OILADA OLIB BORTLADIGAN IJTIMOIY PEDAGOGIK FAOLIYaT MODULINI UKITIShDA INNOVATSION TALIM TEXNOLOGIYaLARIDAN FOYDALANISh
«OILADA OLIB BORTLADIGAN IJTIMOIY PEDAGOGIK FAOLIYaT MODULINI UKITIShDA INNOVATSION TALIM TEXNOLOGIYaLARIDAN FOYDALANISh » mavzusidagi BITIRUV MALAKAVIY IShI 1
BITIRUV MALAKAVIY IShINING MUNDARIJASI Kirish .............................................................................................................. 1 BOB. XALQ PEDAGOGIKASIDA OILA TARBIYaSINING IFODALANIShINING NAZARIY MASALALARI. 1.1. Xalq pedagogikasida oila tarbiyasi masalalarining ustuvor yo‘nalishlari. 1.2. Xalq pedagogikasida oila tarbiyasining ifodalanishiga oid innovatsiyalar va ilg‘or xorijiy tajribalar. 2 BOB. XALQ PEDAGOGIKASI FANIDAN ELEKTRON O‘QUV MODULI IShLANMASI 2.1. O‘quv fani dasturining qisqacha tavsifi (Sillabus) 2.2. Ma’ruza matni 2.3. Fan yuzasidan keyslar to‘plami, amaliy topshiriqlar, ishlanmalar. 2.4. Nazorat topshiriqlari va mustaqil ta’lim yuzasidan ko‘rsatmalar. 2.5. Fan mavzulari yuzasidan taqdimotlar. 2.6. Xulosa va tavsiyalar Kirish. 2
Mavzuning dolzarbligi. Insoniyat paydo bo‘libdiki, farzandlar tarbiyasi jamiyatda muhim muammo sifatida qarab kelinadi. Chunki jamiyat mavjud ekan, insonga xos bo‘lgan barcha sifatlar, mafkuraviy qarashlar uning xarakteriga, ongiga, tafakkuriga singdirib boriladi. Jamiyatning o‘zgarishi, davr o‘tishi va zamon rivojlanishi bilan tarbiyaning maqsadi, mavzuga qo‘yiladigan talablar ham o‘zgarib boraveradi. Aynan shu farzandlar tarbiyasi, eng avvalo, oiladan boshlanadi, chunki oilada oilaviy an’analar, urf-odatlar, marosimlar insonning ma’naviy-axloqiy shakllanishini ta’minlaydigan asosiy zamin sifatida xizmat qiladi. Yurtboshimiz I.A.Karimov mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq oila masalasiga katta e’tibor berib, shunday deydi: “Yurtimizdagi har bir inson uchun Vatan tushunchasi avalo oiladan boshlanadi. Shu bois oila va mafkura tushunchalari chambarchas bog‘liqdir. Oilaning jamiyatdagi o‘rni, qadr-qimmatini anglab yetmasdan oilaga millat manfaati nuqtai nazaridan yondashmasdan turib, xalqchil mafkura yarata olmaymiz”. Bu fikrning tasdig‘ini biz 1998 yilni “Oila yili”, 1999 yilni “Ayollar yili”, 2000 yilni “Onalar va bolalar yili”, 2012 yilni “Mustahkam oila yili” deb e’lon qilinganligidan ham bilsak bo‘ladi. Barchamizga ma’lumki, BMT Bosh Assambleyasining 1993 yil 20 sentyabrdagi yalpi yig‘ilishida 1994 yildan boshlab 15 mayni “Xalqaro oila kuni” sifatida nishonlashga kelishildi. Maqsad insoniyat diqqat-e’tiborini inson o‘z orzu- umidlari, baxtu-saodati hamda tinchligin bog‘laydigan maskan – oilaning mustahkam bo‘lishiga qaratishdir. Barcha davrlarda ham davlat va jamiyat g‘amxo‘rligi oilalarning mustahkamligiga asos bo‘lgan. Zero, inson hayoti oiladan boshlanadi, hayotiy qarashlarimiz ham oila bahrida o‘sib chiqadi. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. –T.: Ma’naviyat, 2008. Aynan shu qadriyatlarga har bir rivojlangan jamiyat suyanadi. Oila tufayli davlat mustahkamlanadi va rivojlanadi, xalqning esa farovonligi oshadi. 3
Yurtimizda oilalar manfaati, uning rivojlanishi uchun muhim hujjatlar qabul qilingan, vazifalar belgilangan. Jamiyat tayanchi bo‘lgan oilalarni asrash, ma’naviy hayotimizda oilalarning o‘rnini muhim ekanligini ko‘rsatib berish, oilalarni har tomonlama himoya qilish maqsadida muhim davlat dasturlari amalga oshirilmoqda. Yurtboshimiz ta’biri bilan aytganda, “Oila qurish faqat ikki yoshning o‘rtasida bo‘ladigan kelishuv emas, balki bu jamiyat hayotiga aloqador masaladir.” Jamiyatda mustahkam oilalarning mavqeini oshirish davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan bir paytda xalq pedagogikasining oila ma’naviyatini yuksaltirishda o‘rni va ahamiyatini o‘rganish muhim masala bo‘lib hisoblanadi. Shu bois ham xalq pedagogikasi manbalaridan foydalanib, yoshlarga oila ma’naviyati va tarbiyasini tushuntirish, ularni oilaviy hayotga tayyorlashni dolzarb masala deb hisobladik Mavzuning o‘rganilganlik darajasi. Oilada farzand tarbiyasi, yoshlarni oilaviy hayotga tayyorlash masalasi hamma vaqt dolzarb bo‘lib kelgan. Buyuk mutafakkiroarimizning oila, oilaviy tarbiya haqidagi ma’lumotlari bugungi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan va hanuzgacha oilada farzandlarni tarbiyalashga xizmat qiladi. Shuningdek, ma’rifatparvar adiblar, faylasuf olimlarning oilada farzand tarbiyasi muammosi va komil inson haqidagi g‘oyalari hozirgi kunda ham ahamiyatlidir. Xalq pedagogikasi manbalari, ularda aks etgan ta’lim-tarbiya masalalari bilan qator olimlar shug‘ullanganlar. M.Murodov, Z.Mirtursunov, A.Bobo- jonov, S.Temurova, K.Xoshimovlar xalq pedagogikasini chuqur tadqiq qilganlar. O.Jo‘raeva, M.Inomova, A.Minavvarov, J.Qozoqboev, M.Quronov, O.Musurmonovalar oilada farzand tarbiyasining u yoki bu jihatlarini tadqiq qilganlar. N.Egamberdieva oilada farzandlarning turli sharoitlar- Karimov I.A. Buyuk maqsad yo‘lidan og‘ishmaylik. –T.: O‘zbekiston, 1993. da ijtimoiylashuv jarayonlari haqida to‘liq ma’lumot bergan bo‘lsa, M.Mutalipova xalq pedagogikasi manbalarini keng yoritib bergan. M.Xolmatova “Oilaviy 4
munosabatlar madaniyati va sog‘lom avlod tarbiyasi” qo‘llanmasida oila va ularning o‘ziga xosliklari haqida gapirib o‘tganlar. Tadqiqotning maqsadi. Xalq pedagogikasida oila tarbiyasi masalalarining ifodalanishini ochib berish. Tadqiqot ob’ekti: Xalq pedagogikasida oila tarbiyasi masalalarining ifodalanishini ochib berish jarayoni. Tadqiqot predmeti: Xalq pedagogikasida oila tarbiyasi masalalari mazmuni. Tadqiqot vazifalari: 1. Xalq pedagogikasida oila tarbiyasi masalalarini pedagogik muammo sifatida tadqiq etish. 2. Xalq pedagogikasida oila tarbiyasi masalalarining ustuvor yo‘nalishlarini yoritish. 3. Xalq pedagogikasi fanidan (mavzuga oid) o‘quv modulini yaratish. Tadqiqotning ilmiy farazi: agar oila ma’naviyatini yuksaltirishda xalq pedagogikasi manbalaridan foydalanilsa: - yoshlarni oilaviy hayotga tayyorlash samaradorligi ortadi; - oilaviy hayotga oid xalq pedagogikasi manbalari haqida ma’lumotga ega bo‘ladi; - yoshlarda oilaviy tarbiya, oilaviy hayotga nisbatan mas’uliyat hissi kuchayadi. Tadqiqotning amaliy ahamiyati: - xalq pedagogikasi manbalarida oila tarbiyasi masalalarining mazmuni yoritildi, tavsiyalar ishlab chiqildi; - mavzu yuzasidan amaliy va nazorat topshiriqlari, ishlanmalar, taqdimotlar, mustaqil ta’lim yuzasidan ko‘rsatmalar taqdim etildi. - tadqiqot mazmunidan akademik litsey va kasb - xunar kolleji o‘qituvchilari, umumta’lim maktab o‘qituvchilari, magistrlar va talabalar foydalanishlari mumkin. 5