logo

Tilning tasviriy vositalari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

318.89453125 KB
MAVZU: TILNING TASVIRIY 
VOSITALARI  •
R e j a:
1. Til, nutq, matn haqida tushuncha.2. Tasvir, ogzaki bayon etish usullari.
•
3. Fikrni ogzaki bayon etish usullari.
•
4. Fikrni yozma bayon etish yullari.    •
Mat n  deb u yoki bu holda tugallangan mazmun (ma’no) va nutqning birligini ozida 
shakllantirgan hamda ifodalagan ogzaki yoki yozma asarga aytiladi.Matnning 
belgilari quyidagilar:
•
1. Matn gap yoki gaplardan tashkil topdi.
•
2. Matndagi gaplar uzaro ichki (mantiqiy) va tashqi (grammatik) bogliqlikda boladi.
•
3. Matnda u yoki bu hodisa-voqea haqidagi mazmun bo’ladi.    •
Tasv ir -  nutqda ifodalangan narsa yoki hodisani maxsus til 
vositalari orqali harakatlash ,  uning xususiyatlarini , sifatlarini ko’rsatish usuli tasvir 
deyiladi. Tasvir  fikr yuritiladigan shaxs , narsa yoki voqea-hodisani tinglovchi 
tasavvurida yorqin shakllantirish uchun ishlatiladi. (Misollar beriladi.)
Hi k oy a qi lish.  Bulib otgan va yuz beradigan voqea-hodisalarni batafsil sozlash 
hikoya qilish hisoblanadi.  Kichik hajmdagi nasriy asarlar , katta asarlarning ayrim 
parchalari darsda hikoya qilib beriladi. Hikoya qilishda voqealar batafsil yoki ma’lum 
qisqartishlar bilan bayon etilishi mumkin. Bunda har bir narsa va hodisa o’z nomi, 
sifatlari bilan bayon etiladi  • Mulohaza.   Kuzatilgan , eshitilgan yoki oqilgan  narsalar ustida fikrlash , uning turli 
tomonlarini ko’z oldiga keltirish mulohaza hisoblanadi. Kishi mulohaza orqali yuz 
bergan bergan voqealar haqidagi haqiqatni topa oladi. Buning uchun mulohaza 
to’gri, ilmiy asosda bolishi lozim.“ Narsalarning haqiqatini bilish faqat farosat yoli 
bilan amalga oshadi” (Ibn Sino).Yuqoridagilarning barchasi oqituvchi ish faoliyatiga 
boglanadi.
• Fikrni ogzaki  bayon etganda oqtuvchi suhbat ,  muhokama , munozara usullaridan 
foydalanadi.  •
Yuqoridagilarning barchasi oqituvchi ish faoliyatiga boglanadi.
• Fikrni ogzaki  bayon etganda oqtuvchi suhbat ,  muhokama , munozara usullaridan foydalanadi.
Suhbat .  Ma’lum bir mavzu yuzasidan dialog tarzida ikki yoki bir necha kishi ortasida bo’lib 
otgan nutqiy muloqot suhbat deyiladi.  Suhbatning xususiyati shuki , suhbatdoshlar bir-
birlariga savol beradilar va savollarga javob qaytaradilar. Bu suhbat ma’ruzadan farq qiladi. 
Ma’ruza monologik nutqdir.
Muhok ama.  – Ma’lum bir masala yuzasidan ko’pchilikning fikrini to’plashni, ma’lum 
to’xtamlarga kelishni anglatadi.
Munozara. -  Biror masala  yuzasidan taraflarning bahsini , tortishuvini anglatadi. Bahs 
jarayonida har bir ishtirokchi ozining haq ekanligini isbotlashga intiladi.  •
N ot iqona sozlash.  Aytilayotgan fikrning tinglovchiga yetib borishi va uning xulqiga 
ta’sir etishi notiqning sozlash mahoratiga bogliqir. Notiqona nutqning maqsadi va 
xususiyatlariga ko’ra tashviqiy,  tanqidiy , tabrik nutqlariga ajratish mumkin.
Tashv iqiy  nut q  deb muallif ko’zda tutgan biron voqea-hodisani bajarishga 
tiinglovchilarni da’vat etuvchi, undovchi nutqqa aytiladi. Tashviqiy 
nuqtda xalq xayotidan ,  tarixidan , odat, udumlardan va barcha vositalardan 
foydalanish yaxshi natija beradi.  • Tanqidiy  nut q  yuz  bergan hodisalar , shaxslarning xatti-harakatlariga e’tirozli 
munosabatda boluvchi nutq tanqidiy nutq deyiladi.
Tabrik  nut qi  to’ylarda,  tantanalarda , yubileylarda, tugilgan kunlarda so’zlanadigan 
nutq tabrik nutqdir. Tabrik nutqi shaxs va hodisalarning yaxshi 
xususiyatlarini korsatishga , ularni maqtashga qaratilgan boladi.  •
Fik rni y ozma bay on et ish. Bayon berilgan matn mazmunini oz so’zlari bilan qayta 
yozishdir. Bayonda berilgan matn asosida yangi matn yaratiladi.
•
Say lanma bay on.  Berilgan matndan ma’lum mavzuga mos saylab foydalanib 
yozilgan bayon saylanma bayon deyiladi.  Toliq bayon etilganda , uning kerakli 
joylari haqida gapiriladi , xolos .
Konspek t   bayonning koinishlaridan biridir. Konspekt 3 xil boladi: toliq, qisqa, 
tezisli.  Toliq  konspektda matnning mazmuni muallif fikrlariga ba’zi bir izohlovchi 
gaplar kiritilishi orqali keng bayon qilib beriladi.Q isqa  konspektda matndagi eng 
muhim deb hisoblangan fikrlar bayon etiladi.  Tezisli  konspekt 
manbaning asosiy qoidalarini , eng muhim fikrlarini ajratib olishdir.  •
Siqiq xulosa  ma’ruza yoki boshqa asarlarda keng va atroflicha dalillar bilan bayon 
etilgan fikrlarning 3-4 gapli yakunidir.
Annot at siy a.  Badiiy, ilmiy,  metodik asarlarning muallifi , mavzusi, manbasi, unda 
ko’tarilgan asosiy masalani ko’rsatishga qaratilgan qisqa xabardir.
Ot ziv  (fi k r)  saylanma bayonning yana bir turi otzivdir.  U badiiy , ilmiy, metodik va 
boshqa asarlarga berilgan bahodir.
Referat .   Biror ilmiy , metodik,pedagogik mavzudagi asarning qisqacha mazmuni 
haqidagi bayon referat hisoblanadi.
Sharx (abzor)  referati ilmiy va  boshqa asarlarga sharh berish , yahni uning umumiy 
xususiyatlarini qisqacha bayon qilib berishni kozda tutadi.  •
Biografi y a v a av t obiografi y a.  Kishilarning hayoti va faoliyati 
haqida ma’lumot beruvchi bayon biografiya deyiladi.
Tav sifnoma  kishilarning  ijtimoiy faoliyati , jamiyatda tutgan 
orni haqidagi muhokama tarzida aytilgan yoki yozilgan bayon 
tavsifnoma deyiladi.
Int erv g’y u .  Matbuotda elon qilish , radio eshittirish yoki 
televidenieda foydalanish uchun muxbirlarni biror 
kishi bilan otkazgan suhbati , shu suhbatning matbuotda elon 
qilingan matni intervyu deb ataladi.
Ma’ruza.  “Ma’ruza”  sozi odatda , ikki ma’noda ishlatiladi:1. 
Rahbar yoki boshliqqa ogzaki yohud yozma berilgan axborot.
•
2. Biror mavzu yuzasidan jamoatchilik oldida berilgan axborot.  • Lek siy a.   Oliy oquv yurtlarida , omma oldida biror mavzu yuzasidan bayon tarzda 
otkaziladigan dars yohud mashgulotdir. Shu mashgulotda tinglangan nutq ham leksiya 
deb yuritiladi.
•
Leksiya ikki xil:
•
1. Monolog lek siy a.
2. Dialog lek siy a. Monolog leksiyada notiq malum mavzu boyicha ozi bilgan narsalar 
haqida sozlaydi. Dialog leksiya tinglovchilarning faol ishtirokida otadi.
•
Hisobot .  Xizmatga doir malumot va mulohzalardan  iborat hujjat bolib , 
unda biror yumush , biror soha boyicha qilingan ishlar haqida xabar beriladi.
Mak t ub.  Bir kishining boshqa bir  kishiga malum qilgan oz axvoli , ichki kechinmalari yoki 
yuz bergan voqea-xodisalar haqidagi xabaridir.
Kundalik .  Kishilar shu kungi xayotini , yuz bergan voqea-hodisalarni keyin eslash 
maqsadida xotira yozib boradilar.  •
Oqituvchi o’z ish faoliyatida fikrni ifodalashning xilma-xil shakllari va janrlaridan 
foydalanadi. Ularning har biri til materiallari asosida yuzaga keladi. Nutq va til 
alohida hodisalar bolsa ham, ularni bir-biridan ajratib qarab bolmaydi. X ulosa:  •
Foydanilgan adabiyotlar ro’yxati : 
A. J. Omonturdiyev “O’zbek nutqi madaniyati va uslubiyati “ Toshkent -2016 yil 27- 
may.
B. www. Hozir . Org internet sahifasi

MAVZU: TILNING TASVIRIY VOSITALARI

• R e j a: 1. Til, nutq, matn haqida tushuncha.2. Tasvir, ogzaki bayon etish usullari. • 3. Fikrni ogzaki bayon etish usullari. • 4. Fikrni yozma bayon etish yullari.

• Mat n  deb u yoki bu holda tugallangan mazmun (ma’no) va nutqning birligini ozida shakllantirgan hamda ifodalagan ogzaki yoki yozma asarga aytiladi.Matnning belgilari quyidagilar: • 1. Matn gap yoki gaplardan tashkil topdi. • 2. Matndagi gaplar uzaro ichki (mantiqiy) va tashqi (grammatik) bogliqlikda boladi. • 3. Matnda u yoki bu hodisa-voqea haqidagi mazmun bo’ladi.