logo

Qadimgi Xorazm moddiy madaniyati

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

132.65234375 KB
Mavzu:Qadimgi Xorazm moddiy madaniyati                 Xorazm  ( arabcha :  	مزراو		خ ) —  Amudaryo  sohillarida	 markazga	 ega  O rta	ʻ   Osiyo  qadimiy	 mintaqasi —	 
qadimiy	
 davlat [1] [2] [3]
 va	 rivojlangan	 irrigatsiyali	 dehqonchilik,	 hunarmandlik	 va	 savdo	 mintaqasi.	 Xorazm	 
orqali  Buyuk   Ipak   yo li	
ʻ  o tgan.	 III	 asr	 oxirlarida	 Xorazm	 poytaxti 	ʻ Kat  shahri	 bo lgan; 	ʻ X	  asr  oxirlarida	 
poytaxt  Urganch  shahriga	
 ko chiriladi	 (hozirgi 	ʻ Ko hna	ʻ   Urganch  shahri).
Xorazm	
 hududi	 qadimda  Amudaryo  adoqlaridan	 janubga	 tomon  Murg ob	ʻ  va  Tajan  daryolarining	 yuqori	 
oqimlarigacha	
 cho zilgan.	 Shu	 boisdan	 bu	 qadimiy	 tarixiy	 hudud	 fanda	 2 xil:	 Qadimiy	 Xorazm	 va	 Katta	 	ʻ
Xorazm	
 nomlari	 bilan	 ma lum.	 Xorazm	 haqidagi	 ilk	 ma lumotlar	 Avesto,	 Doro	 I ning	 Behistun	 kitoblari,	 	ʼ ʼ
qadimiy	
 yunon	 mualliflari	 (Gekatey,	 Gerodot,	 Strabon	 va	 hokazo)	 hamda	 ilk	 o rta	 asrlarning	 arab	 	ʻ
geograflari	
 asarlarida	 mavjud.   „Xorazm“	 nomi	 (toponimi)  Avestoda  Xvarizem,	 qadim  forschada
 Xvarazmish,  lotinchada  Chorasmia	
 va  yunonchada  Xorazmiya	 deb	 yuritilgan.	 Arabcha	 yozma	 manbalarda	 
bu	
 hudud	 Xvorazm	 talaffuzida	 tiliga	 olinadi.
„ Xorazm“	
 nomining	 semantikasi	 haqida	 bir	 qancha	 fikrlar	 mavjud.	 Xorazm	 tarixining	 bilimdoni	 S.P.	 
Tolstov	
 „Xorazm“	 nomi	 talqinlari	 orasida	 „Quyoshli	 o lka“,	 „Quyoshli	 yer“	 deb	 atalishi	 haqiqatga	 eng	 yaqin	 	ʻ
etnonimdir	
 deb	 ta kidlasada,	 Xorazmni	 „Xvarri	 yoki	 Xarri	 (Xurriy)	 xalqi	 vatani“,	 „quyosh	 (xalqi)	 zamini“	 	ʼ
deb	
 izohlaydi.	 Sug dshunos	 olim	 M.	 N.	 Bogolyubovning	 fikricha,	 Xorazm	 alohida	 3 ta	 so zdan	 tarkib	 	ʻ ʻ
topgan.	
 Xu	 (Xush,	 Xash),	 var	 (vara)	 va	 zm	 (zim,	 zem).	 Eroniy	 tillarda	 Xu	 —"yaxshi"	 „ma qul“,	 var	 (vara)	 	ʼ
—	
 „devor“,	 „marza“,	 „fob“,	 „qal a“,	 „qo ra“	 degan	 ma nolarni	 bildirgan.	 Zm	 (zim,	 zem)	 esa	 —	 „zamin“,	 	ʼ ʻ ʼ
„hudud“,	
 „diyor“,	 „mamlakat“	 kabi	 ma nolarni	 anglatgan.	ʼ                 Xorazm jangchisi, Ermitaj, Sankt Peterburg                 Qadimdan G arbiy	 Osiyo,	 xususan,	 shimoliy-sharqiy	 Eron	 hududlari	 bilan	 bevosita	 aloqador	 	ʻ
bo lgan	
 Xorazmning	 qadimiy	 mushtarak	 madaniyatining	 ko pgina	 jihatlari,	 xususan,	 badiiy	 	ʻ ʻ
madaniyati	
 —	 aholisining	 tili,	 urfodatlari,	 uy-joylarining	 tuzilish	 tartiblari,	 ro zg or	 anjomlari,	 	ʻ ʻ
zebi-ziynatlarida	
 o z	 ifodasini	 topgan.	 Masalan,	 Xorazmning	 janubiy	 qismi	 qadimiy	 obidalarida	 	ʻ
(miloddan	
 avval	 VI—III	 ming	 yillik)	 somonli	 guvaladan	 bino	 qilingan	 sahni,	 ganch	 aralash	 loy	 
suvoqli	
 bir	 xonali	 uylar	 ichida	 o choq,	 supa,	 g alla	 uchun	 o ra	 (to la)	 bo lgan.	 Chaqmoqtosh	 	ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qurollari	
 qirg ich,	 o roq,	 randa,	 pichoq;	 suyakdan	 yasalgan	 igna,	 bigiz;	 yarmatosh;	 somonli	 	ʻ ʻ
loydan	
 yasalgan	 sopol	 idishlar,	 ba zilarining	 sirtiga	 qizil	 rang	 (angob)	 berilgan;	 tosh	 va	 	ʼ
sopoldan	
 yasalgan	 ayol	 va	 turli	 xil	 hayvon	 haykalchalar;	 tosh	 suyak	 va	 chig anoqlardan	 	ʻ
yasalgan	
 tumor,	 munchoq	 kabi	 taqinchoklar	 uchraydi.	 Miloddan	 avval	 IV—II	 ming	 yilliklarda	 
esa	
 turar	 joylar	 maydoni	 nihoyatda	 kengayib	 xom	 g ishtli	 ko p	 xonali	 uylardan	 iborat	 qishloqqa	 	ʻ ʻ
aylangan.	
 Ularning	 girdi	 mudofaa	 devori	 bilan	 o ralib,	 otashgoh,	 hovlilar,	 tor	 ko chalar	 va	 	ʻ ʻ
markazida	
 maydon	 paydo	 bo lgan.	 Qurollarining	 aksariyati	 tosh	 va	 suyakdan,	 qisman	 misdan	 	ʻ
yasalgan,	
 qo lda	 yasalgan	 sopol	 idishlar	 sirtiga	 qora	 rangli	 geometrik	 va	 jimjimador	 (gilam	 	ʻ
nusxa)	
 naqshlar,	 hayvon	 va	 parranda	 tasvirlari	 tushirilgan.	 So ngra	 kulolchilik	 charxi	 kashf	 	ʻ
etilib,	
 bikonik	 nusxa	 idishlar,	 qadah	 va	 vazalar	 paydo	 bo lgan.	 Binokorlikda	 monumental	 	ʻ
imoratlar	
 [ibodatxona,	 miyonsaroy	 (zal)	 va	 boshqa]	 qad	 ko tarib,	 qishloqlar	 esa	 ilk	 shahar	 	ʻ
shaklini	
 ola	 boshlagan.                 Xorazm podshosi Artav tangasi, I asr                 Xorazm shimoliy	 qismining	 moddiy	 madaniyat	 obidalari	 (miloddan	 avval	 IV—III	 ming	 yillik),	 asosan,	 ovchi	 va	 baliqchi	 
qabilalarning	
 ulkan	 chaylalari	 chaqmoqtoshdan	 qadama	 (mikrolit)	 qurollar,	 tagi	 tuxumsimon	 sopol	 idishlar,	 chig anoq	 va	 	ʻ
jilvir	
 toshlardan	 yasalgan	 taqinchoqyaardan	 iborat.	 Miloddan	 avval	 2-ming	 yillikda	 garchi	 sug orma	 dehqonchilik	 xonaki	 	ʻ
chorvachilik	
 va	 podachilik	 paydo	 bo lib,	 turli	 zot	 (mayda	 va	 yirik	 shoxli	 hayvonlar)	 bilan	 bir	 qatorda	 ot,	 tuya	 	ʻ
xonakilashtirilib,	
 yilqichilik	 ancha	 rivoj	 topgan	 bo lsada,	 turar	 joylar	 yarim	 yer	 to labostirma	 shaklida	 bo lgan.	 Zeb	 	ʻ ʻ ʻ
ziynatlari	
 (uzuk,	 bilaguzuk,	 ziraklar)	 jez	 yoki	 mis	 kabi	 ma dan	 bo lsada,	 qurollarining	 aksariyati	 chaqmoqtoshlardan	 	ʼ ʻ
yasalgan.	
 Bu	 davrda	 Xorazmning	 shimoliy	 qismida	 shubhasiz,	 na	 misdan	 yasalgan	 qurol	 va	 na	 guvala	 yoki	 xom	 
g ishtlardan	
 bino	 qilingan	 turar	 joy	 mavjud	 edi.	ʻ   Xorazmiylarning  janubdan	 shimolga	 Amudaryo	 quyi	 oqimi	 tomon	 siljishi,	 
ularning	
 mahalliy  sak  va  massaget  qabilalar	 bilan	 qorishuvi	 oqibatida,	 tubdan	 yangi	 madaniyat	 shakllanadi.	 Amudaryo	 
adog i	
 (deltasi)	 o zlashtirilib,	 hududda	 1 nechta	 monumental	 binolar	 (Ko zaliqir	 va	 Qal aliqir	 kabi)	 qad	 ko taradi.	 Miloddan	 	ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ
avval
 IV—III	 asrlarda	 Xorazm	 iqtisodiy	 va	 madaniy	 jihatdan	 ravnaq	 topib,	 katta	 sug orish	 kanallari	 (60–70 km.	 eni	 30–	 40	 	ʻ
m	
 li	 sayoz)	 barpo	 etilib,	 yangi	 shaharlar,	 qo rg on-qal alar	 (Jonbos	 qal a,	 Bozorqal a,	 Qo yqirilgan	 qal a)	 quriladi.	 	ʻ ʻ ʼ ʼ ʼ ʻ ʼ
Hunarmandchilik,	
 ichki	 va	 tashqi	 savdo	 hamda	 san at	 rivoj	 topib,	 poytaxt	 (Tuproqqal a)	 barpo	 etiladi.	 Xorazm	 qal a	 va	 	ʼ ʼ ʼ
shaharlari	
 to g ri	 to rtburchakli	 va	 doirasimon	 shakllarda	 aniq	 reja	 asosida	 qurilgan.	 Ular	 qalin	 va	 baland	 mudofaa	 devor	 	ʻ ʻ ʻ
bilan	
 o ralib,	 tashqarisidan	 keng	 (10–15	 m)	 va	 chuqur	 xandaq	 qazilgan.	 Qal a	 va	 shaharlarning	 mudofaa	 qudratini	 strategik	 	ʻ ʼ
jihatdan
 kuchaytirish	 maqsadida	 ularning	 tashqi	 devorlari	 1 yoki	 2 qator	 shinak	 (nishon,	 tuynuk)lari,	 darvoza	 og zi	 esa,	 	ʻ
g ulomgardish	
 (labirint)	 —	 ihota	 istehkomi	 bilan	 mustahkamlangan.	 Bunday	 mudofaa	 inshootlari	 majmui,	 shubhasiz,	 aniq	 	ʻ
rejalar	
 asosida	 strategik	 jihatdan	 nihoyatda	 mustahkam	 qilib	 barpo	 etilgan.	 Masalan,	 to rtburchakli	 qal alar	 (Jonbos	 qal a,	 	ʻ ʼ ʼ
Bozorqal a)	
 devorlari	 bo ylab	 2 qatorli	 shinaklardan	 nishonga	 4 tomondan	 o q	 uzish	 uchun	 mo ljallangan	 bo lsa,	 doira	 	ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ
shakldagi
 qal a	 (Qo yqirilgan	 qal a)dan	 qamal	 vaqgida	 shinaklardan	 bir	 yo la	 360	 daraja	 yo nalishda	 o q	 uzilgan.	 Bunday	 	ʼ ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
uslub,	
 harbiy	 taktikada	 doira	 bo ylab	 markazdan	 o qqa	 tutish	 deb	 yuritiladi.	ʻ ʻ                 Xorazm podshosi Savashfan tangasi                 Hunlar Xorazmda	 milodiy	 III	 asrda	 paydo	 bo lganTadqiqotchilar	 hunn	 tilini	 turkiy	 deb	 	ʻ
tasniflaydilar.Milodiy	
 VI—V	 asrlarda	 Xorazmga	 Oltoydan	 va	 Sharqiy	 Turkistondan  xioniylar , 
kidariylar  va  eftaliylar  kirib	
 keladi.	 Kidariylar	 tarkibida	 turkiy	 qatlam	 bo lganXorazmda	 	ʻ
shaharsozlik	
 san ati,	 ayniqsa,	 monumental	 me morlik	 miloddan	 avval	 1-ming	 yillik	 o rtalaridan	 	ʼ ʼ ʻ
to	
 milodiy	 VIII	 asr	 boshlarigacha	 o tgan	 davr	 ichida	 keng	 rivojlangan.	 Katta	 qal alar,	 xususan,	 	ʻ ʼ
poytaxt	
 shahar	 (Tuproqqal a,	 Kat)	 hudud	 ibodatxonasi	 (Hazorasp),	 maqbaralar	 (Chirikrabot)	 va	 	ʼ
boshqa	
 turdagi	 jamoat	 binolari	 qad	 ko targan.	 Tuproqqal ada	 3	 minorali	 qarorgoh,	 muhtasham	 	ʻ ʼ
shohona	
 saroy	 (sahni	 280	 kv.m),	 markaziy	 ko chalar	 bo ylab	 joylashtirilgan	 hunarmandchilik	 	ʻ ʻ
turar	
 joylari	 va	 bozor	 o rin	 olgan.	 Shaharda	 hunarmandchilikning	 turli	 sohalari:	 kulolchilik,	 	ʻ
temirchilik,	
 misgarlik,	 qurolsozlik,	 zargarlik,	 binokorlik	 va	 to qimachilik	 yuksak	 darajada	 rivoj	 	ʻ
topgan.	
 Tuproqqal a	 xarobalaridan	 topilgan	 turli	 xildagi	 ashyolar,	 xususan,	 tasviriy	 san at	 	ʼ ʼ
asarlarining	
 ayrim	 bo laklari,	 loydan	 ishlangan	 haykallar,	 devoriy	 rangli	 tasvir	 (chiltor	 	ʻ
chalayotgan	
 ayol,	 qo lida	 anor	 tutgan	 ma buda	 Nohid),	 tabiat	 manzaralari	 va	 sopol	 haykalchalar,	 	ʻ ʼ
badiiy	
 yuksak	 darajada	 yasalgan.	 Yog och	 va	 charmga	 qadimiy	 xorazmiy	 yozuvida	 bitilgan	 	ʻ
hujjatlar	
 o lka	 aholisi	 ma naviyatini	 asosi	 bo lgan	 savodxonlik	 darajasidan	 dalolat	 berardi.	ʻ ʼ ʻ
Qadimgi	
 Xorazm	 tarixi	 bilan	 mashhur	 tarixchi	 va	 arxeolog	 olimlar	 shug ullangan	 (	ʻ Sergey	 
Tolstov ,  Yahyo   G ulomov	
ʻ ,  Yuriy  	Rapoport ,  Bella	  Vaynberg ,  Vadim	  Yagodin ,  Iso	  Jabborov ,	 
М. Mambetulaev,	
 M.Kdrniyazov,	 Sergey	 Baratov)

Mavzu:Qadimgi Xorazm moddiy madaniyati

Xorazm  ( arabcha :  مزراو خ ) —  Amudaryo  sohillarida  markazga  ega  O rta ʻ   Osiyo  qadimiy  mintaqasi —   qadimiy  davlat [1] [2] [3]  va  rivojlangan  irrigatsiyali  dehqonchilik,  hunarmandlik  va  savdo  mintaqasi.  Xorazm   orqali  Buyuk   Ipak   yo li ʻ  o tgan.  III  asr  oxirlarida  Xorazm  poytaxti  ʻ Kat  shahri  bo lgan;  ʻ X   asr  oxirlarida   poytaxt  Urganch  shahriga  ko chiriladi  (hozirgi  ʻ Ko hna ʻ   Urganch  shahri). Xorazm  hududi  qadimda  Amudaryo  adoqlaridan  janubga  tomon  Murg ob ʻ  va  Tajan  daryolarining  yuqori   oqimlarigacha  cho zilgan.  Shu  boisdan  bu  qadimiy  tarixiy  hudud  fanda  2 xil:  Qadimiy  Xorazm  va  Katta   ʻ Xorazm  nomlari  bilan  ma lum.  Xorazm  haqidagi  ilk  ma lumotlar  Avesto,  Doro  I ning  Behistun  kitoblari,   ʼ ʼ qadimiy  yunon  mualliflari  (Gekatey,  Gerodot,  Strabon  va  hokazo)  hamda  ilk  o rta  asrlarning  arab   ʻ geograflari  asarlarida  mavjud. „Xorazm“  nomi  (toponimi)  Avestoda  Xvarizem,  qadim  forschada  Xvarazmish,  lotinchada  Chorasmia  va  yunonchada  Xorazmiya  deb  yuritilgan.  Arabcha  yozma  manbalarda   bu  hudud  Xvorazm  talaffuzida  tiliga  olinadi. „ Xorazm“  nomining  semantikasi  haqida  bir  qancha  fikrlar  mavjud.  Xorazm  tarixining  bilimdoni  S.P.   Tolstov  „Xorazm“  nomi  talqinlari  orasida  „Quyoshli  o lka“,  „Quyoshli  yer“  deb  atalishi  haqiqatga  eng  yaqin   ʻ etnonimdir  deb  ta kidlasada,  Xorazmni  „Xvarri  yoki  Xarri  (Xurriy)  xalqi  vatani“,  „quyosh  (xalqi)  zamini“   ʼ deb  izohlaydi.  Sug dshunos  olim  M.  N.  Bogolyubovning  fikricha,  Xorazm  alohida  3 ta  so zdan  tarkib   ʻ ʻ topgan.  Xu  (Xush,  Xash),  var  (vara)  va  zm  (zim,  zem).  Eroniy  tillarda  Xu  —"yaxshi"  „ma qul“,  var  (vara)   ʼ —  „devor“,  „marza“,  „fob“,  „qal a“,  „qo ra“  degan  ma nolarni  bildirgan.  Zm  (zim,  zem)  esa  —  „zamin“,   ʼ ʻ ʼ „hudud“,  „diyor“,  „mamlakat“  kabi  ma nolarni  anglatgan. ʼ

Xorazm jangchisi, Ermitaj, Sankt Peterburg

Qadimdan G arbiy  Osiyo,  xususan,  shimoliy-sharqiy  Eron  hududlari  bilan  bevosita  aloqador   ʻ bo lgan  Xorazmning  qadimiy  mushtarak  madaniyatining  ko pgina  jihatlari,  xususan,  badiiy   ʻ ʻ madaniyati  —  aholisining  tili,  urfodatlari,  uy-joylarining  tuzilish  tartiblari,  ro zg or  anjomlari,   ʻ ʻ zebi-ziynatlarida  o z  ifodasini  topgan.  Masalan,  Xorazmning  janubiy  qismi  qadimiy  obidalarida   ʻ (miloddan  avval  VI—III  ming  yillik)  somonli  guvaladan  bino  qilingan  sahni,  ganch  aralash  loy   suvoqli  bir  xonali  uylar  ichida  o choq,  supa,  g alla  uchun  o ra  (to la)  bo lgan.  Chaqmoqtosh   ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ qurollari  qirg ich,  o roq,  randa,  pichoq;  suyakdan  yasalgan  igna,  bigiz;  yarmatosh;  somonli   ʻ ʻ loydan  yasalgan  sopol  idishlar,  ba zilarining  sirtiga  qizil  rang  (angob)  berilgan;  tosh  va   ʼ sopoldan  yasalgan  ayol  va  turli  xil  hayvon  haykalchalar;  tosh  suyak  va  chig anoqlardan   ʻ yasalgan  tumor,  munchoq  kabi  taqinchoklar  uchraydi.  Miloddan  avval  IV—II  ming  yilliklarda   esa  turar  joylar  maydoni  nihoyatda  kengayib  xom  g ishtli  ko p  xonali  uylardan  iborat  qishloqqa   ʻ ʻ aylangan.  Ularning  girdi  mudofaa  devori  bilan  o ralib,  otashgoh,  hovlilar,  tor  ko chalar  va   ʻ ʻ markazida  maydon  paydo  bo lgan.  Qurollarining  aksariyati  tosh  va  suyakdan,  qisman  misdan   ʻ yasalgan,  qo lda  yasalgan  sopol  idishlar  sirtiga  qora  rangli  geometrik  va  jimjimador  (gilam   ʻ nusxa)  naqshlar,  hayvon  va  parranda  tasvirlari  tushirilgan.  So ngra  kulolchilik  charxi  kashf   ʻ etilib,  bikonik  nusxa  idishlar,  qadah  va  vazalar  paydo  bo lgan.  Binokorlikda  monumental   ʻ imoratlar  [ibodatxona,  miyonsaroy  (zal)  va  boshqa]  qad  ko tarib,  qishloqlar  esa  ilk  shahar   ʻ shaklini  ola  boshlagan.

Xorazm podshosi Artav tangasi, I asr