logo

KONFLIKT TIPOLOGIYASINING ASOSIY YO’NALISHLARI

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

44.6455078125 KB
KONFLIKT TIPOLOGIYASINING ASOSIY YO’NALISHLARI
MUNDARIJA
Kirish....................................................................................................3
1-Bob. Konflikt tipologiyasining asosiy yo’nalishlari..................5
1.1.Konfiliktni tipologiyasini òrganishda asosiy  yondashuvlar ...............5
1.2.Konfiliktlar tipologiyasi va nazariyasi ............................................9
2-Bob.Konfliktlarning yuzaga kelish omillari va ularning 
tipologiyasi..................................................................................................13 
2.1.Nizoli vaziyatlarning yuzaga kelishi .................................................13
2.2.Konfliktlarni qanday qilib boshqarish usullari ...........................19
Xulosa.................................................................................................24
Foydalanilgan adabiyotlar...............................................................26
1 KIRISH
Kurs   ishi   dolzarbligi.   Konflikt   tipologiyasini   o’rganish.   Konfiliktni   yuzaga
kelish   sabablarini   òrganib,   tipologiyasini   chuquqr   tahlil   qilib,   ularni   korreksiya
qilish.   Har   bir   yosh   davrida   bòladigan   konfiliktni   chuqur   òrganish   orqali
konfiliktni   oson   hal   qilish   mumkin.   Masalan,   maktab   yoshidagi   bolalarning
òrtasida   yuzaga   keladigan   nizo   bilan   katta   yoshidagi   odamlar   òrtasidabòladigan
nizoda  katta farq bor. Ikkala yosh  òrtasida  yuzaga  keladigan  konfilikt   ham  òzlari
uchun   juda   ahamiyati.   Shuning   uchun   konfiliktni   tòģri   korreksiya   qilish
kerak.Konflikt doimo insonlar hayotida ucharab turadigan holat hisoblanadi. Hech
bir   inson   hayotini   konflektli   vaziyatlardan   holi   deb   tasavvur   qilolmaydi.   Insonlar
konflektni   yomon   narsa   deb   tasavvur   qiladi,   lekin   konflekt   yomon   narsa   emas.
Inson konfliktli vaziyatga duch kelsa dovdirab qolmasligi va konflektni ijobiy hal
qilish   yo'llarini   topishi   kerak   bo'ladi.Konflektoligiya   fani   konflektli   vaziyat   lar,
ularning   sabablari,   ularni   qanday   hal   qilish   yo'l-yo'riqlarini   o'rganuvchi   fan
hisoblanadi.   Konflektning   2   xil   turi   mavjud.   Bunyodkorlik   va   vayronkorlik.
Bunyodkorlikda konflekt natijasida yaxshilik bilan yakunlanadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Konfliktni   tipologiyasini   o’rganishda   va   uni   tahlil
qilishda turli xil usullar mavjud. Masalan ayrim insonlar konflektli vaziyatga duch
kelsa,   o'zini   yo'qotib   qo'yadi.   Ayrim   insonlar   esa   konflektli   vaziyatga   duch   kelsa
bu   vaziyatdan   og'ir   vazminlik   bilan   Mushohada   bilan   o'ylab   yengi   o'tib   ketadi.
Hozirgi   kunda   konflektologiya   fani   insonlar   hayotida   juda   zarur   bo'lgan   fanlar
sirasiga   kiradi.   Ko'pchilik   insonlar   konflektli   vaziyatga   duch   kelsa   bunday
vaziyatdan   chiqib   ketolmaydi.   Konfliktologiya   fanining   vazifasi   esa   insonlariga
shu konflektli vaziyatdan chiqib ketish usullarini o'rgatishdir.
Kurs   ishining   predmeti:   Kurs   ishining   predmeti   konfliktlar   tipologiyasini
chuqurlashtirilgan holda o’rganish.
Kurs   ishining   obyekti:   Konfliktlar   rivojlanishining   asosiy
makroevolyutsiontendentsiyalarini   bilish   va   hisobga   olish   va   ularni   konfliktlar
tipologiyasi bilan bog’lagan holatda talqin qilish va o’rganish.
2 Kurs ishining amaliy mohiyati:  Shaxsning konfliktlarga duch kelgan paytda
ularni hal ketishda insonlarning individual xususiyatlari, xarakteri, temperamentni
hisobiga   olgan   holda   metodlarini   tog'ri   qo'llashv   mavjud   konfliktlarning
tipologiyasini chuqur o’rganish. 
3 1-BOB . Konflikt tipologiyasining asosiy yo’nalishlari
1.1.  Konfiliktni tipologiyasini òrganishda asosiy  yondashuvlar
Konflikt   tadqiqotining   metodologik   tamoyillari.   Konfliktlarni   o'rganish
jarayonida tadqiqotning ko'rib chiqilgan ettifalsafiy va umumiy ilmiy tamoyillariga
asoslanib, konfliktologiyaning metodologik tamoyillarini hisobga olish muhimdir:
1.   Fanlararolik   tamoyili.   Konfliktolognikonfliktologiyaning   barcha   sohalari
yutuqlaridan maksimal darajada foydalanishga yo'naltiradi.
Fanlararolik  tamoyilining  eng muhim   tomoni   konfliktologiyaning  barcha  o'n
bir   tarmog'ining   tengligi   tamoyilidir.   Konfliktologiya   rivojlanishining   ushbu
bosqichida asosiy fanning rolini psixologiya o'ynaydi.
2. Vorislik tamoyili. Bu mojaro muammosi bo'yicha qilingan barcha narsalar
to'g'risida eng to'liq bilimni talab qiladi. Fanning tarixiy jihatini bilish va tushunish,
ilgari   olib   borilgan   asosiy   tadqiqotlar   natijalarini   bilish ,   mavjud   tushuncha   va
nazariyalarni tushunish muhimdir.
3.   Evolyutsionizm   tamoyili.   Ularni   o'rganishda   konfliktlarning   aniq   turlari
evolyutsiyasining   asosiy   qonuniyatlarini   aniqlash   va   hisobga   olish   kerak.
Mojarolar   evolyutsiyasining   turli   darajalarini   bilmasdan,   ularning   dinamikasini,
rivojlanish   prognozini   tushuntirish   va   konstruktiv   tartibga   solish   bo'yicha
tavsiyalar berish qiyin. Ushbu tamoyilga rioya qilish quyidagilarni anglatadi:
Konfliktlar   rivojlanishining   asosiy   makroevolyutsiontendentsiyalarini   bilish
va hisobga olish.
Inson   va   jamiyatning   tarixiy   rivojlanishi   bilan   bog'liq   bo'lgan   ijtimoiy   va
shaxsiy nizolarni o'zgartirishning asosiy tendentsiyalarini bilish va ko'rib chiqish.
O'ziga   xos   konfliktlarning   paydo   bo'lishi   va   rivojlanishining   nafaqat
dinamikasini,   balki   evolyutsion   shart-sharoitlarni   va   tendentsiyalarini   aniqlash   .
4. Shaxsiy  yondashuv  tamoyili.  Bu  tamoyil   deyarli  barcha  darajadagi  nizolarning
markaziy   bo'g'ini   bo'lgan   aniq   odamlarning   o'ziga   xos   shaxsiy   xususiyatlarini
aniqlash va hisobga olish zarurati sifatida shakllanadi[8].
4 Konfliktlarning   asosiy   sababi   ob'ektiv   moddiy   olamdagi   o'zgarishlardir.
Biroq, bir xil sharoitda, turli odamlar boshqacha yo'l tutishadi. Tashqi ta'sirlar, bu
tashqi ta'sirlar ta'sir qiladigan kishining ichki sharoitlari orqali sinadi.
Konfliktlarning   sabablarini   ochish,   ularning   mohiyatiga   kirib   borish,   ularda
aniq   odamlar   qanday   rol   o'ynaganligini   tushunmasdan,   ularning   shaxsiy
xususiyatlarini   aniqlamasdan   turib ,   nizolarning   o'zaro   ta'sirining   rivojlanishiga
sezilarli ta'sir ko'rsatgan holda qiyin.
Konfliktli vaziyatlarni o'rganish usullari
1.   Tizimli-vaziyatli   tahlil   -   konfliktlarni   birliklar   bo'yicha   o'rganish.   Tahlil
birligi   sifatida   konfliktli   vaziyat   -   konfliktning   barcha   asosiy   xususiyatlariga   ega
bo'lgan, ma'lum mazmun va dinamik xususiyatlarga, vaqt va fazoviy chegaralarga
ega bo'lgan eng kichik ajralmas, bo'linmas qismi qo'llaniladi. Tadqiqot jarayonida
konfliktning   barcha   asosiy   va   ikkinchi   darajali   ishtirokchilari   aniqlanadi.
Konfliktning o'zaro ta'sirining fazoviy chegaralari aniqlanadi.
Konflikt   rivojlanishining   bosqichlari   ajralib   turadi,   bu   davrda   uning   asosiy
ishtirokchilarining   o'zaro   ta'sirining   tabiati   sifat   jihatidan   o'zgarmaydi.   Konfliktli
vaziyatning  fazoviy,  vaqtinchalik  va  mazmuniy  chegaralarini  aniqlagandan   so'ng,
uning   tizimli   tahlili   amalga   oshiriladi.   Konfliktli   vaziyatdan   tahlil   birligi   sifatida
foydalanish   real   nizolar   haqida   ma'lumotni   standartlashtirish,   saqlash   va   to'plash
imkonini   beradi.   Konfliktli   vaziyat   konfliktlarning   xususiyatlarini   "umuman"
emas,   balki   aniq   odamlar   va   ijtimoiy   guruhlarning   xatti-harakatlari   haqidagi
ma'lum ma'lumotlarni tizimlashtirish asosida o'rganish imkonini beradi.
Konfliktli   vaziyatlar   retrospektiv   tarzda   (hujjatlarni   o'rganish,   nizo
ishtirokchilari  va guvohlari  bilan suhbatlashish)  va bevosita  voqealarning haqiqiy
rivojlanishi   jarayonida   tahlil   qilinishi   mumkin.   Vaziyat   tahlilini   o'tkazish   uchun
mojaroning asosiy xususiyatlarini aks ettiruvchi maxsus shakl ishlab chiqiladi.
2.   Matematik   modellashtirish.   Zamonaviy   kompyuter   texnologiyalarini   jalb
qilgan holda matematik modellashtirish faktlarni oddiy to'plash va tahlil qilishdan
real vaqt rejimida voqealarni prognoz qilish va baholashga o'tish imkonini beradi.
Konfliktning matematik modeli - parametrlarga (tashqi sharoitlarni va konfliktning
5 biroz   o'zgaruvchan   xususiyatlarini   aks   ettiradi)   va   o'zgaruvchan   komponentlarga
bo'lingan  konflikt  xususiyatlari  o'rtasidagi  rasmiylashtirilgan  munosabatlar   tizimi.
Konfliktologiyada   qo'llaniladigan   matematik   modellar   orasida   ehtimollik
taqsimoti ,   Markov   zanjiri,   maqsadga   yo'naltirilgan   xatti-harakatlar   modellari,
simulyatsiya modellari. Bugungi kunga kelib, quyidagi xususiyatlarga ega bo'lgan
nizolarni   tahlil   qilish   va   tavsiflashda   eng   katta   yutuqlarga   erishildi:   konflikt
ishtirokchilari soni ikkita, har bir ishtirokchining harakat usullari soni va ularning
individual   maqsadlari   diametral   qarama-qarshidir.   Ushbu   cheklovlar,  shuningdek,
nizolar ishtirokchilarining maqsadlari va 8   aniq emasligi , matematiklar tomonidan
yaratilgan   tavsiflar   qo'llanilishi   mumkin   bo'lgan   haqiqiy   shaxslararo   o'zaro   ta'sir
holatlari doirasini sezilarli darajada kamaytiradi.
3.   Shaxsiyat   testlari.   Mutaxassislar   shaxsning   kuchaygan   ziddiyatini
ko'rsatadigan   fazilatlar,   xususiyatlar   va   holatlarning   jiddiyligini   aniqlaydigan   bir
qator   tasdiqlangan   testlardan   foydalanadilar.   Shaxs   konfliktlarining   ayrim
tomonlarini   aniqlash   va   uning   darajasini   aniqlash   imkonini   beruvchi   eng   ko'p
qo'llaniladigan umume'tirof etilgan testlar va anketalar qatoriga quyidagilar kiradi:
Test   A.   Bass   -   A.   Darki   (odamning   tajovuzkorligining   individual   darajasini
aniqlash uchun mo'ljallangan)
Shaxslararo   munosabatlar   diagnostikasi   T.   Liri   (individning   boshqalarga
nisbatan hukmron bo'lgan munosabat turini aniqlash imkonini beradi);
G.Isaakning   shaxsiyat   testi   (ikki   shkala   -   "ekstroversiya   -   introversiya"   va
"nevrotizm - barqarorlik" yordamida shaxs temperamenti turini aniqlash imkonini
beradi)
Cattellning   16   faktorli   shaxsiy   so'rovnomasi   (sizga   ziddiyatga   ta'sir   qiluvchi
psixologik   xususiyatlarni   aniqlash   imkonini   beradi   -   maxfiylik,   amaliylik,
shafqatsizlik,   jiddiylik,   shuhratparastlik   va   boshqalar).
Ch.Spilberger   tomonidan   reaktiv   va   shaxsiy   tashvish   shkalasi   -   Y.   Xanin
(tashvishni hissiy holat va shaxsiy xususiyat sifatida o'lchash uchun mo'ljallangan)
X.Zalen   –   D.Shtokning   “Q   –   saralash”   usuli   (bog‘liqlik   –   mustaqillik,
xushmuomalalik – xushmuomalalik yo‘qligi, kurashish istagi – kurashdan qochish
6 kabi  xulq-atvor  tendentsiyalarining namoyon bo‘lishini  o‘lchash imkonini  beradi)
va boshqalar.
Shaxs   testlari   tadqiqot   maqsadlarida   va   nizo   ishtirokchilari   to'g'risida
ma'lumot   manbalari   sifatida   qo'llaniladi,   ammo   qat'iy   ma'noda   ular   konfliktni
o'rganish usullari emas.
Zamonaviy   konfliktologiyada   an'anaviy   ravishda   ma'lumotlarning   semantik
talqinini   amalga   oshiradigan   sifatli   usullarga   ko'proq   e'tibor   beriladi.   Bundan
tashqari ,  umumiy   ilmiy   sifat   usullari   (tahlil,   sintez,   induksiya,   deduksiya   va   h.k.)
bilan bir qatorda empirik sifat usullari ham paydo bo‘ldi: keys-stad usuli – yagona
o‘ziga   xos   konfliktni   o‘rganish   va   xulosalar   asosida   mavjud   nazariyani   qayta
qurish.   chizilgan;   ekspert   so'rovi   -   vakolatli   shaxslar   guruhining   so'rovi;   fokus-
guruhlarni o'rganish usuli .
Konflikt   hodisasining   murakkabligi   va   yondashuvlarning   xilma-xilligi
konfliktni   o'rganishning   uslubiy   yondashuvlari   va   usullarining   xilma-xilligini
belgilaydi.
Mojarolarni   o'z   vaqtida   tashxislash   ham   oldini   olish,   ham   konstruktiv   hal
qilish uchun muhimdir. Bundan tashqari, mutaxassisga o'z tadqiqoti manfaatlarida
ziddiyatlarni   aniqlash   va   baholash   usullari   va   usullari   kerak.   Shu   sababli,   olib
borilgan   tadqiqotlar   nizolarni   o'rganishning   turli   usullarining   foydaliligi   nuqtai
nazaridan xulosalar chiqarishga imkon beradi.
Shunday qilib,  shuni  ajratib  ko'rsatish   mumkinki, konfliktologiya  rivojlanish
davrida   fan   sifatida   konfliktlarni   o'rganish   uchun   turli   xil   anketalar ,   testlar   va
usullardan   foydalanishi   mumkin.   Masalan,   T.Liri   usuli,   Bass-Darki   testi,   16
faktorli   Kettell   anketasi,   reaktiv  va  shaxsiy   tashvish   shkalasi,   Q-saralash   usuli   va
boshqalar.
7 1.2.  Konfiliktlar tipologiyasi va nazariyasi
Inson   oz   hayotida   bolalik   davridanoq   boshqa   insonlar   bilan   turli   ijtimoiy
munosabatlarga   kirishadi.   Inson   hayoti   boshqalar   bilan   boladigan   turli
munosabatlarning uzluksizligidan iborat bolgan jarayondir. Ana shu munosabatlar
esa har doim ham bir tekis, silliq va tinch davom etavermaydi. Hayotning bir tekis
davom   etishini   turli   nizo   va   ziddiyatlar   buzib   turadi.   Biz   ularni   konfliktlar   deb
ataymiz. Konflikt  har  bir  inson hayotiga aloqador  bolganoziga xos  jarayon bolib,
hyech   bir   inson   ozini   komil   ishonch   bilan   konflikt   vaziyatlardan   muhofaza
qilinganman   deb   ayta   olmaydi.   Konfliktlar   inson   hayotining   ajralmas   qismi
hisoblanadi,   chunki   har   bir   inson   oz   hayoti   davomida   konfliktlar   bilan   toqnash
keladi.   Konfliktlar   tabiiy   hodisa   bolib,   konflikt   bilan   togri   munosabat   ornatish
inson   tarbiyasi,   uning   shakllanishining   zaruriy   talablaridan   biridir.   Songgi
vaqtlarda   zamonaviy   jamiyatlardagi     insonga   bolgan   turli   ilmiy-texnik,   manaviy,
iqtisodiy tasirlarning haddan ziyod ortib borishi, zamonaviy jamiyatlarda yashash
tarzining murakkablik tomon ortib borayotganligi odamlar toqnash kelishi mumkin
bolgan turli konflikt vaziyatlarni ham oshiradi.
Bolalik   davrida   oyinchoqlarni   talashish,   birovlarga   hasad   qilish,   yoki   ogil
bolalarning   janjal   qilib   urishganini   kop   kuzatgansiz.   Mana   shunday   konfliktlar
keyinchalik oilada, eru-xotin, qaynona-kelin, aka-opalar, yaqinlar, dostlar, ijtimoiy
guruhlar, turli kompaniyalar ortasida, shuningdek mehnat faoliyatida ham vujudga
kelishi mumkin.
Konfliktologiya   -   ijtimoiy   konfliktlarning   sabablari, shakllari, rivojlanishi
hamda  ularni   hal  qilish  va   oldini  olish    haqidagi  fandir.  
Psixologikkonfliktologiya     barcha   mazkur   masalalarni     psixologik   nuqtai
nazaridan  qarab  chiqadi.  Munosabatlar    ishtirokchilari  bolgan  shaxslar ortasida
vujudga  keladigan    psixik  konfliktlarning  sabablari, shakllari  va  dinamikasini
organadi,  shuningdek       konfliktlarni    tartibga   solish    usullari,       va   vositalarini
ishlab   chiqadi.Psixologik jihatdan   konfliktlarni   organish     faqat   nazariy   emas,
balki       juda     muhim       amaliy     ahamiyatga     ham   ega.   Fanning     bu     sohasi
8 vaziyatlarda  yuzaga  keluvchi    konfliktlarning  oldini  olishga, ularni  hal  qilish
uchun    samarali   choralarni  qollashga   yordam  beradi.
Hayot   konfliktlarga   tola.   Insonning   jamiyatdagi   yashash   tarzini   turli
ziddiyatlarsiztasavur etib bolmaydi. Turli nizo va ziddiyatlar bilan umr davomida,
har   qanday   yoshda,   har   joyda,   har   qanday   vaziyatda   toqnash   kelish   mumkin.
Konfliktlar uyda, maktabda, kochada, oquvchilar orasida, ota-onalar va farzandlar,
xodim   va   uning   rahbariyati   orasida,   jamoa   azolariortasida   sodir   bolishi   mumkin.
Konfliktlar,   odatda,   kop   vaqt   odamlar   birga   boladigan   hollarda,   yani   ular   uzoq
muddat   bir-birlari   bilan   psixologik   va   ruhiy   muloqotda   boladiganholarda,   ular
malum muddat ozaro birga bolishga majbur bolgan paytlarida koproq sodir boladi. 
Hyech bir inson ozini konfliktlardan doimiy muhofaza qilingan deb hisoblay
olmaydi.   Chunki   konfliktlar   bazanqoqqisdan,   hyech   kutilmagan   holda   vujudga
kelishi   hamda   inson   hayot   tarzini   tubdan   ozgartirib   yuborishi   mumkin.   Konflikt
har bir inson hayotining ajralmas qismi bolib, hyech bir inson konfliktlardan ozini
kafolatlanganman   deb   ishonch   bilan   ayta   olmaydi.   Har   birimiz   bolalik
davrlarimizdan konflikt vaziyatlarga tushamiz va bu holatlardan chiqib ketish yol
va   usullarini   qidiramiz.   Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda,   konflikt   ijtimoiy   xodisa
hisoblanadi. Chunki u kopchilik insonlarning kundalik turmush tarziga oid voqyea
va   hodisalarni   qamrab   oladi   hamda   konflikt   rivojidan   har   bir   inson,   yaqin
qarindoshlar,   mehnat   jamoasi   ortasidagi   tinch   va   totuvlikka   asoslangan   osuda
hayot   tarzi   zarar   korishimumkin.Ulgayganimiz   sari   konflikt   voqyea,   hodisalar   oz
kuchi va tasirini ham kuchaytirib boradi. Ammo biz konflikt nimaligini bilamizmi?
Har   doim   ham   konflikt   vaziyatga   tushib   qolganda   ozimiznitogri   tutamizmi?
Konflikt bizning hayotimiz uchun tahdid korsatadimi? Konfliktning oz ichki tabiati
qanday?   Konfliktdan   qanday   qutilish   va   yoki   undan   qanday   chiqib   ketish   kerak.
Ziddiyat   qanday   qonuniyatlar   asosida   rivojlanadi?   Nizoni   rivojlantiruvchi
omillarni oldindan bartaraf etsa boladimi? Inson ziddiyatlarsiz yashashga organishi
mumkinmi?!
Mana   shunday   savollar   kopchiliknioylantirishi   tabiiy.   Har   bir   inson
konfliktlar   bilan   toqnash   kelishi   aniq   bolganligi   sababli   konfliktlar   hakida   keng
9 bilimlarni tarbiyalash va shakllantirish muhim pedagogik ahamiyat kasb etadi. Shu
bois   konfliktlar   togrisida   ham   nazariy   bilimlar,   ham   amaliy   konikmalarga   ega
bolish hozirgi zamonda yoshlarni mustaqil  hayotga tayerlash hamda jamiyatda oz
orni va mavqyeiga ega bolishida zarur ehtiyojlardan bolib, ana shunday bilimlarni
targib etish davrimizning dolzarb vazifalaridandir.
Konfliktlarni   tabiiy   hodisa   dedik.   Konflikt     oddiy   hol.   Chunki   konflikt   har
birimizning   turmushimiz   va   tirikchiligimizga   xos   bolgan,   hayotimizga   tegishli
narsa.   Ammo   kopchilik   ongida   ananaviy   mavjud   bolgan   fikrga   kora,   konflikt   bu
oddiy   hol   emas,   u   ziddiyatli   hol,   undan   ozini   muhofaza   qilish   kerak,   undan
ozinitortish zarur, konfliktdan qochish kerak. Insonlararo, oilalar ichida bolayotgan
konfliktlardan   ozini   tortishni   bizga   bolaligimizdan   orgatib   kelishadi.   Konflikt
oldida,   unga   nisbatan   fobiya,   yani   konfliktdan   qorqish   hollari   kopchilikni   tashkil
qiladi.   Bizni   bolaligimizdan   konflikt   vaziyatlardan   ozimizni   tortishga,   janjalkash
bolmaslikka, nizolarni keltirib chiqargan va unda qatnashgan odamlardan ozimizni
tortib   yurishga   orgatishadi.   Konflikt     bizning   milliy   menetalitetimizda   yaxshi
bolmagan   holat   va   vaziyatga   tenglashtiriladi.   Konflikt   bolganidankora,   konflikt
bolmaganini   biz   afzalroq   koramiz.   Biz   konfliktni   hayotimizdagi   eng   yomon   davr
sifatida   baholaymiz.   Konfliktdan   uzoqroqda   yashash   konikmalari   bizning
tafakkurimizga chuqur singdiriladi.
Konflikt  har kunlik hayot tarzimizga xos bolganvoqyelik bolishiga qaramay,
insonlar kopincha ularni notogri   talqin etadi hamda ularni anglangan holda qabul
qilishga orgatilmaydi. Konflikt  vaziyatga tushib qolgan vaqtimizdagina mana shu
konflikt vaziyatni tahlil qilishga urinamiz. Ammo har doim ham bizning bilim va
konikmalarimiz konflikt vaziyatdan chiqib ketish uchun yetarli bolmaydi. Chunki
bizning   hayotiy   tajribamiz   kam,   chunki   biz   konfliktlar   yechimi   boyicha   maxsus
bilimlarni   egallamaganmiz.   Tabiiyki,   har   bir   inson   konfliktlarni   tushunadi,   ular
mohiyatini togri anglaydi hamda ularni yenga biladi deyish, xato hisoblanadi. Shu
bois,   konfliktlarni   organish,   ularni   ilmiy   anglash   davr   talabi   bolib,   konfliktlar
boyicha   zamonaviy   bilimlarni   egallagan   mutaxassislarni   tarbiyalab     voyaga
yetkazish   davr   bilan   hamnafas   bolishni   anglatadi.   Horijiy   ellarda   yuqori   va   quyi
10 bosqisdagi   barcha   rahbar   hodimlar,   biznes   menejerlarning   barchasi   konfliktlar
yechimi   boyichatalim   oladilar.   Konfliktlar   va   ularning   yechimi   boyichamalum
bilimlar   va   konikmalarni   egallamasdan   turib,   zamonaviy   ijtimoiy-iqtisodiy
tizimlarda faoliyat olib borib hamda ularni boshqarib bolmaydi. 
Konfliktlar   inson   hayotining   tabiiy   tarkibiy   qismidir.   Har   doim   konflikt
vaziyatga tushib qolish imkoniyati mavjud bolib, har birimiz hyechbolmaganda bir
bor konflikt vaziyatlarning faol ishtirokchilari bolganmiz. Ozini konfliktlardan tola
ajratib   olish,   yoki   konfliktlardan   himoya   qilinganman,   ulardan   kafolatlanganman
deb   oylash,   notogridir.Konflikt   nima,   yoki   aniqroq   aytiladigan   bolsa,   konflikt
qanday   ozini   namoyon   etadi,   degan   savolga   kopchilik,   konflikt   bu     odamlarning
urishishi,   janjallashishi,   kuch   ishlatib,   bir-biri   bilan   toqnashishi,   soz   aytishish,
birovlarni ayblash, sokinish, gazablanish, jahl bilan gaplashish, kesatish, birovlarni
urib-turtish,   doq   qilish,   qorqitishga   urinish,   u   qilaman,   bu   qilaman   deb,   ularga
tahdid   qilish,   piching   bilan   gapirish,   togri   sozlar   mazmunini   buzib   talqin   qilish,
birovlarning   orqasidan   gapirish,   qasd   qilish,   birovlarga   jismoniy
zoravonlikotkazish,   zorlash,   shantaj,   birovlarni   oyogidan   chalish,   kamsitish,
odamlar ustidan kulish, guruh-guruh bolib, birovlarni yakkalab qoyish, dilsiyohlik,
hafagarchilik, nafrat  va qasos,  birovlarni  mensimaslik,  kibrli  munosabat  bildirish,
ozini   boshqalardan   ustun   qoyish,   kek   saqlash,   nafsoniyatga   tegadigan   amallar   va
sozlar   ishlatish,   birovning   har   biri   sozi   va   amalidan   yomonlik   qidirish   va   boshqa
shunga   oxshash   vaziyatlarni   takidlab   aytishadi.   Mana   shu   insonlararo
munosabatlarda uchrab turadigan barcha salbiy holatlar aslida konfliktlarning turli
korinishlari,   odamlar   ortasidagi   ziddiyatlarning   turli   namoyon   bolish   holatlariga
kiradi.
11 2-Bob. Konfliktlarning yuzaga kelish omillari va ularning tipologiyasi.. 
2.1.Nizoli vaziyatning yuzaga kelishi
Konflektologiya insonlar haqidagi fanlar tizimiga kiradi. Konflektologiya fani
insonlar Orasida yuz beradigan konflektlarni hal qilish yo'llarini o'rganib boruvchi
fan   hisoblanadi.   Konfliktlar   bo’yicha   odamlar   orasida   turli   stereotiplar   mavjud.
Ayrim   insonlar   konflektli   yomon   narsa   deb   biladi.   Aslida   esa   konflekt   yomon
narsa emas. Konflektning ham yaratuvchanlik va vayrinkorlik kabi turlari mavjud.
Konfliktlarni   tabiiy   hodisa   dedik.   Konflikt     oddiy   hol.   Chunki   konflikt   har
birimizning   turmushimiz   va   tirikchiligimizga   xos   bolgan,   hayotimizga   tegishli
narsa.   Ammo   kopchilik   ongida   ananaviy   mavjud   bolgan   fikrga   kora,   konflikt   bu
oddiy hol  emas, u ziddiyatli  hol, undan ozini  muhofaza qilish  kerak,  undan ozini
tortish   zarur,   konfliktdan   qochish   kerak.   Insonlararo,   oilalar   ichida   bolayotgan
konfliktlardan   ozini   tortishni   bizga   bolaligimizdan   orgatib   kelishadi.   Konflikt
oldida,   unga   nisbatan   fobiya,   yani   konfliktdan   qorqish   hollari   kopchilikni   tashkil
qiladi.   Bizni   bolaligimizdan   konflikt   vaziyatlardan   ozimizni   tortishga,   janjalkash
bolmaslikka, nizolarni keltirib chiqargan va unda qatnashgan odamlardan ozimizni
tortib   yurishga   orgatishadi.   Konflikt     bizning   milliy   menetalitetimizda   yaxshi
bolmagan   holat   va   vaziyatga   tenglashtiriladi.   Konflikt   bolganidankora,   konflikt
bolmaganini   biz   afzalroq   koramiz.   Biz   konfliktni   hayotimizdagi   eng   yomon   davr
sifatida   baholaymiz.   Konfliktdan   uzoqroqda   yashash   konikmalari   bizning
tafakkurimizga chuqur singdiriladi.
Konflikt nima, yoki aniqroq aytiladigan bolsa, konflikt qanday ozini namoyon
etadi,   degan   savolga   kopchilik,   konflikt   bu     odamlarning   urishishi,   janjallashishi,
kuch ishlatib, bir-biri bilan toqnashishi, soz aytishish, birovlarni ayblash, sokinish,
gazablanish,   jahl   bilan   gaplashish,   kesatish,   birovlarni   urib-turtish,   doq   qilish,
qorqitishga urinish, u qilaman, bu qilaman deb, ularga tahdid qilish, piching bilan
gapirish,   togri   sozlar   mazmunini   buzib   talqin   qilish,   birovlarning   orqasidan
gapirish,   qasd   qilish,   birovlarga   jismoniy   zoravonlikotkazish,   zorlash,   shantaj,
birovlarni oyogidan chalish, kamsitish, odamlar ustidan kulish, guruh-guruh bolib,
birovlarni   yakkalab   qoyish,   dilsiyohlik,   hafagarchilik,   nafrat   va   qasos,   birovlarni
12 mensimaslik,   kibrli   munosabat   bildirish,   ozini   boshqalardan   ustun   qoyish,   kek
saqlash, nafsoniyatga tegadigan amallar va sozlar ishlatish, birovning har biri sozi
va   amalidan   yomonlik   qidirish   va   boshqa   shunga   oxshashvaziyatlarni   takidlab
aytishadi.   Mana   shu   insonlararo   munosabatlarda   uchrab   turadigan   barcha   salbiy
holatlar aslida konfliktlarning turli korinishlari, odamlar ortasidagi ziddiyatlarning
turli namoyon bolish holatlariga kiradi.
Konfliktlar yomon holatmi, yoki konfliktlarda ham oziga xos ijobiy tomonlar
mavjudmi?! Konflikt  buzgunchilikmi, yoki unda yaratuvchanlik xususiyatlari ham
mavjudmi?!   Konflikt     zoravonlikmi,   yoki   insonlarni   muloqotga
orgatuvchiasosmi?!   Tabiiy   ravishda   mana   shu   savollarning   javoblari   aslida
konfliktning   mazmuni   va   mohiyati   biz   oylagan   qarashlardan   anchayin   keng
ekanligini, bizning ananaviy qarashlarimiz esa chegaralangan va haqiqiy ahvoldan
ancha uzoq ekanligini isbotlaydi.
  Bizning   konflikt   borasidagi   tasavvurimiz   uning   faqat   bir   tomoniga
yonaltirilgandir.   Biz   odatda   konfliktning   faqat   bir   qirrasini   korishgaorganganmiz.
U   ham   bolsa,   konfliktda   odamlar   ziddiyatga   kirishib,   ozaro   urush,   nizo,   janjallar
chiqarishidir.   Ammo   har   doim   ham   shunday   bolaveradimi?!   Konfliktlar   yomon
holatmi,   yoki   konfliktlarda   ham   oziga   xos   ijobiy   tomonlar   mavjudmi?!   Konflikt
buzgunchilikmi, yoki unda yaratuvchanlik xususiyatlari ham mavjudmi?! Konflikt
zoravonlikmi, yoki insonlarni muloqotga orgatuvchiasosmi?! Tabiiy ravishda mana
shu   savollarning   javoblari   aslida   konfliktning   mazmuni   va   mohiyati   biz   oylagan
qarashlardan   anchayin   keng   ekanligini,   bizning   ananaviy   qarashlarimiz   esa
chegaralangan va haqiqiy ahvoldan ancha uzoq ekanligini isbotlaydi.
  Bizning   konflikt   borasidagi   tasavvurimiz   uning   faqat   bir   tomoniga
yonaltirilgandir.   Biz   odatda   konfliktning   faqat   bir   qirrasini   korishgaorganganmiz.
U   ham   bolsa,   konfliktda   odamlar   ziddiyatga   kirishib,   ozaro   urush,   nizo,   janjallar
chiqarishidir. Ammo har doim ham shunday bolaveradimi?! 
Konflikt     bu   tabiiy   holat.   Konflikt   har   doim   ham   buzgunchilik   yoki
zoravonlik emas. Konfliktni togri hal etilsa, u yaratuvchanlik qudratiga ega boladi.
Konflikt tomonlar munosabatlarini yanada mustahamlashi, ularni yangi mazmunda
13 qayta   qurishi   mumkin.   Masalan,   ozbeklareru-xotinning   urushi,   doka   romolning
qurishi   deb   bejiz   aytishmagan.   Oilada   er   va   xotin   ortasidagi   ziddiyatlar   mavjud
bolsa   ham,   kop   hollarda   umumiy   manfaatlar   ularning   tez   hal   etilishi,   manfaatlar
asosida tomonlar uygunligi vujudga kelishini isbotlaydi. Demak, konflikt vaziyatni
vujudga  keltiruvchi  turli   manfaatlarni  ozaro  birlashtirish,  ularni   muvofiqlashtirish
imkoniyati tabiiy mavjud. 
Ziddiyatdan   chiqib   ketish   uchun   qilinadigan   eng   birinchi   qadam   har   doim
mana   shu   ziddiyatni   keltirib   chiqargan   manfaatlarni   ozaro   muvofiqlashtirish
mumkinligiga   bolgan   ishonch   va   harakatdan   boshlanadi.   Manfaatlarni   ozaro
yaqinlashtirish   va   muvofiqlashtirish   ziddiyatni   yengishning   eshigini   ochishdir.
Demak, konfliktning ikki tomoni mavjud. Konflikt kelib chiqqanidayoq, mana shu
uning   mavjud   ikki   tomoni   ham   vujudga   keladi.   Bir   tomon   -   ziddiyatni
kuchaytirish,   ikkinchi   tomon     ziddiyatni   pasaytirish.   Bir   tomon     ziddiyatni
buzgunchilikka   olib   kelish,   ikkinchi     tomon     ziddiyatni   murosaga,
yaratuvchanlikka   va   osoyishtalikka   olib   kelishdir.   Konflikt   faqat   bir   tomondan
iborat bola olmaydi. Konfliktda, uning qanchalik murakkab bolishiga qaramay, har
vaqt ikki tomon  buzgunchilik va yaratuvchanlik mavjud boladi. 
Shu   bois,   konfliklarning   murakkab   xususiyatlari   ularda   vayron   etish   va
yaratuvchanlik, zoravonlik va hamkorlik qirralarining ham mavjudligini korsatadi. 
2.Konfliktlarning vayron etish  yoki yaratuvchanlik imkoniyatlari
Xitoyliklar   hayotdagi   har   bir   vaziyat   va   holatning   ikki   ajralmas   tarkibiy
qismini takidlashadi: bir tomondan, konflikt, albatta odatdagi holatni vayron etadi,
va   boshqa   tarafdan,   konflikt,   uning   kelib   chiqishi   bilan   vaziyatga   oz
tasiriniotkazadi, natijada yangi vaziyat vujudga keladi, ana shu yangi vaziyatda esa
oziga   xos   ijobiy   holat   ham   mavjud   boladi,   shu   bois   konflikt     yangi   ijobiy
ozgarishlar   uchun   ham   imkon   yaratishi   mumkin.   Konfliktning   ijobiy   va
yaratuvchanlik   qobiliyati   konflikt   vaziyatni   siz   qanday   maqsadlarga   ishlata
olishingizga   bogliqboladi.   Xitoyliklar   fikricha,   konflikt   ikki   asosiy   tushunga:
vayron etish va yaratuvchanlikning yaxlitligi, yagonaligidan iboratdir. 
14 Qadimgi xitoy falsafasida In va Yan tushunchalari mavjud. Ularga kora Yan
oq   rang,   yaxshi   va   ijobiy   narsalarda   iborat   bolgan,   faol   birlik,   tashqi   olamni
bilishga qaratilgan va erkaklik belgilaridan iborat  bolganvoqyelikdir. In esa    qora
rang,   sust   bolgan,   yani   faol   bolmagan   birlik,   ayollik   belgilarini   ozidamujassam
etgan,   ichki   olamni   anglashga   qaratilgan   voqyelikdir.   Hayot   esa,   mana   shu   ikki
muhim kategoriya   Yan va In birligi, ozaro qorishmasi, yagonaligi, uzviyligi, biri
birini mutlaqo inkor etmasligi, ozaro hamkorligidan tashkil topadi. 
Ularni   ozaro   qarama-qarshi   qoyish   olamdagi   tabiiy   mavjud   bolgan
muvozanatni   buzishga,   uni   ichdan   qoporishga   olib   keladi.   Shu   bois,   qadimgi
obidalardan   bolgan   I   szin   (Ozgarishlar   kitobi)   datakidlanishicha,   Yan   va   In
olamdagi rang-baranglik asosida vujudga keladigan birlikni tashkil etuvchi omillar
hisoblangan.   Tabiatdagi   yoruglik   va   qorongulik,   nur   va   ogu,   yumshoqlik   va
qattiqlik, tosh va suv, ayol va erkak, kun va tun, osmon va yer, quyosh va oy, issiq
va sovuq, yaxshilik va yomonlik kabi qarama-qarshiliklar muvozanati tabiiy bolib,
ularni   ozaro   qarama-qarshi   qoyish   emas,   ularni   oz   holicha   qabul   qilish   kerak.
Tabiatdagi   evolyusion   taraqqiyot   mana   shu   tabiatan   qarama-qarshi   bolgan
birliklarning hamkorlikdagi tabiiy harakatidan iboratdir. 
Borliqningevolyusionozgarishlari   Inning   Yanga   aylanishi   jarayoniga   teng
keladi.   In   va   Yan   tabiatning   ikki   fundamental   asosi   hisoblanadi.   Ular   borliq
makon va kosmosni tashkil qiladi. Ularning ozaro munosabatlari borliqdagi barcha
ozgarishlarning   kelib   chiqishi   uchun   xizmat   qiladi.   Ular   harakati     borliqdagi
garmoniyaning   negizidir.  Aslida,   har   bir   narsa,   har   bir   ozgarishda   Yan  va   Inning
ozaro   qarama-qarshiligi   mavjud   boladi.   Chunki   ular   ikki   qarama-qarshi   energiya
birligidan   iborat   bolib,   ular   ortasidagi   harakat   olamdagi   barcha   dinamik
taraqqiyotning   asosini   tashkil   qiladi.   Demak,   reallik     qarama-qarshi   birliklarning
ozaro hamkorlikdagi harakatidan iborat bolgan kategoriyadir. Shu bois, Yan va In
mustaqil   holda   mavjud   bola   olmaydi,   ulardan   birining   borligi   ikkinchisi   bilan
solishtirgandagina ozini namoyon qiladi. Ular ozaro bir biri bilan aloqadordir. Ular
faqat   qarama-qarshi   kategoriyalar   bolmay,   ular   birida   yoq   xususiyatlarni
ikkinchisidan oladigan, buning hisobiga biri birini toldiradigan va ozaro olamdagi
15 turli-tumanlik   va   rang-baranglikortasidagi   garmoniyani   vujudga   keltiradigan
kategoriyalardir. 
Qadimgi   xitoy   filosofiyasiga   kora,   olamni   vujudga   keltirgan   besh   asosiy
eyelment, yani unsur Yan va Inning ozaro harakati orqali vujudga keltiriladi: ular
suv, olov, yogoch, metal va yer. Bu besh unsur   olamdagi besh energiyaning turli
korinishlari   hisoblanadi.   Ular   munosabati   bir   energiyaning   ikkinchisiga   aylanishi
asosi   bolib   xizmat   qiladi.   Mana   shu   energiyalar   almashuvi   borliqdagisiklik
jarayonni   taminlab   beradi.   Bir   unsurdan   ikkinchi   unsurga   otilishi   davomiylik   va
abadiylikni   taminlaydi.   Yanning   Inni   qabul   qilishi,   Inning   Yanga   aylanishi   -
taraqqiyotni   belgilaydi.   Hayot,   taraqqiyot,   borliq   va   tabiatning   mavjud   bolishi
uchun   Inning   doimiy   Yanga   aylanishi   jarayoni   bolishi   kerak.   Shunday   ekan,
konfliktlarning ham oz ichki In va Yani mavjud, deb hisoblanadi.
Demak,   qadimgi   xitoy   falsafasiga   kora,   konfliktda   ham   mana   shu   tabiiy
qarama-qarshiliklar   birligi   mavjuddir.   Konfliktdagi   qarama-qarshiliklar   birligi
ozini uning vayron etish va bunyodkorlik xususiyatlari orqali namoyon etadi. Yani,
har bir konfliktda vayron etish xususiyati bilan birgalikda bunyodkorlik, yangitdan
yaratish xususiyati ham mavjud boladi. 
Konflikt ziddiyatli vaziyatni tugatadi, yanivayron etadi, ammo shu bilan birga
uning qanday hal etilishidan qatiy nazar, yangi vaziyat, yangi holat yuzaga keladi.
Ana   shu   yangi   vaziyatda   konfliktning   yaratuvchanlik   xususiyati   yashiringan
boladi. Konfliktning mazkur yaratuvchanlik qobiliyatini kora bilish, uni anglash va
oz   maqsadlarida   ishlata   olish   konfliktning   yaratuvchanlik   yechimi   bilan
bogliqbolgan   vaziyat   hisoblanadi.   Konfliktlarni   doimo   yaratuvchanlik   sari
yonaltira bilish malum bilim va malakalarni talab etadi. 
Konfliktning yaratuvganlik imkoniyati:
Konflikt, kuyidagi hollarda ijobiy imkoniyatga ega:
yashirin   imkoniyatlar   va   muammoning   yangi   qirralarining   ochilishiga   sabab
boladi;
muammo   yechimining   yangi   yol-yoriqlari,   imkoniyatlari   va   usullarini   kashf
etadi;
16 ishonch,   samimiylik,   hamkorlik   va   haqiqatni   tan   olishga   qaratilgan   yangi
munosabatlar   qurilishiga sabab boladi;
odamlarni umumiy goyalar asosida birlashtiradi;
samimiy   va   ochiq,   iliq   muloqot   uchun   imkon   yaratadi   va   shunday
munosabatlarga insonlarni orgatadi;
oz   fikr   va   oylaringizga   aniqlik   kiritishga   va   oz   pozisiyasini   qayta   korib
chiqishga majbur qiladi.
Konfliktning vayron qilish imkoniyati:
Konflikt kuyidagi hollarda vayron etish imkoniyatiga ega boladi:
konflikt yechimi topilmasa va uni boshqarish imkoniyati boy berilsa;
gazab,   jahl,   dilsiyohlik,   hafagarchilik,   nafrat   va   qasos   xislarining   kelib
chiqishiga sabab bolganda;
juda qattiq stressga olib kelganda;
odamlar ortasida uzoq muddatli nizo va ixtilof vujudga keltirganda;
pashshadan fil yasab, kichkina muammoni katta mojaroga aylantirganda;
zoravonlik va urushga sabab bolganda.
Afsuski, hayotda kopchilik hollarda konflikt zoravonlik bilan tugaydi. Chunki
kopchilik konfliktlarning asl mazmuni va mohiyati boyicha maxsus bilimlarga ega
emas. 
17 2.2.Konfliktlarni qanday qilib boshqarish usullari.
Konflikt   -   bu   aloqada   biror   narsa   sodir   bo'lganligi   yoki   ba'zi   bir   muhim
kelishmovchiliklar yuzaga kelganligi haqidagi signal. Amaliyot shuni ko'rsatadiki,
nizolarni   boshqarishning   uchta   yo'nalishi   (usullari)   mavjud:   nizolardan   qochish,
nizolarni   bostirish   va   nizolarni   aslida   boshqarish.   Ushbu   yo'nalishlarning   har   biri
maxsus usullar yordamida amalga oshiriladi. Keling, ulardan ba'zilari, shuningdek,
ziddiyatli vaziyatga ta'sir qilishning umumiy algoritmi va ziddiyat sharoitida o'zini
tutish bo'yicha tavsiyalarni ko'rib chiqaylik.
Konfliktlarni   boshqarish   usullari   juda   ko'p.   Kattalashgan   holda,   ularni   bir
nechta guruhlarga bo'lish mumkin, ularning har biri o'z dastur sohasiga ega:
· Shaxslararo;
· Tarkibiy;
· Shaxslararo;
· Muzokaralar;
· Qasoskor tajovuzkor harakatlar.
Shaxsiy   intrapersional   usullar   shaxsga   ta'sir   qiladi   va   ularni   to'g'ri   tashkil
qilishda   o'z   xatti-harakati ,   raqibning   mudofaa   reaktsiyasini   keltirib   chiqarmasdan,
o'z   nuqtai   nazarini   ifoda   etish   qobiliyatida.   Ayblovlarsiz   va   talablarsiz,   lekin
boshqa   shaxsning   o'z   munosabatini   o'zgartirishi   uchun   ma'lum   bir   mavzuga
nisbatan   u   yoki   bu   munosabatni   boshqa   shaxsga   o'tkazish   usuli   ko'pincha
qo'llaniladi ("men bayonot" usuli deb ataladi). Ushbu usul odamga o'z pozitsiyasini
raqibini   raqibga   aylantirmasdan   himoya   qilishga   imkon   beradi.   "Men-bayonot",
ayniqsa,   odam   g'azablansa,   norozi   bo'lganda   samarali   bo'ladi.   Bu   sizga   mavjud
vaziyat to'g'risida o'z fikringizni bildirishga, asosiy qoidalarni ifoda etishga imkon
beradi.   Bu   usul,   ayniqsa,   odam   biror   narsani   boshqasiga   etkazishni   xohlaganida,
lekin uni salbiy qabul qilib, hujumga o'tishini istamaganida foydalidir.
Strukturaviy   usullar   funktsiyalar,   huquqlar   va   majburiyatlarning   noto'g'ri
taqsimlanishidan, ishning yomon tashkil etilishidan, xodimlarni rag'batlantirish va
rag'batlantirish   tizimining   adolatsiz   tizimidan   kelib   chiqadigan   tashkiliy   nizolar
ishtirokchilariga   ta'sir   qiladi.   Bunga   quyidagilar   kiradi:   ish   joylariga   qo'yiladigan
18 talablarni   aniqlashtirish,   muvofiqlashtirish   mexanizmlaridan   foydalanish,
korporativ   maqsadlarni   ishlab   chiqish   yoki   takomillashtirish   va   mukofotlash
tizimlarini yaratish.
1.   Ishga qo'yiladigan talablarga aniqlik kiritish   ziddiyatlarning oldini olish va
hal   qilishning   eng   samarali   usullaridan   biridir.   Har   bir   xodim   o'z   vazifalari,
majburiyatlari   va   huquqlari   nima   ekanligini   aniq   tushunishi   kerak.   Usul   tegishli
kompilyatsiya orqali amalga oshiriladi   ish ta'riflari (lavozim ta'rifi) va funktsiyalar,
huquqlar va majburiyatlarni boshqaruv darajalari bo'yicha taqsimlanishini tartibga
soluvchi hujjatlarni ishlab chiqish.
2.   Muvofiqlashtirish   mexanizmlaridan   foydalanish   jalb   qilishdir   tarkibiy
bo'linmalar   agar   kerak   bo'lsa,   nizoga   aralashishi   va   nizolashayotgan   tomonlar
o'rtasidagi nizolarni hal qilishda yordam berishi  mumkin bo'lgan tashkilotlar yoki
mansabdor   shaxslar.   Eng   keng   tarqalgan   mexanizmlardan   biri   bu   odamlarning
o'zaro   munosabati,   qaror   qabul   qilish   va   axborot   oqimlari   tashkilot   ichida.   Agar
xodimlar biron bir masala bo'yicha kelishmovchiliklarga duch kelishsa, zarur qaror
qabul   qilish   taklifi   bilan   bosh   menejer   bilan   bog'lanish   orqali   mojaroning   oldini
olish   mumkin.   Bir   kishilik   buyruq   printsipi   ixtilofli   vaziyatni   boshqarish   uchun
ierarxiyadan   foydalanishni   osonlashtiradi,   chunki   bo'ysunuvchilar   o'z   rahbarining
qarorlariga rioya qilishlari shart.
3.   Korporativ maqsadlarni ishlab chiqish yoki takomillashtirish   tashkilotning
barcha xodimlarining harakatlarini birlashtirishga, ularni belgilangan maqsadlarga
erishish uchun yo'naltirishga imkon beradi.
4.   Ovozli   mukofotlash   tizimlarini   yarating   nizoli   vaziyatlarni   boshqarish
uchun   ham   ishlatilishi   mumkin,   chunki   adolatli   mukofot   odamlarning   xulq-
atvoriga ijobiy ta'sir qiladi va halokatli mojarolardan qochadi. Mukofotlash tizimi
shaxslar yoki guruhlarning salbiy xatti-harakatlarini mukofotlamasligi muhimdir.
Shaxslararo   usullar   ziddiyatli   vaziyatni   yaratishda   yoki   nizoning   o'zi
boshlanganda,   uning   ishtirokchilari   o'zlarining   manfaatlariga   etkazilgan   zararni
minimallashtirish uchun o'zlarining keyingi xatti-harakatlari shakllarini, uslublarini
tanlashlari kerakligini taklif qiladilar. Konfliktdagi xulq-atvorni qabul qilish (berib
19 yuborish),   qochish,   qarama-qarshilik,   hamkorlik   va   murosaga   kelish   kabi   asosiy
xatti-harakatlar uslublari bilan bir qatorda majburlash va muammolarni hal qilishga
e'tibor qaratish lozim.
Majburlash   odamlarni   har   qanday   narxda   o'z   nuqtai   nazarini   qabul   qilishga
majbur   qilishga  urinish  demakdir. Buni  qilishga  urinayotgan odam  boshqalarning
fikriga   qiziqmaydi.   Ushbu   yondashuvdan   foydalanadigan   odam,   odatda,   o'zini
tajovuzkor tutadi va boshqalarga ta'sir o'tkazish uchun kuch ishlatib majbur qiladi.
Ushbu   uslubning   kamchiligi   shundaki,   u   bo'ysunuvchilarning   tashabbusini
bostiradi, ba'zi muhim omillarni hisobga olmaslik ehtimoli katta, chunki faqat bitta
nuqtai   nazar   taqdim   etiladi.   Ushbu   uslub,   ayniqsa,   xodimlarning   yoshroq   va
o'qimishli qismi o'rtasida norozilikni keltirib chiqarishi mumkin.
Muammolarni bartaraf etish   qarama-qarshiliklarning sabablarini tushunish va
barcha   tomonlar   uchun   ma'qul   bo'lgan   harakat   yo'nalishini   topish   uchun   turli   xil
qarashlar bilan tanishishga tayyorlik va fikrlar farqini tan olishni anglatadi. Ushbu
uslubni   qo'llagan   har   bir   kishi   o'z   maqsadiga   boshqalar   hisobiga   erishishga
intilmaydi,   aksincha   ziddiyatli   vaziyatni   engib   o'tishning   eng   yaxshi   usulini
izlaydi. Og'ir  qaror  qabul  qilish uchun  turli  xil  yondashuvlar  va aniq ma'lumotlar
zarur   bo'lgan   qiyin   vaziyatlarda   qarama-qarshi   fikrlarning   paydo   bo'lishi
rag'batlantirilishi   va   vaziyatni   muammolarni   hal   qilish   uslubi   yordamida
boshqarish zarur.
Suhbat,   nizolarni   hal   qilish   usuli   sifatida   ular   ziddiyatli   tomonlar   uchun
o'zaro   maqbul   echimlarni   topishga   qaratilgan   taktik   usullar   to'plamini   ifodalaydi.
Muzokaralar mumkin bo'lishi uchun ma'lum shartlar bajarilishi kerak:
· Mojaro ishtirokchilarining o'zaro bog'liqligi mavjudligi;
· Konflikt ishtirokchilarining imkoniyatlari (vakolatlari) bo'yicha sezilarli farq
yo'q;
· Konflikt rivojlanish bosqichining muzokaralar imkoniyatlariga muvofiqligi;
·   Mavjud   vaziyatda   qaror   qabul   qila   oladigan   tomonlarning   muzokaralarida
ishtirok etish.
20 Qasoskor   tajovuzkor   harakatlar -   engib   o'tish   juda   istalmagan
usullar   ziddiyatli   vaziyatlar ...   Ushbu   usullardan   foydalanish   ziddiyatli   vaziyatni
kuchli   pozitsiyadan,   shu   jumladan   qo'pol   kuch   va   zo'ravonlikdan   foydalanib   hal
qilishga   olib   keladi.   Biroq,   nizolarni   faqat   shu   usullar   bilan   hal   qilish   mumkin
bo'lgan holatlar mavjud.
Amaliyot   shuni   ko'rsatadiki,   bor   nizolarni   boshqarishning   uchta   yo'nalishi
(usullari) :
· Nizolardan qochish;
· Ziddiyatni bostirish;
· Mojaroni haqiqiy boshqarish.
Ushbu yo'nalishlarning har  biri  maxsus usullar  yordamida amalga oshiriladi.
Keling, ularning ayrimlarini ko'rib chiqaylik.
Mojarodan qochish ... Ushbu usulning afzalligi shundaki, qaror odatda zudlik
bilan qabul qilinadi. Ushbu usul ushbu mojaro keraksiz bo'lganda, u tashkilotdagi
vaziyatga   mos   kelmasa   yoki   yuzaga   kelishi   mumkin   bo'lgan   mojaro   uchun
xarajatlar   juda   katta   bo'lganda   qo'llaniladi.   Buni   quyidagi   hollarda   qo'llash
maqsadga muvofiqdir:
· Mojaro asosidagi muammoning banalligi;
· Ularni hal qilishni talab qiladigan muhimroq muammolar mavjudligi;
· Yallig'langan ehtiroslarni sovutish zarurati;
· Kerakli ma'lumotlarni  to'plash  uchun vaqt  yutish zaruriyati  va darhol qaror
qabul qilishdan qochish;
· Mojaroni hal qilish uchun boshqa kuchlarni jalb qilish;
• qarama-qarshi tomon qo'rquvi yoki yaqinlashib kelayotgan mojaro;
· Yaqinlashib kelayotgan nizo vaqti baxtsiz bo'lganda.
Mojarodan   qochish   usulining   o'zgarishi   bu   usul   harakatsizlik ...   Ushbu   usul
bilan   voqealarning   rivojlanishi   vaqt   rahmdilligida,   oqim   bilan   birga,   o'z-o'zidan
paydo   bo'ladi.   Harakatsizlik   to'liq   noaniqlik   sharoitida,   voqealar   rivojining
variantlarini   oldindan   ko'rish,   oqibatlarini   bashorat   qilishning   iloji   bo'lmaganda
oqlanadi.
21 Ushbu usulning yana bir o'zgarishi   imtiyozlar yoki turar joy ... Bunday holda,
bir   tomon   o'z   talablarini   kamaytirish   orqali   imtiyozlar   beradi.   Ushbu   usul   bir
partiya o'zini noto'g'ri deb topganda qo'llaniladi; to'qnashuv mavzusi boshqa tomon
uchun   muhimroq   bo'lganda;   agar   yo'qotishlarni   minimallashtirish   zarur   bo'lsa,
ustunlik aniq boshqa tomonda bo'lsa va hokazo.
22 XULOSA
Xulosa   o’rnida   shuni   aytib   o’tish   joizki,   konflektli   vaziyatni   oldini   olish
uchun   esa   konflikt   haqida   tasavvurlarga   ega   bo'lish   lozimdir.   Konflikt   paydo
bo'ldimi,   demak   uni   yechish   kerak.   Konfliktlar   tipologiyasi   ham,   konfliktlarning
yechimini topishdagi yondashuvlar ham bu o’rinda alohida ahamiyat kasb etadi.
Konflikt quyidagi hollarda hal bo'ladi.
1.   Konfliklashayotgan   tomonlardan   birining   o'limi   sababli   konflekt   tugashi
mumkin.
2.   Konfliktlashayotgan   tomonlarning   o'zaro   kelishuvi   natijasida   tugashi
mumkin.
Har qanday konflektli vaziyatning ham yaxshi va yomon va yomon tomonlari
bo'ladi. Masalan ikkinchi jahon urushi natijasida juda ko'p odamlar qurbon bo'ldi.
Yer   yuzi   larzaga   keldi.   Qanchadan   qancha   bolalar   yetim   qoldi.   Bu   konflektning
yomon tomoni, ammo ikkinchi jahon urushi natijasida penitsilin va shu kabi dorilar
kashf etildi. Bu konfliktning ikkinchi tomonidir. Insonlar konflektni yomon narsa
sifatida   qabul   qilmasligi   kerak.   Konflektli   vaziyatga   duch   kelsa   uni   oqilina   yo'l
orqali   hal   qilish   usullarini   bilishi   lozim.   Konflekt   ayrim   insonlar   hayotida   yillar
mobaynida   hal   bo'lmaydigan   masalaning   hal   bo'lishiga   ham   sabab   bo'lishi
mumkin.   Masalan   er   va   xotin   masalasini   olaylik.   Er   ishdan   kech   kelyapti.   Xotin
esa   undan   shubha   qilyapti.  Lekin  shubha   qilganini   eriga  sezdirmayapti.   Xotin   eri
ishdan kelish vaqtiga har doim ochiq chehra bn xushmuomalalik bilan erini kutib
olardi.   Lekin   hozir   bunday   qilmayapti.  Eri   kelishiga   qovog'ini   solingan,   gapirgisi
ham kelmaydi, indamaydi.Eri bu holga nima sabab ekanligini bilmaydi.Eri rostdan
ham   ishlari   ko'pligi   uchun   kech   keladi.   Oradan   vaqtlar   o'tib   er   xotiniga   sen   Men
bilan   yashashni   xohlamayapsanmi,   lekin   Men   sen   bilan   birga   farzandlarimizni
katta   qilishni   xohlayman.   Modomiki   Men   senga   yoqmayotgan   ekanman   sening
fikringni   hurmat   qilaman   dedi.   Shunda   xotini   ham   Men   ham   siz   bn
farzandlarimizni   katta   qilishni,   baxtli   yashashni   xohlayman,   lekin   siz   Menga
hiyonat   qilyapsiz,   uyga   kech   qaytyapsiz,   vaqtizni   kimni   oldida   o'tkazyapsiz   dedi.
Shunda eri xotiniga vaziyatni tushuntirib. Ishlari ko'pligi uchun kop ishlayotganini
23 va oilasiga hech qachon xiyonat qilmasligini aytdi. Natijada bu yerda konflekt bir
oilaning yarashishi bilan yakunlandi. Har bir inson konflektli vaziyatga duch Kelsa
undan   oqilona   chiqib   ketish   yo'llarini   bilishi   kerak.   Shundagina   hayoti   go'zal   va
chiroyli bo'ladi.
24 Foydalanilgan adabiyotlar.
1.   Yoshlar   va   konfliktlar.   Konfliktlar   yechimiga   o'rganish.   To'ychiyeva   G.
2008.yil.
2.Eshquvvatov T. Konfliktlar psixologiyasi.
3.G’oziyev E. Umumiy psixologiya. Darslik.  T., 2010.
4.I.Ivanov, L.Zufarova. Umumiy psixologiya. Darslik. – T., 2010.
5.Ergeshova D.q., Najimov M.K. Yuridikkonfliktologiya: Oquv qollanma  T.:
TDYuI, 2007.  97b.
6.T.Eshquvvatov,   Sh.Nurbobyev.   Konfliktlar   psixologiyasi:   Oquv   qollanma-
Samarqand 2020.-200b.
7. V.Karimova.Psixologiya,2000
8.M.Karimova, F.Akromova. Psixologiya. T.: Oqituvchi,2000.
9. G’oziyev E . X.Ibragimov. Psixologiya metodologiyasi, 2000
10. G’oziyev E. Umumiy Psixologiya. T.: Universitet 2002
25 3-kurs talabasi  Abduhakimoc Suxrob ning  « KONFLIKT  TIPOLOGIYASINING
ASOSIY YO’NALISHLARI »   mavzusidagi « Konflikt  psixologiya si » fanidan
yozgan kurs ishiga
TAQRIZ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________ ________________________________________________
__________________________________________________________________
Talaba:  ______________________ ___________   ning kurs  ishi  ____ ball  bilan
baholandi.
         Ilmiy rahbar:                 _____________________
26

KONFLIKT TIPOLOGIYASINING ASOSIY YO’NALISHLARI MUNDARIJA Kirish....................................................................................................3 1-Bob. Konflikt tipologiyasining asosiy yo’nalishlari..................5 1.1.Konfiliktni tipologiyasini òrganishda asosiy yondashuvlar ...............5 1.2.Konfiliktlar tipologiyasi va nazariyasi ............................................9 2-Bob.Konfliktlarning yuzaga kelish omillari va ularning tipologiyasi..................................................................................................13 2.1.Nizoli vaziyatlarning yuzaga kelishi .................................................13 2.2.Konfliktlarni qanday qilib boshqarish usullari ...........................19 Xulosa.................................................................................................24 Foydalanilgan adabiyotlar...............................................................26 1

KIRISH Kurs ishi dolzarbligi. Konflikt tipologiyasini o’rganish. Konfiliktni yuzaga kelish sabablarini òrganib, tipologiyasini chuquqr tahlil qilib, ularni korreksiya qilish. Har bir yosh davrida bòladigan konfiliktni chuqur òrganish orqali konfiliktni oson hal qilish mumkin. Masalan, maktab yoshidagi bolalarning òrtasida yuzaga keladigan nizo bilan katta yoshidagi odamlar òrtasidabòladigan nizoda katta farq bor. Ikkala yosh òrtasida yuzaga keladigan konfilikt ham òzlari uchun juda ahamiyati. Shuning uchun konfiliktni tòģri korreksiya qilish kerak.Konflikt doimo insonlar hayotida ucharab turadigan holat hisoblanadi. Hech bir inson hayotini konflektli vaziyatlardan holi deb tasavvur qilolmaydi. Insonlar konflektni yomon narsa deb tasavvur qiladi, lekin konflekt yomon narsa emas. Inson konfliktli vaziyatga duch kelsa dovdirab qolmasligi va konflektni ijobiy hal qilish yo'llarini topishi kerak bo'ladi.Konflektoligiya fani konflektli vaziyat lar, ularning sabablari, ularni qanday hal qilish yo'l-yo'riqlarini o'rganuvchi fan hisoblanadi. Konflektning 2 xil turi mavjud. Bunyodkorlik va vayronkorlik. Bunyodkorlikda konflekt natijasida yaxshilik bilan yakunlanadi. Kurs ishining maqsadi: Konfliktni tipologiyasini o’rganishda va uni tahlil qilishda turli xil usullar mavjud. Masalan ayrim insonlar konflektli vaziyatga duch kelsa, o'zini yo'qotib qo'yadi. Ayrim insonlar esa konflektli vaziyatga duch kelsa bu vaziyatdan og'ir vazminlik bilan Mushohada bilan o'ylab yengi o'tib ketadi. Hozirgi kunda konflektologiya fani insonlar hayotida juda zarur bo'lgan fanlar sirasiga kiradi. Ko'pchilik insonlar konflektli vaziyatga duch kelsa bunday vaziyatdan chiqib ketolmaydi. Konfliktologiya fanining vazifasi esa insonlariga shu konflektli vaziyatdan chiqib ketish usullarini o'rgatishdir. Kurs ishining predmeti: Kurs ishining predmeti konfliktlar tipologiyasini chuqurlashtirilgan holda o’rganish. Kurs ishining obyekti: Konfliktlar rivojlanishining asosiy makroevolyutsiontendentsiyalarini bilish va hisobga olish va ularni konfliktlar tipologiyasi bilan bog’lagan holatda talqin qilish va o’rganish. 2

Kurs ishining amaliy mohiyati: Shaxsning konfliktlarga duch kelgan paytda ularni hal ketishda insonlarning individual xususiyatlari, xarakteri, temperamentni hisobiga olgan holda metodlarini tog'ri qo'llashv mavjud konfliktlarning tipologiyasini chuqur o’rganish. 3

1-BOB . Konflikt tipologiyasining asosiy yo’nalishlari 1.1. Konfiliktni tipologiyasini òrganishda asosiy yondashuvlar Konflikt tadqiqotining metodologik tamoyillari. Konfliktlarni o'rganish jarayonida tadqiqotning ko'rib chiqilgan ettifalsafiy va umumiy ilmiy tamoyillariga asoslanib, konfliktologiyaning metodologik tamoyillarini hisobga olish muhimdir: 1. Fanlararolik tamoyili. Konfliktolognikonfliktologiyaning barcha sohalari yutuqlaridan maksimal darajada foydalanishga yo'naltiradi. Fanlararolik tamoyilining eng muhim tomoni konfliktologiyaning barcha o'n bir tarmog'ining tengligi tamoyilidir. Konfliktologiya rivojlanishining ushbu bosqichida asosiy fanning rolini psixologiya o'ynaydi. 2. Vorislik tamoyili. Bu mojaro muammosi bo'yicha qilingan barcha narsalar to'g'risida eng to'liq bilimni talab qiladi. Fanning tarixiy jihatini bilish va tushunish, ilgari olib borilgan asosiy tadqiqotlar natijalarini bilish , mavjud tushuncha va nazariyalarni tushunish muhimdir. 3. Evolyutsionizm tamoyili. Ularni o'rganishda konfliktlarning aniq turlari evolyutsiyasining asosiy qonuniyatlarini aniqlash va hisobga olish kerak. Mojarolar evolyutsiyasining turli darajalarini bilmasdan, ularning dinamikasini, rivojlanish prognozini tushuntirish va konstruktiv tartibga solish bo'yicha tavsiyalar berish qiyin. Ushbu tamoyilga rioya qilish quyidagilarni anglatadi: Konfliktlar rivojlanishining asosiy makroevolyutsiontendentsiyalarini bilish va hisobga olish. Inson va jamiyatning tarixiy rivojlanishi bilan bog'liq bo'lgan ijtimoiy va shaxsiy nizolarni o'zgartirishning asosiy tendentsiyalarini bilish va ko'rib chiqish. O'ziga xos konfliktlarning paydo bo'lishi va rivojlanishining nafaqat dinamikasini, balki evolyutsion shart-sharoitlarni va tendentsiyalarini aniqlash . 4. Shaxsiy yondashuv tamoyili. Bu tamoyil deyarli barcha darajadagi nizolarning markaziy bo'g'ini bo'lgan aniq odamlarning o'ziga xos shaxsiy xususiyatlarini aniqlash va hisobga olish zarurati sifatida shakllanadi[8]. 4

Konfliktlarning asosiy sababi ob'ektiv moddiy olamdagi o'zgarishlardir. Biroq, bir xil sharoitda, turli odamlar boshqacha yo'l tutishadi. Tashqi ta'sirlar, bu tashqi ta'sirlar ta'sir qiladigan kishining ichki sharoitlari orqali sinadi. Konfliktlarning sabablarini ochish, ularning mohiyatiga kirib borish, ularda aniq odamlar qanday rol o'ynaganligini tushunmasdan, ularning shaxsiy xususiyatlarini aniqlamasdan turib , nizolarning o'zaro ta'sirining rivojlanishiga sezilarli ta'sir ko'rsatgan holda qiyin. Konfliktli vaziyatlarni o'rganish usullari 1. Tizimli-vaziyatli tahlil - konfliktlarni birliklar bo'yicha o'rganish. Tahlil birligi sifatida konfliktli vaziyat - konfliktning barcha asosiy xususiyatlariga ega bo'lgan, ma'lum mazmun va dinamik xususiyatlarga, vaqt va fazoviy chegaralarga ega bo'lgan eng kichik ajralmas, bo'linmas qismi qo'llaniladi. Tadqiqot jarayonida konfliktning barcha asosiy va ikkinchi darajali ishtirokchilari aniqlanadi. Konfliktning o'zaro ta'sirining fazoviy chegaralari aniqlanadi. Konflikt rivojlanishining bosqichlari ajralib turadi, bu davrda uning asosiy ishtirokchilarining o'zaro ta'sirining tabiati sifat jihatidan o'zgarmaydi. Konfliktli vaziyatning fazoviy, vaqtinchalik va mazmuniy chegaralarini aniqlagandan so'ng, uning tizimli tahlili amalga oshiriladi. Konfliktli vaziyatdan tahlil birligi sifatida foydalanish real nizolar haqida ma'lumotni standartlashtirish, saqlash va to'plash imkonini beradi. Konfliktli vaziyat konfliktlarning xususiyatlarini "umuman" emas, balki aniq odamlar va ijtimoiy guruhlarning xatti-harakatlari haqidagi ma'lum ma'lumotlarni tizimlashtirish asosida o'rganish imkonini beradi. Konfliktli vaziyatlar retrospektiv tarzda (hujjatlarni o'rganish, nizo ishtirokchilari va guvohlari bilan suhbatlashish) va bevosita voqealarning haqiqiy rivojlanishi jarayonida tahlil qilinishi mumkin. Vaziyat tahlilini o'tkazish uchun mojaroning asosiy xususiyatlarini aks ettiruvchi maxsus shakl ishlab chiqiladi. 2. Matematik modellashtirish. Zamonaviy kompyuter texnologiyalarini jalb qilgan holda matematik modellashtirish faktlarni oddiy to'plash va tahlil qilishdan real vaqt rejimida voqealarni prognoz qilish va baholashga o'tish imkonini beradi. Konfliktning matematik modeli - parametrlarga (tashqi sharoitlarni va konfliktning 5