logo

Nosirov O. O'zbek adabiyotida g'azal

Yuklangan vaqt:

09.12.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1457.7529296875 KB
Mavzu:   Nosirov O. O'zbek adabiyotida g'azal Rеja:
1.  G‘azal haqida tushuncha
2.O zbek ʻ adabiyotida  	g azalning ilk namunalari	 	ʻ
3.XV asrdan g azal	
 	ʻ o zbek	ʻ   she riyatida	ʼ 1.  G‘azal haqida tushuncha
•
G azal (ʻ arabcha :	 oshiqona	 so z,	 ishq	 izhor	 etish,	 ayollarni	 madh	 etish) —	 Sharq	 adabiyotida	 eng	 keng	 tarqalgan 	ʻ lirik   janr   G azal’’	 	ʻʻ ʻ
atamasi	
 dastlab	 VIII–IX	 asrlarda	 arab	 she riyatida	 paydo	 bo lgan.	 So ng 	ʼ ʻ ʻ O rta	ʻ   Osiyo  va	 Sharq	 xalqlari	 adabiyotlariga	 o tib,	 X asrda 	ʻ
forsiy  adabiyotga,	
 XIV	 asr	 boshlarida	 turkiy	 adabiyotga	 kirib	 kelgan.	 Hajmi	 3 baytdan	 19	 baytgacha	 qilib	 belgilangan.	 Lekin	 21,	 hatto	 
27	
 baytli	 g azal	 namunasi	 ham	 uchraydi.G azal	 „aa,	 ba,	 va,	 ga,	 da“	 va	 hokazo	 tarzda	 qofiyalanadi,	 boshdan-oxir	 bir	 xil 	ʻ ʻ vaznda
 yoziladi.	
 Ilk	 bayti  matla  yoki  mabda ,	 oxirgisi  maqta deb	 ataladi.	 Agar	 ikkinchi	 baytning	 misralari	 ham	 o zaro	 qofiyalansa,	 zebi	 matla	 	ʻ
yoki	
 husni	 matla	 deyiladi.	 G azalning	 paydo	 bo lishi	 va	 rivojlanishi 	ʻ ʻ musiqa  san ati	 bilan	 chambarchas	 bog liq.	 Dastlab	 g azalga	 	ʼ ʻ ʻ
taxallus	
 qo yilmagan,	 bu	 keyinchalik	 an anaga	 aylangan.G azal	 dastlab	 ishqiy	 mavzuda	 yozilgan	 bo lsa-da,	 keyinchalik	 uning	 mavzu	 	ʻ ʼ ʻ ʻ
doirasi	
 kengayib	 bordi	 hamda	 ijtimoiy-siyosiy,	 falsafiy-axloqiy,	 mav iza	 (pandnasihat)	 va	 hajviy	 g azallar	 yuzaga	 keldi.	 G azal	 	ʼ ʻ ʻ
tuzilishiga	
 ko ra	 4 mustaqil	 turga	 ajraladi:	 mustaqil	 baytlardan	 tuzilgan	 (	ʻ parokanda )	 g azal	 	ʻ yakpora ,	  g azalʻ   voqeaband ,	  g azalʻ  
musalsal ,	
  g azalʻ  	Ma no	 jihatidan	 esa	 	ʼ O rifona ,	  oshiqona ,	  rindona ,	 g azallarga	 bo linadi.	ʻ ʻ   Fors-tojik	 g azalchiligida ʻ aruz  vaznining	 hazaj	 
bahri,  turkiy   xalqlar  g azalchilig ida 	
ʻ ʻ ramal  bahri	 ko p	 qo llangan.	 Masalan,	 Navoiyning	 2600	 g azalidan	 1600	 ga	 yaqini,	 Atoiyning	 	ʻ ʻ ʻ
260	
 g azalidan	 109	 tasi,	 Husayn	 Boyqaroning	 esa	 barcha	 g azallari	 ramalda	 yozilgan.	 Aruzda	 21	 ta bahr	 bo lib,	 o zbek	 g azaliyotida	 	ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
faqat
 Navoiy	 ularning	 ko pchiligini	 qo llagan.	 G azalda	 ishqiy	 mavzu	 yetakchilik	 qilishiga	 qaramay,	 g azalnavislar	 bu	 janrning	 	ʻ ʻ ʻ ʻ
imkoniyatlaridan	
 inson	 ma naviy	 dunyosining,	 shuningdek,	 tabiat	 va	 jamiyatning	 barcha	 murakkab	 tomonlarini	 ifodalash	 uchun	 	ʼ
foydalanganlar. •
Fors so z	 san atida	 g azal	 dastlab 	ʻ ʼ ʻ Rudakiy  ijodida	 uchrasa-da,  Sa diy	ʼ  ijodida	 u to la	 shakllanib,	 she riyatning	 asosiy	 janrlaridan	 biriga	 	ʻ ʼ
aylandi,	
 keyin  Hofiz  uni	 yuksak	 darajaga	 ko tardi:	 u o zigacha	 tasavvufiy	 va	 dunyoviy	 yo nalishda	 rivojlanib	 kelgan	 g azalchilikni	 	ʻ ʻ ʻ ʻ
o zaro	
 	omuxta	 	qildi. 	ʻ Xusrav   Dehlaviy ,  Kamoliddin   Isfahoniy ,  Farididdin   Attor ,  Jaloliddin   Rumiy ,  Xoju   Kirmoniy ,  Salmon	  Sovajiy , 
Abdurahmon   Jomiy ,  Mirzo	
  Abdulqodir  	Bedil  kabi	 shoirlar	 g azal	 taraqqiyotida	 katta	 rol	 o ynaganlar.	 	ʻ ʻ O zbek	ʻ   adabiyotida  g azalning	 ilk	 	ʻ
namunalari  Rabg uziyning	
ʻ  „Qisasi	 Rabg uziy“, 	ʻ Xorazmiyning  „Muhabbatnoma“sida	 uchraydi;	 keyinchalik	 quyidagilar	 va	 boshqalar	 
ijodida	
 rivojlantirildi:   Rabg uziy	ʻ  (taxallusi;	 asl	 ismsharifi	 Nosiriddin	 Burhoniddin	 o g li)	 (13-asr	 oxiri	 — 	ʻ ʻ Xorazmning  Raboto g uz	 	ʻ ʻ
mavzei	
 — 14-asr	 boshlari)	 — turkiy	 shoir.Raboto g uzda	 qozilik	 qilgan.	 Sharq	 xalqlari	 og zaki	 ijodini,	 ayniqsa,	 rivoyatlarni,	 avliyo-	ʻ ʻ ʻ
anbiyolar	
 to g risidagi	 qissalarni	 chuqur	 o rgangan.	 O zi	 ham	 ko pgina	 ibratli	 hikoyatlar,	 qissalar	 yozgan.	 Turkiy	 xalqlar	 adabiyoti	 	ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
tarixida	
 birinchilardan	 bo lib	 nasrda	 rivoyatlardan	 hikoyat,	 hikoyatlardan	 qissa	 yaratishni	 boshlab	 bergan.	 Bizgacha	 "Qisasi	 	ʻ
Rabg uziy"	
 (1309—10)	 asarigina	 yetib	 kelgan.	 Asar	 musulmon	 mo g ul	 beklaridan	 Nosiriddin	 To qbug aning	 topshirig i	 bilan	 yozilgan.	 	ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Kitob
 turkiy	 tilda,	 asosan,	 nasrda,	 madhiyalar,	 ba zi	 qissalarning	 xulosalari,	 lirik	 kechinmalar	 va	 xotima	 qismi	 esa	 nazmda	 yozilgan.	 	ʼ
Qur oni	
 karimdagi	 ba zi	 lavhalar,	 islomga	 oid	 boshqa	 kitoblardan	 va	 Abu	 Ishoq	 Nishopuriyning	 "Qisas	 ul-anbiyo"sidan	 ayrim	 faktlar	 	ʼ ʼ
asarga	
 asos	 qilib	 olingan.	 Asar	 an anaviy	 hamd	 va	 na t	 bilan	 boshlanadi,	 so ng	 uning	 yozilish	 sababi,	 muallif	 haqida	 ma lumot	 	ʼ ʼ ʻ ʼ
beruvchi	
 qisqa	 so zboshi,	 keyin	 esa	 qissalar	 keladi.	 Jami	 72	 qissadan	 iborat.	 Mavzu	 doirasiga	 ko ra,	 asar	 qissalari	 juda	 rang-barang.	 	ʻ ʻ
Olamdagi	
 butun	 mavjudot	 egasi	 bo lgan	 Allohni	 ulug lash,	 payg ambarlar	 hayotiga	 doir	 lavhalarni	 eslash,	 kamtarinlik	 va	 takabburlik,	 	ʻ ʻ ʻ
otaona	
 va	 farzand	 munosabatlari,	 erk	 va	 adolat	 mavzulari	 shular	 jumlasidandir.2.O zbek 	
ʻ adabiyotida  	g azalning ilk 	ʻ
namunalari
  •
Qissalar hajmi	 turlicha:	 Mas,	 Yusuf	 haqidagi	 qissa	 salkam	 100	 sahifani	 tashkil	 kilsa,	 Lut	 haqidagi	 qissa	 bir	 
necha	
 sahifadangina	 iborat.	 Qissalarda	 real	 hayot	 voqealari	 bilan	 bog liq	 mavzular	 ham	 uchraydi.	 Qissalar	 	ʻ
bayonida,	
 personajlar	 tasvirida	 xalq	 og zaki	 ijodining	 bevosita	 ta siri	 seziladi.	 Asarda	 ma rifiy-didaktik	 	ʻ ʼ ʼ
hikoyatlar	
 ham	 mavjud	 (Luqmon	 hikoyasi	 va	 boshqalar),	 qissalardagi	 hikoyatlarga	 dunyoviy	 ruh	 ham	 
singdirilgan	
 (Yusuf	 qissasi	 va	 boshqalar).	 R.ning	 bu	 asari	 o zbek	 adabiyotida	 badiiy	 nasr	 yodgorligining	 	ʻ
yetuk	
 namunasi	 hamda	 13—14-asrlar	 eski	 o zbek	 adabiy	 tilini	 o rganishda	 asosiy	 manba	 sifatida	 ahamiyat	 	ʻ ʻ
kasb	
 etadi.	 Qissaning	 15-asrga	 oid	 qo lyozmasi	 Londondagi	 Britaniya	 muzeyida,	 16-asrda	 ko chirilgan	 	ʻ ʻ
nusxasi	
 Sankt-Peterburgda,	 19-asrda	 ko chirilgan	 qo lyozma,	 shuningdek,	 bosma	 nusxalari	 O zbekiston	 	ʻ ʻ ʻ
Fanlar	
 akademiyasi	 Sharqshunoslik	 institutida	 (inv.	 №1025,	 7397,	 1874)	 saqlanadi.	 Qissayi	 rabguziy	 o`zbek	 
so`z	
 sanatining	 ajoyib	 obidasi	 hisoblanadi.Unda	 anbiyolar-payg`ambarlar	 xayotidan	 xikoya	 qiluvchi	 qadimiy	 
sharq	
 	qissa	 	va	 	afsonalarini	 	qayta	 	ishlab,	 	manzarali	 	lavxalar,jonli	 	tasvirlar,	 	xiyla	 	pishiq	 	his-
hayojon,kechinmalarga	
 boy	 obrazlar	 hosil	 etgan.Asarda	 etiqod	 va	 imonga	 sodiqlik,pok	 insoniy	 axloqning	 
badnaflik,xirsiy	
 xasad,qonxo`rlik	 va	 noxaqliklar	 ustidan	 bo`lgan	 galaba	 tasvirlangan. •
Xorazmiy , Xofiz	 Xorazmiy	 (XIV	 asr)	 — o‘zbek	 shoiri.Iste dodli	 shoir, 	ʼ temuriylar  davri	 adabiyotining	 yirik	 namoyandasi.	 Xorazmiy	 — 
shoirning	
 adabiy	 taxallusi,	 ismi	 va	 hayoti	 voqealari	 ma lum	 emas.	 Birgina	 asari 	ʼ « Muhabbatnoma »  (1353)  Sirdaryo  bo ylarida	 	ʻ
yozilgan	
 	va	 	Oltin	 	O rda	 	hukmdorlaridan 	ʻ Muhammad	  Xo jabek	ʻ  ( Oltin   O rda	ʻ  xoni  Jonibekning  o g li)ga	 	bag ishlangan.	ʻ ʻ ʻ «
Muhabbatnoma »  oshiqning	
 o z	 ma shuqasiga	 yozgan	 she riy	 maktublari	 shaklida	 tuzilgan.	 Asar	 11	 nomadan	 iborat	 bo lib,	 sakkiz	 	ʻ ʼ ʼ ʻ
nomasi  o zbek	
ʻ  tilida,	 uchtasi	 (4,	 8,11)  fors  tilida	 yozilgan.	 Asarning	 ikki	 —  arab  va  uyg ur	ʻ  yozuvidagi	 nusxalari	 mavjud.	 Ular 
Londondagi   Britaniya   muzeyida  saqlanadi.Asar	
 tarkibida	 g azal,	 masnaviy,	 qit a,	 munojot,	 fard	 va	 boshqa	 janrlar	 ham	 uchraydi. 	ʻ ʼ «
Muhabbatnoma»ning  1508-yil	
 ko chirilgan	 arab	 yozuvidagi	 nusxasi	 qayta	 nashr	 etilgan,	 uning	 asosida	 ilmiy	 tadqiqot	 ishlari	 (A.	ʻ
Samoylovich ,	
 S. Qosimov ,	 A. Sherbak )	 olib	 borilgan. O zbek	ʻ   adabiyotining  Navoiygacha	 bo lgan	 atoqli	 vakillaridan,	 noma	 janrining	 	ʻ
asoschisi.	
 Hayoti	 va	 ijodi	 haqida	 ayrim	 ma lumotlar	 uning	 bizgacha	 saqlanib	 qolgan	 yagona	 asari	 "Muhabbatnoma"	 orqali	 yetib	 	ʼ
kelga’	
 "Muhabbatnoma"  Oltin   O rda	ʻ  xoni	 Jonibekning	 hukmdorlaridan	 Muhammad	 Xo jabekning	 taklifi	 bilan	 1353	 yilda	 yozilgan.	 	ʻ
"Muhabbatnoma"ning	
 "Bayoni	 voqeni	 aytur"	 qismidan	 ma lum	 bo lishicha,	 X. ilgari	 ham	 ko p	 she rlar	 yozgan,	 ayniqsa,	 muhabbat	 	ʼ ʻ ʻ ʼ
mavzuidagi	
 asarlari	 bilan	 shuxrat	 qozongan,	 lekin	 ular	 forsiyda	 yozilgan	 bo lib,	 Muhammad	 Xo jabek	 shoirdan	 ishqiy	 mavzuda	 	ʻ ʻ
turkiycha	
 kitob	 yozib	 berishni	 iltimos	 qilgan.	 X. asarining	 maydonga	 kelishida	 Avhadiy	 Marog aviyning	 forscha	 yozilgan	 	ʻ
"Muhabbatnoma"	
 dostonining	 ta siri	 bo lgan.	 Lekin	 Avhadiyda	 nomalar	 oshiq	 va	 ma shuqa	 nomidan	 yozilgan	 bo lsa,	 X.da	 oshiqning	 	ʼ ʻ ʼ ʻ
mahbubasiga	
 yo llagan	 she riy	 nomalari	 jamlangan.	 Har	 bir	 maktub	 muallifning	 chuqur	 kechinmalari,	 murojaati	 bilan	 boshlansada,	 	ʻ ʼ
unda	
 ma shuqa	 husnu	 jamoli,	 fe latvorining	 mubolag ali	 tasviri	 birinchi	 o ringa	 chiqadi.	 	ʼ ʼ ʻ ʻ 3.XV asrdan g azal 	ʻ o zbek	ʻ   she riyatida	ʼ
•
XV	
 asrdan	 g azal ʻ o zbek	ʻ   she riyatida	ʼ  ham	 asosiy	 va	 yetakchi	 janrga	 aylandi.  Navoiyga   o zbek	ʻ   tilida  2600	 dan	 ortiq	 g azal	 	ʻ
yaratib,	
 bu	 janrning	 g oyaviy-tematik	 doirasini	 kengaytirdi,	 uni	 hayotga	 yaqinlashtirdi,	 realistik	 tamoyillarni	 kuchaytirdi.	 	ʻ
Keyinchalik	
 	o zbek	 	she riyatida 	ʻ ʼ Hamza ,  Cho lpon	ʻ ,  Xurshid ,  G afur	ʻ   G ulom	ʻ ,  Sobir	 Abdulla ,  Habibiy ,  Charxiy ,  Chustiy , 
Vosit   Sa dulla	
ʼ ,  Jumaniyoz   Jabborov ,  Erkin   Vohidov ,  Abdulla	  Oripov ,  Jamol   Kamol  va	 	boshqalar	 	g azalni	 	yangicha	 	ʻ
sharoitda	
 davom	 ettirdilar	 va	 uning	 mavzu	 doirasini	 boyitdilar,	 shu	 bilan	 birga,	 an anaviy	 ishq-u	 oshiqlik	 mavzusida	 ham	 	ʼ
ko plab	
 badiiy	 barkamol	 g azallar	 yaratdilar	 (yana	 qarang: 	ʻ ʻ She r	ʼ   tuzilishi ,  She rshunoslik	ʼ );	 2)	 musulmon	 Sharq	 
madaniyatidan	
 keng	 o rin	 olgan	 mumtoz	 musiqa	 janri.	 Dastlab	 (masalan, 	ʻ Abdulqodir   Marogiy  ko rsatishicha,	 XIV–XV	 	ʻ
asrlarda)	
 „navbat“	 deb	 ataluvchi	 murakkab	 shakldagi	 janrning	 ikkinchi	 qismi	 sifatida,	 asosan,	 fors	 tilidagi	 she rlar	 bilan	 	ʼ
ijro	
 etilib,	 2 sarxona	 va	 bozgo ypyan	 iborat	 bo lgan.	 So ngra	 Navoiy, 	ʻ ʻ ʻ Kavkabiy ,  Noiniy ,  Chishtiy  va	 boshqalarning	 
asarlarida	
 g azal	 O rta	 Sharq	 xalqlarida	 eng	 sevimli	 musiqa	 janrlaridan	 biri	 sifatida	 ta riflangan.	 Hozirda,	 asosan,	 lirik-	ʻ ʻ ʼ
falsafiy	
 (jumladan,	 tasavvufiy)	 mazmundagi	 g azal	 namunalari,	 yakkaxon	 xonanda	 va	 cholg u	 ansambli	 tomonidan	 ijro	 	ʻ ʻ
etiladigan,	
 yirik	 shakldagi	 musiqa	 janri	 sifatida  Pokiston ,  Shimoliy   Hindiston ,  Bangladesh ,  Eron ,  Afg oniston	ʻ  va	 ayrim	 
arab	
 mamlakatlarida	 tarqalgan.	 Kuylar	 diapazoni	 kengligi,	 ohang	 va	 ritmik	 rivojining	 murakkabligi	 bilan	 ajralib	 turadi. •
G azal ʻ raga  singari	 kichik	 cholg uvokal	 muqaddimasi	 bilan	 boshlanadi,	 unda	 xonanda	 yuqori	 	ʻ
pardalarda	
 ijro	 etiladigan	 aylanma	 tuzilmalar,  glissando  (sirg anuvchi	 ohanglar)	 va	 boshqa	 	ʻ
uslublardan	
 foydalanib,	 asarning	 asosiy	 tovushqatori,	 shuningdek,	 badiiy	 o ziga	 xosligini	 	ʻ
namoyish	
 etadi.	 Cholg u	 ansambli	 tarkibida 	ʻ sitor ,  sarangi ,  bansuri	 nay ,  tanpura ,  fisgarmoniya
 va  tabla  (yoki	
 faqat	 sisgarmoniya	 va	 tabla)	 cholg ulari	 qo llanadi.	 G azal 	ʻ ʻ ʻ urdu ,  hind ,  fors , 
panjob ,  gujarot  va	
 	boshqa	 	tillarda	 	kuylanib,	 	unda  Xusrav   Dehlaviy ,  Kabir ,  Surdas ,  Mirzo	 
G olib	
ʻ ,  Muhammad	  Iqbol ,  Fayz  	Ahmad	  Fayz  kabi	 shoirlarning	 she rlari	 asosiy	 o rin	 tutadi.	 	ʼ ʻ
XX	
 asrda	 g azalning	 zamonaviy	 shakllari	 rivoj	 topib,	 ular	 konsert	 dasturlari	 (Mehdi	 Hasan,	 	ʻ
Roshan	
 Ara	 begim,	 Bare	 G ulom	 Ali	 Xon,	 Ramzan	 Xon	 va	 boshqalar),	 kino	 musiqasi	 (Lata	 	ʻ
Mangeshkar,	
 Muhammad	 Rafi	 va	 boshqalar)da	 keng	 ijro	 etilmoqda. Foydalanilgan adabiyot
•
Hayitmetov A.,	 T.,	 1961;	 
•
Shayxzoda	
 M.,	 4-j.,	 T.,	 1972;	 
•
Nosirov	
 O.	 O zbek	 adabiyotida	 g‘azal	 T.,	 1972;	ʻ

Mavzu: Nosirov O. O'zbek adabiyotida g'azal

Rеja: 1. G‘azal haqida tushuncha 2.O zbek ʻ adabiyotida g azalning ilk namunalari ʻ 3.XV asrdan g azal ʻ o zbek ʻ she riyatida ʼ

1. G‘azal haqida tushuncha • G azal (ʻ arabcha :  oshiqona  so z,  ishq  izhor  etish,  ayollarni  madh  etish) —  Sharq  adabiyotida  eng  keng  tarqalgan  ʻ lirik   janr   G azal’’   ʻʻ ʻ atamasi  dastlab  VIII–IX  asrlarda  arab  she riyatida  paydo  bo lgan.  So ng  ʼ ʻ ʻ O rta ʻ   Osiyo  va  Sharq  xalqlari  adabiyotlariga  o tib,  X asrda  ʻ forsiy  adabiyotga,  XIV  asr  boshlarida  turkiy  adabiyotga  kirib  kelgan.  Hajmi  3 baytdan  19  baytgacha  qilib  belgilangan.  Lekin  21,  hatto   27  baytli  g azal  namunasi  ham  uchraydi.G azal  „aa,  ba,  va,  ga,  da“  va  hokazo  tarzda  qofiyalanadi,  boshdan-oxir  bir  xil  ʻ ʻ vaznda  yoziladi.  Ilk  bayti  matla  yoki  mabda ,  oxirgisi  maqta deb  ataladi.  Agar  ikkinchi  baytning  misralari  ham  o zaro  qofiyalansa,  zebi  matla   ʻ yoki  husni  matla  deyiladi.  G azalning  paydo  bo lishi  va  rivojlanishi  ʻ ʻ musiqa  san ati  bilan  chambarchas  bog liq.  Dastlab  g azalga   ʼ ʻ ʻ taxallus  qo yilmagan,  bu  keyinchalik  an anaga  aylangan.G azal  dastlab  ishqiy  mavzuda  yozilgan  bo lsa-da,  keyinchalik  uning  mavzu   ʻ ʼ ʻ ʻ doirasi  kengayib  bordi  hamda  ijtimoiy-siyosiy,  falsafiy-axloqiy,  mav iza  (pandnasihat)  va  hajviy  g azallar  yuzaga  keldi.  G azal   ʼ ʻ ʻ tuzilishiga  ko ra  4 mustaqil  turga  ajraladi:  mustaqil  baytlardan  tuzilgan  ( ʻ parokanda )  g azal   ʻ yakpora ,   g azalʻ   voqeaband ,   g azalʻ   musalsal ,   g azalʻ   Ma no  jihatidan  esa   ʼ O rifona ,   oshiqona ,   rindona ,  g azallarga  bo linadi. ʻ ʻ Fors-tojik  g azalchiligida ʻ aruz  vaznining  hazaj   bahri,  turkiy   xalqlar  g azalchilig ida  ʻ ʻ ramal  bahri  ko p  qo llangan.  Masalan,  Navoiyning  2600  g azalidan  1600  ga  yaqini,  Atoiyning   ʻ ʻ ʻ 260  g azalidan  109  tasi,  Husayn  Boyqaroning  esa  barcha  g azallari  ramalda  yozilgan.  Aruzda  21  ta bahr  bo lib,  o zbek  g azaliyotida   ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ faqat  Navoiy  ularning  ko pchiligini  qo llagan.  G azalda  ishqiy  mavzu  yetakchilik  qilishiga  qaramay,  g azalnavislar  bu  janrning   ʻ ʻ ʻ ʻ imkoniyatlaridan  inson  ma naviy  dunyosining,  shuningdek,  tabiat  va  jamiyatning  barcha  murakkab  tomonlarini  ifodalash  uchun   ʼ foydalanganlar.

• Fors so z  san atida  g azal  dastlab  ʻ ʼ ʻ Rudakiy  ijodida  uchrasa-da,  Sa diy ʼ  ijodida  u to la  shakllanib,  she riyatning  asosiy  janrlaridan  biriga   ʻ ʼ aylandi,  keyin  Hofiz  uni  yuksak  darajaga  ko tardi:  u o zigacha  tasavvufiy  va  dunyoviy  yo nalishda  rivojlanib  kelgan  g azalchilikni   ʻ ʻ ʻ ʻ o zaro   omuxta   qildi.  ʻ Xusrav   Dehlaviy ,  Kamoliddin   Isfahoniy ,  Farididdin   Attor ,  Jaloliddin   Rumiy ,  Xoju   Kirmoniy ,  Salmon   Sovajiy ,  Abdurahmon   Jomiy ,  Mirzo   Abdulqodir   Bedil  kabi  shoirlar  g azal  taraqqiyotida  katta  rol  o ynaganlar.   ʻ ʻ O zbek ʻ   adabiyotida  g azalning  ilk   ʻ namunalari  Rabg uziyning ʻ  „Qisasi  Rabg uziy“,  ʻ Xorazmiyning  „Muhabbatnoma“sida  uchraydi;  keyinchalik  quyidagilar  va  boshqalar   ijodida  rivojlantirildi: Rabg uziy ʻ  (taxallusi;  asl  ismsharifi  Nosiriddin  Burhoniddin  o g li)  (13-asr  oxiri  —  ʻ ʻ Xorazmning  Raboto g uz   ʻ ʻ mavzei  — 14-asr  boshlari)  — turkiy  shoir.Raboto g uzda  qozilik  qilgan.  Sharq  xalqlari  og zaki  ijodini,  ayniqsa,  rivoyatlarni,  avliyo- ʻ ʻ ʻ anbiyolar  to g risidagi  qissalarni  chuqur  o rgangan.  O zi  ham  ko pgina  ibratli  hikoyatlar,  qissalar  yozgan.  Turkiy  xalqlar  adabiyoti   ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ tarixida  birinchilardan  bo lib  nasrda  rivoyatlardan  hikoyat,  hikoyatlardan  qissa  yaratishni  boshlab  bergan.  Bizgacha  "Qisasi   ʻ Rabg uziy"  (1309—10)  asarigina  yetib  kelgan.  Asar  musulmon  mo g ul  beklaridan  Nosiriddin  To qbug aning  topshirig i  bilan  yozilgan.   ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ Kitob  turkiy  tilda,  asosan,  nasrda,  madhiyalar,  ba zi  qissalarning  xulosalari,  lirik  kechinmalar  va  xotima  qismi  esa  nazmda  yozilgan.   ʼ Qur oni  karimdagi  ba zi  lavhalar,  islomga  oid  boshqa  kitoblardan  va  Abu  Ishoq  Nishopuriyning  "Qisas  ul-anbiyo"sidan  ayrim  faktlar   ʼ ʼ asarga  asos  qilib  olingan.  Asar  an anaviy  hamd  va  na t  bilan  boshlanadi,  so ng  uning  yozilish  sababi,  muallif  haqida  ma lumot   ʼ ʼ ʻ ʼ beruvchi  qisqa  so zboshi,  keyin  esa  qissalar  keladi.  Jami  72  qissadan  iborat.  Mavzu  doirasiga  ko ra,  asar  qissalari  juda  rang-barang.   ʻ ʻ Olamdagi  butun  mavjudot  egasi  bo lgan  Allohni  ulug lash,  payg ambarlar  hayotiga  doir  lavhalarni  eslash,  kamtarinlik  va  takabburlik,   ʻ ʻ ʻ otaona  va  farzand  munosabatlari,  erk  va  adolat  mavzulari  shular  jumlasidandir.2.O zbek ʻ adabiyotida g azalning ilk ʻ namunalari

• Qissalar hajmi  turlicha:  Mas,  Yusuf  haqidagi  qissa  salkam  100  sahifani  tashkil  kilsa,  Lut  haqidagi  qissa  bir   necha  sahifadangina  iborat.  Qissalarda  real  hayot  voqealari  bilan  bog liq  mavzular  ham  uchraydi.  Qissalar   ʻ bayonida,  personajlar  tasvirida  xalq  og zaki  ijodining  bevosita  ta siri  seziladi.  Asarda  ma rifiy-didaktik   ʻ ʼ ʼ hikoyatlar  ham  mavjud  (Luqmon  hikoyasi  va  boshqalar),  qissalardagi  hikoyatlarga  dunyoviy  ruh  ham   singdirilgan  (Yusuf  qissasi  va  boshqalar).  R.ning  bu  asari  o zbek  adabiyotida  badiiy  nasr  yodgorligining   ʻ yetuk  namunasi  hamda  13—14-asrlar  eski  o zbek  adabiy  tilini  o rganishda  asosiy  manba  sifatida  ahamiyat   ʻ ʻ kasb  etadi.  Qissaning  15-asrga  oid  qo lyozmasi  Londondagi  Britaniya  muzeyida,  16-asrda  ko chirilgan   ʻ ʻ nusxasi  Sankt-Peterburgda,  19-asrda  ko chirilgan  qo lyozma,  shuningdek,  bosma  nusxalari  O zbekiston   ʻ ʻ ʻ Fanlar  akademiyasi  Sharqshunoslik  institutida  (inv.  №1025,  7397,  1874)  saqlanadi.  Qissayi  rabguziy  o`zbek   so`z  sanatining  ajoyib  obidasi  hisoblanadi.Unda  anbiyolar-payg`ambarlar  xayotidan  xikoya  qiluvchi  qadimiy   sharq   qissa   va   afsonalarini   qayta   ishlab,   manzarali   lavxalar,jonli   tasvirlar,   xiyla   pishiq   his- hayojon,kechinmalarga  boy  obrazlar  hosil  etgan.Asarda  etiqod  va  imonga  sodiqlik,pok  insoniy  axloqning   badnaflik,xirsiy  xasad,qonxo`rlik  va  noxaqliklar  ustidan  bo`lgan  galaba  tasvirlangan.