PSIXOLOGIYANING DOLZARB MUAMMOLARI
![MAVZU: PSIXOLOGIYANING DOLZARB
MUAMMOLARI](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_1.png)
![Psix ologiyaning dolzarb
muammolari
•
R eja:
•
Psix ologiya oldiga qo’yilgan asosiy
vazifalar
•
Mamlak at ning madaniy va ma’r ifi y
hayot idagi psix ologiya fani oldida
tur gan dolzar b muammolar.
•
Psix olog mutax assis t ayyorlashga
qo’yiladigan talablar.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_2.png)
![](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_3.png)
![Inson psix ikasi bilan yuksak t ashkil t opgan hayvon
psix ikasi orasida k at t a far qqa ega bo’lgan ijt imoiy
voqyelik huk m suradi. Hayvon o’z t o’dasidagi
a’zolar iga yaqqol holat bilan bog’liq bo’lgan,
bsvosit a favquloddagi vaziyat bilan chek langan
hodisalar yuzasidan «o’zining t ili»da x abar uzat ishi
odat iy hodisa. Odam undan far kli o’lar oq nut q
vosit asida o’z qabiladoshlar iga o’t mish ( x ot ir ot ) ,
hozir gi davr va kelajak t o’g’r isida ma’lumot
( ax bor ot ) ber ish hamda ijt i-moiy t ur mush
t ajr ibalar ini uzat ish imkoniyat iga ega. Insoniyat ning
ijt imoiy-t ar ix iy t araqqiyot ida t il t ufayli ak s et t ir ish
( in’ikos qilish) imkoniyat lar i qayt a qur ildi, oqibat
nat ijada odam miyasida at r of-muhit t imsollar i,
x ususiyat lar i aniqr oq ak s et a boshladi.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_4.png)
![](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_5.png)
![Buning nat ijasida yakk ahol shax s k ishilik
dunyosi t omonidan or t t ir ilgan t ajr ibadan
bahramand bo’la bor di, shuningdek , uning
uchun noma’lum hisoblangan borliq
hodisalar i, holat lari, qonuniyat lar i
t o’g’risidagi bilimlarga egalik qila boshladi.
His-t uyg’ular, ichki kechinmalar,
t aassur ot lar, hayajonga soluvchi nafosat
t imsollar yuzasidan zavklanishi, mar oq
olish imkoniyat lari vujudga keldi, ular ning
mazmuni, ma’nosi, mohiyat i bo’yicha o’ziga
o’zi hisobot ber ish, ijobiy yoki salbiy t a’sir
et ishini baholash muammolarini kelt irib
chiqar di.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_6.png)
![](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_7.png)
![Hayvonot olami bilan insoniyat ning x abar uzat ish
vosit asi ora-sidagi far qi t afakk ur da ham o’z ak sini
t opadi. C hunki har qanday psix ik funksiya boshqa
t ur dagi, shak ldagi, mazmundagi funk siyalar
qobig’ida namoyon bo’ladi va muayyan shar t -
shar oit lar vujudga kelganida r ivojlanadi. Y uksak
t araqqiy et gan hayvonlar da amaliy ( sodda)
t afakk ur mavjud bo’lib, chamalash or qali mo’ljal
olishga, favquloddagi vaziyat yuzaga kelt ir gan
vazifani bajar ishga yo’nalt ir ilgandir. Hayvonlar,
aniqrog’i maymunlar ayr im hollar da «qur ol»
yasash va undan muayyan masala hal et ishda
foydalanish hodisalar i t ajr ibalar da kuzat ilgan,
lek in ular dan bir ont asi t afak kur ni mavhum t ar zda
amaliyot ga t at biq et a bilmagan. Holbuki shunday
ekan, hayvonlar idr ok qilish ko’lamidan t ashqar iga
chiqish imkoniyat iga ega emas, binobar in, u
yaqqollikdan mavhumlikk a o’t a olmaydi, hat t o
bunday vaziyat ni aks et t ir ish imkoni ham yo’q.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_8.png)
![](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_9.png)
![Hayvon yaqqollik , bevosit a idr ok qilishlik ni quli bo’lsa, ak sincha inson
mavhum fi k r lashning gult ojisidir. Inson bilan hayvon o’rt asidagi bu boradagi
tafovut quyidagilar da mujassamlashadi: a) shax sning x ulq-at vor i, faoliyat i
yaqqollikdan mavhum holatga o’t ish imkoniyat iga ega; b) fav-quloddagi
vaziyat munosabat i t ufayli vujudga kelishi eht imol oqibat -ni oldindan payqash
layoqati mavjud; v) qiyinchilik lar uchrasa, ular ni yengish uchun qo’shimcha
vosit alar qo’llash, o’zgar t ir ishlar k ir itish bilan ajralib t uradi. Shuning uchun
avt omobil ishdan chiqsa inson uni sozlaydi, yomg’ir yog’sa nar salar ni panaga
oladi, ayb ish qilib qo’ysa himoyalanish yo’l-yo’r iqlar ini o’ylaydi, muammo
yechimini qidiradi va hok azo. Shax s favquloddagi vaziyat ning quliga
aylanmaydi, ak sincha u kelajak ni ko’ra bilishga qodir, aql-far osat esa bashorat
qilish imkoniyat ini yarat adi.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_10.png)
![](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_11.png)
![Faoliyat mahsulini oldindan payqash, fe’l-at vor
oqibat ini ilgar ilab ket ib sezish uquviga egaligi bilan
inson ust uvor lik qiladi. Hayvonlar ning amaliy t afakkur i
ular ni yaqqol vaziyat dan bevosita t a’sir ot ga
bo’ysunishni taqozo et adi. Shax sni mavhum fi kr lashga
nisbatan qobiliyat i muayyan vaziyat ga bevosita
bog’liqlikdan uni x alos et adi. Inson bevosit a muhim
t a’sir iga javob ber ish bilan qanoat lanib qolmasdan,
balki uni kut ayot gan t a’sir ini ham bar t araf etish qur biga
egadir. Inson psix ikasi bilan hayvon psix ikasi o’r t asidagi
bir inchi far q shax sning o’zi anglagan qadr iyat ga binoan
ongli x at ti-harakat qilish qobiliyati mavjudli-gidir.
Shax sning hayvondan ikkinchi far qi uning mehnat
qur ollar ini yaratish va saqlashga layoqatli ekanligi
bo’lib, oldindan t uzilgan r eja bo’yicha ular ni yasaydi va
ular dan muayyan maqsadni amalga oshir ishda
foydalanadi hamda keyinchalik qo’llash niyat ida asrab
olib qo’yadi. Ular dan odamlar hamkor likda foydalanadi,
hamkor lik faoliyatida esa qur ollar yaratiladi, o’zar o
tajr iba almashadi, bilimlar ni boshqalar ga uzat ishadi,
umumiy saviyaga vor islik t ufayli yuksaladi.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_12.png)
![](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_13.png)
![Bor liq voqelik lar ini bir t ekis in’ikos et t ir ish
vosit asi si-fat ida insonda his-t uyg’ular
rivojlana boshlaydi. Inson bilan hayvonot
olami orasidagi yana bir t afovut his-t uyg’ular
orqali na-moyon bo’ladi. Lekin at r of-
muhit dagi o’zgarishlarga nisbat an befarq-lik
har ikkala t oifadagi mavjudodlar da huk m
surmaydi, bir oqt ash-qi t a’sir lar ijobiy yok i
salbiy hissiy qo’zg’at ishni vujudga kelt iradi.
Emosional holat lar hayvonlarda ust uvor rol
o’ynaydi, o’zla-r iningularga munosabat lar ini
bildiradi. Biroq hayvonlardan farqli
o’laroqodam o’zining yuk sak his-t uyg’ulari
( ax loqiy, aqliy, nafo-sat , praksik —
lazzat lanish) bilan jamiyat ga va t abiat ga
nisbat an munosabat ini bildiradi, jumladan,
quvonch, g’am-g’ussa, mehr -muhab-bat ,
achinish, hamdar dlik, zavklanish, fax r lanish,
ift ix or va boshqalar. Tabiat manzaralar i,
mehnat mahsuli, t urmush lahzalari, ezgulik,
armon insonni faolik ka undaydi, har bir
soniyadan maqsadga muvofi qfoydalanish
x ohishlari mot iv vazifasini bajar ishga o’t adi.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_14.png)
![](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_15.png)
![Y uksak his-t uyg’ular inson x ulq-atvorining regulyat origa aylanadi. Undagi vijdon, uyat ,
mas’ullik esa qadriyat t ariqasida x izmat qiladi. His-t uyg’ularni boshqarish, nazorat
qilish onglilikni t aqozo et adi, ko’zlangan maqsadni amalga oshirishni ta’minlashga
yordam beradi.
Agarda psix ikaning t araqqiyoti biologik evolyusion qonunlar ta’sir i bilan ro’y ber gan
bo’lsa, inson ongining rivojlanishi ij-t imoiy-t arix iy t araqqiyot qonunlari t ufayli amalga
oshgan. Hayvon bilan odam psix ikasidagi yana bir tafovut ular ni r ivojlanish shart -
sharoit larida ko’rinadi va muhit , munosabat , ta’sir orqali aks et adi. Shax slararo
munosabat ga kirishmasdan t ur ib, yuksak his-t uyg’ular shakllanmaydi, yuksak psix ik
funksiyalar rivojlanmaydi, inson shax si kamol topmaydi. Odam faqat ijtimoiy muhitda,
shax slararo munosabatda insoniy fazilatlarni egallab, til, aql, ong yordamida kamol
topadi, x olos. Shunga qaramasdan, ong paydo bo’lishining biologik shart-sharoit lari
mavjudligi t o’g’risida mulohaza yuritish mumkin. C hunki dast labki ijt imoiy
munosabatlarning biologik shart-sharoiti ibtidoiy jamiyat dagi t o’dadan iborat edi.
Shax sning biologik shartlangan jihatlaridan t ashqari, uning ijtimoiy omillari ham
mavjud bo’lib, u muayyan ma’noda ijtimoiy munosabatlar mahsulidir. Bunga ijt imoiy
muhit dan t ashqarida ( o’rmonda) shakllangan inson farzandlarining qiyofasi yaqqol
misoldir.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_16.png)
![Muhit dagi keskin halokat li o’zgar ishlar t ufayli inson
o’zining moddiy eht iyojini qondir ish maqsadida
mehnat faoliyat ini kashf et di va u ijt imoiy
munosabat lar ning r ivojlanishiga, t ur mush shar t -
shar oit i yax shilanishiga, ongningt akomillashuviga,
fi k r almashish, ax bor ot uzat ish imkoniyat ining
t ug’ilishiga olib keldi.
Tar t ibsiz t o’dadar dan kishilik jamiyat i paydo
bo’lgunga qadar bir qancha davr -lar o’t di, odamning
qo’li mo’jizakor ish qur ollar ini yasaydigan, ular ni
t akomillasht iradigan, keyinchalik foydalanishi
uchun asray-digan ongli mavjudodga o’sib o’t di.
Mehnat faoliyat ida odamning ongi aks et t ir ishning
yuksak shaklini egalladi, faoliyat ning obyek t iv
x ususiyat lar ini far kdash, ular ni maqsadga
muvofi qlasht ir ish t ufayli at r of-muhit ni o’zgart ir ish,
unga t a’sir o’t kazish qudrat i, qobiliyat i, layoqat i
vujudga kela boshladi.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_17.png)
![U faqat qurollar dan muvaqqat foydalanishdan voz
kechib, avlodlar ga qoldir ish, asrashni ong t a’-sir ida
r o’yobga chiqara bor di, buning nat ijasida insonning
har x il shakldagi faoliyat i ongli faoliyat ga aylandi,
o’zar o munosabat lar mazmuni, ko’lami kengaya
boshladi, shax siy mehnat ulushi jamoa eht iyojini
qondir ishnit asosiy manbaiga aylandi. Tabiat ga
t a’sir o’t k a-zish, uni o’zgar t ir ish t o’g’risidagi
maqsad o’z funksiyasini o’zgar t ir -di, qo’l esa
yangidan-yangi mo’jizalar ijodkor idan ast a-sek in
aks et t ir ish qur oliga, sezish, payqash, paypaslash,
his et ish organi vazifasini bajar ishga o’sib o’t di.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_18.png)
![Kishilik jamiyat ida mehnat faoliyat ining
t akomillashuvi, shax slarar o munosabat ning
yangi shakllar ining paydo bo’lishi, t il
va nut qni vujudga kelt iradi, ularning
bar chasini maqsadga muvofi q amalga
oshir ishni t a’minlovchi ong jadal sur ’at lar
bilan r ivojlandi. Ong faqat faoliyat , x ulq-at vor,
muomala, his-t uyg’ular r egulyat or i emas,
balki yakk ahol shax sning ijt imoiy-psix ologik
x ususiyat lar ini t o’g’r i amalga oshishining
asosiy manbai r olini bajara boshladi.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_19.png)
![Shunday qilib, insonning ongi ijt imoiy-
t arix iy t araqqiyot mahsuli bo’lish bilan
bir ga, u mehnat faoliyat ida, ijt imoiy
t ajr ibani o’zlasht irishda, hamkorlikdagi
o’zaro t a’sirda, tabiat ga, jami-yatga nisbat an
munosabat lar mohiyat ida vujudga kelgan.
Buning mahsulasi, shakli sifat ida individual,
guruhiy, et nik (milliy) , ijt imoiy ong
namoyon bo’lgan va ular ning bar chasi
taraqqiyot t ufayli o’zining yangi
bosqichlariga o’sib o’t gan hamda
keyinchalik fan, t ex nika yaralishiga pux t a
zamin hozirlagan.](/data/documents/9c49b651-ddc4-474e-abfa-fb441d92e42c/page_20.png)
MAVZU: PSIXOLOGIYANING DOLZARB MUAMMOLARI
Psix ologiyaning dolzarb muammolari • R eja: • Psix ologiya oldiga qo’yilgan asosiy vazifalar • Mamlak at ning madaniy va ma’r ifi y hayot idagi psix ologiya fani oldida tur gan dolzar b muammolar. • Psix olog mutax assis t ayyorlashga qo’yiladigan talablar.
Inson psix ikasi bilan yuksak t ashkil t opgan hayvon psix ikasi orasida k at t a far qqa ega bo’lgan ijt imoiy voqyelik huk m suradi. Hayvon o’z t o’dasidagi a’zolar iga yaqqol holat bilan bog’liq bo’lgan, bsvosit a favquloddagi vaziyat bilan chek langan hodisalar yuzasidan «o’zining t ili»da x abar uzat ishi odat iy hodisa. Odam undan far kli o’lar oq nut q vosit asida o’z qabiladoshlar iga o’t mish ( x ot ir ot ) , hozir gi davr va kelajak t o’g’r isida ma’lumot ( ax bor ot ) ber ish hamda ijt i-moiy t ur mush t ajr ibalar ini uzat ish imkoniyat iga ega. Insoniyat ning ijt imoiy-t ar ix iy t araqqiyot ida t il t ufayli ak s et t ir ish ( in’ikos qilish) imkoniyat lar i qayt a qur ildi, oqibat nat ijada odam miyasida at r of-muhit t imsollar i, x ususiyat lar i aniqr oq ak s et a boshladi.