logo

Rim quldorlik sivilizatsiyasi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

857.2158203125 KB
MAVZU : RIM QULDORLI K 
SIVILIZATSIYASI                                               RE JA: 
1. RIMNING SHAKLLANISHI? 
2.RIMNING BOSQINCHILIK YURISHLARI? 
3.RIMDA MULKIY TABAQALANISH VA 
QULDORLIKNING  KUCHAYISHI? 
4.RIMNING QULASHI?   Ri m , Qadimgi Rim — qad. davlat. 
Rivoyatga koʻra, R. shahriga akauka 
Romul va Rem tomonidan miloddan 
avvalgi 754/753 yilda asos solingan. 
Rivoyatlarda 8 — 6-asrlarda hukmronlik 
kilgan 7 podshoh qayd etilgan. Soʻnggi 
podshoh Tarkviniy Takabbur quvilgach, 
respublika tuzumi oʻrnatilgan (miloddan 
avvalgi 510/509 yil). Miloddan avvalgi 3-
asr oʻrtalariga kelib, butun Italiya 
hududini tobe etgan R. yirik davlatga 
aylangan. U Oʻrta dengiz havzasida 
gegemon boʻlishga intilgan, bu R.ni 
Karfagen bilan toʻqnashuviga sabab 
boʻlgan. Puni urushlaritsan soʻng 
miloddan avvalgi 146 yil  Karfagen
 ustidan gʻalaba qozongan R., Oʻrta 
dengiz havzasining eng yirik davlatiga 
aylangan. Yirik yer egaligi va 
qulchilikning rivojlanishi dehqonlar 
ommasini xonavayron boʻlishiga, 
qishloq kambagʻallari, qullar 
qoʻzgʻolonining avj olishiga (
Spartak qoʻzgʻoloni ) sabab boʻlgan; Rim 
shahri koʻchalarida fuqarolar urushi 
boshlanib ketish xavfi tugʻilgan.  Tarbiya va maori f . Qad. davrlarda bolalar oilada tarbiyalangan. 
Miloddan avvalgi 5-asrda ibtidoiy maktablar vujudga kelgan. Bolalar 
maktabga 7 yoshdan qabul qilinib, 4—5 yil oʻqitilgan. Uyda va 
maktabda lotin, yunon tillari, yozish, oʻqish, hisob oʻrganilgan. Bolalar 
dastlab xonadonlarda oʻqituvchi yollab oʻqitilgan, keyinchalik 
maktablarda taʼlim berishning yangi tizimi shakllandi. Miloddan avvalgi 
2-asrning 60-yillarida grammatika, ritorika maktablari vujudga keldi. 
Milodiy 1-asrda qizlar uchun grammatika maktablari tashkil topdi. 
Ritorika maktablarida 13—19 yoshdagi bolalar oʻqitildi. Bu maktablar, 
asosan, notiqlik sanʼatini oʻrgatar edi. Maktablarda HUQoʻQ, falsafa, 
tarix, sheʼriyatdan taʼlim berilar edi. 2-asrdan huquqshunoslik 
guruhlari tashkil topdi. Imperator Mark Avreliy davrida (2-asr) Afinada 
oliy maktablar tashkil etildi. Bunday maktablar keyinchalik Rimning 
gʻarbiy viloyatlarida ham vujudga keddi. Respublika davrida taʼlim 
xususiy tarzda olib borildi, unga davlat aralashmadi, biroq imperiya 
davrida u nazorat ostiga olindi. Oʻqituvchilar davlat xizmatchilari boʻlib, 
maosh oladigan boʻldilar. 362 yildan boshlab oʻqituvchilarni imperator 
tasdikladi. Madaniyati. R. shahardavlatdan yirik Oʻrta dengiz davlatiga 
aylanguncha murakkab taraqqiyot bosqichlarini bosib oʻtdi.    Falsafasi. Ellinizm davri Yunoniston falsafasi 
taʼsirida rivoj topdi. R. falsafasining ilk davri 
polis mafkurasining inqirozi bilan bogʻliq boʻlib, 
bu paytlarda tafakkur din va mifologiyadan 
xalos boʻldi (miloddan avvalgi 3—1-asrlar). Kar 
Lukretsiy (miloddan avvalgi 99 —55)ning 
"Narsalarning tabiati haqida" poemasida 
Epikur (miloddan avvalgi 342— 270) taʼlimotini 
yokladi, atomistik materializmni sheʼriy shaklda 
tavsifladi, mayda zarralar — atomlardan tashkil 
topgan olam hamisha harakatda deb taʼkidladi, 
uning bu asari materializm rivojida muhim 
ahamiyatga ega boʻldi. Imperiya vujudga 
kelgan davr (miloddan avvalgi 1-asr — milodiy 
1-asr)da imperiya va imperator shaxsiyati 
ilohiylashtiriddi, 4— 5-asr faylasuflari Platon va 
Aristotel asarlarini tashviq qildilar.
Tabiiy — ilmiy qarashlar. R. respublikasi 
davrining lotin ilmiy adabiyoti yodgorliklari 
juda ham kam. Miloddan avvalgi 1-asrda 
Aristotel asarlariga sharxlar yaratilgan. 1-asr 
oxirlarida astronomiya va matematikaga 
qiziqish ortgan. Ptolemeyning mashhur 
"Almagest" asarida (2-asr) olamning 
geotsentrik sistemasi bayon etildi. Sharkda 
astrologiya keng tarqalgan.     Rim armiyasida bosh tortganligi uchun  Kapuya  shahridagi  gladiatorlik
 maktabida sotib yuborilgan  frakiyalik  qul Spartak qullarni qoʻzgʻolon 
koʻtarishga undadi. Ammo kimdir bu haqda rimliklarga xabar yetkazadi. 
Shunda Spartak va uning 200ga yaqin tarafdorlari qorovullarga hujum 
qiladilar va qochib chiqib ketadilar. Shaharda yashirinish imkoniyati 
boʻlmagani sababli ular  Vezuviy  togʻidagi qoyaga chiqib oladilar. Asta-
sekin boshqa qullar ham ularga kelib qoʻshila boshladi va qoʻzgʻolon 
kʻotarganlar safi kengaya bordi. Koʻp oʻtmay ularning soni 10 ming 
kishiga yetdi. Qoʻzgʻolon koʻtargan qullarni tor-mor etishga joʻnatilgan 
uch ming kishilik qoʻshin Vezuviy togʻlari yaqinida harbiy lager tikladi. 
Qamal boshlandi. Spartak kutilmagan va dadil rejani amalga oshirdi. 
Qullar uzum novdalaridan narvon toʻqib, koʻrinmaydigan tarafdan 
choʻqqidan pastga tushib oldilar. Rimliklar guruhining orqasidan zarba 
bergan Spartak ularni tor-mor etdi. Ammo koʻp oʻtmay qoʻzgʻolon 
koʻtarganlar orasida ixtilof paydo boʻldi. Qullarning bir qismi  Rimni  tor-
mor etishga va quldorlardan qasos olishga ahd qilishdi. Spartakka qarshi 
tajribali sarkarda  Mark Krass  boshchilgida koʻp ming sonli qoʻshin 
joʻnatildi. Miloddan avvalgi 71-yilning bahorida roʻy bergan hal qiluvchi 
jangda Spartak lashkari tor-mor etildi va uning oʻzi esa ana shu jangda 
halok boʻldi. 6 mingdan ziyod asirlar  Rim-Kapuya  oraligʻidagi yoʻl 
boʻylarida xochlarga mixlab tashlandi. Qoʻzgʻolon koʻtarganlarning 
alohida toʻdalari esa, kurashni yana 10 yil davom ettirdilar     Hech shubha yo'qki, yiqilib ketish - harbiylar va aholini Rim ustidan 
nazoratni yo'qotish - Rim imperiyasining chegaralarini saqlab qolish 
qobiliyatiga ta'sir qildi. Milodiy birinchi asrda  Sulla  va  Marius
 imperatorlari hamda mil. Av. II asrda  Gracchi birodarlariga  qaramasdan 
respublikaning inqirozi bo'lgan. Ammo to'rtinchi asrga kelib, Rim 
imperiyasi osongina nazorat qilish uchun juda katta edi .
5-asr Rim tarixchisi  Vegetiusning  so'zlariga ko'ra, qo'shinning 
parchalanishi armiyani o'z ichiga oladi. Armiya urushlarning 
etishmasligidan zaiflashib, himoya zirhlarini kiyib olgan. Bu ularni 
dushman qurollari uchun zaiflashtirdi va urushdan qochish uchun vasvasa 
qildi. Xavfsizlik, qattiq mashqlar to'xtatilishiga olib kelishi mumkin. 
Vegetiusning aytishicha, rahbarlar etarlicha qobiliyatsiz bo'lib, mukofotlar 
nohaqlik bilan taqsimlangan.
Bundan tashqari, vaqt o'tishi bilan Italiyadan tashqarida yashaydigan Rim 
fuqarolari, shu jumladan, askarlar va ularning oilalari Italiyalik 
hamkasblari bilan taqqoslaganda Rim bilan kamroq aniqlangan. Ular, o'z 
navbatida, qashshoqlikni nazarda tutgan bo'lsalar-da, mahalliy aholi 
sifatida yashashni afzal ko'rishdi. Bu esa o'z navbatida nemislar, 
brigandalar, nasroniylar va Vandallarga yordam beradigan kishilarga 
murojaat qilishni anglatardi.  Kataloniya dalalari jangidan to'rt yil o'tdi, Rim yana vahshiylar - vandallar tomonidan 
bosib olindi. 455 yilda Vandallar Tiber bo'ylab Rimga suzib ketishdi, shahar aholisi uni 
himoya qilishga tayyor emas edi. Rim papasi yana muzokara olib bordi va Vandal rahbari 
Gaiserik Rim sovg'alarini qabul qildi va Rimni atigi o'n to'rt kunga ishdan bo'shatdi. Shu 
bilan birga, barcha aholi tirik qoldi, cherkovlar va ibodatxonalar yoqilmadi.
G'arbiy Rim imperiyasi davlatining butunlay yo'q bo'lib ketganini kam odam payqadi. Bu 
tez orada sodir bo'lishi hammaga uzoq vaqtdan beri ma'lum edi, shuning uchun bu ko'p 
dahshatga olib kelmadi. 475 yilda Romul Avgust Rimda imperator bo'lib, "Augustishka" 
laqabli edi, chunki u katta siyosiy rol o'ynamagan. 476-yilda davlat to ntarishi bo ldi. U ʻ ʻ
vahshiy Odoacer tomonidan tartibga solingan, ammo u imperator bo'lishni xohlamagan. 
Senatni G'arbiy Rim imperiyasi imperatori kerak emasligini e'lon qilishga majbur qildi. U 
faqat sharqiy qismida bo'lsin, ular u erda diadem va binafsha rangli mantiya yubordilar. 
Bu buyuk davlatning oxiri edi. Uning faqat sharqiy qismi qolgan, keyinchalik u Vizantiya 
deb atalgan.    ETIBORIN GI Z UCHUN  RAHMAT !

MAVZU : RIM QULDORLI K SIVILIZATSIYASI

RE JA: 1. RIMNING SHAKLLANISHI? 2.RIMNING BOSQINCHILIK YURISHLARI? 3.RIMDA MULKIY TABAQALANISH VA QULDORLIKNING KUCHAYISHI? 4.RIMNING QULASHI?

Ri m , Qadimgi Rim — qad. davlat. Rivoyatga koʻra, R. shahriga akauka Romul va Rem tomonidan miloddan avvalgi 754/753 yilda asos solingan. Rivoyatlarda 8 — 6-asrlarda hukmronlik kilgan 7 podshoh qayd etilgan. Soʻnggi podshoh Tarkviniy Takabbur quvilgach, respublika tuzumi oʻrnatilgan (miloddan avvalgi 510/509 yil). Miloddan avvalgi 3- asr oʻrtalariga kelib, butun Italiya hududini tobe etgan R. yirik davlatga aylangan. U Oʻrta dengiz havzasida gegemon boʻlishga intilgan, bu R.ni Karfagen bilan toʻqnashuviga sabab boʻlgan. Puni urushlaritsan soʻng miloddan avvalgi 146 yil  Karfagen  ustidan gʻalaba qozongan R., Oʻrta dengiz havzasining eng yirik davlatiga aylangan. Yirik yer egaligi va qulchilikning rivojlanishi dehqonlar ommasini xonavayron boʻlishiga, qishloq kambagʻallari, qullar qoʻzgʻolonining avj olishiga ( Spartak qoʻzgʻoloni ) sabab boʻlgan; Rim shahri koʻchalarida fuqarolar urushi boshlanib ketish xavfi tugʻilgan.

Tarbiya va maori f . Qad. davrlarda bolalar oilada tarbiyalangan. Miloddan avvalgi 5-asrda ibtidoiy maktablar vujudga kelgan. Bolalar maktabga 7 yoshdan qabul qilinib, 4—5 yil oʻqitilgan. Uyda va maktabda lotin, yunon tillari, yozish, oʻqish, hisob oʻrganilgan. Bolalar dastlab xonadonlarda oʻqituvchi yollab oʻqitilgan, keyinchalik maktablarda taʼlim berishning yangi tizimi shakllandi. Miloddan avvalgi 2-asrning 60-yillarida grammatika, ritorika maktablari vujudga keldi. Milodiy 1-asrda qizlar uchun grammatika maktablari tashkil topdi. Ritorika maktablarida 13—19 yoshdagi bolalar oʻqitildi. Bu maktablar, asosan, notiqlik sanʼatini oʻrgatar edi. Maktablarda HUQoʻQ, falsafa, tarix, sheʼriyatdan taʼlim berilar edi. 2-asrdan huquqshunoslik guruhlari tashkil topdi. Imperator Mark Avreliy davrida (2-asr) Afinada oliy maktablar tashkil etildi. Bunday maktablar keyinchalik Rimning gʻarbiy viloyatlarida ham vujudga keddi. Respublika davrida taʼlim xususiy tarzda olib borildi, unga davlat aralashmadi, biroq imperiya davrida u nazorat ostiga olindi. Oʻqituvchilar davlat xizmatchilari boʻlib, maosh oladigan boʻldilar. 362 yildan boshlab oʻqituvchilarni imperator tasdikladi. Madaniyati. R. shahardavlatdan yirik Oʻrta dengiz davlatiga aylanguncha murakkab taraqqiyot bosqichlarini bosib oʻtdi.