O‘SMIRLARDA KREATIV YONDASHUVNI SHAKLLANTIRISH VA UNI RIVOJLANTIRUVCHI PSIXOLOGIK USULLAR
O‘SMIRLARDA KREATIV YONDASHUVNI SHAKLLANTIRISH VA UNI RIVOJLANTIRUVCHI PSIXOLOGIK USULLAR MUNDARIJA KIRISH…………………………………………………… ....... ……………… I - BOB. O‘SMIRLARDA KREATIV YONDASHUVNI SHAKLLANTIRISH MUAMMOSINING METODOLOGIK ASOSLARI ......................................... 1.1. Kreativ yondashuvning o‘smirlar ijtimoiylashuvidagi rolini o‘rganish va uning tadqiq etish tamoyillari………………… .......................... ……………… 1.2. Jahon va rus psixologiyasi fanida kreativ yondashuv muammosining o‘rganilishi hamda tadqiq etilishi………… ............................ ……………………… 1.3. Kreativ yondashuvning mamlakatimiz psixologiyasidagi talqini……… .......................................................................................................... . Bob yuzasidan xulosalar ......................................................................................... II - BOB. O‘SMIRLARDA KREATIV YONDASHUVNI SHAKLLANTIRISH MUAMMOSINING (EMPIRIK) O‘RGANILISHI ........................................... 2.1 . Tadqiqot bosqichlari, metodologik asoslari va metodikalarning psixologik tavsifi…………………………………………………… ................................. ……. 2.2 . O‘smirlar kreativ yondashuvni shakllantirish muammosining empirik o‘rganish tahlili, shakllanganlik holati va xarakterli xususiytlari tavsifi…….. 2.3 . O‘smirlarda kreativ yondashuvga yo‘nalganlikning shaxs sifat va xususiyatlariga bog‘liqligini empirik tadqiq etish…………… ......... ……………….. 2.4. Bob yuzasidan xulosalar………………………………… ............. ……………. III - BOB.O‘SMIRLARDA KREATIV YONDASHUVNI SHAKLLANTIRISH VA RIVOJLANTIRISH .................................................... 3.1 O‘smirlar xulq-atvorida kreativlik hatti-harakatlari, bilim va tasavvurlarini shakllantirish…………………………………………………………………. 3.2 O‘smirlar bilan hamkorlik faoliyatini yo‘lga qo‘yishda kreativ yondashuvning o‘ziga xos xususiyatlari…………………………………………
3.3 O‘smirlarda kreativ yondashuvni rivojlantirish o‘smirlar ijtimoiy psixologik mexanizmi sifatida…………………………………………………….. 3.4. Kreativlik sifatlari, ularning xususiyatlarini rivojlantiruvchi psixologik usullar va tavsiyalar………………………… ................... ………………………….. Bob yuzasidan xulosalar……………………………………………………. XULOSA …………………………………………………………………… ADABIYOTLAR RO‘YXATI ……………………………………………. ILOVALAR…………………………………………………………………
KIRISH Magistrlik dissertatsiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi. Jahonda t a’lim va tarbiya mazmuni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish, fan, texnika, madaniyatning obyektiv talablariga asoslanadi. Xalqoro miqyosda hozirgi kunda dunyodagi yetakchi kompaniyalarning ishga olish talabi kreativ fikrlay olish yangiliklar yaratishga qodirlik ekanligini hisobga oladigan bo‘lsak, raqobatbardosh kadrlarni yetishtirish uchun ularga kreativ madaniyatni o‘rgatish lozim va biz buni maktabgacha bo‘lgan ta’limda va xalq ta’limida isloh qilishimiz maqsadga muvofiqdir. O‘zbekistonda ta’lim sohasidagi amalga oshirilayotgan islohotlar Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyevning “...Yosh avlodni barkamol, ma’naviy va jismonan sog‘lom, yuqori malakali kasb egasi qilib tarbiyalash, ularni mustaqil fikrlaydigan, yuksak intellektual va ma’naviy salohiyatga ega bo‘lib, dunyo miqyosida o‘z tengdoshlariga hech qaysi sohada bo‘sh kelmaydigan insonlar bo‘lib kamol topishi, baxtli bo‘lishi uchun davlatimiz va jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz”,[8, 56] degan mulohazalardan ko‘rinib turibdiki, yurtimizda amalga oshirilayotgan tub islohotlarning yaratuvchisi sifatida shakllanayotgan yosh avlodni voyaga yetkazish, ularning zamon talablari darajasida bilim olishi, shaxs sifatida kamol topishi va kundalik turmush yumushlarini hal etishga tayyorlab borish masalasi asosiy vazifalardan biri bo‘lib qolmoqda. Shu sababli ham O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tashabbusi bilan bu borada bir qator ishlar olib borildi. Xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi tasdiqlandi. Makur k onsepsiyaga binoan O‘zbekistonning 2030-yilga kelib PISA (The Programme for International Student Assessment) o‘quvchilarning ta’lim sohasidagi yutuqlarini baholash bo‘yicha xalqaro dastur reytingi bo‘yicha jahonning birinchi 30 ta ilg‘or mamlakati qatoriga kirishiga erishish belgilangan.
Shuningdek, konsepsiyaga muvofiq, quyidagilar amalga oshiriladi: Xalq ta’limi muassasalarining moddiy-texnika bazasini mustahkamlash va budjetdan mablag‘ bilan ta’minlashning samaradorligini oshirish; Yoshlarni tarbiyalash va ularning bandligini ta’minlashda maktabdan tashqari ta’limning zamonaviy usullari va yo‘nalishlarini joriy etish; Davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirish hisobiga davlat ta’lim tizimida raqobat muhitini kengaytirish. Konsepsiya xalq ta’limi sohasidagi mavjud muammolarni aniqlaydi. Umumiy o‘rta ta’limni boshqarishda qator muammolar mavjud. Jumladan, maktablar metodik, moddiy-texnik jihatdan ta’minlash va moliyalashda davlat tashkilotlari tomonidan qo‘llab-quvvatlanmaydi. Kadrlar bilan ta’minlash borasida ham kamchiliklardan holi emas. Kreativlik shaxsni rivojlantiruvchi kategoriya sifatida inson tafakkuri, ma’naviyatining ajralmas qismi hisoblanadi. Aytish joizki, kreativlikni rivojlantiruvchi usullar ustida ishlash va uni tadbiq qilish jamiyat va davlat rivojiga katta hissa qo‘shishga, zamon bilan hamnafas fikrlovchi va ijodkor yoshlarni yetishib chiqishiga qo‘shilgan katta hissa bo‘ladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi PF-4947- sonli “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”,[12] 2019-yil 17-yanvardagi PF-5635-son “2017–2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini “Faol investisiyalar va ijtimoiy rivojlanish yili”da amalga oshirishga oid davlat dasturi to‘g‘risida” [7], 2019-yil 11-iyuldagi PF-5763-son “Oliy va o‘rta maxsus ta’lim sohasida boshqaruvni isloh qilish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi [8] farmonlari hamda mazkur faoliyatga tegishli boshqa me’yoriy huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarning ijrosini ta’minlashda mazkur dissertasiya ishi muayyan darajada xizmat qiladi. Tadqiqot ishining maqsadi : O‘smir yoshidagi bolalarda ijodkorlik qobiliyatini shakllantiruvchi va rivojlantiruvchi eng samarali metodlarni topish,
ularni amaliyotda qo‘llab ko‘rish, olingan natijalarni aniqlashtirib, ilmiy ishda uni nazariy jihatdan asoslash. Tadqiqot vazifalari: Kreativ yondashuvni shakllantiruvchi va rivojlantiruvchi metodlar yordamida o‘smir yoshdagi bolalarda muammolarni noodatiy yechish qobiliyatini rivojlanishi va ushbu metodikalarning mazmunini yoritib berish. Kreativlikni shakllantirish muammosini empirik jihatdan o‘rganish. Kreativlikni rivojlantiruvchi metodikalarning xarakterli xususiyatlari va takomillashtirishga qo‘yilgan talablarni aniqlash. Kreativlikning shaxsning yoshiga, sifat va xususiyatlariga bog‘liqligini o‘rganish. Ijodkorlik sifatlari, ularning xususiyatlarini rivojlantiruvchi psixologik usullar va tavsiyalarni ishlab chiqish. Tadqiqot davomida ishlab chiqilgan uslubiy ishlarning samaradorligini aniqlash. Tadqiqot ob’ekti : Umumta’lim maktablarining o‘smir yoshdagi o‘quvchilarining turli fanlardagi harakatlari, muammoli vaziyatlar yuzaga keladigan reaksiyalari. Tadqiqot predmeti : O‘smirlarda kreativlikni rivojlantiruvchi metodlardan foydalangan holda, ularda sodir bo‘layotdan reaksiyalarni, qiziqishlarni va muammolarni noodatiy yecha olish qobiliyatining oshishini kuzatish, o‘rganish va taxlil qilish. Foydalanilgan metodikalarning samarasini nazariy jihatdan asoslash. Tadqiqot ilmiy farazi shundan iboratki, kreativ yondashuvni rivojlantiruvchi usullar yordamida: – O‘smir yoshidagi bolalarda muammoli vaziyatlarda masalaning nostandart yechimini topish ko‘nikmasi shakllanadi; – O‘smir yoshidagi bolalarning aqliy rivojlanishiga imkon yaratuvchi metodik tizim yaratiladi; – O‘smir yoshidagi bolalarning vazifalarni mustaqil va o‘ziga xos bajarilish sifati oshadi.