logo

Ozarbayjon adabiyoti

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

18651.151367188 KB
Ozarbayjon 
adabiyoti                   Reja:
Ozarbayjon adabiyoti
Ozarbayjinning mashhur adiblari                   Ozarbayjon  tili  turkiy  tillarning  o'g'uzlar  kichik  guruhiga  kiradi. 
Bu  til  mintaqada  XI-XII  asrlarda  O'rta  Osiyodan  turkiyzabon  qabilalar 
kelishi  bilan  paydo  bo'lgan  va  asta-sekin  hozirgi  holatiga  qadar 
rivojlangan.  TSB  ("Buyuk  Sovet  Entsiklopediyasi")  ma'lumotlariga  ko'ra, 
adabiy  ozarbayjon  tili  11  -asrdan  shakllana  boshladi.  Biroq,  ba'zi 
tadqiqotchilar  adabiy  til  13-asr  atrofida  shakllana  boshlaganini, 
Ozarbayjon  yozma  adabiyoti  14-15-asrlarda  paydo  bo'lganligini  qayd 
etishadi.
Keyinchalik  ozarbayjon  xalqining  tarkibiga  kirgan  o'g'uz 
qabilalarining  yozma  epik  yodgorligi  qahramonlik  eposidir Dede 
Korkud,	
 Markaziy  Osiyoda  paydo  bo'lgan,  lekin  nihoyat  Ozarbayjon 
hududida shakllangan. IX asrdan boshlab shakllangan dostonning umumiy 
qabul qilingan matni faqat XV asrda tuzilgan.                   12  -asrda  Yaqin  va  O'rta  Sharq  adabiyotlari,  shuningdek, 
jahon  adabiyotining  kuchli  ta'siri  ostida  rivojlangan  Ozarbayjon 
adabiyotida, umuman, she'riy maktabning shakllanishi yakunlandi 
va  shunday  etakchi  siymolarning  nomlari  tugadi.  she'riyat 
maydonida  Xaqoniy,  Shirvaniy,  Nizomiy  Ganjaviylar  chaqnab 
turganidek.
XII  asrda,  saroy  ijodkorligi  sharoitida,  Shirvanshohlar  va 
Atabeks  davlatlari  hukmdorlarining  homiyligi  davrida  shoirlar 
Abul-ula  Ganjaviy  (1096-1159),  Mexseti  Ganjaviy  (1089-1183), 
Xagoniy  Shirvoniy.  (1126-1199),  Feleki  Shirvaniy  (1126-1160), 
Mujaraddin  Beylagani  (?  -1190),  Izzaddin  Shirvoniy  (?  -?), 
Kimning  asarlari  bugungi  kunda  ham  badiiy  -estetik  ahamiyatini 
yo'qotmagan.                   Nizomiy Ganjaviy uning o'lmas 
"	
  Besh "- beshta she'rda:"	  Sirlar 
xazinasi «, «	
  Xosrov va Shirin «, «	  Layli 
va Majnun «, «	
  Etti go'zallik «, «	  Ismning 
nomi "- jahon adabiyotiga yangi she'riy 
ovoz, yangi ruh kiritildi. Nizomiy 
ijodining o'lmasligini ta'minlagan 
sabablardan biri shundaki, u ijtimoiy 
muammolarni qo'yishga va ularni hal 
qilish yo'llarini ko'rsatishga qodir edi.                    Ijodkorlikning  buyukligi Nizomiy,	 Keyingi  asrlarda 
ideallar ma'naviyati ozarbayjon adabiyotiga kuchli turtki berdi 
va  daho  shoir  belgilagan  gumanistik  va  demokratik  tamoyillar 
nafaqat  Ozarbayjon,  balki  Yaqin  va  O'rta  Sharq  adabiyotida 
ham  gumanistik  motivlarning  tarqalishiga  yordam  berdi. 
shuningdek, bir qator G'arb davlatlari.                   Ozarbayjon she'riyatining 
rivojlanishida XIV-XV 
asrlarda yashaganlar 
muhim rol 
o'ynagan Imadaddin 
Nasimiy, Suriyaning Halab 
shahrida shahid bo'lgan.                    O'sha  davrda  Ozarbayjon  hududida  yashagan  mualliflar 
orasida  Safaviylar  sulolasining  asoschisi  Shohni  ham  alohida 
qayd  etish  lozim. Ismoil  I,	 she'riy  taxallusi  ostida  yozgan, 
"Dakhname"  ("O'n  harf")  she'ri  muallifi.  "Shoirlar  shohi"  deb 
atalgan Habibi o'z saroyida yashagan.
XVII-XVIII  asrlarda  Eron  Ozarbayjonida  ular 
yozadilar	
 Sohib  Tabriziy,  Govsi  Tabriziy,  Muhammad  Omoniy, 
Tarzi  Afshar  va  Tasir  Tabriziy...  Shoir  Mesixadan  ozarbayjon 
tilida  yaratilgan  o'rta  asrlar  she'riyatining  eng  yaxshi  romantik 
she'rlaridan biri bo'lgan "Varga va Gulsha" she'ri keldi.                   Ozarbayjon  adabiyotida  realizmning  asoschisi  Qorabog 
'xoni  saroyida  shoir  va  vazir  bo'lgan Molla  Panah  Vagif... 
Uning  she'riyatining  asosiy  mavzusi  insonning  sevgisi  va 
ma'naviy  go'zalligi  edi.  Vagif  ijodi  xalq  she'riyatiga  sezilarli 
ta'sir  ko'rsatdi  -  goshma  yozma  she'riyatda  keng  qo'llanila 
boshladi.  Yana  bir  shoir,	
 Molla  Veli  Vidadi,  Vogifning  yaqin 
do'sti  bo'lgan,  o'z  asarlarida  halollik,  jasorat,  donolik  va  aql 
kuchini  ulug'lagan,  ichki  urushlar  va  feodal  vahshiyliklarini 
tanqid  qilgan.  Uning  pessimistik  his  -tuyg'ulari  "Turnalar", 
"Shoir  Vaqifga  xabarlar",  "Sen  yig'laysan"  kabi  she'rlarda 
aks etadi.                   19-asrda Ozarbayjon hududi Rossiya imperiyasi tarkibiga 
kirdi,  bu  mahalliy  aholini  fors  urf-odatlaridan  uzoqlashtirdi  va 
uni rus-yevropaliklarga tanishtirdi.
Bu  davrda  Gasim-bey  Zokir,  Seid  Abulgosim  Nebatiy, 
Seyid  Azim  Shirvaniy,  Xurshidbanu  Natavan,  Abbosgulu  Oga 
Bokixonov,  Mirzo  Shofi  Vazex,  Ismoil-Bey  Gutkashinli,  Jalil 
Məmmədqulizoda  ijod  qilar  edilar.  Sulton  Majid  Ganizoda  bir 
qancha  nasriy  asarlar  muallifi  edi.  U  "O'qituvchilar  g'ururi" 
publitsistik  hikoyasiga,  "Kelinlar  marjonini"  osib  qo'yishga, 
"Allohning devoni", "Qurbon Bayrami" va boshqa hikoyalarga 
egalik qiladi.                   1927  yil  iyun  oyida  Ozarbayjon  proletar  yozuvchilar 
uyushmasi  tuzildi,  1932  yilda  tugatildi.  Shu  yili  Ozarbayjon 
Yozuvchilar  uyushmasi  tashkil  etilgan.  Stalindan  keyingi 
davrda  shoirlar  Ali  Kerim,  Xalil  Rza,  Jobir  Novruz,  Mamed 
Araz,  Fikret  Go'ja,  Fikret  Sodiq,  Alekper  Salaxzoda,  Iso 
Ismayilzoda,  Sobir  Rustamxonli,  Famil  Mexti,  Tofig  Bayram, 
Orif  Abdulgusyu,  Ilya  Yagub,  Chingiz  Aliog'lu,  Nusrat 
Kesemenli, Zalimxon Yoqub, Ramiz Rovshan va boshqalar.                                      Zamonaviy  Ozarbayjon  yozuvchilari  orasida  eng  mashhuri 
ssenariy muallifi Rustam Ibrohimbekov	 va detektiv romanlarning 
muallifi	
 Chingiz  Abdullaev.	 She'riyatni  mashhur  shoirlar 
Nariman  Hasanzadə,  Xalil  Rza,  Sobir  Novruz,  Vogif  Samedog'lu, 
Nusrat  Kesemenli,  Ramiz  Rovshan,  Hamlet  Isaxonli,  Zalimxon 
Yoqub  va  boshqalar  ifodalaydilar.  Qorabog  'urushi  zamonaviy 
ozarbayjon  adabiyotida  o'z  xatolarini  qoldirdi:  yozuvchilar 
kabi.	
 Gunel  Anarjik	 qochqinlar  taqdiri,  yo'qolgan  Shushani 
sog'inish va urush shafqatsizligi mavzulariga murojaat qildi.                   Sobiq jurnalist, ayniqsa, Ozarbayjonning 
zamonaviy yozuvchilari orasida 
mashhur Elchin Safarli.	 Muallif rus tilida 
yozadi, Sharq madaniyati, hayoti va urf -
odatlari haqida ruslarga tushunarli tilda 
hikoya qiladi. Safarli "ikkinchi Orxan 
Pamuk" shuhratini birinchi kitobi - 
"Bosforning shirin tuzi" chiqqanidan so'ng 
darhol qo'lga kiritdi.

Ozarbayjon adabiyoti

Reja: Ozarbayjon adabiyoti Ozarbayjinning mashhur adiblari

Ozarbayjon tili turkiy tillarning o'g'uzlar kichik guruhiga kiradi. Bu til mintaqada XI-XII asrlarda O'rta Osiyodan turkiyzabon qabilalar kelishi bilan paydo bo'lgan va asta-sekin hozirgi holatiga qadar rivojlangan. TSB ("Buyuk Sovet Entsiklopediyasi") ma'lumotlariga ko'ra, adabiy ozarbayjon tili 11 -asrdan shakllana boshladi. Biroq, ba'zi tadqiqotchilar adabiy til 13-asr atrofida shakllana boshlaganini, Ozarbayjon yozma adabiyoti 14-15-asrlarda paydo bo'lganligini qayd etishadi. Keyinchalik ozarbayjon xalqining tarkibiga kirgan o'g'uz qabilalarining yozma epik yodgorligi qahramonlik eposidir Dede Korkud, Markaziy Osiyoda paydo bo'lgan, lekin nihoyat Ozarbayjon hududida shakllangan. IX asrdan boshlab shakllangan dostonning umumiy qabul qilingan matni faqat XV asrda tuzilgan.

12 -asrda Yaqin va O'rta Sharq adabiyotlari, shuningdek, jahon adabiyotining kuchli ta'siri ostida rivojlangan Ozarbayjon adabiyotida, umuman, she'riy maktabning shakllanishi yakunlandi va shunday etakchi siymolarning nomlari tugadi. she'riyat maydonida Xaqoniy, Shirvaniy, Nizomiy Ganjaviylar chaqnab turganidek. XII asrda, saroy ijodkorligi sharoitida, Shirvanshohlar va Atabeks davlatlari hukmdorlarining homiyligi davrida shoirlar Abul-ula Ganjaviy (1096-1159), Mexseti Ganjaviy (1089-1183), Xagoniy Shirvoniy. (1126-1199), Feleki Shirvaniy (1126-1160), Mujaraddin Beylagani (? -1190), Izzaddin Shirvoniy (? -?), Kimning asarlari bugungi kunda ham badiiy -estetik ahamiyatini yo'qotmagan.

Nizomiy Ganjaviy uning o'lmas " Besh "- beshta she'rda:" Sirlar xazinasi «, « Xosrov va Shirin «, « Layli va Majnun «, « Etti go'zallik «, « Ismning nomi "- jahon adabiyotiga yangi she'riy ovoz, yangi ruh kiritildi. Nizomiy ijodining o'lmasligini ta'minlagan sabablardan biri shundaki, u ijtimoiy muammolarni qo'yishga va ularni hal qilish yo'llarini ko'rsatishga qodir edi.