logo

O’zbekistonda iqtisodiy o’zgarishlari, xususiy mulkningshakllanishi.O’zbekistonda bozor munosabatlarining rivojlanishi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

379.224609375 KB
O’zbek ist onda iqt isodiy  o’zgarishlari, xususiy  
mulk ningshak llanishi.O’zbek ist onda bozor 
munosabat larining riv ojlanishi.
                                                                      RE JA:
1.Iqtisodiy o’zgarishlar.Bozor munosabatlarining shakllanishi.
2.Mustaqillik yillarida mamlakat iqtisodiyotning barqarorlashuvi va 
rivojlanishi.
3.”Harakatlar strategiyasi” yangi taraqqiyot boshqichi.                          “ Xarakatlar strategiyasi”
 
            Yangi taraqqiyot bosqichi.
2017- yil 7-fevralda O’zbekiston 
Respub-
likasini rivojlantirishning 5 ta ustuvor 
yo’nalishi bo’yicha harakatlar strategi-
yasi qabul qilindi.Unda 5 ta ustuvor 
yunalishlar belgilandi                   1. Davlat va jamiyat qurishi tizimini 
takomillashtirishning ustuvor yunalishlari
2. Qonun ustuvorligini taminlash va sud-
huquq tizimini yanada isloh qilishning 
ustuvor yunalishlari
3. Iqtisodiyotni rivjlantirish va rivjlantirish 
va leberallashtirish ustuvor 
yo’nalishlari Iqtisodiyotni rivojlantirish va 
liunalishberallashtirishning ustuvor yo’nalishlari                              Makroiqtisodiy barqarorlikni	 yanada	 mustahkamlash va	 yuqori	 iqtisodiy	 
o’sish	
 sur’atlarini	 saqlab	 qolish:
makroiqtisodiy mutanosiblikni saqlash, qabul qilingan o’rta muddatli dasturlar 
asosida  tarkibiy  va  institusional  o’zgarishlarni  chuqurlashtirish  hisobiga  yalpi 
ichki mahsulotning barqaror yuqori o’sish sur’atlarini ta’minlash;
xarajatlarning  ijtimoiy  yo’naltirilganini  saqlab  qolgan  holda  Davlat 
byudjetining  barcha  darajalarida  mutanosiblikni  ta’minlash,  mahalliy 
byudjetlarning  daromad  qismini  mustahkamlashga  qaratilgan  byudjetlararo 
munosabatlarni takomillashtirish;
soliq  yukini  kamaytirish  va  soliqqa  tortish  tizimini  soddalashtirish  siyosatini 
davom  ettirish,  soliq  ma’muriyatchiligini  takomillashtirish	
 va  tegishli 
rag’batlantiruvchi choralarni kengaytirish;
ilg’or  xalqaro  tajribada  qo’llaniladigan  instrumentlardan  foydalangan  holda 
pul-kredit  siyosatini  yanada  takomillashtirish,  shuningdek  valyutani  tartibga 
solishda  zamonaviy  bozor  mexanizmlarini  bosqichma-bosqich  joriy  etish, 
milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash;                            3.3. Qishloq xo’jaligini	 modernizasiya	 qilish	 va	 jadal	 rivojlantirish:
tarkibiy  o’zgartirishlarni  chuqurlashtirish  va  qishloq  xo’jaligi  ishlab  chiqarishini  izchil 
rivojlantirish, mamlakat oziq-ovqat xavfsizligini yanada mustahkamlash, ekologik toza mahsulotlar 
ishlab chiqarishni kengaytirish, agrar sektorning eksport salohiyatini sezilarli darajada oshirish;
paxta  va  boshoqli  don  ekiladigan  maydonlarni  qisqartirish,  bo’shagan  erlarga  kartoshka,  sabzavot, 
ozuqa  va  yog’  olinadigan  ekinlarni  ekish,  shuningdek,  yangi  intensiv  bog’  va  uzumzorlarni 
joylashtirish hisobiga ekin maydonlarini yanada optimallashtirish;
fermer  xo’jaliklari,  eng  avvalo,  qishloq  xo’jaligi  mahsulotlarini  ishlab  chiqarish  bilan  bir  qatorda, 
qayta  ishlash,  tayyorlash,  saqlash,  sotish,  qurilish  ishlari  va  xizmatlar  ko’rsatish  bilan 
shug’ullanayotgan ko’p tarmoqli fermer xo’jaliklarini rag’batlantirish va rivojlantirish uchun qulay 
shart-sharoitlar yaratish;
qishloq  xo’jaligi  mahsulotlarini  chuqur  qayta  ishlash,  yarim  tayyor	
 va  tayyor  oziq-ovqat  hamda 
qadoqlash  mahsulotlarini  ishlab  chiqarish  bo’yicha  eng  zamonaviy  yuqori  texnologik  asbob-
uskunalar  bilan  jihozlangan  yangi  qayta  ishlash  korxonalarini  qurish,  mavjudlarini 
rekonstruksiya	
 va modernizasiya qilish bo’yicha investisiya loyihalarini amalga oshirish;
qishloq  xo’jaligi  mahsulotlarini  saqlash,  tashish  va  sotish,  agrokimyo,  moliyaviy  va  boshqa 
zamonaviy bozor xizmatlari ko’rsatish infratuzilmasini yanada kengaytirish;                            3.5. Viloyat, tuman	 va	 shaharlarni	 kompleks	 va	 mutanosib	 ijtimoiy-iqtisodiy	 rivojlantirish,	 ularning	 mavjud	 
salohiyatidan	
 samarali va	 optimal	 foydalanish:
ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanishni  jadallashtirish,  xalqning  turmush  darajasi  va  daromadlarini  oshirish  uchun  har  bir 
hududning  tabiiy,  mineral-xomashyo,  sanoat,  qishloq  xo’jaligi,  turistik  va  mehnat  salohiyatidan  kompleks	
 va  samarali 
foydalanishni ta’minlash;
hududlar  iqtisodiyotini  modernizasiya  va  diversifikasiya  qilish  ko’llamini  kengaytirish,  rivojlanish  darajasi  nisbatan  past 
bo’lgan  tuman	
 va  shaharlarni,  eng  avvalo,  sanoat  va  eksport  salohiyatini  oshirish  yo’li  bilan  jadal  rivojlantirish  hisobiga 
mintaqalar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasidagi farqlarni kamaytirish;
yangi  sanoat  korxonalari  va  servis  markazlarini  tashkil  etish,  kichik  sanoat  zonalarini  tashkil  qilish,  yirik  xo’jalik 
birlashmalarining  mablag’larini,  banklarning  kreditlarini  va  xususiy  xorijiy  investisiyalarni  jalb  qilish  hisobiga  kichik 
shaharlar va shaharchalarni jadal rivojlantirish;
sanoat  va  xizmatlar  ko’rsatish  sohasini  jadal  rivojlantirish  hisobiga  subvensiyaga  qaram  tuman  va  shaharlarni  kamaytirish 
va mahalliy byudjetlarning daromad bazasini kengaytirish;
sanoat  korxonalari  va  boshqa  ishlab  chiqarish  ob’ektlarini  joylashtirishga  qulay  shart-sharoitlar  yaratish,  xususiy 
tadbirkorlikni keng rivojlantirish hamda aholining turmush sharoitini yaxshilash maqsadida hududlarning ishlab chiqarish, 
muhandis-kommunikasiya va ijtimoiy infratuzilma tarmoqlarini yanada rivojlantirish va modernizasiya qilish.
2019  yil  yakunlariga  ko‘ra,  yalpi  ichki  mahsulotning  (YaIM)  o‘sish  sur’ati  5,4  foiz  belgilangan  prognoz  ko‘rsatkichi 
o‘rniga	
  5,5	 foizni  	tashkil etdi hamda 2018 yilda erishilgan 5,1 foiz ko‘rsatkichidan yuqori bo‘ldi.
YaIM  o‘sish  sur’ati  asosan  sanoatning  6,4  foizga  (prognoz  –  5,2  foiz),  qurilish  11,8  foizga  (8,4  foiz)  va  xizmatlarning  6,1 
foizga (6,3 foiz) oshishi hisobiga ta’minlandi.
Aholi  jon  boshiga  YaIM  hajmi  1	
 741  dollarni  tashkil  etib,  2018  yilga  qaraganda  13,6  foizga  oshdi  (2018  yilda  –  1	 533 
dollar).YaIM  umumiy  o‘sishida  1,9  foiz  bandi  xizmatlar,	
   1,5  foiz  bandi  sanoat,  0,9  foiz  bandi  qishloq  xo‘jaligi,  0,6  foiz 
bandi qurilish va 0,6 foiz bandi mahsulotga sof soliqlar hissasiga to‘g‘ri keldi.
Iqtisodiy o‘sishning barqarorligi iqtisodiyot tarmoqlari tomonidan yalpi taklif va ichki talab o‘rtasidagi o‘zaro muvozanati, 
investitsiyalarni  yuqori  sur’atda  ya’ni  28,6  foizga  hamda  aholi  real  daromadlarini  10	
 foizga  o‘sishini  qo‘llab-quvvatlash 
hisobiga ta’minlandi.
HARAKATLAR STRATEGIYASI  doirasida keyingi 3 yilda boshqa sohalar singari iqtisodiyot sohasida ham juda katta 
o‘zgarishlar ro‘y berdi. Aholi o‘zining turmush tarzidan mamnun yashay boshladi

O’zbek ist onda iqt isodiy o’zgarishlari, xususiy mulk ningshak llanishi.O’zbek ist onda bozor munosabat larining riv ojlanishi. RE JA: 1.Iqtisodiy o’zgarishlar.Bozor munosabatlarining shakllanishi. 2.Mustaqillik yillarida mamlakat iqtisodiyotning barqarorlashuvi va rivojlanishi. 3.”Harakatlar strategiyasi” yangi taraqqiyot boshqichi.

“ Xarakatlar strategiyasi” Yangi taraqqiyot bosqichi. 2017- yil 7-fevralda O’zbekiston Respub- likasini rivojlantirishning 5 ta ustuvor yo’nalishi bo’yicha harakatlar strategi- yasi qabul qilindi.Unda 5 ta ustuvor yunalishlar belgilandi

1. Davlat va jamiyat qurishi tizimini takomillashtirishning ustuvor yunalishlari 2. Qonun ustuvorligini taminlash va sud- huquq tizimini yanada isloh qilishning ustuvor yunalishlari 3. Iqtisodiyotni rivjlantirish va rivjlantirish va leberallashtirish ustuvor yo’nalishlari Iqtisodiyotni rivojlantirish va liunalishberallashtirishning ustuvor yo’nalishlari

  Makroiqtisodiy barqarorlikni  yanada  mustahkamlash va  yuqori  iqtisodiy   o’sish  sur’atlarini  saqlab  qolish: makroiqtisodiy mutanosiblikni saqlash, qabul qilingan o’rta muddatli dasturlar asosida tarkibiy va institusional o’zgarishlarni chuqurlashtirish hisobiga yalpi ichki mahsulotning barqaror yuqori o’sish sur’atlarini ta’minlash; xarajatlarning ijtimoiy yo’naltirilganini saqlab qolgan holda Davlat byudjetining barcha darajalarida mutanosiblikni ta’minlash, mahalliy byudjetlarning daromad qismini mustahkamlashga qaratilgan byudjetlararo munosabatlarni takomillashtirish; soliq yukini kamaytirish va soliqqa tortish tizimini soddalashtirish siyosatini davom ettirish, soliq ma’muriyatchiligini takomillashtirish va tegishli rag’batlantiruvchi choralarni kengaytirish; ilg’or xalqaro tajribada qo’llaniladigan instrumentlardan foydalangan holda pul-kredit siyosatini yanada takomillashtirish, shuningdek valyutani tartibga solishda zamonaviy bozor mexanizmlarini bosqichma-bosqich joriy etish, milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash;