logo

PSIXOLOGIK TRENING SAMARADORLIGINI BAHOLASH

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

87.2041015625 KB
Mavzu:PSIXOLOGIK TRENING 
SAMARADOR LIGINI BAHOLASH Reja:
1. Treningda oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlaming 
eff ek t iv liligini baholash.
2. Eff ek t iv lilik me’zonlari v a D.Kirk pat rik
bo‘y icha guruhiy  me’zonlar: reak siy a, o‘rganish, 
xulq-at v or me’zoni, nat ijav iy lik  me’zoni.
3. Psixologik  v a predmet li me’zonlar
4. Psixologik  t reninglarda isht irok chilaming oldindan 
mo‘ljallangan o‘zgarishlarning psixologik
fenomeni eht imoli sifat ida: (ruhiy
5. jaray onlarning o‘ziga xosligi, k o‘nik ma v a malak alar, 
ust anov k alar, shaxsning munosabat i, shaxsning o‘zi 
haqidagi t asav v urlari (Men k onsepsiy a), maqsad v a 
qadriy at lar t izimi, refl ek siy a darajasi,
6. k asbiy  faoliy at  eff ek t iv liligi, moddiy  farov onlik , 
salomat lik  darajasi, uzoq umr k o‘rish.)        Tay anch t ushunchalar : treningni samaradorligi, effektivliligini baholash, 
effektivlilik me’zonlari, “Men” konsepsiya, refleksiya darajasi
  1.  Treningda oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlarning eff ek t iv liligini 
baholash.  Trening hozirda turli sohalarda keng qo'llanilib kelinmoqdaki, 
uning natijasida ishlab chiqarish, ta’lim – tarbiya, shaxslararo munosabatlar, 
turli psixoemotsional zo’riqishlarni oldini olish va bartaraf etish kabi 
jarayonlarda samarali ta’sirini ko’rsatmoqda. Faol ijtimoiy-psixologik 
tayyorgarlik usullari, unda faoliyatning muvaffaqiyati asosan aloqa, hayotiy 
funktsiyalarni topish qobiliyati bilan belgilanadi. “T-guruhli” guruh usuli 
odatda aloqa jarayonini rejalashtirishni faollashtirishning har qanday usulini 
anglatadi
       Treningni effektivligini baholash ko’pgina tadqiqotchilar tomonidan tahlil 
qilingan. U faol o'qitish usuli deb hisoblanadi (Yu.N. Emelyanov, I.V. Vachkov,
        S.I. Makshanov, V.A. Pleshakov va boshqalar), shaxsga psixologik 
ta'sirning ma'lum bir texnologik mashg'uloti sifatida (Yu.V. Makarov, L.A. 
Petrovskaya), mashg'ulotning o'ziga xos interfaol shaklini tushunadi( E.V 
Sidorenko).
        V.E. Levkinning fikriga ko’ra, psixotrainerning asosiy vazifasi 
ishtirokchilarga to'g'ri “simulyator”, kerakli vaqtda “mashq” qilish, norasmiy   ravishda zarur kayfiyatni yaratish va uni ushlab turish qobiliyati, zarur 
psixologik o'zgarish uchun holat ekanligini ta’kidlaydi. 14
      Trening guruhlarini tashkil etish tamoyillarining kengroq ro'yxati Rossiyadagi 
o'quv instituti rahbari N.Yu Xryashcheva tomonidan taklif etilgan bolib, aynan 
keltirilgan tamoillar asosida trening tashkil etilishi treningni samaradorligini 
oshiradi. 15
 Bularga: o'zaro ta'sirlanish; ixtiyoriylik; faoliyat; psixologik vaziyat; o'z-
o'zini tashxislash; bu erda va hozirda aloqa; hissiyotlarni boshqara bilish; 
aloqaning maxfiyligi; maxfiylik; tadqiqot ijodiy pozitsiyasi; xatti-harakatlarning 
ob'ektivligi (xabardorligi); sheriklik (sub’ekt – sub’ekt) aloqasi kabi.
       Rus psixologlarining izlanishlarida (E.V. Sidorenko, N.Yu. Xryashcheva va 
boshqalar.) treningni samarali o'tkazishning eng muhim sharti yuqorida 
ko'rsatilgan tamoyillarni amalga oshirishni hisobga olish kerak.
      Umuman olganda, mashg'ulotda ma'lumot va munozara bo'limlari, juft va 
guruhlardagi amaliy mashg'ulotlar, individual mashg'ulotlar, biznes va rolli 
o'yinlar, ishtirokchilarning mustaqil ishi, psixologik ta'sirning maxsus usullari va 
ularni qo’llash vositalari bo'lishi kerak.
      Eff ek t iv lilik  me’zonlari v a D.Kirk pat rik  bo‘y icha guruhiy  me’zonlar: 
reak siy a, o‘rganish, xulq-at v or me’zoni, nat ijav iy lik  me’zoni.
      Trening dast urlari ning samaradorligini baholash.  Trening amaliyoti bilan 
bog'liq eng muhim masalalardan biri, davom etayotgan dasturlarning 
samaradorligini baholashdir. Baholash natijalari aniq dasturlarni keyinchalik 
takomillashtirishda hisobga olinadi, shuningdek, treninglarning eng to'g'ri 
va samarali dasturlar va texnikalar ekanligini aniqlashdan ibotar.
      Hozirgi vaqtda mashg'ulotlar samaradorligi quyidagilar asosida 
baholanmoqda: trening qatnashchilarining mustaqil hisobotlarini tahlil 
qilish, psixologik diagnostika vositalaridan foydalangan holda ekspert 
bahosi, ish faoliyatini baholash.
      Hozirgi kunda eng mashhur va tez-tez ishlatiladigan bo'lib D.L. Kirkpatrik 
trening samaradorligini baholash modelidir. U 1959 yilda taklif qilingan. 
Dastlab D.L. Kirkpatrik to'rtta bahoni taklif qildi. 16
      Shunday qilib, trening samaradorligini baholashning zamonaviy  modeli
       D.L Kirkpatrik fikricha quyidagi shaklga ega: Eng to'liq (va eng mashhur) 
bu
         ______________________
          14
 Левкин В.Э. Сотсиально-психологический тренинг для психолога: учебное 
пособие. М.: Берлин: Директ-Медиа, 2016. С. 77.
          15
 Психогимнастика в тренинге / Под ред. Н.Ю. Хрящевой. СПб.: Речь, Институт 
Тренинга, 2004. 256 с.; Сидоренко
          16
 Ничепорук Л.М. Сотсиально-психологический тренинг профессиональных 
навыков: проблема переноса // Организатсионная психология. 2015. №1. том 5. С. 93.      D.L. Kirkpatrik tomonidan taklif qilingan trening samaradorligini 
baholash sxemasini ishlab chiqqan. Kirkpatrik bu trening 
samaradorligini baholashning to'rtta darajasiga ajratishni taklif qiladi. 
Keyinchalik ushbu trening samaradorligini baholsh yana beshinchi 
darajaga, ya'ni “investitsiyalarning daromadliligi darajasi” bilan 
to'ldirildi. Oxirgi daraja, trening unga sarflangan pulni qanchalik 
oqlaganligini baholash uchun ishlab chiqilgan.
 
      Trening samaradorligini baholashning zamonaviy modeli D.L 
Kirkpatrik bo’yicha:

Trening qatnashchilarining individual reaktsiyalari.

Mashg'ulotlar so'ngida ular olgan bilim va ko'nikmalar.

Ishchilarni mashg'ulotdan so'ng ish joyidagi xatti-harakatlari.

Umuman tashkilot uchun erishilgan natijalar.

Investitsiyalarning daromadliligi darajasi(rentabelligi)
      Kirkpatrik tomonidan trening dasturlarini baholash uchun so'rovlar 
tashkil qilingan bo’lib, unga ko’ra:       Birinchi bosqichni baholash  bosqichida savol-javoblar olingan bilim va 
ko'nikmalarning foydaliligini aniqlashga qaratilgan standart anketalar 
qo'llaniladi. amaliy faoliyat; o'qishga qiziqish; murakkabligi, moddiy 
ta'minot mavjudligi.
      Ik k inchi bosqichda  trening ishtirokchilari qanday yangi bilim va 
ko'nikmalarni egallaganliklarini aniqlash kerak. Sinovlarni qo'llash 
maqsadga muvofiq va nazorat mashqlari, bilim va ko'nikmalarni, 
motivatsiya darajasini baholashda mashg'ulotdan oldin ham, mashg'ulot 
oxirida ham zarur. Ishtirokchilarni o'zgartirish - bu mashg'ulotning eng 
keng tarqalgan natijasi va uning haqiqiy sifati va murabbiyning 
mahoratining ko'rsatkichi bo'lib xizmat qiladi.
       Uchinchi bosqichda  ishtirokchilar trening davomida olgan bilimlarini 
amalda qanday qo'llashlarini o'lchash kerak bo’lgan ko'nikmalar 
aniqlanadi. Bular eng muhim ko'rsatkichlardir har qanday trening 
ishtirokchilarning xatti- harakatlarini optimallashtirish orqali biznes 
ko'rsatkichlarini yaxshilashga qaratilgan. O'zgarishlarni baholash uchun 
xulq-atvori, ish joyini kuzatish tashkil etiladi. Kuzatuv bo'linmalari 
korxonaning xodimi o'zini to'g'ri tutadigan va oldin va keyin 
hisoblanadigan oddiy holatlar bo'lishi mumkin Trening dasturini amalga 
oshirish. Ushbu jarayon, uning yuqori qiymatiga qaramay, juda ko'p 
mehnat talab qiladi.       To'rt inchi darajada , ular ko'pincha savdo, foyda, xarajatlarni o'z 
ichiga olgan integrallashgan biznes ko'rsatkichlarini baholashga 
murojaat qilishadi.
      Miqdoriy ko'rsatkichlardan tashqari, trening dasturi kompaniyaning 
imidji, mijozlarning sadoqati, jamoadagi psixologik iqlim, kadrlar 
o'zgarishi va boshqalarni o'z ichiga olgan sifat xususiyatlariga ham 
ta'sir qilishi mumkin.
      Bir qator kompaniyalarda yoshni aniqlashga katta e'tibor beriladi, 
kadrlar tayyorlashga sarmoya kiritish (ya'ni baholashning beshinchi 
darajasi). Shu munosabat bilan kadrlar sohasidagi etakchi 
mutaxassislardan biri Jek Philips xodimlarni rivojlantirishga 
yo'naltirilgan investitsiyalarning daromadliligini o'lchashga imkon 
beradigan yondashuvni ishlab chiqdi (ROI – “Returnon Investment”). 17
      Ushbu yondashuv Amerika Trening va Rivojlanish Assotsiatsiyasi 
(ASTD) tomonidan ma'qullangan. Shu munosabat bilan, barcha etakchi 
xorijiy kompaniyalarda trening dasturlari natijalariga ko'ra ularning 
moliyaviy ahvoli, samaradorlik darajasi o’rganilgan. Moliyaviy 
samaradorlikni baholash bir qator savollarga javob berishi kerak:   -     Treningga sarflangan mablag'lar qanday qaytib keladi?
  -    Treningning moliyaviy samarasi uning xarajatlaridan oshadimi?
      Shunday qilib, ushbu yondashuvning asosi mashg'ulotdan oldin va keyin ish 
ko'rsatkichlarini o'lchashdan iborat (masalan, rad etish foizi, ish vaqtini yo'qotish, 
bitimlar va shartnomalar samaradorligi va boshqalar).
      Bunday holda, rivojlanayotgan o'quv dasturining boshqa omillar (bozor o'zgarishi, 
innovatsion mahsulotlar va xizmatlarning paydo bo'lishi va boshqalar) fonida ta'sirini 
aniqlash kerak. Natijani o'lchash tufayli xodimlarni rivojlantirishga sarflangan har bir 
dollar uchun foydani baholash mumkin. Bunday yondashuv kompaniyaga katta ishlarni 
amalga oshirishga imkon beradi, ularni foyda markazi sifatida rivojlantirish yo'lidagi 
qadam hisoblanadi.
      Ushbu texnikaga muvofiq, rivojlanish bosqichida trening dasturlari tegishli 
ko'rsatkichlarni (o'qitish ta'sir ko'rsatadigan ko'rsatkichlar) ta'kidlashi kerak. Ushbu 
ko'rsatkichlar quyidagilarni o'z ichiga olishi mumkin: sotish, foyda, xarajatlar, mehnat 
unumdorligi va va hokazo. Bunda ko’rsatkichlar mashg’ulotdan oldin va keyin o'lchanilib 
tahlil qilinadi. Belgilangan ko'rsatkichlarni, shuningdek, o'qish xarajatlarini hisobga olish 
asosida.
      Shunday qilib, bir qator biznes ko'rsatkichlariga asoslanib, siz o'qitish samaradorligini 
baholashning eng yaxshi usulini tanlashingiz mumkin. Trening
       _____________
        17
 Майстер Н.П., Заболотских А.В. Оценка эффективности тренинга // Труды 
Международного симпозиума   dasturlarining samaradorligini baholashga kompleks yondashuv 
tufayli siz nafaqat uni amalga oshirishning iqtisodiy foydasini 
baholabgina qolmay, balki xodimlarni o'qitish va motivatsiya 
samaradorligini ham kuzatishingiz mumkin.
      Ta'lim samaradorligi quyidagilar hisoblanadi: Bloom taksonomiyasi, 
Taylerning maqsadli yondashuvi, Skirvens modeli, CIRO va boshqalar. 
Modellarni baholash uchun asos bo'lib xizmat qilishi mumkin.
      Yuqorida tavsiflangan flakon aylanishiga o'xshab, ushbu sxema 
ko'pincha amaliy sharoitlarda ishlatiladigan mashg'ulotlar 
samaradorligini baholash uchun turli xil tizimlarni qurishda 
boshlang'ich vazifasini o'taydi. Treningning kuchli va zaif tomonlari 
to'g'risida ko'p qirrali va ob'ektiv tasavvurga ega bo'lish uchun bunday 
tizimga kiritilgan o'quv jarayonining samaradorligini baholash uchun 
quyidagi uslublar zarur:
      Trening davomida ko'tarilgan asosiy masalalar bo'yicha foydali va 
to'liq ma'lumot berish;
       Treningda ishtirok etayotgan barcha shaxslarning fikrlarini erkin 
ifoda etishlari uchun imkoniyat yaratish;       Baholash topshiriqlarini bajarishda ortiqcha tafsilotlar va 
tirishqoqliklardan qoching, chunki bu talabalarning ushbu jarayonda 
ishtirok etish istagi yo'qolishiga olib kelishi mumkin. O'qitish 
samaradorligini va ma'lumot to'plash tartibini baholash usullari trening 
samaradorligini baholash uchun ishlatilishi mumkin bo'lgan bir qator 
taniqli va tajribali usullar va diagnostika usullari mavjud. Bular birinchi 
navbatda quyidagilarni o'z ichiga oladi: a) geribildirim (qayta aloqa) olish 
metodologiyasi; b) kollaj; c) nishon ; d) baholash bo'yicha anketa,
      Trening samaradorligini baholashning sanab o'tilgan usullari juda 
xilma-xil bo'lib, ayni paytda bir-birini yaxshi to'ldiradi. Shu sababli, 
texnikalar to'plamiga binoan yuzaga kelgan o'zgarishlarning umumiy 
tavsifini beradigan tarzda o'quv samaradorligini baholash tartibini tashkil 
etish tavsiya etiladi. Shu bilan birga, turli xil uslubiy tartiblarni 
uyg'unlashtirish uchun eng ixcham va qulay format haqida o'ylash kerak, 
bu esa xodimlar vaqtini qisqartirishga imkon beradi va mashg'ulotlar 
natijalari to'g'risida to'plangan ma'lumotlarning qiymatini saqlab qoladi.
      Shu munosabat bilan, samaradorlikni baholash qachon va kim 
tomonidan amalga oshirilishi kerak degan savol tug'iladi. Biz 
rejalashtirilgan o'quv dasturini amalga oshirish davomida erishilgan 
natijalar haqida gaplashayotganimiz sababli, olingan ma'lumot bajarilgan 
ishlar haqida qisqacha ma'lumot berish muhimdir. Shuning uchun asosiy baholash tadbirlari 
o'tkazilishi kerak:
1)   mashg'ulot tugashi bilan darhol - oxirgi darsda yoki uni tugatgandan keyin 
2-3 kun ichida, bu uning qisqa muddatli ta'sirini tavsiflashga imkon beradi;
2)   yetarlicha uzoq vaqtga kechikish bilan - mashg'ulotlardan bir necha hafta 
yoki hatto bir necha oy o'tgach, mashg'ulotning uzoq muddatli ta'sirini 
aniqlash uchun.
      O'quv mashg'ulotlarini tugatish bosqichida ishtirokchilar to'g'ridan-to'g'ri 
baho berishga tayyor, chunki barcha tafsilotlar hanuzgacha “xotirada” va shu 
asosda nima bo'layotganiga munosabatini shakllantirish oson. Bu aks 
ettiruvchi baholashning muhim elementi bo'lib, unda olingan bilimlarni 
insonning shaxsiy tajribasiga kiritish bo'yicha ko'rsatmalar mavjud. Murabbiy 
uchun bu davr mashg'ulotning yakuniy qismidir, u oxirgi marta butun guruh 
bilan uchrashgan va natijalarni o'zi baholay oladi. O'quv ssenariysini 
tayyorlashda baholash jarayonini uning yakuniy qismida o'tkazish uchun 
etarli vaqt ajratilishi kerak, aks holda darslarning yakunlanishi “xiralashishi” 
mumkin, va to'plangan ma'lumotlar shoshilib qilinganligi sabab parchalanishi 
yoki qisman “buzilgan” bo'lishi mumkin. Trening tugaganidan so'ng darhol 
baholash ma'lumotlarini to'plashda, ya'ni. 2-3 kun ichida talabalar ish 
joylarida trenerga ushbu tashkilot   tomonidan ajratilgan xodimlar yordam 
beradi, masalan xodimlar bo'limi menejerlari. 3. Psixologik  v a predmet li me’zonlar.  Treningning psixologik ta'siri 
deganda, o'quv mashg'ulotlarining ta'siri natijasida odamda yoki 
ishchi guruhda (ijobiy va salbiy) yuz beradigan turli xil o'zgarishlar 
tushuniladi. Trening effektlarining quyidagi asosiy turlarini ajratib 
ko'rsatish mumkin:
•
har bir aniq mashg'ulot uchun tipik effekt;
•
barcha turdagi mashg'ulotlarga xos bo'lgan universal effekt;
•
o'qitish ta'siri ostida yuzaga keladigan o'zgarishlar beqaror bo'lib, 
bir muncha vaqt o'tgach yo'q bo'lib ketganda qisqa muddatli 
effekt ;
•
uzoq muddatli ta'sir, agar sodir bo'lgan o'zgarishlar qaytarilmasa 
yoki mashg'ulot vaqtiga qaraganda ancha uzoq vaqt davom etsa. 
Trening samaradorligi konseptsiyasi olingan natijalarning nisbati 
(ishtirokchilar orasida jiddiy o'zgarishlar bo'lgan)
      Trening natijasida yuzaga kelgan barqaror o'zgarishlar manzarasini 
aniqlash uchun trening samaradorligini kechiktirilmasdan baholash 
zarur. Bunday holda, asosiy qiziqish xodimlarning faoliyati va mehnat 
xatti- •
harakatlaridagi ijobiy va salbiy o'zgarishlarni tavsiflovchi ma'lumotlar, 
shuningdek, mehnat unumdorligi ko'rsatkichlari, ish topshiriqlari sifati, 
jamoadagi ijtimoiy-psixologik iqlimning o'zgarishi va boshqa ob'ektiv 
ma'lumotlar yuzaga kelishi mumkin. Yuqoridagi mustaqil ko'rsatkichlarni 
to'plash va tahlil qilishdan tashqari, ushbu maqsadlar uchun bir qator 
psixologik usullar ham qo'llaniladi, masalan, trening ishtirokchilari va 
ularning bevosita rahbarlarini parallel ravishda so'rov qilish orqali amalga 
oshiriladi.
      Treningning muvaffaqiyati turli nuqtai nazardan tavsiflanishi mumkin. Bu 
trening tashkilotchilari uchun ham, trening o'tkazgan shaxslar uchun ham 
muhimdir. Bularga:
1.   kadrlar tayyorlash sifatini oshirish bilan bog'liq tashkiliy muammolar hal 
qilinganmi;
2.   ishtirokchilar kursdan qoniqish hosil qildimi yoki yo'qmi;
3.   trening davomida ishlab chiqilgan dasturni takomillashtirish va uni 
davom ettirish uchun istiqbolli yo'nalishlarni aniqlash mumkinmi.
       Ushbu savollarga javob topish trening samaradorligini har tomonlama 
baholashni talab qiladi. Umuman olganda trening dasturini amalga oshirish 
qanchalik samarali bo'lganligini qanday aniqlashimiz mumkin? Avvalo, 
buning uchun mashg'ulotlar boshlanishidan oldin samaradorlikni baholash 
mezonlarini  ishlab chiqish va ularni ushbu jarayonga jalb qilingan barcha o'quvchilar, 
murabbiylar va ushbu faoliyat uchun mas'ul bo'lgan tashkilot rahbariyati 
e'tiboriga etkazish kerak.
4.  Psixologik  t reninglarda isht irok chilaming oldindan mo‘ljallangan 
o‘zgarishlarning psixologik  fenomeni eht imoli sifat ida.    Psixologik
trening mashg’ulotlarini o’tkazishdan asosiy maqsad ham 
ishtirokchilarning ma’lum ma’noda qaysidir bir jihatini (xarakter, 
emotsiya, faoliyat turlariga nisbatan motivatsiya, qiziqishlarini, muloqot 
ehtiyojini qondirish, o’zini xatti- harakatlarini refleksiya qilish 
fenomenlarini baholash kabi) shakllantirishga qaratilgan bo’ladi. Agar 
treningni baholash mezonlari u boshlanishidan oldin ishlab chiqilmagan 
bo'lsa, unda o'qitish samarasiz bo'lishi mumkin. Shu bilan birga, ko'plab 
psixologik treninglar muayyan kasbiy mahorat va ko'nikmalarni 
o'rgatish uchun shunchaki emas, balki tashkilot xodimlari uchun har xil 
fikrlash va xatti-harakatlarning yangi shakllarini rivojlantirish uchun 
o'tkazilishini hisobga olish kerak. Bunday trening dasturlarining 
samaradorligini “to'g'ridan- to'g'ri” o'lchash qiyin, chunki ularning 
natijalari, birinchidan, sonini aniqlash qiyin bo'lgan psixologik 
xususiyatlarning o'zgarishi bilan bog'liq (ong, motivatsiya,    munosabat  
  va    boshqalar),    ikkinchidan,    uzoq    muddatga   mo'ljallanganligidir. Shuning uchun bilvosita usullar ko'pincha 
trening natijalarini aniqlash uchun qo'llaniladi:
-   treningdan oldin va keyin o'tkazilgan testlar va 
qatnashuvchilarning bilim va ko'nikmalarini qanday oshirganliklari;
-   ish joylarida o'qitilgan xodimlarning xulq-atvori monitoringi;
-   trening samaradorligini to'g'ridan-to'g'ri talabalar tomonidan - 
savolnoma asosida yoki ochiq munozaralar paytida baholash;
-   o'qitilgan xodimning, uning rahbarining va iloji bo'lsa, mijozlarning 
yoki iste'molchilarning ishlashini keyinga baholash.
      Treningni tugatgandan va uning bahosini o'tkazgandan so'ng, 
olingan natijalar tashkilot xodimlari bilan keyingi ishlarni 
rejalashtirish uchun foydalanishi kerak. Treningning “samarasi” va 
“samaradorligi” tushunchalarini farqlash muhimdir. Bu to'g'ridan-
to'g'ri mashg'ulot vaqtida ba'zi baholash tartib- qoidalarini amalga 
oshirish imkoniyatini istisno qilmaydi, bu esa darslar mazmunini 
vaziyatga moslashtirish maqsadida joriy trening natijalarini kuzatish 
uchun muhimdir. (maxsus tayyorlangan anketalar yordamida) 
mashg'ulotlar tugagandan bir muncha vaqt o'tgach, ishda uchragan 
muvaffaqiyatlar va qiyinchiliklarni guruhiy  muhokama qilish. Haqiqiy vaziyatlarda mehnat xatti-harakatlarining yangi 
shakllari paydo bo'lishini kuzatib borish shaklida olingan ko'nikma va 
ko'nikmalarni birlashtirish bo'yicha maxsus tashkil etilgan dasturlar 
mashg'ulotning uzoq muddatli ijobiy ta'sirini sezilarli darajada oshiradi.
      Odatda, har xil turdagi treningning malakali olib borilishi xodimlar 
faoliyatining turli jihatlari bo'yicha sezilarli ijobiy o'zgarishlarga olib keladi. 
Biroq, muvaffaqiyatli mashg'ulotdan keyin ham ba'zida etarli darajada 
umumlashtirilmagan ta'sirlar va “paradoksal tip” ning kechiktirilgan salbiy 
ko’rinishlari yuzaga keladi. Shunday qilib, qiziqarli va sub'ektiv ahamiyatga 
ega bo'lgan treningda qatnashish natijasida uning ishtirokchilari o'zlariga 
nisbatan qoniqish hissining yuzaga kelmaganligidan norozilik, ya’ni 
qondirilmagan imkoniyatlar paydo bo'lishi mumkinligi bilan ajralib turadi. 
Agar ular bajaradigan ish shaxsiy qobiliyatlar va orttirilgan 
kompetentsiyalarning namoyon bo'lishiga hissa qo'shmasa, unda bunday 
tajribalar kuchayadi va umuman atrof-muhitga bo'lgan munosabatga 
o'tadi.
      Bundan tashqari, trening jarayonida erishilgan natijalardan foydalanish 
imkoniyatlari ishlab chiqarish holatining xususiyatlariga, masalan, 
tashkiliy madaniyat, hukmronlik qiluvchi boshqaruv uslubi va boshqa 
holatlarga bevosita bog'liqdir. Shu sababli, treninglarda qatnashish 
ko'pincha ishchilarni ish sharoitlarini yaxshilash, ko'tarish va tashkilotdagi mavjud 
munosabatlar tizimiga kiritib bo'lmaydigan innovatsion jarayonlarni 
faollashtirishga umidvorlik bilan ilhomlantiradi.
     Ushbu bo'limda keltirilgan materiallarni sarhisob qilar ekanmiz, 
shuni ta'kidlash kerakki, treninglar tashkilotni dinamik ijtimoiy-
iqtisodiy muhitda tez moslashishga qaratilgan mobil va samarali 
kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash tizimini yaratishning muhim 
tarkibiy qismi hisoblanadi. Har xil turdagi o'quv dasturlarining tizimli 
va malakali bajarilishi nafaqat tashkilotning iqtisodiy ko'rsatkichlariga 
va uning faoliyatining barqarorligiga ijobiy ta'sir ko'rsatadi, balki 
xodimlarning salohiyati va vakolatlarini oshirib, “ichki o'sish” va o'zini 
rivojlantirishning asosiy manbasini faollashtiradi. Asosiy o'quv 
dasturlarini o'qtish yangi ishga o'tgan yoki boshqa lavozimga o'tgan 
odamlarga yangi faoliyat turini tezda o'rganishga va o'zgaruvchan 
sharoitlarga moslashishga imkon beradi, kadrlar zaxirasiga tushgan 
yoki tegishli kasblarni egallagan xodimlar olgan bilimlaridan tashqari 
bilim va ko'nikmalarga ega bo'lishlari mumkin.
     Treningda ruhi y  jaray onlarning o‘zi ga xosli gi.  Yuqorida ta’kidlab o’tganimizdek, treningni qanchalik samarali chiqqanligi ishtirokchilarning 
ruhiy emotsional sohasida o’zgarishlarning hosil bo’lganligi bilan ham 
farqlanadi. Fan texnika rivojlangan davrda informatsiyalar, ehtiyojlarning 
qanchalik ko’payishi, ularni qondirilishiga nisbatan harakatlarning bir necha 
barobarga o’sganligi hech kimga sir emas. Shunday ekan, shaxs o’zida kuchli 
zo’riqishlarni, charchoqni his qladi. Vaholanki, bu zo’riqishlarning bartaraf 
etilmasligi shaxsda asab zoriqishlari bilan bog’liq muammolarni keltirib 
chiqaradi.Oqibatda, shaxs o’zida ruhiy charchoqni his qilishi, hayotdan 
norizoligi, faoliyatida samarasizlik, nizolashuvchanlik, agressiya yoki bo’lmasa 
uning aksi bo’lgan, hayotga nisbatan befarqlik holatlarini namoyon qiladi. 
Hayotga pozitiv emas, balki negativ nazar bilan qaray boshlaydi. Bunday 
vaziyatlardan samarali chiqish usulidan biri bu – psixologik trening 
mashg’ulotlarida ishtirok etish, muammolarning echimini topish va o’zini 
katarsis holatiga tushurishdir.
      Ko‘nik ma v a malak alar, ust anov k alarning  o’zlashtirishini ta’minlovchi 
trening mashg’ulotlari hayotiy tajribani tashkil qiluvchi va faoliyat natijasi 
bo’lmish ichki chuqur ustanovkalar va qarshlarni o’rganish, shuningdek, 
o’zgartirishga yordam beruvchi mashg’ulot hisoblanadi. Bunday trening 
ishtirokchisi bo’lgan shaxsda kuchli, ilhomlashtiruvchi va shijoatli 
ustanovkalar paydo bo’aladiki, u bularning yordamida ekstraordinar 
(g'ayrioddiy) natijalarga erishadi. Inson bunday treninglar yordamida o’z 
hayoti va kasbi yuzasidan ko’nikma va malakalarga ega boladi, yuzaga kelgan muammolarni turli 
xil mashg’ulotlar orqali aniqlab, echim yo’llarini izlaydi.
       Har bir ishtirokchi guruhning boshqa a’zosi va trener ko’magida 
o’zining anglanmagan qo’rquvlarini aniqlaydi, ichki to’siqlarni engadi, 
boshqalar tomonidan qanday qabul qilinayotganligini bilib oladi.
       Shaxsni ng munosabat i , shaxsning o‘zi haqidagi t asav v urlari 
(Men k onsepsiy a) doirasi da  . Odamning o’z-o’zini anglashi, bilishi va 
o’z ustida ishlashi avvalo uning diqqati, ongi bevosita o’ziga, o’z ichki 
imkoniyatlari, qobiliyatlari, hissiy kechinmalariga qaratilishini taqozo 
etadi. Ya’ni, ijtimoiy xulq-shaxs tomonidan uni o’rab turgan odamlar, 
ularning xulq-atvorlariga e’tibor berishdan tashqari, o’zining shaxsiy 
harakatlari va ularning oqibatlarini muntazam tarzda tahlil qilib borish 
orqali, rollarni muvofiqlashtirishni ham taqozo etadi.
        Shaxsning o’zi, o’z xulq-atvori xususiyatlari, jamiyatdagi mavqeini 
tasavvur qilishidan hosil bo’lgan obraz — “Men” — obrazi deb atalib, 
uning qanchalik adekvatligi va reallikka yaqinligi shaxs 
barkamolligining mezonlaridan hisoblanadi.        “ Men” — obrazining ijtimoiy psixologik ahamiyati shundaki, u shaxs 
tarbiyasining va tarbiyalanganligining muhim omillaridandir. Shu nuqtai 
nazardan olib qaralganda, tarbiya shaxsning o’zi va o’z sifatlari to’g’risidagi 
tasavvurlarining shakllanishi jarayonidir, deb ta’rif berish mumkin. Demak, 
har bir inson o’zini, o’zligini qanchalik aniq va to’g’ri bilsa, tasavvur qilinsa, 
uning jamiyat normalariga zid harakat qilish ehtimoli ham shunchalik kam 
bo’ladi, ya’ni u tarbiyalangan bo’ladi. O’z-o’zini anglash, o’zidagi mavjud 
sifatlarii baholash jarayoni ko’pincha konkret shaxs tomonidan og’ir 
kechadi, ya’ni, inson tabiati shundayki, u o’zidagi o’sha jamiyat normalariga 
to’g’ri kelmaydigan, nomaqul sifatlarni anglamaslikka, ularni “yashirishga” 
harakat qiladi, xattoki, bunday tasavvur va bilimlar ongsizlik sohasiga siqib 
chiqariladi (avstriyalik olim Z.Freyd nazariyasiga ko’ra). Bu ataylab 
qilinadigan ish bo’lmay, u har bir shaxsdagi o’z shaxsiyatini o’ziga xos 
himoya qilish mexanizmidir. Bunday himoya mexanizmi shaxsni ko’pincha 
turli xil yomon asoratlardan, hissiy kechinmalardan asraydi. Lekin shuni 
alohida ta’kidlash lozimki, “Men” — obrazining ijobiy yoki salbiyligida yana 
unga shaxsni o’rab turgan tashqi muhit, o’zgalar va ularning munosabati 
katta rol o’ynaydi. Odam o’zgalarga qarab, go’yoki oynada o’zini ko’rganday 
tasavvur qiladi. Bu jarayon psixologiyada  refl ek si y a  deb ataladi. Uning 
mohiyati  —  aynan o’ziga o’xshash odamlar obrazi orqali o’zi to’g’risidagi 
obrazni shakllantirish, jonlantirishdir.      Refl ek siy a  “Men” — obrazi egasining ongiga talluqli jarayondir. 
Masalan, ko’chada bir tanishingizni uchratib qoldingiz. Siz tinmay 
unga o’z yutuqlaringiz va mashg’ulotlaringiz haqida gapirmoqdasiz. 
Lekin gap bilan bo’lib, uning qaergadir shoshayotganligiga e’tibor 
bermadingiz. Shu narsani siz uning betoqatlik bilan sizni 
tinglayotganligidan, xayoli boshqa erda turganligidan bilib qolasiz va 
shu orqali ayni shu paytda “mahmadona, laqmaroq” bo’lib 
qolganingizni sezasiz. Keyingi safar shu o’rtog’ingiz bilan 
uchrashganda, oldingi xatoga yo’l qo’ymaslik uchun “O’rtoq 
shoshmayapsanmi?” deb so’rab ham qo’yasiz. Ana shu ilgarigi 
refleksiyaning natijasidir. Ya’ni, suhbatdosh o’rniga turib, o’zingizga 
qaratilgan nazar (“men unga qanday ko’rinyapman?”)
   -  refleksiyadir.
    “ Men”   —  obrazi  v a o’zini-o’zini baholash.  “Men” — obrazi asosida 
ham bir shaxsda o’z-o’ziga nisbatan baholar tizimi shakllanadiki, bu 
tizim ham obrazga mos tarzda har xil bo’lishi mumkin.  O’z-o’ziga 
nisbat an baho  turli sifatlar va shaxsning orttirilgan tajribasi, shu 
tajriba asosida yotgan yutuqlariga bog’liq holda turlicha bo’lishi 
mumkin. Ya’ni, ayni biror ish, yutuq yuzasidan ortib ketsa, boshqasi ta’sirida — aksincha, pastlab ketishi mumkin. Bu 
baho aslida shaxsga boshqalarning real munosabatlariga bog’liq bo’lsa-
da, aslida u shaxs ongi tizimidagi mezonlarga, ya’ni, uning o’zi sub’ektiv 
tarzda shu munosabatlarni qanchalik qadrlashiga bog’liq tarzda 
shakllanadi. Masalan, maktabda bir fan o’qituvchisining bolaga nisbatan 
ijobiy munosabati, doimiy maqtovlari uning o’z-o’ziga bahosini oshirsa, 
boshqa bir o’qituvchining salbiy munosabati ham bu bahoni 
pastlatmasligi mumkin. Ya’ni, bu baho ko’proq shaxsning o’ziga bog’liq 
bo’lib, u sub’ektiv xarakterga egadir. O’z-o’ziga baho nafaqat haqiqatga 
yaqin (adekvat), to’g’ri bo’lishi, balki u o’ta past yoki yuqori ham bo’lishi 
mumkin.
      O’z-o’ziga bahoning past  bo’lishi  ko’pincha atrofdagilarning shaxsga 
nisbatan qo’yayotgan talablarining o’ta ortiqligi, ularni uddalay olmaslik, 
turli xil e’tirozlarning doimiy tarzda bildirilishi, ishda, o’qishda va
muomala jarayonidagi muvaffaqiyatsizliklar oqibatida hosil bo’lishi 
mumkin. Bunday o’smir yoki katta odam ham, doimo tushkunlik holatiga 
tushib qolishi, atrofdagilardan chetroqda yurishga harakat
qilishi, o’zining kuchi va qobiliyatlariga ishonchsizlik 
kayfiyatida bo’lishi bilan ajralib turadi va bora-bora shaxsda qator salbiy 
sifatlar va xatti-harakatlarning paydo bo’lishiga olib keladi.        O’zi -o’zi ga baho o’t a y uqori  ham shaxs xulq-atvoriga yaxshi ta’sir 
ko’rsatmaydi. Chunki, u ham shaxs yutuqlari yoki undagi sifatlarning 
boshqalar tomonidan sun’iy tarzda bo’rttirilishi, noo’rin maqtovlar, turli 
qiyinchiliklarni chetlab o’tishga intilish tufayli shakllanadi. Ana 
shunday sharoitda paydo bo’ladigan psixologik holat “noadekvatlilik 
effekti” deb atalib, uning oqibatida shaxs xattoki, mag’lubiyatga 
uchraganda yoki o’zida nochorlik, o’quvsizliklarni sezganda ham 
buning sababini o’zgalarda deb biladi va shunga o’zini ishontiradi ham 
(masalan, “xalaqit berdi-da”, “falonchi bo’lmaganida” kabi bahonalar 
ko’payadi).
Real ist ik  baho   shaxsni o’rab turganlar — ota-ona, yaqin qarindoshlar, 
pedagog va murabbiylar, qo’ni-qo’shni va yaqinlarning o’rinli va asosli 
baholari, real samimiy munosabatlari mahsuli bo’lib, shaxs ushbu 
munosabatlarni ilk yoshligidanoq holis qabul qilishga, o’z vaqtida 
kerak bo’lsa to’g’rilashga o’rgatilgan bo’ladi. Bunda shaxs uchun 
etalon, ibratli hisoblangan insonlar guruhi —  referent   guruhning roli 
katta bo’ladi. Cnunki biz kundalik hayotda hammaning fikri va 
bahosiga quloq solavermaymiz, biz uchun shunday insonlar mavjudki, ularning oddiygina tanbehlari, maslahatlari, xattoki, 
maqtab turib bergan tanbehlari ham katta ahamiyatga ega. Shunday qilib, 
o’z-o’ziga baho sof ijtimoiy hodisa bo’lib, uning mazmuni va mohiyati 
shaxsni o’rab turgan jamiyat normalariga, shu jamiyatda qabul qilingan va 
e’zozlanadigan qadriyatlarga bog’liq bo’ladi. Keng ma’nodagi yirik ijtimoiy 
jamoalar etalon rolini o’ynashi oqibatida shakllanadigan o’z-o’ziga baho — 
o’z-o’zini baholashning yuksak darajasi hisoblaiadi. Masalan, yoshlari 
ongiga  mil li y  qadriy at l arimi z , vatanparvarlik, adolat va mustaqillik 
mafkurasiga sadoqat xislarining tarbiyalanishi, tabiiy, har bir yosh avlodda 
o’zligini anglash, o’zi mansub bo’lgan xalq va millat mahnaviyatini 
qadrlash hislarini tarbiyalamoqda. Bu esa, o’sha yuksak o’z-o’zini 
anglashning poydevori va muhim shakllantiruvchi mexanizmidir.
      Demak, o’z-o’zini baholash — o’z-o’zini tarbiyalashning muhim 
mezonidir. O’z-o’zini tarbiyalash usullari guruhiy va individyal tarzda tashkil 
etilgan treninglarga ham bog’liqdir. Anashu tashkil etilgan treninglar o’z – 
o’zini baholash omillari va mexanizmlarni tashkil etib, ular quyidagilardan 
iborat:
 •    o’z-o’zi bilan muloqot (o’zini konkret tarbiya ob’ekta sifatida idrok etish 
va o’zi bilan muloqotni tashkil etish sifatida);
 •    o’z-o’zini ishontirish (o’z imkoniyatlari, kuchi va irodasiga ishonish 
orqali, ijobiy xulq normalariga bo’ysundirish);   •   o’z-o’ziga buyruq berish (tig’iz va ekstremal holatlarda o’zini qo’lga 
olish va maqbul yo’lga o’zini chorlay olish sifati);
 •   o’z-o’ziga ta’sir yoki autosuggestiya (ijtimoiy normalardan kelib 
chiqqan
holda o’zida ma’qul ustanovkalarni shakllantirish);
 •   ichki intizom — o’z-o’zini boshqarishning muhim mezoni, har doim 
har yerda o’zining barcha harakatlarini muntazam ravishda korreksiya 
qilish va boshqarish uchun zarur sifat.
      Demak, shaxsning qanday sifatlarga ega ekanligi, undagi 
baholarning ob’ektivligiga bog’liq tarzda o’z-o’zi bilan muloqatga 
kirishib, shaxs o’zini nazorat qila oladi. Shuning uchun ham hayotda 
shunday kishilar uchraydiki, katta majlisda ishi tanqidga uchrasa ham, 
o’ziga holis baho berib, kerakli to’g’ri xulosalar chiqara oladi, shunday 
odamlar ham borki, arzimagan xatolik uchun o’z “ich-etini yeb 
tashlaydi”. Bu ichki dialogning har kimda xar xil ekanligidan darak 
beruvchi faktlardir.
     Kasbiy  faoliy at  eff ek t iv li ligi.  Amaliy psixologiyaning bugungi 
kundagi eng muhim va dolzarb vazifalaridan biri layoqat kurtaklarini 
yoshligidan aniqlash va ularning ma’lum sohalarga yo’naltirish 
hisoblanadi. Kasbiy yo’nalganlik nafaqat ijtimoiy, balki psixologik muammo hamdir. Bugungi 
kunda kasb tanlashga turli nuqtai nazarlar asosida qarash mumkin bo’lgan 
jarayondir.
      Ma’lumki, kasbga yonaltirishda har bir shaxsning individual xususiyatlari, 
qiziqishlarini, shuningdek, jamiyatning qausidir kasbga nisbatan ehtiyojini 
ta’minlash zarurligini inobatga olgan holda tanlashni taqozo etadi. Kasbga 
to’g’ri yonaltirish shaxsning hayotida to’ri yo’lni to’ishga imkon beradi. 
O’quvchilarni mustaqil mehnat faoliyatiga tayyorlash va ularning kasb-
hunarni o’zlarining qobiliyatlariga yarasha to’ri tanlashlariga erishish uchun 
maktab o’qituivchilarining pedagogik mahorati, bilim saviyasi, perseptiv, 
akademik, kommunikativ kabi qobiliyatlari yuqori bo’lishi, kasblar bilan bog’liq 
fan to’garaklarining faoliyatini rivojlantirish, maktablarda kasb – hunar 
to’g’risidagi ma’ruzalarni tashkillash o’z natijasini beradi. Shuningdek, 
maktablarda “ Kasbim faxrim”, “Kasbim kelajagim dasturi” kabi mavzularda 
seminar - trening mashg’ulotlari, suhbatlar va munozaralar o’tkazilishi, 
uchrashuvlar, kasb – hunarga oid ko’rgazmalar tashkil etilishi, o’quvchilarda 
kasb tanlashga qiziqish hamda ishtiyoqini uyg’otadi. Umumta’lim 
maktablarida o’quvchilarni kasb hunarga yo’naltirish ishlari maktab 
rahbariyati bilan birgalikda maktabning amaliy psixologi, kasbga 
yo’naltiruvchi mutaxassislar va o’qituvchilar bilan birgalikda amalga oshiriladi. 
Kasbga yo’naltirish borasida asosan maktab psixologi faoliyat olib borib, 
o’quvchilarning avvalo, qaysi kasbga nisbatan qobiliyati va qiziqishlarini aniqlash maqsadida diagnostikani o’tkazish 
va uning statistik tahlilini aniqlash maqsadga muoviqdir.
    Yoshlarni kasblar haqida yaqqol tasavvurlar bo’lmasligi sababli, 
ular xatolarga yo’l qo’yadilar. Tanlangan va tanlanishi zarur bo’lgan 
kasb qanday shaxsiy fazilatlarni talab qilishini tushunib yetmaydilar. 
Biroq, bunday ko’ngilsizliklarni oldini olish va bartaraf etish 
imkoniyatlari, ya’ni subatlar, kasbga xos trening mashg’ulotlari, fan 
to’garaklarini tashkil qilish orqali quyidagi omillarni rivojlantirish 
mumkin:
  kasblarni o’rganish usullarini ishlab chiqish, ularni tasniflash va ifoda 
etish; pedagoglarning kasblar bo’yicha tashviqot ishlari olib borishi, 
o’quvchilarga kasblar yuzasidan maslahatlar berishi; pedagog va ota 
– onalar bilan birga kasbga yo’naltirish tadbirlirini ko’rib chiqishi; 
o’spirinlarni kasbning asosiy turlari bilan tanishtirish; mehnat ta’limi 
darslarida yuqori sinf o’quvchilarini kasbga tayyorlash va qiziqish 
uyg’otish; kasb tanlash usullarini amaliyotga tadbiq qilingan 
psixodiagnostik usullarini ishlab chiqish; kasbga yo’naltirish 
yuzasidan o’spirinlar orasida targ’ibot va tashviqot ishlarini olib 
borish va psixologik tayyorlash kabi.

Mavzu:PSIXOLOGIK TRENING SAMARADOR LIGINI BAHOLASH

Reja: 1. Treningda oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlaming eff ek t iv liligini baholash. 2. Eff ek t iv lilik me’zonlari v a D.Kirk pat rik bo‘y icha guruhiy me’zonlar: reak siy a, o‘rganish, xulq-at v or me’zoni, nat ijav iy lik me’zoni. 3. Psixologik v a predmet li me’zonlar 4. Psixologik t reninglarda isht irok chilaming oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlarning psixologik fenomeni eht imoli sifat ida: (ruhiy 5. jaray onlarning o‘ziga xosligi, k o‘nik ma v a malak alar, ust anov k alar, shaxsning munosabat i, shaxsning o‘zi haqidagi t asav v urlari (Men k onsepsiy a), maqsad v a qadriy at lar t izimi, refl ek siy a darajasi, 6. k asbiy faoliy at eff ek t iv liligi, moddiy farov onlik , salomat lik darajasi, uzoq umr k o‘rish.)

Tay anch t ushunchalar : treningni samaradorligi, effektivliligini baholash, effektivlilik me’zonlari, “Men” konsepsiya, refleksiya darajasi 1. Treningda oldindan mo‘ljallangan o‘zgarishlarning eff ek t iv liligini baholash. Trening hozirda turli sohalarda keng qo'llanilib kelinmoqdaki, uning natijasida ishlab chiqarish, ta’lim – tarbiya, shaxslararo munosabatlar, turli psixoemotsional zo’riqishlarni oldini olish va bartaraf etish kabi jarayonlarda samarali ta’sirini ko’rsatmoqda. Faol ijtimoiy-psixologik tayyorgarlik usullari, unda faoliyatning muvaffaqiyati asosan aloqa, hayotiy funktsiyalarni topish qobiliyati bilan belgilanadi. “T-guruhli” guruh usuli odatda aloqa jarayonini rejalashtirishni faollashtirishning har qanday usulini anglatadi Treningni effektivligini baholash ko’pgina tadqiqotchilar tomonidan tahlil qilingan. U faol o'qitish usuli deb hisoblanadi (Yu.N. Emelyanov, I.V. Vachkov, S.I. Makshanov, V.A. Pleshakov va boshqalar), shaxsga psixologik ta'sirning ma'lum bir texnologik mashg'uloti sifatida (Yu.V. Makarov, L.A. Petrovskaya), mashg'ulotning o'ziga xos interfaol shaklini tushunadi( E.V Sidorenko). V.E. Levkinning fikriga ko’ra, psixotrainerning asosiy vazifasi ishtirokchilarga to'g'ri “simulyator”, kerakli vaqtda “mashq” qilish, norasmiy

ravishda zarur kayfiyatni yaratish va uni ushlab turish qobiliyati, zarur psixologik o'zgarish uchun holat ekanligini ta’kidlaydi. 14 Trening guruhlarini tashkil etish tamoyillarining kengroq ro'yxati Rossiyadagi o'quv instituti rahbari N.Yu Xryashcheva tomonidan taklif etilgan bolib, aynan keltirilgan tamoillar asosida trening tashkil etilishi treningni samaradorligini oshiradi. 15 Bularga: o'zaro ta'sirlanish; ixtiyoriylik; faoliyat; psixologik vaziyat; o'z- o'zini tashxislash; bu erda va hozirda aloqa; hissiyotlarni boshqara bilish; aloqaning maxfiyligi; maxfiylik; tadqiqot ijodiy pozitsiyasi; xatti-harakatlarning ob'ektivligi (xabardorligi); sheriklik (sub’ekt – sub’ekt) aloqasi kabi. Rus psixologlarining izlanishlarida (E.V. Sidorenko, N.Yu. Xryashcheva va boshqalar.) treningni samarali o'tkazishning eng muhim sharti yuqorida ko'rsatilgan tamoyillarni amalga oshirishni hisobga olish kerak. Umuman olganda, mashg'ulotda ma'lumot va munozara bo'limlari, juft va guruhlardagi amaliy mashg'ulotlar, individual mashg'ulotlar, biznes va rolli o'yinlar, ishtirokchilarning mustaqil ishi, psixologik ta'sirning maxsus usullari va ularni qo’llash vositalari bo'lishi kerak. Eff ek t iv lilik me’zonlari v a D.Kirk pat rik bo‘y icha guruhiy me’zonlar: reak siy a, o‘rganish, xulq-at v or me’zoni, nat ijav iy lik me’zoni. Trening dast urlari ning samaradorligini baholash. Trening amaliyoti bilan bog'liq eng muhim masalalardan biri, davom etayotgan dasturlarning samaradorligini

baholashdir. Baholash natijalari aniq dasturlarni keyinchalik takomillashtirishda hisobga olinadi, shuningdek, treninglarning eng to'g'ri va samarali dasturlar va texnikalar ekanligini aniqlashdan ibotar. Hozirgi vaqtda mashg'ulotlar samaradorligi quyidagilar asosida baholanmoqda: trening qatnashchilarining mustaqil hisobotlarini tahlil qilish, psixologik diagnostika vositalaridan foydalangan holda ekspert bahosi, ish faoliyatini baholash. Hozirgi kunda eng mashhur va tez-tez ishlatiladigan bo'lib D.L. Kirkpatrik trening samaradorligini baholash modelidir. U 1959 yilda taklif qilingan. Dastlab D.L. Kirkpatrik to'rtta bahoni taklif qildi. 16 Shunday qilib, trening samaradorligini baholashning zamonaviy modeli D.L Kirkpatrik fikricha quyidagi shaklga ega: Eng to'liq (va eng mashhur) bu ______________________ 14 Левкин В.Э. Сотсиально-психологический тренинг для психолога: учебное пособие. М.: Берлин: Директ-Медиа, 2016. С. 77. 15 Психогимнастика в тренинге / Под ред. Н.Ю. Хрящевой. СПб.: Речь, Институт Тренинга, 2004. 256 с.; Сидоренко 16 Ничепорук Л.М. Сотсиально-психологический тренинг профессиональных навыков: проблема переноса // Организатсионная психология. 2015. №1. том 5. С. 93.