logo

FANDA METOD VA METODOLIGIYA MASALALARI

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

11417.52734375 KB
MAVZU:  FANDA METOD VA 
METODOLIGIYA 
MASALALARI                 REJA:
1 •
Metadologiya fani rivojlanishi haqida qisqacha 
ma’lumot
2 •
Fanda metod tushunchasi va uning turlari 
3 •
Fanlararo tadqiqot metodlari                    Metadologiya fani rivojlanishi haqida qisqacha ma’lumot

Metod  (yunonchadan olingan bo`lib 
“metodos”– bilish yoki tadqiqot yo`li 
nazariya  ta`limot) – voqelikni amaliy va 
nazariy egallash , o`zlashtirish , o`rganish , 
bilish uchun yo`l-yo`riqlar, usullar majmuasi , 
falsafiy bilimlarni yaratish va asoslash usuli. 
Metodlarning kelib chiqish tarixi kishilarning 
amaliy faoliyatiga borib taqaladi.Biror ishni 
bajarish Metodini egallagan kishi shu ishni 
boshqalarga nisbatan oson , tez va oson bajara 
oladi. Metodni egallamagan inson esa bu ishni 
bajarish uchun ko`p vaqt va kuch sariflaydi. 
Metod o`z mazmuni juhatidan amaliy yoki 
nazariy shaklda bo`lishi mumkin.                  Metadologiya fani rivojlanishi haqida qisqacha ma’lumot

Insonning amaliy faoliyatiga oid Metodlar 
ham voqelikka xos bo`lgan qonuniyatlarni 
anglab yetish , bilib olishga borib taqaladi. 
Metodlar haqidagi ta`limot fanda 
metodologiya deb ataladi. Inson dastlab 
atrofdagi narsa va hodisalarni kuzatish , ularni 
bir – biriga taqqoslash , o`xshatish , farq 
qilish asosida voqelik haqida bilimlarini 
to`plab brogan. Voqelik haqidagi fanlar 
rivojlanishi bilan fanlarda qo`llaniladigon yo`l 
– yo`riqlar Metodlar ham takkomilashib 
borgan.                  
Fan metodologiyasi doirasida asosiy e'tibor 
turli ilmiy usullarni qo'llash  mujassamlana-
digan faoliyat sifatida ilmiy tadqiqotga 
qaratilgan. Ilmiy tadqiqot ob'ektiv voqelik 
haqida haqiqiy bilim olishga qaratilgan 
faoliyatdir. Ayrim ilmiy tadqiqotlarning 
predmet darajasida qo'llaniladigan bilimlar 
uning metodologiyasining asosini tashkil 
qiladi. Empirik tadqiqotda metodologiya 
eksperimental ma'lumotlarni yig'ish va 
birlamchi qayta ishlashni ta'minlaydi, 
tadqiqot ishlari amaliyotini - eksperimental 
ishlab chiqarish faoliyatini tartibga soladi. 
Nazariy ish ham o'ziga xos metodologiyani 
talab qiladi. Bu erda uning retseptlari belgi 
ko'rinishida ifodalangan ob'ektlar bilan 
faoliyat ko'rsatadi.                                   
O`rta Osiyo olimlaridan Forobiy , 
Xorazmiy ,Beruniy ,Ibn Sino va boshqa fan 
Metodlarini rivojlantirganlar. Xorazmiy 
olimlarni uchga bo`lib , ularning bir qismini 
ilmiy kashfiyotlarini  ochishda qo`llaniladigon 
yo`l – yo`riq va usullarini ishlab chiqib boshqa 
olimlarning ilmiy izlanishlarini 
osonlashtiradi , deb yozganida , aynan shu 
Metodlarni ishlab chiquvchi olimlarni nazarda 
tutgan.Yaqin davir Yevropa faylasuf olimlari 
ham Metod taraqqiyotiga salmoqli hissa 
qo`shishdi.F.Bekon , G. Galiley , R. Dekart , 
G. Leybnits singari faylasuflar Metodlar 
haqida maxsus asarlar ham yozishdi.                 
Umuman   olganda , metodologiya bu qo'yilgan 
ilmiy tadqiqiy vazifani echish rejasi, 
sxemasidir. Ilmiy tadqiqot uzluksiz 
rivojlanishda o'rganilishi lozim hamda 
nazariyani amaliyot bilan o’zaro bog'liqligiga 
tayanishi lozim. Ilmiy tadqiqotda idrok etish 
vazifalari muhim rolga ega, ulardan eng katta 
qiziqishga  empirik   va   nazariy  masalalar ega. 
Empirik masalalar o'rganilayotgan hodisa va 
jarayonlarni turli omillarini aniqlash, tasvirlash 
va batafsil o'rganishga qaratilgan. Ilmiy 
tadqiqotlarda ular idrok etishning turli uslublari 
bilan kuzatuv va eksperiment yordamida hal 
qilinadi.                                  
Tadqiqot tuzilishi.      
Ilmiy tadqiqot o'z tarkibida bir qator elementlarni 
o'z ichiga oladi.O'rganish ob'ekti - bu sub'ektning 
bilish faoliyati yo'naltirilgan va bilish sub'ekti 
ongidan tashqarida va undan mustaqil ravishda 
mavjud bo'lgan voqelik bo'lagi.  O'rganish 
ob'ektlari ham moddiy, ham nomoddiy 
xarakterga ega bo'lishi mumkin. Ularning ongdan 
mustaqilligi shundan iboratki, ular odamlar ular 
haqida hech narsa bilish yoki bilmasligidan qat'i 
nazar, mavjuddir.                                  Kimyo fanida qollaniladian metodlar.                                  
O'rganish predmeti - ob'ektning o'rganishda 
bevosita ishtirok etadigan qismi; bular muayyan 
tadqiqot nuqtai nazaridan ob'ektning asosiy, eng 
muhim belgilaridir. Ilmiy tadqiqot predmetining 
o'ziga xosligi shundan iboratki, u dastlab 
umumiy, noaniq muddatlarda belgilab qo'yilgan 
bo'lib, u oz miqdorda oldindan ko'riladi va 
bashorat qilinadi.      

Nihoyat, u o'rganish oxirida "to'qiladi". Bunga 
erishib, olim uni chizma va hisob-kitoblarda 
taqdim eta olmaydi. 

Ob'ektdan "tortib olish" va tadqiqot mahsulotida 
sintez qilish kerak bo'lgan narsa - tadqiqotchi bu 
haqda yuzaki, bir tomonlama, to'liq bo'lmagan 
bilimga ega. Shuning uchun tadqiqot predmetini 
belgilash shakli savol, muammodir.                 
Sekin-asta tadqiqot mahsuliga aylanib, 
predmet o'zining mavjudligining dastlab 
noma'lum belgilari va shartlari hisobiga 
boyitiladi va rivojlanadi. Tashqi tomondan, 
bu tadqiqotchi oldida qo'shimcha ravishda 
paydo bo'ladigan, u tomonidan izchil hal 
qilinadigan va tadqiqotning umumiy 
maqsadiga bo'ysunadigan savollarning 
o'zgarishida ifodalanadi. Aytishimiz 
mumkinki, alohida ilmiy fanlar 
o'rganilayotgan ob'ektlarning alohida 
"bo'limlari" ni o'rganish bilan band. 
Ob'ektlarni o'rganishning mumkin bo'lgan 
"bo'limlari" ning xilma-xilligi ilmiy 
bilimlarning ko'p predmetliligini keltirib 
chiqaradi.                 Shuningdek, ilmiy va kognitiv faoliyat 
vositalari ilmiy tadqiqot strukturasining 
elementi sifatida ishlaydi. Bularga 
quyidagilar kiradi: - moddiy resurslar; - 
nazariy ob'ektlar (ideal konstruktsiyalar); - 
tadqiqot usullari va namunalar, ilmiy 
faoliyat ideallari.      Ilmiy izlanish 
vositalari doimiy o'zgarish va 
rivojlanishda. Ulardan ba'zilarining fan 
rivojlanishining bir bosqichida 
muvaffaqiyatli qo'llanilishi ularning yangi 
voqelik sohalari bilan mos kelishining 
etarli kafolati emas va shuning uchun 
takomillashtirish yoki almashtirishni talab 
qiladi.                 
  Strukturaviylik kontseptsiyasi tizimning 
xatti-harakati uning alohida elementlarining 
xatti-harakati bilan emas, balki uning 
tuzilishi xususiyatlari bilan belgilanadi va 
tizimni uning tuzilishini o'rnatish orqali 
tavsiflash mumkinligini tasdiqlaydi.      
Tizim va atrof-muhitning o'zaro bog'liqligi 
tizimning o'zaro ta'sirning etakchi faol 
komponenti bo'lib qolgan holda, atrof-
muhit bilan doimiy o'zaro ta'sirida o'z 
xususiyatlarini shakllantirishi va namoyon 
etishini anglatadi. Ierarxiya kontseptsiyasi 
asosiy e'tiborni tizimning har bir elementini 
tizim sifatida ko'rib chiqish mumkinligiga 
qaratadi va bu holda o'rganilayotgan tizim 
kengroq tizim elementlaridan biridir                 
  Tizimli yondashuvning o'ziga xosligi 
shundaki, u tadqiqotni rivojlanayotgan 
ob'ektning yaxlitligini va uni 
ta'minlaydigan mexanizmlarni ochib 
berishga, murakkab ob'ektning turli xil 
ulanish turlarini aniqlashga va ularni 
yagona nazariy tizimga kiritishga 
qaratilgan.      Zamonaviy tadqiqot 
amaliyotida tizimli yondashuvning 
keng qo'llanilishi bir qator holatlar va 
birinchi navbatda, zamonaviy ilmiy 
bilimlarda murakkab ob'ektlarning 
jadal rivojlanishi bilan bog'liq bo'lib, 
ularning tarkibi, konfiguratsiyasi va 
ishlash tamoyillari aniq bo'lmagan va 
maxsus bilimlarni talab qiladi                 
Ilmiy tadqiqotning umumiy mantiqiy 
usullari.        

Tahlil - yaxlit mavzuni har tomonlama 
o'rganish maqsadida uning tarkibiy 
qismlariga (xususiyatlari, xususiyatlari, 
munosabatlari) bo'linishi. Sintez - bu 
ob'ektning oldindan aniqlangan qismlari 
(tomonlari, xususiyatlari, xususiyatlari, 
munosabatlari) bir butunga birlashishi.   
    Abstraktsiya - bu o'rganilayotgan 
ob'ektning bir qator xususiyatlari, 
xususiyatlari va munosabatlaridan aqliy 
abstraktsiya, shu bilan birga 
tadqiqotchini qiziqtiradigan narsalarni 
ko'rib chiqish uchun ajratib ko'rsatish.                 
Ikkita umumiy tur mavjud: - abstrakt-
umumiy (oddiy bir xillik, tashqi o'xshashlik, 
bir qator yagona ob'ektlarning o'xshashligi); 
- konkret-umumiy (o'xshash hodisalar 
guruhi uchun ichki, chuqur, takrorlanuvchi 
asos -mohiyat). Shunga ko'ra, 
umumlashtirishning ikki turi mavjud: - 
ob'ektlarning har qanday belgilari va 
xususiyatlarini tanlash; - ob'ektlarning 
muhim belgilari va xususiyatlarini tanlash.    
   Boshqa asosga ko'ra, umumlashtirishlar 
quyidagilarga bo'linadi: - induktiv (alohida 
fakt va hodisalardan ularning fikrda 
ifodalanishigacha); - mantiqiy (bir fikrdan 
ikkinchisiga, umumiyroq).      
Umumlashtirishga qarama-qarshi usul - 
cheklash (umumiyroq tushunchadan kamroq 
umumiy tushunchaga o'tish).                 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.

1. O’zbekiston Respublikasining Konstitusiyasi. -T.: 
“O’zbekiston”, 2019 

2. Karimov I.A. Yuqori malakali mutaxassislar 
taraqqiyot omili. T.: 1995. 

Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va 
olijanob xalqimiz bilan birga quramiz. - Toshkent: 
―O’zbekiston, 2017.-491 b. 

3. Alemasov V., Mamadaliyev Sh.O. «Ilmiy tadqiqot: 
metodologiya, metodika, ijodiyot» kursidan katta 
ilmiy xodimlar-izlanuvchilar va mustaqil izlanuvchilar 
uchun o’quv  qo’llanma.  –  T.:  O’zbekiston  
Respublikasi  IIV  Akademiyasi, 2015. – 102 b.  

4.  Davronov Z., M.Primov “Ilmiy tadqiqot 
metodologiyasi” fanidan O’quv-uslubiy majmua. – 
Toshkent: Moliya instituti. – 2014 y.

MAVZU: FANDA METOD VA METODOLIGIYA MASALALARI

REJA: 1 • Metadologiya fani rivojlanishi haqida qisqacha ma’lumot 2 • Fanda metod tushunchasi va uning turlari 3 • Fanlararo tadqiqot metodlari

Metadologiya fani rivojlanishi haqida qisqacha ma’lumot  Metod (yunonchadan olingan bo`lib “metodos”– bilish yoki tadqiqot yo`li nazariya ta`limot) – voqelikni amaliy va nazariy egallash , o`zlashtirish , o`rganish , bilish uchun yo`l-yo`riqlar, usullar majmuasi , falsafiy bilimlarni yaratish va asoslash usuli. Metodlarning kelib chiqish tarixi kishilarning amaliy faoliyatiga borib taqaladi.Biror ishni bajarish Metodini egallagan kishi shu ishni boshqalarga nisbatan oson , tez va oson bajara oladi. Metodni egallamagan inson esa bu ishni bajarish uchun ko`p vaqt va kuch sariflaydi. Metod o`z mazmuni juhatidan amaliy yoki nazariy shaklda bo`lishi mumkin.

Metadologiya fani rivojlanishi haqida qisqacha ma’lumot  Insonning amaliy faoliyatiga oid Metodlar ham voqelikka xos bo`lgan qonuniyatlarni anglab yetish , bilib olishga borib taqaladi. Metodlar haqidagi ta`limot fanda metodologiya deb ataladi. Inson dastlab atrofdagi narsa va hodisalarni kuzatish , ularni bir – biriga taqqoslash , o`xshatish , farq qilish asosida voqelik haqida bilimlarini to`plab brogan. Voqelik haqidagi fanlar rivojlanishi bilan fanlarda qo`llaniladigon yo`l – yo`riqlar Metodlar ham takkomilashib borgan.

 Fan metodologiyasi doirasida asosiy e'tibor turli ilmiy usullarni qo'llash mujassamlana- digan faoliyat sifatida ilmiy tadqiqotga qaratilgan. Ilmiy tadqiqot ob'ektiv voqelik haqida haqiqiy bilim olishga qaratilgan faoliyatdir. Ayrim ilmiy tadqiqotlarning predmet darajasida qo'llaniladigan bilimlar uning metodologiyasining asosini tashkil qiladi. Empirik tadqiqotda metodologiya eksperimental ma'lumotlarni yig'ish va birlamchi qayta ishlashni ta'minlaydi, tadqiqot ishlari amaliyotini - eksperimental ishlab chiqarish faoliyatini tartibga soladi. Nazariy ish ham o'ziga xos metodologiyani talab qiladi. Bu erda uning retseptlari belgi ko'rinishida ifodalangan ob'ektlar bilan faoliyat ko'rsatadi.