logo

Mustaqillik yillarida O’zbekiston Braziliya munosabatlari

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

35.16796875 KB
Mavzu: Mustaqillik yillarida O’zbekiston
Braziliya munosabatlari.
                                    Reja:
I.Kirish
II.Asosiy qism
a) Mustaqillik yillarida O’zbekistonning Yevropa davlatlari bilan 
aloqalari
b) O‘zbekiston Respublikasining Braziliya davlati bilan  o`zaro 
hamkorlik aloqalari
c) O`zbekiston – Braziliya ijtimoiy iqtisodiy hamkorligi 
d) Madaniy-texnikaviy sohadagi aloqalar  
III.Xulosa 
IV.Foydalanilgan adabiyot va manbalar ro‘yxati:
1 KIRISH
Mustaqillikning  dastlabki  kunlaridanoq,O‘zbekiston  hukumati  o‘z  milliy  
manfaatlariga  mos  tashqi  siyosat  yo‘linibelgilash,  jahon  hamjamiyatiga  
qo‘shilish  va  xorijiy  mamlakatlar  bilan  siyosiy,iqtisodiy,  texnikaviy,  madaniy  
aloqalar  o‘rnatishga  eng  dolzarb  vazifalardan  birideb  qaradi.  O‘zbekiston  
tarixida  birinchi  marta  tashqi  siyosat  asoslari  va  uningbosh  yo‘nalishlari  
qonun  yo‘li  bilan  mustaxkamlandi.  O‘zbekistonning  Oliy Kengashi  Bayonotida
“Xalqaro  hamkorlikning  to‘la  huquqli  a’zosi  bo‘lgan O‘zbekiston  Respublikasi
xalqaro  munosabatlarda  mustaqil  davlat,  xalqaro  huquq sub’ekti  sifatida  
qatnashadi.  Uning  asosiy  maqsadlari  mustahkam  tinchlik,qurolsizlanish,  o‘z  
hududini  qurol  –  yarog‘lardan  holi  qilish,  yadroviy  qurolni  va boshqa 
ommaviy qirg‘in qurollarini yo‘qotish, suveren davlatlar o‘rtasidagi nizo va 
ziddiyatlarni  hal  etishda  kuch  ishlatish  va  tazyiq  o‘tkazishga,  eng  avvalo  
harbiy kuch  qo‘llashga  yo‘l  qo‘ymaslik,  insoniyatning  jahonshumul  
muammolarini  hal etishda  davlatlar  hamkorligi  va  xalqlar  birdamligidan  
iboratdir...  O‘zbekiston Respublikasi  oldindan  hech  qanday  shart  qo‘ymagan  
holda  barcha  sheriklar  bilan bevosita  teng  huquqli,  o‘zaro  manfaatli  bitimlar  
hamda  shartnomalar  tuzish  uchun o‘zini ochiq deb e’lon qiladi”, 
deyilgan.Prezidentimiz  O‘zbekistonning  tashqi  siyosati  istiqbolini  taoriflab  
shunday deydilar:  “O‘zbekiston  dunyo  uchun  ochiq,  Biz  ham  dunyoning  
O‘zbekistonga katta  qiziqish  bilan  qarayotganini  his  etmoqdamiz.  Bir  paytda  
O‘zbekiston  bir yoqlama  iqtisodiyotga,  markazga  qaram  izdan  chiqqan  
iqtisodiyotga  ega  bo‘lgan yarim mustamlaka mamlakat qatoriga aylangan 
edi” 1
.“Xalqaro  hamjamiyatda  katta  aks  sado  bergan,  2012-yilning  sentabr  
oyida qabul  qilingan  “O‘zbekiston  Respublikasining  tashqi  siyosiy  faoliyati 
konsepsiyasini  tasdiqlash  to‘g‘risida”gi  qonun  asosida  aynan  ana  
shundayyondashuvlar mujassamdir. 
1
 Karimov I.A. Maqsadimiz – tinchlik, barqarorlik, hamkorlik. T., «O`zbekiston», 1995. 45 Braziliya
2 O‘zbekiston Respublikasining Evropa mamlakatlari
bilan hamkorlikaloqalari
O‘zbekiston  Respublikasi Markaziy Osiyo davlati sifatida geografik 
jihatdanEvropadan  ancha  yiroq  joylashgan  bo‘lsa  ham,  zamonaviy  
iqtisodiy,  siyosiy  vaijtimoiy  munosabatlar  natijasida  Evropaga  va  
Evropa  Ittifoqiga  tobora„yaqinlashib"  bormoqda.  Evropa  Ittifoqi  bu  
hamkorlikka  to‘g‘ri  baho  berga holda,  ayniqsa,  2001  yil  11  
sentabrdagi  terrorchilik  harakatlaridan  keyinO‘zbekistonga nisbatan  
yangi strategik hamkorlik  dasturlari bilan javob bermoqda.Agar  yaqin  
kelajakda  Janubiy  Kavkazdagi  respublikalar  Evropa  Ittifoqi  
a’zosibo‘ladigan  bo‘lsa,  u  holda  Kaspiy  dengizi  Evropa  Ittifoqining 
sharqiy  chegarasinitashkil etadi va Markaziy Osiyo Evropaning 
bevosita qo‘shnisi bo‘lib qoladi.Evropa  Ittifoqining  Markaziy  Osiyo  
davlatlariga  nisbatan  munosabatlarining2001  yil  11  sentabrdan  keyin
qay  darajada  o‘zgarganligini  o‘rganish  jiddiye’tiborga  sazovordir.  
Bu  vazifani  amalga  oshirishda  Evropa  Ittifoqining  MarkaziyOsiyoga
nisbatan  munosabatini  YIning  boshqa  bir  mintaqaga  nisbatan  
bo‘lganmunosabati  bilan  qiyosiy  o‘rganish  muhim.  Bu  o‘rinda  biz  
janubiy  Kavkazrespublikalarini  mintaqa  sifatida ko‘zda  tutmoqdamiz.
Evropa  Ittifoqi  va  MarkaziyOsiyo  davlatlari  o‘rtasidagi  
munosabatlari  qanday  asosda  qurilgan  va  hamkorlikqay  daraj  ada  
amalga  oshmoqda?  Evropa  Ittifoqi  tomonidan  ilgari  ham  bir  
nechamarotaba  Markaziy  Osiyo  mintaqasiga  nisbatan  hamkorlik  
loyihalari  ishlabchiqildi,  lekin  bu  loyihalar  to‘liq  amalga  oshmadi,  
3 ba’zilari  esa  hatto  qog‘ozdaqolib ketdi 2
.Evropa  Ittifoqi  Markaziy  
Osiyo  davlatlari  bilan  qanday  shartnomaviyhuquqiy  hujjatlar  asosida
hamkorlik  qilmoqda?  Evropa  Ittifoqining  MarkaziyOsiyoga  nisbatan 
siyosati  qay  darajada  amalga  oshmoqda?  Bu  siyosat  faqatiqtisodiyot
mojarolarni  bartaraf  etish  va  atrof-muhitni  muhofaza  qilish  
kabiyo‘nalishlar  bilangina  cheklanib  qolmayaptimikan?  SHu  narsani  
ta’kidlash  joizki,Markaziy  Osiyoda  havfsizlik  va  barqarorlikni  
saqlash  -  Evropa  Ittifoqini  sharqqa.qarab kengaytirish  kabi yaqin  
kelajakdagi dolzarb muammolardan biri  hisoblanadi.U  holda  yana  bir 
savol  tug‘iladi:  Barqarorlikni  saqlash  zarur  va  muhim  ekan,  
negaendi  shu  maqsadda  Kavkaz  davlatlari  o‘rtasida  barqarorlikni  
saqlash  to‘g‘risidagibitimga  o‘xshash  bitimlarni  Markaziy  Osiyoda  
ham  imzolash  mumkin  emas?  Bujuda ham o‘rinli va maqsadga 
muvofiq bo‘lar edi.Amerika  Qo‘shma  SHtatlari,  Rossiya  va Xitoy  
salohiyatli  hamkorlar  sifatidao‘z  mavqe’iga  ega.  Lekin  Evropa  
Ittifoqining  Markaziy  Osiyo  mintaqasidagiimkoniyatlari cheklangan 
deb bo‘lmaydi.Kavkaz  davlatlaridan  keyin  birin-ketin  Markaziy  
Osiyo  respubikalari  hamEvropa  Ittifoqi  bilan  hamkorlik  to‘g‘risidagi
bitimlarini  imzoladilar.  Ushbubitimlar  Evropa  Ittifoqi  bilan  
Markaziy  Osiyo  davlatlari  o‘rtasidagi  hamkorlikmunosabatlari  uchun
umumhuquqiy  asos  bo‘lib  xizmat  qilmoqda.  Amaldaqo‘llanilayotgan 
bitimlar asosida esa Hamkorlik  Kengashlari tashkil  etildi.  
MazkurHamkorlik  Kengashlari  tomonidan  Evropa  Ittifoqi  bilan  
Markaziy  Osiyo  davlatlario‘rtasidagi  hamkorlikning  borishi  
to‘g‘risida  muntazam  ravishda  anjumanlaro‘tkaziladi 3
.  Markaziy  
2
Millatlararo munosabatlar madaniyati va baynalmilal dunyoqarash. T., «O`qituvchi», 1992. 135 Braziliya№ 7-8.
3
Ibrohimov A., Sultonov X., Jo`raev N. Vatan tuyg’usi. T.,«O`zbekiston», 1996. 396 Braziliya
4 Osiyo  davlatlari  Kavkaz  davlatlaridan  farqli  o‘laroq,  
EvropaIttifoqiga  nisbatan  munosabatlarda  bir  hil  maqomga  ega  
emas.  Kavkazdagi  barchadavlatlar  Evropa  Ittifoqi  bilan  hamkorlik  
bitimini  imzolaganlar,  ratifikatsiyaqilganlar  va  mazkur  bitimlar  
kuchga  kirgan.  Bundan  tashqari,  Kavkaz  davlatlariEvropa  Ittifoqi  
kengashida  qatnashish  huquqiga  ega.  Bunday  hamkorlik  
bitimlariQirg‘izistonda  (01.07.  1999),  Qozog‘istonda  (01.07.1999)  va
O‘zbekistonda(01.07.1999)  kuchga  kirgan,  lekin  Turkmanistonda  bu 
hujjat  ratifikaziya  arafasida, ammo Tojikistonda bunday bitim 
imzolanishi hali taklif etilganiBitimlarining  asosiy  maqsadi  -  siyosiy  
muloqotga  erishish  va  ushbu  dialogyordamida  ikki  tomonlama  
siyosiy  munosabatlarni  o‘rnatish,  demokratikqadriyatlar  va  bozor  
iqtisodiyotini  shakllantirish,  bozor  iqtisodiyotiga  asoslanganiqtisodiy  
munosabatlarni  yaratishdir.  Bitimdagi  moddalarda  mintaqada  
iqtisodiy  otsohasida ijobiy natijalarga erishish, qonun chiqarish, moliya,
fuqarolik huquqi, ilm fan,  texnologiya  va  madaniyat  sohalarida  
o‘zaro  hamkorlik  qilish  belgilab qo‘yilgan.  Evropa  Ittifoqining  
tashabbusi  asosidagi  bu  hamkorlik  dasturlariMarkaziy  Osiyodagi  
siyosiy  barqarorlikni  ta’minlashga  yordam  beradi,  o‘zaroiqtisodiy  
imkoniyatlar  yaratadi  va  nihoyat  Markaziy  Osiyo  davlatlari  va  
EvropaIttifoqi  birgalikda  ko‘proq  muvaffaqiyatlarga  e’rishadi.  
Evropa  Ittifoqi  vaMarkaziy  Osiyo  davlatlari  o‘rtasidagi  
munosabatlar  Evropa  Ittifoqi  bilan  Kavkazdavlatlari  o‘rtasidagi  
munosabatlardan  farq  qiladi.  CHunki  Markaziy  Osiyodavlatlari  
kelajakda  Evropa  Ittifoqiga  a’zo  bo‘lishga  da’vogar  emas.  
Kavkazdavlatlari  esa  bunga  da’vogar.  SHu  sababli  Markaziy  Osiyo  
5 mintaqasiga  Kavkazdavlatlariga  nisbatan  kamroq  moddiy  yordam  
ajratilgan.  Sobiq  sovetlar  Ittifoqiparchalanib  ketganidan  keyin  
Markaziy  Osiyoda  iqtisodiy,  ijtimoiy-siyosiy„demodernizatsiya"  
jarayoni  boshlangan.  Mintaqadagi  davlatlar  hamon  o‘tishholatidalar,  
vaholanki  ba’zi  sobiq  Ittifoq  davlatlari  esa  rivojlanish  yo‘liga  
o‘taolganlar. Evropa  Ittifoqining  har bir hamkorlik  loyihasi ushbu 
o‘ziga xos shartlarniamalga oshirishni taqozo e’tadi.2001  yilning  11  
sentabridan  keyin  Evropa  Ittifoqi  Markaziy  Osiyodabarqarorlikni 
ta’minlash vazifasini o‘z oldiga qo‘yganligini kuzatish  mumkin. 
Shubilan  birga  AQSH  mazkur  mintaqaga  nisbatan  havfsizlikni  
ta’minlashda  „qattiq" siyosat  tarafdori  sifatida  faoliyat  ko‘rsatayotgan
bo‘lsa,  Evropa  Ittifoqi  esahafsizlikni  ta’minlashda  „yumshoq"  
siyosat  yuritish  tarafdori.  Evropa  IttifoqiningKavkaz  va  Markaziy  
Osiyoda  hamkorlik  qilish  vositasi  sifatida  asosan  uchtadasturi  amal  
qilmoqda,  ya’ni:  TACIS  (,,Technical  Assistance  to  the 
Commonwealth  of  Independent  States»),  INOGATE  (,,Interstate  Oil 
and  Gas Transport to Europe»), TRACECA (,,Transport Corridor 
Europe-Caucasus-Asia»).INOGATE va TRACECA – TACIS 
dasturining davomi hisoblanadi.Evropa  Ittifoqi  va  unga  a’zo  davlatlar
SHarqiy  Evropa  va  Markaziy  Osiyouchun  mablag‘  hamda  texnik  
yordam  ko‘rsatuvchi  asosiy  donor  hisoblanadilar. 1991  yildan  1999  
yilgacha  bo‘lgan  muddat  ichida  sharqiy  Evropa  va  MarkaziyOsiyo  
davlatlari  TACIS  dasturi  orqali  4,226  mlrd.  Evro  miqdorida  
bozoriqtisodiyotiga  o‘tish  va  demokratiyaning  barqaror  bo‘lishi  
uchun  yordam  oldilar.2000-2006 yillar uchun bu mintaqaga 3,138 
mlrd. Evro ajratilgan. Bundan tashqariEvropa  Ittifoqi  va  Markaziy  
6 Osiyo  davlatlari  savdo-sotiq  sohasida  yaxshi  hamkorhisoblanadilar.  
TACIS-dasturida  barcha  sobiq  sovet  ittifoqi  
respublikalariqatnashadilar.  Dasturni  amalga  oshirishdan  asosiy  
maqsad  siyosiy-  iqtisodiyjihatdan  mazkur  davlatlarga  o‘tish  davrida  
ko‘mak  berish,  demokratik  tuzilmalarnibarpo  etishda  yordam  
ko‘rsatish  va  nihoyat,  Markaziy  Osiyo  davlatlarining  jahonbozoriga  
integratsiyalashuvini  ta’minlashdir.  90-yillarning  boshida  Kavkaz  
vaMarkaziy  Osiyo  davlatlari  bilan  dunyoning  boshqa  davlatlari  
o‘rtasida  ko‘plabyuqori  darajadagi  rasmiy  uchrashuvlar  o‘tkazildi  va 
natijada  ko‘plabikkitomonlama munosabatlar o‘rnatildi.1995  yil  
dekabr  oyida  Madridda  yuqori  darajadagi  rasmiy  
uchrashuvlaro‘tkazildi  va  aniq  siyosiy  dastur  rivojlantirilishi  e’lon  
qilindi.  SHu  orqali  EvropaIttifoqi  birinchi  marta  Markaziy  Osiyo  
mintaqasida  o‘zining  geosiyosiy  vaiqtisodiy  manfaatlari  borligini  
bildirdi.  Evropa  Ittifoqi  uchun  bu  mintaqa  o‘ziningfoydali  
qazilmalari,  Evropa  va  Osiyoni  hamda  Uzoq  SHarqni  ham  
bog‘laydigantarkibiy  qism  va  kelajakda  rivojlanish  yo‘lida  beqiyos  
imkoniyatlarga  ega  bo‘lgan,shu  bilan  birga  xalqaro  uyushgan  
jinoyatchilik  uchun  (asosan  narkotrafik,  qurolyarog‘  va  xalqaro  
terrorizmning  yangi  ko‘rinishidagi  xavf-hatar  uchun)  kattadarvoza  
sifatidagi  vazifasini  o‘zlari  xohlamagan  holda  bajarmoqda.  
SHuninguchun  mintaqada  o‘z  manfaatlarini  boshqa  davlatlar  ham  
(Rossiya,  AQSH,  Xitoy,eron va Turkiya) izlamoqdalar. Mintaqada esa 
Evropa Ittifoqi bilan yanada ko‘proqsohalarda  hamkorlik  qilish  
istaklari  mavjud 4
.  Energiya  resurslaridan  foydalanishuchun  
4
Jo`raev N. Tarix falsafasi: Tushuncha, mohiyat va siyosat.T., «Ma’naviyat», 1999. 192 Braziliya
7 hamkorlik   ilish  istagi  ustivor  hisoblanadi.  O‘zaro  hamkorlik  
bitimlariniimzolashdan ham asosiy maqsad mazkur munosabatlarga 
huquqiy kuch berishdir.Johannes  Reissner  Markaziy  Osiyo  
mintaqasida  faoliyat  ko‘rsatayotganxalqaro  aktyorlarning  tutayotgan  
strategiyasini  quyidagicha  baholaydi:“Evropaning  mazkur  mintaqada  
faoliyati  uchun  aniq  strategiyasi  va  vositasi  hammavjud  emas.  
AQSH  esa  bu  mintaqa  uchun  aniq  va  uzoq  muddatga  
mo‘jallanganstrategiyasini ishlab chiqqan va tegishli vositaga ham 
ega”.Markaziy  Osiyo  davlatlarini  qo‘llab-quvvatlash  uchun  ushbu  
davlatlardaqonun  chiqarish  shakllari,  fuqarolik  jamiyatini  qurish,  
saylov  standartlariga  rioyaqilsh  kabi  talablar  qo‘yilgan.  Alexander  
Rahr  fikriga  ko‘ra:  “Evropa  Ittifoqio‘zining  yangi  hamkorlaridan  
g‘arbiy  Evropadagidek  demokratiya  modelini  qabulqilishlariga  
umidvor  bo‘lib,  ulardan  inson  huquqlarini  to‘liq  ta’minlaydigan  
varatifikatsiya  qilingan  shartnomaga  amal  qilishga  majbur  
e’tmoqda”.  Muammoshundan  iboratki,  Markaziy  Osiyo  davlatlari  
bilan  Evropa  Ittifoqi  o‘rtasida  birnecha  shartnoma  va  bitimlar  
imzolangan,  lekin  ularga  rioya  qilinmayotganligitekshiruv  va  
kuzatuvlar  natijasida  ma’lum  bo‘lgan.  1999  yil  noyabr  
oyidaIstambulda  bo‘lib  o‘tgan  yuqori  darajadagi  EXHT  anjumanida  
O‘zbekiston  vaQozog‘iston  terrorizmga  qarshi  keskin  kurash  
maqsadida  xalqaro  markaz  tashkile’tishni  va  uning  byurosi  uchun  
Toshkentni  taklif  etdilar.  Evropa  Ittifoqi  davlatlaribu  masalada  bir  
qarorga  kelgunlaricha  buyuk  davlatlardan  biri  bu  
masaladatashabbusni  o‘z  qo‘llariga  olishga  ulgurdi.3  YIning  
Markaziy  Osiyo  masalasidabunday  uzoq  vaqt  biror  fikrga  kelishi  bu
8 mintaqada  AQSH  o‘zining  manfaatlarinita’minlaydigan strategiyasini 
qabul qilishiga olib keldi.Xalqaro  hamjamiyat  (Evropa  Ittifoqi  ham  
shu  qatorda)  O‘zbekiston  orqaliharbiy  va  gumanitar  yordamni  2001 
yil  11  sentabrdan  keyin  Afg‘onistongayo‘naltirishni  dolzarb  va  
muhim  deb  hisoblaydi.  O‘zbekistonning  bu  masaladagisa’yi-
harakatlari  Evropa  Ittifoqi  tomonidan  ham  ma’qullandi  va  bu  davlat
bilanaloqalar  yanada  yaxshlandi.  O‘zbekiston  Tashqi  ishlar  vazirligi 
bayonotidaaytilishicha,  Afg‘onistondagi  va  unga  qo‘shni  
davlatlardagi  sharoit  terrorizmningtarqalishi,  bunga  yo‘l  qo‘ymaslik  
uchun  Markaziy  Osiyo  davlatlari  oldida  yangivazifalar mavjud va 
birgalikda rivojlanishdagi yangi imkoniyatlar yaratilgan.Ispaniyaning  
Vazirlar  kengashi  raisi  J.Pique  ham  Evropa  IttifoqiO‘zbekiston  va  
Markaziy  Osiyoga  yordam  ko‘rsatish  tadbirlarini  kelajakda  
yanadarivojlantirish  lozim  degan  fikrda.  Bu  fikr  Evropa  
Komissiyasi  raisi  muoviniCatherine Day tomonidan ham ma’qullangan
edi.Evropa  Ittifoqi  va  Markaziy  Osiyo  mintaqasi  davlatlari  AQSH  
ningAfg‘onistondagi  harbiy  harakatlarini  qo‘llab-quvvatladilar.  Bu  
tadbirlar  orqaliEvropa  Ittifoqi  o‘zining  Markaziy  Osiyoda  uzoq  
muddatli  hamkorlik  qilishdamanfaatlari mavjudligini bildirdi.Markaziy
Osiyoda 2000-2006 yillar uchun TACIS-dasturini davom ettirilishiham  
Evropa  Ittifoqining  mintaqadagi  hamkorlik  munosabatlarining  
jiddiyligidandalolat beradi.2001  yil  11  sentabrdagi  terroristik  
harakatlardan  keyin  Evropa  IttifoqiMarkaziy Osiyo mintaqasidagi 
tutayotgan siyosatiga o‘zgarishlar kiritish kerak debtopdi.  Germaniya  
Federativ  Respublikasi  ushbu  siyosiy  o‘zgarishlarda  faolqatnashdi.  
Islom  fundamentalizmining  Afg‘onistonda  faollashuvini, 
9 MarkaziyOsiyo  mintaqasiga  kirib  kelishini  Markaziy  Osiyo  
davlatlari  ham  Evropa  Ittifoqiham  xohlamasligi  Evropa  Ittifoqining  
tashqi  siyosatiga  o‘zgartirishlar  kiritdi. Markaziy  Osiyo  Evropaga  
jug‘rofiy  jihatdan  uzoq  bo‘lsada,  e’ndi  siyosiy  jihatdanyaqin bo‘lib 
qoldi.Evropa  Ittifoqining  boshqa  mintaqaviy  etakchi  davlatlarga,  
masalan,  AQSH, Xitoy,  Eron,  Turkiya  va  Rossiyaga  nisbatan  
hamkorlik  darajasi  chegaralangan. Lekin  YI  mintaqada  ko‘plab  
dasturlarni  amalga  oshirmoqda:  TACIS,  Iste’molmollarini  etkazib  
berish,  Reabilitatsiya,  Demokratiya,  INOGATE,  TRACECA,Atrof-
muhitni  muhofaza  qilish,  YAdroviy  va  narkotik  moddalarga  qarshi  
kurashdasturlari va boshqalar.2003  yilning  yanvar  oyida  Evropa  
Ittifoqi  tomonidan  O‘zbekistonningmintaqadagi  boshqa  qo‘shni  
davlatlar  bilan  birgalikda  bildirgan  „Evropaganarkotik  moddalarning 
olib  kirilishiga  va  uyushgan  jinoyatchilikka  qarshi  kurash" loyihasi  
qo‘llab-quvvatlandi 5
.  Bu  kurashda  mintaqa  davlatlari  o‘zaro  
hamkorlikqilsalar maqsadga e’rishish mumkinligi aytildi.Evropa  Ittifoqi
O‘zbekistondan  demokratiya,  davlatchilikda  qonunustivorligi,  inson  
huquqlari  va  matbuot  e’rkinligi,  mamlakatda,  mintaqada  tinchli va  
barqarorlikni  ta’minlashning  asosiy  omili  b’olgan  bozor  
iqtisodiyotiga  kirish hamda  Evropa  investitsiyasi  va  tadbirkorlari  
uchun  qulay  sharoit  yaratishni  davomettirishni  xohlaydi.  Evropa-
O‘zbekiston  hamkorlik  kengashida  noharbiy  yadromollari  savdosi  
to‘grisidagi  bitim  imzolandi.  SHu  davrgacha  O‘zbekiston  
bilanEvropa  Ittifoqi  o‘rtasidagi  munosabatlar  hamkorlik  bitimi  
asosida  olib  borilmoqdaedi.  O‘zbekiston  tomonidan  kelajakdagi  
5
Jo`raev N. Tarix falsafasi: Tushuncha, mohiyat va siyosat.T., «Ma’naviyat», 1999. 192 Braziliya
10 munosabatlar  ushbu  bitim  asosida  davome’ttirish istagi ma’lum 
qilindi.Evropa  Ittifoqining  Markaziy  Osiyodagi  hamkorlik  siyosatini  
yorituvchideyarli  barcha  manbalar  rejaviy  istak-xohishlar  va  „quruq  
va’dalar"  bilanchegaralanib  qolganligi  sababli  biz  mazkur  maqolani  
tayyorlashda  ba’zi  birqiyinchiliklarga  uchradik.  2001  yilning  11  
sentabridan  keyin  ham  bumunosabatlarda  juda  katta  ijobiy  
o‘zgarishlar  bo‘ldi  deb  ham  ta’kidlay  olmaymiz. Evropa  Ittifoqi 
Markaziy Osiyo  mintaqasiga nisbatan  munosabatlaridagi o‘z 
oldigaqo‘ygan  maqsadlarini  faqatgina  1995  yilga  kelib  amalga  
oshira  boshladi.  EvropaIttifoqi  o‘zining  siyosiy  loyihalarini  xavf-
xatarni  sezgandagina  bajarayotganliginikuzatish  mumkin.  Masalan,  
Evropa  Ittifoqini  sharq  tomon  kengaytirish  natijasidakelajakdagi  
sharqiy  chegaralarda  yangi  xavf-xatar  (narkotik  moddalar  savdosi, 
qochoqlarning  chegara  atrofida  ko‘plab  yig‘ilib  qolishi,  
Islomfundamentalizmi)ning mavjud bo‘lishi. Bundan tashqari 
Afg‘onistondagi Tolibonharakatining  yana  „jonlanishi"  mumkinligi  
va  bu  harakat  qo‘shni  Markaziy  Osiyodavlatlariga  o‘tib  “avj”  olishi
ehtimoli  Evropa  Ittifoqidan  xalqaro  siyosatda  faolbo‘lishni  taqozo  
etmoqda.  SHu  sababli  Evropa  Ittifoqi  Markaziy  Osiyomintaqasiga  
nisbatan  munosabatlarini  yanada  yaxshilash,  kelajakdagi  
vujudgakelishi  mumkin  bo‘lgan  xavflarning  oldini  olish  kabi  
havfsizlik  siyosatinikuchaytirmoqda.  Evropa  Ittifoqi  Rossiyaning  
Markaziy  Osiyo  mintaqasidagi  o‘rniva  salohiyatidan  unumli  
foydalanishi  kerak.  Evropa  Ittifoqining  MarkaziyOsiyodagi  asosiy  
manfaaatlaridan  biri  bu  mintaqadagi  davlatchilik  qurilishijarayonini  
qo‘llab-quvvatlash  va  barqarorlikni  ta’minlashdir.  Evropa  
11 Ittifoqiningmintaqadagi  faoliyati  cheklanganligi  bu  mintaqaga  boshqa
xalqaro  aktyorlar  kiribkelishiga  sabab  bo‘lgan.  
Braziliya haqida umumiy malumot.
Braziliya   Federativ   Respublikasi—Janubiy   Amerikadagi   eng   katta   va
aholisi eng ko p bo lgan mamlakat bo lib, ham aholi soni, ham maydoniʻ ʻ ʻ
jihatidan dunyoda beshinchi o rinni egallaydi. Maydoni 8512 ming km	
ʻ 2
.
Pul   birligi   brazilian   real.   Rasmiy   tili   Portugal   tili.   YaIM   2005-yilgi
ro’yxat bo’yicha 1.568.000 mlrd AQSH dollari. Aholi jon boshiga 8.425
AQSH   dollari.   Aholisi   192,376,496   kishi   (2012).   U   Janubiy   Amerika
markazidan   to   Atlantika   okeaniga   qadar   yoyilgan   hududni   egallab
Amerikalarning   „eng   sharqiy“   mamlakatidir.   U   bilan   chegaradosh
mamlakatlar:   Urugvay,   Argentina,   Paragvay,   Boliviya,   Peru,
Kolumbiya,   Venesuela,   Guyana,   Surinam   va   Fransuz   Giyanasining
fransuz   qismi.   Aniqrog i,   u   Ekvador   va   Chilidan   tashqari,   Janubiy	
ʻ
Amerikaning har bir davlati bilan chegaradosh. Braziliyaning davlat tili
Portugal   tilidir.   Poytaxti   –Brazilia   shahri.   BMT     a zosi.   Ma muriy	
ʼ ʼ
jihatdan  26 shtat  va federal  (poytaxt)  okrugga  bo linadi.  Davlat  tuzumi	
ʻ
Braziliya   –   federativ   respublika.   Amaldagi   konstitutsiya1988-yil   5-
oktyabrda   qabul   qilingan;   1994-yil   mart   va   1997-yil   iyunda   tuzatish
kiritilgan.   Davlat   boshlig i   –   prezident.   Prezident   bilan   vitse-prezident	
ʻ
aholi   tomonidan   to g ri   va   yashirin   ovoz   berish   orqali   4   yil   muddatga	
ʻ ʻ
saylanadi.   Prezident   ketma   ket   ikkinchi   muddatga   saylanishi   mumkin.
Qonun chiqaruvchi hokimiyat – Milliy Kongress (parlament). Parlament
12 ikki   palata:   deputatlar   palatasi   va   federal   senatdan   iborat.   Ijroiya
hokimiyatni   prezident   va   u   tuzgan   hukumat   amalga   oshiradi.
SanoatiKon   sanoatida   temir   va   marganes   rudalar   qazib   olish   muhim
o rin   oladi.   Boksit,   qo rg oshin,   volfram,   oltin,   olmos,   neft   va   toshʻ ʻ ʻ
kumir,   bir   oz   miqdorda   qalay,   pyx,   mis,   nikel   ham   qazib   chiqariladi.
Braziliya   tashqi   bozorga,   asosan   AQShga   strategik   ahamiyatga   molik
ma danlar – niobiy, berilliy, sirkoniy kabilarni, shuningdek uran rudasini	
ʼ
sotadi.   Hosil   qilinadigan   elektr   energiyaning   90   %   GESlarga   to g ri	
ʻ ʻ
keladi. Tiyete va RiuGrandi daryolarida yirik elektr stansiyalar mavjud.
Mahsulot ishlab chiqarish tarmoqdari orasida eng yiriklari: metallurgiya
(VoltaRedonda   va   BeluOrizonti   shaharlaridagi   zavodlar   Lotin
Amerikasidagi eng katta po lat ishlab chiqarish korxonalari hisoblanadi)	
ʻ
va   mashinasozlik   (jumladan,   avtomobilsozlik,   kemasozlik,   aviasozlik,
qishloq   xo jaligi,   radioelektronika   mashinasozligi).   Keyingi   yillarda	
ʻ
elektr texnika, harbiy sanoat, atom sanoati, neftni qayta ishlash sanoati,
kimyo va neft kimyosi tarmoklari (kislotalar, ma danli o g itlar, sintetik	
ʼ ʻ ʻ
tolalar,   bo yoqlar,   plastmassalar)   rivojlandi.   To qimachilik(asosan   ip	
ʻ ʻ
gazlama)   va   oziq-ovqat   sanoati   (qandshakar,   go sht,   yog ,   tamaki   va	
ʻ ʻ
boshqalar)   Braziliya   uchun   an anaviy   sohalardir.   Sement,	
ʼ
sellyulozaqog oz   va   oyna   sanoati   mavjud.Qishloq   xo jaligiMamlakat	
ʻ ʻ
maydonining 3,5 % ga yaqinida dehqonchilik qilinadi. Asosan Atlantika
okeani   sohili   va   janubi-sharqiy   shtatlarda   ekinlar   ekiladi.   Eng   muhim
plantatsiya   ekinlari   –   kofe,   shakarqamish   kakao,   banan,   sizal,   ananas.
Janubida   tamakichilik   va   sohibkorlik   yaxshi   yo lgaqo yilgan.   Asosiy	
ʻ ʻ
oziq-ovqat ekinlari: makkajo xori, sholi, bug doy, soya, maniok, loviya.	
ʻ ʻ
Asosan   go shtbop   yaylov   chorvachiligi,   go sht   va   jun   olinadigan	
ʻ ʻ
13 qo ychilik   rivojlangan.   Dengiz   va   daryolarda   baliq   ovlanadi.ʻ
O rmonlarda kauchuk, yong oq, mum, palma mevasi yig ishtirib olinadi,
ʻ ʻ ʻ
imoratbop,   qimmatbaho   yog ochlar   tayyorlanadi.   Braziliya	
ʻ
yassitog ligida   „paragvay   choyi“   –   yerbamate	
ʻ
yetishtiriladi.TransportiBraziliya   hududining   katta   qismi   yo lsiz.   Temir	
ʻ
yo lning   uzunligi   32   ming   km,   shundan   3   ming   kmdan   ortiqrog i	
ʻ ʻ
elektrlashtirilgan.   Transportning   asosiy   turi   avtomobil;   avtomobil
yo llari   uz.   1,7   mln.   km;   5   ming   km   dan   ortiq   uzunlikdagi
ʻ
Transamazonka   magistrali   Atlantika   sohilini   And   tog   etaklari   bilan	
ʻ
tutashtiradi.   Ichki   suv   yo llarining   uz.   31   ming   km.   Asosiy   dengiz	
ʻ
portlari:Rio   de   Janeyro,   Santus,   Riu   Grandi,   Paranagua,Portu   Alegri,
Tubaran,   San   Sebastyan.Braziliya   chetga   asosan   og ir   va   yengil	
ʻ
sanoatningtayyor va chala tayyor mahsulotlari, kofe, temir rudasi, soya,
tamaki,   qandshakar   chiqaradi.   Chetdan   neft   va   neft   mahsulotlari,
asbobuskuna,   metall   va   undan   yasalgan   buyumlar,   kimyo   mahsulotlari,
bug doy   va   boshqa   sotib   oladi.   Savdosotikdagi   asosiy	
ʻ
mijozlari:AQSH,Yevropa   ittifoqimamlakatlari,Yaponiya,Kanada,Lotin
Amerikasimamlakatlari. Pul birligi – real.Tibbiy xizmati, maorifi, ilmiy
va   madaniyma rifiy   muassasalariAxrliga   tibbiy   yordamni   xususiy	
ʼ
shifokorlar   ko rsatadi.   Shifokorlarni   mamlakat   oliy   o quv   yurtlaridagi
ʻ ʻ
tibbiyot   fakultetlari   tayyorlaydi.Braziliyada   rasman   7   yoshdan   14
yoshgacha bo lgan bolalar uchun majburiy bepul boshlangichta lim joriy
ʻ ʼ
qilingan.   Bolalar   shaharlardagi   4–5   yillik   va   qishloqlardagi   3   yillik
boshlang ich   maktablarda   ta lim   oladilar.   Bulardan   tashqari   to liqsiz	
ʻ ʼ ʻ
maktab – gimnaziyalar, to liq o rta maktab – kollegiyalar, hunar va ped.	
ʻ ʻ
maktablari   ham   bor.   Oliy   o quv   yurtlarida   pul   to lab   o qish   mumkin.	
ʻ ʻ ʻ
14 Braziliyada   70   ga   yaqin   universitet,   740   dan   ortiq   boshqa   oliy   o quvʻ
yurtlari   bor.   RiodeJaneyrodagi   Braziliya   va   SanPaulu   universitetlari
ularning   eng   yiriklaridir.   Ilmiy   muassasalari:   Braziliya   fanlar
akademiyasi,   Milliy   tibbiyot   akademiyasi   va   boshqa   Kutubxonalari:
Milliy   kutubxona,   Portugaliya   qirollik   qiroatxonasi   (RiodeJaneyro),
Munitsipal   kutubxona.   Muzeylari:Milliy   muzey,   Milliy   tarixiy   muzey,
RiodeJaneyrodagi Milliy nafis san at muzeyi.Matbuoti, radioeshnttnrishi	
ʼ
va teleko rsatuviBraziliyada 300 ga yaqin gazeta va jurnal nashr etiladi.	
ʻ
Asosiy gazeta va jurnallari: „Gazeta merkantil“ („Savdo-sotiq gazetasi“,
SanPauluda   chiqadigan   kundalik   iqtisodiy   gazeta,   1920   yildan),   „Dia“
(„Kun“,   RiodeJaneyroda   chiqadigan   kundalik   gazeta,   1951   yildan),
„Diariu   di   SanPaulu“(„SanPaulu   gazetasi“,   kundalik   gazeta,   1925
yildan), „Jornal du Brazil“ („Braziliya gazetasi“, kundalik gazeta, 1891
yildan),   „Jornal   du   komersiu“   („Tijorat   gazetasi“,   RiodeJaneyroda
chikadigan   kundalik   gazeta,   1827   yildan),   „Letin   Amerika   deyli   post“
(„Lotin   Amerikasining   kundalik   pochtasi“,   SanPauluda   ingliz   tilida
chikadigan   kundalik   gazeta,   1979   yildan),   „Folya   di   SanPaulu“
(„SanPaulu   varaqasi“,   kundalik   gazeta,   1921   yildan),   „Globu“   („Yer
kurrasi“,   kundalik   kechki   gazeta,   1925   yildan),   „Veja“   („Ko ring“,	
ʻ
haftalik   ommaviy   siyosiy   jurnal,   1968   yildan),   „Vizan“   („Saviya“,
haftalik   ommaviy   siyosiyjurnal,   1952   yildan)   va   boshqa   Empreza
Brazileyradi Komunikasan, SA (Radiubraz) axborot xizmati 1988 yilda
hukumat   axborot   agentligi   bilan   davlat   radioeshittirish
korporatsiyasining   birlashuvi   natijasida   tashkil   etilgan.   Mamlakat
prezidentining fuqaro devoni tomonidan nazorat qilinadi.Radioeshittirish
va   teleko rsatuvni   asosan   xususiy   stansiyalar   amalga   oshiradi,   ularni	
ʻ
15 milliy   aloqa   departamenta   nazorat   qiladi.   Braziliya   radiova   televizion
stansiyalar   uyushmasi   1962   yilda   tuzilgan.AdabiyotiAdabiyoti   portugal
tilida   rivojlangan.   Braziliyada   qadimdan   indeys   va   negrlarning   boy
og zaki   ijodi   mavjud.   17–   18-asrlarga   kelib,   yozma   adabiyotda   G.diʻ
Matusning   satirik   asarlari,   T.   Gonzaganing   she rlari,   J.   Gamaning	
ʼ
ma rifatparvarlik   ruhidagi   „Urugvay“   poemasi   paydo   bo ldi.   Ularda	
ʼ ʻ
oddiy   xalqturmushi   aks   ettirildi.   Braziliya   adabiyotida   19-asrning   20-
yillarida   vujudga   kelgan   romantizmokimi   rivojlandi.   Bu   davrda   G.   di
Magalyainsning   „Tamoyo   qabilasi   ittifoqi“,   A.   Gonsalvis   Diasning
„Amerika   dostonlari“   keng   tarqaldi.   J.   M.   di   Alenkarning   „Guaranlar“,
„Irasema“,   „Ubirijara“   romanlarida   indeyslarning   urfodatlari,
azobuqubatli   hayoti,   stixiyali   bo lsada   kurashi   aks   etdi.   Buyuk   xalq	
ʻ
shoiri   A.   Kastru   Alvisning   „Afrika   ovozi“,   „Bandi   kema“   va   boshqa
mashhur   poemalari   „To lqinlar   mavji“   asarlar   to plamiga   kiritildi.   19-	
ʻ ʻ
asrning ikkinchi yarmidan boshlab dehqonlar hayotini aks ettiruvchi bir
qator   romanlar   paydo   bo ldi.   Shu   davrda   A.   Gonsalvis   Diasning	
ʻ
„Beatriche   Chenchi“,   „Patkul“   tarixiy   romanlari   ham   katta   shuhrat
qozondi.   19-asrning   oxirlari   va   20-asr   boshlarida   bir   qator   yozuvchilar
Braziliya adabiyotiga realizm an analarini olib kirdilar. 1896 yilda asos	
ʼ
solingan   Braziliya   adabiyot   akademiyasining   birinchi   prezidenta   J.   M.
Mashadu   d’Asis   tanqidiy   realizmning   atoqli   namoyandasi   edi.   Xuddi
shu   davrda   Braziliya   adabiyotida   dekadentchilik   kayfiyatlari   kuchaydi.
Demokratik   harakatlarning   avj   olishi   bilan   20-asrning   40–50-yillarida
Braziliya   dehqonlarining   hayotini   aks   ettiruvchi   realistik   asarlar
ko paydi,   taraqqiyparvar   adabiyotning   L.   Barretu,   G.   Ramus,   R.   di	
ʻ
Keyrus,   M.   di   Andradi,   Luara   Brandau   kabi   namoyandalari   ijodida
16 insonning   ijtimoiy   mavqei   masalalari   aks   etdi.   Jorji   Amadu   o zʻ
romanlarida   dehqonlar   hayotini,   mehnatkash   ommaning   sinfiy   ongi
o sayotganini   ifodaladi.   Shoirlardan   V.   di   Morays,   K.   di   Andradi,	
ʻ
yozuvchilardan   D.   Jurandir,   S.   Martine,   M.   Palmeriu,   dramaturglardan
N.   Rodriges,   G.   Figeyredu,   A.   Suasuna   ijodi   Braziliya   adabiyotida
salmoqli   o rin   egallaydi.Me morligiBraziliyaning   yerli   aholisi   –	
ʻ ʼ
indeyslarning   me morligi   qabr   toshlari   hamda   Amazonka   bo ylarida	
ʼ ʻ
g orlarga   solingan   har   xil   rasmlar,   qamish   va   yog och   shoxlaridan	
ʻ ʻ
yasalgan,   konus   shaklli   uylardan   iborat.   16-asrda   portugaliyaliklar
Olinda,   Resifi   va   Salvador   (oldingi   poytaxti)   kabi   shaharlarni   bunyod
etdilar.   18-asr   Braziliyada   mustamlaka   davri   me morligining   yuqori	
ʼ
bosqichihisoblanadi.   Oltin   va   olmos   konlari   topilishi   bilan   Braziliyada
yangi shaharlar barpo etiddi, Rio de Janeyro poytaxt bo lib qoldi (1960	
ʻ
yilgacha). Braziliya me morligida ikki yo nalish: barokko (SanFransisku	
ʼ ʻ
monastiri,   Salvador)   va   rokoko   (MinasJeraysdagi   har   xil   binolar,
me mor  va  haykaltarosh  Aleyjadinyu  ishi)   o rin   oladi.  Fransuzme mori	
ʼ ʻ ʼ
O. Granjan de Montini Braziliyada ijod etib klassitsizm uslubini tarqatdi
(Mira   teatri,   Belen   shahri,   Itamarati   saroyi,   RiodeJaneyro   shahri).   19–
20-asrlarga kelib Braziliya me morligida „modern“ uslubi keng tarqaldi.	
ʼ
MinasJerays  shtatida  BeluOrizonti,  Goyas shtatida  Goyani va Braziliya
(yangi   poytaxti)   kabi   yirik   shaharlar   va   zamonaviy   binolar   kurildi.   L.
Kosta,  O. Nimeyer, A. E. Reydi va boshqa mashhurme morlar  yetishib	
ʼ
chiqdi.Tasviriy san atiQadimgi davr san at yodgorliklaridan har xil tosh	
ʼ ʼ
va   sopol   bezaklar   yetib   kelgan.   Mustamlaka   davr   san atidan   (16–17-	
ʼ
asrlar)   Salvador   va   RiodeJaneyrodagi   ibodatxonalar   bezaklari   bor.
Budavr   san ati   din   bilan   bog liq.   Braziliya   me morligidagi   barokko   va	
ʼ ʻ ʼ
17 rokoko   uslubi   tasviriy   san atga   ham   ta sir   etgan.   Ibodatxonalarʼ ʼ
bezagidaoltin   va   rangdor   bo yoqlardan   foydalanilgan.   Haykaltarosh   va
ʻ
me mor   Aleyjadinyuning   BonJezusdiMatozinyus   cherkovidagi	
ʼ
(Kongonyasshahri)   tosh   va   yog ochdan   ishlagan   haykallari   dunyoga	
ʻ
mashhur.   18-asrda   Braziliya   shaharlarida   tasviriy   san at   maktablari	
ʼ
vujudga keddi (RiodeJaneyroda J. di Oliveyra, Salvadorda J. J.da Rosha,
Resifida   J.   di   Deus   Sepulveda,   SanPauluda   J.   P.da   Silva   Marisku   va
boshqalar). 1816 yilda qirol Juan VI fransuz rassomlari ishtirokida fan,
san at   va   hunar   maktabini   tashkil   etdi.   1820   yilda   bu   maktab   badiiy	
ʼ
akademiyaga   aylandi.   19-asr   Braziliya   tasviriy   san atida   klassitsizm	
ʼ
hukmronlik qildi. Mashhur rassom J. F. di Almeyda Junior ijodida xalq
hayoti,   tabiat   manzaralari   ko p   o rin   oladi.   20-asr   Braziliya   tasviriy	
ʻ ʻ
san atida realizm bilan bir qatorda turli oqim (formalizm, abstraksionizm	
ʼ
va boshqalar) namoyandalari ijod etmoqda. Amaliy san atda kulolchilik,	
ʼ
matoga   gul   va   rasm   solish   rivojlangan.MusiqasiMusiqasi   indeys,   negr,
ispan, portugal qo shiq va raqslari asosida shakllangan. A. K. Gomis, L.	
ʻ
Migis,   A.   Levi,   A.   Nepomusenu,   E.   Vila   Lobos,   K.   Santoru,   M.   K.
Guarnyeri,   J.   N.   Garma,   F.   M.   Silva   (Braziliya   milliy   madxiyasining
muallifi)   kabi   kompozitorlarning   ijodi   mashhur.   Braziliya   musiqa
san atini   yuksaltirishda,   musiqachi   va   bastakorlar   tayyorlashda	
ʼ
RiodeJaneyro   konservatoriyasi,   Milliy   musiqa   instituti,   Milliy   opera
teatri   va   simfonik   orkestrlar,   Braziliya   universitetining   milliy   musiqa
maktabi,   Musiqa   akademiyasi   ish   olib
boradi.TeatriAfrobraziliyaliklarning   makumba   deb   atalgan   diniy
marosim o yinlarida dramatik teatrga xos harakatlar bo lgan. Yevropalik	
ʻ ʻ
ilk   missionerlar   indeyslarga   xristianlikni   singdirish   uchun
18 portugaladabiy   asarlari   asosida   sahnalarni,   bir   pardali   diniymajoziy
tomoshalarni ko rsatishgan. Indeyslar uchun muqaddas „Lorensu teatri“ʻ
nomlidastlabki   teatr   binosi   16-asrda   qurilgan.   1748   yilda   „Opera   uyi“,
1776   yilda   „Yangi   opera“   teatri   barpo   bo ldi.   1813   yilda   „Avliyo   Juan	
ʻ
qirollik   teatri“   ish   boshladi.   19-asrda   RiodeJaneyroda   „di   San   Pedru   di
Alikantara   teatri“,   „du   Plasidu   teatri“,   „Yangi   konstitutsion   teatr“,
Resifida   „Santi–Izabel   teatri“   kabilar   vujudga   keldi.   1843   yilda   panda
ko rsatilgan   Observatoriya   Laraiuan   to g oni   Prezident   qarorgohi	
ʻ ʻ ʻ
Universitet   Dramatik   san at   konservatoriyasi,   1910   yilda   Martine   Pen	
ʼ
dramatikmaktabi,   1917   yilda   „Braziliya   teatr   mualliflari   jamiyati“
(SBAT) tuzildi. So ngra doimiy dramatik truppalar tuzilib ish boshladi.	
ʻ
Keyingi   yillarda   RiodeJaneyro   va   SanPaulu   shaharlarida   Braziliya
komediya   teatri,   Xalq   badiiy   teatri,   Braziliya   talabalari   teatri,
negrlarning   eksperimental   teatri   tashkil   etildi.KinosiBirinchi   xronikal
film 1903 yilda, badiiy film 1910 yilda suratga olingan. Dastlabki ovozli
filmlar   1935   yilda   yaratilgan.   Braziliyada   yaratilgan   filmlar   ichida
„Kaysara“,   „TikoTiko“   (rejissyor   A.   Cheli),   „Bosqinchi“   (rejissyor   L.
Barretu),   „Boyning   xotini“   (rejissyor   T.   Payne,   O.   Sampayu),   „Dengiz
qo shig i“ (rejissyor A. Kavalkanti), „Rio 40°“ (rejissyor N. Pereyra dus	
ʻ ʻ
Santus)kabi   filmlar   diqqatga   sazovor.   Braziliyada   6   kinostudiya,   3
mingdan ortiq kinoteatr bor.
19 O‘zbekiston  Respublikasining  Braziliya
davlati  bilan  o`zaro hamkorlik
aloqalari
O zbekiston   Respublikasi   bilan   Braziliya   o rtasidagi   savdoiqtisodiyʻ ʻ
munosabatlarni   yo lga   qo yishga   va   buning   uchun   shartnomaviy	
ʻ ʻ
huquqiy   negiz   yaratishga   kirishildi.O zbekiston   Respublikasining	
ʻ
Braziliya. bilan 1996-yildagi tovar aylanmasi 7,16 mln. AQSH dollarini
tashkil   etdi.   1997   yil   yakuni   bo yicha   O zbekiston   —   Braziliya   tovar	
ʻ ʻ
aylanmasi   16,75   mln.   AQSH   dollariga   yetdi   va   avvalgidek   tovar
aylanmasi   hajmining   deyarli   hammasi   importdan   iborat   bo ldi.   Uning	
ʻ
93,8   %   ini   moyli   urug lar   va   mevalar,   6,2   %   ini   tamaki   tashkil	
ʻ
qildi.Braziliyaning   Taraqqiyot,   sanoat   va   tashqi   savdo   vaziri   Vyelber
Barral   boshchiligidagi   delegatsiyaning   O‘zbekistonga   tashrifi   chog‘ida
ikki   tomon   turizm,   maorif   va   qishloq   xo‘jaligi   sohalarida   hamkorlikni
rivojlantirish   istagini   bildirdi.Vazir   Barral   hozirda   ikki   tomon   bu
sohalardagi   aloqalarni   rivojlantirish   uchun   yaxshi   imkoniyatlarga   ega,
deya   bayon   qildi.Biroq   Barralga   ko‘ra,   o‘z   mamlakati   va   O‘zbekiston
o‘rtasidagi   savdo-iqtisodiy   aloqalar   ikki   davlat   ega   bo‘lgan   real
imkoniyatlari   va   potensialiga   mos   kelmaydi.Braziliya   1991   yil   26
dekabrda   O‘zbekiston   mustaqilligini   tan   olgan.   1993   yil   30   aprelda
o‘zaro   diplomatik   aloqalar   o‘rnatilgan.2007   yil   avgustida   Brazilia
shahrida   O‘zbekiston-Braziliya   Tashqi   ishlar   vazirliklari   o‘rtasida   ilk
siyosiy   konsultatsiya   bo‘lib   o‘tgan.2018-yilining   27-fevral   kuni
O‘zbekiston   Respublikasi   Tashqi   ishlar   vaziri   Abdulaziz   Kamilov
20 Braziliya   Federatsiyasining   Favqulodda   va   Muxtor   Elchisi   (qarorgohi
Moskva   shahrida)   etib   tayinlangan   Antonio   Luis   Espinola   Salgadoni
qabul   qildi.Vazir   Elchining   ishonch   yorliqlarini   qabul   qilar   ekan,   uni
O‘zbekistondagi   diplomatik   missiyasining   boshlanishi   bilan   tabrikladi
va   ungamuvaffaqiyatlar   tiladi.Qisqa   marosimdan   so‘ng   bo‘lib   o‘tgan
suhbat   chog‘ida   munosabatlarni   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   takliflar
ko‘rib   chiqildi.Ta’kidlanganidek,   O‘zbekiston   va   Braziliya   geografik
jihatdan   juda   olisda   bo‘lganiga   qaramay,   ular   bir   birini   istiqbolli
sheriklar   deb   hisoblaydi   va   siyosiy,   savdo-iqtisodiy,   sarmoyaviy-
texnologik,   sayyohlik,   madaniy-gumanitar   va   boshqa   sohalardagi   ikki
tomonlama   hamkorlikning   mavjud   salohiyatini   keng   miqyosda   amalga
oshirishdan   manfaatdordir.Uchrashuvda   O‘zbekiston-Braziliya
munosabatlarini   faollashtirish   va   ularga   yanada   tizimli   tus   berish
masalalari   yuzasidan   fikr   almashildi.Xalqaro   va   mintaqaviy   masalalar
muhokamasi   doirasida   Braziliya   tomoniga   2018-yil   26-27-mart   kunlari
Toshkent   shahrida   bo‘lib   o‘tadigan   “Tinchlik   jarayoni,   xavfsizlik
sohasida   hamkorlik   va   mintaqaviy   sherikchilik”   nomli   Afg‘oniston
bo‘yicha xalqaro konferensiya kun tartibi to‘g‘risida ma’lumot berildi.
1995-2002     yillarda     Evropa Ittifoqi     mamlakatlarining     firma     va
kompaniyalari     respublikamizda     umumiy   qiymati     qariyb     8     mlrd.
AQSH     dollarilik     yirik     sarmoyaviy     loyihalarni     amalga   oshirishda
qatnashdi.   O‘zbekistonning   Evropa     Ittifoqi     mamlakatlari   bilan
mahsulotayirboshlash   hajmi   2002   yilda   1   mlrd.   65,8   mln.   AQSH
dollarini, 2003  yilda  esa1,2 mlrd. AQSH dollarini tashqil etdi.Braziliya
O‘zbekistonning     Evropadagi     muhim     sheriklaridan     biri
hisoblanadi.1993  yil  28-30  oktabr  kunlari  O‘zbekiston  Respublikasi
21 Prezidenti     I.Karimovning   Braziliyaga     qilgan     tashrifi     chog‘ida
mamlakatimiz     rahbarining     Parij     Xartiyasini   imzolashi   ikki   davlat
o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalarga asos solgandi.
XULOSA
Mamlakatimiz istiqlolning dastlabki davrlaridanoq o`z milliy
manfaatlariga mos keladigan puxta tashqi siyosiy yo`lini 
tanlash,  jahon hamjamiyatiga qo`shilish,  xorijiy davlatlar 
bilan siyosiy,  iqtisodiy,  diplomatik,  ilmiy-texnikaviy va 
madaniy aloqalarni rivojlantirilishiga katta e’tibor 
berdi.Yurtimiz mustaqilligini mustahkamlash,  
mamlakatimiz xavfsizligi,  barqaror rivojlanishi va 
taraqqiyoti ko`p jihatdan anashu vazifalarning hal etilishiga 
bohliq bo`lib qolgan edi.  Mustaqillikka qadar sobiq 
sho`rodavrida, ittifoq konstitutsiyasiga binoan O`zbekiston 
teng huquq  lisuveren davlat hisoblanib, mustaqil tashqi 
siyosat yuritish,  xorijiy mamlakatlar bilan shartnomalar 
tuzish va diplomatik va holatlarini ayirboshlash va boshqa 
22 huquqlarga ega bo`lgan suveren respublika hisoblanardi.  
Ammo  real  hayotda  buni  aksini  ko`rish  mumkin  edi. 
O`zbekiston  o`zining  tashqi  siyosiy  davlat  idoralariga,  
etarlicha  diplomatic vakillariga  ega  emas  edi.  Bu  
holatlarga  sobiq  SSSR  (Ittifoq)  ning  parchalanishi bilan 
barham berildi.O`zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  
I.A.Karimov  o`zining «O`zbekistonning  o`z  istiqlol  va  
taraqqiyot  yo`li»  va  boshqa  bir  qator  asarlarida mustaqil  
tashqi  siyosat  yuritish  qoidalarini  nazariy  va  amaliy  
jihatdan  puxta asoslab berdi.O`zbekiston  tashqi  
siyosatining  asosiy  yo`nalishlaridan  biri  Evropa davlatlari 
bilan hamkorlik, do`stlik aloqalarini mustahkamlashga 
qaratilgan.O`zbekiston-Braziliya  o`rtasidagi  ko`p  
tomonlama  aloqalarga  quyidagi jihatlar asos qilib 
olingan:Birinchidan,  O`zbekiston  va  Braziliya  o`rtasidagi  
ko`p  tomonlamaaloqalarning  o`rnatilishi  kelgusida  Evropa
mintaqasidagi  mamlakatlar  bilan  yaqinaloqalar o`rnatishga 
keng yo`l ochadi;Ikkinchidan,  ko`p  tomonlama  aloqalar  
sohasiga  savdo,  iqtisodiy,  madaniy aloqalarni,  sport,  
turizmni  rivojlantirish,  qishloq  xo`jalik  mahsulotlarini  
qayta ishlash,  turli  foydali  qazilmalarni  qidirish,  qazib  
olish  va  foydalanish,  kichik  va o`rta  korxonalarni  qurish, 
23 kadrlar  tayyorlashni  tashqil  etish,  muntazam  havo 
yo`llarini ochish sohalarida samarali hamkorlik qilish ko`zda
tutilgan.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati :
1. Karimov I.A. Maqsadimiz – tinchlik, barqarorlik,  hamkorlik. T., «O`zbekiston», 1995. 45 
Braziliya
2.Abdurazzoqova M.A. XXI asr ikkinchi yarmi jahon tarixi. T., «O`zbekiston milliy 
ensiklopediyasi», 2000.272 Braziliya
3.Ahmedov E., Saydaminova Z. O`zbekiston Respublikasi:qisqacha ma’lumotnoma. T., 
«O`zbekiston», 1998. 400 Braziliya
4. Azizxo`jaev A. Mustaqillik: kurashlar, iztiroblar,quvonchlar. T.,«SHarq», «Akademiya», 
2001. 112 Braziliya
5.Gafarli M.S., Kasaev A.CH. Rivojlanishning o`zbek modeli: tinchlik va barqarorlik – 
taraqqiyot asosi. T., «O`zbekiston», 2001. 430 Braziliya
6.Gulyamov S.S.,  Ibragimov N.I.,  Dodobaev YU.T.,  Xadjaev BRAZILIYAA. Osnovo`  
diplomaticheskoy deyatelnosti Uzbekistana. T., «YAngi asr avlodi», 2002. 160 s.
7.Jo`raev N. Agar ogoh sen... Portretga chizgilar. Siyosiy esse. T., «YOzuvchi», 1998. 272 
Braziliya
8.Jo`raev N. YUksalish: Portretga chizgilar. Siyosiy esse.T., «O`zbekiston», 1995.152 Braziliya
9.Jo`raev N. Tarix falsafasi: Tushuncha, mohiyat va siyosat.T., «Ma’naviyat», 1999. 192 
Braziliya
24 10.Ibrohimov A., Sultonov X., Jo`raev N. Vatan tuyg’usi. T.,«O`zbekiston», 1996. 396 Braziliya
11. Millatlararo munosabatlar madaniyati va baynalmilal dunyoqarash. T., «O`qituvchi», 1992. 
135 Braziliya№ 7-8.
25

Mavzu: Mustaqillik yillarida O’zbekiston Braziliya munosabatlari. Reja: I.Kirish II.Asosiy qism a) Mustaqillik yillarida O’zbekistonning Yevropa davlatlari bilan aloqalari b) O‘zbekiston Respublikasining Braziliya davlati bilan o`zaro hamkorlik aloqalari c) O`zbekiston – Braziliya ijtimoiy iqtisodiy hamkorligi d) Madaniy-texnikaviy sohadagi aloqalar III.Xulosa IV.Foydalanilgan adabiyot va manbalar ro‘yxati: 1

KIRISH Mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq,O‘zbekiston hukumati o‘z milliy manfaatlariga mos tashqi siyosat yo‘linibelgilash, jahon hamjamiyatiga qo‘shilish va xorijiy mamlakatlar bilan siyosiy,iqtisodiy, texnikaviy, madaniy aloqalar o‘rnatishga eng dolzarb vazifalardan birideb qaradi. O‘zbekiston tarixida birinchi marta tashqi siyosat asoslari va uningbosh yo‘nalishlari qonun yo‘li bilan mustaxkamlandi. O‘zbekistonning Oliy Kengashi Bayonotida “Xalqaro hamkorlikning to‘la huquqli a’zosi bo‘lgan O‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarda mustaqil davlat, xalqaro huquq sub’ekti sifatida qatnashadi. Uning asosiy maqsadlari mustahkam tinchlik,qurolsizlanish, o‘z hududini qurol – yarog‘lardan holi qilish, yadroviy qurolni va boshqa ommaviy qirg‘in qurollarini yo‘qotish, suveren davlatlar o‘rtasidagi nizo va ziddiyatlarni hal etishda kuch ishlatish va tazyiq o‘tkazishga, eng avvalo harbiy kuch qo‘llashga yo‘l qo‘ymaslik, insoniyatning jahonshumul muammolarini hal etishda davlatlar hamkorligi va xalqlar birdamligidan iboratdir... O‘zbekiston Respublikasi oldindan hech qanday shart qo‘ymagan holda barcha sheriklar bilan bevosita teng huquqli, o‘zaro manfaatli bitimlar hamda shartnomalar tuzish uchun o‘zini ochiq deb e’lon qiladi”, deyilgan.Prezidentimiz O‘zbekistonning tashqi siyosati istiqbolini taoriflab shunday deydilar: “O‘zbekiston dunyo uchun ochiq, Biz ham dunyoning O‘zbekistonga katta qiziqish bilan qarayotganini his etmoqdamiz. Bir paytda O‘zbekiston bir yoqlama iqtisodiyotga, markazga qaram izdan chiqqan iqtisodiyotga ega bo‘lgan yarim mustamlaka mamlakat qatoriga aylangan edi” 1 .“Xalqaro hamjamiyatda katta aks sado bergan, 2012-yilning sentabr oyida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy faoliyati konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qonun asosida aynan ana shundayyondashuvlar mujassamdir. 1 Karimov I.A. Maqsadimiz – tinchlik, barqarorlik, hamkorlik. T., «O`zbekiston», 1995. 45 Braziliya 2

O‘zbekiston Respublikasining Evropa mamlakatlari bilan hamkorlikaloqalari O‘zbekiston Respublikasi Markaziy Osiyo davlati sifatida geografik jihatdanEvropadan ancha yiroq joylashgan bo‘lsa ham, zamonaviy iqtisodiy, siyosiy vaijtimoiy munosabatlar natijasida Evropaga va Evropa Ittifoqiga tobora„yaqinlashib" bormoqda. Evropa Ittifoqi bu hamkorlikka to‘g‘ri baho berga holda, ayniqsa, 2001 yil 11 sentabrdagi terrorchilik harakatlaridan keyinO‘zbekistonga nisbatan yangi strategik hamkorlik dasturlari bilan javob bermoqda.Agar yaqin kelajakda Janubiy Kavkazdagi respublikalar Evropa Ittifoqi a’zosibo‘ladigan bo‘lsa, u holda Kaspiy dengizi Evropa Ittifoqining sharqiy chegarasinitashkil etadi va Markaziy Osiyo Evropaning bevosita qo‘shnisi bo‘lib qoladi.Evropa Ittifoqining Markaziy Osiyo davlatlariga nisbatan munosabatlarining2001 yil 11 sentabrdan keyin qay darajada o‘zgarganligini o‘rganish jiddiye’tiborga sazovordir. Bu vazifani amalga oshirishda Evropa Ittifoqining MarkaziyOsiyoga nisbatan munosabatini YIning boshqa bir mintaqaga nisbatan bo‘lganmunosabati bilan qiyosiy o‘rganish muhim. Bu o‘rinda biz janubiy Kavkazrespublikalarini mintaqa sifatida ko‘zda tutmoqdamiz. Evropa Ittifoqi va MarkaziyOsiyo davlatlari o‘rtasidagi munosabatlari qanday asosda qurilgan va hamkorlikqay daraj ada amalga oshmoqda? Evropa Ittifoqi tomonidan ilgari ham bir nechamarotaba Markaziy Osiyo mintaqasiga nisbatan hamkorlik loyihalari ishlabchiqildi, lekin bu loyihalar to‘liq amalga oshmadi, 3

ba’zilari esa hatto qog‘ozdaqolib ketdi 2 .Evropa Ittifoqi Markaziy Osiyo davlatlari bilan qanday shartnomaviyhuquqiy hujjatlar asosida hamkorlik qilmoqda? Evropa Ittifoqining MarkaziyOsiyoga nisbatan siyosati qay darajada amalga oshmoqda? Bu siyosat faqatiqtisodiyot mojarolarni bartaraf etish va atrof-muhitni muhofaza qilish kabiyo‘nalishlar bilangina cheklanib qolmayaptimikan? SHu narsani ta’kidlash joizki,Markaziy Osiyoda havfsizlik va barqarorlikni saqlash - Evropa Ittifoqini sharqqa.qarab kengaytirish kabi yaqin kelajakdagi dolzarb muammolardan biri hisoblanadi.U holda yana bir savol tug‘iladi: Barqarorlikni saqlash zarur va muhim ekan, negaendi shu maqsadda Kavkaz davlatlari o‘rtasida barqarorlikni saqlash to‘g‘risidagibitimga o‘xshash bitimlarni Markaziy Osiyoda ham imzolash mumkin emas? Bujuda ham o‘rinli va maqsadga muvofiq bo‘lar edi.Amerika Qo‘shma SHtatlari, Rossiya va Xitoy salohiyatli hamkorlar sifatidao‘z mavqe’iga ega. Lekin Evropa Ittifoqining Markaziy Osiyo mintaqasidagiimkoniyatlari cheklangan deb bo‘lmaydi.Kavkaz davlatlaridan keyin birin-ketin Markaziy Osiyo respubikalari hamEvropa Ittifoqi bilan hamkorlik to‘g‘risidagi bitimlarini imzoladilar. Ushbubitimlar Evropa Ittifoqi bilan Markaziy Osiyo davlatlari o‘rtasidagi hamkorlikmunosabatlari uchun umumhuquqiy asos bo‘lib xizmat qilmoqda. Amaldaqo‘llanilayotgan bitimlar asosida esa Hamkorlik Kengashlari tashkil etildi. MazkurHamkorlik Kengashlari tomonidan Evropa Ittifoqi bilan Markaziy Osiyo davlatlario‘rtasidagi hamkorlikning borishi to‘g‘risida muntazam ravishda anjumanlaro‘tkaziladi 3 . Markaziy 2 Millatlararo munosabatlar madaniyati va baynalmilal dunyoqarash. T., «O`qituvchi», 1992. 135 Braziliya№ 7-8. 3 Ibrohimov A., Sultonov X., Jo`raev N. Vatan tuyg’usi. T.,«O`zbekiston», 1996. 396 Braziliya 4

Osiyo davlatlari Kavkaz davlatlaridan farqli o‘laroq, EvropaIttifoqiga nisbatan munosabatlarda bir hil maqomga ega emas. Kavkazdagi barchadavlatlar Evropa Ittifoqi bilan hamkorlik bitimini imzolaganlar, ratifikatsiyaqilganlar va mazkur bitimlar kuchga kirgan. Bundan tashqari, Kavkaz davlatlariEvropa Ittifoqi kengashida qatnashish huquqiga ega. Bunday hamkorlik bitimlariQirg‘izistonda (01.07. 1999), Qozog‘istonda (01.07.1999) va O‘zbekistonda(01.07.1999) kuchga kirgan, lekin Turkmanistonda bu hujjat ratifikaziya arafasida, ammo Tojikistonda bunday bitim imzolanishi hali taklif etilganiBitimlarining asosiy maqsadi - siyosiy muloqotga erishish va ushbu dialogyordamida ikki tomonlama siyosiy munosabatlarni o‘rnatish, demokratikqadriyatlar va bozor iqtisodiyotini shakllantirish, bozor iqtisodiyotiga asoslanganiqtisodiy munosabatlarni yaratishdir. Bitimdagi moddalarda mintaqada iqtisodiy otsohasida ijobiy natijalarga erishish, qonun chiqarish, moliya, fuqarolik huquqi, ilm fan, texnologiya va madaniyat sohalarida o‘zaro hamkorlik qilish belgilab qo‘yilgan. Evropa Ittifoqining tashabbusi asosidagi bu hamkorlik dasturlariMarkaziy Osiyodagi siyosiy barqarorlikni ta’minlashga yordam beradi, o‘zaroiqtisodiy imkoniyatlar yaratadi va nihoyat Markaziy Osiyo davlatlari va EvropaIttifoqi birgalikda ko‘proq muvaffaqiyatlarga e’rishadi. Evropa Ittifoqi vaMarkaziy Osiyo davlatlari o‘rtasidagi munosabatlar Evropa Ittifoqi bilan Kavkazdavlatlari o‘rtasidagi munosabatlardan farq qiladi. CHunki Markaziy Osiyodavlatlari kelajakda Evropa Ittifoqiga a’zo bo‘lishga da’vogar emas. Kavkazdavlatlari esa bunga da’vogar. SHu sababli Markaziy Osiyo 5