logo

Turkman klassik adabiyoti

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1609.7587890625 KB
Turkman klassik 
adabiyoti Reja:
Turk man xalqi t arixi haqida.

Turk man xalq og`zak i ijodi.

Nasimiy  va Ozodiy

A ndalib va Maxt umquli O`rta Osiyoda yashovchi turkmanlar 
adabiyoti uzoq tarix va boy madaniy merosga ega. 
Uning madaniyatida xalq tarixi bilan bog`liq 
bo`lgan, folklorning roli juda kattadir. Turkman 
folklorida ashula, qo`shiq, ertaklar bilan birga 
“Yusuf va Zulayxo”, “Layli va Majnun”, 
“Shohsanam va G`arib”, “Zuhra va Tohir”, “Asli 
va Karam”  kabi dostonlar O`rta Osiyoda yashovchi 
boshqa xalqlar og`zaki ijodida ham uchraydi. 
Ayniqsa,  “Go`ro`g`li”  turkumidagi dostonlarning 
ko`pchiligi o`zbek va ozarbayjon xalqlaridagi shu 
nomdagi dostonlarning variantlari bilan 
hamohangdir.     O `g`izxon haqidagi qadimgi 
rivoyatlar bevosita turkman xalqining 
ham madaniy merosi   hisoblanadi. Turk-
o`g`uz qabilalariga tegishli bo`lgan bu 
asar asrlar davomida shakllanib epos 
darajasiga ko`tarilgan. Ayrim tarixiy 
ma`lumotlarga qaraganda 531-579 
yillarda Eronda hukmronlik qilgan 
Anushervonning vaziri Buzrug Mehr bu 
eposni  ( «Ulu g` x on  ota  ja n gn om a si 
b itigi»  nomli asarni) turk tilidan fors 
tiliga tarjima qilgan. Xalifa  H orun ar-
Rashid (763-809) davrida esa bu kitob 
arab tiliga o`girilgan.   Xalq og`zaki ijodida ertak janri ham 
o`rin egallagn. Unda biz  “Uch ho`kkiz”, 
“Hayvonlar tili”, “Tulki haqida ertak”, 
“Soqolli kelin haqida ertak”, “Jo`xoridan 
qilingan non”, “Ikki mergan”, “Mamed”, 
“Aqlli qariya”, “Yoqma – o`zing yonasan, 
lahm kovlama – o`zing yiqilasan”, “Bevaning 
o`g`li”, “Mulla, qozi va Yortiquloq haqida 
ertak”  kabi ertaklar mavjud.  Nasimiy  (1369-1417) Ozarbayjonning 
Shamaxi shahrida hunarmand kosib oilasida 
tug`ilgan. Maktab va madrasalarda o`qib, 
shuningdek, riyozat, falakiyot kabi fanlarni ham, 
arab, fors tillarini ham mukammal o`zlashtirib 
olgan. U ozarbayjon, fors, arab tillarida ijod  
qilgan.  Nasimiy inson uchun eng zarur bo`lgan 
erk va ozodlikni ulug`lab she`rlar yozadi. 
Keyinchalik Xalab shahrida Misr sultoni 
Muayidning topshirig`i bilan 1417 - yilda 
vahshiyona qatl etiladi.  XVII asrda yashagan shoir  Ozod iy  
ham o`z ijodida tasavvuf g`oyalarini targ`ib 
qilgan. Uning  «Va ` zi Ozod iy »  she`rlar 
to`plami meros bo`lib qolgan.   Ozodiy xalqni 
xonavayron qiluvchi o`zaro urushlarni 
qoraladi. Ayrim ma`lumotlarga qaraganda, u 
Gurgon hokimi Alixonga qarshi xalqni 
qo`zg`olonga chaqirgan. Shoir «Ozodiy» 
taxallusini ham bekorga qabul qilmagan. U 
erk va ozodlik haqida juda ko`p qo`shiq va 
g`azallar yozgan.  Andalib  ijodi turkman adabiyotining rivojida 
katta rol o`ynaydi. U ko`plab she`rlar va  “Layli va 
Majnun”  dostonini yozdi. Andalib turkman va 
o`zbek adabiyotining yirik klassigi   hisoblanadi. 
1976 - yilda Turkmaniston Fanlar Akademiyasining 
«Ilm» nashriyoti shoirning lirik she`rlarini alohida 
nashrdan chiqardi. Kitobga so`z boshi yozgan olim 
A.Meredov Andalib haqida yangi ma`lumotlar ham 
bergan. U shoirning asli vatani Toshh o vuz ekanligi, 
keyin esa Xivaga ko`chib borganligi haqida yozadi.  An d a l ib Na s im i y   Turkman klassik adabiyotining asoschisi Ozodiyning 
o`g`li  Maxtumquli  mamlakatda Eron shohlari 
hukmronlik qilgan davrda yashadi. 1733 - yili Atrek 
daryosi bo`yidagi Hojigovshan ovulida tug`ildi. 
Uning ilk ustozi Ozodiy taxallusi bilan she`rlar 
yozgan otasi Davlatmamad edi. Maxtumquli faqat 
turkman adabiyotining emas, balki barcha Turkiy 
xalqlar adabiyoti tarixi tarixining faxri hisoblanadi. 
Uning she`rlari Turkmanistonda qanday e`zozlansa, 
O`zbekistonda ham xuddi shunday qadrlidir. Shoir 
she`rlarida tasavvuf falsafasi ma`naviyati kuylanadi. 
Ayniqsa, naqshbandiylik tariqati g`oyalari 
Maxtumqulining har bir she`rida uchraydi.       Shoirning  «Bob o Ra vsh a n » va  
«Z u h r a  va  Toh ir »  kabi dostonlari ham 
katta mahorat bilan yozilgan. “Zuhro va 
Tohir” dostoni esa, o`zbek dostonlaridan shu 
nomli doston syujetiga o`xshasa-da, undan 
o`z originalligi bilan farqlanadi. Doston 
oxirida Tohir-Zuhrolar Alloh qudrati bilan 
tirilib, dushmanlarga qarshi kurashadi va 
maqsadlariga yetadi. Bu bilan shoir pok 
dunyoviy sevgi o`lim ustidan g`alaba 
qilganligini ko`rsatib berdi .  Mulla Qodirberdi 
o`g`li Mullanafas 1810 - yilda 
Turkmanistonning Seraxs mavzesida 
dunyoga keldi.   Ad a b iy ot la r
1. Tu r km en ist a n  t u r k ed eb iy a t i.  An ka r a .  
Ku lt u r  b a ka n ligi.   1998.
2. Кор-у глы .  Ту ркмен ска я  ли т ера т у ра .  
M осква .  1972.
3. Тох и ров Қ .   Ўз бек т у ркма н  а да би й  
а лоқа ла ри .   T.  1979.
4. Ма х т умқули .   Та н ла н га н  а са рла р .  T.  1976.
Ка ми н а .   Та н ла н га н  а са рла р .  T.  1957 .
5 . Қу рон боев К .  “ Х и ди р Ди ря ев ”,   T . ,  1977.
6 . Қ. Қули ев .   Қора  ка рвон .   T . ,  1975.
7 . Б . Кербобоев.  « Да ди л қа да м .   T . ,  1960.
8 . Х . Ди ря ев .  « Қи сма т ».   T . ,  1970.  Ba ja r d i :  Ish m u r a tova  M.
Teksh ir d i :  Da vr on ova  M.

Turkman klassik adabiyoti

Reja: Turk man xalqi t arixi haqida.  Turk man xalq og`zak i ijodi.  Nasimiy va Ozodiy  A ndalib va Maxt umquli

O`rta Osiyoda yashovchi turkmanlar adabiyoti uzoq tarix va boy madaniy merosga ega. Uning madaniyatida xalq tarixi bilan bog`liq bo`lgan, folklorning roli juda kattadir. Turkman folklorida ashula, qo`shiq, ertaklar bilan birga “Yusuf va Zulayxo”, “Layli va Majnun”, “Shohsanam va G`arib”, “Zuhra va Tohir”, “Asli va Karam” kabi dostonlar O`rta Osiyoda yashovchi boshqa xalqlar og`zaki ijodida ham uchraydi. Ayniqsa, “Go`ro`g`li” turkumidagi dostonlarning ko`pchiligi o`zbek va ozarbayjon xalqlaridagi shu nomdagi dostonlarning variantlari bilan hamohangdir.

O `g`izxon haqidagi qadimgi rivoyatlar bevosita turkman xalqining ham madaniy merosi hisoblanadi. Turk- o`g`uz qabilalariga tegishli bo`lgan bu asar asrlar davomida shakllanib epos darajasiga ko`tarilgan. Ayrim tarixiy ma`lumotlarga qaraganda 531-579 yillarda Eronda hukmronlik qilgan Anushervonning vaziri Buzrug Mehr bu eposni ( «Ulu g` x on ota ja n gn om a si b itigi» nomli asarni) turk tilidan fors tiliga tarjima qilgan. Xalifa H orun ar- Rashid (763-809) davrida esa bu kitob arab tiliga o`girilgan.