logo

o’rta asrlarda arab xalifaligi shaharlari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

7200.150390625 KB
MAVZU : O’RTA ASRLARDA ARAB 
XALIFALIGI SHAHARLARI.                 
                                                      REJA:
1.ARAB XALIFALIGIDA SHAHARLAR 
HAYOTI.                        
2. XALIFALIK SHAHARLARI 
TARAQQIYOTI.                                              
   3. ISLOM DININING SHAHARLAR 
HAYOTIGA TA’SIRI.  
Bog'dod" nomining kelib chiqishi ba'zi 
bahslar ostida. Ba'zilar, "qo'y qorovuli" 
degan ma'noni anglatadigan oromiycha 
so'zlardan kelib chiqqan deb aytishadi 
(ko'p she'riy emas). Boshqalari esa, bu 
so'z qadimgi fars tilidan kelib chiqqan: 
"Xudo" degan ma'noni anglatuvchi 
"bagh" va "dad" so'zi: "Xudoning in'omi 
...". Tarixda kamida bitta nuqta 
davomida, albatta, shunday edi.

Musulmon olamining poytaxti

Taxminan 762 yillarda Abbosiylar 
sulolasi musulmon dunyosining 
hukmronligini egallab olib, poytaxtni 
yaqinda joylashgan Bog'dod shahriga 
ko'chirdi. Keyingi besh asr mobaynida 
shahar dunyodagi ta'lim va madaniyat 
markaziga aylanadi 
Damashq umaviylar davri (661—
750)da xalifalik markazi bo lgan. ʻ
Bu vaqtda shaharda hashamatli 
qasrlar, masjidlar qurilgan. 
Movarounnahr va Sharqning yirik 
faylasufi Abu Nasr Forobiy 
Damashq madrasalarida dars 
bergan. Damashqda abbosiylar, 
tuluniylar (9-asr), fotimiylar (10-
asr), saljuqiylar (11-asr) 
hukmronlik qilgan. 1260-yilda 
Damashq mamluklar, 1401-yilda 
Amir Temur tasarrufiga o tgan	
ʻ 
Basra shahri 637 yoki 638 yilda 
xalifa Umar davrida (634 — 644) 
qurilgan. 8—9-asrlarda xalifalikning 
madaniy va iqtisodiy markazi 
bo lgan. Shahar 10-asrda baridi ʻ
feodallari, buvayhiylar (947), 11-
asrdan saljuqiylar hukmronligida 
bo lgan. 1258-yil mo g ullar qo liga 
ʻ ʻ ʻ ʻ
o tdi, 1534-yilda Usmonlilar 	
ʻ
saltanatiga qo shib olindi	
ʻ 
Kufa, Al-Kufa — Irokdagi shahar. 
Arablarning harbiy qarorgohi 
sifatida Frot daryosining o ng ʻ
sohilida vujudga kelgan (taxminan 
636/638). 656—661 yillarda 
xalifalik poytaxti. Umaviylar 
davrida (661—750) xalifaning 
Irokdagi noibi qarorgohi; yirik 
madaniy markaz. Arab yozuvining 
eng qad. turlaridan biri — kufiy xati 
shu yerda taraqqiy etgan. 9-asr 
oxirida qarmatlarning talonchilik 
bosqinidan so ng tavazzulga yuz 	
ʻ
tutgan.  
Sharq uyg’onish davrida ta’lim-tarbiya

Arab xalifaligi, yuz bergan ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar, yagona 
Islom

dinining tarkib topishi madaniy hayotga ham ta’sir etdi. Madaniy 
hayotda yuz

bergan ko’tarinkilik ma’naviy hayotda ham o’zgarishlar bo’lishiga 
olib keldi.

Ana shu ko’tarilish butun Arab xalifaligini, Yaqin va o’rta Sharqni 
qamrab

olganligi uchun ham Sharq uyg’onish davri deb ataldi. Bu uyg’onish 
jarayoni IX

asrdan boshlab XV asrlargacha davom etdi. 
Xalifa  Xorun  ar-Rashid  davrida 
(786-833  y.y.)  va  uning  o’g’li 
al-Ma’mun

davrida  Bag’dodda  ―Bayt–ul-
hikma   (―Donishmandlik  uyi ) ‖ ‖
(hozir Akademiya

ma’nosida)  tashkil  etiladi. 
Mazkur  Akademiya  barcha  ilm 
sohiblarining ilmiy

markaziga  aylanadi.  Uning 
qoshida  jahon  kutubxonasi 
tashkil etilgan 
Arab xalifaligida IX asrda vujudga 
kelgan Uyg’onish davri xalifalikning

Bag’dod, Damashq, Xalab shaharlarida 
boshlanib, barcha boshqa xalqlar 
madaniy

hayotiga tarqalgan, bu esa u 
davlatlarning ham madaniy 
rivojlanishga zamin

tayyorlagan. Xalifalik emirilishi 
jarayonida tashkil topgan mustaqil 
davlatlardagi

madaniy rivojlanish xalifalik davridagi 
madaniy rivojlanishning davomi edi. 
  Akademiya

813-833 yillarda yanada rivojlangan. Akademiya qoshida rasadxona ham 
bo’lgan,

keyinchalik yangi kutubxona qurilgan. Bog’doddagi mazkur ilm markazi, 
o’z

navbatida Sharq va g’arbda ilm-fanning taraqqiy etishiga, ma’naviy 
hayotning

rivojlanishiga ta’sir etgan. Bu o’rinda xalifa al-Ma’munning ilm-fan 
ravnaqida

ko’rsatgan homiyligini alohida ta’kidlash joiz.

Zero, xalifa al-Ma’mun ilm fanni juda qadrlagan. 
U IX asr boshlaridan

xalifalikning Xurosondagi noibi bo’lib turganda ham Movarounnahr va

Xurosondagi olimlarni to’plab, ularning ilmiy ijodiga sharoit yaratib bergan. 
Bular

orasida al-Xorazmiy, al-Xuttaliy, al-Javhariy, al-Farg’oniy, al-Marazviy kabi

vatandosh olimlarimiz ham bo’lgan. Al-Ma’mun xalifalik taxtiga o’tirgach u

olimlarning barchasini Bag’dodga chaqirib oladi va ―Bayt-ul-hikma  -‖

donishmandlik uyi (―Ma’mun akademiyasi )da arab olimlari bilan hamkorlikda	
‖

ilm-fan ravnaq topadi.  
IX-XIII asrlarda mashhur musulmon olimlarining aksariyati Bog'doddagi 
ta'lim ildizlariga ega edi. Mashhur ta'lim markazlaridan biri - Bayt-ul-
Hikmah (Hikmatlar uyi) bo'lib, u dunyoning turli burchaklaridan, ko'plab 
madaniyat va dinlardan olimlarni jalb qilgan.

Bu erda o'qituvchilar va talabalar birgalikda yunoncha qo'lyozmalarni 
tarjima qilish, ularni har doim saqlab qolish uchun harakat qilishdi. Ular 
Aristotel, Platon, Gippokrat, Euclid va Pifagoralarning asarlarini 
o'rganishdi. Hikmatlar uyi, boshqalar qatorida, zamonning eng mashhur 
matematikasi: Al-Xorazmiy, algebra "otasi" (Matematikaning bu bo'lagi 
aslida "Kitob al-Jabr" nomli kitobidan olingan).

Yevropalar qorong'u asrlarda festered bo'lsa-da, Bag'dod jonli va turli xil 
madaniyatning qalbida edi. U dunyodagi eng boy va eng aqlli shahar 
sifatida tanilgan va faqat Konstantinopol uchun ikkinchi o'rinda edi. 
O'rta asrlar islom madaniyati juda murakkab hodisa bo'lib, unda antik 
davrning qayta ko'rib chiqilgan merosi, arab ixtirochilari, olimlari, 
faylasuflari, rassomlari ijodi, Markaziy Osiyo va O'rta er dengizi 
mintaqasidagi turli xalqlar vakillarining ulkan hissasi mavjud edi. 

VII-X asrlarda. Arab xalifaligi tarkibiga kirgan xalqlar orasida tabiiy va 
aniq fanlarning jadal rivojlanishi kuzatildi. O rta asr arab fanining ʻ
markazlari Bag dod, Kufa, Basra, Charon shaharlari bo lgan. Xalifalar 	
ʻ ʻ
Horun ar-Rashid va Al-Ma’mun davrida ilmiy faoliyat yuksalish davrini 
boshidan kechirdi: astronomik rasadxonalar (ularda samoviy jismlarni 
kuzatish), ilmiy va tarjima ishlari uchun binolar, kutubxonalar qurildi.

  X asrga kelib. ko pgina shaharlarda o rta va oliy musulmon maktablari – 	
ʻ ʻ
madrasalar paydo bo ldi. Ba'zi hollarda o'qituvchilar yaxshi maosh 	
ʻ
olishgan. Hatto ma'rifiy maqsadlarda maxsus sayohatlar ham amalga 
oshirildi . FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR

   Abduhalimov B. A. "Bayt al-hikma" va O'rta 
Osiyo olimlarining Bag'doddagi ilmiy faoliyati. -
T., 2004.

  Bertels D. Predislovie // Mes Adam. 
Musulmanskiy Renessans. -Moskva: Nauka, 
1973.

  Qodirov M. Markaziy Osiyo, Yaqin va O'rta 
Sharqning falsafiy tafakkuri. T. 2010

O’ZME. Birinchi jild.   Toshkent, 2000-yil        INTERNET MA’LUMOTLARI    

https://farbitis.ru

https://btet.ru  ›

https://uz.wikipedia.org  

https://peskiadmin.ru   E’TIBORINGIZ UCHUN RAHMAT !!!!

MAVZU : O’RTA ASRLARDA ARAB XALIFALIGI SHAHARLARI.

REJA: 1.ARAB XALIFALIGIDA SHAHARLAR HAYOTI. 2. XALIFALIK SHAHARLARI TARAQQIYOTI. 3. ISLOM DININING SHAHARLAR HAYOTIGA TA’SIRI.

 Bog'dod" nomining kelib chiqishi ba'zi bahslar ostida. Ba'zilar, "qo'y qorovuli" degan ma'noni anglatadigan oromiycha so'zlardan kelib chiqqan deb aytishadi (ko'p she'riy emas). Boshqalari esa, bu so'z qadimgi fars tilidan kelib chiqqan: "Xudo" degan ma'noni anglatuvchi "bagh" va "dad" so'zi: "Xudoning in'omi ...". Tarixda kamida bitta nuqta davomida, albatta, shunday edi.  Musulmon olamining poytaxti  Taxminan 762 yillarda Abbosiylar sulolasi musulmon dunyosining hukmronligini egallab olib, poytaxtni yaqinda joylashgan Bog'dod shahriga ko'chirdi. Keyingi besh asr mobaynida shahar dunyodagi ta'lim va madaniyat markaziga aylanadi

 Damashq umaviylar davri (661— 750)da xalifalik markazi bo lgan. ʻ Bu vaqtda shaharda hashamatli qasrlar, masjidlar qurilgan. Movarounnahr va Sharqning yirik faylasufi Abu Nasr Forobiy Damashq madrasalarida dars bergan. Damashqda abbosiylar, tuluniylar (9-asr), fotimiylar (10- asr), saljuqiylar (11-asr) hukmronlik qilgan. 1260-yilda Damashq mamluklar, 1401-yilda Amir Temur tasarrufiga o tgan ʻ