logo

Italiyada ilk uyg’onish davri rassomlari, xaykaltaroshlari me’morlari

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

988.7626953125 KB
Italiyada ilk uyg’onish davri rassomlari, xaykaltaroshlari me’morlari
Reja:
Kirish
I.bob.   Italiyada ilk uyg'onish davri
1.1. Italiya – G’arb   uyg’onishining ilk vatani
1.2. Dante Alig’eri va O`rta asrlardan Renessansga o`tish
II.bob.Italiyada ilk uyg’onish davri rassomlari, xaykaltaroshlari me’morlari
2.1. Uyg'onish Bo'yash. Uyg'onish davri italyan rassomlari ijodi
2.2. Donatello Ning Otliq Haykali. Uyg'onish Haykaltaroshlar
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Italiya   Uyg'onish   davri   O'n   to'rtinchi   asrning   oxiridan   taxminan   1600   yilgacha
bo'lgan   davrni   o'z   ichiga   olgan   Evropada   katta   madaniy   o'zgarishlar   va   yutuqlar
davri   bo'lgan   Uyg'onish   davrining   ochilish   davri   boshlandi,   bu   O'rta   asr   va   Ilk
zamonaviy Evropa o'rtasidagi o'tishni belgilab berdi.So'z   Uyg'onish   frantsuz tilida,
(shoxrux   italyancha) tom ma'noda "qayta tug'ilish" degan ma'noni anglatadi va bu
davr,   Uyg'onish   davri   gumanistlari   "Qorong'u   asrlar"   deb   atagan   davrdan   so'ng,
klassik   antik   davr   madaniyatiga   bo'lgan   qiziqishning   qayta   tiklanishi   bilan
mashhur. Biroq, atamadan foydalanish   Uyg'onish   zamonaviy, XIX asrda valyutaga
kirmaydi,   Yoqub   Burxardt   kabi   tarixchilarning   ishlarida. Italiya   Uyg ' onish   davri
Florensiya   va   Siena   shaharlarida   joylashgan   Toskana   shahrida   boshlandi .   Bu
keyinchalik   Venetsiyada   sezilarli   ta'sir   ko'rsatdi,   u   erda   qadimgi   yunon
madaniyatining   qoldiqlari   gumanist   olimlarni   yangi   matnlar   bilan   ta'minladi.
Italiya Uyg'onish davri XV asr oxirida cho'qqisiga chiqdi, chunki xorijiy bosqinlar
mintaqani   notinchliklarga  olib  keldi.  Biroq,  Uyg'onish  davri  g'oyalari  va  ideallari
Evropaning   qolgan   qismiga   tarqalib,   Fontainebleau   va   Antverpen   markazida
joylashgan Shimoliy Uyg'onish davri va ingliz Uyg'onish davrini boshladi. Italiya
Uyg'onish davri o'zining madaniy yutuqlari bilan mashhur. 
Shimoliy   ancha   gullab   -yashnagan,   Italiyaning   shimoliy   shtatlari   Evropaning   eng
boylari   qatoriga   kiradi.   Salib   yurishlari   Levant   bilan   doimiy   savdo   aloqalarini
o'rnatdi va To'rtinchi Salib yurishi  Vizantiya imperiyasini Venetsiya va Genuyaga
savdo raqibi sifatida yo'q qilish uchun ko'p ishlarni amalga oshirdi. Shunday qilib,
shimoliy   Italiya   boshqa   Evropaning   boshqa   qismlariga   qaraganda   boy   bo'lmagan
bo'lsa   -da,   uning   rivojlanish   darajasi,   savdo   bilan   rag'batlantirilib,   uning   gullab   -
yashnashiga   imkon   berdi.   Florensiya   mintaqaning   eng   boy   shaharlaridan   biriga
aylandi. O'rta yer dengizi va undan tashqarida joylashgan Italiya savdo yo'llari ham
madaniyat   va   bilimning   asosiy   kanallari   edi.   O'rta   asrlarda   yunonlarning   klassik
bilimlarini  o'z  ichiga  olgan  asarlar  G'arbiy  Evropaga  arab  tarjimalari   va risolalari
orqali,   Toledo   va   Palermodan   kirib   kelgan.   Salib   yurishlari,   arablar   tomonidan
saqlanib qolgan, klassik ta'lim bilan bir qancha Evropa aloqalariga olib keldi, lekin bu borada XV asrda Ispaniyaning Moorish Reconquista va Salamanca maktabining
arab   tilidagi   asarlarining   tarjimalari   muhimroq   bo'ldi.   Misr   va   Levantdan
arablarning   ilmiy,   falsafiy   va   matematik   tafakkuri   Shimoliy   Italiyaga   kirdi.   XIII
asrda umuman Evropada iqtisodiy bum boshdan kechirildi. Bu davrda Italiyaning
shahar-shtatlari   ancha   kengayib,   kuchga   aylandi   de   -fakto   Muqaddas   Rim
imperiyasidan   to'liq   mustaqil.   Bu   davrda   zamonaviy   tijorat   infratuzilmasi
rivojlandi,   aksiyadorlik   jamiyatlari,   xalqaro   bank   tizimi,   tizimli   valyuta   bozori,
sug'urta va davlat qarzi. Florensiya ushbu moliyaviy sanoatning markaziga aylandi
va   oltin   florin   xalqaro   savdoning   asosiy   valyutasiga   aylandi.   Feodalizmning
pasayishi va shaharlar paydo bo'lishi bir -biriga ta'sir ko'rsatdi; masalan, hashamatli
tovarlarga bo'lgan talab savdoning o'sishiga olib keldi, bu esa savdogarlarning ko'p
sonli boy bo'lishiga olib keldi, ular esa o'z navbatida hashamatli tovarlarni ko'proq
talab qilishdi. Bu o'zgarish savdogarlarga Italiyaning shahar-shtatlari hukumatlarini
deyarli   to'liq   nazorat   qilish   imkoniyatini   berdi   va   savdoni   yana   kuchaytirdi.   O'n
to'rtinchi   asrda   Evropa   iqtisodiyotining   turg'unlashuviga   olib   kelgan   bir   qator
falokatlar   yuz   berdi.   Iqlim   o'zgarishi   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarining   sezilarli
darajada pasayishiga  olib  keldi, bu  esa  qayta  ocharchilikka olib  keldi, bu  avvalgi
davrda aholi sonining tez o'sishi bilan kuchaygan. Angliya va Frantsiya o'rtasidagi
yuz   yillik   urush   Evropaning   shimoli   -g'arbiy   qismida   savdo   -sotiqni   to'xtatdi.
Sharqda   urush   savdo   yo'llarini   ham   buzdi,   chunki   Usmonli   imperiyasi   butun
mintaqaga   kengaya   boshladi.   Qora   o'lim   o'limning   eng   dahshatli   qismi   edi,   bu
Shimoliy   Italiyaning   aholi   zich   joylashgan   shaharlarining   aholisining   sonini
kamaytirdi   va   keyinchalik   qaytdi.   Masalan,   vabo   oldidan   45000   aholiga   ega
bo'lgan   Florensiya   keyingi   47   yil   ichida   25-50   foizga   kamaydi.   Aynan   shu
beqarorlik  davrida  Dante  va Petrarka kabi   Uyg'onish  davrining birinchi  figuralari
yashagan.   Shuningdek,   Uyg'onish   davri   san'atining   birinchi   qo'zg'alishlari   XIV
asrning   birinchi   yarmida,   xususan   Giotto   realizmida   kuzatilishi   kerak   edi.
Paradoksal ravishda, bu ofatlarning ba'zilari Uyg'onish davrini o'rnatishga yordam
beradi. Qora o'lim  Evropa aholisining uchdan bir qismini  yo'q qildi, yangi  kichik
aholi   esa   ancha   boy,   yaxshi   ovqatlangan   va   san'at   va   arxitektura   kabi   hashamatli mahsulotlarga ko'proq pul sarflashdi. 
I.bob.   Italiyada ilk uyg'onish davri
1.1. Italiya – G’arb   uyg’onishining ilk vatani
XIV   asrning 2-choragidan  dastlab Italiyada kapitalistik munosabatlarning
kurtaklari   ko`zga   ta sh lana   boshlaydi.   Ayni   shu   davrdan   uning   mafkurasi   sifatida
Renessans   harakati   ham   yuzaga   keladi.   “Renessans”   frantsuzcha   so`z   bo`lib,
“uyg’onish”   degan   ma`noni   bildiradi.   Bu   harakat   feodalizm   tuzumi   va   katolik
cherkoviga   muxolifotda   bo`lib,   ular   bilan   g’oyaviy   kurash   jarayonida   rivojlandi.
Renessans Evropaning boshqa mamlakatlarida XV asrning o`rtalarida yuzaga keldi
va   XVII   asrga   qadar   davom   etdi.   Bu   harakat   shaxs   erki,   uning   ozodligini   bosh
maqsad   qilib   olgani,   sababli   uning   vakillari   o`zlarini   gumanistlar   deb   atadilar.
Ma`lumki,   lotincha,   “gumanist”-   so`zi   “insoniy”   degan   ma`noni   ifodalaydi.   Shu
tariqa Renessansning  ilk vatani Italiya, uning ilk shoiri  esa  Dante Alig’eri bo`ldi.
Dante   Alig’eri   ijodi   bilan   O`rta   asrlar   adabiyoti   yakunlanadi   va   Renessans
adabiyoti boshlanadi.
Yodda tuting!   Evropa Uyg’onish adabiyoti quyidagi davrlarga bo`linadi:
XIV -asr-birinchi davri.
XV   -asr-ikkinchi (gumanizmning gullab yashnagan davri.)
XVI -asr-Renessaning s o` nish davri.
Italiya   Uyg’onish   davri   adabiyotini   o`rganish   Florentsiyalik   mashhur   adib
Dant’e   Alig’eri   (1265-1321)   ijodidan   boshlandi.   U   ikki   katta   davr   oralig’ida
yashab   ijod   qildi.   «…   U   o`rta   asrning   eng   oxirgi   va   shu   bilan   birga   yangi
zamonning eng avvalgi shoiri edi».
Dante   XIII - XIV   asrlarda   Italiyaning   asosiy   madaniy   markazi   bo`lgan
Florentsiyada   tug’ildi.   U   poeziyaga   erta   berilib,   lirik   she`rlarini   Provans
shoirlarining Italiyadagi izdoshlari ta`sirida yaratdi. Shoirning   sevgilisi   Beatrichega   bag’ishlangan   she`riy   to`plami   «YAngi
hayot»   deb   ataladi   (1283-1292)   va   30   ta   she`rni   o`z   ichiga   oladi.   SHe`rlar
xronologik   tartibda   joylashgan.   She`rlarning   mazmuni   nasriy   xikoyalar,   falsafiy
izohlar bilan sharhlanadi.
Shoir 9 yoshga kirganda o`ziga tengdosh Beatricheni uchratadi va uni sevib
qoladi.  To`qqiz  yildan  so`ng  ular   yana  uchrashadilar.  Qizning  ochiq  chehra  bilan
ta`zim qilishi shoirni hayajonga soladi. O`sha kuni shoir tush ko`radi va bu tushni
birinchi   sonetida   tasvirlaydi.   Beatriche   obrazi   shoirni   doimo   ilhomlantiradi.
«Yangi   xayot»   G’arbiy   Evropa   adabiyotidagi   birinchi   avtobiografik   qissa
hisoblanadi. Bunda Dante sevgan qalbning nozik ruhiy kechilmalarini ustalik bilan
tahlil qila olgan.
                  Dante Beatriche vafotidan so`ng ilmiy-falsafiy masalalar bilan shug’ullanadi.
1307-1308   yillari   o`zining   mashhur   «Ziyorat»  traktatini   yaratadi.   1305  yil   roman
tilshunosligi   bo`yicha   dastlabki   tadqiqot   -   «Xalq   nutqi   haqida»   degan   risolani
yozadi.
                  «Iloxiy   komediya»   –   Danteni   dunyoga   mashxur   qilgan   asari.   U   o`z   asarini
«Komediya»   deb   atagan.   O`rta   asrlarda   qayg’u,   g’am   bilan   boshlanuvchi   va
yaxshilik,   xursandchilik   bilan   yakunlovchi   har   qanday   asarni   «Komediya»   deb
atashgan.   Asar   o`rta   asr   diniy-cherkov   adabiyoti   ta`siridan   ham   xoli   emas,
(allegoriya)   simvolika.   Asarda   uchraydigan   9   raqami   (9   kun,   9-osmon)   shoir
hayotidagi muhim voqealar bilan bog’liqdir.
                  Asarga   yozuvchi   vafotidan   so`ng   Bokachcho   tomonidan   «Ilohiy»   so`zi
qo`shilgan (Badiiy jihatdan yuksak degan ma`noda). 1.2. Dante Alig’eri va O`rta asrlardan Renessansga o`tish
Dante   Alig’eri   (1265   –   1321   yillar)   ijodiy   merosi   ikki   guruhga   bo`lib
tasniflanadi: 1. Siyosiy – falsafiy asarlar. 2. Adabiy – badiiy asarlar. Uning siyosiy-
falsafiy asarlari “Xalq nutqi haqida” (1305 yil), “Ziyofat” (1308 yil), “Monarxiya”
(1313   yil)   traktatlaridan   iboratdir.   Dante   Alig’eri   adabiy-badiiy   asarlari   esa
“YAngi   hayot”   to`plami   hamda   “Ilohiy   komediya”   dostonlaridan   tashkil   topadi.
Bizni   muallifning   badiiy   asarlari   qiziqtirgani   bois,   quyida   ularni   alohida-alohida
olib tahlil etamiz.
                  “Yangi   hayot”   to`plami   Dante   Alig’eri   tomonidan   1292   yoki   1293   yillarda
yaratilgan,   deb   taxmin   qilinadi.   Kitobning     asosini     shoirning     1283   –   1291   yillar
lirikasidan saralab olingan she`rlar tashkil etadi. Bular 25 ta sonet, 3 ta kantsona, 1
ta ballada va 2 ta fragmentdir. Asarning  she`riy o`zagi  nasriy bo`laklar  bilan  bir-
biriga   chambarchas   bog’langan.   Nasriy   matn   asosan   she`rlarning   yozilish
sabablarini izohlaydi, ular o`rtasidagi mantiqiy bog’liqlikni dalillaydi; shuningdek,
uning   o`z   hayotida   ro`y   bergan   voqealar   tadrijiyligini   ko`rsatib   beradi.   “YAngi
hayot”   to`plami   muqaddima   va   xotimadan   tashqari   to`rt   qismdan   iborat.   Bu   asar
Dante   Alig’erining   Beatriche   Portinariga   bo`lgan   sevgisi   kechinmalariga
bag’ishlanadi. B eatriche   Portinari Simon dei Bardining javzasi bo`lib, 1290 – yilda
25   yoshida   dafatan   v afot   etadi.   Mana   shu   bilan   bog’liq   tarzda   lirik   sub`ektning
ishqiy   kechinmalari   ham   ikki   xil   xarakter   kasb   etadi.   Beatriche   hali   hayotligi
chog’ida   uni   bashariy   xilqat   sifatida   idrok   etgan   shoir   uning   vafotidan   so`ng   esa
ilohiy   xilqat   sifatida   ulug’laydi.   4   –   qismda   “Yangi   hayot”ning   asosiy   poetik
obrazlari   –   Shoir   va   Beatriche   qatoriga   Iztirobli   xonim   obrazi   ham   qo`shiladi.
SHoir   va   bu   ayol   o`rtasida   dastlab   xayrixohlik   ko`rinishida   yuzaga   kelgan
munosabatlar   sekin-asta   sevgiga   o`sib   chiqadi.   Iztirobli   xonim   siymosida
Beatrichega   bo`lgan   sevgini   tushungan   muallif   keyinchalik   bu   boshqa   sevgi
ekanligini   anglab   etadi.   Biroq   ko`ngil   talpinishlariga   aql   barqarorligi   qarama-
qarshi   chiqadi   va   oxir-oqibat   uning   Beatriche   xotirasini   saqlashdan   iborat   talabi
g’olib   chiqadi.   Asar   sarlavhasi   to`plamning   bosh   g’oyasini   o`zida   muxtasar ifodalaydi, uni aslo tor, shaxsiy     ma`noda     tushunmaslik kerak. CHunki bu davrda
butun   G’arb   dunyosi   ijtimoiy   taraqqiyotda   yangi   yo`llarni   qidirayotgan   edi.   O`z
ijtimoiy qarashlari markaziga insonni, uning manfaatlarini qo`ygan Dante Alig’eri
shu   asno   jamiyat   va   insonni   bir-biri   bilan   aloqadorlikda   o`rganadi.   SHoirning
“Ilohiy   komediya”   asarini   esa   haqli   ravishda   O`rta   asrlarning   badiiy   qomusi   deb
atash mumkin. Aslida Dante Alig’eri o`z asarini “Komediya” deb atagan. CHunki
bu davrlarda fojia bilan tugovchi asarlarning barchasini tragediya deb yuritishgani
kabi   xayrli   yakunlanuvchi   har   qanday   asarlarga   nisbatan   komediya   atamasi   ham
qo`llanavergan. Unga  ilohiy sifatlashi  keyinchalik qo`shilgan bo`lib, bunga uning
ilohiy   mavzuda   yozilganidan   ko`ra   ham   juda   yuksak   badiiy   mahorat   bilan
yaratilgani   ko`proq   sabab   bo`lgan.   “Ilohiy   komediya”   asarida   oxirat   dunyosi
manzaralari chiziladi. Bunda muallif ungacha qalam tebratgan salaflar – Homer va
Vergiliy   tajribalaridan   foydalanadi.   “Ilohiy   komediya”   bizni   eng   avvalo   uning
mukammal   kompozitsiyasi   bilan   hayratga   soladi.   Butun   asar   qurilishi   xristianlik
simvolikasida   markaziy   o`rin   tutgan   muqaddas   uchlikka   muvofiq   uch   raqami   va
uning o`ziga ko`paytmasi 9 raqami asosiga quriladi. “Ilohiy komediya” 3 qismdan
iborat   bo`lib,   bular   “Do`zax”,   “Atrof”   va   “Jannat”dir.   Asarning   har   bir   qismi   33
qo`shiqdan tarkib topgan. Unga yana bir qo`shiq – muqaddima ham qo`shiladi va
va   qo`shiqlar   soni   100taga   etadi.   “Ilohiy   komediya”   matni   trtsina,   ya`ni   uchlik
bandlaridan   tashkil   topgan.   Dante   Alig’erining   bu   shoh   asarida   uning   siyosiy   va
axloqiy kontseptsiyasi  o`z ifodasini topgan. SHu sababli undagi barcha obrazlarni
majoz   sifatida   talqin   qilish   va   ularni   siyosiy   va   axloqiy   aspektda   olib   tahlil   etish
zarur.   Asar   markazida   turuvchi   asosiy   obrazlar   ham   uchta   bo`lib,   bular   Dante,
Vergiliy va Beatrichelardir. Ular o`zlarida Insoniyat, Dunyoviy Aql va Ilohiy Aql
kabi tushunchalarni ifodalaydi. “Ilohiy komediya” syujeti qop-qorong’u o`rmonda
adashgan   SHoirning   tepalik   tomon   yurishi   va   uning   oldidan   3   ta   hayvon:   epchil
bars, yo`lbars va bo`ri to`sib chiqishi  bilan boshlanadi. Dante Alig’erining badiiy
falsafasiga   ko`ra   tepalik   ham,   unda   makon   tutgan   uch   hayvon   ham   siyosiy   va
axloqiy ravishda o`ziga xos ma`noga egadir. CHorasiz yana qop-qorong’u vodiyga
qaytgan   shoir   bu   erda   Vergiliyni   ko`radi   va   unga   hozircha   yangi   yo`l   tanlashi zarurligini   bildiradi.   Bu   aylanma   yo`l   bo`lib,   u   Do`zax,   A`rof   hamda   Jannatdan
o`tadi.   Do`zax   va   A`rofni   Verigiliy   rahnamoligida   bosib   o`tgan   Dante   Jannat
qopqasi oldida Beatrichega ro`baro` keladi. Ayni choqda Vergiliy ko`zdan g’oyib
bo`ladi. Chunki xristianlik e`tiqodiga ko`ra ma`jusiy bo`lgan Vergiliyning jannatga
kirishi ta`qiqlangan edi. SHoir oxirat dunyosining bu uch makonini tasvirlar ekan,
ayniqsa Do`zax tasvirida yuksak mahorat namoyon etadi. Bir so`z bilan aytganda,
Dante Alig’eri “Ilohiy komediya”da o`z zamonasining ruhiy hayotini to`la va o`sha
zamon   xalqlariga   muvofiq   ravishda   aks   ettiradi,   uning   nuqsonlarini   ayamay   fosh
etadi. II.bob.Italiyada ilk uyg’onish davri rassomlari, xaykaltaroshlari me’morlari
2.1.Uyg'onish Bo'yash. Uyg'onish davri italyan rassomlari ijodi
Uyg'onish   "tug'ilishga.»   Degan   ma'noni   anglatadi   Bu   Yevropa   sivilizatsiyasi
alohida   davri   hisoblanadi.   Uyg'onish   davrida,   ko'plab   o'zgarishlar   va   kashfiyotlar
bor.   O'rganib,   yangi   qit'alar,   savdoni   rivojlantirish,   masalan,   qog'oz,   dengiz
kompas,   porox,   va   boshqa   ko'plab   muhim   narsalarni,   ixtiro.   bo'yash   o'zgarishlar
ham   katta   ahamiyatga   ega   edi.   Uyg'onish   bo'yash   katta   mashhurlik   sazovor.Davr
Italiya Uyg'onish davri san'ati tarixining eng samarali biri edi. buyuk ustalari katta
qator   in'omlari   turli   san'at   markazlari   bugun   topish   mumkin.   Florensiyada   o'n
beshinchi   asrning   birinchi   yarmida   novatorlarning   bor   edi.   Uyg'onish   Ularning
San'at   tarixida   yangi   davr   boshladi   qilindi.  
Bu   vaqtda,   ilm-fan   va   san'at   juda   yaqindan   bog'liq.   Rassomlar,   olimlar,   jismoniy
dunyoni   egallash   uringanlar.   Rassomlar   inson   tanasining   yanada   aniq   tasavvurga
foyda olish uchun harakat qildik. Ko'pchilik san'atkorlar realizm intilganlar. uslub Oliy   Uyg'onish   u   deyarli   to'rt   yil   davomida   yozgan   Leonardo   da   Vinchi   ning   bir
rasmda "kuni soat Supper," bilan boshlanadi."So'nggi Supper" Milan Santa Mariya
Dell Grazie eng Monastirning Iso shogirdlarining yemekhane takibini uchun 1490
yillarning   bo'yaldi.   U   qo'lga   va   o'ldirilgan   oldin   Tuval   shogirdlari   bilan   Isoning
oxirgi taom hisoblanadi. Zamondoshlari, bu davrda ijrochining ish kuzatib, kechki
durang  qadar, hatto  taom  to'xtatish   emas  ertalab  qo'lidan  sifatida  belgilangan. Va
keyin   u   bir   necha   kun   davomida   uning   rasm   tashlab   mumkin   va   uni
yaqinlashmanglar.Rassom   Masihning   tasviri   va   xiyonatkor   Iuda   haqida   juda
tashvishli emas. Nihoyat rasm yakunlandi, u haqli ravishda bir durdona, deb e'tirof
etildi.   "So'nggi   Supper"   va   bugun   u   eng   mashhur   biridir.   Uyg'onish   rassomlari
asarlari   reproduktsiyalarini   har   doim   yuqori   talab   bo'lgan,   lekin   bu   asar   ko'p
nusxada   tomonidan   belgilanadi.  
XVI   asrda   Leonardo   tomonidan   yaratilgan   asarlari   orasida   «Mona   Lisa"   yoki
deyiladi, portret, paydo "Mona Lisa". Zamonaviy davrda eng tortishuvlarga bo'lgan
mashhur   rasmlar   dunyoda.   Bu,   asosan,   chunki   Tuvalindeki   tasvirlangan   ayolning
yuzida   qiyin   tabassum,   mashhur   bo'ldi.   Bunday   sirli   sabab?   master   usta   ish,
ko'zlari va og'zi shu qadar ustalik bilan qorong'i burchagidan qobiliyati? tabassum aniq   tabiati   hozir   qadar   aniqlash   mumkin   emas.  
raqobat   va   bu   rasmda   boshqa   qismlari   Out.   rassom   yozma   o'z   rasmlari   kichik
batafsil  etgan aniq:  ayol  qo'llari  va ko'zlari  e'tibor  arziydi. go'yo fon rasmda  kam
bo'lmagan   qiziqarli   va   dramatik   manzara   jahon   bo'lgan   hamma   narsa   noaniq
holatda bo'ladi.
Sandro   Botticelli   -   Yo'q,   kam   Uyg'onish   vakili   taniqli.  Bu   buyuk   italyan   rassomi
hisoblanadi.   Uning   Uyg'onish   rasm   va   tomoshabinlar   keng   orasida   katta
mashhurlik bor. "Virjiniya va taxtda bola", "Magi sajda", "hammaga e'lon qilish» -
Botticelli   asarlari,   diniy   masalalarga   bag'ishlangan   ijrochining   katta   yutuqlari
aylangan.Usta   yana   bir   taniqli   ishlari   -   "Magnificat   Madonna".   ko'p
reproduktsiyalarini dalolat U Sandro hayoti yillarida mashhur bo'ldi. doira shaklida Bunday   matolar   o'n   beshinchi   asrda   yashagan,   go'zal   shahar   talab   juda   edi.  
1490 Sandro boshlab o'z uslubi o'zgarmoqda. U ranglar uyg'unligi ko'pincha qora
ranglar   hukmron,   endi   ancha   himoyalangan   bo'ladi,   yana   talabchan   bo'ladi.
yaratuvchisi   yangi   yondashuv   "Maryam   kiyintirib,"   "aza"   va   Madonna   va   bola
tasvirlangan   boshqa   rasmlari   ham   uning   asarlari   mukammal   oydin   yozish
uchun.Vaqtda   Sandro   Botticelli   tomonidan   yozilgan   durdonalarini,   masalan,
manzara va ichki Libosning mahrum Dante bir portret. ijrochining kamida muhim
yaratgan   biri   -   "Sirli   Nativity"   hisoblanadi.   rasmlar   Italiyada   1500   oxirida   bo'lib
o'tdi   g'alayonlar   ta'sir   qildi.   faqat   mashhur   bo'lib   ketgani   yo'q   Uyg'onish rassomlarining   kartinalari   ko'plab,   ular   rassomlari   kelajak   avlodlar   uchun   misol
aylangan.Rafael Santi da Urbinoda nafaqat edi Italiya rassom, balki, bir me'moriy.
Uyg'onish   Asarlari   uning   shakli   aniqligini,   tarkibi   soddaligi   va   inson   haybatidan
ideali Visual erishish lol. Birgalikda Mikelanjelo va Leonardo da Vinchi bilan, bu
davrda   buyuk   ustalari   eng   an'anaviy   uchlik   kiritilgan.  
U faqat  37 yoshda, nisbatan  qisqa  hayot kechirdi. Lekin, bu vaqt  davomida u o'z
asarlarining   katta   qator   yaratdi.   Ba'zi   asarlari   Rimda   Vatikan   saroyi   bor.   Emas,
balki   butun   tomoshabinlar   bevosita   Uyg'onish   kartinalarini   ko'rish   mumkin.
Rasmlar   (ularning   ba'zi   Ushbu   maqolada   keltirilgan)   ushbu   durdonalar   barcha mavjud.1504   1507   yilgacha,   Rafael   "Madonna"   bir   qator   yaratdi.   Suratlar   Shu
bilan   birga,   ma'lum   bir   hasrat   da   go'zalligi,   donolik   va   ma'rifatli   ajoyib   etiladi.
Uning   rasmlari   eng   mashhur   "Sistine   Madonna"   bo'ldi.   U   osmonda,   ko'rib   va
chaqaloq   odamlarga   mayin   tushsa   tasvirlangan.   Bu   juda   mohirona   rassom
tasvirlashga   muvaffaq   bu   harakati   hisoblanadi.Bu   ish   juda   ko'p   mashhur
tanqidchilari  tomonidan  yuqori   baholandi,  va  ularning  hammasi  u,  albatta,   noyob
va ajoyib bir ekanligini, shu xulosaga keldi. Uyg'onish san'atkorlar barcha rasmlar
uzoq   tarixga   ega.   Lekin   "Sistine   Madonna"   tashkil   etilganidan   buyon,   o'zining
cheksiz   sarson   eng   mashhur   bo'ldi.   ko'p   sinovlari   bilan   sayohat   so'ng,   u   nihoyat Drezden   muzeyi   ko'rgazmalari   orasida   o'zining   munosib   o'rin   egallaydi.  
G'arb san'atining rivojlanishiga katta ta'sir ko'rsatdi yana bir taniqli italyan rassomi,
haykaltarosh   va   me'mori,   -   Mikelandzhelo   Di   Simoni   hisoblanadi.   U   bir
haykaltarosh sifatida, birinchi navbatda, ma'lum va uning rasmlari ezgu ishlar bor,
deb qaramay. Ularning eng muhim Sistine Chapel Shift hisoblanadi. Bu   ish   to'rt   yil   mobaynida   amalga   oshirildi.   kosmik   taxminan   besh   yuz   kvadrat
metr   maydonni   egallagan   va   uch   yuzdan   ortiq   dona   bor.   markazida   Ibtido
kitobidan   olingan   to'qqiz   epizodlar   bir   necha   guruhga   bo'linadi.   Yerning
yaratilishida, inson va uning qulashi yaratish. "Odam yaratilishi" va "Odam Ato va
Momo   Havoning"   -   ship   eng   mashhur   rasmlari   orasida.Uning   ish   uchun   hech
qanday kam mashhur - "Qiyomat". Bu Sistine Chapel qurbongohi devorga amalga
oshiriladi.   devoriy   Iso   Masihning   ikkinchi   kelishida   tasvirlangan.   Bu   erda
Mikelanjelo   Isoga   yozish   standart   badiiy   Konvensiyalar   mensimaydi.   U   tanasi,
yosh   va   ko'sa   bir   katta   mushak   tuzilishi   bilan   uni   tasvirlangan.  
Italiya   Uyg'onish   bo'yash   G'arb   san'atining   rivojlanishi   uchun   asos   bo'ldi.
rassomlar bu nasl ko'pchiligi mashhur ish shu kungacha davom etmoqda rassomlar
haqida katta ta'sir bor. bu davr san'ati katta vakillari ko'pincha Papa shu jumladan
boy homiylari, buyrug'i bilan ishlagan diniy mavzularda, aratilgan. tom   ma'noda,   bu   davrning   xalq   kundalik   hayotiga   kirib   din,   chuqur   rassomlar
ongida   joylashtirdik.   Deyarli   barcha   diniy   rasm   muzeylar   va   san'at   ma'lumotlar
ombori,   lekin   nafaqat   bu   mavzu   bilan   bog'liq   Uyg'onish   rasmlari,   nusxalari   ko'p
muassasalari va hatto oddiy uylarda topish mumkin. Odamlar behad davr mashhur
rassomlar asarlarini qoyil qiladi.
2.2. Donatello Ning Otliq Haykali. Uyg'onish Haykaltaroshlar.
Gattamelata Uchun Yodgorlik davri italyan Uyg'onish ko'p jihatdan O'rta asrlarda
o irlik va zulmatdan keyin toza havoda nafas kabi edi. mamlakat, Muqaddas Rimǰ
imperiyasi   sobiq   vorisi,   to'liq   dunyoni   yorqin   san'atkorlar   ko'plab   berib,   bu
ularning   maqomini   oqladi.   Italiya   Uyg'onish   me'moriy   musiqa,   barcha   san'at
chaqalari bir vaqt edi. O'ngdagi bu jarayonda rahbarlaridan biri bir haykal bo'ladi.
A asosiy yaratuvchisi, ko'p o'n yillar davomida, haykaltaroshlik rivojlantirish katta
Donatello bo'ldi belgilanadi. birinchi Ammo birinchi narsa.
Yilda   O'rta   asrlarda,   haykaltaroshlik   arxitektura   ajralmas   qismi   edi   va   alohida
san'at sifatida homilador emas. Uyg'onish davri boshlanishi o'zgarmoqda buyon: u
bir-birini  to'ldiruvchi  sifatida me'moriy ansambllari  bilan harakat  boshlaydi, lekin
shunga qaramay alohida elementlari. haykaltaroshlik san'atining ko'plab tarmoqlari
orasida   birinchilardan   yuz   diniy   mazmundagi   ko'chirish,   haqiqatni   va   oddiy
bashardan   hayotini   yuzlandi.   Albatta,   nasroniy   mavzularni   rassomlari   diqqat
markazida,   lekin   tobora   ular   zamondoshlariga   o'girguvchidirlar.   Portret   ishlab
chikilgan,   yangi   janrlar,   u   erda   ot   haykallari   bor.   qo'llab-quvvatlovchi   bir   roli
uzoqlashadi   -   Haykal   ma'nosini   o'zgartirish   va   Urg'u   joylashtirish,   me'moriy
ansambllari   bir   markaziy   qismi   bo'ladi.   yangi   materiallar   bor.   daraxt   ustida   bir
marmar va bronza bilan almashtirildi. Shimoliy Italiyada terrakota haykallar ishlab
chiqarilgan   katta   miqdorda   (sopol   qildi).   Lorenso   Ghiberti   topshirish   yildan
texnikasi sirli terakota yoyilib boshlaydi. Tez boshqa materiallar ustida afzalliklari
uning ta'sirchan qator bilan, ustalar va bronza bilan oshiq.
Uyg'onish haykaltaroshlar
Allaqachon   nomidagi   Lorentso   Ghiberti   XV   asrda   ishlagan   va   realizm   yuzlandi birinchi san'atkorlar orasida edi. chiroyli monumental yordam yaratish muammosi
bilan shug'ullanuvchi hayoti (1378-1455) davomida o'z faoliyatida markaziy o'rin.
Yigirma   yildan   ortiq   Ghiberti   Florentsiya   baptistlar   shimoliy  eshik  ustida   ishladi.
General   tarzida   merosiga   orqali   usta   tomonidan   yaratilgan   yordam
kompozitsiyalar:   kvadrat   angularity   va   tarkibi   ritmi,   ularni   bajo   bu   an'anaga   aniq
anglatadi.   Shu   bilan   birga,   operatsiya   bor   va   allaqachon   yangi   kosmik   ko'rish,
xususiyati   Uyg'onish   to'liq   kuch   bilan   haqiqiy   uslub   Ghiberti   yana   yigirma   yil
ishlagan qaysi ustidan sharqiy eshik baptistlar yuzlandi. Tasvirlangan fanlar tabiiy
go'zallik   va   maxsus   faolligi:   batafsil   to'liq   manzara   bir   ko'rsatkich   mutanosib,
chiziqlar   aniq   yozilgan   va   mashhur   nafislik   etiladi.   Baptistlar   Sharqiy   darvozasi
Florensiya joylar biri hisoblanadi va o'tmish merosiga ustidan haykaltaroshlik ham
yangi   tendentsiyalari   tantanasi   ramzi   bir   xil   bo'ladi.Italiya   Uyg'onish   yana   bir
mashhur   haykaltarosh  Andrea   del  Verrocchio   (1435-1488)   edi.   U   haykaltaroshlik
va   rassomlik,   uning   shogirdi   ko'p   texnik   ko'rsatdi   birinchi   o'qituvchi   Velikogo
Leonardo da Vinchi, bo'ldi. Biroq, Verrocchio kartinalar deyarli o'z haykallar dedi
bo'lmaydi, omon qilmadi.Uning asarlari eng mashhur biri - afsonaga ko'ra Dovud
haykali,   buning   uchun,   model   ustasi   yorqin   talabasi   bo'ldi.   Bu   tasdiqlash   bilan
birga,   juda   shubhali.   yam   farishtalarning   jingalak   sochli,   maxsus   tana-basti   va
mashhur yarim tabassum: - Shubhasiz boshqa da Vinchi o'z sevimli texnikada ko'p
oldi   qaerda   David   Verrokko   aniq   ko'rsatadi.   Verrocchio   asosiy   ish   condottiere   Bartolomeo   Colleoni   ot   haykali   edi.   ,
Haykaltaroshlik   anatomiyasi   ta'siri,   orzu   muzlatilgan   rasmda   tuyg'ularni   va
harakatini   etkazish   butunlay   formasini   etkazish   istagi:   haykal   Uyg'onish   san'ati
ko'p   ta'sir   aks   ettirgan.   Hali   deyarli   unutilgan   qadimgi   uchun   yangi   uslub   va
apellyatsiya   uchun   Izlash   bilan   Uyg'onish   haykaltaroshlar   ular   orasida   Donatello
bo'lma,   to'liqsiz   rasmda   o'xshash   bo'lar   edi.   katta   ustasi,   siz   hech   shubhasiz,
kashshof,   deb   atash   mumkin,   shuning   uchun,   chunki   u   haykaltaroshlik
innovatsiyalarni   ko'p   bor   edi.   Busiz,   katta   Uyg'onish   mahrum   bo'ladi:   qadimgi
ustalar  bir  yalang'och haykal  yaratib va haykal  portretlar  yaratish  boshladi  buyon
Donatello,   birinchi,   muammo   barqaror   formülasyona   raqamlarni   yechim   topildi
tortishish,   og'irlik,   va   tana   yaxlitligini   o'tishi   o'rgandi.   U   hayoti   davomida
yaratuvchisi sifatida e'tirof va davrning san'ati rivojiga ta'sir ko'rsatgan edi.
Kimning   biografiyasi   Donatello,   tug'ilgan   (taxminan   1386-yilda)   aniq   sanani   o'z
ichiga olmaydi, bir oila hunarmand jun tituvchi kelgan. U Florensiyaga yoki uning etagida   taxminan   tug'ilgan.   To'liq   ismi   Donatello   -   Donato   Di   Niccolo   di   Betti
bordi.U   baptistlar   shimoliy   darvozasi   yaratish   ustida   ishladi   qachon   kelajak
mashhur italyan haykaltarosh bir vaqtning o'zida Ghiberti ustaxonasida ta'lim oldi.
Balki   Donatello   do'stlik   hayoti   davomida   saqlanib   qoldi   kim   bilan   me'mor
Brunelleschi  bilan uchrashdi  erda.Ko'nikmalarini  tez rivojlanishi  allaqachon 1406
yilda   yosh   Donatello   alohida   tartibi   edi   aslida   olib   keldi.   U   go'zal   shahar   sobori
portali uchun payg'ambar bir haykal qilish topshirildi.
Kimning   ishi   uning   birinchi   ish   yillarida   Donatello,   tartib,   yangi   qilingan   ko'p
o'tmay,   muallifning   yorqin   fazilatlarini   aks   ettirgan.   1407-1408   yillarda   u   Dovud
marmar   haykali   ustida   ishladi.   haykaltaroshlik   usta   tomonidan   amalga   Muqaddas kitob   qahramoni,   keyinchalik   tasviri   sifatida   shunday   mukammal   emas,   lekin   u
niyatlarimiz va Quest Creator aks ettiradi. David mumtoz shakli yoqimli shoh lyre
yoki   kitobda   tasvirlangan   emas.   Lekin   faqat   Go'liyotni   mag'lub,   va   uning   feat
faxrlanamiz   edi   yigit   sifatida.   haykal   qadimiy   qahramonlar   qiyofasini   eslaydi:
David beliga qo'lini xosdir, raqib boshini dam uning oyoqlari, tanasi yumshoq to'ni
kiyim   o'ralgan.   marmar   haykal   hali   general   yankılanıp   mavjud   bo'lsa-da,   u
uyg'onish davriga tegishli.
Donatello   hisobga   hollarini   totuvlik   va   arbobi   umumiy   qurilishini,   balki   haykal
qo'yilishini alohida o'rin nafaqat olib o'z ishini  yaratishga harakat. Uning asarlari,
ular   tugaganidan   so'ng   joylashtirilgan   qaerda   eng   qulay   aniq   qaradim.   Ular   har
doim   bor   va   taassurot   yaratadi.   iste'dodlar   takomillashtirish   bilan   Donatello
tomonidan   bu   ishlar   tobora   uzoqda   general   va   o'rta   asrlar   tosh   qonunlari   og'adi.
yorqin   individual   xususiyatlarini   sotib   olish,   ular   tomonidan   yaratilgan   tasvirlar,
ifoda   ko'pincha,   og'riqqa   xususiyatlari   orqali   erishiladi.   Magistratura   u   yoki   San-
Mishel erga cherkov uchun yaratilgan avliyolar, tasvirlarini yaxshi ayon barcha Bu
isboti.   haykallar   bo'shliqlarni   o'rnatilgan,   lekin   to'liq   muxtor   haykallari   cherkov
me'morchiligi   kirib   barkamol   mos   va   unga   bog'liq   bo'lmagan   tuyulardi   edi.
Ayniqsa,   ular   orasida   Sankt-Mark   (1411-1412)   va   Jorj   (1417)   shakllari   mavjud.
birinchi   Donatello   suratida   umumiy   tashqi   osoyishtalik   niqobi   ostida   tinimsiz   ish
va   zo'ravonlik   fikrlarini   etkazish   muvaffaq   bo'ldi.  Agar   yaratish   qachon   usta   bir
haykal   barqaror   sozlama   arbobi
qadimiy   usuli   yuzlandi.   tanasi   va
qurol,shuningdek,   kiyim   to'ni   joyini
egiladi   -   hamma   narsa,   bu   qabul
bo'ysunadi.    
Sankt   Jorj   yuzma   belgilangan
Billboard,   bir   ma'naviy,   asoslangan, zirh
yoshligidanoq tasvirlangan.  Barcha   olimlar   bronza   (taxminan   1430-1440-
lar)   quyma   Donatello   David   eng   buyuk
o'hshash biri ekanini, haykal, rozilik bildirasiz.
Vasari,   birinchi   san'at   tarixchisi,   u   Kozimo
Medichi   tomonidan   buyurdi,   lekin   boshqa
ma'lumotlar   bu   tasdiqlovchi,   deb  yozgan,   bor.  
David   -   Custom   haykaltaroshlik.   orqaga   marmar   Dovud   qo'ydi   uning   rejasi,
ilovasiga   davom   ettirish,   Donatello   boshi   bilan   yosh   kitobiy   qahramon   faqat
oyoqlariga   Go'liyotni   mag'lub   tasvirlangan.   o'xshashlik,   shu   bilan   birga,   bu   va
atrofidan.   Bronza   David   yosh   nafaqat,   u   yosh.   Donatello   uni   yalang'och,   diqqat
kuchli   barcha   katlanmış   ko'rib   tasvirlangan,   lekin   hali   to'liq   bolaning   jasadini shakllangan. Kiyim  cho'pon faqat kemirchak bilan Laurel gulchambar va shippak
bilan   idish.   master   ishlatiladi   contrapposto   qabul   bir   ko'rsatkichni   qo'yish.
tanasining   butun   og'irligi   o'ng   oyog'iga,   chap   David   dushman   boshini   oyoq   osti
bo'ladi   ko'chib   o'tdi.   Shunday   qilib   qabul   feel   siqilish   keyin   dam,   gavdani   qulay
erishiladi.   ichki   dinamikasi   haykaltaroshlik   markaziy   o'qi   va   qilich   joydan
tanasining burilish tufayli o'qish oson, ko'rsatkichni xos.
Bronza   David   har   tomondan   ko'rib   chiqilishi   mumkin   bo'lgan   haykal,   deb
yaratgan.   Bu   qadim   zamonlardan   beri   birinchi   yalang'och   haykal   edi.   Qadimgi
Yunoniston va Qadimgi Rim ustalari meros qahramon arbobi davomida his etiladi.
Shu   bilan   bir   vaqtda   kuchli   shaxsi   bilan   to'lgan   tabiiy   haykal,   xususiyatlari   va
Renessans ideallarini ila tajassumi edi.
Mukammal   uning   ko'nikmalarini   Rim   safari   davomida   olib   o'zlashtirish.   buyuk
imperiya   meros   ushlab   shahridan,   Donatello   qadimiy   qonunlariga   va   chuqur
tushunish olib uslubiy qurilmalar. qadimgi yunon va Rim san'at  Donatello tashkil
qayta o'ylab natijalari 1433 1439 dan ishlagan edi Florensiya Kengashida, bo'limi
yaratishda   ishlatiladigan.   qadimiy   yodgorlik   bilan   uchrashuvdan   so'ng   homilador
edi,   juda   ko'p   tadqiqotchilarni   fikricha,   Narni   ning   condottiere   Erasmo   ot
haykalini: Balki Abadiy Siti yangi g'oya Donatello tashrif Marcus Aurelius.
QAHRAMON Narni ning Erasmo bir venetsiyalik condottiere, bir ishga sardori edi. Uning taqdiri
hali   Donatello   ilhomlanib   juda   qahramonlik   fitna   burilish,   emas.   (   "Shirin
mushukni" degan ma'noni anglatadi) Gattamelata - bir laqabi yumshoqlik tabiat va
hiyla-hiyla   bir   mushuk   xatti   eslatgan   bir   vaqtda   ehtiyotkorlik   va   shama,   uchun
boylik   bir   askar   qabul   qildi.   U,   juda   pastki   va   halol   xizmat   Florentsiya   uning
faoliyatini   boshladi   men   ko'p   erishdik.   So'nggi   yillarda,   Gattamelata   komandiri
bo'lib xizmat   armiyasi   Venetsiya Respublikasi. Uning o'limidan so'ng, nasiba askar
Padova Basilica del Santon dafn qilinadi. Gattamelata 1443 yilda vafot etgan.
TRIUMPH DONATELLO: NARNI NING ERASMO OT HAYKALI
Venetsiyalik   Respublikasi,   harbiy   qo'mondoni   mohiyati   ehtiyot,   condottiere
yodgorlik   o'rnatish   uchun   o'z   hisobidan   uning   beva   va   o'g'li   ruxsat.   va   bu   fikrni
natija   Donatello   boshladi.   Otliq   haykali   1443   dan   1453   yilga,   o'n   yil   davomida, ularni yaratgan.  
master rejasi uch metrlik haykali sakkiz metrlik shohsupaning belgilandi. haykallar
o'lchamlari   Donatello  tomonidan  g'oyaning  natijasi   edi:   otliq  haykali   katta  sobori
fonida joylashtiriladi va faqat o'z impressiveness ajralmas va mustaqil ish sifatida
qarash   mumkin,   agar   bo'ldi.   haykal   u   sobori   qoldiradi   va   asta-sekin   yuz   olib
taassurot berdi tarzda joylashtirildi.
qoida   eshik   tasvirlar   bilan   bezatilgan,   g'arbiy   va   qulflangan   sharqiy   tomondan
ayrildilar.   Bu   belgi   o'ziga   xos   talqin   ega:   kiritishingiz   mumkin   o'lganlarning
sohada,   balki   undan   chiqib   olish   mumkin   emas.   Eshiklar   mukammal   Donatello
tomonidan   qatl   haykali   asl   maqsadida,   eslatgan   bo'ladi.   otda   Gattamelata   sobori
qabristoniga   oshirish   kerak   edi.   Donatello   yangilik   uchun   uning   istagi   ko'rsatdi
erda va - yodgorlik original Kenotaph maqbara bo'lgan. YOSHI ODAM
ishonch   va   energiya   to'liq,   lekin   bir   chol   -   Condottiere   ko'rsatilgan   Donatello.
uning   chap   qo'li   tayoqcha   o'ng   yilda   u   jilovini   ushlab.   U   Uyg'onish   Qahramoni
tasvirni   mujassam:   ehtiros   qaynoq   emas,   balki   hayot,   gorizontal   yonalish   -   bir
jangchi-faylasuf,   ehtimol,   so'riladi   va   Donatello   xos   xususiyatlar.   Shu   bilan   bir
vaqtda   maqomi   condottiero   Gattamelata   bir   portret   haykaltarosh   mahorat   ajoyib
namunasidir. Uning yuzi boshqalar bilan adashtirmaslik mumkin emas: bir qirg'iy
burni, og'zi ochiq-oydin yo'l, kichik Chin va cheekbones ajralib turadi.
Robe   qo'mondoni   -   qadimgi   qahramon   xususiyatlarini   berish   istagi   dalolat.
Gattamelata   zamonaviy   Donatello   kiyim   va   zirh   Rim   marta   emas   kiyingan.
Taxminlarga, u master eng uzoq vaqt olingan qismlari liboslar quvib bo'ladi. Biroq,
Donatello   bir   yodgorlik   yaratish   jarayonida   muammolar   ko'p   ko'tarildi:   u   ot
condottiere   sharpasiga   bir   ahil   o'tish   yaratish   uchun   zarur   bo'lgan,   Urg'u   kerakli
taassurot   yaratish.   Bu   va   boshqa   masalalar   vaqt   oldi.   Bunday   g'amxo'rlik   va
uzluksiz natijasida barcha xarajatlarni uchrashdi. Donatello, uning ishini maqtadi uni va uning zamondoshlarini oldi. Bu usta imzosi
bilan tasdiqlaydi, u o'zining barcha asarlarida qolgan emas. Monumenti condottiere
Gattamelata   ko'p   heykeltıraşlara   va   (allaqachon   yuqorida   aytib   o'tilgan,   masalan,
Andrea del Verrocchio kabi) undan keyingi davrlarda ilhomlanib.
Donatello tomonidan mahorat yana bir nozik misoli 1455-1457 yillarda yaratilgan
haykal "Judith va Holofernes", edi. Artwork Bethulia dan beva Eski Ahd hikoyasi,
mardonavor   fath   uning   shahar   saqlab   qolish   uchun   Ossuriya   umumiy   Holofernes
o'ldirilgan ko'rsatilgan. bir bo'lak to'ymaydi va qayg'u to'la yuzi bilan nimjon ayol,
uning   oyoqlariga   limply   suyanib   boshini   kesib   tayyor,   yuqori   bo'lib   qilich
Holofernes mast qo'lida ushlab.    
"Judith va Holofernes" - ayol qahramonlik Uyg'onish an'analari bilan mashhur bir variant. Donatello, bu ishga uning barcha ko'nikmalarini qo'yish va his-tuyg'ularini
bir qator, Judith, va butun tasvir simvolizm kabi o'tib muvaffaq bo'ldi. tarkibi eng
ta'sirli   qismi   -   beva   yuzi.   Bu   tirik   ko'rinadi,   shuning   uchun   yaxshi   harakat   qildi.
Donatello   tomonidan   yaratilgan   Judith,   boqib,   juda   oson,   u   his,   nima   tuyg'ular
tushunish.   Nozik   mahorat   afsonalari   to'liq   Donatello,   bu   haykal   bo'lib
qo'llaniladigan bo'ldi, xo'jayinining ifodali xususiyatlarini duch.
Donatello   1466   yilda   katta   vafot   etdi.   So'nggi   yillarda,   qarilik,   o'lim   va   azob-
uqubatlar niyatlar hayoti aniq uning ishida hukmron. go'zallik va energiya qiz to'liq
bilan   portlash   emas,   balki   ro'za   va   kampir   yashash   yil   og'irligini   his
charchaganimiz   -   Bu   davrda,   Donatello   tomonidan   Mariya   Magdalina   bor   edi.
Biroq, bu bilan, va ajoyib haykaltarosh ruhida oldingi asarlarida hali ham tirik va
ilhom va tortmaslik uchun davom etmoqda. Xulosa
So'nggi   o'rta   asrlar   (taxminan   1300   dan   keyin),   Latium ,   ning   sobiq   yuragi   Rim
imperiyasi   va   Italiyaning   janubi   odatda   shimolga   qaraganda   kambag'alroq
edi.   Rim   qadimiy xarobalar shahri bo'lgan va   Papa davlatlari   erkin boshqarilgan va
tashqi ta'sirga, ayniqsa Frantsiya va keyinchalik Ispaniya ta'siriga tushib qolishgan.
Papa   Papa   bilan   uchrashganda   Avignon   Papacy   tomonidan   bosim   natijasida
Janubiy   Frantsiyada   yaratilgan   Shoh   Filipp   Yarmarka   Frantsiya.
Janubda,   Sitsiliya   bir   muncha   vaqt   chet   el   hukmronligi   ostida   bo'lgan,   arablar
tomonidan   va   keyin   Normanlar .   Sitsiliya   150   yil   davomida   gullab-
yashnagan   Sitsiliya   amirligi   keyinchalik   ikki   asr   davomida   Norman
Qirolligi   va   Hohenstaufen   Qirolligi ,   ammo   so'nggi   O'rta   asrlarda   pasayib   ketgan.
Aksincha, Shimoliy va Markaziy Italiya ancha gullab-yashnagan edi va bu mintaqa
Evropaning eng boy mamlakatlari qatoriga kirganligi hisoblab chiqilgan. The   Salib
yurishlari   bilan   doimiy   savdo   aloqalarini   o'rnatgan   edi   Levant ,   va   To'rtinchi   salib
yurishi   yo'q   qilish   uchun   juda   ko'p   ish   qilgan   Vizantiya   Rim   imperiyasi   ga   tijorat
raqibi   sifatida   Venetsiyaliklar   va   Genuyaliklar .   Sharqdan   asosiy   savdo   yo'llari
Vizantiya   imperiyasi   yoki     Arab   erlari   va   undan   keyin
portlarga   Genuya ,   Pisa   va   Venetsiya .   Levantda   sotib   olingan   ziravorlar,   bo'yoqlar
va ipaklar kabi hashamatli mahsulotlar Italiyaga olib kelingan va keyinchalik butun
Evropa   bo'ylab  sotilgan.   Bundan   tashqari,  ichki   shahar-davlatlar   ning  boy   qishloq
xo'jaligi erlaridan foyda ko'rdi   Po   vodiy. Frantsiya, Germaniya va past mamlakatlar
orqali   Shampan   vinosi   yarmarkalari   kabi   quruqlik   va   daryo   savdo   yo'llari   olib
kelingan   jun ,   bug'doy   va   qimmatbaho   metallar   mintaqaga.   Misrdan   to   to
kengaygan   keng   savdo   Boltiq   bo'yi   foydali   qazilmalarni   qazib   olish   va   qishloq
xo'jaligiga   katta   miqdorda   sarmoya   kiritish   imkoniyatini   yaratdi.   Shunday   qilib,
Italiyaning   shimoliy   qismi   Evropaning   ko'plab   boshqa   joylariga   qaraganda
boyliklarga   boy   bo'lmagan   bo'lsa-da,   savdo-sotiq   bilan   rag'batlantiriladigan
rivojlanish  darajasi  uning rivojlanishiga imkon berdi. Xususan,  Florensiya  asosan
Shimoliy   Italiyaning   eng   boy   shaharlaridan   biriga   aylandi,   asosan,   uning   ustun
savdo-sotiq   nazorati   ostida   rivojlangan   jun   to'qimachilik   mahsulotlari tufayli.   gildiya ,   Arte   della   Lana .   Jun   Shimoliy   Evropadan   ( va   16- asrda
Ispaniyadan )   olib   kelingan .   va   bilan   birga   bo ' yoqlar   sharqdan   yuqori   sifatli
to ' qimachilik   buyumlari   ishlab   chiqarishda   foydalanilgan .   O'rta   er   dengizi   va
undan tashqarida joylashgan Italiyaning savdo yo'llari ham madaniyat va bilimning
asosiy   yo'llari   edi.   The yo'qolgan   yunon   klassiklarini   tiklash   (va   ozgina   bo'lsa-da,
ularga   nisbatan   arablarning   yutuqlari)   quyidagilar   Salibchi   Vizantiya   yuragini
bosib   olish ,   jonlandi   o'rta   asr   falsafasi   ichida   12-asrning   Uyg'onish   davri ,
xuddi   qochoq   Vizantiya   olimlari   paytida   va   undan   keyin   Italiyaga   ko'chib
kelgan   Vizantiyani   turklar   istilosi   12-15   asrlar   orasida   Uyg'onish   davrining   yangi
lingvistik   tadqiqotlarini   boshlashda,   yangi   yaratilgan   akademiyalar   bilan   mos
tushgan   Florensiya   va  Venetsiyada   Temuriylar   Uyg'onishi   davr.   Gumanist   olimlar
monastir   kutubxonalarida   qadimiy   qo'lyozmalarni   qidirib   topdilar   Tatsitus   va
boshqa   lotin   mualliflari.   Ning   qayta   kashf   etilishi   Vitruvius   antik   davrning
me'moriy tamoyillariga yana bir bor rioya qilish mumkin degan ma'noni anglatadi
va Uyg'onish davri rassomlari gumanistik optimizm muhitida qadimgi odamlarning
yutuqlaridan   ustun   bo'lishga   da'vat   etilgan,   masalan.   Apelles ,   ular   haqida
o'qiganlar.
XIII   asrda   Evropaning   katta   qismi   kuchli   iqtisodiy   o'sishga   erishdi.   Italiya
davlatlarining   savdo   yo'llari   o'rnatilgan   O'rta   er   dengizi   portlari   va   oxir-
oqibat   Hanseatic   League   IV   asrdan   beri   birinchi   marta   Evropada   tarmoq
iqtisodiyotini   yaratish   uchun   Evropaning   Boltiq   va   shimoliy   mintaqalari.
The   Italiyaning   shahar-shtatlari   bu   davrda   juda   kengayib,   kuchidan   o'sib,   amalda
to'liq   mustaqil   bo'lib   qoldi   Muqaddas   Rim   imperiyasi ;   dan   tashqari   Neapol
Qirolligi , tashqi kuchlar o'z qo'shinlarini Italiyadan tashqarida saqlab qolishdi. Bu
davrda zamonaviy tijorat  infratuzilmasi  rivojlandi, bilan   ikki yozuvli buxgalteriya
hisobi ,   aksiyadorlik   jamiyatlari ,   xalqaro   bank   faoliyati   tizim,
tizimlashtirilgan   valyuta   bozori ,   sug'urta   va   hukumat   qarzi .   Florensiya   ushbu
moliyaviy   sanoat   va   oltinning   markaziga   aylandi   florin   xalqaro   savdoning   asosiy
valyutasiga   aylandi.   Moliyaviy   mahorat   tufayli   o'z   mavqeiga   ega   bo'lgan   yangi
merkantil   boshqaruv   sinfi   o'z   maqsadlariga   moslashgan   feodal   O'rta   asrlarda Evropada hukmronlik qilgan aristokratik model. 
Foydalanilgan adabiyotlar
 
1.             I.Karimov   “Barkamol avlod orzusi”.   T.: Sharq, NMK, 1999, -- 184 bet.
2.             Chet el adabiyoti tarixi.Namunaviy dastur va Ishchi dastur.2004, T.: Nizomiy
nomidagi TDPU, 2004
3.             Alimuhammedov A. Antik adabiyot tarixi.   T.: O`qituvchi, 1976 ,-416 bet.
4.             Komilov N. Tafakkur karvonlari. T., Ma`naviyat.   1997.
5.             Homer. Iliada. T.: G’.G’ulom nomidagi Adabiyot va san`at nashriyoti, 1988.
6.             Homer. Odisseya. Ikkinchi qo`shiq g’g’ “Jahon adabiyoti” 2001,№8, 58 – 66
–bet.
7.             F.Sulaymonova. Sharq va G’arb. T.: O`zbekiston, 1999.
8.             F. Boynazarov. O`rta Osiyoning antik   davri. –T.: O` kituvchi ,   1991.
9.               F.Boynazarov. Qadimgi davr tarixi . Jizzax, “Sangzor”, 2002.

Italiyada ilk uyg’onish davri rassomlari, xaykaltaroshlari me’morlari Reja: Kirish I.bob. Italiyada ilk uyg'onish davri 1.1. Italiya – G’arb uyg’onishining ilk vatani 1.2. Dante Alig’eri va O`rta asrlardan Renessansga o`tish II.bob.Italiyada ilk uyg’onish davri rassomlari, xaykaltaroshlari me’morlari 2.1. Uyg'onish Bo'yash. Uyg'onish davri italyan rassomlari ijodi 2.2. Donatello Ning Otliq Haykali. Uyg'onish Haykaltaroshlar Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar

Kirish Italiya Uyg'onish davri O'n to'rtinchi asrning oxiridan taxminan 1600 yilgacha bo'lgan davrni o'z ichiga olgan Evropada katta madaniy o'zgarishlar va yutuqlar davri bo'lgan Uyg'onish davrining ochilish davri boshlandi, bu O'rta asr va Ilk zamonaviy Evropa o'rtasidagi o'tishni belgilab berdi.So'z Uyg'onish frantsuz tilida, (shoxrux italyancha) tom ma'noda "qayta tug'ilish" degan ma'noni anglatadi va bu davr, Uyg'onish davri gumanistlari "Qorong'u asrlar" deb atagan davrdan so'ng, klassik antik davr madaniyatiga bo'lgan qiziqishning qayta tiklanishi bilan mashhur. Biroq, atamadan foydalanish Uyg'onish zamonaviy, XIX asrda valyutaga kirmaydi, Yoqub Burxardt kabi tarixchilarning ishlarida. Italiya Uyg ' onish davri Florensiya va Siena shaharlarida joylashgan Toskana shahrida boshlandi . Bu keyinchalik Venetsiyada sezilarli ta'sir ko'rsatdi, u erda qadimgi yunon madaniyatining qoldiqlari gumanist olimlarni yangi matnlar bilan ta'minladi. Italiya Uyg'onish davri XV asr oxirida cho'qqisiga chiqdi, chunki xorijiy bosqinlar mintaqani notinchliklarga olib keldi. Biroq, Uyg'onish davri g'oyalari va ideallari Evropaning qolgan qismiga tarqalib, Fontainebleau va Antverpen markazida joylashgan Shimoliy Uyg'onish davri va ingliz Uyg'onish davrini boshladi. Italiya Uyg'onish davri o'zining madaniy yutuqlari bilan mashhur. Shimoliy ancha gullab -yashnagan, Italiyaning shimoliy shtatlari Evropaning eng boylari qatoriga kiradi. Salib yurishlari Levant bilan doimiy savdo aloqalarini o'rnatdi va To'rtinchi Salib yurishi Vizantiya imperiyasini Venetsiya va Genuyaga savdo raqibi sifatida yo'q qilish uchun ko'p ishlarni amalga oshirdi. Shunday qilib, shimoliy Italiya boshqa Evropaning boshqa qismlariga qaraganda boy bo'lmagan bo'lsa -da, uning rivojlanish darajasi, savdo bilan rag'batlantirilib, uning gullab - yashnashiga imkon berdi. Florensiya mintaqaning eng boy shaharlaridan biriga aylandi. O'rta yer dengizi va undan tashqarida joylashgan Italiya savdo yo'llari ham madaniyat va bilimning asosiy kanallari edi. O'rta asrlarda yunonlarning klassik bilimlarini o'z ichiga olgan asarlar G'arbiy Evropaga arab tarjimalari va risolalari orqali, Toledo va Palermodan kirib kelgan. Salib yurishlari, arablar tomonidan saqlanib qolgan, klassik ta'lim bilan bir qancha Evropa aloqalariga olib keldi, lekin

bu borada XV asrda Ispaniyaning Moorish Reconquista va Salamanca maktabining arab tilidagi asarlarining tarjimalari muhimroq bo'ldi. Misr va Levantdan arablarning ilmiy, falsafiy va matematik tafakkuri Shimoliy Italiyaga kirdi. XIII asrda umuman Evropada iqtisodiy bum boshdan kechirildi. Bu davrda Italiyaning shahar-shtatlari ancha kengayib, kuchga aylandi de -fakto Muqaddas Rim imperiyasidan to'liq mustaqil. Bu davrda zamonaviy tijorat infratuzilmasi rivojlandi, aksiyadorlik jamiyatlari, xalqaro bank tizimi, tizimli valyuta bozori, sug'urta va davlat qarzi. Florensiya ushbu moliyaviy sanoatning markaziga aylandi va oltin florin xalqaro savdoning asosiy valyutasiga aylandi. Feodalizmning pasayishi va shaharlar paydo bo'lishi bir -biriga ta'sir ko'rsatdi; masalan, hashamatli tovarlarga bo'lgan talab savdoning o'sishiga olib keldi, bu esa savdogarlarning ko'p sonli boy bo'lishiga olib keldi, ular esa o'z navbatida hashamatli tovarlarni ko'proq talab qilishdi. Bu o'zgarish savdogarlarga Italiyaning shahar-shtatlari hukumatlarini deyarli to'liq nazorat qilish imkoniyatini berdi va savdoni yana kuchaytirdi. O'n to'rtinchi asrda Evropa iqtisodiyotining turg'unlashuviga olib kelgan bir qator falokatlar yuz berdi. Iqlim o'zgarishi qishloq xo'jaligi mahsulotlarining sezilarli darajada pasayishiga olib keldi, bu esa qayta ocharchilikka olib keldi, bu avvalgi davrda aholi sonining tez o'sishi bilan kuchaygan. Angliya va Frantsiya o'rtasidagi yuz yillik urush Evropaning shimoli -g'arbiy qismida savdo -sotiqni to'xtatdi. Sharqda urush savdo yo'llarini ham buzdi, chunki Usmonli imperiyasi butun mintaqaga kengaya boshladi. Qora o'lim o'limning eng dahshatli qismi edi, bu Shimoliy Italiyaning aholi zich joylashgan shaharlarining aholisining sonini kamaytirdi va keyinchalik qaytdi. Masalan, vabo oldidan 45000 aholiga ega bo'lgan Florensiya keyingi 47 yil ichida 25-50 foizga kamaydi. Aynan shu beqarorlik davrida Dante va Petrarka kabi Uyg'onish davrining birinchi figuralari yashagan. Shuningdek, Uyg'onish davri san'atining birinchi qo'zg'alishlari XIV asrning birinchi yarmida, xususan Giotto realizmida kuzatilishi kerak edi. Paradoksal ravishda, bu ofatlarning ba'zilari Uyg'onish davrini o'rnatishga yordam beradi. Qora o'lim Evropa aholisining uchdan bir qismini yo'q qildi, yangi kichik aholi esa ancha boy, yaxshi ovqatlangan va san'at va arxitektura kabi hashamatli

mahsulotlarga ko'proq pul sarflashdi. I.bob. Italiyada ilk uyg'onish davri 1.1. Italiya – G’arb uyg’onishining ilk vatani XIV asrning 2-choragidan dastlab Italiyada kapitalistik munosabatlarning kurtaklari ko`zga ta sh lana boshlaydi. Ayni shu davrdan uning mafkurasi sifatida Renessans harakati ham yuzaga keladi. “Renessans” frantsuzcha so`z bo`lib, “uyg’onish” degan ma`noni bildiradi. Bu harakat feodalizm tuzumi va katolik cherkoviga muxolifotda bo`lib, ular bilan g’oyaviy kurash jarayonida rivojlandi. Renessans Evropaning boshqa mamlakatlarida XV asrning o`rtalarida yuzaga keldi va XVII asrga qadar davom etdi. Bu harakat shaxs erki, uning ozodligini bosh maqsad qilib olgani, sababli uning vakillari o`zlarini gumanistlar deb atadilar. Ma`lumki, lotincha, “gumanist”- so`zi “insoniy” degan ma`noni ifodalaydi. Shu tariqa Renessansning ilk vatani Italiya, uning ilk shoiri esa Dante Alig’eri bo`ldi. Dante Alig’eri ijodi bilan O`rta asrlar adabiyoti yakunlanadi va Renessans adabiyoti boshlanadi. Yodda tuting! Evropa Uyg’onish adabiyoti quyidagi davrlarga bo`linadi: XIV -asr-birinchi davri. XV -asr-ikkinchi (gumanizmning gullab yashnagan davri.) XVI -asr-Renessaning s o` nish davri. Italiya Uyg’onish davri adabiyotini o`rganish Florentsiyalik mashhur adib Dant’e Alig’eri (1265-1321) ijodidan boshlandi. U ikki katta davr oralig’ida yashab ijod qildi. «… U o`rta asrning eng oxirgi va shu bilan birga yangi zamonning eng avvalgi shoiri edi». Dante XIII - XIV asrlarda Italiyaning asosiy madaniy markazi bo`lgan Florentsiyada tug’ildi. U poeziyaga erta berilib, lirik she`rlarini Provans shoirlarining Italiyadagi izdoshlari ta`sirida yaratdi.

Shoirning sevgilisi Beatrichega bag’ishlangan she`riy to`plami «YAngi hayot» deb ataladi (1283-1292) va 30 ta she`rni o`z ichiga oladi. SHe`rlar xronologik tartibda joylashgan. She`rlarning mazmuni nasriy xikoyalar, falsafiy izohlar bilan sharhlanadi. Shoir 9 yoshga kirganda o`ziga tengdosh Beatricheni uchratadi va uni sevib qoladi. To`qqiz yildan so`ng ular yana uchrashadilar. Qizning ochiq chehra bilan ta`zim qilishi shoirni hayajonga soladi. O`sha kuni shoir tush ko`radi va bu tushni birinchi sonetida tasvirlaydi. Beatriche obrazi shoirni doimo ilhomlantiradi. «Yangi xayot» G’arbiy Evropa adabiyotidagi birinchi avtobiografik qissa hisoblanadi. Bunda Dante sevgan qalbning nozik ruhiy kechilmalarini ustalik bilan tahlil qila olgan. Dante Beatriche vafotidan so`ng ilmiy-falsafiy masalalar bilan shug’ullanadi. 1307-1308 yillari o`zining mashhur «Ziyorat» traktatini yaratadi. 1305 yil roman tilshunosligi bo`yicha dastlabki tadqiqot - «Xalq nutqi haqida» degan risolani yozadi. «Iloxiy komediya» – Danteni dunyoga mashxur qilgan asari. U o`z asarini «Komediya» deb atagan. O`rta asrlarda qayg’u, g’am bilan boshlanuvchi va yaxshilik, xursandchilik bilan yakunlovchi har qanday asarni «Komediya» deb atashgan. Asar o`rta asr diniy-cherkov adabiyoti ta`siridan ham xoli emas, (allegoriya) simvolika. Asarda uchraydigan 9 raqami (9 kun, 9-osmon) shoir hayotidagi muhim voqealar bilan bog’liqdir. Asarga yozuvchi vafotidan so`ng Bokachcho tomonidan «Ilohiy» so`zi qo`shilgan (Badiiy jihatdan yuksak degan ma`noda).