logo

O’rta yetuklik davri psixologiyasi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

2817.15234375 KB
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
Sirtqi ta’lim fakulteti
Xomitova Salomat 111-guruh 
talabasi
Mav zu:  O’rta yetuklik davri 
psixologiyasi
t aqdimot i    Yoshlik  davri  23-28  yoshlardan   
iborat bo’lib, bu darvning o’ziga xos 
bo’lib,  bu  davrning  o’ziga  xos   
xusuiyatlaridan  biri  ijtimoiy 
hayotning    barcha  jabaxalarida 
kamolga  erishgan  shaxs  sifatida  faol 
ishtirok  qilish  va  ishlab  chiqarishda 
mexnat  faoliyatini  amalga 
oshirishdan  iboratdir.  Yoshlarning 
mexnat  faoliyati      quyidagi  uchta 
muhim  belgisi  bilan  boshqa  yosh 
davrlardan farqlanadi:  1. Mutaxassislikning  moxiyatiga,    ishlab 
chiqarish  shart-sharoitiga,  me h nat  jamoasi 
a’zolarining    xususiyatiga  mosla sh ish 
(ko’nikma)-  mexnat  faoliyatining  dastlabki   
yillari (ta’minan1 yildan 3 yilgacha) jamoada o’z 
o’rnini  topish va qadr qimmatga erishish;
2. Mutaxassis  sifatida  o’zini   
takomilashtirish  uchun  ijodiy  izlanishni  amalga 
oshirish yoki kasb-korlik  maxoratini egallash;
3. Maxorat  sirlaridan  foydalanish,  tashabbus 
ko’rsatish,  ishlab  chiqarish    samaradorligini 
oshirishda  ijtimoiy    yetuklikni  namoyish  qilish 
yoki  ijod  faoliyatidagi    barqaror  ijod  bosqichida 
bir  tekis    10  yillab    ishlab    sifatli  maxsulot   
yaratish namunasini ko’rsatish.  Yuqoridagi  bosqichlar  barcha 
kasbkor  egalariga    xos  bo’lsa-da, 
lekin  ishlab  chiqarishga    ertaroq  va 
kechroq  kirib  kelgan  odamlar 
o’rtasida  yosh  jixatdan  tafovut 
mavjud  bo’ladi.    Masalan,  kasb-
xunar      kollejlarini  tamomlagan 
yigit-qizlar    o’z  mexnat  faoliyatini 
oliy  ma’lumotli  yoshlardan  oldin   
boshlaydilar,  biroq    ular  ham 
mazkur  bosqichlarni  bosib 
o’tishlari shart. Xozirgi  mutaxassislarning  ko’pchiligi  o’quv  yurtlaridagi  nazariy   
bilimlar  bilan  amaliy  ko’nikmalar    o’rtasida  uzilish    mavjudligi  sababli 
mustaqil  faoliyatning dastlabki kunlaridan boshalab  qator qiyinchiliklarga 
duch keladilar. Bu qiyinchiliklar o’z moxiyatiga ko’ra 3 xildir: 
a)  ijtimoiy    qiyinchiliklar:  notanish  muhitni    shart-sharoitlari,  shaxslararo 
munosabatlarlar,  mexnat  jamoasining  saviyasi,  undagi  kishilarning  xarakter 
xislatlari,  ishlab  chiqarish    jamoasining  qadriyatlari,  ma’naviyati,  anxanalari  va 
xakazo; 
b)bilim    va  bilimga  oid  qiyinchiliklar:    maxsus  o’quv  yurtida  olgan 
bilimlaridagi    uzilishlar,  saviyaning  cheklanganligi,  ijodiy  izlanish  faoliyatining 
zaifligi, tashabbuskorlikning yetishmasligi va boshqalar; 
v) mutaxassislik bilan bog’liq o’ziga xos  qiyinchiliklar, ishlab chiqarishning 
moxiyati,  xususiyati,  texnologiya,  qurilmalar,  asboblar,  amaliy  ko’nikmaning 
bo’shligi  yoki  ular    bilan  yetarli  darajada  tanishmaganlik,  kasbning  iqtisodiy 
negizini  to’la  anglab  yetmaslik,  xavfsizlik  texnikasi      muammolari  oldida  lol 
qolish. Psixofiziolog  P.P.Lazarevning  fikricha,  eshitish,  ko’rish,  periferik  va  kinesttetik  sezgirlikningo’zgarishi  20 
yoshdan boshlanadi. Bu ma’lumotni chet el psixologlari  Ful’ds, Raven, Pako kabilar yanada rivojlantirib aqliy 
va mantiqiy  qobiliyatning mezoni 20 yosh deb xisobladilar. B.G.Anan’ev o’zining  ilmiy tadqiqotlarida yoshlik 
davrida  yigit va qizlardagi  o’zgarishlarni murakkab shaxs   jixatlaridan  umumiy ruxiy xolat, verbal  va  noverbal 
aqliy  (mantiqiy  funktsiyalar)    sodda  jarayonlargacha  (organizmdan  issiqlik  paydo  bo’lishdan    metobolizm-
modda  almashinuvigacha),  xatto  shaxsning  xususiyatigacha    bo’lgan  xolatlarni  o’z  ichiga    qamrab  olishini   
matematik  usullarga  aoslangan  ilmiy  ma’lumotlar  va  ularning  chuqur  sifat    tahlili  orqali    ko’rsatib  o’tadi. 
Ko’zlarning  farqlashdagi  sezgirligi  inson  yoshiga  qarab  o’zgarishini    tadqiq  qilgan  S.V.Kravkov  ko’rish 
sezgirligining  ortishi 25 yoshgacha davom etishini,  barqarorlashuvi esa 25 yoshdan keyin ham davom qilishini 
ta’kidlaydi.  B.G.Anan’ev  labaratoriyasidan  olingan  natijalar  inson  funktsional  darajasining  23-27  yoshlaridagi 
yigit-qizlarda  44%,  funktsional  xolatning  barqarorlashuvi  19,8%,  funktsional  darajasining  pasayishi  36,2% 
tengdir. Bu  ma’lumotlar  kamolot  bosqichining turli mikrodavrlarida o’sish  jihatlarining o’zaro munosabati xar-
xil  kechishini    ko’rsatib  turibdi. Yu.N.Kulyutkin    katta  kishilarning  diqqat,  xotira,  tafakkur,  bilish  jarayonlarini 
birgalikda  oraliqni  tekshirib,  22-25  yoshlarda  diqqat  va  xotira    100,5%  tafakkur  102,5%(xotira  97,0    ballga 
tengligini  26-29  yoshlarda  esa  diqqat 102,8  xotira  97,0  tafakkur  95,0  ball  ekanligini  isbotlab  berdi. Amerikalik 
olim    V.SHevchuk    voyaga  yetgan    odamlarda  ijodiy    faoliyatning    boshlanish  nuqtasini  tadqiq  qilib,  11-20 
yoshlar  oralig’ida 12,5%, 21-30 yoshlarda esa 66% ekanini aniqladi. Ziyolilarning ilmiy  maxsuli dinamikasini 
o’rgangan  Z.F.Esarova  uning  boshlanishi    matematiklarda  18-23,      fiziklarda  24-27,  biologlarda  25-31, 
psixologlarda  27-30,  tarixchilarda    27-32,  filologlarda  28-33  yoshlarni  tashkil  qilishni  ko’rsatib    o’tadi. 
Yoshlarning  ijtimoiy  hayotda  qatnashuvini  o’rgangan    V.SHevchuk  ijtimoiy  faoliyatga    kirishni  eng  yuqori 
cho’qqisi 25  yosh ekanini aniqlab, bu xol odamlarning 45,4% bo’lishini ma’lum  qiladi. Uning fikricha, qolgan 
yosh  davrlarida    insonning  jamoatchilik  faoliyati    nisbatan  juda  kichik        birlikni    tashkil  qiladi,  xatto  u  45 
yoshda  3% teng bo’ladi.   Kishilarda  ko’rish  maydoni  chegarasi   
xususiyatini    o’rgangan    L.N.Kuleshova  va 
M.D.  Aleksandrovalar  18-35  yoshlardagi 
xaydovchilarda  uning  uch    xil:  normadan  ortiq 
11%,  normada  47%,  qolgalarida  etalon 
bo’yicha    normadan  kam  bo’lishini 
ta’kidlaydilar.  23-28  yoshgacha    davrda  qator 
funktsiyalar    darajasining    o’zgarishi, 
takomilashuvi:  ko’rish  maydonining  ko’lami, 
ko’z  bilan    masofani  chamalash,  fazoviy 
tasavvur,    bilish  darajalari;  anglash,  diqqat    va 
idrokning  yaxlitligi  hamda    o’zgarmaslikning 
o’sishi  boshqa  faoliyat  va  ko’rish   
ta’sirchanligi,    qisqa  muddatli  ko’rish  xotirasi 
yoki  mustaxkamlanishi  namayon    bo’ladi:  22-
25  yoshlarda  2  xil    omillar  doirasi  vujudga 
keladi  va  ular  mnemologik  va  attentsional 
majmuasidan  iborat bo’ladi. Ye tukli
k davriKattalik
Ra h n a m o lik, 
G’amxo’rlik,Donishmandl
ikXomiylik  Boshqa  yosh    da v rlaridagi  kabi  mazkur  davrda  ham    muayyan  darajada  inqiroz  bo’ladi.   
Bu  davrda  inson  qanday  ishlarni  amalga  oshirishga,  qaysi  imkoniyatlardan    foydalanmagani, 
ayrim  xatolar,    tushunm o vchiliklar  sababli,  ko’ngilsizliklar  vujudga  kelganini  anglay 
boshlayli.  O’ziga  o’zi    xisob  berish  shu  davrning    muhim  psixolgik  xususiyatidir.   
Organizmdagi  ayrim  o’zgarishlar,  umrning  tez  o’tishi,  kishini  qattiq  tashvishga  va  iztirobga 
soladi.  U  bundan  keyingi  hayotning  har  bir  daqiqasidan  unumli  foydalanishga  qaror  qiladi. 
Ayrim  orzu istaklarini amalga oshirish uchun jismoniy va ru h iy  imkoniyatlari yetishmasligini 
anglash    uning    psixikasida  «turg’unlik»  tuyg’usini  vujudga  keltiradi.    Buning  asosiy  sababi 
33-35  yoshlarda    mnemologik-attentsion  majmua  tubdan  qayta  qurilishidir.  Yaxlit 
mnemologik  markazning  mnemik  (xotira)  va  mantiqiy  (tafakkur)  qismlariga    ajralishi  ro’y 
beradi.  Attentsional xolatning omilari saqlanib qoladi,  lekin katta yoshdagi inson intellekti da 
xotira  va  taffakur  muhim  o’rin  tutadi.  Biroq  o’zgarishlar  uning  ru h iy  dunyosida, 
kechinmalarida,  h i s -tuyg’ularida    chuqur  iz  qoldirmaydi,  yetuk    shaxs  xotirasida  illyuzion   
xususiyatga ega bo’lgan tasavvur  obrazlari (yoshlik tuyg’usi,  kayfiyati, orzusi, xom xayoli)  
saqlanib  qoladi. Yetuklik  bosqichida  jismoniy  va  aqliy  imkoniyatlardan    to’laroq  foydalanish 
ko’nikmasi  pay d o  bo’ladi.  Bu  xol  butun  kuch-quvvat,  aqliy,  zo’riqish,  iroda  kuchi,  asab 
taranglashuvi    xisobiga  emas,  balki  muayyan  ko’nikma,  malaka  va  ma h orat  asosida  ro’y 
beradi.    Etuklikning  turli  davrlarida 
kamol topish jab h alarining  o’zaro 
munosabatini  tadqiq  qilgan  B.G. 
Anan ’ ev  labaratoriyasida 
xodimlari    29-32  yoshlarda   
funktsional  darajaning  oshishi 
46,2      b a rqarorlashuvi  15,8 
funktsional    darajaning  pasayishi 
38,,0,  33-35    yoshlarda  11,2, 
33,3%,  55,5%  tashkil  qilishni 
aniqlashgan  Mazkur  yosh  davrning 
o’zgaruvchanligini  insonning 
biologik,ijtimoiy  va  tarbiyaviy  omillari 
(irsiy  alomat,  ijtimoiy  muhit,  uzluksiz 
tarbiyaviy  ta’sir)  belgilaydi. 
Yu.N.Kulyutkin    bir  xil  davrdagi 
odamlarda    har-xil  jarayonlar,  xolatlar, 
xossalar,  xususiyatlarning  o’sishi,   
o’zgarishi  baravar  emas,  balki  ularning   
birovdan  oldin  xotira,  keyin  tafakur,   
boshqa  birovda    aksincha,  rivojlanishni, 
bir  psixik  jarayonning  zaiflashuvi,   
ikkinchisini  jadal  sur’at    bilan 
o’stirishini o’qtiradi.  Yu.N.Kulyutkin  tadqiqotining  natijasiga   
qaraganda, 30-35 yoshlarda diqqat 102,8, xotira 
99,5,  tafakkur  102,3  birlikka    barovardir. 
Yetuklik  davri  faoliyatining    maxsuldorligini 
o’rgangan  G.Leman  uning  cho’qqisi 
ki m yogarlarda 30 yosh,  matematiklarda 30-34,  
geologlarda  30-35  yosh  ekanligini  va  o’rtacha 
maxsuldorlik  cho’qqisi  37  yoshda  bo’lishni 
qayd    qilgan.  Psixofiziolog  S.V.Kravchkov 
ko’zning  farqlash  sezgirligi  yoshga    qarab 
o’zgarishini  4  yoshdan  80    yoshgacha    bo’lgan 
odamlarda  tekshirib,    sezgirlikning  ortishi  25 
yoshgacha,    sezgirlikning  barqarorlagshuvi  25-
50  yoshgacha  davom  etishi  mumkinlini 
aniqlagan. Z.F.Esarova  oliy  maktab   
o’qituvchilari  aqliy   
faoliyatining  maxsuldorligi 
muammosini  tadqiq  qilib, 
kandidantlik  dissertatsiyasini 
yoqlashni  matematiklar-26, 
psixologlar-32,    filologlar-34, 
tarixchilar-31,  fiziklar-30, 
biologlar-32  yoshida    amalga   
oshirish  mumkinligini 
aniqlagan.  Kamolotning  birinchi  bosqichidagi 
yetuk  kishilarda  ijtimoiy    faoliyatida 
qatnashish  istagi  30    yoshda  18,3%,  35   
yo shda  6,2%  ni  tashkil  etadi. 
V.SHevchuk demak, ijtimoiy tashkilotlar 
faoliyatida  qatn a shish  ko’lami  torayib 
boradi.  Bu  davrda  erkak  va    ayollarning 
tafovutlari  namayon    bo’ladi:  jismoniy, 
jinsiy,  ruxiy    kamoloda  ayollar  ilgarilab   
kelgan  bo’lsalar,  endi  erkaklar    oldinga   
o’tib  oladilar    va  bu  xol    inson  umrining 
oxirigacha saqlanib qoladi.  Etuklik  davri  36-55  (60)    yoshlardagi  erkak  va  ayollarni  o’z  ichiga  oladi.  Mazkur 
davrda  ijodiy  faoliyatni  qaytadan    baholashda  o’z  ifodasini  topuvchi  yangi  xislat  namayon 
bo’ladi.  ular  shu kungacha  mehnat  faoliyatida  miqdor  ketidan  quvib yurgan  bo’lsalar,  endi 
mexnat  maxsulining  sifati  ustida  bosh  qotira    boshlaydilar.  Oilaviy  turmushga  ijtimoiy 
hayotga,  yashashning  maqsadiga,  inson  qadr-qimmatiga,  tevarak-atrofga,  o’zlariga  va 
boshqa  odamlarga  yangi  mezon    bilan  qaray  boshlaydilar.  Turmushning  ikir-chikirlari, 
ijtimoiy-xodisalarga  vazmin,  sabr-toqat  bilan  hayot  tajribasiga  suyangan  holda 
munosabatda  bo’ladilar,  har  bir  narsaning  nozik  tomoni    yoki  yomon  oqibati  xaqida    o’z 
fikrlarini  biladiradilar.  Hayotda    qo’ldan  boy  bergan  imkoniyatlari,  xato  va  kamchiliklari 
ularda yetti o’lchab,  bir kes qabilida ish tutish tuyg’usini vujudga keltiradi. SHuning uchun 
ular  umrining  biror  daqiqasi  bekor  o’tishiga  achinadilar.   Yoshlik  yillarida  yo’qotganlarini 
aql-zakovat,  donishmandlik  bilan  to’ldirishga  intiladilar.  Yetuklik  davrining  ikkinchi 
bosqichida  qarilik  alomatlari  ko’proq  o’rin  egallay  boradi,  uning  boshlanish  nuqtasi  45-50 
yoshlardir.  Lekin  odamlarning  o’ziga  xos  xususiyatlariga  ko’ra    bu  chegara  turlicha, 
masalan,  bu  bir  kishida  60  yoshda,  boshqa  birida  esa  70  yoshda  bo’lishi  mumkin.    SHu 
sababli yosh davrning  chegaralari faqat shartli belgilanadi.  Bu omil odamlar yashayotgan 
oila  muhitiga,  tarixiy-ijtimoiy  shart-sharoitga  jo’g’rofiy  iqlim  va  xokozolarga  ham 
bog’liqdir. Mazkur yoshda shaxsiy hayotdagi yutuqlar, 
g’alabalar  yoki  muvaffaqiyatsizliklar  kishining 
ruhiy dunyosiga qattiq ta’sir etadi.  Natijada unda 
takaburlik,  mag’rurlik  xislari  paydo  bo’ladi, 
o’zining  boshqalardan  ustun  qo’ya    boshlaydi 
yoki  aksincha,  hayot  zaxmatlari  unda      loqaydlik 
tuyg’usini  vujudga  keltiradi.    Lekin  har  ikkala 
ko’rinishga    ega  bo’lgan  ruxiy  xolat  ham  oila 
a’zolari,  tengqurlari  ,  mexnat  jamoasi, 
a’zolarining  ta’siri  orqali  asta-sekin  muayyan   
yo’nalishga  tushib  qoladi.  Umuman,  kamolot   
bosqichidagi odamlar istiqbol rejasi bilan xarakat 
qiladi,  voqelikka  turmush  ikir-chikirlariga. 
Tabiat,  jamiyat  koinot,    xodisalariga  befarq 
qaramaydilar,  imkoni  boricha  xotirjamlik, 
totuvlik,  tinchlik,  do’stlik,  dunyo  lazzatlaridan 
oqilona foydalanish tuyg’usi bilan yashaydilar. «Men»  uch xil ko’rinishdan 
ifodalanadi : 
•
retrospektiv  «Men»  dan    iborat  bo’lib, 
o’tmishdagi  o’zligini aks  ettiradi
•
aktual    «Men»  sifatida    tasavvur  etilib, 
o’zining  hozirgi davrini ifodalaydi;
•
ideal «Men» obrazi esa yaqin kelajakda  
o’zini  qanday    tasavvur  qilish  bilan 
bog’liq holda  yaratiladi.  Z
.F.E
saro
v
a q
u
y
id
ag
i m
ezo
n
lar b
ilan
  	
o
’lch
ash
n
i lo
zim
 to
p
ad
i:e ’ lon qilingan ilmiy ishlarning miqdori:
chop qilingan asarlar ichida o’quv qo’llanma, darslik va 
monografiyalarning mavjudligi;
ilmiy tadqiqotda yangi yo’nalishning ochilishi;
ilmiy muammoni hal qilishda yangi usulning kashf etilishi;
ilmiy maktabning tashkil qilinishi;
boshqa mualliflarning ishlariga murojaat  qilish va ilova berish 
miqdori;
o’qituvchining ilmiy ma’lumotlaridan talabaning  mustaqil 
ishlarida n  foydalanish ko’lami:
o’qituvchi raxbarligidagi diplom va dissertatsiya ishlarning 
miqdori va sifati;
o’qituvchining ilmiy faoliyatidagi muvaffaqiyat munosabat bilan 
taqdirlanish;
dotsent  va professor degan ilmiy  pedagogik unvonlarga sazovor 
bo’lish  kabilar.  O
’z
in
i 
a
n
g
la
s
h
 
k
o
’p
in
c
h
a
,
 	
o
’z
ig
a
 
b
o
s
h
q
a
 
k
is
h
ila
r
:
 yoshi ulug’ odamlar;
tengdoshlar; 
o’zidan kichik  odamlar  nuqtai-
nazaridan qarashda ko’rinadi.

TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI Sirtqi ta’lim fakulteti Xomitova Salomat 111-guruh talabasi Mav zu: O’rta yetuklik davri psixologiyasi t aqdimot i

Yoshlik davri 23-28 yoshlardan iborat bo’lib, bu darvning o’ziga xos bo’lib, bu davrning o’ziga xos xusuiyatlaridan biri ijtimoiy hayotning barcha jabaxalarida kamolga erishgan shaxs sifatida faol ishtirok qilish va ishlab chiqarishda mexnat faoliyatini amalga oshirishdan iboratdir. Yoshlarning mexnat faoliyati quyidagi uchta muhim belgisi bilan boshqa yosh davrlardan farqlanadi:

1. Mutaxassislikning moxiyatiga, ishlab chiqarish shart-sharoitiga, me h nat jamoasi a’zolarining xususiyatiga mosla sh ish (ko’nikma)- mexnat faoliyatining dastlabki yillari (ta’minan1 yildan 3 yilgacha) jamoada o’z o’rnini topish va qadr qimmatga erishish; 2. Mutaxassis sifatida o’zini takomilashtirish uchun ijodiy izlanishni amalga oshirish yoki kasb-korlik maxoratini egallash; 3. Maxorat sirlaridan foydalanish, tashabbus ko’rsatish, ishlab chiqarish samaradorligini oshirishda ijtimoiy yetuklikni namoyish qilish yoki ijod faoliyatidagi barqaror ijod bosqichida bir tekis 10 yillab ishlab sifatli maxsulot yaratish namunasini ko’rsatish.

Yuqoridagi bosqichlar barcha kasbkor egalariga xos bo’lsa-da, lekin ishlab chiqarishga ertaroq va kechroq kirib kelgan odamlar o’rtasida yosh jixatdan tafovut mavjud bo’ladi. Masalan, kasb- xunar kollejlarini tamomlagan yigit-qizlar o’z mexnat faoliyatini oliy ma’lumotli yoshlardan oldin boshlaydilar, biroq ular ham mazkur bosqichlarni bosib o’tishlari shart.

Xozirgi mutaxassislarning ko’pchiligi o’quv yurtlaridagi nazariy bilimlar bilan amaliy ko’nikmalar o’rtasida uzilish mavjudligi sababli mustaqil faoliyatning dastlabki kunlaridan boshalab qator qiyinchiliklarga duch keladilar. Bu qiyinchiliklar o’z moxiyatiga ko’ra 3 xildir: a) ijtimoiy qiyinchiliklar: notanish muhitni shart-sharoitlari, shaxslararo munosabatlarlar, mexnat jamoasining saviyasi, undagi kishilarning xarakter xislatlari, ishlab chiqarish jamoasining qadriyatlari, ma’naviyati, anxanalari va xakazo; b)bilim va bilimga oid qiyinchiliklar: maxsus o’quv yurtida olgan bilimlaridagi uzilishlar, saviyaning cheklanganligi, ijodiy izlanish faoliyatining zaifligi, tashabbuskorlikning yetishmasligi va boshqalar; v) mutaxassislik bilan bog’liq o’ziga xos qiyinchiliklar, ishlab chiqarishning moxiyati, xususiyati, texnologiya, qurilmalar, asboblar, amaliy ko’nikmaning bo’shligi yoki ular bilan yetarli darajada tanishmaganlik, kasbning iqtisodiy negizini to’la anglab yetmaslik, xavfsizlik texnikasi muammolari oldida lol qolish.