logo

KOREYS TILINI O‘QITISHDA YOZMA SAVODXONLIKNING AHAMIYATI

Загружено в:

23.11.2024

Скачано:

0

Размер:

1760.4013671875 KB
                                                             MUNDARIJA   
KIRISH ...................................................................................................... .......... ....3
I   .BOB.   KOREYS   TILINI   O‘QITISHDA   YOZMA   SAVODXONLIKNING
AHAMIYATI
1.1.   Koreys tilida yozma savodxonlik va yozma savodxonlik haqida
tushuncha..................................................................................................... ....... ..... 8
1.2.   Koreys alifbosini yozish qoidalari...................................................................11
II.BOB.KOREYS   YOZMA   SAVODXONLIKNI   AMALDA   QO‘LLASH
USULLARI
2.1.  Koreys tilida " 쓰기 "  yozish qoidalari ..................................................... .. ....15
2.2.  Imlo savodxonligi haqida umumiy tushuncha................................................ 19
XULOSA …………………………………………………………………...........30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………….............32
  
         
1   
   KIRISH
  Ikki-uchta   o‘quvchining   bilim   va   ko‘nikmalarini   individual   nazoratini   har   dars
amalga   oshirish   maqsadga   muvofiqdir.   So‘rov   ma‘lum   bir   tashkilotchilikni,
tayyorgarlik,   O‘quvchilar   bilimini   nazorat   qilish   o‘qituvchiga   qo‘llanilayotgan
ta‘lim   metodlari,   vositalari   va   uslublarining   samaradorligini   baholashga,
metodikaga   tuzatishlar   kiritishga   imkon   beradi.   O‘quvchilar   uchun   nazorat
muhimdir, chunki  bilimlarning to‘g‘ri ekanligini mustahkamlashga xizmat qiladi,
sifatli   ishlashga   boshlaydi,   o‘z   o‘zini   nazorat   qilishni   rivojlantiradi.   Bilimlarni
nazorat   qilish   va   baholash   bolaga   tarbiyaviy   ta‘sir   ko‘rsatadi,   qiyinchilikni
yengishga va kundalik ishlash tizimiga o‘rgatadi.   
O‘quvchilarning   bilimlari   va   ko‘nikmalarini   nazoratda  frontalva   individual
nazoratni   qo‘llash   yaxshi   samara   beradi.   Frontal   nazorat,   ya‘ni   o‘quvchilarni
o‘tirgan   joyida   savol-javob   qilish   qilish,   asosan   yangi   materialni   o‘rganishga
tayyorlanish   bosqichida,   bilimlarni   nazoratda   qo‘llaniladi.   Frontal   nazorat   turli
masalalar bo‘yicha ko‘p o‘quvchilarning bilimlarini ko‘rsatishga, qisqa vaqt ichida
butun sinf  bilan topshiriqni bajarish dalillarini o‘rnatishga imkon beradi. Biroq u
bilimlarni   o‘zlashtirish   darajasini,   ularning   chuqurligi   va   to‘laligini   aniqlash
imkonini bermaydi.   
Frontal   nazoratni   o‘tkazishda   oldindan   savollarni   tuzish   va   nazorat
jarayonida   savollarga   javob   berishi   kerak   bo‘lgan   o‘quvchilarni   belgilashi   kerak.
Individual   tekshiruv   o‘quvchilarni   individual   so‘roq   qilish   o‘quv   materialining
o‘zlashtirilishi,   uning   chuqurligi   va   to‘laligini   to’g’riligini   ko‘rsatadi.     Asosiy
e‘tibor   nafaqat         o’tilgan   materialga,   balki   u   yoki   bu   grammatik   holatlarni
isbotlash,   tushuntirishga   ham   qaratiladi     talab   qiladi.   Bolalarni   to‘la,   asoslangan,
ketma   ket   javob   berishga     o‘rgatamiz.   Mazkur   kelajakda   tekshiruv   turi   adabiy
nutqda   yaxshi   amaliyot   hamdir.   Bilimlarni   ham   frontal,   ham   individual   nazorat
og‘zaki va yozma bo‘lishi mumkin. O‘quvchilar savodxonligini oshirish, ularning
2   
   lug‘at   boyligini   hamda   mustaqil   fikrlash   doirasini   kengaytirish,   ularning
voqeahodisalarga, atrof-muhitga bo‘lgan munosobatini shakllantirishdir.   
  Ma‘lumki,   o‘rta   ta‘lim   maktablari   uchun   qo‘yilgan   davlat   ta‘lim
standartlarida   yozma   savodxonlikni   o‘stirish   eng   asosiy   muammolardan
hisoblanadi.   Yozma   asavodxonlik   o‘quvchi     qaysi   sohani   tanlashidan,   qaysi
ijtimoiy   mavqeda   bo‘lishidan   qat‘i   nazar   doimiy   amalda   qo‘llanadigan   va
nuqsonlari   tez   ko‘rinadigan   kompetentsiyalardan   biridir.   Ahamiyati   katta,
nazoratning   yozma   shakli   ma‘lum   kamchiliklarga   ham   ega:     o‘quvchilarbilimlari
haqidagi   ma‘lumot   biroz   kechikib   keladi,   chunki   barcha   yozma   ishlar   ularni
tekshirish uchun ma ‘lum vaqtni talab qiladi. Perfokarta bilan nazorat qilish shakli
ham qo‘llaniladi. Perfokarta yordamida bilimlarni nazorat qilish ham og‘zaki, ham
yozma   tekshiruvning   ijobiy   tomonlarini   o‘zida   jam   qilgan.   Ma‘lumki,   esse   erkin
fikrning - mustaqil tafakkurlarning mahsuli. U ijod ona tili va adabiyot darslarida
insho yozish ham ijod. Insholarning bu ikki turi o‘rtasidagi tafovut unchalik katta
emas.  
Bugun   ona   tili   va   adabiyoti   darslari   oldiga   o‘z   fikrini   og‘zaki   va   yozma
tarzda   to‘g‘ri   va   ravon   bayon   qiladigan,   kitobxonlik   madaniyati   shakllangan,
mustaqil va ijodiy fikrlay oladigan, o‘zgalar fikrini anglaydigan – muloqot va nutq
madaniyati   rivojlangan   shaxsni   kamol   toptirishdek   yuksak   vazifa   qo‘yilgan.   Bu
vazifani   bajarishda   insholarning   o‘rni   beqiyos.   Albatta,   insholar   ta‘lim   tizimida
o‘rganib qolingan an‘anaviy tartibda emas, aynan ijodning natijasi tarzida yozilishi
kerak.   
So‘nggi yillarda ta‘lim tizimiga ilg‘or xorijiy tajribalar joriy qilindi. Xorijiy
tajribaga   tanqidiy   yondoshib,   ta‘lim   tizimimizning   milliy   xususiyatlarini,
mentalitetimizni inobatga olgan holda o‘rganish va amaliyotga joriy qilish ishlari
yo‘lga   qo‘yildi.   Til   ta‘limida   o‘quvchilar   yozma   nutq   malakasini   baholash   usuli
3   
   sifatida   qo‘llanib   kelgan   diktant,   bayon   va   insho   kabi   yozma   ish   turlari   qatoriga
esse ham qo‘shildi.       
    Esse   asosan   adabiy   janr   sifatida   tadqiq   qilingan.     O‘tgan   asrning   90
yillaridan   boshlab   esa   pedagogikada   o‘zlashtirilgan   bilimlar   darajasini   aniqlash
maqsadida o‘tkaziluvchi metod sifatida qo‘llanila boshladi.   
      Esseni   metod   sifatida   darslarda   qo‘llash   yuzasidan   tavsiyalar   o‘tgan   asrning
so‘nggi   yillariga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   metodning   o‘quvchining   yozma   nutqini,
tanqidiy   fikrlash   qobiliyatini   o‘stirishdagi   ahamiyati   yuzasidan   fikrlar   ko‘plab
pedagogik   adabiyotlarda   o‘z   aksini   topgan.   Mashhur   pedagog   olimlar
B.L.Farberman,   L.G.Musina,   D.V.Safin,   Z.M.Tursunova   tomonidan   yaratilgan
Interaktiv   metodlar   qo‘llanmasida   olimlar   esseni   tanqidiy   fikrlashni
rivojlantiruvchi metod sifatida 
ko‘rsatadi va o’n daqiqalik esse hamda   
  Argumentli   esse   kabi   turlari   borligini   aytadi.   Esse   yozishga   tayyorgarlik
ko‘rish   va   esse   yozishning   4   bosqichini   ko‘rsatib   beradi.   Ko‘plab   adabiyotlarda
esse 
turlaridan birini “ Besh daqiqali esse” deb ko ‘rsatilgan.  
Farberman   esa   bu   esse   turini     o’n   daqiqali   esse   deb   ataydi.   Olimning   bu
tasnifi   bizning   nazarimizda   ma‘qul   ko‘rindi,   sababi   besh   daqiqa   ichida   dars
davomida o‘rganganlarini yozish o‘quvchiga biroz qiyinchilik tug‘diradi. Natijada
ko‘zlangan   maqsadga   erishish   qiyinlashadi.   D.Ro‘ziyeva,   M.Usmonboyeva,
Z.Xoliqovalar   tomonidan   yaratilgan   “Interfaol   metodlar:   mohiyati   va   qo‘llanishi
nomli   metodik   qo‘llanmada   esse   metodiga   quyidagicha   ta‘rif   berilgan:   “
Texnologiya   kichik   hajmli,   erkin   bayon   usuliga   ega   bo‘lib,   o‘rganilayotgan
muammo   yoki   tahlil   qilinayotgan   masala   yuzasidan   shaxsiy   taassurot,
tasavvurlarni   ifodalashga   xizmat   qiladi.   U   o‘quvchilar   tomonidan   o‘rganilgan
mavzu,   muhokama   qilinayotgan   masala   bo‘yicha   erkin   fikr   bildirish,   mazmun-
4   
   mohiyatini   qayta   bayon   qilish   imkoninini   beradi.   Kichik   esseni   yaratishda
o‘quvchilar   mavzu   g‘oyalarini   umumlashtirish,   tizimlashtirish,   turkumlashtirish,
xulosalarni   bayon   etish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Sh.Abdullayeva,   o‘qituvchi
darsning   so‘nggida   o‘quvchilarning   o‘rganilgan   mavzuga   munosabatini,   fikrini
keltirgan.  
Asoslangan   esse     esseda   berilgan   vaziyat   asosidagi   savolga   asosli   javob
keltirilgan   yozma   ish   turidir.   O‘quvchi   vaziyat   bo‘yicha   o‘z   nuqtayi   nazarini
bildiradi   va   uni   himoya   qiladi,   o‘z   qarashlarini   himoya   qilish   uchun   bir   qancha
asoslangan   dalillarni   keltiradi.   Maqsad     o‘zining   qarashlariga   boshqalarni   ham
ishontirish.   Besh   daqiqali   esse     o‘tilgan   mavzu   yuzasidan   olingan   bilimlarni
xulosalash,   mushohada   qilish   maqsadida   dars   oxirida   besh   daqiqa   davomida
o‘tilgan mavzu yuzasidan nimalarni o‘rganganlarini yozish topshirig‘i beriladi.   
Essening   bu   turi   o‘quvchilarning   mavzuga   oid   o‘rganganlarini   ifodalay
olishiga   yordam   beradi   va   o‘qituvchiga   esa   o‘quvchilarning   mavzuni
o‘rganganlarida   qaysi   o‘rinlariga   tushunmaganliklari,   ko‘proq   qaysi   o‘rinlarga
e‘tibor qaratish kerak ekanligi borasida xulosa chiqarish imkonini beradi  
Ushbu   yozma   topshiriqni   qo‘llashda   ta‘lim   oluvchilardan   quyidagi   ikki
topshiriqni   bajarish:   o‘tilgan   mavzu  bo‘yicha   nimalarni   o‘rganganliklarini   yozish
va ular javobini ololmagan bitta savolni berish topshiriladi.  
Mavzuning   dolzarbligi:   Ushbu   kurs   ishida   koreys   tilini   o‘qitishda
savodxonlikni   shakllantirish   usullari   hamda   ularning   rivojlanishi   haqida   umumiy
tushuncha keltirilgan. Bundan tashqari  savodxonlikni  o‘stirish muommolarini  hal
qilish to’g’risida ham to‘xtalib o’tilgan. 
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi:   Kurs   ishida   savodxonlikni   oshirishda
olimlarning   tadqiqotlari   natijasida   savodxonlik   oshirish   o’rganilgan.   Shuningdek
kurs   ishini   yoritishda   ilmiy   kitoblar   tahlili   va   Internet   saytlari   hamda   adabiyot
kitoblaridan foydalanilgan.   
5   
     Kurs ishining maqsadi:  Ushbu kurs ishida tabalalarda yozma savodxonlikni
shakllantirish   to‘g‘ri   yozish   ko‘nikmasini   rivojlantirishga   yordam   beradi.
Ma‘lumki   yozma   savodxonlikni   o‘stirish   eng   asosiy   muammolardan   hisoblanadi.
Yozma   savodxonlik   kelajakda   qaysi   sohani   tanlashidan,   qaysi   ijtimoiy   mavqeda
bo‘lishidan   qat’i   nazar   doimiy   amalda   qo‘llanadigan   va   nuqsonlari   tez
ko‘rinadigan   xatolardan   biridir.   Ushbu   kurs   ishida   asosiy   maqsadi   yozma
savodxonlikni shakllantirishga qaratilgan. 
Kurs   ishining   vazifasi:   Ushbu   kurs   ishining   bosh   vazifasi   koreys   tilida
yozma savodxonlikni shakllantirish va rivojlantirish asosiy vazifasi qilib qo‘yilgan
va quyidagi vazifalar rejalashtirildi: 
1. Ta lim muassasalarida ʼ koreys   tilida     to‘g‘ri   yozish   ko‘nikmasini
shakllantirish.
2. Talabalarni   mamlakatimizda   va   xorijiy   tillarni   o’qishining   asosiy
yo‘nalishlari bilan tanishtirish. 
3. Koreys tilidagi topik imtixonida   쓰기   yozish   turlari va usullari, qoidalari
haqida ma‘lumot va  쓰기   yozishni shakllantirish. 
Kurs ishining tuzilishi  va hajmi:   Kurs ishida:  kirish, ikkita bob, xulosa va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxati   internet   saytlaridan   foydalanilgan   32sahifadan
iborat.  
6   
   I .BOB. KOREYS TILINI O‘QITISHDA YOZMA SAVODXONLIKNING
AHAMIYATI
1.1.   Koreys tilida yozma savodxonlik va yozma savodxonlik haqida tushuncha
  Ayrim   mamlakatlarda   oddiy   matnlarni   o qishni   bilgan   odam   savodliʻ
hisoblangan   bo lsa,   ba‘zi   yurtlarda   o qish   bilan   birga   yozishni   ham   bilgan   odam	
ʻ ʻ
savodli   hisoblangan.   Shuning   uchun   ham   bu   tushunchasi   mohiyatini   tayin   etish
masalasi   demografik   statistika   va   aholi   ro yxati   dasturlariga   doir   xalqaro	
ʻ
yig ilishlarda bir necha bor ko rib chiqilgan.  	
ʻ ʻ
Tushunish   ko‘nikmalari   va   bu   ko‘nikmalarning   turli   metakognitiv   jihatlari
qanday baholanishi tushuntirilgan bo‘lib, unda o‘quvchilarning o‘qish qobiliyatlari
qay darajada baholanishi va izohlanishi savodxonligini baholash bo‘yicha tuzilgan
topshiriq   namunalari   keltirilgan.   PISA   tadqiqotining   o‘qish   savodxonligi
mohiyatida   tadqiqotning   turli   sikllarida   yuzaga   kelgan   o‘zgarishlar   bilan
birgalikda qamrov doirasida ham bir qator o‘zgarishlar kuzatildi.   
Barchamizga   ma‘lumki,   o‘qish   savodxonligi   ilk   PISA  siklida,   ya‘ni   PISA  2000
tadqiqotida   baholangan   asosiy   bilim   sohasi   hisoblanadi.   To’rtinchi   PISA   sikli
uchun   (PISA   2009)   o‘qish   savodxonligi   asosiy   bilim   sohasi   sifatida
takomillashdi   va   uning   qamrov   doirasini   to‘liq   ko‘rib   chiqilishi   va   xususiyatini
belgilab beruvchi yangi qirralarini rivojlantilishi talab etildi. 2018-yil o‘tkazilgan
yettinchi PISA sikli uchun qamrov doirasi yana bir bor qayta ko‘rib chiqilib, bir
qator o‘zgarishlar amalga oshirildi. Jumladan, ushbu qamrov doirasi so‘nggi o‘n
yillikda shakllanib kelgan va raqamli matnlar va qurilmalardan keng foydalanish
tufayli shakllanishda davom etayotgan o‘qish savodxonlikning yangicha shakllari
bilan   birgalikda   an‘anaviy   ruhda   hozirgi   o‘qish   savodxonligi   bilan   to‘liq
uyg‘unlashtirildi hamda qamrov doirasi bajariladigan faoliyat turida matnlarning
ishonchliligini baholash, ma‘lumotlarni qidirib topish, ko‘p manbalardan saralab
7   
   o’qish   va   turli   manbalar   ichidan   ma‘lumotlarni   umumlashtirish   va   tahlil   qilish
bilan   bog‘liq   jarayonlarga   e‘tibor   qaratildi.   Avvallari,   o‘quvchining   o‘qish
savodxonligini baholashning asosiy usuli sodda matnlarni o‘qib, tushunish, talqin
qilish   va   ular   ustida   mulohaza   yuritishdan   iborat   edi.   Mazkur   ko‘nikmalarni
saqlab qolgan holda, informatsion texnologiyalarni insonlar ijtimoiy va kundalik
hayotiga   yanada   integrallashuviga   ko‘proq   e‘tibor   qaratilishi   insonning   o‘qish
savodxonligi doimiy ravishda 
yangilanib,   kengayib   borishini   taqozo   etadi.   [Koreys   tili   savodxonligi
rivojlanishi]  
  Endi   ushbu   soha   XXI   asrda   talab   etiladigan   savodxonlikka   oid   masalalar
bilan   chambarchas   bog‘langan   keng   miqyosdagi   yangidan-yangi   ko‘nikmalarni
o‘zida aks ettirishi lozim.  
  Savodxonlik   tushunchasiga   berilgan   ta‘rif   orqali   tobora   o‘zgarib
borayotgan   vaziyatlar   va   yangi   texnologiyalarning   ta‘siri   tufayli   savodxonlik
mohiyati   mudom   o‘zgarishlarga   yuz   tutishini   anglab   yetish   bilan   yuqori
saviyadagi   raqamli   o‘qish   ko‘nikmalari   va   asosiy   o‘qish   jarayonlarini   qamrab
olinishi   talab   etiladi.   Matn   ko‘rinishidagi   ma‘lumotlar   bilan   ishlash   oddiy   yozuv
usulidan   kompyuter   erkanlaridan   tortib   smartfonlargacha   bo‘lgan   zamonaviy
qurilmalar   bilan   amalga   oshirilayotgan   ekan,   matnlarning   tuzilishi   va
formatlaridan   ham   o‘zgarishlar   ro‘y   berdi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchidan
yangidan-yangi aqliy strategiyalarini rivojlantirishni va maqsadli o‘qish jarayonida
aniq   maqsadlarni   qo‘yishni   taqazo   etmoqda.   Shuning   uchun,   o‘qish
savodxonligida   muvaffaqiyatga   erishish   deganda   biror   sodda   matnni   o‘qib,
tushunish   nazarda   tutilmasligi   lozim.     Tadqiqotlarida   yozish   savodxonligiga   “
Yozish   savodxonligi   insonning   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadlariga   erishishi,
jamiyatda ishtirok etishlari va o‘z bilim va imkoniyatlarini rivojlantirishlari uchun
8   
   yozma   matnlardan   foydalanish,   ular   bilan   shug‘illanish   hamda   ustida   mulohaza
yuritish, ular bilan ishlash va tushunish demakdir deb ta‘rif berilgan.  
 Ushbu ta‘rifdan 2012 va 2015-yilgi tadqiqotlarda ham yozish savodxonligi
ta‘rifi   sifatida   foydalanilgan.   2018-yilda   o‘tkazilgan   PISA   tadqiqotlarida   yozish
savodxonligiga   berilgan   ta‘rif   yozish   savodxonligining   ajralmas   qismi   sifatida
matn ko‘rinishidagi ma‘lumotlarni baholashni o’z ichiga oladi. [ Kvak, Chung-gu
(2003). 
“Zamonaviy koreys tilining unli tizimi ] 
Koreys   tili   qadimgi   tillardan   biridir.   Lingvistik   va   Etnografik   tadqiqotlar
shuni   ko rsatadiki   koreys   tili   Ural-Oltoy   tillari   oilasiga   mansubdir.     Bu   oilagaʻ
Turk, Mongol, Tibet, Fin, Venger, O‘zbek va bir necha tillar kiradi. Koreys yozma
alifbosi hangil   1443-yilda Choson sulolasi   4-qiroli qirol sedjong boshchiligidagi
bir   guruh   olimlar   tomonidan   ixtiro   qilingan.   Hangilning   birinchi   nomi   «xunmin
chonim»   ya‘ni   «xalqni   o‘qitish   uchun   to g ri   tovushlar»   nomi   bilan   atalgan.	
ʻ ʻ
Hangilning   yaratilishiga   asosiy   sabab   xitoy   ierogliflari   o‘rganish   va   uni   nutqda
qo‘llash bir muncha qiyinliga va kuchli bilimni tashkil etishi bu esa faqat zodagon
oila   va   o rta   meyona   oila   bollaragina   o rgana   olgan   holos.   Koreys   tilidagi	
ʻ ʻ
tovushlar   xitoy   tilidan   farq   qilgan   va   xitoy   grafikalari   yordamida   osongina
muloqot   qilingan.   Shuning   uchun   johillarning   aksariyati   yozma   ravishda   o‘z
fikrlarini   ifoda   etishni   xohlashsa-da,   ular   bilan   muloqotga   kirisha   olmaganlar.
Qirol   Sejong   1443yilda   koreys   alifbo   yaratilishini   e’lon   qildi   va   barcha
sub’ektlarini   o‘rganish   va   undan   foydalanishga   da‘vat   etdi.     Dastlab,   u   yangi
tizimning shafqatsiz ekanligini va ayollar va qishloqlarning savodli bo‘lishmagan.
Shu   bilan   birga,   xalk   xitoy   tilida   yozilgan   murakkab   tizimni   o‘rganish   uchun
yetarlicha  ma‘lumotlarga  ega  bo‘lmagan  aholi   segmentlariga  tezlik bilan  yoyildi.
Dastlabki   matnlarga   ko‘ra,   aqlli   odam   bir   necha   soat   ichida   hangulni   o‘rganishi
9   
   mumkin, axmoqona kishi uni   kun ichida o‘rganishi mumkin. Albatta, bu yerdagi
eng mantiqiy va to‘g‘ri yozma tizimlardan biridir - qirol 
Sejongdan   o‘z   fuqarolariga   va   ularning   avlodlariga   hozirgi   kungacha
haqiqiy sovg‘a.  Bugungi kunda qirol Sejongning eng mashhurlari bo‘lgan ixtirosi,
hangul, koreys alifbosidir.   Sejong va sakkiz maslahatchi koreys tili tovushlari va
jumla   tuzilishini   aniq   ifodalash   uchun   alifbo   tizimini   ishlab   chiqdi.     Hangil   esa
sodda   ko rinishda   va   oddiy   xalq   ham   ushbu   alifboni   qiyinchiliksiz   o zlashtiraʻ ʻ
olishi   bilan   ajralib   turgan.   Dastlab   hangil   28   ta   harfdan   iborat   bo lgan   hozirga	
ʻ
kelib   esa   zamonaviy   kareys   alifbosi   40   harfdan   iborat   .   Ulardan   19   tasi   undosh
harflar   21   tasini   esa   unli   harflar   tashkil   qiladi.   Ulardan   26   tasi   asosiy   14   tasi
qo‘shma tarkibi harflardan iborat.[Savodxonlik bo
‘ yicha ma‘lumot (2004)]  
1.2. Koreys alifbosini yozish qoidalari
  Koreys   yozuvi   —   fonetik   harfiy-bo g inli   yozuv.   1443-yilda   qirol   Se   Jon	
ʻ ʻ
davri   (1419—50)   da   koreys   olimlari   Chon   Nin   Ji,   Sin   Suk   Chu,   Son   Sam   Mum
tomonidan yaratilgan. 15-asrning 1-yarmigacha esa koreys tilida Xitoy iyeroglifik
yozuvidan   foydalanilgan.   Lekin   bu   davrda   Xitoy   tili   koreyslarning   adabiy   tili
bo lgani   uchun,   yangi   milliy   alifbo   keng   tarqalmadi.   19-asr   oxiriga   kelib   koreys	
ʻ
tilida   yana   iyeroglifik   yozuv   qo llana   boshladi.   Bu   yozuv   alifbosi   24   fonemani	
ʻ
ifodalaydi.   Boshqa   fonemalar   esa   harflarni   qo shish   yo li   bilan   hosil   bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
Hozirgi Koreys yozuvida 40 grafema mavjud bo lib, shundan 24 tasi sodda va 16
ʻ
tasi   murakkabdir.   Ammo   bu   grafemalarning   tartibi   KXDR   va   Koreya
Respublikasida   farq   qiladi.   Ilgari   matnlar   yuqoridan   pastga   va   o ngdan   chapga	
ʻ
qarab yozilardi.   
  Hozirgi   ko proq   chapdan   o ngga   qarab   yozish   rasm   bo lmoqda.   Bu,   o‘z	
ʻ ʻ ʻ
navbatida,   o‘quvchidan   yangidan-yangi   aqliy   strategiyalarini   rivojlantirishni   va
maqsadli   o‘qish   jarayonida   aniq  maqsadlarni   qo‘yishni   taqazo   etmoqda.  Shuning
uchun, o‘qish savodxonligida muvaffaqiyatga erishish deganda biror sodda matnni
10   
   o‘qib,   tushunish   nazarda   tutilmasligi   lozim.     Katta   hajmli,   jumladan,   badiiy
matnlarni   o‘qib,   talqin   qila   olish   qobiliyati   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotmagan   holda,
o‘qish   savodxonligini   o‘zlashtirilishi   ma‘lumotlarni   qayta   ishlashning   murakkab
strategiyalari,   jumladan,   ko‘p   matnli   manbaalaridan   tegishli   ma‘lumotlarni   olib,
tahlil qilish, sintezlash, umumlashtirish va talqin qilishni ham talab etadi. Bundan
tashqari, muvaffaqiyatli va qobiliyatli shaxslar ilm-fan va matematika kabi barcha
sohalarda   ma‘lumotlardan   foydalanadi   va   qator   ma‘lumotlarni   samarali   qidirib
topish,   uchun   texnologiyalardan   foydalanadi.   [Li,   Ki-Mun,   Ramsey,   S.   Robert
(2011) Koreys tili tarixi.]  
 Bular mehnat bozorida, tahsilning keyingi bosqichlarida hamda XXI asrning
ijtimoiy va fuqorolik hayotida to‘laqonli ishtirok etish uchun kerak bo‘lgan muhim
ko‘nikmalar   hisoblanadi.   O‘zlashtirish   ko‘rsatkichlarini   baholay   olishda   avvalgi
qamrov   doirasi   bilan   bog‘liqlik   mavjud   ekani   kafolatlangan   holda   qayta   ko‘rib
chiqish turli modellarning o‘ziga xos xususiyatlarini aks ettirish uchun turli o‘qish
jarayonlarining e‘tiborli jihatlari qayta tartibga keltirildi.   
11   
   12   
   Qayta ko‘rib chiqish jarayonida butun dunyoda hozirda matnlardan keng 
foydalanib kelinayotganini hisobga olib, o‘quvchilarning o‘qish savodxonliklarini 
yanada xolisroq baholashda nazorat qilib boriladigan raqamli va bosma matnli 
savollardan qay tartibda foydalanish va yangi texnologik imkoniyatlarni qay 
13   
   tartibda jalb etish ko‘rib chiqildi. Yuqorida ta‘kidlanganidek tadqiqotning o‘qish s
14   
   a
15   
   vodxonligi yo‘nalishida ishlab chiqilgan ushbu qamrov doirasi avvalgilaridan 
birmuncha farq qiladi. Harflar, quyidagilardan iborat.                                               
Janubiy Koreyada Hangul va Shimoliy Koreyada Choson guli nomi bilan tanilgan
koreys alifbosi koreys tilining zamonaviy rasmiy yozuv tizimidir.[Son, Xo-Min 
(1994) Koreys tili: tavsiflovchi grammatika.]  
Beshta asosiy undoshning harflari ularni talaffuz qilish uchun ishlatiladigan
nutq   organlarining   shaklini   aks   ettiradi   va   ular   fonetik   xususiyatlarni   ko‘rsatish
uchun   tizimli   ravishda   o‘zgartiriladi.   Shunga   o‘xshab,   unli   harflar   bir-biriga
bog‘liq tovushlar  uchun muntazam  ravishda  o‘zgartirilib, hangul tilini  o‘ziga xos
yozuv tizimiga aylantiradi.  U bo g inli alifbo sifatida tavsiflangan, chunki u alifboʻ ʻ
va   bo g in   yozuvi   tizimlarining   xususiyatlarini   o zida   mujassam   etgan.     [Kim-	
ʻ ʻ ʻ
Reno, 
Young – Key (1997) Koreys alifbosi: uning tarixi va tuzilish.]  
  Hangul   1443   yilda   Buyuk   Qirol   Sejong   tomonidan   koreyslar   tomonidan
koreys   tilini   yozishda   asosiy   yozuv   sifatida   foydalanilgan.     Xitoy-Koreya   xanja
logografikiga   to‘ldiruvchi   (yoki   muqobil)   sifatida   xizmat   qilib,   savodxonlikni
oshirish maqsadida yaratilgan. Gojoseon davrida (ming yildan ortiq vaqtni qamrab
olgan   va   miloddan   avvalgi   108-yilda   tugaydi),   klassik   xitoy   tilidan   foydalanish
bilan   birga.   Natijada,   Hangul   dastlab   koreys   ziyolilari   tomonidan   qoralandi   va
yomonlandi.  
 Yozuv eonmun (“xalq yozuvi”, yimi, yan) nomi bilan tanildi va Koreya 20
asr   o‘rtalarida   Yaponiyadan   mustaqil   bo‘lganidan   keyingi   o‘n   yilliklar   ichida
asosiy   koreys   yozuviga   aylandi.   Zamonaviy   hangul   orfografiyasida   24   ta   asosiy
harf ishlatiladi: 14 tundosh harf va 10 ta unli harf. Shuningdek, asosiy harflarning
birlashishi   natijasida   hosil   bo lgan   27   ta   murakkab   harf   mavjud:   5   ta   zamon	
ʻ
undosh   harfi,   11   ta   murakkab   undosh   harf,   va   11   ta   murakkab   unli   harflar.   Asl
16   
   alifbodagi to rtta asosiy harf endi ishlatilmaydi: 1 ta unli harf va 3 ta undosh harf.ʻ
Koreyscha   harflar   alifbo   harflari   tartiblangan   holda   bo g in   bloklarida   yoziladi.	
ʻ ʻ
ikki   o‘lchovda.   Masalan,   koreyscha   “asal   ari”   (kkulbeol)   so’zi   ㄲ ㅜ ㄹ ㅂ ㅓ ㄹ
emas, gaeba deb yoziladi.  
   [Kvak, Chung -gu (2003). “Zamonaviy koreys tilining
unli tizimi va o‘zgarish]  
          Biroq,   ㅇ   gapni   boshlaganida   yoki   uzoq   pauzadan   keyin   qo‘yilsa,   u   glottal
to‘xtashni   bildiradi.   Bo‘g‘inlar   asosiy   yoki   zamon   undoshlari   bilan   boshlanishi
mumkin,   lekin   murakkab   emas.   Unli   tovush   asosiy   yoki   murakkab,   ikkinchi
undosh   esa   asosiy,   murakkab   yoki   cheklangan   miqdordagi   zamon   undoshlari
bo‘lishi   mumkin.   Bo‘g‘in   qanday   tuzilganligi   unli   belgisining   asosiy   chizig‘i
gorizontal   yoki   vertikal   bo‘lishiga   bog‘liq.   Agar   asosiy   chiziq   vertikal   bo‘lsa,
birinchi   undosh   va   unli   ikkinchi   undoshning   ustiga   yoziladi,   lekin   gorizontal
asosda   barcha  komponentlar  yuqoridan  pastga  qarab alohida  yoziladi. An‘anaviy
xitoy   va   yapon   yozuvlarida,   shuningdek,   sharqiy   osiyodagi   boshqa   ko‘plab
matnlarda   bo‘lgani   kabi,   koreyscha   matnlar   ham   an‘anaviy   tarzda   yuqoridan
pastgacha,   o‘ngdan   chapga   yoziladi.       Biroq,   endi   koreys   tili   odatda   chapdan
o‘ngga   yoziladi,   yapon   va   xitoy   tillaridan   farqli   xulosa   qiladigan   bo‘lsak,   har
birimiz   davlat   tiliga   bo‘lgan   e‘tiborni   mustaqillikka   bo‘lgan   e‘tibor   deb,   davlat
tiliga   ehtirom   va   sadoqatni   ona   vatanga   ehtirom   va   sadoqat   deb   bilishimiz,
shunday qarashni hayotimiz qoidasiga aylantirishimiz lozimligini butun vujudimiz
bilan   his   etishimiz   lozim.   Bunday   vatanparvar   harakatni   barchamiz   o‘zimizdan,
o‘z   oilamiz   va   jamoamizdan   boshlashimiz   bilanoq   o‘zbek   tilini   rivojlantirishga
bevosita   ulkan   hissa   qo‘shgan   bo‘lamiz,   so‘zlar   orasidagi   bo‘shliqlar   ajratuvchi
vazifasini   bajaradi.   Hangul   -   Shimoliy   va   Janubiy   Koreya   bo‘ylab   rasmiy   yozuv
tizimi. Bu Xitoyning Jilin provinsiyasidagi Yanbian Koreya avtonom prefekturasi
va   Changbay   Koreya   avtonom   okrugidagi   hamkorlikdagi   rasmiy   yozuv   tizimi.
Hangul,   shuningdek,   CiaCia   tilida   cheklangan   foydalanishni   ko‘rgan.   [Son,   Xo-
17   
   Min   (1994)   Koreys   tili:   tavsiflovchi   grammatika.]  
18   
   19   
   II.BOB. KOREYS YOZMA SAVODXONLIKNI AMALDA QO‘LLASH
USULLARI
2.1. Koreys tilida  쓰기
  yozish usullari
Koreys tilida 4 xil   쓰기    yozish usuli bor.  51  쓰기 , 52  쓰기 , 53  쓰기 , 54  쓰기
dir51  쓰기   - Koreys tilida,  ushbu  쓰기 - 실용문예시 -amaliy hayotda tez-tez
foydalanidan ya‘ni uchraydigan matn deb olishimiz mumkin. Bularga  안내문
bildirishnoma,  초대장 - taklifnoma,  이메일 -email,  편지 -xat kabilarini olishimiz
mumkin. Biz bunda matnning turiga va maqsadiga qarab yozishimiz kerak.  입니
다 / 습니다   kabi qo‘shimchalar bilan tugaydi 5 ball beriladi.   52   쓰기 -Koreys tilida,
ushbu  쓰기   Ilmiy-ommabop  usulda ya‘ni biz
                              
20   
   21   
    
52 쓰 기 -Koreys tilida, ushbu   쓰 기   Ilmiy-ommabop   usulda ya‘ni bizga foydali
bo‘lgan   ilm-bilim,   ma‘lumot   olishimiz   mumkin   bo‘lgan   ma   쓰 기 -Koreys   tilida,
ushbu   쓰 기   Ilmiy-ommabop     usulda   ya‘ni   bizga   foydali   bo‘lgan   ilm-bilim,
22   
   ma‘lumot olishimiz mumkin bo‘lgan matnlar tashlabberiladi. Ushbu  쓰기   - 인다   / 는
다   kabi   tugallovchi   yoki   아 서 / 어 서   kabilarga   o‘xshash   bog‘lovchi
qo‘shimchalardan qo‘llanilib yoziladi. Buning uchun 10 ball beril.                          
53 쓰기 -Koreys tilida, ushbu  쓰기   -turli xil grafika tushadi. Biz unga ma’lumot
topib, bog‘lovchi va tugallovchi qo‘shimchalardan ham foydalanishimiz kerak   인
다 / 는다   shaklida matn yozishimiz kerakk Bunda 30 ball berilad.  53  쓰기  
boshqa    쓰 기 lardan farq qiladi chunki bu    	쓰 기 da o‘zimizdan   ma‘lumot qo‘sha
olmaymiz   grafikada   berilgan   barcha     ma’lumotlarni   kiritib   yozishimiz   kerak
bo‘ladi. 53  쓰기   yozish usullarini ko ʻ rib chiqamiz.  
23   
   .... 에서 ... 를   대상으로 ... 에   대해   설문조사를   실시하였다 ./ 진행했다 / 했다 . 
Asosiy qism: 
Dumaloq   grafikalar   odatda   ikki   xil   narsani   bir   biri   bilan   solishtiradi   va   sonlar
asosiy vazifani egallaydi.  Foiz ko'rsatkichlari bilan ishlatilinadigan so'zlar 
1) Foizlar: 
65% 로   나타났다  
65% 를   차지했다  
65% 에   도달했다  
65% 의   비율을   보였다  
2) Foiz ko'rsatkichlarini sonlarni o'sishida yoki kamayishida ishlatish  계속   증가하
여 / 감소하여   2015  년에는   45% 로   나타났다 . 
2012  년의   65% 에서   2016  년의   15% 로   크게   줄었다 . 
2012  년의   45% 에서   2016  년의   85% 로   크게   증가했다 . 
3) Gapni yakunlash:  
10% 에   그쳤다 / 불과했다   높았다  
65% 로   가장   많았다   65% bilan eng ko'p bo'ldi  높게   나타나다  
Koreys tilida topik imtixonida eng ko p ball olish imkoniyati beradigan ʻ  	쓰 기 turi
bu 54   쓰 기   hisoblanadi.   Ushbu   54   쓰 기   turida global berilgan mavzu bo‘yicha
600-700   bo‘gin   yozish   kerak   bo‘lgan   topik   imtixonini   to‘rtinchi   쓰 기   turi
24   
   hisoblanadi. 54  쓰 기   da 50 ball beriladi . 51   쓰 기   ga   10 bal 51   쓰 기   ga ham 10
ball 53  쓰기   ga 30 ball reytingida baxolanadi.   
25   
   26   
   2.2. Imlo savodxonligi haqida umumiy tushuncha
  Koreys tilida yordamchi otlar turlari. Yordamchi otlar va nutqning boshqa
qismlari   to‘g‘ri   yozish   qoidalari   tilshunos   olimlar   guruhi   tomonidan   ishlab
chiqiladi,   jamoatchilik   muhokamasiga   havola   etiladi.   Ushbu   jarayonlar
o‘tkazilagandan   so‘ng,   imloviy   qoidalari   hukumatning   ayni   shu   doiradagi
mutasatdi   tashkilotlari   tomonidan   tasdiqlanadi.   Kishilar   o‘zaro   yozishmalarida,
rasmiy ish yuritishda, ta‘lim jarayonida, madaniy-ma‘rifiy faoliyatda tilning imlo
qoidalariga   amal   qilishga   majburdirlar.   Leksemalar,   so‘zlar   va   affikslarning
imlosida   bir   xillikning   ta‘minlanmasligi   yozuvlar   jarayonida   har   xillikni   yuzaga
keltiradi.     Pirivardida   til   qatlamida   bir-birini   tushunish   imkoniyati   asta-sekin
yo‘qola boradi. Shundan kelib chiqib, 1995- yilning fikrlar avtomatik tarzda tilga
ko‘chadi,   ya‘ni   gapdan   keyin   gap   quyilib   kelaveradi.   Yozma   nutq   esa   fikrlashni
talab qilib, matn yaratish jarayonida o‘quvchining mahorati oshadi. Bu haqda ona
tili fanidan davlat ta‘lim standartida o‘quvchidan matn yaratish jarayonida o‘zbek
adabiy   tili   grammatikasining   me‘yor   va   imkoniyatlariga   rioya   qilish,   so‘zlashuv
nutqi   bilan   kitobiy   nutq   me‘yorlariga   amal   qilish,   gapda   so’zlarni   to‘g‘ri
joylashtira olish, o‘zgargan tartib va  inversiyalardan  to‘g‘ri  foydalana bilish kabi
qobiliyatlarni   egallash   talab   qilinadi.   Avvalo,   har   bir   inson   uchun   og‘zaki   va
yozma nutqning ikkisi ham birdek zarur. Biror mavzuni muhokama qilishdir. Shu
bois,   o‘qituvchi   biror   asar   yoki   mavzu   haqida,   albatta,   o‘quvchiga   yozma   vazifa
berishi kerak. Xuddi shu holat bugun o‘quvchilarda susayib boryapti nazarimda.  
  O‘quvchida   og‘zaki   nutq   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   1995-yil   24-avgustdagi   o’zbek   tilining   asosiy   o‘quvchilarning
og‘zaki   va   yozma   savodxonligini   uyg‘un   ravishda   oshirish   maqsadida   qiziqarli
o‘quv materiallari, didaktik o‘yinlar, muammoli vaziyat va bahs-munozaralar bilan
birga,   to‘g‘ri   yozishga   o‘rgatuvchi   turli   xil   qiziqarli   mashqlardan   foydalanish
maqsadga muvofiq. 
27   
   Shu   ma‘noda,   ta‘lim   shaxsni   o‘qituvchidan   doimiy   izlanishni,   ijodkorlikni   talab
etadi.   O‘xshash   kichik   hajmli   matnlarni   yaxshi   o‘zlashtirib   olishi   uchun,   unda
matnni   yaxshilab   o‘qish,   mazmunida   nimaga   ishora   qilinayotganini   tushunish
ko‘nikmasini shakllantirish lozim. Matnlar o‘quvchilarning yozma nutq faoliyatini
rivojlantirish,   tushuncha   va   tasavvurlarini   boyitishga   xizmat   qiladigan   mazmun
kasb   etishi   kerak.   Matn   bilan   ishlash   imlo   haqida   to‘liqroq   ma‘lumotga   ega
bo‘lishimiz   uchun   imlo   haqida   barcha   yangiliklardan   boxabar   bo‘lishimiz   lozim.
Imlo (arab. — to g ri yozish), orfografiya — so‘z va gaplarning, so z qismlariningʻ ʻ ʻ
fafika   vositalari   yordamida   to g ri   yozilishi;   muayyan   tildagi   to g ri   yozish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qoidalari   majmui.   Bu   qoidalar   so zlarning   tovush   tarkibi   hamda   so z   va   uning	
ʻ ʻ
morfologik   tarkibining   yozilishi,   so zlarni   qo shib   yoki   alohida   yozish,   bosh	
ʻ ʻ
harflarni   to g ri   qo llash,   bog‘in   ko chirish   va   bevosita   yozuv   bilan   bog liq	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bo ladi.  	
ʻ Shu   bois   imlo   qoidalari   vaziyatga   ko‘ra   o zgarib   ham   turadi.   Kirill	ʻ
yozuvidagi o zbek adabiy tilining Imlo qoidalari 1940-yildan shakllana boshlagan,	
ʻ
imlo   ustida   ishlash   metodikasi,   o‘quvchilarda   to‘g‘ri   yozuv   malakasini
shakllantirish grammatik nazariyani va imlo qoidasini   o‘zlashtirishga asoslanadi.
Imlo qoidalari bir so’znigina emas, balki umumiylik mavjud bo‘lgan butun so‘zlar
guruhining yozilishini tartibga soladi.   
            O zbekiston   aholisining   1,5—2%   gina   savodli   degan   yolg ondan   iborat	
ʻ ʻ
ma‘lumotlar   ko rsatilardi.   Holbuki,   1897-yilgi   aholini   ro yxatga   olish	
ʻ ʻ
ma‘lumotlariga ko ra, Rossiya  markazi  aholisining savodxonlik  darajasi  21%  ga,
ʻ
Turkiston   o lkasi   xalqining   savodxonlik   darajasi   esa   19,5%   ga   tengligi   qayd	
ʻ
etilgan. So nggi davrda olib borilgan tadqiqotlar natijasida aniqdangan, ammo hali
ʻ
ham   unchalik   to la   bo lmagan   ma‘lumotlarga   kura,   1913-yil   Turkiston   o lkasida	
ʻ ʻ ʻ
7665   maktab   va   Madrasa   faoliyat   ko rsatgan.   Bu   raqam   o lkamiz   aholisining	
ʻ ʻ
savodxonlik   darajasi   rasmiy   ma‘lumotlarda   qayd   etilganiga   qaraganda   ancha
baland  bo lganligini  ko rsatadi.  Sho ro hukumati   uz siyosiy   manfaatlaridan  kelib	
ʻ ʻ ʻ
28   
   chiqib,   aholining     savodxonlik   darajasini   yuksaltirish   borasida   bir   qator   ishlarni
amalga oshirdi. 1919yil 26-dekabrda RSFSR XKS tomonidan chiqarilgan dekretda
8  yoshdan   50   yoshgacha   bo lgan   o qishni   bilmaydigan   har   bir   odam   o z   xohishiʻ ʻ ʻ
bilan ona tili yoki rus tilida savod chiqarishi lozimligi belgilab qo yildi. Bu tadbir	
ʻ
aholining   savodxonlik   darajasini   yuksaltirishga   ijobiy   ta‘sir   ko rsatdi.   Ayni	
ʻ
vaqtda,   sezdirmay   amalga   oshirila   boshlagan   ruslashtirish   siyosatining   ko rinishi	
ʻ
ham   bo ldi.   1920yilda   mamlakat   Maorif   xalq   komissarligi   qoshida   savodsizlikni	
ʻ
tugatish   komissiyasi   tuzildi.   Mamlakatdagi   barcha   viloyat,   shahar   va   tumanlarda
bu   komissiya   sho‘ralari   vujudga   keltirilib,   savod   chiqarish   maktablari   hamda
kurslar tashkil etish bilan shug ullandi.  	
ʻ
• O zbekiston mustaqillikka erishganidan so ng aholining savodxonlik darajasini	
ʻ ʻ
yuksaltirishga   alohida   e‘tibor   qaratildi.   Chunki   jamiyat   a‘zolarining
savodxonlik darajasi mamlakat taraqqiyotini ta‘minlaydigan asosiy omillardan
biri   ekanligi   anglab   yetildi.   Shuning   uchun   ham   kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi   qabul   kilinishi   (1997)   munosabati   bilan   majburiy   ta‘lim   muddati   bir
yilga uzaytirildi.   
• Eng   muhimi,   ta‘limning   mazmuni,   uni   tashkil   etish   yo li,   ta‘lim   mohiyatini	
ʻ
belgilash   borasida   yangi   konsepsiyaga   amal   qilina   boshlandi.   Milliy   istiqlol
g oyasini   singdirish   umumdavlat   ahamiyatiga   ega   tadbir   sifatida   qaraladigan	
ʻ
bo lishi   bilan   savodxonlikning   ahamiyati   ham   sezilarli   darajada   ortdi.
ʻ
Mamlakatimizda   ta‘lim   tizimi   shunday   uyushtirilganki,   biror   sog lom   kishi	
ʻ
o qishdan chetda qolmaydi. Koreys tili qadimgi tillardan biridir. Lingvistik va	
ʻ
Etnografik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki   koreys   tili   Ural-Oltoy   tillari   oilasiga
mansubdir. Bu oilaga Turk, Mongol, Tibet, Fin, Venger, O’zbek va bir necha
tillar kiradi.   
   
   
29   
    
XULOSA
            Xulosa   qiladigan   bo‘lsak,   har   birimiz   davlat   tiliga   bo‘lgan   e‘tiborni
mustaqillikka bo‘lgan e‘tibor deb, davlat tiliga ehtirom va sadoqatni ona vatanga
ehtirom   va   sadoqat   deb   bilishimiz,   shunday   qarashni   hayotimiz   qoidasiga
aylantirishimiz   lozimligini   butun   vujudimiz   bilan   his   etishimiz   lozim.   Bunday
vatanparvar   harakatni   barchamiz   o‘zimizdan,   o‘z   oilamiz   va   jamoamizdan
boshlashimiz   bilanoq   o‘zbek   tilini   rivojlantirishga   bevosita   ulkan   hissa   qo‘shgan
bo‘lamiz.     Imlo   qoidalari   bir   so‘znigina   emas,   balki   umumiylik   mavjud   bo‘lgan
butun   so‘zlar   guruhining   yozilishini   tartibga   soladi.   Bu   xususiyati   bilan   u   qoida
xat   yozuvchini   har   bir   so‘zni   yodda   saqlash,   xotirlashdan   qutqaradi   va   qoidaga
amal qilib, belgilangan me‘yorga muvofiq butun so‘zlarguruhini yozish imkonini
yaratadi.   Imlo   qoidasi   grammatik   umumiylik   asosida   birlashgan   so‘zlarning
yozilishini  bir xillashtiradi. Bu yozma ravishdagi  aloqani  yengillashtiradi. Yozuv
kishilik jamiyati  madaniy taraqqiyotning tom  ma‘nodagi, bashariyatning uzoq va
murakkab   tadrijiy   takomili   jarayonidagi   omillarning   eng   asosiylaridan   biridir.
Yozuv   og‘zaki   tilga   nisbatan   ikkilamchi,   qo‘shimcha   aloqa   vositasi   bo‘lsa-da,
unga qaraganda ko‘p afzalliklarga ega.   Xususan, tilning asosiy vazifasi    kishilar
o‘rtasidagi aloqani ta‘minlashdir. Tilning kommunikativ vazifasi yozuvsiz amalga
oshishi   mumkin   emas.     Savodxonlik   tushunchasiga   berilgan   ta‘rif   orqali   tobora
o‘zgarib   borayotgan   vaziyatlar   va   yangi   texnologiyalarning   ta‘siri   tufayli
savodxonlik   mohiyati   mudom   o‘zgarishlarga   yuz   tutishini   anglab   yetish   bilan
yuqori   saviyadagi   raqamli   o‘qish   ko‘nikmalari   va   asosiy   o‘qish   jarayonlarini
qamrab olinishi talab etiladi. Matn ko‘rinishidagi ma‘lumotlar bilan ishlash oddiy
yozuv   usulidan   kompyuter   erkanlaridan   tortib   smartfonlargacha   bo‘lgan
zamonaviy   qurilmalar   bilan   amalga   oshirilayotgan   ekan,   matnlarning  tuzilishi   va
formatlaridan   ham   o‘zgarishlar   ro‘y   berdi.     Til   va   tafakkur   birligi,   til   va
30   
   madaniyat,   voqelikni   bilish   shakllari   haqida   metodika   yaqin   fanlar   ma‘lum
otlaridan   oziqlanadi.   Shaxs   kamolotiga   ta’lim-tarbiya   jarayonida   erishiladi.
Ta‘limning  asosiy   funksional   vazifasi   obyektiv   voqelikni   bilish   manbayi   deb  tan
olingan   amaliyotdir.     Chet   tilda   amaliyot     gapirish,   tinglab   tushunish,   o‘qish   va
yozuv,   ularing   mahsuli     o‘quvchilar   uchun   yangi   ma‘lumot   olish   va   undan   o‘z
hayotida foydalanishdan iborat.     O‘quvchi eshitish sezgisi yordamida til birligini
idrok   etadi,   so‘ngra   uni   nutq   harakat   sezgisi   yordamida   og‘zaki   bayon   qiladi.
Navbatdagi   darslardan   birida   og‘zaki   o‘zlashtirilgan   til   materiali   yozib   beriladi,
ya‘ni   qo‘l   harakat   hamda   ko‘ruv   sezgilari,   shuningdek,   analizatorlari,   faoliyati
chog‘ida   yozish     va   o‘qish   bosqichidan   o‘tadi.   Yozuv   kishilik   jamiyati   madaniy
taraqqiyotning tom ma‘nodagi, bashariyatning uzoq va murakkab tadrijiy takomili
jarayonidagi   omillarning   eng   asosiylaridan   biridir.   Yozuv   og‘zaki   tilga   nisbatan
ikkilamchi,   qo‘shimcha   aloqa   vositasi   bo‘lsa-da,   unga   qaraganda   ko‘p
afzalliklarga   ega.     Xususan,   tilning   asosiy   vazifasi     kishilar   o‘rtasidagi   aloqani
ta‘minlashdir.   Tilning   kommunikativ   vazifasi   yozuvsiz   amalga   oshishi   mumkin
emas.   
  
  
       
   
31   
   FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Kvak, Chung-gu. Zamonaviy koreys tilining unli tizimi (2003) 
2. Kim-Reno,  Young  Key Koreys alifbosi: uning tarixi va tuzilish.   (1997)
3. Lyusen, Yeon, Jaehoon Koreys tilshunosligi bo‘yicha qo‘llanma.  (2015)
4. Li, Ki-Mun, Ramsey, S. Robert Koreys tili tarixi.   (2011)
5. Li, Iksop, Ramsey, S. Robert Koreys tili.   (2000)
6. Lyusen, Yeon, Jaehoon Koreys tilshunosligi bo‘yicha qo‘llanma. (2015)  
7. Li, Ki-Mun, Ramsey, S. Robert Koreys tili tarixi (2011).  
8. Li, Iksop, Ramsey, S. Robert Koreys tili (2000).   
9. Son, Xo-Min  Koreys tili: tavsiflovchi grammatika (1994).  
10. O‘zbek tilining izohli lug‘ati (A. Madvaliyev tahriri ostida). Toshkent  
INTERNET SAYTLARI
1. https://namu.wiki  
2. https://www.joongang.co m   
3.https://m.blog.naver.com  
 
4.www.korean language class.com  
5.https://m.blog.naver.com   
32   
   KURS ISHI UCHUN TAQRIZ
Sharq   tillari   fakulteti,   Koreys   filologiyasi   kafedrasi,   Koreys   tilini   o‘qitish
metodikasi  
Guruh_____________________________________________________________
Talaba   familyasi   va   ismi
sharifi _________________________________________
________________________________________________________ __________
Kurs   ishi
mavzusi ____________________________________________________
____________________________________________________ ______ ________
__________________________________________________________________
Kurs ishining tarkibi_________________________________________________
Kurs   ishi   himoyasida   talabaga   berilgan   savollar   ro’yxati
______________________  
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishining ijobiy  tomonlari _________________________________________
___________________ ________ _______________________________________
__________________________________________________________________
Kurs   ishining   kamchiliklari___________ _________________________________
__________________________________________________________________
33   
   Kurs   ishiga   qo‘yilgan
baho_____________________________________________  
Kurs   ishiga   rahbarning   familyasi   va   ismi   sharifi
____________________________
__________________________________________________________________
34

MUNDARIJA KIRISH ...................................................................................................... .......... ....3 I .BOB. KOREYS TILINI O‘QITISHDA YOZMA SAVODXONLIKNING AHAMIYATI 1.1. Koreys tilida yozma savodxonlik va yozma savodxonlik haqida tushuncha..................................................................................................... ....... ..... 8 1.2. Koreys alifbosini yozish qoidalari...................................................................11 II.BOB.KOREYS YOZMA SAVODXONLIKNI AMALDA QO‘LLASH USULLARI 2.1. Koreys tilida " 쓰기 " yozish qoidalari ..................................................... .. ....15 2.2. Imlo savodxonligi haqida umumiy tushuncha................................................ 19 XULOSA …………………………………………………………………...........30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………….............32 1

KIRISH Ikki-uchta o‘quvchining bilim va ko‘nikmalarini individual nazoratini har dars amalga oshirish maqsadga muvofiqdir. So‘rov ma‘lum bir tashkilotchilikni, tayyorgarlik, O‘quvchilar bilimini nazorat qilish o‘qituvchiga qo‘llanilayotgan ta‘lim metodlari, vositalari va uslublarining samaradorligini baholashga, metodikaga tuzatishlar kiritishga imkon beradi. O‘quvchilar uchun nazorat muhimdir, chunki bilimlarning to‘g‘ri ekanligini mustahkamlashga xizmat qiladi, sifatli ishlashga boshlaydi, o‘z o‘zini nazorat qilishni rivojlantiradi. Bilimlarni nazorat qilish va baholash bolaga tarbiyaviy ta‘sir ko‘rsatadi, qiyinchilikni yengishga va kundalik ishlash tizimiga o‘rgatadi. O‘quvchilarning bilimlari va ko‘nikmalarini nazoratda frontalva individual nazoratni qo‘llash yaxshi samara beradi. Frontal nazorat, ya‘ni o‘quvchilarni o‘tirgan joyida savol-javob qilish qilish, asosan yangi materialni o‘rganishga tayyorlanish bosqichida, bilimlarni nazoratda qo‘llaniladi. Frontal nazorat turli masalalar bo‘yicha ko‘p o‘quvchilarning bilimlarini ko‘rsatishga, qisqa vaqt ichida butun sinf bilan topshiriqni bajarish dalillarini o‘rnatishga imkon beradi. Biroq u bilimlarni o‘zlashtirish darajasini, ularning chuqurligi va to‘laligini aniqlash imkonini bermaydi. Frontal nazoratni o‘tkazishda oldindan savollarni tuzish va nazorat jarayonida savollarga javob berishi kerak bo‘lgan o‘quvchilarni belgilashi kerak. Individual tekshiruv o‘quvchilarni individual so‘roq qilish o‘quv materialining o‘zlashtirilishi, uning chuqurligi va to‘laligini to’g’riligini ko‘rsatadi. Asosiy e‘tibor nafaqat o’tilgan materialga, balki u yoki bu grammatik holatlarni isbotlash, tushuntirishga ham qaratiladi talab qiladi. Bolalarni to‘la, asoslangan, ketma ket javob berishga o‘rgatamiz. Mazkur kelajakda tekshiruv turi adabiy nutqda yaxshi amaliyot hamdir. Bilimlarni ham frontal, ham individual nazorat og‘zaki va yozma bo‘lishi mumkin. O‘quvchilar savodxonligini oshirish, ularning 2

lug‘at boyligini hamda mustaqil fikrlash doirasini kengaytirish, ularning voqeahodisalarga, atrof-muhitga bo‘lgan munosobatini shakllantirishdir. Ma‘lumki, o‘rta ta‘lim maktablari uchun qo‘yilgan davlat ta‘lim standartlarida yozma savodxonlikni o‘stirish eng asosiy muammolardan hisoblanadi. Yozma asavodxonlik o‘quvchi qaysi sohani tanlashidan, qaysi ijtimoiy mavqeda bo‘lishidan qat‘i nazar doimiy amalda qo‘llanadigan va nuqsonlari tez ko‘rinadigan kompetentsiyalardan biridir. Ahamiyati katta, nazoratning yozma shakli ma‘lum kamchiliklarga ham ega: o‘quvchilarbilimlari haqidagi ma‘lumot biroz kechikib keladi, chunki barcha yozma ishlar ularni tekshirish uchun ma ‘lum vaqtni talab qiladi. Perfokarta bilan nazorat qilish shakli ham qo‘llaniladi. Perfokarta yordamida bilimlarni nazorat qilish ham og‘zaki, ham yozma tekshiruvning ijobiy tomonlarini o‘zida jam qilgan. Ma‘lumki, esse erkin fikrning - mustaqil tafakkurlarning mahsuli. U ijod ona tili va adabiyot darslarida insho yozish ham ijod. Insholarning bu ikki turi o‘rtasidagi tafovut unchalik katta emas. Bugun ona tili va adabiyoti darslari oldiga o‘z fikrini og‘zaki va yozma tarzda to‘g‘ri va ravon bayon qiladigan, kitobxonlik madaniyati shakllangan, mustaqil va ijodiy fikrlay oladigan, o‘zgalar fikrini anglaydigan – muloqot va nutq madaniyati rivojlangan shaxsni kamol toptirishdek yuksak vazifa qo‘yilgan. Bu vazifani bajarishda insholarning o‘rni beqiyos. Albatta, insholar ta‘lim tizimida o‘rganib qolingan an‘anaviy tartibda emas, aynan ijodning natijasi tarzida yozilishi kerak. So‘nggi yillarda ta‘lim tizimiga ilg‘or xorijiy tajribalar joriy qilindi. Xorijiy tajribaga tanqidiy yondoshib, ta‘lim tizimimizning milliy xususiyatlarini, mentalitetimizni inobatga olgan holda o‘rganish va amaliyotga joriy qilish ishlari yo‘lga qo‘yildi. Til ta‘limida o‘quvchilar yozma nutq malakasini baholash usuli 3

sifatida qo‘llanib kelgan diktant, bayon va insho kabi yozma ish turlari qatoriga esse ham qo‘shildi. Esse asosan adabiy janr sifatida tadqiq qilingan. O‘tgan asrning 90 yillaridan boshlab esa pedagogikada o‘zlashtirilgan bilimlar darajasini aniqlash maqsadida o‘tkaziluvchi metod sifatida qo‘llanila boshladi. Esseni metod sifatida darslarda qo‘llash yuzasidan tavsiyalar o‘tgan asrning so‘nggi yillariga to‘g‘ri keladi. Bu metodning o‘quvchining yozma nutqini, tanqidiy fikrlash qobiliyatini o‘stirishdagi ahamiyati yuzasidan fikrlar ko‘plab pedagogik adabiyotlarda o‘z aksini topgan. Mashhur pedagog olimlar B.L.Farberman, L.G.Musina, D.V.Safin, Z.M.Tursunova tomonidan yaratilgan Interaktiv metodlar qo‘llanmasida olimlar esseni tanqidiy fikrlashni rivojlantiruvchi metod sifatida ko‘rsatadi va o’n daqiqalik esse hamda Argumentli esse kabi turlari borligini aytadi. Esse yozishga tayyorgarlik ko‘rish va esse yozishning 4 bosqichini ko‘rsatib beradi. Ko‘plab adabiyotlarda esse turlaridan birini “ Besh daqiqali esse” deb ko ‘rsatilgan. Farberman esa bu esse turini o’n daqiqali esse deb ataydi. Olimning bu tasnifi bizning nazarimizda ma‘qul ko‘rindi, sababi besh daqiqa ichida dars davomida o‘rganganlarini yozish o‘quvchiga biroz qiyinchilik tug‘diradi. Natijada ko‘zlangan maqsadga erishish qiyinlashadi. D.Ro‘ziyeva, M.Usmonboyeva, Z.Xoliqovalar tomonidan yaratilgan “Interfaol metodlar: mohiyati va qo‘llanishi nomli metodik qo‘llanmada esse metodiga quyidagicha ta‘rif berilgan: “ Texnologiya kichik hajmli, erkin bayon usuliga ega bo‘lib, o‘rganilayotgan muammo yoki tahlil qilinayotgan masala yuzasidan shaxsiy taassurot, tasavvurlarni ifodalashga xizmat qiladi. U o‘quvchilar tomonidan o‘rganilgan mavzu, muhokama qilinayotgan masala bo‘yicha erkin fikr bildirish, mazmun- 4

mohiyatini qayta bayon qilish imkoninini beradi. Kichik esseni yaratishda o‘quvchilar mavzu g‘oyalarini umumlashtirish, tizimlashtirish, turkumlashtirish, xulosalarni bayon etish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Sh.Abdullayeva, o‘qituvchi darsning so‘nggida o‘quvchilarning o‘rganilgan mavzuga munosabatini, fikrini keltirgan. Asoslangan esse esseda berilgan vaziyat asosidagi savolga asosli javob keltirilgan yozma ish turidir. O‘quvchi vaziyat bo‘yicha o‘z nuqtayi nazarini bildiradi va uni himoya qiladi, o‘z qarashlarini himoya qilish uchun bir qancha asoslangan dalillarni keltiradi. Maqsad o‘zining qarashlariga boshqalarni ham ishontirish. Besh daqiqali esse o‘tilgan mavzu yuzasidan olingan bilimlarni xulosalash, mushohada qilish maqsadida dars oxirida besh daqiqa davomida o‘tilgan mavzu yuzasidan nimalarni o‘rganganlarini yozish topshirig‘i beriladi. Essening bu turi o‘quvchilarning mavzuga oid o‘rganganlarini ifodalay olishiga yordam beradi va o‘qituvchiga esa o‘quvchilarning mavzuni o‘rganganlarida qaysi o‘rinlariga tushunmaganliklari, ko‘proq qaysi o‘rinlarga e‘tibor qaratish kerak ekanligi borasida xulosa chiqarish imkonini beradi Ushbu yozma topshiriqni qo‘llashda ta‘lim oluvchilardan quyidagi ikki topshiriqni bajarish: o‘tilgan mavzu bo‘yicha nimalarni o‘rganganliklarini yozish va ular javobini ololmagan bitta savolni berish topshiriladi. Mavzuning dolzarbligi: Ushbu kurs ishida koreys tilini o‘qitishda savodxonlikni shakllantirish usullari hamda ularning rivojlanishi haqida umumiy tushuncha keltirilgan. Bundan tashqari savodxonlikni o‘stirish muommolarini hal qilish to’g’risida ham to‘xtalib o’tilgan. Mavzuning o’rganilganlik darajasi: Kurs ishida savodxonlikni oshirishda olimlarning tadqiqotlari natijasida savodxonlik oshirish o’rganilgan. Shuningdek kurs ishini yoritishda ilmiy kitoblar tahlili va Internet saytlari hamda adabiyot kitoblaridan foydalanilgan. 5