logo

Psixologik fikrlarning rivojlanish tarixi

Yuklangan vaqt:

16.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1732.9130859375 KB
Mavzu: Psixologik fikrlarning 
rivojlanish tarixi
Reja:
1.Psixologiya haqida tushuncha
2.Rivojlanish psixologiyasi haqida • Psix ologiya  —  inson  faoliyati va  hayvonlar  xatti-harakati 
jarayonida voqelikning psixik aks etishi, ruhiy jarayonlar, 
holatlar, hodisalar, hislatlar toʻgʻrisidagi fan. Psixologiyaning 
tadqiqot predmetiga sezgilar va idrok obrazlari, tafakkur va 
hissiyot, faoliyat va muomala kabi psixologik jarayonlar, 
kategoriyalar kiradi. Psixologiyaning asosiy vazifalari — psixika 
qonuniyatlarini, inson ruhiy holatlari shakllanishini filogenetik 
va ontogenetik taraqqiyot birligida ochishdan iboratdir. Mazkur 
vazifalar yechimini topishda psixologiya bir tomondan, 
biologiya fani sohalari bilan, jumladan,  fiziologiya  bilan, boshqa 
tomondan esa,  sotsiologiya ,  pedagogika , madaniyat tarixi, 
mantiq  hamda ijtimoiy fanlar bilan jips aloqaga kirishadi. 
Psixologiya eng avvalo, psixikaning insonga xos shakli boʻlmish 
ong va oʻzini oʻzi anglashni tadqiq etadi. O’rta asrlarda psixikaga nisbatan har xil koʻrinishdagi 
gʻayritabiiy qarashlar hukmronlik qildi. Shu tufayli psixologik 
bilimlar rivojlanmay qoldi. Ammo baʼzi  faylasuflar  va shifokorlar 
( Ibn Sino  va boshqalar) asarlarida bu sohada olgʻa qadam 
qoʻyildi. Inson xususiyatlari toʻgʻrisidagi maʼlumotlar qadimgi 
qoʻlyozmalar, yodgorliklarda oʻz aksini topa boshladi. Turli 
mamlakatlarda va shaharlarda tuzilgan akademiyalarda 
(Xorazm, Samarqand, Kiyev, Moskva va boshqa shaharlarda) 
psixologiya yuzasidan tinglovchilarga saboq berilgan. Yevropa  Uygʻonish davrida  Leonardo da Vinchi, 
X. Vives kabilar psixologiya rivojiga oʻz 
hissalarini qoʻshdilar. XVIII asrga kelib 
M. V. Lomonosov, A. N. Radishchev, 
G. S. Skovoroda, T. Gobbs, B. Spinoza, G. 
Leybnits. J. Lokk, K. A. Gelvetsii, A. Golbax, D. 
Didrolar psixologiyada bir talay  kashfiyot
 qildilar, uni amaliy maʼlumotlar bilan 
boyitdilar. Psixologiya XIX asrning 2-yarmiga 
kelib mustaqil fan sifatida ajralib chiqdi. Nemis 
olimi V. Vundt Leypsigda 1879-yil dastlabki 
eksperimental laboratoriyani jihozlashga 
erishdi. •
Psixologiya taraqqiyotida, umuman, XIX asrdagi 
eksperimentlar alohida ahamiyat kasb etdi. Bu 
davrda psixologik real voqelikni oʻrganish 
uchun metodlar majmuasi qoʻllana boshlandi: 
kuzatish, labaratoriya eksperimenti, tabiiy 
eksperiment, faoliyat natijasini tahlil qilish, 
ruhiy jarayonlarni modellashtirish genetik 
metodi, test, ekspert baholash, intervyu, anketa, 
soʻrovnoma, tarjimai hol va hokazolar. XIX asr 
oxiri — XX asr boshlarida qator psixologik ilmiy 
maktablar, yoʻnalishlar vujudga keldi: 
bixeviorizm ,  geshtaltpsixologiya ,  personalizm , 
freydizm  va hokazolar. Psixologiyaning rivojiga 
I. M. Sechenov (psixikaning reflektor tabiati), I. 
Pavlov (oliy nerv faoliyati) taʼlimotlari muhim 
hissa boʻlib qoʻshildi Rivojlanish psixologiyasi va rivojlanish psixologiyasi oʻrtasidagi asosiy 
farq shundaki, birinchisi: “Nega bunday boʻlmoqda, aksincha emas?” 
degan savolga javob izlaydi, yaʼni u qatʼiyroqdir. Rivojlanish 
psixologiyasi ko'proq tavsiflovchi xarakterga ega, ya'ni u insonning 
yoshga bog'liq asosiy psixologik xususiyatlarini tushuntirish bilan 
shug'ullanadi. Shunday qilib, ilmiy bilimlarning ushbu sohalari 
o'rtasidagi asosiy farq ularning predmetida degan xulosaga kelishimiz 
mumkin. 
  Demak, rivojlanish psixologiyasining predmeti bola psixikasining 
bir yosh guruhidan ikkinchisiga o‘tish jarayonida rivojlanishining 
asosiy momentlari, jumladan, turli yoshdagi bolalar psixikasining 
ko‘p qirrali o‘ziga xosliklaridir. •
Umuman olganda, rivojlanish psixologiyasini 
“chekka”ga ajratish va uning mustaqil ilmiy bilim 
sohasi sifatida taqdim etilishi bolalarni tarbiyalash va 
tarbiyalash masalasida amaliyot talablaridan kelib 
chiqqan edi. Bolalar psixologiyasi nazariyasining 
asosiy postulatlarini joriy etish zudlik bilan ularni 
amaliyot maydoniga o'tkazishni talab qildi. Bolaning 
jismoniy holatini rivojlanishini kuzatuvchi pediatr 
kabi, bolalar psixologi ham bola psixikasining 
rivojlanish darajasini va faoliyatini nazorat qiladi. Demak, rivojlanish psixologiyasining 
predmeti inson psixikasining uning 
yoshiga mos dinamikasi hisoblanadi. 
Rivojlanish psixologiyasining predmeti 
ijtimoiy tuzilmaning bo'g'ini sifatida 
jamiyatda inson rivojlanishining 
qonuniyatlari, uning psixikasi va 
ongining faoliyat ko'rsatish 
xususiyatlari. Shunday qilib, 
rivojlanish psixologiyasi sohasida 
manbalarning o'zi, psixik 
rivojlanishning yetakchi yo'nalishlari 
o'rganiladi, ya'ni bu sohaning predmeti 
yanada konkretlashtiriladi Ko'p ekranni amalga oshirish 
chuqur nazariy tayyorgarlik 
asosida mumkin. Aynan shu erda 
nazariya va amaliyot ikkita to'la 
daryoning kuchli oqimlari kabi 
birlashadi. Rivojlanish 
psixologiyasi va rivojlanish 
psixologiyasi ulkan "psixologiya 
okeani"ga oqib tushadigan ikkita 
bilim sohasidir. Ularning orasidagi 
farq faqat ko'rib chiqilayotgan 
mavzularda, qiziqishlar doirasida

Mavzu: Psixologik fikrlarning rivojlanish tarixi Reja: 1.Psixologiya haqida tushuncha 2.Rivojlanish psixologiyasi haqida

• Psix ologiya  —  inson  faoliyati va  hayvonlar  xatti-harakati jarayonida voqelikning psixik aks etishi, ruhiy jarayonlar, holatlar, hodisalar, hislatlar toʻgʻrisidagi fan. Psixologiyaning tadqiqot predmetiga sezgilar va idrok obrazlari, tafakkur va hissiyot, faoliyat va muomala kabi psixologik jarayonlar, kategoriyalar kiradi. Psixologiyaning asosiy vazifalari — psixika qonuniyatlarini, inson ruhiy holatlari shakllanishini filogenetik va ontogenetik taraqqiyot birligida ochishdan iboratdir. Mazkur vazifalar yechimini topishda psixologiya bir tomondan, biologiya fani sohalari bilan, jumladan,  fiziologiya  bilan, boshqa tomondan esa,  sotsiologiya ,  pedagogika , madaniyat tarixi,  mantiq  hamda ijtimoiy fanlar bilan jips aloqaga kirishadi. Psixologiya eng avvalo, psixikaning insonga xos shakli boʻlmish ong va oʻzini oʻzi anglashni tadqiq etadi.

O’rta asrlarda psixikaga nisbatan har xil koʻrinishdagi gʻayritabiiy qarashlar hukmronlik qildi. Shu tufayli psixologik bilimlar rivojlanmay qoldi. Ammo baʼzi  faylasuflar  va shifokorlar ( Ibn Sino  va boshqalar) asarlarida bu sohada olgʻa qadam qoʻyildi. Inson xususiyatlari toʻgʻrisidagi maʼlumotlar qadimgi qoʻlyozmalar, yodgorliklarda oʻz aksini topa boshladi. Turli mamlakatlarda va shaharlarda tuzilgan akademiyalarda (Xorazm, Samarqand, Kiyev, Moskva va boshqa shaharlarda) psixologiya yuzasidan tinglovchilarga saboq berilgan.

Yevropa  Uygʻonish davrida  Leonardo da Vinchi, X. Vives kabilar psixologiya rivojiga oʻz hissalarini qoʻshdilar. XVIII asrga kelib M. V. Lomonosov, A. N. Radishchev, G. S. Skovoroda, T. Gobbs, B. Spinoza, G. Leybnits. J. Lokk, K. A. Gelvetsii, A. Golbax, D. Didrolar psixologiyada bir talay  kashfiyot  qildilar, uni amaliy maʼlumotlar bilan boyitdilar. Psixologiya XIX asrning 2-yarmiga kelib mustaqil fan sifatida ajralib chiqdi. Nemis olimi V. Vundt Leypsigda 1879-yil dastlabki eksperimental laboratoriyani jihozlashga erishdi.

• Psixologiya taraqqiyotida, umuman, XIX asrdagi eksperimentlar alohida ahamiyat kasb etdi. Bu davrda psixologik real voqelikni oʻrganish uchun metodlar majmuasi qoʻllana boshlandi: kuzatish, labaratoriya eksperimenti, tabiiy eksperiment, faoliyat natijasini tahlil qilish, ruhiy jarayonlarni modellashtirish genetik metodi, test, ekspert baholash, intervyu, anketa, soʻrovnoma, tarjimai hol va hokazolar. XIX asr oxiri — XX asr boshlarida qator psixologik ilmiy maktablar, yoʻnalishlar vujudga keldi:  bixeviorizm ,  geshtaltpsixologiya ,  personalizm ,  freydizm  va hokazolar. Psixologiyaning rivojiga I. M. Sechenov (psixikaning reflektor tabiati), I. Pavlov (oliy nerv faoliyati) taʼlimotlari muhim hissa boʻlib qoʻshildi