PSIXOLOGIK TRENING SAMARADORLIGINI BAHOLASH
Mavzu:PSIXOLOGIK TRENING SAMARADOR LIGINI BAHOLASH
Reja: 1. Treningda oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlaming eff ek t iv liligini baholash. 2. Eff ek t iv lilik me’zonlari v a D.Kirk pat rik bo‘y icha guruhiy me’zonlar: reak siy a, o‘rganish, xulq-at v or me’zoni, nat ijav iy lik me’zoni. 3. Psixologik v a predmet li me’zonlar 4. Psixologik t reninglarda isht irok chilaming oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlarning psixologik fenomeni eht imoli sifat ida: (ruhiy 5. jaray onlarning o‘ziga xosligi, k o‘nik ma v a malak alar, ust anov k alar, shaxsning munosabat i, shaxsning o‘zi haqidagi t asav v urlari (Men k onsepsiy a), maqsad v a qadriy at lar t izimi, refl ek siy a darajasi, 6. k asbiy faoliy at eff ek t iv liligi, moddiy farov onlik , salomat lik darajasi, uzoq umr k o‘rish.)
Tay anch t ushunchalar : treningni samaradorligi, effektivliligini baholash, effektivlilik me’zonlari, “Men” konsepsiya, refleksiya darajasi 1. Treningda oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlarning eff ek t iv liligini baholash. Trening hozirda turli sohalarda keng qo'llanilib kelinmoqdaki, uning natijasida ishlab chiqarish, ta’lim – tarbiya, shaxslararo munosabatlar, turli psixoemotsional zo’riqishlarni oldini olish va bartaraf etish kabi jarayonlarda samarali ta’sirini ko’rsatmoqda. Faol ijtimoiy-psixologik tayyorgarlik usullari, unda faoliyatning muvaffaqiyati asosan aloqa, hayotiy funktsiyalarni topish qobiliyati bilan belgilanadi. “T-guruhli” guruh usuli odatda aloqa jarayonini rejalashtirishni faollashtirishning har qanday usulini anglatadi Treningni effektivligini baholash ko’pgina tadqiqotchilar tomonidan tahlil qilingan. U faol o'qitish usuli deb hisoblanadi (Yu.N. Emelyanov, I.V. Vachkov, S.I. Makshanov, V.A. Pleshakov va boshqalar), shaxsga psixologik ta'sirning ma'lum bir texnologik mashg'uloti sifatida (Yu.V. Makarov, L.A. Petrovskaya), mashg'ulotning o'ziga xos interfaol shaklini tushunadi( E.V Sidorenko). V.E. Levkinning fikriga ko’ra, psixotrainerning asosiy vazifasi ishtirokchilarga to'g'ri “simulyator”, kerakli vaqtda “mashq” qilish, norasmiy
ravishda zarur kayfiyatni yaratish va uni ushlab turish qobiliyati, zarur psixologik o'zgarish uchun holat ekanligini ta’kidlaydi. 14 Trening guruhlarini tashkil etish tamoyillarining kengroq ro'yxati Rossiyadagi o'quv instituti rahbari N.Yu Xryashcheva tomonidan taklif etilgan bolib, aynan keltirilgan tamoillar asosida trening tashkil etilishi treningni samaradorligini oshiradi. 15 Bularga: o'zaro ta'sirlanish; ixtiyoriylik; faoliyat; psixologik vaziyat; o'z- o'zini tashxislash; bu erda va hozirda aloqa; hissiyotlarni boshqara bilish; aloqaning maxfiyligi; maxfiylik; tadqiqot ijodiy pozitsiyasi; xatti-harakatlarning ob'ektivligi (xabardorligi); sheriklik (sub’ekt – sub’ekt) aloqasi kabi. Rus psixologlarining izlanishlarida (E.V. Sidorenko, N.Yu. Xryashcheva va boshqalar.) treningni samarali o'tkazishning eng muhim sharti yuqorida ko'rsatilgan tamoyillarni amalga oshirishni hisobga olish kerak. Umuman olganda, mashg'ulotda ma'lumot va munozara bo'limlari, juft va guruhlardagi amaliy mashg'ulotlar, individual mashg'ulotlar, biznes va rolli o'yinlar, ishtirokchilarning mustaqil ishi, psixologik ta'sirning maxsus usullari va ularni qo’llash vositalari bo'lishi kerak. Eff ek t iv lilik me’zonlari v a D.Kirk pat rik bo‘y icha guruhiy me’zonlar: reak siy a, o‘rganish, xulq-at v or me’zoni, nat ijav iy lik me’zoni. Trening dast urlari ning samaradorligini baholash. Trening amaliyoti bilan bog'liq eng muhim masalalardan biri, davom etayotgan dasturlarning samaradorligini
baholashdir. Baholash natijalari aniq dasturlarni keyinchalik takomillashtirishda hisobga olinadi, shuningdek, treninglarning eng to'g'ri va samarali dasturlar va texnikalar ekanligini aniqlashdan ibotar. Hozirgi vaqtda mashg'ulotlar samaradorligi quyidagilar asosida baholanmoqda: trening qatnashchilarining mustaqil hisobotlarini tahlil qilish, psixologik diagnostika vositalaridan foydalangan holda ekspert bahosi, ish faoliyatini baholash. Hozirgi kunda eng mashhur va tez-tez ishlatiladigan bo'lib D.L. Kirkpatrik trening samaradorligini baholash modelidir. U 1959 yilda taklif qilingan. Dastlab D.L. Kirkpatrik to'rtta bahoni taklif qildi. 16 Shunday qilib, trening samaradorligini baholashning zamonaviy modeli D.L Kirkpatrik fikricha quyidagi shaklga ega: Eng to'liq (va eng mashhur) bu ______________________ 14 Левкин В.Э. Сотсиально-психологический тренинг для психолога: учебное пособие. М.: Берлин: Директ-Медиа, 2016. С. 77. 15 Психогимнастика в тренинге / Под ред. Н.Ю. Хрящевой. СПб.: Речь, Институт Тренинга, 2004. 256 с.; Сидоренко 16 Ничепорук Л.М. Сотсиально-психологический тренинг профессиональных навыков: проблема переноса // Организатсионная психология. 2015. №1. том 5. С. 93.