PO’LAT SOLIYEVNING O’ZBEKISTON ILM-FANIGA QO’SHGAN HISSASI
PO’LAT SOLIYEVNING O’ZBEKISTON ILM -FANIGA QO’SHGAN HISSASI MUNDARIJA. KIRISH…………………………8-10-bet. I . BOB. Po’lat Soliyev hayoti va ijodining yoritili shi…………..10-13-bet 1.1. Po’lat Soliyevning tadqiqotlarida O’rta Osiyo tarixi masalalarining yoritilishi………….13-15-bet. 1.2. Po’lat Soliyev Buxoro tarixining tadqiqotchisi……16-22-bet. II. BOB. Po’lat Soliyev tomonidan yozilgan maqolalar va kitoblari haqida qisqacha fikrlar...22-25-bet. 2.1. Po’lat Soliyevning jadid sifatida tarix fani rivojiga qo’shgan hissasi……….26-31-bet. 2.2. Po’lat Soliyev va bir qancha o’zbek jadidlarining asarlarida ilm- fan ravnaqi, madaniyat va ma’naviyat masalasi…..31-33-bet. III. BOB. Po’lat Soliyev ilmiy me’rosining mustaqillik yillarida o’rganilishi….33-40-bet 3.1. Po’lat Soliyev tavalludiga bag’ishlab o’tkazilgan konferensiya va Po’lat Soliyevning ,,Tarixi Buxoro’’ asari va undan ilhomlanib shogirdlari tomonidan yozilgan asarlar sharhi….40-56-bet 3.2. Po’lat Soliyev haqida olim Germanov asarida yozib qoldirgan ma’lumotlar…..,56-64-bet XULOSA……….64-65-bet. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI….65-66-bet.
KIRISH O’zbekiston tarixiga munosib hissa qo’shgan tarixchi olim bu bevosita Po’lat Soliyev hisoblanadi. Jadidchilikning yetuk va yorqin namoyondalaridan biri Po’lat Majidovich Soliyev Turkiston xalqlari tarixini o’rganishning zamonaviy maktabini yaratishga bel bog’lagan fidokor shaxsdir. U Abdurauf Fitrat, Sadriddin Ayniy, Cho’lpon, Abdulla Qodiriy, Hodi Fayziy kabi ma’rifatchilar bilan hamfikr va hammaslak edi. Asli kelib chiqishi Buxorolik jadidlardan hisoblangan. Men bu diplom ishimda olimning nafaqat tarix ilmi rivojiga qo’shgan hissasi hamda o’zbekiston ilm-fani, ta’limiga qo’shgan hissasini chuqur tadqiq etishni o’z oldimga maqsad qilib qo’ydim. Bundan tashqari jadidchilik ya’ni yangi uslubdagi o’qitish yo’llari va uning taktikasini rivojlanishda o’z hissasini qo’shgan olim faoliyatini o’rganishni o’z oldimga maqsad qilib qo’ydim. Mavzuning o’rganilganlik darajasi. Mavzuni to’liq o’rganish jarayonida Jadidchilik maktablari va ularning faoliyati xususan Rus=tuzem maktablari va chet davlatlarda yoshlarni ta’lim olishini qo’llab quvvatlagan tarixchi jadidlardan biri hisoblanib, milliy davlatchilik tarixida Po’lat Majidovich Soliyevning o’rni nihoyatda beqiyosdir. Ya’ni Po’lat Soliyev o’z asarlarida bevosita yurtimiz tarixi va madaniyatini namoyon eta oluvchi olim hisoblanadi. Tadqiqot faoliyati natijasida voha hududida tarixiy ilmlar rivojini shakllantirgan shaxs sifatida qaraladi. Mavzuning maqsad va vazifalari. ,,Po’lat Soliyevning O’zbekiston ilm- fani rivojiga qo’shgan hissasi’’ mavzusini har tomonlama o’rganish va tahlil qilish malakaviy ishning asosi hisoblanadi. Shundan kelib chiqqan holda quyidagi vazifalar belgilab beriladi. - O’zbekiston hududida rus tuzumi davrida mavjud bo’lgan ta’lim va tarbiyaga e’tibor. - Yangicha uslubdagi o’qitish uslubiyati va masalalari xususida olib boriladigan tadqiqotlar. - Milliy istiqlol ruhida vatanga sodiq farzandlarni tarbiyalash masalalari. - Rus istibdodi davrida tarix ilmi va fani qanday rivoj topganini chuqur tahlil qilgan holda o’rganish. - Fan va madaniyatga misilsiz homiylik natijasida, davlatimiz arbobi Po’lat Majidovich Soliyev tafakkuri kuchi bilan yurtimizni dunyoga eng qudratli davlatga aylanganligi asl manbalar asosida yaratish.
- Ilm-fan maorif va madaniyatni rivojlantirishga hissa qo’shgan Jadid Po’lat Majidovich Soliyevning tariximiz rivoji va o’qtish tuzumiga ta’sirini o’rganish masalalari 1 - Mustaqillik yillarida Po’lat Soliyev va uning qoldirgan ilmiy me’rosini o’rganish, ilmiy tadqiqotlarini tasniflash. - Bitiruv malakaviy ishning ilmiy yangiligi va ahamiyati. Buxoro viloyati yetuk jadid, ma’rifatparvar davlat arbobini yetishtirgan maskandir. Turkistondagi davlatchilik tarixi. Boshqaruv tartiblari va tarix fani rivojiga munosib hissa qo’shgan olim siymosini kelajak avlodlarga bevosita yetkazish masalalari va mamlakatdagi mavqeyini bus butunligicha yetkazib berish kabi ahamiyatini o’zida mujassamlashtirgan olim xotirasi abadiyligini ta’minlash asosiy yangilik sifatida qaraladi. Yurtimizning olamshumulligi, ilm- fan madaniyat, badiiy ijodining yuksalishi masalalari haqida ma’lumotlar mavjud. Bundan tashqari mamlakat tarixini rivojlantirish masalalari haqida anjumanlar o’tkazilishi va xotira kechalari uyushtirish, ilmiy asarlarini saqlab qolish, uy-muzeyni tashkil etish asosiy o’rindagi masalalardan biri hisoblanadi. Keng qamrovga ega bo’lgan tarixiy voqealar, vatanimizning rus istibdodiga qar 2 shi kurashi, milliy mustaqillikka erishish yo’lidagi fikrlari va siyosiy inqiroz, boshboshdoqlik, va narx navo, bozor savdo-sotiq munosabatlari, aholining savodsiz qatlamini savodli qilishga intilish masalalari, rus-tuzem va yangicha turdagi maktablar sonini ikki barobarga oshirish, aholining yosh qatlamini Turkiya, Germaniya kabi davlatlarga o’qishga yuborish va xarajatlarini davlat tomonidan qoplash masalalarini ko’tarib chiqadi. 3 Ushbu mavzuni o’rganishda va jadidlar davrini tadqiq ertishda, universitetlarda ma’ruzalar o’qishda, va boshqa maxsus kurslarda, litsey va kollejlarda seminar-treninglar o’tkazishda, amaliy mashgulotlar va maqolalar yozishda keng ahamiyat kasb etadi. Ishning aprabatsiyasi. BMI Sharof Rashidov Nomidagi Samarqand Davlat Universiteti Tarix fakulteti O’zbekiston tarixi kafedrasi qoshidagi ,,Yosh o’lkashunos’’ hamda ,, Yosh tarixchilar’’ to’garagida 2023-yil mayda hamda ,,O’zbekiston tarixi, madaniyati, jadidchiligi tarix kelajak va bugun yangi manbalarda ‘’ Respublika ilmiy- amaliy konferensiyasi materiallari to’plamida hamda ma’ruza qilingan, 1 I.Karimov. ,,Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch’’ ,,Ma’naviyat’’ T; 2009 2 . Po’lat Soliyev haqida shaxsiy fikrlarim . 3 Sh. Mirziyoyev asarlarida tarix masalasi
Ishning hajmi va strukturasi. Bitiruv Malakaviy ish kirish, uch bob, olti qism, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat bo’lib, umumiy hajmi 63 betni tashkil etadi. I BOB. Po’lat Soliyev hayoti va uning yoritilishi! Tarix kishilik jamiyati bosib o’tgan tarixiy yo’lni qonuniyatli bir jarayon tarzida atroflicha o’rganuvchi fan sifatida ijtimoiy fanlar ( adabiyot, huquqshunoslik, falsafa ) tizimida muhim o’rin tutadi va keng xalq ommasini ayniqsa yosh avlodni o’z vatani va xalqiga sadoqat ruhida tarbiyalash ishida xizmat qiladi. O’zbekiston Respublikasining 1-prezidenti Islom Karimov aytganlaridek ,,O’zlikni anglash avvalambor tarixni bilishdan boshlanadi. Isbottalab bo’lmagan ushbu haqiqat davlat siyosati darajasiga ko’tarilishi zarur. Tarixiy bilimlar rivojida ulkan hissa qo’shgan jadid Po’lat Majidovich Soliyev XX asrda O’zbekistonda tarix fani sohasida birinchi bo’lib professor unvoniga sazovor bo’lgan O’zbekiston va O’rta Osiyo xalqlarining tarixini ilmiy asosda o’rganish maktabini yaratgan fidokor insondir. Ibrohim Mo’minov, Yahyo G’ulomov, Abdurahmon Hamroyev, Rashid Nabiyev kabi mashhur tarixchi olimlar shu maktabda voyaga yetgan. Atoqli o’zbek shoiri Hamid Olimjon Samarqand Davlat Universitetida shu olimdan saboq olgan. Professor Po’lat Soliyev XX asrning dastlabki 30-yili davomida Fayzulla Xo’jayev, Abdurauf Fitrat, Sadriddin Ayniy, Cho’lpon, Abdulla Qodiriy, Hodi Fayziy, kabi yirik davlat va jamoat arboblari, fan va madaniyat namoyondalari bilan hamfikr hammaslak bo’lgan. Ular Po’lat Soliyevga yangi milliy tarixnavisligimizning qaldirg’och asarlarini yaratgan olim sifatida qaraydilar. Tarixchi olim Po’lat Soliyev O’zbekiston va O’rta Osiyo xalqlari tarixiga doir qimmatli manbalarni ham to’plagan. Ularning asosiy qismi Abu Rayhon Beruniy nomidagi O’zbekiston FA Sharqshunoslik instituti qo’lyozmalar fondida saqlanmoqda. Zamondoshlaridan uning o’ta bosiq, kamgap, chuqur ichki madaniyatli, kamtar ilmiy bahslarida boshqalarning nuqtayi nazari va fikrlarini diqqat bilan o’rganib munozarali jihatlarini chuqur asosli dalillar bilan isbotlab beradigan inson va olim ekanligini o’z xotiralarida yozib qoldirganlar. Po’lat Soliyev ijodining asosini tashkil etadi. Po’lat Majidovich Soliyev 1927-yildan boshlab Samarqand Oliy pedagogika institutida ( Hozirgi Samarqand Davlat Universiteti ) ishlay boshladi. Bu yerda sharqshunos olim adib va davlat arbobi Abdurauf Fitrat, professor V.I. Vyatkin, adabiyotshunos olim Ozod Sharafiddinov, tilshunos olim Professor G’ozi Olim Yunusovlar bilan hamkorlikda mehnat qiladi va qator do’stlar shogirdlar orttiradi. 1927-!930 yillarda ushbu institutning ijtimoiy va
iqtisodiy bo’limi talabasi bo’lgan Yahyo G’ulomov ustozi Po’lat Soliyevni xotirlar ekan, uni arab, fors, rus va turkiy tillarda mukammal biladigan sharq huquqi, falsafasi, axloqi, tarixi, ayniqsa Turkiston xalqlari tarixining chuqur bilimdoni sifatida ta’riflaydi. Yahyo G’ulomovning xotirlashicha Po’lat Soliyev ,,Turkiston tarixi bo’yicha o’qigan ma’ruzalari xotimasida kishini avvalo o’z mamlakati, shahri va tug’ilib o’sgan qishlog’ining tarixini yaxshi bilishga da’vat etadi. Po’lat ( Bekbulat ) Majidovich Soliyev 1882-yil 22-martda Astraxan guberniyasining Zasoravskiy bo’lisidagi Bashmakovka qishlog’ida o’ziga to’q dehqon oilasida tug’iladi. Astraxan qadimdan O’rta Osiyodan Rosssiyaga olib boradigan Savdo yo’lining markazi bo’lib xizmat qiladi. Po’lat Soliyevning otasi uning avlodlari ma’lumotlariga qaraganda, Buxorodan bo’lgan. Bu oilaviy hikoyalar Po’lat Soliyevning e’tiborini yoshligidanoq jalb etgan edi va bu kelajakda albatta o’z tarixiy vataniga qaytib borishga ahd qiladi. Po’lat Soliyev onasidan erta ajralib qoladi. Otasi ham taxminan 1919-yilda vafot etadi. U Qozondagi Madrasayi Muhammadiyada va Ufadagi Madrasayi G’oliyani tugatadi. Madrasayi G’oliyada bitiruv imtihonlarini a’lo darajaga topshirgan Po’lat Soliyevga u yerda mudarrislik qilish taklif etiladi, biroq, u Turkistonga-ajdodlari Vataniga qaytib, o’z xalqi ma’rifati yo’lida mehnat qilish niyatida ekanligini bildiradi va bu taklifga rad javobini beradi. Bir oz muddat ona qishlog’ida imomlik qilgach, Po’lat Soliyev 1909-yilda Turkistonga keladi va avval qishloqlarda so’ngra Toshkent va Qo’qonda maktablarda tarix, arifmetika, ona tilidan dars beradi. Po’lat Soliyev hozirgi Toshkent viloyati Oqqo’rg’on tumanida birinchi bo’lib yangi usulda o’qitiladigan maktab ochadi. Yosh o’qituvchi o’z kasbini davom ettirish bilan birga rus hamda boshqa tillar- turk, fors, tojik tillarini o’rganadi va ular bilan muntazan shug’ullanadi. Po’lat Soliyev ish jarayonida gazeta va jurnallar, qo’lyozma tarixiy kitoblarni varaqlashdan charchmas, ayniqsa Turkiston tarixiga oid kitoblarni sevib o’qir ulardagi ilg’or g’oyalarni o’z yaqinlari o’rtasida targ’ib qilar edi. U Mirzacho’lda va Jalolobodda ham maktablar ochib, o’qituvchilik bilan shug’ullanadi. 1913-yilda Toshkentda birinchi rus-tatar maktabini ochadi. 1916-yilda u Bekobodga jo’naydi va bir yil davomida o’qituvchi bo’lib xizmat qiladi, keyin Qo’qonga kelib ikki yil mobaynida O’qituvchilar seminariyasi direktori lavozimida faoliyat yuritadi. Po’lat Soliyev faoliyatining bu davri bevosita alohida ahamiyatga molik hisoblanadi. Bu davrda Alohida xizmatlari uchun buyuk xizmatlari uchun ordeni bilan taqdirlanadi. Uning qobiliyatli shogirdi hisoblangan davlat Arbobi SSSR Xalq Komissarlari Soveti Raisi hisoblangan Sulton Segizboyevning 1937 yilda yozgan tarjimayi holida ham qayd etilgan. Unda yozilishicha, Sulton Segizboyev yashagan Jig’abayli qishlog’ida ( hozirgi Toshkent viloyati Oqqo’rg’on tumani ) qishloq maktabi bo’lganligi tufayli kata akasi Eski Toshkent qishlog’idan o’qtuvchi topib kelgan. ,,O’sha yillari podsho hukumati tatar o’qutuvchilarini taqib ostiga olganligi tufayli, - deb xotirlaydi Sulton