logo

Nazariy tadqiqot usullari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

17031.680664062 KB
Nazariy tadqiqot 
usullari      Reja
•
Metod va metologiya tushunchasi
•
Ilmiy tadqiqot usullari
•
Analiz va sintez
•
Analogiya va gipotetik usul; 
•
Formallashtirish usuli
•
Mavhumlashtirish va umumlashtirish usuli    Metod va metologiya tushunchasi
Metod •
Metod – ilmiy tadqiqot metodologiyasining asosidir. Metod deganda ma’lum 
jarayonni nazariy jihatdan ta’riflab berish va amaliy jihatdan amalga oshirish 
uchun foydalaniladiga usul tushuniladi
Metodika •
Tadqiqotlarni ma’lum ketma ketlikda va yuqori samarada bajarish uchun 
qo`llaniladigan metodlarning tizimi metodika deyiladi
Metodo-
logiya •
Metodologiya – o`rganilayotgan masalani xususiyatlarini e’tiborga olgan 
holda tadqiqot metodlarini tanlash va qo`llash imkonini yaratib beruvchi 
fandir. Ilmiy tadqiqot metodlariIlm
iy
 ta
d
q
iq
o
t m
e
to
d
la
ri 3
 	
tu
rg
a
 b
o
`lin
a
d
i
Emperik tadqiqot metodlari
Emperik va nazariy tadqiqot metodlari
Nazariy tadqiqot metodlari Ilmiy tadqiqot metodlari
Emperik 
tadqiqot 
metodlari
Kuzartish
Hisoblash
O`lchash Qiyoslash
Eksperiment Tahlil
Sintez 
Induksiya DeduksiyaModellashtirish Nazariy tadqiqot metodlari
Nazariy 
tadqiqot 
usullari 3 turga 
bo`linadi Umumlashtirish Umumlashtirish  deb umumiy holatni shakillanishi va 
obyektlar majmuasidagi eng ahamiyatli munosabatlarni 
aniqlash metodiga aytiladi. Umumlashtirish yangi ilmiy 
tushunchalarni hosil bo`lishi va yagona qonun va 
nazariyalarni shakillanishi uchun vosita hisoblanadi
Aksiomatik Aksiomatik metod  – aksiomalarga, ya’niy isbotsiz qabul 
qilingan muqarrar holatlarga asoslanadi. Unda nazariy, 
deduksiyadan foydalangan holda mantiqiy isbotlar 
yordamida yaratiladi. 
Abstraksiyalash Abstraksiyalash metodi  – obyektni ahamiyatsiz 
hossalardan uzoqlashtirib, tadqiqotchini qiziqtiruvchi 
bazi bir tomonlarini ajratib olishga asoslanadi. Analiz va sintez
•
Nazariy  tadqiqotda  obyektning  sifati  va  xususiyatini  belgilab  beradigan  sabab  undagi 
unsurlarning  xossalarida,  ular  o’rtasidagi  bog’lanishlarda  izlanadi.  Ongda  xossalar  va 
bog’lanishlarning  obrazlari  shakllantiriladi,  tahlil  qilinadi,  tadqiqotchi  yangi  xulosaga 
keladi , oldin ma’lum bo’lmagan xossa yoki qonuniyat kashf qilinadi. Shunday natijaga 
olib keladigan usullardan biri analiz va sintezdir. 
•
Tahliliy  tadqiqotning  yakuniy  bosqichida  izlanuvchilar  qism  va  unsurlar:  ular 
o’rtasidagi  bog’lanishlar  haqidagi  obraz  va  tushunchalardan  tashkil  topgan  bilimni 
umumlashtiradilar,  aqliy  sintezni  amalga  oshirib  yangi  tushuncha  xosil  qiladilar. 
Demak,  har  qanday  analiz  umumlashtirish,  mantiqiy  sintez  bilan  bog’liqda  olib 
boriladi.  Analiz va sintez
Analiz  (yunon.  analysis  –  ajratish,  parchalash,  farqiga  borish)  amalda  yoki  fikran 
obyektni  qismlarga  (unsurlarga)  bo’lish  va  ularni  har  birini  alohida-alohida  o’rganish 
usulidir.  Qismlarning belgilari va parametrlari, ular o’rtasidagi bog’lanishni tahlil qilish, 
undan  keyin  tahliliy  materialni  umumlashtirish  obyektni  xossalari,  ularni  mavjud 
qiladigan  sabab  va  qonuniyatlarni  kashf  qilishga  olib  keladi.  Atom  borlig’ini 
belgilaydigan  xislat  uning  strukturasi  va  statsionar  barqarorligidir.  Lekin,  laboratoriyada 
olib  boriladigan  eksperimental  izlanishlarda  bu  xossalarni  beosita  kuzatib  bo’lmaydi. 
Shu  bois,  tadqiqotchilar  atom  strukturasiga  kirgan  unsurlarni  (elektron,  yadro, 
elektromagnit  maydoni  va  boshqalarni)  alohidaalohida  o’rganadilar,  tahlil  (analiz) 
qiladilar,  ularni  aks  ettiradigan  obrazlar  va  tushunchalar  ongda  shakllanadi. Tadqiqot  bu 
bilan tugamaydi. Navbat umumlashtirishga (sintezga) keladi. Fizika tarixidan ma’lumki, 
olingan  tahliliy  natijalarni  N.Bor  umumlashtirdi,  xayoliy  eksperiment  o’tkazdi,  natijada 
atom strukturasi modelini ishlab chiqdi. Analiz va sintez
•
Sinte z  - pr e d m etni   a m alda   y o k i   f i k rda   qi s m lar g a   b o’ l ib   tahlil   qil i sh  
j ar a y o n i da x o si l   b o ’ l g a n   f a k t l ar ,   m a ’ lum o t l a r   v a   tas av v urla r ni   bi r - b i r i g a  
b o g ’l a b   bir butun   m az m u n g a   e g a   b o ’l g an   g ’ o y a ,   tushuncha   v a   n az ar i y ani  
ish l a b  c hiqish usu l idir.
•
An a l i z qil i n g an pr e d m etlarni taqqoslash, birl a shtirish  v a u m u m l a shtirish  
ta fa k k urda   s i nt e z ni   a m alini   b a j a r i l i s h i g a   olib   k e l a di.  S i n te z da   t a hli l i y  
tadqi q o t   j ara y o n i da   o l i n g an   f a k t lar,   m a te r i all a r , tas a v v urlar   u m u m i y r o q  
x o ssa   y oki   q o nuni y atni   i f o dalashl ar i g a   q a r a b  m az m un a n birlashtiriladi, 
n a ti j ada  o’r g anil a yo t g an p r e d m e t  xu s us i da   bi r -butun   g ’ o y a ,   tushunch a ,  
n aza r i y a   x o k s i l   b o ’ ladi Analogiya va gipotetik usul
•
Analogiya  (yun.  anologiya  –  moslik,  o’xshashlik)  bilvosita  mulohaza  yuritish 
va  xulosa  chiqarish  usulidir.  Analogiya  bo’yicha  tadqiq  qilishda  xossa, 
struktura va munosabatlarda mavjud bo’lgan o’xshashlikka e’tibor qaratiladi. 
•
Analogiya bo’yicha tadqiqot o’tkazishni 3 ta turi mavjud: 
X ossalar bo’yicha analogiya
S trukturalar bo’yicha analogiya 
M unosabatlar bo’yicha analogiya  Analogiya va gipotetik usul
1. Taqqoslanayotgan 
predmetlarning imkoni 
boricha ko’proq 
o’xshash  xossalarini 
aniqlab olish;  2. Taqqoslanayotgan 
predmetlarning muhim 
bo’lgan o’xshash 
belgilarini ajratib olish 
va ko’rib chiqish;  3. Taqqoslanayotgan 
predmetlardagi belgilar 
o’zaro uzviy aloqada 
bo’lishi lozim. Asl obyekt 
bo’lgan «I» predmeti a 
belgisi b, v, g, d belgilari 
bilan uzviy bog’langan. 
Asl obyekt bilan 
taqqoslanayotgan «K» 
predmetdagi o’xshash a 
belgi ham shu 
predmetdagi b, v, g, d 
belgilar bilan aloqada 
bo’lishi kerak;  4. O’zaro 
taqqoslanayotgan 
predmetlarning farq 
qiluvchi belgilari 
mumkin qadar oz 
bo’lishi shart. Agar 
taqqoslanayotgan «I» va 
«K» predmetlardagi 
zaruriy belgilar bir-
biridan farq qilishsa, 
«K» predmetga nisbatan 
qilingan xulosa xato 
chiqadi.  Sosial-darvinizm 
ta’limotida shunday 
xatolik yo’l quyilgan. Analogiyani ishlatganda quyidagi qoidalarga rioya qilish kerak:      Analogiya va gipotetik usul
Gipotetik  usul  o’rganilayotgan  obyektning 
xossalari  xususida  faraz,  taxmin  qilishga 
asoslangan.  Gipoteza  (yun.hupothesis-asos, 
faraz)-biron-bir  xodisa  yoki  uning  sababi 
haqida  taxminiy  fikr  bo’lib,  uni  hozirgi  bilim 
va  amaliyot  darajasida  tekshirib,  isbotlab 
bo’lmaydi,  lekin  ma’lum  ehtimollik  bilan 
tushuntirib berish qobiliyatiga ega.   Analogiya va gipotetik usul
Xodisa sababini aniqlash uchun 
faktlar yetarli emas, lekin uni 
tushuntirib berish zaruriyati bor. 
Bunday holatda ishchi gipoteza 
olg’a suriladi.  Tadqiqot obyekti va unga doir 
bilimda nomuayanlik darajasi 
katta, gipoteza esa dastlabki 
yondashuv sifatida muammo va 
izlanish yo’nalishiga ma’no beradi, 
faraz negizida yotgan g’oyani 
asoslashga qaratilgan harakatni 
faollashtiradi.  F aktlarga asos bo’lgan xodisa yoki 
xossalar tajribada bevosita 
namoyon bo’lmaydi, lekin ulardan 
kelib chiqqan ayrim belgilarni 
o’rganib gipoteza ishlab chiqish 
imkoniyati mavjudQanday hollarda gipoteza qurish ehtiyoji paydo bo’ladi?   Formallashtirish  usuli
Obyektdagi  xossalar,  miqdoriy  qiymatlar  va 
strukturaviy  shakllarni  simvollar  (belgilar) 
bilan  ifodalab,  shu  simvollar  bilan  ishlash, 
ular  orqali  ma’lum  tuzilish,  munosabat  va 
modellarni  tadqiq  qilish  mumkin.  Simvollar, 
ularning  tuzilmalari  bilan  obyektni  xossalari 
va  tomonlarini  ifodalab,  keyin  faqat  shu 
simvollar bilan ishlash vositalari va qoidalari   
 tizimi formallashtirish usulini tashkil qilaid.  Formallashtirish  usuli
Tadqiqot obyektini ifodalaydigan (yoki modellashtiradigan) shakliy tizimni 
ishlab chiqish uchun quyidagilarga e’tibor berish kerak:
Ma’lum belgilardan iborat bo’lgan alfavitni tuzish; 
Belgilardan «so’zlar» va «formulalar» tuzish uchun qoidalar 
ishlab chiqish; 
Birturdagi ifoda va formullardan boshqa ifodalar va formulalarga 
o’tish imkoniyatini beradigan qoidalarni ishlab chiqish  Mavhumlashtirish va umumlashtirish usuli
•
Nazariy tadqiqotning vazifalaridan biri izlanish obyekti xossalari va 
qonuniyatlarini  aks  ettiradigan  tushuncha,  tamoyil  va 
kategoriyalarni  (eng  umumiy  tushunchalar)  ishlab  chiqishdir.  Bular 
tadqiqotning  konseptual  vositalaridan,  yanada  kengroq  ma’noda 
aytadigan bo’lsak –ilmiy bilish shakllaridir. 
•
Tadqiqot  uchun  zarur  bo’lgan  tushunchalarni  xosil  qilishda,   
ularning  mazmunini  boyitishida  mavhumlashtirish  va 
umumlashtirish usullari katta rol o’ynaydi.  Mavhumlashtirish va umumlashtirish usuli
Mavhumlashtirish usulidan ikki yo’nalishda foydalanish mumkin: 
O’rganilayotgan obyekt xossalarini fikrda ajratib olish, tahlil qilish, 
tushunchalarda ifodalash. Bu yerda obyekt empirik tavsiflashga 
qaraganda chuqurroq tadqiq qilinadi, sababiy asos, tamoyil, qonuniyat 
ochiladi. 
Adabiyotshunoslikda – g’oyaviylik, ijodiyot erkinligi, vorislik, 
realizm, fizikada – kuch, massa,  energiya, inersiya tushunchalari 
shu tarzda shakllangan.    Mavhumlashtirish va umumlashtirish usuli
•
Umumlashtirish  mavhumlashtirishning  yuqoriroq  pog’onasiga  o’tishni  bildirib,  unda 
narsa  va  hodisalardagi  o’xshash,  ular  uchun  umumiy  bo’lgan  belgi  va  tomonlar 
haqida  obraz  va  tasavvurlar  hosil  qilinadi,  tafakkurda  ular  birlashtirilib,  umumiy 
mazmunga  ega  bo’lgan  tushuncha  ishlab  chiqiladi.  Shu  bois  tushunchani  ma’lum 
belgilar  guruhini  o’zining  mazmunida  umumlashtirgan  ilmiy  bilish  shakli  deb 
izohlash mumkin. 
•
Obyektlardagi  xossa  va  tomonlarni  oldin  tahlil  qilib,  keyinchalik  tasavvurlar, 
to’plangan  faktlar  va  materiallarni  umumlashtirish  jarayonida    tushunchalardan 
tashqari  tamoyillar, g’oyalar va nazariyalar ishlab chiqiladi.   Samoviy 
poyga
Birini tanla:
Roketa yoki   O‘zga sayyoralik ? Samoviy poyga
3 2 1GO! Roketa
Yutdi!O`zga sayyoralik
Yutdi! SPACE RACE
1
5
9
13 2
6
10
14 3
7
11
15 4
8
12
16 Ma’lum jarayonni nazariy jihatdan ta’riflab 
berish va amaliy jihatdan amalga oshirish 
uchun foydalaniladiga usul deganda nima 
tushuniladi
Metod Tadqiqotlarni ma’lum ketma ketlikda va yuqori 
samarada bajarish uchun qo`llaniladigan 
metodlarning tizimiga nima deyiladi
Metodika O`rganilayotgan masalani xususiyatlarini 
e’tiborga olgan holda tadqiqot metodlarini 
tanlash va qo`llash imkonini yaratib beruvchi 
fan
Metodologiya Analiz so`zi yunonchadan olingan bo`lib qanday 
ma’noni anglatadi?
Ajratish, Parchalash, Farqiga borish Emperik tadqiqot metodlari qanday turlarga 
bo`linadi?
Kuzatish va qiyoslash Qaysi metod aksiomalarga, ya’niy isbotsiz qabul 
qilingan muqarrar holatlarga asoslanadi. 
Aksiomatik Pr e d m etni   a m alda   y o k i   f i k rda   qi s m lar g a   b o’ l ib  
tahlil   qil i sh   j ar a y o n i da x o si l   b o ’ l g a n   f a k t l ar ,  
m a ’ lum o t l a r   v a   tas av v urla r ni   bi r - b i r i g a   b o g ’l a b  
bir butun   m az m u n g a   e g a   b o ’l g an   g ’ o y a ,  
tushuncha   v a   n az ar i y ani   ish l a b  c hiqish usuli 
nima deb nomlandi?
Sintez Yunonchadan olingan bo`lib “asos, faraz” degan 
ma’noni anglatib, o’rganilayotgan obyektning 
xossalari xususida faraz, taxmin qilishga 
asoslangan usul qanday nomlanadi?
Gipotetik usul Yunonchadan olingan bo`lib “asos, faraz” degan 
ma’noni anglatib, o’rganilayotgan obyektning 
xossalari xususida faraz, taxmin qilishga 
asoslangan usul qanday nomlanadi?
Gipotetik usul      QUESTION
ANSWER QUESTION
ANSWER QUESTION
ANSWER

Nazariy tadqiqot usullari

Reja • Metod va metologiya tushunchasi • Ilmiy tadqiqot usullari • Analiz va sintez • Analogiya va gipotetik usul; • Formallashtirish usuli • Mavhumlashtirish va umumlashtirish usuli

Metod va metologiya tushunchasi Metod • Metod – ilmiy tadqiqot metodologiyasining asosidir. Metod deganda ma’lum jarayonni nazariy jihatdan ta’riflab berish va amaliy jihatdan amalga oshirish uchun foydalaniladiga usul tushuniladi Metodika • Tadqiqotlarni ma’lum ketma ketlikda va yuqori samarada bajarish uchun qo`llaniladigan metodlarning tizimi metodika deyiladi Metodo- logiya • Metodologiya – o`rganilayotgan masalani xususiyatlarini e’tiborga olgan holda tadqiqot metodlarini tanlash va qo`llash imkonini yaratib beruvchi fandir.

Ilmiy tadqiqot metodlariIlm iy ta d q iq o t m e to d la ri 3 tu rg a b o `lin a d i Emperik tadqiqot metodlari Emperik va nazariy tadqiqot metodlari Nazariy tadqiqot metodlari

Ilmiy tadqiqot metodlari Emperik tadqiqot metodlari Kuzartish Hisoblash O`lchash Qiyoslash Eksperiment Tahlil Sintez Induksiya DeduksiyaModellashtirish