Tarix oʻqitish usullarining shakllanishi va rivojlanishi
Mavzu : Tarix o qitish usullarining ʻ shakllanishi va rivojlanishi
Reja: 1. O’qitish metodlari klassifikatsiyasi. 2. O’qitish metodlari va usullari h’aqida tushuncha 3. Metodik usullar (sistemasi) tizimlari.
Hozirgi davrda talim mazmuni insoniyat to’plagan tayer bilimlar ko’nikma va malakalarni puxta egallash bilan birga, o’quvchilarning mustaqil fikr yuritish, ijodiy ishlash qobiliyatlarining usishini taminlay oladigan ijodiy faoliyatni h’am uzida birlashtirmog’i lozim. Bunda talim mazmuni bilan birga o’qitish metodlari h’am muh’im rol uynaydi. O’qitish metodlari murakkab muammo bo’lib, maktab oldiga qushilgan masuliyatli vazifalarning h’al etilishi ko’p jih’atdan uning tug’ri h’al qilinishiga bog’liqdir. Biroq h’ozircha tarix o’qitish metodlari sistemasi etarli darajada ishlab chiqilmagan. Metodik adabietda metodistlar tomonidan “metod”, ”metodik usullar” tushunchasi turlicha talqin etiladi va klassifikatsiya qilinadi.
O’qitish metodlarini ilmiy asosda klassifikatsiyalash masalasi pedagogika fanida o’qitishning turli bosqichlarida turlicha h’al qilib kelindi. O’qitish metodlari klassifikatsiyasiga bazan analiz sintez deduktsiya va induktsiya kabi mantiqiy operatsiyalar asos qilib olinib, o’qitish metodlari intuktiv, analitik va boshqa mantiqiy usullar sifatida, xarakterlanadi. O’qitish metodiga bu xil qarash, A.Vagin takidlaganidek, tarix o’qitish metodikasida tan olinadi. (Vagin A. Metodika prepodavaniya istorii v sredney shkole.M., 1988, c 296). Bu mantiqiy operatsiyalar o’qitish va o’rganishning barcha bosqichlarida turli xarakterdagi xilma-xil didaktik va metodik vazifalarni h’al qilishda ishtirok etsa da, mustaqil o’qitish metodlari bo’lib xizmat qila olmaydi. Uslubi A.İ.Strajev aytganidek: “Tarix o’qitish metodi tarixiy material bo’yicha qilinadigan ana shu mantiqiy operatsiyalardan tashkil topadi”
Maktabda tarix talimi taraqqietining turli bosqichlarida o’qitish usullaridan turlicha foyda ’ qitish metodlari klassifikatsiyasiga bazan analiz sintez deduktsiya va induktsiya kabi mantiqiy operatsiyalar asos qilib olinib, o’qitish metodlari intuktiv, analitik va boshqa mantiqiy usullar sifatida, xarakterlanadi. O’qitish metodiga bu xil qarash, A.Vagin takidlaganidek, tarix o’qitish metodikasida tan olinadi. (Vagin A. Metodika prepodavaniya istorii v sredney shkole.M., 1988, c 296). Bu mantiqiy operatsiyalar o’qitish va o’rganishning barcha bosqichlarida turli xarakterdagi xilma-xil didaktik va metodik vazifalarni h’al qilishda ishtirok etsa da, mustaqil o’qitish metodlari bo’lib xizmat qila olmaydi. Uslubi A.İ.Strajev aytganidek: “Tarix o’qitish metodi tarixiy material bo’yicha qilinadigan ana shu mantiqiy operatsiyalardan tashkil va uni baen qilishga qaratiladi. Shuningdek, 30- yillarda materialni baen qilish, suh’bat usuli h’amda o’quvchilardan so’rash usullari ishlab chiqilib, oinoma saqifalarida elon qilindi. Bernadskiyning tarix o’qitish usullarini 1-marta tadqiq etgan muh’im qo’llanmasi