., 2001. –B.120.
•
Sheyko K.A. Iz istorii prisoyedineniya Termeza k Rossii//Krasvedeniye Surxandari. –T., 1989.– S. 
121–122.
•
Logofet D.N. Na granitsax Sredney Azii (putev ы ye zametki v 3-x knigax). Kniga 2. SPb, 1909.–S.200–
203
•
Gafforov Shokir. Tarix va taqdir: Rossiya imperiyasidan Turkistonga koʻchirilganlar. –T., 2006.–B. 61.
•
Ochildiyev F.B. Surxon vohasi bekliklaridagi ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy oʻzgarishlar. –T., 2008.–B.62.
•
“ Termiz” davlat muzey-qoʻriqxona ilmiy arxivi. E’tiboringiz uchun tashakkur

MAVZU:MUSTAQILLIK Y ILLA RIDA BUX ORO A MIRLIGIN I O’RGA N ISH TA RIX I Bajardi:Olimjonov Bekmuhammad Tekshirdi:Yakubov Akmal

• Oʻrta Osiyo xonliklari ichida Buxoro amirligi alohida mavqeiga ega boʻlgan, katta hududlarni egallagan davlat edi. Manbalarga koʻra, XVIII asrning oʻrtalariga kelib Buxoro amirligi hududlarida birmuncha oʻzgarishlar sodir boʻladi. Bu davrda Buxoro hukmdorlari oʻz tasarruflarida Buxoro shahri va uning atrofidagi Vobkent, Gʻijduvon, Qorakoʻl, Vagʻoza tumanlari, Qashqadaryo va Miyonqol vohalarini saqlab qololgan edilar. Xoʻjand, Toshkent, Hisor vaqti-vaqti bilan esa Gʻuzor, Shahrisabz, Nurota, shuningdek Amudaryoning oʻng sohilidagi Balx, Andxay, Maymana, Badaxshon va Shibirgʻonlar ham Buxoroga vassal boʻlishiga qaramay unga itoat etmay qoʻyganlar.Siyosiy parokandalikning asosiy sababi – soʻnggi ashtarxoniylar davridagi oʻzaro kurashlar, markazdan qochuvchi kuchlar mavqeining oʻsishi edi.

• XVIII asrning ikkinchi yarmidan boshlab, yaʼni mangʻitlar sulolasi hukmronligi oʻrnatilgach, Buxoro amirligi yana asta-sekin mustahkamlana boshlaydi. Shu asrning 70-80 yillariga kelib Buxoro amirligining markaziy hududini Samarqand va Buxoro shaharlarini oʻz ichiga olgan Zarafshon vohasi tashkil qilar edi. XIX asrning boshlariga kelib Buxoro amirligi hududiga Zarafshon hamda Qashqadaryo vohalaridan tashqari Surxon vohasi, Hisor, Xoʻjand, Oʻratepa, Panjikent kabi aholi zich joylashgan tumanlar, Janubiy Turkmanistonning katta qismi, jumladan Chorjoʻydan to Murgʻob daryosigacha boʻlgan hududlar kirar edi. Bu davrda Buxoro amirligi hududlarining kengayishiga asosiy sabab – mangʻitlar  sulolasining markazlashgan davlat barpo etishga intilishi edi. XIX asr boshlarida Buxoro amirligi bir tomondan Eron va Afgʻoniston,ikkinchi tomondan Xiva xonligi, uchinchi tomondan qozoq juzlari va toʻrtinchi tomondan Qoʻqon xonligi hududlari bilan chegaradosh edi.

Ma lumotlarga ko ra,Buxoro amirligi aholisi XVIII asrning ʼ ʻ ikkinchi yarmidan boshlab tez ko paya boshlaydi. XIX asrning ʻ boshlariga kelib amirlik aholisi taxminan 2 mln.dan oshiq, 50- yillariga kelib taxminan 2,5mlndan ortiq kishini tashkil etgan. Buxoro shahrida taxminan 60 mingdan ziyodroq, Samarqand shahrida esa taxminan 50 mingdan ortiq aholi istiqomat qilgan. Amirlik aholisining katta qismini o zbeklar tashkil qilgan ʻ bo lib, juda ko plab o zbek urug lari vakillari amirlikning ʻ ʻ ʻ ʻ deyarli barcha hududlarida yashaganlar. Aholi tarkibidagi tojiklar Samarqand,Buxoro, Nurota, Urgut, Kitob kabi shaharlarda, tog li tumanlarda, jumladan, Panjikent, Vaxsh, ʻ Hisor, Qorategin, Ko lob, Shahrisabz, Qobadiyon, Yakkabog ʻ ʻ bekliklarida, Zarafshonning yuqori qismida istiqomat qilganlar. Turkmanlar ham Buxoro amirligi aholisining son jihatdan katta qismini tashkil etganlar. Ular amirlikka qarashli bo lgan ʻ Amudaryoning ikki qirg og ida joylashgan yerlarda, ya ni, ʻ ʻ ʼ amirlikning janubiy va g arbiy hududlarida istiqomat qilishgan. ʻ Buxoro amirligi hududida aholining kichik qismini arablar tashil etgan bo lib,ular asosan Qarshi va Sherobod bekliklarida ʻ yashaganlar.

Buxoro amirligida asosiy hunarmandchilik markazlari sifatida shaharlar katta ahamiyatga ega bo lgan bo lsa-da, ko pgina yirik qishloqlarda ham hunarmandchilikning kundalik ehtiyoj uchun ʻ ʻ ʻ zarur sohalari rivojlangan edi. Butun o rta asrlarda mavjud bo lganidek, amirlik davrida ham ʻ ʻ hunarmandlar uyushmalari (kasaba, sexga ega bo lganlar). Uning tashkil topishi mahsulot ishlab ʻ chiqarish ustidan nazorat o rnatishga,mahsulot ishlab chiqarish huquqini saqlash ʻ va raqobatbardoshlikka intilish bilan bog liq edi. Amirlikdagi hunarmandchilikning barcha ʻ sohalarida bunday uyushmalar mavjud bo lib, uni saylab qo yiladigan shaxs-rais yoki oqsoqol ʻ ʻ boshqargan. Hunarmandlar ishlab chiqargan mahsulotlar narxini belgilashda, turli soliq va to lovlar yig imida, usta va shogird munosabatlarida, xo jalik ishlarini yuritishda uyushma ʻ ʻ ʻ raisining xizmati katta bo lgan. ʻ Ilgarigi davrlarda bo lganidek, amirlikning hunarmandchiligi sohasida ʻ to qimachilik  ʻ uning asosiy tarmog i hisoblangan. Ushbu tarmoqning rivojlanishiga asosiy sabab, birinchidan soha ʻ uchun mahalliy xom ashyo manbalari – paxta, jun, ipak yetarli darajada bo lgan bo lsa, ʻ ʻ ikkinchidan, ichki va tashqi bozorda, kundalik hayotda to qimachilik mahsulotlariga talab katta ʻ edi. Amirlikda ayniqsa bo z, chit,olacha ko p miqdorda tayyorlangan. Qarshi, Hissor, Baljuvon, ʻ ʻ Dehnov, Samarqand, Buxoro, Shahrisabz va ularning atroflarida ipak matolar tayyorlashga alohida e tibor qaratilgan. Boshqa shahar va qishloqlarda ham ip yigirish, mato to qish, tayyor ʼ ʻ kiyim tikish, gilam to qish va boshqa to qimachilik sohalari ancha rivojlangan. Manbalar ʻ ʻ ma lumotlariga ko ra, Buxoroning zarbof to nlari, Shahrisabzning iroqi do ppilari, Termizning ʼ ʻ ʻ ʻ harir matolari, Samarqand va Boysun hunarmandlarining ipak matolari amirlikdan tashqarida ham juda mashhur bo lgan ʻ Amirlik hunarmandchiligidagi muhim tarmoqlardan yana biri bu – kulolchilik  edi. Xo jalik ʻ taraqqiyotida muhim ahamiyatga ega bo lgan kulolchilik amirlikning deyarli barcha hududlarida ʻ rivojlangan edi.