logo

Yosh davrlari psixologiyasi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1658.1728515625 KB
M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi Reja:
1. Yosh davrlari klassifikasiyasi
2. Har bir yosh davrining o’zigaxos psixologik 
rivojlanishi
3. Yosh davrlari krizislari va psixologik o’zgarishlar
4.  O’smirlik davri psixologiyasi .
5. Akseleratsiya nazariyalari .
6. Tarbiyasi qiyin o‘smirlar    
«Farzandlar ingizni ilm va odobini, o’zingizning ilm va odobingiz 
 bilan cheklamang, ularni kelgusi zamon uchun t ayyorlang, 
chunki ular sizning zamonangizga t egishli emas, ular  kelgusi 
odamlardir ».

(AFLOTUN)

Yosh psixologiyasi muammolarini izchil va atroflicha, 
muayyan yo’nalishda o’rganish maqsadida o’tgan allomalarmizning 
asaralarida yoritilgan  shax sning psix ik holat i rivojlanishi va 
ijt imoiy hayot  o’zgarishlari jarayonida ruhiy holat ining 
t araqqiyot i  to’g’risida qimmatli fikrlar bildirilgan, jumladan ushbu 
masalalar to’rt xil manbada yoritilganligi bizgacha ma’lum: 

1. xalq ijodiyoti: - rivoyatlar, maqollar, matallar va masallar;

2. maxsus ijodkor kishilar (hukmdorlar) muayyan shaxsga 
bag’ishlab yozgan o’git- nasixatlar va hikoyatlar;

3. – qomusiy, O’rta Osiyo ilmiy nazariy qarashlarida;

4. turli davrlarda ijod qilgan shoir va yozuvchilar ijodida o’z aksini 
topgan.  M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
1. Yosh davrlari klassifikasiyasi 
Davrlarga bo’lishga qaratilgan klassifikasiyalarning o’zi ham 
ikki turli bo’ladi: juz’iy (alohida davrlarni yana qo’shimcha 
davrlarga bo’lish – “davrlar ichidagi davrlar”) va umumiy 
(inson umrining barcha bosqichlarini o’z ichiga olgan). 
Masalan, juz’iy klassifikasiyaga Shveysariyalik psixolog J.Piaje 
(1896-1980) insonning kamol topishini bir necha davrlarga 
ajratib o’rganishni tavsiya qiladi:

1. Bola – tashqi muhit – ma’lumotlarni qayta ishlash.

2. Tafakkur: a) ijtimoiy davrgacha; b) ijtimioiy davr.

3. Intellekt: a) sensomotor – 2 yoshgacha; b) operasional 
davrgacha – 2-7 (8); v) yaqqol davri – 7 (8) – 11 (12)yoshgacha; g) 
rasman (formal) operasiya davri – 11 (12) – 15 yoshgacha.bu 
davrda bola nafaqat bevosita ko’rib turgan narsasi, balki 
mavhum tushunchalar va so’zlar vositasida ham fikr yurita 
oladi. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
2. Har bir yosh davrining o’zigaxos psixologik rivojlanishi Yosh davrlari Erkaklarda Ayollarda
Chaqaloqlik 1-10 kun 1-10 kun
E m izaklik davri  10 kundan 1 yoshgacha 10 kundan 1 yoshgacha
Ilk bolalik 1-2 yosh 1-2 yosh
Bolalikning 1- davri 3-7 yosh 3-7 yosh
Bolalikning 2-davri 8-12 yosh 8-11 yosh
O’smirlik davri 13-16 yosh 12-15 yosh
O’spirinlik davri 17-21 yosh 16-20 yosh
O’rta yetuklik davri:    
Birinchi bosqich 22-35 yosh 21-35 yosh
Ikkinchi bosqich 36-60 yosh 36-55 yosh
Keksalik davri 61-75 yosh 56-75 yosh
Qarilik davri 76-90 yosh 76-90 yosh
Uzoq umr ko’ruvchilar 90 yoshdan ortiq 90 yoshdan ortiqM avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
3. Yosh davrlari krizislari va psixologik o’zgarishlar 
Taraqqiyot yosh davrlarga bo’lishda o’ziga xos 
klassifikasiyalar ham bor. Masalan, E.Eriksonda shaxs 
“Men”ning rivojlanish bosqichlariga tayangan 
klassifaksiyasi ham mavjud bo’lib, unda har bir 
taraqqiyot davrida alohida ahamiyat kasb etadigan 
sifatlar ham salbiy jihatdan ajratilgan.

1-bosqich (ishonch-ishonchsizlik) – bu hayotning 1-yili.

2-bosqich (mustaqillik va qat’iyatsizlik) – 2-3 yoshlar.

3-bosqich (tadbirkorlik va gunoh hissi) – 4-5 yoshlar.

4-bosqich (chaqaloqlik va yetishmovchilik) – 6-11 
yoshlar.

5-bosqich (shaxs identifikasiyasi va rollarning 
chalkkashligi) – 12-18 yoshlar.

6-bosqich (yaqinlik va yolg’izlik) – keksalik.

7-bosqich (umuminsoniylik va o’ziga berilish) – yetuklik 
davri.

8-bosqich (yaxlitlik va ishonchsizlik) – keksalik.  M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
3. Yosh davrlari krizislari va psixologik o’zgarishlar 
O‘ smirlik davri 10–11, 14–15 yoshni tashkil etadi. K o‘ pchilik 
o‘q uvchilarda  o‘ smirlik yoshiga  o‘ tish asosan 5–sinfdan 
boshlanadi. «Endi u bola emas–u,  h ali katta  h am emas»-bu 
formula  o‘ smirlik davri xarakterini bildiradi. Bu yoshda  o‘ smir 
rivojida keskin  o‘ zgarishlar r o‘ y bera boshlaydi. Bu  o‘ zgarishlar 
fiziologik,  h amda psixologik  o‘ zgarishlardir. Fiziologik  o‘ zgarish 
jinsiy etilishning boshlanishi va bu bilan bo g‘ li q  ravishda 
tanadagi barcha a ’ zolarning mukammal rivojlanishi va  o‘ sishi, 
xujayra va organizm tuzilmalarining  q aytadan shakllana 
boshlashidir. Organizmdagi  o‘ zgarishlar bevosita  o‘ smir endokrin 
sistemasining  o‘ zgarishlari bilan bo g‘ li q dir. Bu davrda ichki 
sekretsiya bezlaridan biri gipofez bezining funksiyasi faollashadi. 
Uning faoliyati organizm t o‘q imalarining  o‘ sishi va mu h im ichki  
sekretsiya bezlarining ( q al q onsimon bez, buyrak  o‘ sishi va jinsiy 
bezlar) ishlashini kuchaytiradi. Natijada b o‘ y  o‘ sishi tezlashidi, 
jinsiy balo g‘ atga etish (jinsiy organlarning rivojlanishi, ikkilamchi 
jinsiy bezlarning paydo b o‘ lishi) amalga oshadi. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
4. O’smirlik davri psixologiyasi . 
O‘ smirlik krizisi  Bu davrga kelib bola organizmi jadillik bilan va 
nomuttanosib usadi.  Bu o‘sish ba’zan bolaning o‘ziga emonrok  xis 
qilishga va ayrim fiziologik kasalliklarni kelib chiqarishga sabab 
bo‘lishi mumkin.  Bu xolatlarning barchasi bolani tashvishga soladi va 
uning asabiylashiga olib keladi. Uzini katta bulib uzgartiraetganini xis 
kilgan usmirda endi kattalar xa yo ti bilan yashash extieji yuzaga kela 
boshlaydi. 

O‘ smirlar ning int elekt ual rivojlanishi.

Nut q ning  rivojlanishi. O‘ smirlik davrida nut q ning rivojlanishi bir 
tomondan s o‘ z boyligining oshishi  h isobiga b o‘ lsa, ikkinchi tomondan 
tabiy va jamiyatdagi narsa, vo q ea va xodisalarning mazmun mo h iyatini 
anglashlari  h isobiga b o‘ ladi. Bu davrda  o‘ smir til yordamida atrof –
borli q ni aks etirilishi bilan bir  q atorda inson dunyo  q arashini  h am 
belgilab berish mumkinligini  h is  q ila boshlaydi. Aynan  o‘ smirlik 
davridan boshlab inson aynan nut q  bilish jarayonlarining rivojlanishini 
belgilab berishini tushuna boshlaydi.  O‘ smirni k o‘ pincha muomilada 
s o‘ zlarni ishlatish  q oidalari – « Q anday  q ilib t o‘g‘ ri yozish kerak?», 
« Q anday  q ilib yaxshiro q  aytish mumkin?» kabi savollar juda  q izi q tiradiM avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
4. O’smirlik davri psixologiyasi . 

Tafakkurning  rivojlanishi.

O‘ smirlik davrida nazariy tafakkur yu q ori a h amiyatga ega b o‘ la 
boshlaydi. CHunki bu davrdagi  o‘q uvchilar atrof olamdagi bo g‘ lanishlar 
mazmunini maksimal darajada bilishga xarakat  q iladilar.

Di qq at, x otiraning rivojlanishi.     O‘ smirlik davrida di qq at, xotira 
tasavvur t o‘ la mustaqillik kasb etib, endi  o‘ smir ularni  o‘ z ifodasiga k o‘ ra 
bosh q ara oladigan b o‘ ladi. Bu davrda  q aysi etakchi fuksiya (di qq atmi, 
xotirami yoki tasavvur) ustunlik  q ilayotgani ya qq ol namoyon b o‘ lib,  h ar 
bir  o‘ smir  o‘ zi uchun axamiyatliro q  b щ lgan fuksiyani e ’ tiborga olish 
imkoniyatiga ega b o‘ ladi.

O‘ smirlik davrida shax sning shakllanishi.

Jinsiy etilishi  o‘ smirning bu  yo shdagi xul q  atvoriga asosiy biologik vosita 
sifatida ta’sir  o‘ tkazadi. Lekin bu bevosita ta’sirdir. Sotsial omillar esa 
q uyidagilardir: kichik maktab  yo shdan  o‘ rta maktabga  o‘ tish ya’ni yakka 
o‘q ituvchi raxbarligidan kupchilik  o‘q ituvchilar tasarufiga  o‘ tish va 
mulo q otdagi  o‘ zgarishlar ijtimoiy foydali ishlarni kengaytirib borish 
mustakil va amaliy ishlarni k o‘ pro q  bajarish shu bilan birga bolani 
oiladagi urni xam uzgaradi. Mavzu: Yosh davrlari psixologiyasi
4. O’smirlik davri psixologiyasi. 
O‘ smir lik psix ik  r ivojlanishdagi yangilanishlar

O‘smirlik davrida asosan bilish jarayonlari yuqori 
darajada rivojlanadi. Bu yillarda o‘smirlarga xayot 
davomida kerak bo‘ladigan asosiy shaxsiy va 
tadbirkorlik xususiyatlari ochiq ko‘rina boshlaydi. 
Xotira mexanik xotira darajasidan mantiqiy xotira 
darajasiga ko‘tariladi. Nutq asosan yuqori darajada 
rivojlangan, xilma-xil  va boy tafakkur esa o‘zining 
barcha ko‘rinishlari: xarakatli, obrazli, mantiqiy 
darajasida rivojlanadi. O‘smirliarni endi turli 
amaliyot va aqliy faoliyatlarga o‘rgatish mumkin. 
SHuningdek, bu davrda umumiy va maxsus 
layoqatlar shakllanadi va rivojlanadi. Mavzu: Yosh davrlari psixologiyasi
4. O’smirlik davri psixologiyasi. 
O‘smirlik inson shaxsining kamol topishida alohida o‘rin 
egallaydi. U inson kamolotining muhim bosqichi 
hisoblanadi. O‘smirlik davrida g‘oyat katta axamiyatga 
ega bo‘lgan psixologik o‘zgarishlar ro‘y bepadi, bolaning 
muayyan ijtimoiy turmush sharoitida keyingi kamol 
topishi uchun zarur ta’lim-tarbiya ta’sirida barqaror, 
mustahkam iz qoldiruvchi, ijobiy xislatlar namoyon 
bo‘ladi. Tadrijiy ravishda izchil vujudga kelayotgan 
psixik o‘zgarishlar, shakllanayotgan fazilatlar va 
shaxsning o‘sishi, avvalo, mazkur yoshdagi o‘g‘il-qizlar 
faoliyatlarining (etakchi va yordamchi faoliyat turlari: 
o‘qish, mehnat va o‘yin kabilar nazarda tutiladi) 
xususiyatiga bevosita bog‘liqdir. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
G eliogen nazar iyasi.  

Ushbu nazariya 1936 yilda chet el olimlari tomonidan yaratilgan 
bo‘lib, uning asosiymohiyati akseleratsiya hodisasi quyosh 
nurining bevosita ta’siri bilan vujudga keladi, degan g‘oyadan 
iboratdir. Bu g‘oya tarafdorlarining fikricha, bolalar ko‘p vaqt 
oftobda bo‘lishi natijasida ularning o‘sishida tezlashish, ya’ni 
akseleratsiya ro‘y beradi, chunki quyosh nuri organizmni zarur 
elementlar, moddalar, oziqalar bilan ta’minlaydi. Ammo hozirgi 
davrda aksele ratsiya hodisasi janubiy (quyosh nurlari serob) 
mamlakatlarda shimoliy jo‘g‘rofiy kenglikka joylashgan 
mamlakatlarda ham bir tekis ro‘y bermoqda. Ikkinchi tomondan, 
shahar muhitidagi qizlar va o‘g‘il bolalar qishloq bolalariga 
qaraganda tezroq voyaga etishi ko‘rilmoqda, vaholanki, qishloq 
odamlari quyosh nurida ko‘proq toblanadilar. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
G et eroziya nazar iyasi.  

O‘n to‘qqizinchi asr oxiri yigirmanchi asr boshlaridan 
buyon ijtimoiy hayotda ,  turmushda keskin o‘zgarishlar 
sodir bo‘lgani insonlar o‘rtasidagi ijtimoiy, diniy, milliy, 
irqiy tafovutlarning kamayishiga olib keldi. Turli 
millat vakillarining aralash nikohga kira boshlagani 
bunga yorqin misoldir. Diniy e’tiqodlar, irqiy farqlar, 
etnik va milliy xususiyatlar, xarakter, an’analar, urf-
odatlar, marosimlar, rasm-rusum va hokazolar aralash 
nikohga hech qanday to‘siq bo‘la olmadi. Hayot tarzi 
har xil mamlakatlarning xalqlariga xos xususiyatlar 
ham aralash nikohni to‘xtata olmadi. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
Ur banizat siya nazar iyasi.  

Jamiyat rivojlanishida shaharlarning roli ortishi bu 
nazariyaga asos qilib olingan. O‘n to‘qqizinchi 
asrning o‘rtalaridan boshlab, qishloq aholisining 
shaharga ko‘chishi (voqelik tariqasida) avj oldi, ya’ni 
aholi orasida migratsiya yoki ur banizatsiya hodisasi 
yuzaga keldi. SHaharning turmush tarzi, o‘ziga xos 
xususiyatlari, axborot tarmoqlarining kengligi, 
madaniyat darajasi, fan-texnika, transport, maishiy 
xizmat kabi omillar bolalarning aqliy, axloqiy, jinsiy 
jihatdan ertaroq voyaga etishi uchun zarur shart-
sharoitlar yaratdi. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
Nut rit iv nazar iya.  

Bu g‘oyaning tub mohiyati shuki, o‘sishdagi jadallashish 
(akseleratsiya) odamlarning ovqatlanishi yaxshilanishi, 
iste’mol qilinayotgan ozuqalarda darmondorilar 
miqdorining ko‘payishi sababli vujudga keladi. Ushbu 
g‘oya namoyandalarining fikricha, V-6, V-12   
darmondorilari va foliev kislotasini odamlar ko‘proq 
iste’mol qilishi mazkur holat namoyon bo‘lishining asosiy 
omili emish. Tabiiyki, inson o‘sishining jadallashuvida 
darmondorilar ma’lum darajada ijobiy ta’sir etishi 
mumkin, lekin mazkur omillarning o‘zi akseleratsiya 
uchun muhim va yagona negiz bo‘la olmaydi. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
Nurlanish nazariyasi .  

Bu nazariya namoyandalarining fikricha, er yuzida 
rentgen qurilmalarining ko‘payishi, atom, vodorod va 
neytron   bombalarining portlashi natijasida insonda 
radioaktiv moddalar, radiatsiya nurlanishi darajasining 
sezilarli darajada ortishiga olib keladi. Er kurrasiga 
tarqalgan zaryadlar bilan inson organizmining nurlanishi 
o‘sishni kuchaytiradi, ya’ni akseleratsiya jarayoni yuzaga 
keladi. SHuning uchun bu nazariyaning himoyachilari 
turli xususiyatga ega bo‘lgan nurlarning aniq dozasi 
organizmga ta’sir etishi, tarqalishi emirilishga sabab 
bo‘lmasa, insonning jismoniy o‘sishi jadallashishi uchun 
imkoniyat   yaratar emish.  M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
Ijt imoiy shar oit ning yax shilanishi nazar iyasi.  

YAshash sharoitlarining yaxshilanib borishi, keng ko‘lamda 
sanitariya va gigiena   tadbirlarining amalga oshirilishi, 
ovqatlanish sifatining ortishi, ota-onadan farzandga nasliy 
belgilarning (genlarning) bir tekis o‘tishi kabi omillar 
akseleratsiya jarayonini tezlashtiradi, degan fikr qator 
mamlakatlardagi tadqiqotchilar orasida keng tarqalgan. Ularning 
talqinicha, turmush sharoitining yaxshilanishi, qulayliklar 
yaratilishi turli imkoniyatlarning ishga solinishi uchun tabiiy 
zamin tayyorlashi mumkin. Lekin mazkur nazariya amaliy 
ma’lumotlarni to‘liq, atroflicha ifodalashni taqozo etadi. SHuning 
uchun ushbu nazariyada masalaga har tomonlama yondashish 
yaqqol ko‘zga tashlanadi. Agar ijtimoiy sharoit chuqur va ilmiy 
jihatdan yoritib berilsa, uning ta’sir kuchi yanada ortishi mumkin M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
Ijt imoiy ak selerat siya nazar iyasi. 

Bu ilmiy nazariyaning asoschilaridan biri, yirik fiziolog olim 
A.A.Markosyandir. Uning ta’riflashicha, hozirgi kishilardagi 
bilimlar hajmini yigirmanchi asr yarmidagi kishilarning bilimlari 
hajmiga taqqoslash orqali bolalardagi o‘sish jarayonini aniqlash 
ijtimoiy ak seleratsiya deyiladi. Bolalardagi akseleratsiyaning 
sababi: birinchidan, ota-onalarning umumiy saviyasi. yuksalgani, 
umumiy o‘rta ta’limning amalga oshgani; ikkinchidan, ijtimoiy 
turmushda axborot vositalari tarmog‘ining kengaygani, ya’ni 
radio, televizor, teatr, kino, konsert zallari, madaniyat markazlari, 
o‘quvchilar saroylari va uylari, yosh texniklar va tabiatshunoslar 
stansiyalarining, ulardagi ishtirokchilarning ko‘paygani; 
uchinchidan, kitob, jurnal, mahalliy matbuot ko‘lami va sifatining 
o‘zgarishi, informatika ko‘lami kengayishi, internet tarmog‘i jadal 
o‘sishi va hokazolardir. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
5. Akseleratsiya nazariyalari . 
O‘qituvchilar jamoasi har qancha urinishidan qat’i 
nazar, ta’lim jarayonida tarbiyasi qiyin o‘smirlar ham 
uchrab turadi. Hozirgi davrda, bunday o‘quvchilar 
bilan yakkama-yakka ishlash usuli yaratilgan, fe’l-
atvordagi nuqsonlarning xatti-harakati 
nosog‘lomligining oldini olish va tuzatish yo‘llari ilmiy 
asosda ishlab chiqilgan. Tadqiqotlarning ko‘rsatishicha, 
tar biyasi qiyin; injiq, xulqi salbiy bolalarning kelib 
chiqishining ijtimoiy sabablaridan tashqari, peda	
 gogik 
va psixologik sabablari ham mavjud.  O‘quvchilarda 
nojo‘ya xatti-harakatlar paydo bo‘lishining sabablari va 
turtkilari har xildir. Qonunni buzishi yoki qoidaga xilof 
ish qilishni darajasiga qarab tarbiyasi qiyin o‘smirlar 
jinoiy qonunbuzar va oddiy qoidabuzar (tartibbuzar) 
guruhlarga ajratiladi. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi
6. Tarbiyasi qiyin o‘smirlar 
Tarbiyasi qiyin o‘smirlarning xatti-harakatlarini ijobiy 
yo‘nalishga burib yuborish uchun ularda mas’uliyat, 
g‘urur, javobgarlik, ishonch kabi yuksak hislarni tarkib 
toptirish lozim. Buning uchun ularga yoshi, kuchi, 
qobiliyati va qiziqishlarini hisobga olib, topshiriqlar 
berish ayni muddaodir. Ularga kichik jamoani, sport 
seksiyasini, tirik burchakni boshqarish vazifasini 
ishonib topshirish natijasida salbiy fe’l-atvorlarini 
kamaytirish mumkin. Ularni o‘zlari qiziqqan 
to‘garaklarga jalb qilish orqali o‘qishga salbiy 
munosabatlari asta-sekin yo‘qotib boriladi. SHaxsning 
biologik o‘sishidagi nuqsonlar, sezgi organlarining 
kamchiliklari, o‘qishga salbiy ta’sir etuvchi oliy nerv 
faoliyati va temperamentdagi qusurlar tarbiyasi 
qiyinlarni keltirib chiqaradi.  Mavzu: Yosh davrlari psixologiyasi
6. Tarbiyasi qiyin o‘smirlar 
FOY DALANILG AN ADABIYOTLAR  RO’Y X ATI

1.O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim tog’risida”gi Qonuni 
Toshkent 2020 y

2. O’zbekiston Respublikasi “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” 
//Barkamol

avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. – T.:  Sharq  
nashriyot-matbaa

konserni, 1997. – 31-61-b.

3. To’laganova G.K. “Tarbiyasi qiyin uslubiy psixologiyasi” .

4. Nimatova Z.T. “Psixologik xizmat” O’zMCH 2005 y.

5. “Mustahkam oila yili” Davlat dasturi. 2012 yil. Xalq so’zi  gazetasi

6.G’oziyev E.G. Muomala psixologiyasi. T-2001.

7.Abduraxmonov F. Davletshin M.G. «Odamlar bilan qanday 
muloqotga kirishish va yondashish kerak» Toshkent.1996 y.

8.Davletshin M.G. Zamonaviy maktab o`qituvchisi psixologiya. T., 
1998

9.Davlyetshin M.G. va boshqalar. «Yosh davrlar va pedagogika 
psixologiya». O'quv myetodik qo'llanma TDPU. 2004.

M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi

Reja: 1. Yosh davrlari klassifikasiyasi 2. Har bir yosh davrining o’zigaxos psixologik rivojlanishi 3. Yosh davrlari krizislari va psixologik o’zgarishlar 4. O’smirlik davri psixologiyasi . 5. Akseleratsiya nazariyalari . 6. Tarbiyasi qiyin o‘smirlar

 «Farzandlar ingizni ilm va odobini, o’zingizning ilm va odobingiz bilan cheklamang, ularni kelgusi zamon uchun t ayyorlang, chunki ular sizning zamonangizga t egishli emas, ular kelgusi odamlardir ».  (AFLOTUN)  Yosh psixologiyasi muammolarini izchil va atroflicha, muayyan yo’nalishda o’rganish maqsadida o’tgan allomalarmizning asaralarida yoritilgan shax sning psix ik holat i rivojlanishi va ijt imoiy hayot o’zgarishlari jarayonida ruhiy holat ining t araqqiyot i to’g’risida qimmatli fikrlar bildirilgan, jumladan ushbu masalalar to’rt xil manbada yoritilganligi bizgacha ma’lum:  1. xalq ijodiyoti: - rivoyatlar, maqollar, matallar va masallar;  2. maxsus ijodkor kishilar (hukmdorlar) muayyan shaxsga bag’ishlab yozgan o’git- nasixatlar va hikoyatlar;  3. – qomusiy, O’rta Osiyo ilmiy nazariy qarashlarida;  4. turli davrlarda ijod qilgan shoir va yozuvchilar ijodida o’z aksini topgan. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi 1. Yosh davrlari klassifikasiyasi

 Davrlarga bo’lishga qaratilgan klassifikasiyalarning o’zi ham ikki turli bo’ladi: juz’iy (alohida davrlarni yana qo’shimcha davrlarga bo’lish – “davrlar ichidagi davrlar”) va umumiy (inson umrining barcha bosqichlarini o’z ichiga olgan). Masalan, juz’iy klassifikasiyaga Shveysariyalik psixolog J.Piaje (1896-1980) insonning kamol topishini bir necha davrlarga ajratib o’rganishni tavsiya qiladi:  1. Bola – tashqi muhit – ma’lumotlarni qayta ishlash.  2. Tafakkur: a) ijtimoiy davrgacha; b) ijtimioiy davr.  3. Intellekt: a) sensomotor – 2 yoshgacha; b) operasional davrgacha – 2-7 (8); v) yaqqol davri – 7 (8) – 11 (12)yoshgacha; g) rasman (formal) operasiya davri – 11 (12) – 15 yoshgacha.bu davrda bola nafaqat bevosita ko’rib turgan narsasi, balki mavhum tushunchalar va so’zlar vositasida ham fikr yurita oladi. M avzu: Yosh davrlari psixologiyasi 2. Har bir yosh davrining o’zigaxos psixologik rivojlanishi

Yosh davrlari Erkaklarda Ayollarda Chaqaloqlik 1-10 kun 1-10 kun E m izaklik davri 10 kundan 1 yoshgacha 10 kundan 1 yoshgacha Ilk bolalik 1-2 yosh 1-2 yosh Bolalikning 1- davri 3-7 yosh 3-7 yosh Bolalikning 2-davri 8-12 yosh 8-11 yosh O’smirlik davri 13-16 yosh 12-15 yosh O’spirinlik davri 17-21 yosh 16-20 yosh O’rta yetuklik davri: Birinchi bosqich 22-35 yosh 21-35 yosh Ikkinchi bosqich 36-60 yosh 36-55 yosh Keksalik davri 61-75 yosh 56-75 yosh Qarilik davri 76-90 yosh 76-90 yosh Uzoq umr ko’ruvchilar 90 yoshdan ortiq 90 yoshdan ortiqM avzu: Yosh davrlari psixologiyasi 3. Yosh davrlari krizislari va psixologik o’zgarishlar