Bolalarning õyin va kattalarning ijodiy faoliyatida fantaziyaning ahamiyati
B o l a l a r n i n g õy i n v a k a t t a l a r n i n g i j o d i y f a o l i y a t i d a f a n t a z i y a n i n g a h a m i y a t i M U STAQI L I SHU m u m m i y p s i x o l o g i y a
REJA: 1. Bol al ar dagi r uhi y j ar ayonl ar ni t akomi l l asht i r i shga qar at i l gan o’yi nl ar ; 2 . " Ya x s h i o 'y i n c h o q n i m a ? » 3. Xayol va uni ng fi zi ol ogi k asosi haqi da t ushuncha. 4. Xayol va i j odkor l i k.
Bol a l a r dagi r uhi y j ar ayonl ar ni t a komi l l a sht i r i shga qa r at i l gan o’yi nl a r : – harakatli; – intellektual; – estetik. Bolalarga tarbiyaviy ta’sir ko’rsatishni to’g’ri tashkil etish orqali o’yin syujetining ko’lami kengayishi mumkin. Bola maktabgacha ta’lim muassasasiga kelgan kunda ularning o’yinlari faqat oilaviy turmushdagi voqealarni aks ettirsa, mashg’ulotlarda bilim olish, sayrga chiqish, tabiatni kuzatish natijasida o’yinlarning turlari ko’payib, bog’cha, hayvonot bog’i, oshxona, poyezd, sartaroshlik, sotuvchilik kabi o’yinlar qo’shilib boradi
Ma k t a b g a c h a y o s h d a g i b o l a l a r n i n g b a r c h a o ’y i n l a r i o ’z i n i n g m a z m u n i , x u s u s i y a t i v a t a s h k i l e t i l i s h i g a k o ’r a i k k i k a t t a t u r k u m g a b o ` l i n a d i : 1 . Ijodiy o’yinlar. 2. Qoidali o’yinlar.
I j o d i y o ’y i n l a r n i b o l a l a r n i n g o ’z l a r i o ’y l a b t o p a d i l a r . U n d a o l d i n d a n b e l g i l a b q o ’y i l g a n q o i d a l a r b o ’l m a y d i . Qo i d a l a r b o l a l a r t o m o n i d a n o ’y i n j a r a y o n i d a o ’y l a b t o p i l a d i . Ijodiy o’yinlarda bolalarning tevarak-atrofdan olgan taassurotlari aks etadi. Bunday o’yinlar mustaqil o’yin bo’lib, uning mazmunini ishtirokchilarning o’zlari o’ylab topadilar. Bu o’yinda bolaning erkinligi, mustaqilligi, tashkilotchiligi va ijodkorlik qobiliyatlari to’la namoyon bo’ladi. O’yinda hayotiy taassurotlar aynan aks ettirilmaydi, balki bolalar ongida qayta ishlab, o`yinga tatbiq etiladi. Bu bolaning o’yin g’oyasini yaratishida, uning mazmunini tuzib, tasvirlovchi vositalarni tanlashida namoyon bo’ladi. Bolaning tevarak-atrofi dagi hayotdan – tengdoshlari, kattalar faoliyatidan olgan taassurotlari ijodiy o’yinlarda qayta ishlanadi, to’ldiriladi, sifat jihatidan o’zgartiriladi. Bolalarning bunday o’yinlari tevarak-atrofdagi borliqni bilishning amaliy shaklidir.