logo

PSIXOLOGIYANING DOLZARB MUAMMOLARI

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

913.0712890625 KB
MAVZU: PSIXOLOGIYANING DOLZARB 
MUAMMOLARI
                                Psix ologiyaning dolzarb 
muammolari
•
R eja:
•
Psix ologiya oldiga qo’yilgan asosiy 
vazifalar
•
Mamlak at ning madaniy va ma’r ifi y 
hayot idagi psix ologiya fani oldida 
tur gan dolzar b muammolar.
•
Psix olog mutax assis t ayyorlashga 
qo’yiladigan talablar.  Inson psix ikasi bilan yuksak t ashkil t opgan hayvon 
psix ikasi orasida k at t a far qqa ega bo’lgan ijt imoiy 
voqyelik huk m suradi. Hayvon o’z t o’dasidagi 
a’zolar iga yaqqol holat  bilan bog’liq bo’lgan, 
bsvosit a favquloddagi vaziyat  bilan chek langan 
hodisalar  yuzasidan «o’zining t ili»da x abar uzat ishi 
odat iy hodisa. Odam undan far kli o’lar oq nut q 
vosit asida o’z qabiladoshlar iga o’t mish ( x ot ir ot ) , 
hozir gi davr  va kelajak  t o’g’r isida ma’lumot  
( ax bor ot )  ber ish hamda ijt i-moiy t ur mush 
t ajr ibalar ini uzat ish imkoniyat iga ega. Insoniyat ning 
ijt imoiy-t ar ix iy t araqqiyot ida t il t ufayli ak s et t ir ish 
( in’ikos qilish)  imkoniyat lar i qayt a qur ildi, oqibat  
nat ijada odam miyasida at r of-muhit t imsollar i, 
x ususiyat lar i aniqr oq ak s et a boshladi.    Buning nat ijasida yakk ahol shax s k ishilik  
dunyosi t omonidan or t t ir ilgan t ajr ibadan 
bahramand bo’la bor di, shuningdek , uning 
uchun noma’lum hisoblangan borliq 
hodisalar i, holat lari, qonuniyat lar i 
t o’g’risidagi bilimlarga egalik qila boshladi. 
His-t uyg’ular, ichki kechinmalar, 
t aassur ot lar, hayajonga soluvchi nafosat  
t imsollar yuzasidan zavklanishi, mar oq 
olish imkoniyat lari vujudga keldi, ular ning 
mazmuni, ma’nosi, mohiyat i bo’yicha o’ziga 
o’zi hisobot  ber ish, ijobiy yoki salbiy t a’sir 
et ishini baholash muammolarini kelt irib 
chiqar di.  Hayvonot  olami bilan insoniyat ning x abar  uzat ish 
vosit asi ora-sidagi far qi t afakk ur da ham o’z ak sini 
t opadi. C hunki har  qanday psix ik  funksiya boshqa 
t ur dagi, shak ldagi, mazmundagi funk siyalar  
qobig’ida namoyon bo’ladi va muayyan shar t -
shar oit lar  vujudga kelganida r ivojlanadi. Y uksak 
t araqqiy et gan hayvonlar da amaliy ( sodda)  
t afakk ur  mavjud bo’lib, chamalash or qali mo’ljal 
olishga, favquloddagi vaziyat  yuzaga kelt ir gan 
vazifani bajar ishga yo’nalt ir ilgandir. Hayvonlar, 
aniqrog’i maymunlar  ayr im hollar da «qur ol» 
yasash va undan muayyan masala hal et ishda 
foydalanish hodisalar i t ajr ibalar da kuzat ilgan, 
lek in ular dan bir ont asi t afak kur ni mavhum t ar zda 
amaliyot ga t at biq et a bilmagan. Holbuki shunday 
ekan, hayvonlar  idr ok  qilish ko’lamidan t ashqar iga 
chiqish imkoniyat iga ega emas, binobar in, u 
yaqqollikdan mavhumlikk a o’t a olmaydi, hat t o 
bunday vaziyat ni aks et t ir ish imkoni ham yo’q.   Hayvon yaqqollik , bevosit a idr ok  qilishlik ni quli bo’lsa, ak sincha inson 
mavhum fi k r lashning gult ojisidir. Inson bilan hayvon o’rt asidagi bu boradagi 
tafovut quyidagilar da mujassamlashadi: a)  shax sning x ulq-at vor i, faoliyat i 
yaqqollikdan mavhum holatga o’t ish imkoniyat iga ega; b)  fav-quloddagi 
vaziyat  munosabat i t ufayli vujudga kelishi eht imol oqibat -ni oldindan payqash 
layoqati mavjud; v) qiyinchilik lar  uchrasa, ular ni yengish uchun qo’shimcha 
vosit alar  qo’llash, o’zgar t ir ishlar  k ir itish bilan ajralib t uradi. Shuning uchun 
avt omobil ishdan chiqsa inson uni sozlaydi, yomg’ir yog’sa nar salar ni panaga 
oladi, ayb ish qilib qo’ysa himoyalanish yo’l-yo’r iqlar ini o’ylaydi, muammo 
yechimini qidiradi va hok azo. Shax s favquloddagi vaziyat ning quliga 
aylanmaydi, ak sincha u kelajak ni ko’ra bilishga qodir, aql-far osat  esa bashorat  
qilish imkoniyat ini yarat adi.    Faoliyat  mahsulini oldindan payqash, fe’l-at vor  
oqibat ini ilgar ilab ket ib sezish uquviga egaligi bilan 
inson ust uvor lik qiladi. Hayvonlar ning amaliy t afakkur i 
ular ni yaqqol vaziyat dan bevosita t a’sir ot ga 
bo’ysunishni taqozo et adi. Shax sni mavhum fi kr lashga 
nisbatan qobiliyat i muayyan vaziyat ga bevosita 
bog’liqlikdan uni x alos et adi. Inson bevosit a muhim 
t a’sir iga javob ber ish bilan qanoat lanib qolmasdan, 
balki uni kut ayot gan t a’sir ini ham bar t araf etish qur biga 
egadir. Inson psix ikasi bilan hayvon psix ikasi o’r t asidagi 
bir inchi far q shax sning o’zi anglagan qadr iyat ga binoan 
ongli x at ti-harakat  qilish qobiliyati mavjudli-gidir.
Shax sning hayvondan ikkinchi far qi uning mehnat  
qur ollar ini yaratish va saqlashga layoqatli ekanligi 
bo’lib, oldindan t uzilgan r eja bo’yicha ular ni yasaydi va 
ular dan muayyan maqsadni amalga oshir ishda 
foydalanadi hamda keyinchalik qo’llash niyat ida asrab 
olib qo’yadi. Ular dan odamlar  hamkor likda foydalanadi, 
hamkor lik faoliyatida esa qur ollar  yaratiladi, o’zar o 
tajr iba almashadi, bilimlar ni boshqalar ga uzat ishadi, 
umumiy saviyaga vor islik t ufayli yuksaladi.  Bor liq voqelik lar ini bir t ekis in’ikos et t ir ish 
vosit asi si-fat ida insonda his-t uyg’ular  
rivojlana boshlaydi. Inson bilan hayvonot  
olami orasidagi yana bir t afovut  his-t uyg’ular  
orqali na-moyon bo’ladi. Lekin at r of-
muhit dagi o’zgarishlarga nisbat an befarq-lik 
har  ikkala t oifadagi mavjudodlar da huk m 
surmaydi, bir oqt ash-qi t a’sir lar ijobiy yok i 
salbiy hissiy qo’zg’at ishni vujudga kelt iradi. 
Emosional holat lar hayvonlarda ust uvor rol 
o’ynaydi, o’zla-r iningularga munosabat lar ini 
bildiradi. Biroq hayvonlardan farqli 
o’laroqodam o’zining yuk sak his-t uyg’ulari 
( ax loqiy, aqliy, nafo-sat , praksik  — 
lazzat lanish)  bilan jamiyat ga va t abiat ga 
nisbat an munosabat ini bildiradi, jumladan, 
quvonch, g’am-g’ussa, mehr -muhab-bat , 
achinish, hamdar dlik, zavklanish, fax r lanish, 
ift ix or  va boshqalar. Tabiat  manzaralar i, 
mehnat  mahsuli, t urmush lahzalari, ezgulik, 
armon insonni faolik ka undaydi, har  bir 
soniyadan maqsadga muvofi qfoydalanish 
x ohishlari mot iv vazifasini bajar ishga o’t adi.    Y uksak his-t uyg’ular inson x ulq-atvorining regulyat origa aylanadi. Undagi vijdon, uyat , 
mas’ullik esa qadriyat t ariqasida x izmat qiladi. His-t uyg’ularni boshqarish, nazorat 
qilish onglilikni t aqozo et adi, ko’zlangan maqsadni amalga oshirishni ta’minlashga 
yordam beradi.
Agarda psix ikaning t araqqiyoti biologik evolyusion qonunlar ta’sir i bilan ro’y ber gan 
bo’lsa, inson ongining rivojlanishi ij-t imoiy-t arix iy t araqqiyot qonunlari t ufayli amalga 
oshgan. Hayvon bilan odam psix ikasidagi yana bir tafovut ular ni r ivojlanish shart -
sharoit larida ko’rinadi va muhit , munosabat , ta’sir orqali aks et adi. Shax slararo 
munosabat ga kirishmasdan t ur ib, yuksak his-t uyg’ular shakllanmaydi, yuksak psix ik 
funksiyalar rivojlanmaydi, inson shax si kamol topmaydi. Odam faqat  ijtimoiy muhitda, 
shax slararo munosabatda insoniy fazilatlarni egallab, til, aql, ong yordamida kamol 
topadi, x olos. Shunga qaramasdan, ong paydo bo’lishining biologik shart-sharoit lari 
mavjudligi t o’g’risida mulohaza yuritish mumkin. C hunki dast labki ijt imoiy 
munosabatlarning biologik shart-sharoiti ibtidoiy jamiyat dagi t o’dadan iborat  edi. 
Shax sning biologik shartlangan jihatlaridan t ashqari, uning ijtimoiy omillari ham 
mavjud bo’lib, u muayyan ma’noda ijtimoiy munosabatlar  mahsulidir. Bunga ijt imoiy 
muhit dan t ashqarida ( o’rmonda)  shakllangan inson farzandlarining qiyofasi yaqqol 
misoldir. Muhit dagi keskin halokat li o’zgar ishlar  t ufayli inson 
o’zining moddiy eht iyojini qondir ish maqsadida 
mehnat  faoliyat ini kashf et di va u ijt imoiy 
munosabat lar ning r ivojlanishiga, t ur mush shar t -
shar oit i yax shilanishiga, ongningt akomillashuviga, 
fi k r  almashish, ax bor ot  uzat ish imkoniyat ining 
t ug’ilishiga olib keldi. 
Tar t ibsiz t o’dadar dan kishilik  jamiyat i paydo 
bo’lgunga qadar  bir  qancha davr -lar  o’t di, odamning 
qo’li mo’jizakor  ish qur ollar ini yasaydigan, ular ni 
t akomillasht iradigan, keyinchalik foydalanishi 
uchun asray-digan ongli mavjudodga o’sib o’t di. 
Mehnat  faoliyat ida odamning ongi aks et t ir ishning 
yuksak shaklini egalladi, faoliyat ning obyek t iv 
x ususiyat lar ini far kdash, ular ni maqsadga 
muvofi qlasht ir ish t ufayli at r of-muhit ni o’zgart ir ish, 
unga t a’sir  o’t kazish qudrat i, qobiliyat i, layoqat i 
vujudga kela boshladi.   U faqat  qurollar dan muvaqqat  foydalanishdan voz 
kechib, avlodlar ga qoldir ish, asrashni ong t a’-sir ida 
r o’yobga chiqara bor di, buning nat ijasida insonning 
har  x il shakldagi faoliyat i ongli faoliyat ga aylandi, 
o’zar o munosabat lar  mazmuni, ko’lami kengaya 
boshladi, shax siy mehnat  ulushi jamoa eht iyojini 
qondir ishnit asosiy manbaiga aylandi. Tabiat ga 
t a’sir  o’t k a-zish, uni o’zgar t ir ish t o’g’risidagi 
maqsad o’z funksiyasini o’zgar t ir -di, qo’l esa 
yangidan-yangi mo’jizalar  ijodkor idan ast a-sek in 
aks et t ir ish qur oliga, sezish, payqash, paypaslash, 
his et ish organi vazifasini bajar ishga o’sib o’t di. Kishilik jamiyat ida mehnat  faoliyat ining 
t akomillashuvi, shax slarar o munosabat ning 
yangi shakllar ining paydo bo’lishi, t il 
va nut qni vujudga kelt iradi, ularning 
bar chasini maqsadga muvofi q amalga 
oshir ishni t a’minlovchi ong jadal sur ’at lar  
bilan r ivojlandi. Ong faqat  faoliyat , x ulq-at vor, 
muomala, his-t uyg’ular  r egulyat or i emas, 
balki yakk ahol shax sning ijt imoiy-psix ologik
 x ususiyat lar ini t o’g’r i amalga oshishining 
asosiy manbai r olini bajara boshladi. Shunday qilib, insonning ongi ijt imoiy-
t arix iy t araqqiyot  mahsuli bo’lish bilan 
bir ga, u mehnat  faoliyat ida, ijt imoiy 
t ajr ibani o’zlasht irishda, hamkorlikdagi 
o’zaro t a’sirda, tabiat ga, jami-yatga nisbat an 
munosabat lar  mohiyat ida vujudga kelgan. 
Buning mahsulasi, shakli sifat ida individual, 
guruhiy, et nik (milliy) , ijt imoiy ong 
namoyon bo’lgan va ular ning bar chasi 
taraqqiyot  t ufayli o’zining yangi 
bosqichlariga o’sib o’t gan hamda 
keyinchalik fan, t ex nika yaralishiga pux t a 
zamin hozirlagan.

MAVZU: PSIXOLOGIYANING DOLZARB MUAMMOLARI

Psix ologiyaning dolzarb muammolari • R eja: • Psix ologiya oldiga qo’yilgan asosiy vazifalar • Mamlak at ning madaniy va ma’r ifi y hayot idagi psix ologiya fani oldida tur gan dolzar b muammolar. • Psix olog mutax assis t ayyorlashga qo’yiladigan talablar.

Inson psix ikasi bilan yuksak t ashkil t opgan hayvon psix ikasi orasida k at t a far qqa ega bo’lgan ijt imoiy voqyelik huk m suradi. Hayvon o’z t o’dasidagi a’zolar iga yaqqol holat bilan bog’liq bo’lgan, bsvosit a favquloddagi vaziyat bilan chek langan hodisalar yuzasidan «o’zining t ili»da x abar uzat ishi odat iy hodisa. Odam undan far kli o’lar oq nut q vosit asida o’z qabiladoshlar iga o’t mish ( x ot ir ot ) , hozir gi davr va kelajak t o’g’r isida ma’lumot ( ax bor ot ) ber ish hamda ijt i-moiy t ur mush t ajr ibalar ini uzat ish imkoniyat iga ega. Insoniyat ning ijt imoiy-t ar ix iy t araqqiyot ida t il t ufayli ak s et t ir ish ( in’ikos qilish) imkoniyat lar i qayt a qur ildi, oqibat nat ijada odam miyasida at r of-muhit t imsollar i, x ususiyat lar i aniqr oq ak s et a boshladi.