logo

ABU NASR FAROBIYNING TA’LIM-TARBIYAGA OID QARASHLARI

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

629.5 KB
ABU NASR 
FAROBIY NING  TA’LIM-
TARBIYAG A OID 
QARASHLARI Abu Nasr  Farobiyning hayot i 
yo` li
  Abu Nasr Farobiy – o’rta asr sharqining mashhur 
mutafakkiri, qadimgi yunon falsafasining 
Sharqdagi eng yirik davomchisi va 
targ’ibotchisidir. U Sirdaryo bo’yidagi O’tror 
(Forob) shahrida 873 yilda tug’ilib, Shosh 
(Toshkent), Buxoro shaharlarida o’qidi, so’ng 
xalifligining markazi Bag’dod shahriga borib, u 
yerda ko’p yil istiqomat qildi. Yunon 
faylasuflarining asarlarini mutolaa qilish, turli 
tillarni o’rganishbilan shug’ullandi. Umrining 
so’nggi yillarida Damashqda yashadi. 950 yilda 
vafot etdi. U turli sohalarga oid ilmiy asarlar 
qoldirdi. U o’z davrining faylasufi, musiqachisi, 
shoiri, qomusiy olimi sifatida shuhrat qozondi. U 
“Aql haqidagi risola” “Falsafadan oldin nimani 
o’rganish kerak”, “Falsafa manbalari”, “Masalalar 
manbalari” kabi 160 dan ortiq risolalar yaratdi.   
Fan va madaniyat olamida o‘z o‘rni va mavqeiga ega 
bo‘lgan  ulug‘ mutafakkir, zabardast olim, buyuk 
allomalardan biri, shubhasiz, Abu Nasr Muhammad ibn 
Muhammad ibn Uzlug‘	
  Tarxon Forobiydir (873—950). 
Dunyo fani va madaniyati, uyg‘onish davrining ko‘zga 
ko‘ringan vakillaridan biri bo‘lgan Forobiy qadimgi 
yunon	
  fani va madaniyatining insoniyat	  tsivilizatsiyasida 
tutgan o‘rnini yuksak baholab, butun ilmiy faoliyati 
davomida nafaqat unga suyandi, cheksiz
  hayratlandi va 
ilhomlandi, balki kishilik	
  tarixida	  o‘chmas iz qoldirgan 
yunon olimlarining, ko‘proq	
  Arastuning asarlarini targ‘ib	  
qildi, ularning ko‘plarini arab tiliga tarjima qildi, sharhlar 
yozdi. Antik dunyo olimlarining qoldirgan meroslarini	
  
to‘la o‘zlashtirmasdan turib, fan va madaniyatni 
rivojlantirish mumkin	
  emasligini yaxshi tushungan Abu 
Nasr Forobiy yunon mutafakkirlarining «quli»ga aylanib	
  
qolmadi, balki ko‘p qirrali olim va ijodkorlarning 
davomchisi, o‘z davri	
  sharoitida mustaqil fikr yurituvchi 
alloma sifatida	
  o‘zini namoyon qildi.  FAROBIY  JAMIY AT HAQIDA 
QARASHLARI 
IKKINCHI MUALLIM

Abu Nasr Forobiy «Sharq Arastusi», «Ikkinchi muallim» nomlari bilan O‘rta 
Osiyo madaniyatining asoschilaridan biriga aylanganligi bejiz emas edi, 
albatta. Forobiyning shaxsi va ijodi ko‘pgina olimlarning diqqatini o‘ziga 
jalb etgan bo‘lib, u haqida ko‘pdan-ko‘p tortishuv va munozaralar bo‘lib 
turar edi. Uning so‘nmas ilmiy va madaniy merosi ta’siri ostida dunyoning 
juda ko‘p madaniyat vakillari, jumladan, Nizomiy Ganjaviy, Shota Rustaveli, 
Nosir Xisrav, Mirzo Ulug‘bek, Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiy, 
Zahiriddin Muhammad Bobur, Grigor Tativatsi, Ioane Petritsi, Rodjer Bekon, 
Sicher Brabantskiy va boshqa yuzlab fan fidoyilari shakllangan, o‘zligini 
anglab, mustaqil ijod yo‘lini topib olganlar, desak mubolag‘a bo‘lmas. 
Forobiy yaratgan falsafiy tizim 
mazmunan universal xususiyatga 
ega bo‘lib, o‘z davri fanlarining 
barcha muhim masalalari — 
falsafaning umumiy muammolaridan 
tortib, tabiatshunoslik ilmining asosiy 
falsafiy masalalari, borliqni bilish va 
mantiqning bahsli muammolari, 
inson va tabiat o‘rtasidagi 
chambarchas bog‘liqlik, ya’ni 
ekologik muammolarni ham o‘z 
ichiga oladi.

ABU NASR FAROBIY NING TA’LIM- TARBIYAG A OID QARASHLARI

Abu Nasr Farobiyning hayot i yo` li Abu Nasr Farobiy – o’rta asr sharqining mashhur mutafakkiri, qadimgi yunon falsafasining Sharqdagi eng yirik davomchisi va targ’ibotchisidir. U Sirdaryo bo’yidagi O’tror (Forob) shahrida 873 yilda tug’ilib, Shosh (Toshkent), Buxoro shaharlarida o’qidi, so’ng xalifligining markazi Bag’dod shahriga borib, u yerda ko’p yil istiqomat qildi. Yunon faylasuflarining asarlarini mutolaa qilish, turli tillarni o’rganishbilan shug’ullandi. Umrining so’nggi yillarida Damashqda yashadi. 950 yilda vafot etdi. U turli sohalarga oid ilmiy asarlar qoldirdi. U o’z davrining faylasufi, musiqachisi, shoiri, qomusiy olimi sifatida shuhrat qozondi. U “Aql haqidagi risola” “Falsafadan oldin nimani o’rganish kerak”, “Falsafa manbalari”, “Masalalar manbalari” kabi 160 dan ortiq risolalar yaratdi.

 Fan va madaniyat olamida o‘z o‘rni va mavqeiga ega bo‘lgan ulug‘ mutafakkir, zabardast olim, buyuk allomalardan biri, shubhasiz, Abu Nasr Muhammad ibn Muhammad ibn Uzlug‘ Tarxon Forobiydir (873—950). Dunyo fani va madaniyati, uyg‘onish davrining ko‘zga ko‘ringan vakillaridan biri bo‘lgan Forobiy qadimgi yunon fani va madaniyatining insoniyat tsivilizatsiyasida tutgan o‘rnini yuksak baholab, butun ilmiy faoliyati davomida nafaqat unga suyandi, cheksiz hayratlandi va ilhomlandi, balki kishilik tarixida o‘chmas iz qoldirgan yunon olimlarining, ko‘proq Arastuning asarlarini targ‘ib qildi, ularning ko‘plarini arab tiliga tarjima qildi, sharhlar yozdi. Antik dunyo olimlarining qoldirgan meroslarini to‘la o‘zlashtirmasdan turib, fan va madaniyatni rivojlantirish mumkin emasligini yaxshi tushungan Abu Nasr Forobiy yunon mutafakkirlarining «quli»ga aylanib qolmadi, balki ko‘p qirrali olim va ijodkorlarning davomchisi, o‘z davri sharoitida mustaqil fikr yurituvchi alloma sifatida o‘zini namoyon qildi. FAROBIY JAMIY AT HAQIDA QARASHLARI

 IKKINCHI MUALLIM  Abu Nasr Forobiy «Sharq Arastusi», «Ikkinchi muallim» nomlari bilan O‘rta Osiyo madaniyatining asoschilaridan biriga aylanganligi bejiz emas edi, albatta. Forobiyning shaxsi va ijodi ko‘pgina olimlarning diqqatini o‘ziga jalb etgan bo‘lib, u haqida ko‘pdan-ko‘p tortishuv va munozaralar bo‘lib turar edi. Uning so‘nmas ilmiy va madaniy merosi ta’siri ostida dunyoning juda ko‘p madaniyat vakillari, jumladan, Nizomiy Ganjaviy, Shota Rustaveli, Nosir Xisrav, Mirzo Ulug‘bek, Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur, Grigor Tativatsi, Ioane Petritsi, Rodjer Bekon, Sicher Brabantskiy va boshqa yuzlab fan fidoyilari shakllangan, o‘zligini anglab, mustaqil ijod yo‘lini topib olganlar, desak mubolag‘a bo‘lmas.

 Forobiy yaratgan falsafiy tizim mazmunan universal xususiyatga ega bo‘lib, o‘z davri fanlarining barcha muhim masalalari — falsafaning umumiy muammolaridan tortib, tabiatshunoslik ilmining asosiy falsafiy masalalari, borliqni bilish va mantiqning bahsli muammolari, inson va tabiat o‘rtasidagi chambarchas bog‘liqlik, ya’ni ekologik muammolarni ham o‘z ichiga oladi.