O`zbekistonda matematika fanini o`qitishda Finlyandiya tajribasining ahamiyati
![Mavzu: “O`zbekistonda
matematika fanini o`qitishda
Finlyandiya tajribasining
ahamiyati” .](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_1.png)
![O‘zbekistonda M atematika
fanini o‘qitishning maqsadi
O quvchilarning kuzatuvlar orqali ʻ
amaliy faoliyatlarini bog lagan holda
ʻ
ijodkorligini tarbiyalash, tanqidiy
fikrlash va mantiqiy tahlil qilish
qobiliyatini rivojlantirishdan iborat. Finlandiya da M atematika
fanini o‘qitishning maqsadi
Matematik fikrlashni rivojlantirish
hamda matematik tushunchalar va
muammolarni yechish usullarini
o‘rganish imkoniyatlarini taqdim
etishdan iborat.](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_2.png)
![
Umumiy o rta ta lim maktablarida matematika o qitishni takomillashtirish, maktab o quvchilariga ‟ ‟ ‟ ‟
tushuntirishda turli metodlardan foydalanish va hayotiy tadbiqlarini ko rsatib berish shu kungacha
‟
bo lgan asosiy masalalardan biri bo lib hisoblanadi. O„zbekiston respublikasi prezidentining PQ-4708
‟ ‟
sonli 07.05.2020 kungi “Matematika sohasidagi ta lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni
‟
rivojlantirish chora-tadbirlari to„g„risida” gi qaroriga ko ra,
‟
birinchidan, matematika ta limotining ta lim olish bosqichlari o„rtasidagi uzviylik to„liq
‟ ‟
ta minlanmagan;
‟
ikkinchidan, umumta lim maktablarida matematika darsliklari o„quvchilarning yoshiga nisbatan fanni
‟
o„zlashtirishni qiyinlashtiruvchi murakkab masalalardan iborat va boshqa fanlarda o„tiladigan
mavzular bilan uyg„unlashtirilmagan;
uchinchidan, matematikaga qiziquvchan, xalqaro olimpiadalar g„oliblari bo„lgan aksariyat iqtidorli
yoshlarimiz hududlardan bo„lishiga qaramasdan ularning kelgusi rivojlanishi uchun oliy ta lim va ilm-
‟
fan sohasida zarur shart-sharoit yaratib berilmagan;
to„rtinchidan, matematika sohasidagi ilmiy-tadqiqotning amaliyot va ishlab chiqarish bilan bog„liqligi
zaifligicha saqlanib qolmoqda;](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_3.png)
![
ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA
Kabi bandlarida bir qator fanning va umumiy o rta ta lim va oliy ta limning bir qator ‟ ‟ ‟
muammo hamda kamchiliklari keltirib ketilgan. Yuqoridagi qaror bandlarida keltirilgan ba zi
‟
kamchiliklar sifatida shuni aytish mumkinki, birinchi bandda keltirilganidek matematika
fanini o qitishda uzviylik ta minlanmagan. Sababai shundaki ba zi mavzular boshlang ich
‟ ‟ ‟ ‟
tushunchalari keltirilmay turib asosiy tushunchalar keltirilgan va misol, masalalardagi
tadbiqlari qiyinlilik darajasi yuqori tartibdagi misollar berilgan. Ikkinchi banddagi aytib
o„tilganidek maktab matematika kursi darsliklari maktab o„quvchilarining yosh jixatdan
o„zlashtirish darajalari inobatga olinmasdan ishlab chiqilgan. Ammo maktab matematika
kursining mavzulari va boshqa fanlar bilan o„zaro bog„liqligi ko„pam taxlil qilinmagan.
Xozirgi kunda har bir fanning fanlararo bog„liqligi hamda hayotiy tadbiqlarini o„rgatish xar
bir fanning zamonaviy muammolaridan bo„lib hisoblanmoqda. Shularni inobatga olib
qarasak, Finland ta lim tizimi bir qator qulay va umumiy o„rta ta lim maktab o„quvchilarini
‟ ‟
faqat formulalar bilan emas balki mantiqiy fikrlashga tayangan holda yechim topishga
o„rgatishga qaratilgandir. Bundan tashqari finlandiya ta lim tizimi asosan xalqaro baxolash
‟
tizimiga asoslangan bo„lib, Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining ematematika
‟
kursi darsliklari (PISA, TIMS) kabi bir qator baxolash tizimining dasturlariga asosan ishlab
chiqilgandir. Biz quyida Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining 9- sinf o„quvchilari
‟
uchun matematika fanining darsliklari va darslikda mavjud misol va masalalarni taxlil qilamiz](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_4.png)
![•
Sonlar va hisob lashlar
•
Algebra
•
Geometriya
•
O lchashlarʻ
•
Ma’lumotlarni qayta
ishlash va statistikaMATEMATIKADA BO LIMLAR (I-IV SINF)
ʻ
•
Sonlar va amallar
•
Algebra
•
Geometriya va o lchashlar
ʻ
•
Statistika va
ehtimollik larningboshlang‘i
chtushunchalariFinlandiya O zbekiston
ʻ](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_5.png)
![](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_6.png)
![](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_7.png)
![](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_8.png)
![MATEMATIKADAN DARSLIKLAR](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_9.png)
![MATEMATIKADAN O QITUVCHI KITOBIʻ](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_10.png)
![Sonli va harfli ifodalar
2-sinf Natija 100 gacha
3-sinf Natija 1000 gacha
4-sinf Natija 100 000 gacha
5-sinf Faqat N va kasr sonlar –
ishtirok etadi
6-sinf Ifodada N + Z – ishtirok etadi
7-sinf Ifodada N + Z + R – ishtirok
etadi Tenglamalar
1-sinf 17+ __=29, __ - 6=15 kabi
ifodalar
2-sinf 27 + x = 27, 35 – x = 30, x –
3 = 7,
x : 3 = 7, x * 3 = 21
3-sinf 690-x=230, x-240=115, x +
560 = 700,
x · 4 = 140, x : 9 = 53, 595 :
x = 7
4-sinf x+3 000 = 4650 , 5 3 674 -
x=1 3610 , x: 402 = 400 ,
3 80: x= 190, x*450=900,
450*x=900
5-sinf 45x+ 5 5 x+3 00 = 4000 ,
500+( x -100) = 3000 ,
357 у -149 у -1843=11469
6-sinf Butun son va natural son
ishtirok etadi
7-sinf Bir noma lumli chiziqli ʼ
tenglamalar
8-sinf Kasr ratsional tenglamalar
9-sinf Kvadrat tenglamalar
10-
sinf Ko rsatkichli, logarifmik,
ʻ
trigonometrikBA ZI BIR MAVZULARNING SPIRALLIGI
ʼ](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_11.png)
![MATEMATIKADAN DARSLIKLAR
Finlandiya
O zbekistonʻ](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_12.png)
![05
0403
0201
Matematika
fani
tavsifi
Umumiy
o‘rta ta’limda
matematika
fanini
o‘qitish O‘quvchilarda
rivojlantiriladigan
kompeten-
siyalar
Matematik
mazmun
standartlari
(bilim va
ko’nikmalar) Sinf lar
kesimida
aniqlashtirilgan
ta’lim
standartlari Milliy o‘quv dasturining
mazmuni
Matematika
fani o‘quv
dasturlari06](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_13.png)
![ILG‘OR XORIJIY TAJRIBA
15 yoshli o‘quvchilarning
fanlar bo‘yicha
savodxonlik darajasini
baholashga qaratilgan
o‘quvchilar yutuqlarini
baholash xalqaro dasturita’limiy yutuqlarni
baholash xalqaro
uyushmasi (IEA)
tomonidan tashkil etilgan
matematika va tabiiy
fanlar ta’lim sifatining
xalqaro monitoring
dasturi O'qish savodxonligi
bo'yicha xalqaro
tadqiqotlar
( IEAning asosiy
tadqiqotlaridan
biridir ) .](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_14.png)
![Natijada… ХХ I asr
ko‘nikmalariga ega
raqobatbardosh,
vatanparvar,
kreativ
shaxsni
tarbiyalaymiz](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_15.png)
![TABIIY FANLAR
TEXNOLOGIYA
IQTISOD, TADBIRKORLIK
ONA TILI, TARIX
INFORMATIKAMATEMATIKA FANINING INTEGRATSIYASI](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_16.png)
![](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_17.png)
![](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_18.png)
![Summat iv baholash
Summativ baholash -
bu o‘quvchining ma’lum bir fan
yoki fan sohasidagi
o‘zlashtirishi to‘g‘risida
umumiy asosli ma’lumot
beradigan baholash.
U odatda biror bo‘lim, kurs,
chorak yoki o‘quv yili oxirida
o‘tkaziladi. For mat iv baholash
Formativ baholash -
« o‘quvchilarning o‘zlashtirish
ko‘rsatkichlarini o‘qitishga
moslashtirish yoki bilim olish
jarayonini o‘quvchilar ehtiyojiga
moslashtirish».
U odatda dars vaqtida
muntazam ravishda o‘tkaziladi va
natijada kerakli choralar ko‘rish
va ko‘pincha dars strategiyasini
o‘zgartirishni talab qiladi . RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI
BAHOLASH
7](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_19.png)
![Baholash uchun topshiriqlar
mezonlari bilan birga ishlab
chiqish.
Kontentni baholash asoslangan yondashuvdan
ko‘nikmani baholash ga asoslangan
yondashuvga o‘tish. Bunda topshiriqlarning
kognitiv darajasiga ko‘ra
turlicha ballar berish
amaliyoti qo‘llash. RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI
BAHOLASH
1
8](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_20.png)
![ •
Xalqaro qiyosiy baholashlar
individual darajada yoki maktab
darajasida yutuqlarning
ko‘rsatkichi sifatida qo‘llanish
uchun mo‘ljallangan EMAS.
•
UNUTMANG – xalqaro qiyosiy
baholashlar bir nechta va
ko‘pincha turli xildagi ta’lim
kontekstlari bo‘yicha samarali
natijalarni namoyish etadi. Ular
baholash uchun namuna sifatida
qo‘llanilishi uchun emas, o‘qish
va o‘qitish darajasini aks
ettirishga mo‘ljallangan. Xalqaro qiyosiy
baholashlar
qanday
maqsadlarga ega ?Xalqaro qiyosiy
baholashlarning
ahamiyati
(PISA, TIMSS, PIRLS) RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI
BAHOLASH
1
9](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_21.png)
![Matematika fanini o‘qitishning
asosiy vazifalari:](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_22.png)
![](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_23.png)
![E’TIBORINGIZ UCHUN RAHMAT!](/data/documents/0b708451-54eb-4e7d-abdc-69d70ac8052f/page_24.png)
Mavzu: “O`zbekistonda matematika fanini o`qitishda Finlyandiya tajribasining ahamiyati” .
O‘zbekistonda M atematika fanini o‘qitishning maqsadi O quvchilarning kuzatuvlar orqali ʻ amaliy faoliyatlarini bog lagan holda ʻ ijodkorligini tarbiyalash, tanqidiy fikrlash va mantiqiy tahlil qilish qobiliyatini rivojlantirishdan iborat. Finlandiya da M atematika fanini o‘qitishning maqsadi Matematik fikrlashni rivojlantirish hamda matematik tushunchalar va muammolarni yechish usullarini o‘rganish imkoniyatlarini taqdim etishdan iborat.
Umumiy o rta ta lim maktablarida matematika o qitishni takomillashtirish, maktab o quvchilariga ‟ ‟ ‟ ‟ tushuntirishda turli metodlardan foydalanish va hayotiy tadbiqlarini ko rsatib berish shu kungacha ‟ bo lgan asosiy masalalardan biri bo lib hisoblanadi. O„zbekiston respublikasi prezidentining PQ-4708 ‟ ‟ sonli 07.05.2020 kungi “Matematika sohasidagi ta lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni ‟ rivojlantirish chora-tadbirlari to„g„risida” gi qaroriga ko ra, ‟ birinchidan, matematika ta limotining ta lim olish bosqichlari o„rtasidagi uzviylik to„liq ‟ ‟ ta minlanmagan; ‟ ikkinchidan, umumta lim maktablarida matematika darsliklari o„quvchilarning yoshiga nisbatan fanni ‟ o„zlashtirishni qiyinlashtiruvchi murakkab masalalardan iborat va boshqa fanlarda o„tiladigan mavzular bilan uyg„unlashtirilmagan; uchinchidan, matematikaga qiziquvchan, xalqaro olimpiadalar g„oliblari bo„lgan aksariyat iqtidorli yoshlarimiz hududlardan bo„lishiga qaramasdan ularning kelgusi rivojlanishi uchun oliy ta lim va ilm- ‟ fan sohasida zarur shart-sharoit yaratib berilmagan; to„rtinchidan, matematika sohasidagi ilmiy-tadqiqotning amaliyot va ishlab chiqarish bilan bog„liqligi zaifligicha saqlanib qolmoqda;
ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA Kabi bandlarida bir qator fanning va umumiy o rta ta lim va oliy ta limning bir qator ‟ ‟ ‟ muammo hamda kamchiliklari keltirib ketilgan. Yuqoridagi qaror bandlarida keltirilgan ba zi ‟ kamchiliklar sifatida shuni aytish mumkinki, birinchi bandda keltirilganidek matematika fanini o qitishda uzviylik ta minlanmagan. Sababai shundaki ba zi mavzular boshlang ich ‟ ‟ ‟ ‟ tushunchalari keltirilmay turib asosiy tushunchalar keltirilgan va misol, masalalardagi tadbiqlari qiyinlilik darajasi yuqori tartibdagi misollar berilgan. Ikkinchi banddagi aytib o„tilganidek maktab matematika kursi darsliklari maktab o„quvchilarining yosh jixatdan o„zlashtirish darajalari inobatga olinmasdan ishlab chiqilgan. Ammo maktab matematika kursining mavzulari va boshqa fanlar bilan o„zaro bog„liqligi ko„pam taxlil qilinmagan. Xozirgi kunda har bir fanning fanlararo bog„liqligi hamda hayotiy tadbiqlarini o„rgatish xar bir fanning zamonaviy muammolaridan bo„lib hisoblanmoqda. Shularni inobatga olib qarasak, Finland ta lim tizimi bir qator qulay va umumiy o„rta ta lim maktab o„quvchilarini ‟ ‟ faqat formulalar bilan emas balki mantiqiy fikrlashga tayangan holda yechim topishga o„rgatishga qaratilgandir. Bundan tashqari finlandiya ta lim tizimi asosan xalqaro baxolash ‟ tizimiga asoslangan bo„lib, Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining ematematika ‟ kursi darsliklari (PISA, TIMS) kabi bir qator baxolash tizimining dasturlariga asosan ishlab chiqilgandir. Biz quyida Finlandiya umumiy o„rta ta lim maktablarining 9- sinf o„quvchilari ‟ uchun matematika fanining darsliklari va darslikda mavjud misol va masalalarni taxlil qilamiz
• Sonlar va hisob lashlar • Algebra • Geometriya • O lchashlarʻ • Ma’lumotlarni qayta ishlash va statistikaMATEMATIKADA BO LIMLAR (I-IV SINF) ʻ • Sonlar va amallar • Algebra • Geometriya va o lchashlar ʻ • Statistika va ehtimollik larningboshlang‘i chtushunchalariFinlandiya O zbekiston ʻ