logo

O`zbekistonda matematika fanini o`qitishda Finlyandiya tajribasining ahamiyati

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

9200.1220703125 KB
Mavzu: “O`zbekistonda 
matematika fanini o`qitishda 
Finlyandiya tajribasining 
ahamiyati” .                                                                         O‘zbekistonda   M atematika  
fanini  o‘qitishning maqsadi 
O quvchilarning kuzatuvlar orqali ʻ
amaliy faoliyatlarini bog lagan holda 	
ʻ
ijodkorligini tarbiyalash, tanqidiy 
fikrlash va mantiqiy tahlil   qilish 
qobiliyatini  rivojlantirishdan iborat. Finlandiya da   M atematika  
fanini  o‘qitishning maqsadi 
Matematik fikrlashni rivojlantirish 
hamda matematik tushunchalar va 
muammolarni yechish usullarini 
o‘rganish imkoniyatlarini taqdim 
etishdan iborat.	
                                                                         
  Umumiy o rta ta lim maktablarida matematika o qitishni takomillashtirish, maktab o quvchilariga ‟ ‟ ‟ ‟
tushuntirishda turli metodlardan foydalanish va hayotiy tadbiqlarini ko rsatib berish shu kungacha 	
‟
bo lgan asosiy masalalardan biri bo lib hisoblanadi. O„zbekiston respublikasi prezidentining PQ-4708 	
‟ ‟
sonli 07.05.2020 kungi “Matematika sohasidagi ta lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni 	
‟
rivojlantirish chora-tadbirlari to„g„risida” gi qaroriga ko ra, 	
‟

birinchidan, matematika ta limotining ta lim olish bosqichlari o„rtasidagi uzviylik to„liq 	
‟ ‟
ta minlanmagan; 	
‟

ikkinchidan, umumta lim maktablarida matematika darsliklari o„quvchilarning yoshiga nisbatan fanni 	
‟
o„zlashtirishni qiyinlashtiruvchi murakkab masalalardan iborat va boshqa fanlarda o„tiladigan 
mavzular bilan uyg„unlashtirilmagan; 

uchinchidan, matematikaga qiziquvchan, xalqaro olimpiadalar g„oliblari bo„lgan aksariyat iqtidorli 
yoshlarimiz hududlardan bo„lishiga qaramasdan ularning kelgusi rivojlanishi uchun oliy ta lim va ilm-	
‟
fan sohasida zarur shart-sharoit yaratib berilmagan; 

to„rtinchidan, matematika sohasidagi ilmiy-tadqiqotning amaliyot va ishlab chiqarish bilan bog„liqligi 
zaifligicha saqlanib qolmoqda;                                                                         
ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA 

Kabi bandlarida bir qator fanning va umumiy o rta ta lim va oliy ta limning bir qator ‟ ‟ ‟
muammo hamda kamchiliklari keltirib ketilgan. Yuqoridagi qaror bandlarida keltirilgan ba zi 	
‟
kamchiliklar sifatida shuni aytish mumkinki, birinchi bandda keltirilganidek matematika 
fanini o qitishda uzviylik ta minlanmagan. Sababai shundaki ba zi mavzular boshlang ich 	
‟ ‟ ‟ ‟
tushunchalari keltirilmay turib asosiy tushunchalar keltirilgan va misol, masalalardagi 
tadbiqlari qiyinlilik darajasi yuqori tartibdagi misollar berilgan. Ikkinchi banddagi aytib 
o„tilganidek maktab matematika kursi darsliklari maktab o„quvchilarining yosh jixatdan 
o„zlashtirish darajalari inobatga olinmasdan ishlab chiqilgan. Ammo maktab matematika 
kursining mavzulari va boshqa fanlar bilan o„zaro bog„liqligi ko„pam taxlil qilinmagan. 
Xozirgi kunda har bir fanning fanlararo bog„liqligi hamda hayotiy tadbiqlarini o„rgatish xar 
bir fanning zamonaviy muammolaridan bo„lib hisoblanmoqda. Shularni inobatga olib 
qarasak, Finland ta lim tizimi bir qator qulay va umumiy o„rta ta lim maktab o„quvchilarini 	
‟ ‟
faqat formulalar bilan emas balki mantiqiy fikrlashga tayangan holda yechim topishga 
o„rgatishga qaratilgandir. Bundan tashqari finlandiya ta lim tizimi asosan xalqaro baxolash 	
‟
tizimiga asoslangan bo„lib, Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining ematematika 
‟
kursi darsliklari (PISA, TIMS) kabi bir qator baxolash tizimining dasturlariga asosan ishlab 
chiqilgandir. Biz quyida Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining 9- sinf o„quvchilari 	
‟
uchun matematika fanining darsliklari va darslikda mavjud misol va masalalarni taxlil qilamiz                                                                         •
Sonlar va hisob lashlar
•
Algebra
•
Geometriya
•
O lchashlarʻ
•
Ma’lumotlarni qayta 
ishlash va statistikaMATEMATIKADA BO LIMLAR (I-IV SINF)	
ʻ
•
Sonlar va amallar
•
Algebra
•
Geometriya va o lchashlar	
ʻ
•
Statistika va 
ehtimollik larningboshlang‘i
chtushunchalariFinlandiya O zbekiston	
ʻ                                                                                                                                                                                                                                                                                                          MATEMATIKADAN DARSLIKLAR                                                                         MATEMATIKADAN O QITUVCHI KITOBIʻ                                                                         Sonli va harfli ifodalar
2-sinf Natija 100 gacha
3-sinf Natija 1000 gacha
4-sinf Natija 100 000 gacha 
5-sinf Faqat N va kasr sonlar  – 
ishtirok etadi
6-sinf Ifodada N + Z – ishtirok etadi
7-sinf Ifodada N + Z + R – ishtirok 
etadi Tenglamalar
1-sinf 17+ __=29,  __ - 6=15  kabi 
ifodalar
2-sinf 27 +  x  = 27, 35 –  x  = 30,  x  – 
3 = 7, 
x  : 3 = 7,  x  * 3 = 21  
3-sinf 690-x=230, x-240=115, x + 
560 = 700, 
x · 4 = 140, x : 9 = 53, 595 : 
x = 7
4-sinf x+3 000 = 4650 ,  5 3 674 -
x=1 3610 , x: 402 = 400 , 
3 80: x= 190, x*450=900, 
450*x=900
5-sinf 45x+ 5 5 x+3 00 = 4000 , 
500+( x -100) = 3000 , 
357 у -149 у -1843=11469
6-sinf Butun son va natural son 
ishtirok etadi
7-sinf Bir noma lumli chiziqli ʼ
tenglamalar
8-sinf Kasr ratsional tenglamalar
9-sinf Kvadrat tenglamalar
10-
sinf Ko rsatkichli, logarifmik, 	
ʻ
trigonometrikBA ZI BIR MAVZULARNING SPIRALLIGI	
ʼ                                                                        MATEMATIKADAN DARSLIKLAR
Finlandiya
O zbekistonʻ                                                                         05
0403
0201
Matematika
  fani 
tavsifi
       Umumiy 
    o‘rta ta’limda     
   
     matematika
fanini 
o‘qitish O‘quvchilarda 
rivojlantiriladigan 
    
   kompeten-
siyalar
    Matematik 
mazmun 
standartlari 
(bilim va 
ko’nikmalar) Sinf lar 
kesimida 
aniqlashtirilgan 
        ta’lim    
  standartlari  Milliy o‘quv dasturining 
mazmuni  
Matematika  
fani o‘quv 
dasturlari06                                                                         ILG‘OR XORIJIY TAJRIBA
15 yoshli o‘quvchilarning 
fanlar bo‘yicha 
savodxonlik darajasini 
baholashga qaratilgan 
o‘quvchilar yutuqlarini 
baholash xalqaro dasturita’limiy yutuqlarni 
baholash xalqaro 
uyushmasi (IEA) 
tomonidan tashkil etilgan 
matematika va tabiiy 
fanlar ta’lim sifatining 
xalqaro monitoring 
dasturi O'qish savodxonligi 
bo'yicha xalqaro 
tadqiqotlar 
( IEAning asosiy 
tadqiqotlaridan 
biridir ) .                                                                                                                     
                
  Natijada…    ХХ I   asr
 ko‘nikmalariga  ega
              raqobatbardosh, 
                    vatanparvar, 
                            kreativ 
                                 shaxsni 
tarbiyalaymiz                                                                                             TABIIY FANLAR
                      TEXNOLOGIYA
                 IQTISOD, TADBIRKORLIK
                     ONA TILI, TARIX                            
      INFORMATIKAMATEMATIKA FANINING INTEGRATSIYASI                                                                                                                                                                                                                               Summat iv baholash
Summativ  baholash  - 
bu  o‘quvchining  ma’lum  bir  fan 
yoki  fan  sohasidagi 
o‘zlashtirishi  to‘g‘risida 
umumiy  asosli  ma’lumot 
beradigan baholash. 
U  odatda  biror  bo‘lim,  kurs, 
chorak  yoki  o‘quv  yili  oxirida 
o‘tkaziladi. For mat iv baholash
Formativ  baholash    - 
« o‘quvchilarning  o‘zlashtirish 
ko‘rsatkichlarini  o‘qitishga 
moslashtirish  yoki  bilim  olish 
jarayonini  o‘quvchilar  ehtiyojiga 
moslashtirish».
U  odatda  dars  vaqtida 
muntazam  ravishda  o‘tkaziladi  va 
natijada  kerakli  choralar  ko‘rish 
va  ko‘pincha  dars  strategiyasini 
o‘zgartirishni talab qiladi . RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI
BAHOLASH
7                                                                         Baholash uchun  topshiriqlar 
mezonlari bilan birga  ishlab 
chiqish.
Kontentni baholash  asoslangan yondashuvdan  
ko‘nikmani baholash ga  asoslangan 
yondashuvga o‘tish. Bunda topshiriqlarning 
kognitiv darajasiga ko‘ra 
turlicha ballar berish 
amaliyoti  qo‘llash. RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI
BAHOLASH
1
8                                                                          •
Xalqaro  qiyosiy  baholashlar 
individual  darajada  yoki  maktab 
darajasida  yutuqlarning 
ko‘rsatkichi  sifatida  qo‘llanish 
uchun mo‘ljallangan EMAS. 
 •
UNUTMANG  –  xalqaro  qiyosiy 
baholashlar  bir  nechta  va 
ko‘pincha  turli  xildagi  ta’lim 
kontekstlari  bo‘yicha  samarali 
natijalarni  namoyish  etadi.  Ular 
baholash uchun namuna  sifatida 
qo‘llanilishi  uchun  emas,  o‘qish 
va  o‘qitish  darajasini  aks 
ettirishga mo‘ljallangan.  Xalqaro qiyosiy
  baholashlar
qanday  
maqsadlarga ega ?Xalqaro qiyosiy 
baholashlarning 
ahamiyati 
(PISA, TIMSS, PIRLS) RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI
BAHOLASH
1
9                                                                         Matematika fanini o‘qitishning 
asosiy vazifalari:                                                                                                                                                E’TIBORINGIZ UCHUN RAHMAT!

Mavzu: “O`zbekistonda matematika fanini o`qitishda Finlyandiya tajribasining ahamiyati” .

O‘zbekistonda M atematika fanini o‘qitishning maqsadi O quvchilarning kuzatuvlar orqali ʻ amaliy faoliyatlarini bog lagan holda ʻ ijodkorligini tarbiyalash, tanqidiy fikrlash va mantiqiy tahlil qilish qobiliyatini rivojlantirishdan iborat. Finlandiya da M atematika fanini o‘qitishning maqsadi Matematik fikrlashni rivojlantirish hamda matematik tushunchalar va muammolarni yechish usullarini o‘rganish imkoniyatlarini taqdim etishdan iborat.

 Umumiy o rta ta lim maktablarida matematika o qitishni takomillashtirish, maktab o quvchilariga ‟ ‟ ‟ ‟ tushuntirishda turli metodlardan foydalanish va hayotiy tadbiqlarini ko rsatib berish shu kungacha ‟ bo lgan asosiy masalalardan biri bo lib hisoblanadi. O„zbekiston respublikasi prezidentining PQ-4708 ‟ ‟ sonli 07.05.2020 kungi “Matematika sohasidagi ta lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni ‟ rivojlantirish chora-tadbirlari to„g„risida” gi qaroriga ko ra, ‟  birinchidan, matematika ta limotining ta lim olish bosqichlari o„rtasidagi uzviylik to„liq ‟ ‟ ta minlanmagan; ‟  ikkinchidan, umumta lim maktablarida matematika darsliklari o„quvchilarning yoshiga nisbatan fanni ‟ o„zlashtirishni qiyinlashtiruvchi murakkab masalalardan iborat va boshqa fanlarda o„tiladigan mavzular bilan uyg„unlashtirilmagan;  uchinchidan, matematikaga qiziquvchan, xalqaro olimpiadalar g„oliblari bo„lgan aksariyat iqtidorli yoshlarimiz hududlardan bo„lishiga qaramasdan ularning kelgusi rivojlanishi uchun oliy ta lim va ilm- ‟ fan sohasida zarur shart-sharoit yaratib berilmagan;  to„rtinchidan, matematika sohasidagi ilmiy-tadqiqotning amaliyot va ishlab chiqarish bilan bog„liqligi zaifligicha saqlanib qolmoqda;

 ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA  Kabi bandlarida bir qator fanning va umumiy o rta ta lim va oliy ta limning bir qator ‟ ‟ ‟ muammo hamda kamchiliklari keltirib ketilgan. Yuqoridagi qaror bandlarida keltirilgan ba zi ‟ kamchiliklar sifatida shuni aytish mumkinki, birinchi bandda keltirilganidek matematika fanini o qitishda uzviylik ta minlanmagan. Sababai shundaki ba zi mavzular boshlang ich ‟ ‟ ‟ ‟ tushunchalari keltirilmay turib asosiy tushunchalar keltirilgan va misol, masalalardagi tadbiqlari qiyinlilik darajasi yuqori tartibdagi misollar berilgan. Ikkinchi banddagi aytib o„tilganidek maktab matematika kursi darsliklari maktab o„quvchilarining yosh jixatdan o„zlashtirish darajalari inobatga olinmasdan ishlab chiqilgan. Ammo maktab matematika kursining mavzulari va boshqa fanlar bilan o„zaro bog„liqligi ko„pam taxlil qilinmagan. Xozirgi kunda har bir fanning fanlararo bog„liqligi hamda hayotiy tadbiqlarini o„rgatish xar bir fanning zamonaviy muammolaridan bo„lib hisoblanmoqda. Shularni inobatga olib qarasak, Finland ta lim tizimi bir qator qulay va umumiy o„rta ta lim maktab o„quvchilarini ‟ ‟ faqat formulalar bilan emas balki mantiqiy fikrlashga tayangan holda yechim topishga o„rgatishga qaratilgandir. Bundan tashqari finlandiya ta lim tizimi asosan xalqaro baxolash ‟ tizimiga asoslangan bo„lib, Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining ematematika ‟ kursi darsliklari (PISA, TIMS) kabi bir qator baxolash tizimining dasturlariga asosan ishlab chiqilgandir. Biz quyida Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining 9- sinf o„quvchilari ‟ uchun matematika fanining darsliklari va darslikda mavjud misol va masalalarni taxlil qilamiz

• Sonlar va hisob lashlar • Algebra • Geometriya • O lchashlarʻ • Ma’lumotlarni qayta ishlash va statistikaMATEMATIKADA BO LIMLAR (I-IV SINF) ʻ • Sonlar va amallar • Algebra • Geometriya va o lchashlar ʻ • Statistika va ehtimollik larningboshlang‘i chtushunchalariFinlandiya O zbekiston ʻ