logo

BOBUR LIRIKASI

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

447 KB
  BOBUR LIRIKASI
1.1.
Kirish. Bobur – dilbar shaxs.Kirish. Bobur – dilbar shaxs.
2.2.
Hayoti va ijodiy merosi.Hayoti va ijodiy merosi.
3.3.
Bobur she’riyati.Bobur she’riyati.
4.4.
Bobur g`azaliyoti.Bobur g`azaliyoti. Kirish. Bobur – dilbar shaxs  
Yuksak  madaniyatga  erishgan  har  bir Yuksak  madaniyatga  erishgan  har  bir 
xalqning  shunday buyuk  farzandlari bo‘ladiki, xalqning  shunday buyuk  farzandlari bo‘ladiki, 
ular  nafaqat  o‘z  yurti,  balki  umumjahon ular  nafaqat  o‘z  yurti,  balki  umumjahon 
tafakkur  ahlining  hurmat-e’tiborida  bo‘ladi. tafakkur  ahlining  hurmat-e’tiborida  bo‘ladi. 
O‘zbek  xalqi  tarixida  dunyo  sivilizatsiyasi O‘zbek  xalqi  tarixida  dunyo  sivilizatsiyasi 
rivojiga  ulkan  hissa  qo‘shgan  ana  shunday rivojiga  ulkan  hissa  qo‘shgan  ana  shunday 
ulug‘  allomalar,   davlat  arboblari  ko‘plab ulug‘  allomalar,   davlat  arboblari  ko‘plab 
topiladi. topiladi. 
Ularning  hayoti  va  ijodini  dunyo Ularning  hayoti  va  ijodini  dunyo 
olimlari  keng  miqyosda  o‘rganib  keladilar.   Bu olimlari  keng  miqyosda  o‘rganib  keladilar.   Bu 
fikrimizga,  ayniqsa,  Zahiriddin  Muhammad fikrimizga,  ayniqsa,  Zahiriddin  Muhammad 
Bobur  ma’naviy  merosining  jahon  ilmi  fani, Bobur  ma’naviy  merosining  jahon  ilmi  fani, 
madaniyati  va  san’atida  o‘rganilishi,  targ‘ibu madaniyati  va  san’atida  o‘rganilishi,  targ‘ibu 
tashviq etilishi yaqqol misol bo‘la oladi.tashviq etilishi yaqqol misol bo‘la oladi. Mashhur davlat arbobi  Javoharla’l Neru  
o‘zining  «Hindistonning kashf etilishi», «Jahon 
tarixiga bir nazar»  asarlarida Zahiriddin 
Muhammad Bobur haqida shunday deb yozadi: 
«Bobur — dilbar shaxs. Uyg‘onish 
davri hukmdorining haqiqiy namuna-
sidir. U mard va tadbirkor odam bo‘l-
gan. Bobur o‘ta madaniyatli va jozi-
bali inson bo‘lib, o‘z zamonasidagi 
eng yetuk shaxslardan biri edi. U 
mazhabparastlik kabi cheklanish va 
mutaassiblikdan yiroq edi… Bobur san’atni, 
ayniqsa, adabiyotni sevardi»  
  Andijonda xalqaro Bobur fondining 
tashabbusi bilan bunyod etilgan Bobur 
bog‘idagi  «Bobur va jahon madaniyati»  kitob 
muzeyiga 1994-yil oktabr oyida tashrif 
buyurgan hurmatli  Prezidentimiz  bog‘ning 
xotira daftariga quyidagi so‘zlarni yozib 
qoldirdi: “ Bobomiz Zahiriddin Muhammad 
Bobur nomi bilan har qancha faxrlansak 
arziydi. O‘zbek xalqining dovrug‘ini dunyoga 
taratgan ulug‘ ajdodlarimizdan biri o‘laroq, ul 
zot bizni tariximizni qadrlashga, kelajakka 
buyuk ishonch bilan qarashga o‘rgatadi”. Hayoti va ijodiy merosi  
B о burning  hayot  yo`li  juda  murakkabdir.  U  12 
yoshida  Andij о n  ta х tiga  o`tirganidan  b о shlab  1530-
yilgacha  –  vaf о tigacha  mashaqqatli  va  murakkab  hayot 
yo`lini  b о sib  o`tdi.  1498-,  1500-,  1512-yillarda  о ta 
ta х ti  Samarqandni  egalladi.  Amm о   M о var о unnahrda 
markazlashgan  davlat  tuzish  о rzusi  amalga  о shmadi. 
Shundan  so`ng  u  Q о bulni  p о yta х t  qilib,  Afg` о nist о nda 
o`z  saltanatini  qurishga  muvaffaq  bo`ldi.  1525-yilda 
esa  Hindist о nga  muvaffaqqiyatli  yurish  qilib,  Ibr о him 
L о dini  y е ngadi  va  h о zirgacha  buyuk  mo`g`ullar 
imp е riyasi  n о mi  bilan  mashhur  bo`lgan  imp е riya  tuzdi. 
Bu imp е riya salkam 500 yil o`z mavq е yini saqlab turdi. 
U  as о s  s о lgan  imp е riya  Afg` о nist о n  va  Hindist о nning 
siyosiy  iqtis о diy  va  madaniy  taraqqiyotda  muhim  r о l 
o`ynadi. B о bur  asarlari:
1.   M е muar asari “Vaq ое ’” (“B о burnma”).
2.  “ Mu х tasar” n о mi bilan mash х ur bo`lgan aruzga 
о id ris о lasi.
3.   “ Harb ishi” risоlasi.
4.   “ Musiqiy ilmi” risоlasi.
5.   Х o`ja Ao`r о r valiyning “V о lidiya” asari tarjimasi.
6.   Murakkab arab alifb о sini isl о h qilishga  о id “ Х atti 
B о buriy”.  
7.   S о liq va zak о t ishlari haqidagi “Mubayyin” asari.
8.   Bizgacha to`liq o` о lda  е tib k е lmagan lirik 
d е v о nlari. B о bur 16-17 yoshlardan b о shlab 
badiy ij о d bilan shug`ullana b о shlaydi. 
U O`zb е k mumt о z sh е ’riyati,  х ususan, 
Nav о iy m е r о sini qunt bilan o`rgandi, 
f о rs-t о jik sh е ’riyatining ust о z 
nam о yandalari  asarlari  bilan  yaqindan  tanishdi. 
B о burning  ham  turkiy  ham  f о rs-t о jik  tilidagi  y е tuk  lirik 
sh е ’rlaridan  tartib  b е rilgan.  B о bur  lirikasi  ayrim 
g` о yaviy-badiiy  ziddiyatlarga  qaramay,  o`z  hayotiyligi, 
taraqqiyparvar о na  fikrlarni  if о dalashi,  badiiy  s о ddaligi 
(sahl е   mumtan е )  jo`shqinligi  va  til  b о yligi  bilan  o`zb е k 
mumt о z  adabiyoti  taraqqiyotiga  mun о sib  hissa  bo`lib 
qo`shildi.  Sh о ir,   ayniqsa,  g`azal  va  ruboiy  janrlarini 
yangi  taraqqiyot  b о sqichiga  ko`tardi.  G`azalda 
musajja’lik  va  yapp о ralik,  rub о iyda  hasbi  h о l  ruhining 
kuchayishi  B о burning  o`zb е k  sh е ’riyati  ravnaqiga 
qo`shgan ulug`v о r hissalaridandir.   Lirik  merosi  «Qobul  devoni»  (1519)ga, 
1528-29  yillarda  «Hind  devoni»  ga  jamlangan. 
To `liq  devon  tuzgani  haqida  ma`lumot  bor.  
She`rlarining  umumiy  hajmi  400  dan  ortadi. 
Shundan  119  g`azal,  231  ruboiy  va  tuyuq, 
qit`a,  fard,  masnaviy  kabi  janrlarda  asarlar 
yarat il gan.  She`rlarini  mavzu  jihatidan 
oshiqona,  ta`limiy,  tasavvufiy,  hasbi  hol  kabi 
turlarga  ajratish  mumkin.  Bobur  she`riyati 
intellektual  qalb  izhori  sifatida  arqoqlidir.   Uning 
asarlari  samimiy,  ravon,  usluban  tugal  va 
mushakkaldir.   Bobur  ruboiy  janrini  turk 
adabiyotida dunyoga olib chiqqan shoirdir.   Bobur she’riyati.  
       Boburning o’zbek tilidagi devoniga 120 ga yaqin 
g’azal, 210 ruboiy hamda qit’a, fard, tuyuq, masnaviy-
nomalar,  muammo va masnu’lar o’rin olgan. Ular orasida 
son jihatidan ko’pchilikni g’azal va ruboiylar tashkil etadi.
       Boburning lirik she’rlari an’anaviy g’azal, ruboiy, 
tuyuq, fard va boshqa janrlarning shakliy xususiyatlarini 
davom ettirishi bilan bir qatorda o’ziga xos ayrim 
xususiyatlarga ham ega. Bulardan biri ko’pchilik 
g’azallarning 5-7 baytlik bo’lishidir.  Ruboiylarda taxallusni 
ko’proq ishlatish kuzatilsa, tuyuqlarda esa ba’zan qit’a 
shaklida qofiyalanishlar ham uchraydi. Masalan:
Qilmasa ul oy nazar manga ne tong?
Te ngri tole’ chun manga yorotmadi.
O’qi yorar erdi ko’nglum dardini,
Netayin, ko’nglum uchun, yor otmadi.
(Bobur.  Devon, 106-bet).      Bular Boburning an’anaviy janrlar xususiyatlarini 
saqlagan holda ularga ayrim yangiliklar kiritishga 
ham harakat qilganidan dalolat beradi.
     Bobur yoshligidan she’riyat olamiga 
kirib kelgan bo’lsa-da, o’zining birinchi 
tugal g’azalini 18 yoshida, ya’ni 1501 
yilda yozgan. Bu g’azalning matla’i 
quyidagicha:
Jonimdin o’zga yori vafodor topmadim,
Ko’nglumdin o’zga mahrami asror topmadim.
(Bobur.  Devon, 37-38-betlar).
     Bu g’azalning To shkent va Xo’jand oralig’idagi 
Tu roq chorbog’ida yozilishi sabablari 
«Boburnoma»da (907-hijriy yil voqealari) bayon 
etilgan. Keyinchalik umrining oxirigacha turli 
janrlarda she’r yozgan.  Bobur g`azaliyoti  
          Bobur  lirik  she’riyatining,  jumladan 
g’azaliyoti ning  mavzusi,  bir  tomondan,  mumtoz 
g’azalchilikda  yetakchi  o’rin  egallagan  ishq  mavzusi 
bo’lsa,  ikkinchi  tomondan,  shoirning  hayot  hodisa-
voqealaridan  olgan  taassurotlari:  muvaffaqiyatlar 
shodiyonasi,  muvaffaqiyatsizlik  tufayli  zamon  va 
uning  jafokorligidan  nolish;  o’zi  tug’ilgan  vatandan 
uzoqlashgani  tufayli  vatan  va  vatandoshlarini 
qo’msash,  o’rni  bilan  pand-nasihat  berish  kabi 
mavzulardan  iborat.  Masalan,  oshiqona  mavzudagi 
quyidagi  g’azalda  yor  -  mahbubaning  yog’lig’i-boshga 
o’raydigan  ro’molchasi  tasvirlangan.  Bu  tasvir 
shunchalik go’zalki, uni o’qigan kishi shoirning yog’liq-
rumolcha  bahonasida  yoriga  bo’lgan  samimiy 
muhabbatini  anglay  oladi.  G’azalning  matla’  va 
maqta’i quyidagichadir:   Matla’:  
Yog’lig’ingkim, jon bila men 
                               xastadurmen zor anga,
Xasta jonlar rishtasidindur,  
                               magar har tor anga…
Maqta’: 
Ko’nglum istar yog’lig’ingni, balki andin bir  nasim,
Yetsa Boburga erur jon birla minnatdor anga.
Mazkur g’azalda an’anaviy tasvirlar yangicha talqin 
qilinadi,ya’ni ma’shuqa go’zalligi tasviri uning 
yog’lig’i – ro’molchasi orqali amalga oshadi. Buning 
natijasida Bobur xossa tasvirni, ya’ni yangi  poetik  
timsolni (yog’lig’ni) yaratadi. G’azalda yog’lig’-ro’molcha tasviri yetakchi 
bo’lganidan unda gullar,  binafshalar ko’rinadi; 
qizil va binafsha rang jilolari ko’zlarni 
qamashtiradi; ularning muattar hidi anqib 
turadi. G’azal o’qilar ekan, o’quvchi o’zini go’zal 
tabiat manzaralari og’ushida his etadi, ulardan 
zavqlanadi. Bularning hammasi shoir Boburning 
nihoyatda baland mahoratidan dalolat beradi. 
Bu mavzu Boburning o’ziga ham ma’qul bo’lib 
qolganidan uni bir ruboiysida shunday davom 
ettiradi:
Ruhum qushini tori bila band ettim,
Yor yog’lig’idin ko’ngulni xursand ettim,
Jon rishtasini torig’a payvand ettim.
Ko’nglumni ne nav’ uzay o’shal yog’lig’din,
(Bobur.  Devon, 85-bet). Bobur devonida  oshiqona mavzudagi g’azallar  
anchagina. Jumladan:
Matla’:
Ko’ngulga bo’ldi ajoyib balo qaro soching,
Shikasta ko’ngluma ermish qaro balo soching
(Bobur. Devon, 34-35-betlar).
Yana:
Ko’rmagay erdim jamoli olamoro koshki,
Bo’lmag’ay erdim bori olamg’a rasvo koshki.
(Bobur. Devon, 63-bet).
Bu g’azallar Alisher Navoiydan ilhomlanish natijasida 
maydonga kelgan. Ma’lumki, Alisher Navoiyning 
«Badoye’ ul-bidoya» devonida:
Ko’zung ne balo qaro bo’lubtur,
Kim jonga qaro balo bo’lubtur, -
matla’li 7 baytlik g’azali bor (MAT,  1-tom, 140-141-
betlar).

BOBUR LIRIKASI 1.1. Kirish. Bobur – dilbar shaxs.Kirish. Bobur – dilbar shaxs. 2.2. Hayoti va ijodiy merosi.Hayoti va ijodiy merosi. 3.3. Bobur she’riyati.Bobur she’riyati. 4.4. Bobur g`azaliyoti.Bobur g`azaliyoti.

Kirish. Bobur – dilbar shaxs Yuksak madaniyatga erishgan har bir Yuksak madaniyatga erishgan har bir xalqning shunday buyuk farzandlari bo‘ladiki, xalqning shunday buyuk farzandlari bo‘ladiki, ular nafaqat o‘z yurti, balki umumjahon ular nafaqat o‘z yurti, balki umumjahon tafakkur ahlining hurmat-e’tiborida bo‘ladi. tafakkur ahlining hurmat-e’tiborida bo‘ladi. O‘zbek xalqi tarixida dunyo sivilizatsiyasi O‘zbek xalqi tarixida dunyo sivilizatsiyasi rivojiga ulkan hissa qo‘shgan ana shunday rivojiga ulkan hissa qo‘shgan ana shunday ulug‘ allomalar, davlat arboblari ko‘plab ulug‘ allomalar, davlat arboblari ko‘plab topiladi. topiladi. Ularning hayoti va ijodini dunyo Ularning hayoti va ijodini dunyo olimlari keng miqyosda o‘rganib keladilar. Bu olimlari keng miqyosda o‘rganib keladilar. Bu fikrimizga, ayniqsa, Zahiriddin Muhammad fikrimizga, ayniqsa, Zahiriddin Muhammad Bobur ma’naviy merosining jahon ilmi fani, Bobur ma’naviy merosining jahon ilmi fani, madaniyati va san’atida o‘rganilishi, targ‘ibu madaniyati va san’atida o‘rganilishi, targ‘ibu tashviq etilishi yaqqol misol bo‘la oladi.tashviq etilishi yaqqol misol bo‘la oladi.

Mashhur davlat arbobi Javoharla’l Neru o‘zining «Hindistonning kashf etilishi», «Jahon tarixiga bir nazar» asarlarida Zahiriddin Muhammad Bobur haqida shunday deb yozadi: «Bobur — dilbar shaxs. Uyg‘onish davri hukmdorining haqiqiy namuna- sidir. U mard va tadbirkor odam bo‘l- gan. Bobur o‘ta madaniyatli va jozi- bali inson bo‘lib, o‘z zamonasidagi eng yetuk shaxslardan biri edi. U mazhabparastlik kabi cheklanish va mutaassiblikdan yiroq edi… Bobur san’atni, ayniqsa, adabiyotni sevardi»

Andijonda xalqaro Bobur fondining tashabbusi bilan bunyod etilgan Bobur bog‘idagi «Bobur va jahon madaniyati» kitob muzeyiga 1994-yil oktabr oyida tashrif buyurgan hurmatli Prezidentimiz bog‘ning xotira daftariga quyidagi so‘zlarni yozib qoldirdi: “ Bobomiz Zahiriddin Muhammad Bobur nomi bilan har qancha faxrlansak arziydi. O‘zbek xalqining dovrug‘ini dunyoga taratgan ulug‘ ajdodlarimizdan biri o‘laroq, ul zot bizni tariximizni qadrlashga, kelajakka buyuk ishonch bilan qarashga o‘rgatadi”.