logo

Yosh davrlarning psixologik xususiyatlari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1556.7978515625 KB
Mavzu:Yosh davrlarning psixologik 
xususiyatlari
•
Reja:
•
1)  Har bir yosh davrining o’ziga xosligi.
•
2) O’smirlik davri psixologiyasi.
•
3) Yosh davrlarida nutq va tafakkurning rivojlanishi.
•
4) Xulosa. Yosh darlariYosh davrlari Erkaklarda Ayollarda
Chaqaloqlik 1-10 kun 1-10 kun
E m izaklik davri  10 kundan 1 yoshgacha 10 kundan 1 yoshgacha
Ilk bolalik 1-2 yosh 1-2 yosh
Bolalikning 1- davri 3-7 yosh 3-7 yosh
Bolalikning 2-davri 8-12 yosh 8-11 yosh Bolalikning 2-davri 8-12 yosh 8-11 yosh
O’smirlik davri 13-16 yosh 12-15 yosh
O’spirinlik davri 17-21 yosh 16-20 yosh
O’rta yetuklik davri:    
Birinchi bosqich 22-35 yosh 21-35 yosh
Ikkinchi bosqich 36-60 yosh 36-55 yosh
Keksalik davri 61-75 yosh 56-75 yosh
Qarilik davri 76-90 yosh 76-90 yosh
Uzoq umr ko’ruvchilar 90 yoshdan ortiq 90 yoshdan ortiq • 1-bosqich (ishonch-ishonchsizlik) – bu hayotning 1-yili.
• 2-bosqich (mustaqillik va qat’iyatsizlik) – 2-3 yoshlar.
• 3-bosqich (tadbirkorlik va gunoh hissi) – 4-5 yoshlar.
• 4-bosqich (chaqaloqlik va yetishmovchilik) – 6-11 yoshlar.
• 5-bosqich (shaxs identifikasiyasi va rollarning chalkkashligi) – 12-18 y  
6-bosqich (yaqinlik va yolg’izlik) – keksalik.
• 7-bosqich (umuminsoniylik va o’ziga berilish) – yetuklik davri.
• 8-bosqich (yaxlitlik va ishonchsizlik) – keksalik.   • 1. Bola 3 oylik davridan 1 yoshgacha zarur ruhiy xususiyatlarni  egallay 
boshlaydi. Muloqatga intiladi, bolalarning tili yoki nutqi qanchalik erta 
chiqsa, imo-ishoralarga tez ko’nika boshlaydi. Qancha tez muloqotga  
kirishsak, shuncha tez, rivojlanadi. Muloqot qancha kam bo’lsa, 
bolaning o’sishi sust kechadi.
• 2.  Ikki yoshdan bola tub ma’noda so’zlashish malakasini to’la  
egallaydi. Shu yoshdan odob-axloq qoidalarini o’rgatish zarur. Ayni 
chog’da bolani ozodlikka sarishtalikka o’rgatish ijodiy natija beradi. Bu 
yoshda  o’jarlik alomatlari paydo bo’ladi, sababi esa ruxiy dunyosida 
ro’y berayotgan  o’zgarishlardir. «Men o’zim» degan tushuncha ustunlik 
qiladi. Irodasi o’sa boshlaydi. Maqtov va olqishga ehtiyoj tug’iladi. •
3. Uch yoshdan bola serg’ayrat, tinib-tinchimas bo’ladi, irodasi, 
diqqat, xotirasi o’sa boshlaydi. Bola organizmi jadal suratlar 
bilan o’sishi  boshlaydi. Muloqotda ota-ona bilan bola 
o’rtasidagi keskin  kelishmovchiliklar boshlanadi. 
Kuzatuvchanlik, bilimga intilish kuchli  bo’ladi. • 4. To’rt yoshdan bola  mustaqillikka intila boshlaydi. 
Ovqatlanish, kiyinish vujudga keladi. Xotira, diqqat iroda, 
idrok o’sadi, tafakkur qila boshlaydi.
• 5. Besh yoshdan bolaning ruhiy xususiyati, jarayon va xolatlari 
o’sib kelayotganligi (diqqat, iroda, idrok, xotira, tafakkur) 
sababli o’z xulq-atvorini idora qilish, bilimlarni egallash 
malakasini shakllantirish                                                                       
                            •
.  Bola olti yoshga tulganda o’sish tezlashib, u ko’proq bo’yiga 
o’sadi, kiyim tanlashga e’tibor beradi, ishchanlik qobiliyati 
o’sadi. Ish qurollaridan foydalanish, uquvi paydo bo’ladi. 
Javobgarlik xissi paydo bo’ladi. Bu yoshda nutq jadal suratlar 
bilan o’sib so’z boyligi 2500 ga yetadi. Gap tuzish, suxbat 
ko’rishni uddasidan chiqadi, til qoidalarini bilmasdan unga 
amal qiladi. Nutqni o’qib olish, sezgisi va shu orqali so’z 
boyligi oshadi •
O‘ smirlik davri 10–11, 14–15 yoshni tashkil etadi. K o‘ pchilik 
o‘q uvchilarda  o‘ smirlik yoshiga  o‘ tish asosan 5–sinfdan 
boshlanadi. «Endi u bola emas–u,  h ali katta  h am emas»-bu 
formula  o‘ smirlik davri xarakterini bildiradi. Bu yoshda  o‘ smir 
rivojida keskin  o‘ zgarishlar r o‘ y bera boshlaydi. Bu 
o‘ zgarishlar fiziologik,  h amda psixologik  o‘ zgarishlardir. 
Fiziologik  o‘ zgarish jinsiy etilishning boshlanishi va bu bilan 
bo g‘ li q  ravishda tanadagi barcha a ’ zolarning mukammal 
rivojlanishi va  o‘ sishi, xujayra va organizm tuzilmalarining 
q aytadan shakllana boshlashidir •
Organizmdagi  o‘ zgarishlar bevosita  o‘ smir endokrin sistemasining 
o‘ zgarishlari bilan bo g‘ li q dir. Bu davrda ichki sekretsiya bezlaridan 
biri gipofez bezining funksiyasi faollashadi. Uning faoliyati organizm 
t o‘q imalarining  o‘ sishi va mu h im ichki  sekretsiya bezlarining 
( q al q onsimon bez, buyrak  o‘ sishi va jinsiy bezlar) ishlashini 
kuchaytiradi. Natijada b o‘ y  o‘ sishi tezlashidi, jinsiy balo g‘ atga etish 
(jinsiy organlarning rivojlanishi, ikkilamchi jinsiy bezlarning paydo 
b o‘ lishi) amalga oshadi.   •
. Jinsiy etilish  o‘ smir  h ul q –atvoriga asosiy biologik omil sifatida ta ’ sir 
k o‘ rsatib, bu ta ’ sir bevosita emas, balki k o‘ pro q  bilvositadir.  O‘ smirlik 
davriga k o‘ pincha s o‘ zga kirmaslik,  o‘ jarlik, tajanglik,  o‘ z kamchiliklarini 
tan olmaslik, urush q o q lik kabi xususiyatlar  h os. 
•
Kattalarga nisbatan agresiv munosabatning paydo b o‘ lishi, negativizm 
singari no h ush  h ul q –atvor alomatlari  o‘ z– o‘ zidan kelib chi q adigan 
bevosita jinsiy etilish tufayli p a ydo b o‘ ladigan belgilar b o‘ lmay, balki ular 
bilvosita ta ’ sir k o‘ rsatadigan  o‘ smir yashaydigan ijtimoiy shart–sharoitlar 
vositasi or q ali: uning tengdoshlari, turli jamoalardagi mav q ei tufayli, 
kattalar bilan munosabati, maktab va oilasidagi  o‘ rni munosabatlari 
sababli yuzaga keladigan xarakter belgilaridir. Mana shu ijtimoiy 
sharoitlarni  o‘ zgartirish y o‘ li bilan  o‘ smirlarning  h ul q –atvoriga t o‘g‘ ridan–
t o‘g‘ ri ta ’ sir k o‘ rsatish mumkin.  O‘ smirlar nixoyatda ta q lidchan b o‘ lib, 
ularda  h ali ani q  bir fikr, dunyo  q arash shakillanmagan b o‘ ladi. Ular tash q i 
ta ’ sirlarga va  h issiyotlarga juda beriluvchan b o‘ ladilar. SHuningdek ularga 
mardlik, jasurlik, tanti q lik  h am  h osdir. •
Juda ko‘p o‘smirlar bu davrda chekish hamda spirtli ichimliklarga qiziыib 
qoladilar. Katta odam, shuningdek chekuvchi, ichuvchi singari yangi rolda 
o‘zini normal, qulay his qiladi. Bunday xolatlarga tushgan  o‘smir juda 
tashvishga tushadi va unda krizis holati yuzaga keladi. Bu krizis o‘smirning 
ma’naviy o‘sishi, shuningdek psixikasidagi o‘zgarishlar bilan ham bog‘liqdir. 
Bu davrda bolaning ijtimoiy mavqei o‘zgaradi, o‘zining yaqinlari, do‘stlari, 
tengdoshlari bilan yangi munosabatlar yuzaga keladi. Lekin eng katta 
o‘zgarish uning ichki dunyosida yuzaga keladi. Ko‘pgina o‘smirlarda o‘zidan 
qoniqmaslik holati kuzatiladi. SHuningdek, o‘zi xaqidagi mavjud 
fikrlarining bugun unda sodir bo‘layotgan o‘zgarishlarga to‘g‘ri 
kelmayotganligi o‘smirni asabiylashishiga olib keladi. Bu esa o‘smirda o‘zi 
xaqida salbiy fikr va qo‘rquvni yuzaga keltirishi mumkin. Ba’zi o‘smirlarni 
nima uchun atrofdagilar, kattalar, shuningdek ota–onasiga qarshi 
chiqayotganligini anglay olmayotganligi tashvishga soladi. Bu holat ularni 
ichdan asbiylashishlariga sabab bo‘ladi va o‘smirlik davri krizisi deyiladi  •
Qayd etib o‘tilgan yo‘nalganlik albatta kattalarning ham muloqot va 
munosabatda mavjud, lekin ular kattalarnikidan o‘z emotsionalligi 
bilan farqlanadi. Tengdoshlari, shuningdek sinfdoshlari guruxida 
o‘smir o‘zining kelishuvchanlik xususiyati bilan namoyon bo‘ladi. 
O‘smir o‘z guruxiga bog‘liq  va qaram bщlgani holda shu guruxning 
umumiy fikriga qo‘shilishga va uning qarorini doimo bajarishga tayyor 
bo‘ladi. Gurux ko‘pincha o‘smirda «Biz» hissining shakillanishiga 
yordam beradi va uning ichki holatini mustaxkamlaydi. O‘smir 
yoshdagi bola uchun do‘st tanlash juda katta axamiyatga ega. O‘smirlik 
davrida do‘st juda qadirli hisoblanadi. Do‘stlar doimiy ravishda ruhan, 
qalban yaqin bo‘lishga extiyoj sezadilar. Bu extiyoj o‘smir do‘stlarning 
so‘rashishi va ko‘rishishlarida (qo‘l berib, quchoqlab ko‘rishish) birga 
o‘tirish va birga yurishga xarakat qilishlarida ko‘rinadi. Ko‘pgina ana 
shunday juda yaqin munosabatlar, o‘smirlarning shaxs bo‘lib 
shakllanishdagi, birgalikdagi xarakatlarini izi inson qalbida va 
xotirasida bir umrga saqlanib qoladi. • O‘ smir lik  kr izisi  Bu davrga kelib bola organizmi jadillik bilan va nomuttanosib usadi.  Bu 
o‘sish ba’zan bolaning o‘ziga emonrok  xis qilishga va ayrim fiziologik kasalliklarni kelib 
chiqarishga sabab bo‘lishi mumkin.  Bu xolatlarning barchasi bolani tashvishga soladi va 
uning asabiylashiga olib keladi. Uzini katta bulib uzgartiraetganini xis kilgan usmirda endi 
kattalar xa yo ti bilan yashash extieji yuzaga kela boshlaydi.  O‘ smir  o‘ zini kattalardek 
tutishga katta b o‘ lib  q olganini k o‘ rsatishga xarakat  q ila boshlaydi. Juda k o‘ pgina  o‘ smirlar 
bu davrda chekish xamda spirtli ichmliklarga kizikib koladilar. Katta odam chekuvchi 
ichuvchi singari yangi rolda uzini normal  yaxshi xis kilmagan usmir juda kattik 
tashvishga tushadi va undan krizis xolati yuzaga keladi. SHuningdek bu krizis usmirning 
ma’naviy usishi shuning psixikasidagi uzgarishlar bilan xam boglikdir. Bu davrda bolaning 
ijtimoiy mavkei uzgaradi uzining yakinlari dustlari  tengdoshlari bilan yangi 
munosobatlar yuzaga keladi . Lekin eng katta uzgarish uning ichki dunesida yuzaga keladi 
Usmirda aks xollarda uziga konikmaslik  xolati kuzatiladi. Uzi xakidagi mavjud fiklarning 
bugun undan sodir bulaetgan uzgar shlarga tugri kelmaetganligi usmirni ikkinchi 
tomondan tashvishlantirib asabiylashiga sabab buladi. Bu esa bolada uzi xakida salbiy fikr 
va kurkuvni yuzaga keltirishi mumkin. Ba’zi usmirlarni  nima uchun atrofdagilar kattalar 
k o‘ pincha ota onasiga kmrish chi q a yo tganin anglay olma yo tganligini  tashvishga soladi. 
Bu xolat xam  o‘ zlarini ichidan asabiylashishlariga sabab b o‘ ladi. Kattalarning bu davrdagi 
eng asosiy vazifalari  o‘ smirning muammosini t o‘g‘ ri anglashi va erkin t o‘g‘ ri yashashiga 
yo rdam berishidair.                • Nut q ning  r ivojlanishi. O‘ smirlik davrida nut q ning rivojlanishi bir tomondan 
s o‘ z boyligining oshishi  h isobiga b o‘ lsa, ikkinchi tomondan tabiy va jamiyatdagi 
narsa, vo q ea va xodisalarning mazmun mo h iyatini anglashlari  h isobiga b o‘ ladi. 
Bu davrda  o‘ smir til yordamida atrof –borli q ni aks etirilishi bilan bir  q atorda 
inson dunyo  q arashini  h am belgilab berish mumkinligini  h is  q ila boshlaydi. 
Aynan  o‘ smirlik davridan boshlab inson aynan nut q  bilish jarayonlarining 
rivojlanishini belgilab berishini tushuna boshlaydi.  O‘ smirni k o‘ pincha 
muomilada s o‘ zlarni ishlatish  q oidalari – « Q anday  q ilib t o‘g‘ ri yozish kerak?», 
« Q anday  q ilib yaxshiro q  aytish mumkin?» kabi savollar juda  q izi q tiradi. 
O‘ smirlar maktabdagi  o‘q ituvchilar, kattalar, ota–onalar nut q idagi 
kamchiliklariga juda tez e ’ tibor beradilar, kitob, gazeta, radio va televidenie 
diktorlari xatoliklariga tez e ’ tibor beradilar. Bu  h olat  o‘ smirning bir tomondan 
o‘ z nut q ini nazorat etishga  o‘ rgatsa, ikkinchi tomondan kattalar  h am 
nut qq oidalarini buzishlari mumkinligini bilishlariga va  o‘ zida mavjud 
xotoliklarni bir muncha bar h am toptirishlariga olib keladi.  •
O‘ smir s o‘ zlarining kelib chi q ish tarixiga, ularni ani q  mazmuni va 
moxiyatiga juda  q izi q adi. U endi  o‘ z nut q ida yosh bola singari 
emas, balki zamonaviy katta odamlar singari s o‘ zlarni tanlashga 
xarakat  q iladi. Nut q  madaniyatini egallash borasida  o‘ smir uchun 
o‘q ituvchi albatta namuna b o‘ lishi shartdir. Aynan maktab ta ’ limi 
o‘ smir bilish jarayonlarini rivojlanish y o‘ nalishini sifat  ji h atidan 
o‘ zgarishda asosiy kuchli omil b o‘ lib xizmat  q iladi. Bilish 
jarayonlarining rivojlanishida nut q  xam o g‘ zaki ,  h am yozma 
mavjud b o‘ lishi bilan  h am kuchli vosita  h isoblanadi. Maktabdagi 
o‘q uv jarayonlarining t o‘g‘ ri tashkil etilish va amalga oshirilish 
bilan  o‘ smir nut q ining t o‘g‘ ri rivojlanishiga sharoit yaratiladi. 
Nut q ni  o‘ zlashtirishga xarakat bu  o‘ smirning muomala, bilish va 
ijodiy faoliyatga kirilishiga extiyoj va intilish  h isoblanadi.  •
Tafakkur ning  rivojlanishi. O‘ smirlik davrida nazariy tafakkur yu q ori 
a h amiyatga ega b o‘ la boshlaydi. CHunki bu davrdagi  o‘q uvchilar atrof 
olamdagi bo g‘ lanishlar mazmunini maksimal darajada bilishga xarakat 
q iladilar. Bu davrda  o‘ smirning bilshga b o‘ lgan  q izi q ishda progress 
sodir b o‘ ladi. Ilmiy nazariy bilimlarning egallab olinishi tufakkurning 
rivojlanishiga olib keladi. Buning  h isobiga isbot, dalillar bilan fikrlash 
q obiliyati rivojlanadi. Unda deduktiv xulosalar chi q arishga  q obiliyat 
paydo b o‘ ladi. Maktabda  o‘q itiladigan fanlar  o‘ smir uchun  o‘ z 
taxminlarini yuzaga keltirish yoki tekshirish uchun sharoit b o‘ lib 
xizmat  q iladi. J.Piajening ta ’ kidlashicha «Ijtimoiy  h ayot uch narsaning 
ta ’ siri – til, mazmun,  q oidalar asosida shakllantiriladi». Bu borada 
o‘ zlashtirilgan ijtimoiy munosabatlar  o‘ z – o‘ zidan tafakkurning yangi 
imkoniyatlarini yaratadi. 
•
11–12 yoshdan boshlab   o‘ smir endi manti q iy fikrlab xarakat  q ila 
boshlaydi.  O‘ smir bu yoshda xuddi kattalar singari keng  q amrovli ta h lil 
etishni  o‘ rgana boshlaydi.  O‘ smir tafakkurning nazariy darajaga 
q anchalik tez k o‘ tarila olishi • Di qq at , x ot iraning r ivojlanishi.     O‘ smirlik davrida di qq at, xotira 
tasavvur t o‘ la mustaqillik kasb etib, endi  o‘ smir ularni  o‘ z ifodasiga 
k o‘ ra bosh q ara oladigan b o‘ ladi. Bu davrda  q aysi etakchi fuksiya 
(di qq atmi, xotirami yoki tasavvur) ustunlik  q ilayotgani ya qq ol 
namoyon b o‘ lib,  h ar bir  o‘ smir  o‘ zi uchun axamiyatliro q  b щ lgan 
fuksiyani e ’ tiborga olish imkoniyatiga ega b o‘ ladi.  Ushbu 
fuksiyalarning rivojlanish xususiyatlarini k o‘ rib chi q amiz:
• Di qq at.  Agar kichik maktab davrida  ixtiyorsiz di qq at ustunlik  q ilsa, 
o‘ smirlik davrida bola   o‘ z di qq atini  o‘ zi bosh q ara oladi.  Dars 
davomida intizomning buzilishi aksariyat  h ollarda  o‘q uvchilar 
di qq atsizligidan emas, balki ijtimoiy sabablar bilan belgilanadi •
O‘ smir lik davr ida shax sning shak llanishi.
•
Jinsiy etilishi  o‘ smirning bu  yo shdagi xul q  atvoriga asosiy biologik 
vosita sifatida ta’sir  o‘ tkazadi. Lekin bu bevosita ta’sirdir. Sotsial 
omillar esa  q uyidagilardir: kichik maktab  yo shdan  o‘ rta maktabga 
o‘ tish ya’ni yakka  o‘q ituvchi raxbarligidan kupchilik  o‘q ituvchilar 
tasarufiga  o‘ tish va mulo q otdagi  o‘ zgarishlar ijtimoiy foydali ishlarni 
kengaytirib borish mustakil va amaliy ishlarni k o‘ pro q  bajarish shu 
bilan birga bolani oiladagi urni xam uzgaradi. Ushbu uzgarishlar 
ta’sirida bolalar jismoniy va akliy imkoniyatlarini usib borishi 
munosobati  bilan uzlariga kuprok ishona boshlaydilar, u endi 
oilaviy muammolar muxokamasida xam kashkasha boshlaydi. Katta 
usmirlarga nisbatan kichik usmirlarda paydo buladigan kelisha 
olmaslikni ulardagi jinsiy etilishiga emas balki atrofdagi shart 
sharoitlar oiladagi ota-ona,aka-ukalarning unga munosobati maxola 
kuy ya’ni sotsial sharoitlar ta’siri bilan boglash zarur. • O‘smirlik davrida asosan bilish jarayonlari yuqori darajada rivojlanadi. 
Bu yillarda o‘smirlarga xayot davomida kerak bo‘ladigan asosiy shaxsiy 
va tadbirkorlik xususiyatlari ochiq ko‘rina boshlaydi. Xotira mexanik 
xotira darajasidan mantiqiy xotira darajasiga ko‘tariladi. Nutq asosan 
yuqori darajada rivojlangan, xilma-xil  va boy tafakkur esa o‘zining 
barcha ko‘rinishlari: xarakatli, obrazli, mantiqiy darajasida rivojlanadi. 
O‘smirliarni endi turli amaliyot va aqliy faoliyatlarga o‘rgatish mumkin. 
SHuningdek, bu davrda umumiy va maxsus layoqatlar shakllanadi va 
rivojlanadi. •
  O‘smirlik davriga juda ko‘p ziddiyatlar va qarama-
qarshiliklar xos. Maktab dasturi va boshqa ishlar bilan bog‘liq 
turli masalalarni echishda ko‘zga tashlanadigan o‘smirlarning 
intelektual rivojlanganligi kattalarni ular bilan birga jiddiy 
muammolar bo‘yicha fikrlashga undaydi, o‘smirlarning o‘zlari 
xam bunga xarakat qiladilar. Boshqa tomondan esa 
ayniыsa,kelajak kasb,xulы atvor etikasi, щz majburiyatlarga 
majburiyatlariga maosullik kabi muammolar muxokamasida 
infantillikni (yosh bolarlarga xos jisomniy va psixologik xolat) 
kuzatish mumkin.  •
Odamning munosabatlari doirasiga kishilar bilan aloqasigina emas, 
balki tabiatga, jamiyatga, hayotga bo’lgan munosabatlari ham kiradi. 
Mana shu ko’p qirrali aloqalar va munosabatlar zaminida har bir 
shaxs o’z qobiliyati va qiziqishini  o’z bilimi va o’quvini namoyon 
qiladi, o’z ishiga, vazifasiga, burchiga, xalqiga, vataniga, o’z-o’ziga 
bo’lgan munosabatlarini ifodalaydi. Tabiiyki, shaxsdagi bu fazilatlar 
faqat tarbiyaning maxsulidir. 
•
  •
Shaxsning kamol topishida va uning xulqiga ijtimoiy va biologik 
omillarning ta’sir kuchi hamisha bir hil bo’lavermaydi. Sababi 
odamning xulqiga, munosabatiga va aloqalariga yoshi, bilim, hayotiy 
tajribasi, odatlari va nihoyat, vaziyat ham ta’sir etadi. Shaxsning 
fazilatlarini to’g’ri aniqlash va behato uchun uni turli munosabatlar 
doirasiga, turli vaziyatlarda kuzatib turish lozim.  Ana shundagina  
shaxsning ijtimoiy  xulqi,  ma’naviy  qiyofasi, insoniy  fazilatlari 
ruyobga chiqadi. Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal 
qilish uchun uning hulqiga ta’sir etuvchi omillarni, bu omillarning 
tabiatini, shaxsning xususiyatini yaxshi bilmoq kerak. Xulosa
•
  Yuqorida ko’rib o’ttikki yosh davrlar psixologiyasi juda 
muhim davr hisoblanadi.Chunki shu davrda bola shaxs 
sifatida shakillana boshlaydi. Manashu davrda bolaga berilgan 
tarbiya va yo’l yo’riq
•
uning hayot yo’lini belgilab beruvchi haqiqattir. Xalqimizda 
juda ajoyib bir naqil bor “Bola tarbiyasi ona qornidan” degan 
shuning uchun farzandlarimizga tarbiyani to tug’ilgandan 
o’spirinlik davrigacha bir zum susaytirmasligimiz 
kerak.Shunda yosh avlod kelajakda har xil hayotiy 
muammolarga uchramaydi. O’zining hayot yo’lini qurishda 
qiynalmaydi. Foy d a la n ilga n  a d a b iy otla r
•
Xolnazarova N. “Yosh davri psixologiyasi”.
•
Kuchkarova O. “Maktab yoshidagi bolalar psixologiyasi”.
•
G’ozeyev E. “Umumiy psixologiya”.
•
http://library.navoiy-uni.uz 
•
https://n.ziyouz.com 
• https://library.samdu.uz Tayyorladi: Rajabov Mansur
E’tiboringiz 
uchun       
rahmat.

Mavzu:Yosh davrlarning psixologik xususiyatlari • Reja: • 1) Har bir yosh davrining o’ziga xosligi. • 2) O’smirlik davri psixologiyasi. • 3) Yosh davrlarida nutq va tafakkurning rivojlanishi. • 4) Xulosa.

Yosh darlariYosh davrlari Erkaklarda Ayollarda Chaqaloqlik 1-10 kun 1-10 kun E m izaklik davri 10 kundan 1 yoshgacha 10 kundan 1 yoshgacha Ilk bolalik 1-2 yosh 1-2 yosh Bolalikning 1- davri 3-7 yosh 3-7 yosh Bolalikning 2-davri 8-12 yosh 8-11 yosh

Bolalikning 2-davri 8-12 yosh 8-11 yosh O’smirlik davri 13-16 yosh 12-15 yosh O’spirinlik davri 17-21 yosh 16-20 yosh O’rta yetuklik davri:     Birinchi bosqich 22-35 yosh 21-35 yosh Ikkinchi bosqich 36-60 yosh 36-55 yosh Keksalik davri 61-75 yosh 56-75 yosh Qarilik davri 76-90 yosh 76-90 yosh Uzoq umr ko’ruvchilar 90 yoshdan ortiq 90 yoshdan ortiq

• 1-bosqich (ishonch-ishonchsizlik) – bu hayotning 1-yili. • 2-bosqich (mustaqillik va qat’iyatsizlik) – 2-3 yoshlar. • 3-bosqich (tadbirkorlik va gunoh hissi) – 4-5 yoshlar. • 4-bosqich (chaqaloqlik va yetishmovchilik) – 6-11 yoshlar. • 5-bosqich (shaxs identifikasiyasi va rollarning chalkkashligi) – 12-18 y 6-bosqich (yaqinlik va yolg’izlik) – keksalik. • 7-bosqich (umuminsoniylik va o’ziga berilish) – yetuklik davri. • 8-bosqich (yaxlitlik va ishonchsizlik) – keksalik.