O’zbekistonda shakllangan ta’lim tizimini isloh etish
O’zbek ist onda shak llangan t a’lim t izimini isloh et ish
O’zbekistonda uzluksiz ta’lim tizimi shakllangan. Uzluksiz ta’lim quyidagi ta’lim turlarinini o’z ichiga oladi: - Mak t abgacha t a’lim - Umumiy o’rt a t a’lim - O’rt a maxsus, k asb hunar t a’limi - Oliy t a’lim - Oliy o’quv yurt idan k eyingi t a’lim - Kadrlar malak asini oshirish va qayt a t ayyorlash - Mak t abdan t ashqari t a’lim
Uzluksiz ta’lim – malakali raqobatbardosh kadralar tayyorlashning asosi bo’lib, ta’limning barcha turlari, DTS ni, kadrlar tayyorlash tuzilmasini va uning faoliyat ko’rsatish tizimini o’z ichiga oladi. O’zaro mantiqiy izchillik asosida bog’langan hamda soddadan murakkabga qarab rivojlanib boruvchi va bir – birini taqozo etuvchi bosqichlardan iborat yahlit ta’lim tizimi. O’zbekiston Respublikasida kadrlar tayyorlash tizimining asosi, ta’lim sohasida davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri 1997 yil 29 – avgustda qabul qilingan “Ta’lim to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” asosida tamoyil sifatida qayd etilgan. Umumiy ta’lim milliy modelining asosiy tarkibiy qismlaridan biri, O’zbekiston Respublikasining ijtimoiy – iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi jamiyat va davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiy – tehnikaviy va madaniy ehtiyojlarini qondiruvchi ustivor sohadir.
• Umumiy ta’limning faoliyat ko’rsatish tamoyillari quyidagilardan iborat: • 1. Ta’limning ustvorligi. • 2. Ta’limning demokratlashuvi. • 3. Ta’limning insonparvarlashuvi. • 4. Ta’limning ijtimoiylashuvi. • 5. Ta’limning milliy yo’naltirilganligi. • Endi quyida uzluksiz ta’limning tarkibiy qismlari haqidagi qisqacha ma’lumotlarni keltiramiz.
Maktabgacha ta’lim – bu milliy pedagogik kadrlar tayyorlashning boshlang’ich shakli. Maktabgacha ta’limning vazifasi bolani sog’lom, har tomonlama kamol topib shakllanishini ta’minlash, ulardagi o’qishga intilish hissini uyg’otish va uni muntazam ta’lim olishga tayyorlashdan iboratdir. Maktabgacha ta’lim bola 6 – 7 yoshga etguncha davlat va nodavlat maktabgacha tarbiya bolalar muassasalarida hamda oilalarda amalga oshiriladi. Uning maqsad – vazifalarini ro’yobga chiqarishda mahallalar, jamoat va hayriya tashkilotlari, halqaro fondlar ishtirok etishi mumkin.