To’plamlar ustida bajariladigan amallarni modellashtirish va ularni vizuallashtirish
![“ To’plamlar ustida bajariladigan amallarni
modellashtirish va ularni vizuallashtirish ”](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_1.png)
![Tadqiqot mavzusining dolzarbligi
Jamiyatda tashkiliy tizimlarni intellektuallashtirish, kompyuterlarni
inson hayotining barcha jabhalariga joriy etish jarayonlari davom
etmoqda. Turli texnik tizimlarni axborotlashtirish, dinamik tizimlarning
intellektual imkoniyatlarini doimiy ravishda kengaytirish jarayoni
mavjud.
Vizual simulyatsiya kompyuter modelidan foydalangan holda
diskret matematikani o'qitishning asosiy vazifalari talabalarning
mantiqiy va matematik qobiliyatlarini rivojlantirish, ularni o'rganish
uchun matematik modellar va algoritmlarni qurish hamda tahlil qilish
ko'nikmalarini shakllantirish, butun matematika haqida g'oyalarni
shakllantirish; matematikaning boshqa fanlar bilan bog‘liqligi,
matematika va informatika o‘rtasidagi bog‘liqligini o’rganishdan iborat.](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_2.png)
![Tadqiqot ning maqsadi
To‘plamlar ustida amallarni komputerda
bajarish uchun mos ma’lumotlar struktursini
modellashtirish, chekli to‘plamlar ustida
amallarni bajarish jarayonini vizuallashtirish
asosida namoyish qilish va foydalanuvchilar
malaka ko’nikmasini nazorat qilish
algoritmlari va kompyuter dasturini yozishdan
iborat.](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_3.png)
![Tadqiqot ning ishining oby e k t i va
pre dme t i
Tadqiqot obyekti. Ma’lumotlar to'plami,
ularning ta’rifi va tuzilmasi, to’plamlar ustida
amallarni vizuallashtirish texnologiyalari .
Tadqiqot predmeti. Tadqiqot obyekti
tuzilmasini hamda usul va vositalarini tahlil qilish,
vizual dasturlash, dasturlash texnologiyasi](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_4.png)
![Tadqiqot ning ishining ilmiy
yangiligi
Tadqiqotning ilmiy yangiligi .
Yaratilgan loyiha va ularni amalga oshirish
texnologiyasi hamda dasturiy ta’minot konsepsiyasi.
Tadqiqotning amaliy ahamiyati.
Taklif etilayotgan ish modulli nazoratni
o'tkazish uchun talabalar bilan mashg'ulotlar
o'tkazishda qo'llaniladi. Ish virtual o'quv muhitidan
foydalangan holda veb-sayt sifatida yaratilgan va
muntazam mashg'ulotlar uchun elektron yordam
sifatida ishlaydi. Unda minimal talab qilinadigan
nazariy materiallar va onlayn aloqa quyi tizimlari
mavjud](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_5.png)
![Tadqiqot ning ishining asosiy masalalari va
f arazlari
ta`lim samaradorligini oshirishda kompyuter dasturiy va texnik vositalaridan foydalanish ta’lim jarayonida
qulay dasturiy vosita yaratish;
jarayonni mukammallashtirish uchun berilgan ma`lumotlarni formallashtirish, uni tahlil qilish va
modellashtirishning yangi usullarini ishlab chiqish talab qilinadi;
amaliy topshiriqlarni bajarishda ishlatiladigan dasturiy vosita integrallashgan, ya’ni ma’lumotlar bazasiga
ega bo’lgan, foydalanuvchi uchun sodda interfeysli, funksiyalarni kengaytirish imkoniyati bo’lgan tizim
shaklida loyihalashtiriladi;
ma’lu m otlari m urakkab tarkibli masalalarni yechish n i n g m uhi m jihatlari bo`lgan m a’lu m otlarni kiritish yoki
chiqarish va ularning turlari bilan bog’liq bo’ladiga n muammolarni aniqlash, dasturlash tili imkoniyatlari
asosida m a’lu m otlar n i turlarga ajratish va ular ustida amal bajarish muammosi yetarlicha hal qilish;
taklif etilgan nazariy yondashishlar, amaliy vositalar va texnologik jarayonlarni keyinchalik ta`limning
boshqa masalalarini yechish uchun ham qo’llash imkoniyatini berishi lozim](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_6.png)
![Ko’rilayot gan mavzu uchun t uzilgan
dast ur f unk sional sxe masi](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_7.png)
![Dast ur ma’lumot lar bazasida
quydagi ma’lumot lar saqlanadi
foydalanuv chilar
ro’y xat i: nazorat qay dnomasi : t opshiriqlar t o’plami :
dast ur
foydalanuv chilarining
ma’lumot v araqasi: t opshiriqni bahol ash
mezoni: mav zuni o’zlasht irish
uchun zarur bo’lgan
eng muhim nazariy
t ushunchalar;
amaliy ishlarni
bajarish bo’y icha
uslubiy k o’rsat mal ar; dast urdan foy dalanish
uchun y o’riqnoma: -dast urda
ma’lumot larni k irit ish,
chiqarish v a t ahri rlash
uchun quy idagi
funk siy alar y arat il gan :](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_8.png)
![Dast urning ish prinsipi
Mazkur ishda “ To’plamlar ustida bajariladigan amallarni modellashtirish va ularni vizuallashtirish. ” mavzusiga oid
amaliy mashg’ulotlarini bajarish jarayoni ning barcha bosqichlari ni namoyish qilish asosida “o’qitish” va uning
nazoratini amalga oshirish uchun yaratilgan interaktiv dasturiy ta’minot yaratish texnologiyasi bayon etiladi.
O’qitish rejimida dasturdan foydalanuvchi amaliy mashg’ulot mavzusiga doir mashqni bajarish jarayoni dagi
bosqichlarni dastur yordamida kuzatadi. Zarurat bo’lganda yordam tizimi orqali har bir bosqichning bajarilish
mazmuniga mos nazariy tushunchalar va izohlar beriladi
Mashq variantida, o’qitish rejimida dastur yordamida ko’rsatilgan barcha jarayon talaba tomonidan mustaqil
bajariladi, tushunmagan holat bo’lsa yordam tizimiga murojaat qilishi mumkin. Talaba tomonidan bajarilgan barcha
amallar dasturda o’rnatilgan me’zon asosida baholanadi lekin qaydnomaga kititilmaydi, natija reyting ko’rsatkichi
me’zoniga asosan foizda aks ettiriladi
To’liq nazorat variantida , talaba ma’lumotlar ba’zasidan o’zi uchun mos variantni tanlaydi va to’plamlar ustida
bajariladigan amallarni barcha bosqichlarini mustaqil bajaradi . Nazorat rejimining yakunida talaba tomonidan
to’plangan ball yo’l qo’yilgan xatoliklar izohi bilan ko’rsatiladi va ma’lumotlar ba’zasiga qayd qilinadi](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_9.png)
![Ko’rilayot gan mavzu uchun t uzilgan
dast ur f unk sional sxe masi](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_10.png)
![Tadqiqot ning ishi xulosasi
Tadqiqot ishining natijalari: Chekli to‘plamlar ustida amallar bajarish jarayonini namoyish qilish va
foydalanuvchilar ko‘nikmasini hosil qilish va uning nazoratini amalga oshirish uchun quyidagi vazifalar bajarildi:
To‘plam tuzilmasini tashkil qilish va tavsiflah tamoyillarini o‘rganish, to‘plamlar ustida bajariladigan amallarni
namoyish qilish, ko‘nikmalarni nazorat qilish loyihasini ishlab chiqidi.
To‘plam tushunchasini elementlar ba’zsini grammatik ta’rifi aniqlandi..
Ob'ektga yo‘naltirilgan yondashuv asosida va CSS texnologiyasi yordamida dasturni amalga oshirish konsepsiyasini
ishlab chiqildi.
To‘plamlar ustidadagi amallarni namoyish qilish va ko‘nikmalarni nazorat qilish scenariyasi va dasturiy vositasi ishlab
chiqildi.
Dasturiy vositani sinovdan o‘tkazish va amalda qo‘llash jarayoni ko‘rsatildi.](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_11.png)
![Tadqiqot ning ishi xulosasi
Tadqiqotning amaliy ahamiyati. Taklif etilayotgan ish
modulli nazoratni o‘tkazish uchun talabalar bilan
mashg‘ulotlar o‘tkazishda qo‘llaniladi. Ish virtual o‘quv
muhitidan foydalangan holda veb-sayt sifatida yaratilgan va
muntazam mashg‘ulotlar uchun elektron yordam tizimi
sifatida qo‘llaniladi..
Kompyuter dasturining xususiyatlari. Dastur kodi
C++ va JavaScript dasturlash tillaridan foydalanib, uning
interfeysi HTMLtili va CSS texnologiyasi yordamida
yaratilgan .](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_12.png)
![E’t iboringiz uchun
rahmat !](/data/documents/1c8f962d-e694-41e4-a618-8bb92c9c85ca/page_13.png)
“ To’plamlar ustida bajariladigan amallarni modellashtirish va ularni vizuallashtirish ”
Tadqiqot mavzusining dolzarbligi Jamiyatda tashkiliy tizimlarni intellektuallashtirish, kompyuterlarni inson hayotining barcha jabhalariga joriy etish jarayonlari davom etmoqda. Turli texnik tizimlarni axborotlashtirish, dinamik tizimlarning intellektual imkoniyatlarini doimiy ravishda kengaytirish jarayoni mavjud. Vizual simulyatsiya kompyuter modelidan foydalangan holda diskret matematikani o'qitishning asosiy vazifalari talabalarning mantiqiy va matematik qobiliyatlarini rivojlantirish, ularni o'rganish uchun matematik modellar va algoritmlarni qurish hamda tahlil qilish ko'nikmalarini shakllantirish, butun matematika haqida g'oyalarni shakllantirish; matematikaning boshqa fanlar bilan bog‘liqligi, matematika va informatika o‘rtasidagi bog‘liqligini o’rganishdan iborat.
Tadqiqot ning maqsadi To‘plamlar ustida amallarni komputerda bajarish uchun mos ma’lumotlar struktursini modellashtirish, chekli to‘plamlar ustida amallarni bajarish jarayonini vizuallashtirish asosida namoyish qilish va foydalanuvchilar malaka ko’nikmasini nazorat qilish algoritmlari va kompyuter dasturini yozishdan iborat.
Tadqiqot ning ishining oby e k t i va pre dme t i Tadqiqot obyekti. Ma’lumotlar to'plami, ularning ta’rifi va tuzilmasi, to’plamlar ustida amallarni vizuallashtirish texnologiyalari . Tadqiqot predmeti. Tadqiqot obyekti tuzilmasini hamda usul va vositalarini tahlil qilish, vizual dasturlash, dasturlash texnologiyasi
Tadqiqot ning ishining ilmiy yangiligi Tadqiqotning ilmiy yangiligi . Yaratilgan loyiha va ularni amalga oshirish texnologiyasi hamda dasturiy ta’minot konsepsiyasi. Tadqiqotning amaliy ahamiyati. Taklif etilayotgan ish modulli nazoratni o'tkazish uchun talabalar bilan mashg'ulotlar o'tkazishda qo'llaniladi. Ish virtual o'quv muhitidan foydalangan holda veb-sayt sifatida yaratilgan va muntazam mashg'ulotlar uchun elektron yordam sifatida ishlaydi. Unda minimal talab qilinadigan nazariy materiallar va onlayn aloqa quyi tizimlari mavjud