Yosh davrlarning psixologik xususiyatlari
![Yosh davrlarning
psixologik xususiyatlari](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_1.png)
![MAVZU: MAKTABGACHA YOSH DAVRI
RE JA:
1. Mak t abgacha bolal ik dav omida riv ojlanishni i jt imoiy v aziy at ini o‘zgarishi.
2. O‘y in v a faol iy at ning boshqa t url ari .
3. Kat t alar v a t engdoshlari bilan mul oqot .
4. Mak t abgacha t arbiy a yoshida shaxsini riv ojlanishi.](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_2.png)
![Uch yoshli bolalarga to’g’ri tarbiya berish, ta’sir o’tkazish, ularning harakatlarini
maqsadga muvofiq yo’naltirish orqali ularda mustaqil holda ovqatlanish, kiyinish,
yuvinish, o’z o’rnini yig’ishtirish ko’nikmalarini tarkib toptirishga, ayrim topshiriq va
vazifalarni puxta bajarish malakasini shakllantirishga erishish mumkin.
Maktabgacha yoshga qadar bolalarning psixologik xususiyatlari yuzasidan
mulohaza yuritishda kimning ilmiy tadqiqoti va asari bo’lishidan qat’i nazar, un
da vujudga keladigan xohish, istak hamda niyatning qondirilishi individni kamol
toptirishga, shakllantirishga qaror qilgan kattalar tomonidan amalga oshiriladi va
boshqariladi . Mana shu yosh davrida namoyon bo’ladigan tarbiya jarayonidagi
ayrim qiyinchiliklarning tashqi va ichki alomatlari (belgilari) ham psixologik
tadqiqotlarda va ilmiy-psixologik adabiyotdarda ko’p marta ta’kidlangan bo’lib,
birinchi navbatda o’jarlik, negativizm, qaysarlik, injiqlik kattalar
ning bolalar nazarida
obro’sizlanishi va qadrsizlanishi kabi illatlar bilan bog’liqdir.](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_3.png)
![O’yin faoliyatida bola shaxsida xulq va odob malakalari asta-sekin
shakllantiriladi. O’yin faoliyati va turli o’yinlar bolada irodaviy sifatlarni
takomillashtirishda, his-tuyg’uni boshqarishda yetakchi faoliyat vazifani
o’taydi.](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_4.png)
![O’yin faoliyatini takomillashtiradigan sharoitlarni tadqiq qilgan N.M.Aksarinaning ta’kidlashicha, o’yin o’z-o’zidan vujudga kelmaydi, buning
uchun kamida uchta sharoit mavjud bo’lishi kerak:
a) bolaning ongida uni qurshab turgan voqyelik to’g’risidagi xilma-xil taassurotlar tarkib topishi;
b) har xil ko’rinishdagi o’yinchoqlar va tarbiyaviy ta’sir vositalarining muhayyoligi;
v) bolaning kattalar bilan tez-tez muomala va muloqotga kirishuvi. Bunda kattalarning bolaga bevosita ta’sir ko’rsatish uslubi hal qiluvchi rol
o’ynaydi.](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_5.png)
![](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_6.png)
![Bolani ng psi xik o’sishi da o’y inning ahami y at i
Ko’pchilik psixologlar hamda pedagoglar o’yinning psixologik masalalari bilan bevosita shug’ullanib,
o’yinlarning bolani psixik kamol toptirishdagi ahamiyatiga alohida to’xtalib o’tganlar. Ma’lumki, o’yin bola
uchun voqyelikni aks ettirishdir. Bu voqyelik bolani qurshab turgan voqyelikdan ancha qiziqarlidir.
O’yinning qiziqarliligi uni anglab yetishning osonligidadir. Kattalar hayotida faoliyat, xizmat, yumush
qanday ahamiyatga ega bo’lsa, bola hayotida o’yin ham xuddi shunday ahamiyat kasb etishi mumkin.](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_7.png)
![Katta yoshdagi odamlar, ota−onalar, tarbiyachilar bunday hollarda o’zlarini osoyishta
tutishlari, sharoitga qarab bolaga biroz yon berishlari, ba’zan ularga aytganlarini qildirishlari,
kerakli paytlarda masalani ochiq qoldirishlari lozim, chunki shaxs lararo munosabatning ba’zan
muammoligicha qolishi ham maqsadga muvofiqdir.
Yaxshisi asabiylik vaziyatida bolaning diqqatin i boshqa narsaga (obyektga) jalb qilish, uni
mushkul holatdan chalg’itish ma’qul. Shaxsiy kuzatishlarimizda ayon bo’ldiki, mazkur holat
bolaning ruhiy dunyosiga qattiq ta’sir qiladi, u o’zining nojo’ya qiliqlari kattalarga aslo yoqmayotganini
anglaydi, ichidan chuqur iztirobga tushadi.
Uch yoshli bola jamoat joylarida, ko’pchilik orasida o’zini qay tarzda tutishi kerakligini bilmaydi.
Shuning uchun buni kattalar tushuntirishlari, amaliy ko’rsatmalar berishlari shart. Biroq bu ish
harakat bilan uzviy bog’lanmasa , ko’zlangan natijaga erishish mumkin emas. O’yin faoliyatida
bola shaxsida xulq va odob malakalari asta-sekin shakllantiriladi.](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_8.png)
![E’TIBORIZ UCHUN
RAHMAT](/data/documents/ece08244-7291-4076-9cff-4c0c2041247b/page_9.png)
Yosh davrlarning psixologik xususiyatlari
MAVZU: MAKTABGACHA YOSH DAVRI RE JA: 1. Mak t abgacha bolal ik dav omida riv ojlanishni i jt imoiy v aziy at ini o‘zgarishi. 2. O‘y in v a faol iy at ning boshqa t url ari . 3. Kat t alar v a t engdoshlari bilan mul oqot . 4. Mak t abgacha t arbiy a yoshida shaxsini riv ojlanishi.
Uch yoshli bolalarga to’g’ri tarbiya berish, ta’sir o’tkazish, ularning harakatlarini maqsadga muvofiq yo’naltirish orqali ularda mustaqil holda ovqatlanish, kiyinish, yuvinish, o’z o’rnini yig’ishtirish ko’nikmalarini tarkib toptirishga, ayrim topshiriq va vazifalarni puxta bajarish malakasini shakllantirishga erishish mumkin. Maktabgacha yoshga qadar bolalarning psixologik xususiyatlari yuzasidan mulohaza yuritishda kimning ilmiy tadqiqoti va asari bo’lishidan qat’i nazar, un da vujudga keladigan xohish, istak hamda niyatning qondirilishi individni kamol toptirishga, shakllantirishga qaror qilgan kattalar tomonidan amalga oshiriladi va boshqariladi . Mana shu yosh davrida namoyon bo’ladigan tarbiya jarayonidagi ayrim qiyinchiliklarning tashqi va ichki alomatlari (belgilari) ham psixologik tadqiqotlarda va ilmiy-psixologik adabiyotdarda ko’p marta ta’kidlangan bo’lib, birinchi navbatda o’jarlik, negativizm, qaysarlik, injiqlik kattalar ning bolalar nazarida obro’sizlanishi va qadrsizlanishi kabi illatlar bilan bog’liqdir.
O’yin faoliyatida bola shaxsida xulq va odob malakalari asta-sekin shakllantiriladi. O’yin faoliyati va turli o’yinlar bolada irodaviy sifatlarni takomillashtirishda, his-tuyg’uni boshqarishda yetakchi faoliyat vazifani o’taydi.
O’yin faoliyatini takomillashtiradigan sharoitlarni tadqiq qilgan N.M.Aksarinaning ta’kidlashicha, o’yin o’z-o’zidan vujudga kelmaydi, buning uchun kamida uchta sharoit mavjud bo’lishi kerak: a) bolaning ongida uni qurshab turgan voqyelik to’g’risidagi xilma-xil taassurotlar tarkib topishi; b) har xil ko’rinishdagi o’yinchoqlar va tarbiyaviy ta’sir vositalarining muhayyoligi; v) bolaning kattalar bilan tez-tez muomala va muloqotga kirishuvi. Bunda kattalarning bolaga bevosita ta’sir ko’rsatish uslubi hal qiluvchi rol o’ynaydi.