logo

Gender tushunchasining nutqda voqealanishi. So’z, qo’shimcha, so’z birikmasi orqali ifodalanishi

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

3794.4189453125 KB
•
Mavzu:  Gender  tushunchasining  nutqda  voqealanishi. So’z, 
qo’shimcha, so’z birikmasi orqali ifodalanishi 
                                         Reja:
1.Gendrolingvistika tushunchasi
2.Genderning ijtimoiy tavsifi
3.Muloqot jarayonida gendrning yuzaga chiqishi Genderlingvistika tilshunoslikdagi zamonaviy yo'nalishlardan biri sifatida rivojlanib 
kelmoqda. Hozirgi davr tilshunosligida gumanitar fanlar qatorida insonning, ya'ni erkak va 
ayolning jamiyatda tutgan o'rni, ularning ruhiy olami va tili ijtimoiy, madaniy xususiyatlari 
bilan bog'liq jarayonlarni tadqiq qiluvchi genderlingvistika fani muhim bo'lib bormoqda.
     Genderlingvistikaning shakllanishi XX asrning so'nggi yillariga to'g'ri keladi. •
Har bir fanning tadqiqot ob'ekti bo'lgani kabi genderlingvistikaning tadqiqot ob'ekti gender 
hisoblanadi. "Gender" tushunchasi fanga biologik jinsning, ya'ni ular asosida erkak va ayolga 
ajratuvchi "jins" tushunchasidan ajratish uchun kiritilgan. "Gender" erkak va ayolning 
jamiyatdagi o'rni va rolini belgilovchi tushunchadir. Bu ikki terminni bir biridan farqlash 
kerak.
      "Gender" tushunchasi ingliz tiliga lotin tilidagi "genus" so'zidan o'tgan bo'lib "jins" degan 
ma'noni bildiradi[2; 96]. Bu tushuncha ikki xil talqin qilinadi:
•
1) Jins ya'ni biologik tushuncha
2) Ijtimoiy tushuncha. Jins va gender tushunchalarini farqlash 
borasidagi birinchi urinish 1968 -yil 
Kaliforniya universiteti professori 
psixolog Robert Stoller va endokrinolog 
Jon Money tomonidan amalga oshirilgan. 
Evig Goffman ham "gender" terminini 
birinchilardan bo 'lib qo' llagan sotsiolog 
Sofiya Babayan fikriga ko' ra, " Gender" 
ijtimoiy tushuncha. Olim "Ayol yoki 
erkakning benuqson timsoli, xronologik 
va geografik muhitning rang-barangligi, 
milliy an'analari, dini, tarixi, milliy 
mentaliteti va boshqalarda ifodalanadi" 
deb yozadi. Gender ayollar va erkaklarga 
ta'sir ko'rsatuvchi barcha ijtimoiy 
jarayonlarda mavjud. O.A.Voronina XX asrning 80-yillarini 
"Ayollar tadqiqoti rivojlanishining yangi 
fazasi" deb hisoblaydi. Olim patriarxat 
(erkakning jamiyatda ustun bo' lishi) va 
matriarxat (ayolning jamiyatda ustunlik 
qilishi) tajribasini tahlil qilib, gender 
sistemasi tahliliga o' tishni shunday 
ta'riflaydi: "Ayollar omili va erkaklar 
ustunligini tahlil qilishda, gender 
mavjud ekan, barcha ijtimoiy holatlarda 
erkak va ayol uchun birdek tegishli 
bo'lgan ta'kidlanayotgan va aytilayotgan 
tahlilga o'tishda sekin asta aksentlarning 
aralashuvi kuzatilmoqda."  •
Erkaklar va ayollar o’rtasidagi biologik tabiiy farqlar bilan erkaklar va ayollar xatti-harakatini, ijtimoiy 
va madaniy tavsiflarini aniqroq farqlash uchun gender atamasi qabul qilingan. Gender tushunchasining 
kiritilishi  eng  umumiy  ma’noda  ikki  tushuncha  –  biologik  va  ijtimoiy  jins  tushunchalarini  farqlashga 
yordam  beradi.  Kundalik  hayotimizda  jins  bilan  bog’lanmagan  ko’plab  tushunchalar  “erkaklarga  xos” 
yoki  “ayollarga  xos”  deb  hisoblanadi.  “Erkaklarga  xos”  yoki  “ayollarga”  xos  tushunchalarni  aniqroq 
farqlash  uchun  “feminlik”  (ayollik)  va  “maskulinlik”  (erkaklik)  tushunchalari  qabul  qilingan.  YAngi 
tushunchalarning kiritilishi erkaklarga xoslik va ayollarga xoslikning biologik ziddiyatini bartaraf etish 
va e’tiborni turli madaniyatlar shakllanishining ichki mexanizmlarini gender nuqtai nazaridan ochishga 
qaratish  imkonini  berdi.  Antropologlar,  psixologlar  va  sotsiologlar  genderning  biologik  emas,  balki 
ijtimoiy  va  madaniy  jihatdan  belgilanishi,  madaniy  va  tarixiy  jihatdan  esa  nisbiy  ekanligini 
ta’kidlaydilar. 2 Sofya Babayan bu haqda: “Gender ijtimoiy tushuncha. Ayol yoki erkakning benuqson 
timsoli  berilgan,  xronologik  va  geografik  muhit  rang-barangligi,  milliy  an’analari,  etnopsixologiyasi, 
dini,  tarixi  va  milliy  mentaliteti  va  boshqalarda  ifodalanadi”  –  deb  yozadi.  Uning  mazmuni,  sharhi  va 
ifodasi o’z ichida ham, madaniyatlararo ham o’zgardi hamda tarixiy o’zgarishlar ob’ekti bo’lib xizmat 
qiladi.  Ijtimoiy  omillar  –  yosh,  toifa,  irq  va  kelib  chiqishi  –  alohida  gender  mazmuni,  ifodasi  va 
tajribasini  tashkil  etadi  hamda  uni  biron  bir  soddalashtirilgan  usul  bilan  jins  yoki  jinsiylikka 
tenglashtirib bo’lmasligini ajratib ko’rsatadi.  •
  Gender  –  jinsning  madaniy  niqobi,  bizning  o’z  ijtimoiy-madaniy  tasavvurlarimiz  doirasidagi  jins 
haqidagi  qarashlarimizdir.  Buning  ustiga  jins,  faqat  gender  demakdir,  ya’ni  uning 
ijtimoiylashtirilishi  natijasida  jinsni  tashkil  etgan  narsadir. Jins  insonga  tegishli  emas,  balki  inson 
jinsga  oiddir,  u  esa  hokimiyat  va  tilga  ega.  Gender  ayollar  va  erkaklarga  ta’sir  ko’rsatuvchi  barcha 
ijtimoiy jarayonlarda mavjud, tashkil topadi va qayta tiklanadi. Genderning ijtimoiy tashkil topishi 
nazariyasida  uchta  asosiy  tushuncha  farqlanadi:  jins,  jinsiy  mansublik  va  gender.  1  1970  yillar 
boshigacha jins xususida bu anatomik, fiziologik o’zgarmas kattalik (konstanta), individga berilgan 
maqom,  degan  aniq  tasavvur  mavjud  bo’lgan.  Gender  esa  feminist  tadqiqotchilar  tomonidan 
“psixologik,  madaniy  va  ijtimoiy  vositalar  bilan  erishiladigan  maqom”  sifatida  ko’rib  chiqiladi”. 
Biroq, shaxsning gender identifikatsiyasi kichikligidanoq, 5 yoshlarga kelib (K.Miller esa 18 oylik 
yosh  haqida  darak  beradi)  shakllanishi,  keyinchalik  esa  jamlanadigan  tajribada  mustahkamlanib 
borishi  gender  erishishi  mumkin  bo’lgan  maqom  ekanligi  to’g’risidagi  qarashni  shubha  ostiga 
oladi.  2  Xuddi  shu  kabi  qayta  anglash  jarayonlari  ijtimoiy  va  gumanitar  fanlarda  ham  sodir 
bo’lmoqda. YAqin  paytlargacha  jamiyatga  yot  deb  qarab  kelingan  hodisalar  zamonaviy  jamiyatda 
turli-tuman ijtimoiy harakatlar ifodasi sifatida qabul qilinadi. •
Tilshunoslikda  an’anviy  tahlil  usullarida  kuzatishlar  olib  borilishi  bilan  birgalikda,  uni  sotsiologiya, 
psixologiya  hamda  boshqa  fanlar  bilan  bog’lovchi  yangi  tahlil  usullariga  qiziqish  kuchaymoqda.  Bu 
tahlil usullari bilan bog’liq tilshunoslikda yangi zamonaviy yo’nalishlar paydo bo’lmoqda. Ana shunday 
yo’nalishlardan biri – lingvogenderologiyadir. Bu fanning tadqiq manbai – tilning gender xususiyatlarini 
o’rganish  bo’lib,  bunda  ikkita  masala:  ayollar  va  erkaklar  nutqining  tafovutlari  hamda  o’ziga  xos 
xususiyatlari;  til  tizimida  erkaklik  va  ayollik  belgilari  bilan  bog’liq  tushunchalarni  ifodalovchi  til 
birliklariga  e’tibor  qaratiladi. Tilshunoslikda  gender masalalarini  o’rganishda nutqiy  faoliyatning barcha 
ko’rinishlari:  yozma  va  og’zaki  matnlar  tadqiqot  ob’ekti  bo’lib  xizmat  qilishi  mumkin.  Dunyo 
tilshunosligida  bu  masalalarga  bag’ishlangan  ishlar  anchagina.  Til  va  gender  muammosi  tadqiqida 
diskursga  alohida  ahamiyat  berilishiga  sabab  aynan  so’zlashuvda  ayollik  va  erkaklik  belgilari  bilan 
shartlangan ko’plab hodisalar, jumladan, nutqning ayol yoki erkaklarga xos xususiyatlari voqelanadi. •
  “ Diskurs” atamasi fransuz tilidan olingan bo’lib (discours), matnning og’zaki so’zlashuv 
shakli, dialog, bir-biriga ma’no jihatidan bog’langan mulohazalar yig’indisi, nutqiy asar 
ma’nolarini bildiradi. O’zbek tilida amalga oshirilgan tadqiqotlarda diskurs atamasi ko’proq 
og’zaki matn ma’nosini bildiradi. Har qanday talqinda ham diskurs matn tushunchasi bilan 
uzviy aloqador. Ta’kidlash joizki, tilshunoslikda diskurs va matn tushunchalarining o’zaro 
munosabati masalasi ilmiy munozaraga ham sabab bo’lgan.  
Shu o’rinda tilshunos Sh.Safarovning quyidagi fikrlari asoslidir: “Ma’quli, 
qiyoslanayotgan bu ikki hodisani “giperonim” – “giponim” munosabatida 
o’rganishdir •
Diskursning gender xususiyatlari haqida gap ketganda ayollar va erkaklar nutqida qo’llaniluvchi 
leksemalarni qiyoslash ham alohida ahamiyat kashf etadi. Tilshunoslarning kuzatishlaricha, tildagi 
yangilanish jarayonlari ayollarga nisbatan erkaklar tomonidan tez qabul qilinib, ilmiy va kasb-hunarga 
oid yangi leksemalar erkaklar nutqida ko’proq va faolroq qo’llanilar ekan
                                      suhbatni boshlash
•
Erkaklar
Salomlashish jarayonining qisqaligi Ayrim hollarda salomlashish jarayoni amalga oshmasdan 
to’g’ridan to’g’ri muddaoga o’tish
•
Ayollar
Salomlashish va hol-ahvol so’rashish jarayonining nisbatan uzunligi •
                                                Suhbatning borishi
Erkaklar
Oldindan  rejalashtirilgan  fikrlarning  bayon  etilishi  Erishilgan  natijalar  eng  ko’pi  bilan  50  foizga 
bo’rttiriladi  Dalil  va  faktlar,  misollarning  ko’proq  qo’llanilishi  Sitatalar  sifatida  buyuk  shaxslar,  olim 
va  faylasuflarning  fikrlarini  keltirish  Aforizmlar,  latifalar,  maqollarning  ko’proq  ishlatilishi  Sukut 
saqlash  jarayonining  uzunroq  davom  etishi  Suhbat  davomida  uzun  pauzalarning  qo’llanilishi  Suhbat 
jarayonida  suhbatdoshning  so’zi  kamroq  bo’linadi,  odatda  erkaklar  suhbatdoshning  fikrini  oxirigacha 
eshitishadi  Aniq,  bir  ma’noli  gapirish  Siyosiy-iqtisodiy,  professional  mavzular  haqida  ko’proq 
suhbatlashish  Suhbat  jarayonida  maqtanish  predmeti  sifatida  odatda  professional  yutuqlar,  intelektual 
bilimlar,  yangi  texnika  va  texnologiyalar  bilan  tanishganlik  va  boshqalar  o’taydi.  Gaplar  va 
jumlalarning qisqa va lo’ndaligi •
Ayollar
•
Suhbat  davomida  bir  xil  fikrlarning  takroriy  qo’llanilishi  Erishilgan  natijalar  odatda  200  va  undan  ortiq 
foizga  bo’rttirilishi  mumkin  Emotsionallikni  aniq  namoyon  etilishi  Boshqa  shaxslar  tomonidan  aytilgan 
gaplarning suhbatdoshga yetkazilishi Sitatalar sifatida o’ziga tanish bo’lgan insonlarning gaplarini keltirish 
Suhbat  jarayonida  sukutning  deyarli  vujudga  kelmasligi,  sukut  vujudga  kelgan  taqdirda  uning  qisqaligi 
Suhbat  davomida  pauzalar  deyarli  qo’llanilmaydi,  odatda  ularning  suhbati  uzluksiz  tovushlar  yig’indisi 
kabi  bo’ladi  Suhbatdoshning  so’zi  tez-tez  bo’linadi.  Suhbatdoshning  so’zini  bo’lish  ko’pincha  miyaga 
to’satdan  kelgan  fikrni  bayon  qilish  uchun  amalga  oshiriladi  (“Evrika”  effekti)  Majhul  yoki  ko’p  ma’noli 
so’zlarning  qo’llanilishi  Kiyim-kechaklar,  kosmetik  vositalar,  oilaviy  muammolar  haqida  ko’proq 
suhbatlashish  Suhbat  davomida  maqtanish  predmeti  sifatida  uy  jihozlari,  avtomashinalar,  taqinchoqlar, 
kosmetik vositalar va boshqa moddiy boyliklar o’taydi. Gaplar va jumlalarning uzun tuzilishi. •
        Yana  bir  tilshunosning  kuzatishicha,  ayollar  kundalik  muloqotda  neologizmlardan  unumli 
foydalangan  holda,  rasmiy  muloqotda  ulardan  qochishga  harakat  qilar  ekan.  1  Shuningdek,  baho 
bildiruvchi  sifatlarining  qo’llanishiga  ko’ra  ham  erkak  va  ayollar  nutqi  farqlanar  ekan.  Bunday 
birliklarning faol qo’llanilishi ayollar nutqining harakterli xususiyatlaridan biri sifatida e’tirof etilgan. 2 
Ayol  kishi  tabiatan  nozik  yaratilganligi  sababli,  suhbat  jarayonida  ham  jozibador  va  bo’yoqdor 
leksemalarni,  shaxsiy  munosabat  ifodalovchi  so’zlarni,  ayniqsa,  ijobiylik  semasiga  ega  bo’lgan 
leksemalarni ko’p qo’llaydi.  Odatda suhbat predmeti bir oz bo’rttirilgan holda ko’rsatiladi. So’zlashuv 
jarayonida ayollarda emotsionallik kuchliroq bo’ladi: hayratlanish, sevinish, hafa bo’lish, qo’rqish kabi 
ruhiyfiziologik  holatlar  yorqinroq  aks  etadi. Ayollar  va  erkaklar  nutqining  o’ziga  xosligi  ular  nutqida 
qo’llanilgan  jumlalarni  taqqoslaganda  ham  yaqqol  ko’zga  tashlanadi.  Chunonchi,  ayollar 
suhbatdoshining  fikriga  qo’shilish  yoki  qo’shilmasligini  hamda  shaxsiy  munosabatlarini  ifodalar  ekan, 
suhbatdoshini  hafa  qilib  qo’ymaslik  uchun  ehtiyot  bo’lib  jumla  qurishadi,  ya’ni  o’z  e’tirozlarini, 
noroziliklarini  ifodalash  uchun  tilning  sintaktik  qurilishida  mavjud  bo’lgan neytralroq 
konstruksiyalardan,  qoliplardan  foydalanishadi.  Jumladan,  keyinroq  borsak  bo’lmaydimi,  keyinroq 
borsak  bo’lar  ekan,  keyinroq  boraylik,  keyinroq  bora  qolaylik,  keyinroq  bora  qolaylik,  maylimi?, 
keyinroq  borsak  nima  deysiz?  va  h.  Erkaklar  esa  bu  holatda  keyinroq  boramiz,  keyinroq  borsak 
bo’ladi,  keyinroq  ham  borsak  bo’ladi,  keyinroq  borsak  ham  bo’ladi  kabi  ifoda  shakllaridan 
foydalanishadi.	
  •
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Mead M. Sex and Temperament three Primitive Societies. 1935. N.Y
2. Nurmonov  А.  Lingvistik tadqiqot metodologiyasi va metodlari. –T.: Akademnashr, 2011.
3.  А.Нурмонов, Б.Йўлдошев. Тилшунослик ва табиий фанлар. – Т. “Шарқ”, 2001. E’tiboringiz uchun rahmat!

• Mavzu: Gender tushunchasining nutqda voqealanishi. So’z, qo’shimcha, so’z birikmasi orqali ifodalanishi Reja: 1.Gendrolingvistika tushunchasi 2.Genderning ijtimoiy tavsifi 3.Muloqot jarayonida gendrning yuzaga chiqishi

Genderlingvistika tilshunoslikdagi zamonaviy yo'nalishlardan biri sifatida rivojlanib kelmoqda. Hozirgi davr tilshunosligida gumanitar fanlar qatorida insonning, ya'ni erkak va ayolning jamiyatda tutgan o'rni, ularning ruhiy olami va tili ijtimoiy, madaniy xususiyatlari bilan bog'liq jarayonlarni tadqiq qiluvchi genderlingvistika fani muhim bo'lib bormoqda. Genderlingvistikaning shakllanishi XX asrning so'nggi yillariga to'g'ri keladi.

• Har bir fanning tadqiqot ob'ekti bo'lgani kabi genderlingvistikaning tadqiqot ob'ekti gender hisoblanadi. "Gender" tushunchasi fanga biologik jinsning, ya'ni ular asosida erkak va ayolga ajratuvchi "jins" tushunchasidan ajratish uchun kiritilgan. "Gender" erkak va ayolning jamiyatdagi o'rni va rolini belgilovchi tushunchadir. Bu ikki terminni bir biridan farqlash kerak. "Gender" tushunchasi ingliz tiliga lotin tilidagi "genus" so'zidan o'tgan bo'lib "jins" degan ma'noni bildiradi[2; 96]. Bu tushuncha ikki xil talqin qilinadi: • 1) Jins ya'ni biologik tushuncha 2) Ijtimoiy tushuncha.

Jins va gender tushunchalarini farqlash borasidagi birinchi urinish 1968 -yil Kaliforniya universiteti professori psixolog Robert Stoller va endokrinolog Jon Money tomonidan amalga oshirilgan. Evig Goffman ham "gender" terminini birinchilardan bo 'lib qo' llagan sotsiolog Sofiya Babayan fikriga ko' ra, " Gender" ijtimoiy tushuncha. Olim "Ayol yoki erkakning benuqson timsoli, xronologik va geografik muhitning rang-barangligi, milliy an'analari, dini, tarixi, milliy mentaliteti va boshqalarda ifodalanadi" deb yozadi. Gender ayollar va erkaklarga ta'sir ko'rsatuvchi barcha ijtimoiy jarayonlarda mavjud. O.A.Voronina XX asrning 80-yillarini "Ayollar tadqiqoti rivojlanishining yangi fazasi" deb hisoblaydi. Olim patriarxat (erkakning jamiyatda ustun bo' lishi) va matriarxat (ayolning jamiyatda ustunlik qilishi) tajribasini tahlil qilib, gender sistemasi tahliliga o' tishni shunday ta'riflaydi: "Ayollar omili va erkaklar ustunligini tahlil qilishda, gender mavjud ekan, barcha ijtimoiy holatlarda erkak va ayol uchun birdek tegishli bo'lgan ta'kidlanayotgan va aytilayotgan tahlilga o'tishda sekin asta aksentlarning aralashuvi kuzatilmoqda." 

• Erkaklar va ayollar o’rtasidagi biologik tabiiy farqlar bilan erkaklar va ayollar xatti-harakatini, ijtimoiy va madaniy tavsiflarini aniqroq farqlash uchun gender atamasi qabul qilingan. Gender tushunchasining kiritilishi eng umumiy ma’noda ikki tushuncha – biologik va ijtimoiy jins tushunchalarini farqlashga yordam beradi. Kundalik hayotimizda jins bilan bog’lanmagan ko’plab tushunchalar “erkaklarga xos” yoki “ayollarga xos” deb hisoblanadi. “Erkaklarga xos” yoki “ayollarga” xos tushunchalarni aniqroq farqlash uchun “feminlik” (ayollik) va “maskulinlik” (erkaklik) tushunchalari qabul qilingan. YAngi tushunchalarning kiritilishi erkaklarga xoslik va ayollarga xoslikning biologik ziddiyatini bartaraf etish va e’tiborni turli madaniyatlar shakllanishining ichki mexanizmlarini gender nuqtai nazaridan ochishga qaratish imkonini berdi. Antropologlar, psixologlar va sotsiologlar genderning biologik emas, balki ijtimoiy va madaniy jihatdan belgilanishi, madaniy va tarixiy jihatdan esa nisbiy ekanligini ta’kidlaydilar. 2 Sofya Babayan bu haqda: “Gender ijtimoiy tushuncha. Ayol yoki erkakning benuqson timsoli berilgan, xronologik va geografik muhit rang-barangligi, milliy an’analari, etnopsixologiyasi, dini, tarixi va milliy mentaliteti va boshqalarda ifodalanadi” – deb yozadi. Uning mazmuni, sharhi va ifodasi o’z ichida ham, madaniyatlararo ham o’zgardi hamda tarixiy o’zgarishlar ob’ekti bo’lib xizmat qiladi. Ijtimoiy omillar – yosh, toifa, irq va kelib chiqishi – alohida gender mazmuni, ifodasi va tajribasini tashkil etadi hamda uni biron bir soddalashtirilgan usul bilan jins yoki jinsiylikka tenglashtirib bo’lmasligini ajratib ko’rsatadi.