logo

IQTISODIYOTDA XORIJIY INVESTITSIYALARNI JALB ETISHDA ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TUTGAN O‘RNI

Загружено в:

20.11.2024

Скачано:

0

Размер:

1892 KB
 
 
IQTISODIYOTDA XORIJIY INVESTITSIYALARNI JALB ETISHDA ERKIN IQTISODIYOTDA XORIJIY INVESTITSIYALARNI JALB ETISHDA ERKIN 
IQTISODIY ZONALARNING TUTGAN O‘RNIIQTISODIY ZONALARNING TUTGAN O‘RNI    Erkin iqtisodiy  zona  – davlatlararo kelishuvlarga yoki maxsus qonunlarga 
muvofiq, xo’jalik va tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanish uchun imtiyozli 
soliq,  moliya,  bojxona  va  erkin  valyuta  konvertatsiya,  huquqiy  sharoitlar  joriy 
qilanadigan  joydir.  Xorijiy  va  mahalliy  tadbirkorlarni  jalb  etish  maqsadlarida 
tashkil etiladi va ularda zarur ishlab chiqarish va ish yuritish infratuzilmasi barpo 
etiladi.
Erkin  iqtisodiy  zona  milliy-iqtisodiy  tizimning  shunday  qismiki,  u  yerda 
mamalakatning  boshqa  hududlarida  amal  qilmaydigan  maxsus  imtiyoz  va 
rag’batlantirishlardan  foydalaniladi,  ularning  mohiyati  esa  imtiyozli  bojxona  va 
soliq tizimlarida ko’zga tashlanadi. 1.1-§. Erkin iqtisodiy  zona lar tushunchasi, kelib chiqishi va ularni 
tashkil etishning nazariy asoslari   3
1.1-rasm. Erkin iqtisodiy  zona larning xo’jalik faoliyati ixtisoslashuviga ko’ra 
guruhlanishi   4  Erkin iqtisodiy zonalarda berilgan imtiyozlar guruhlari
Imtiyozlar guruhlari
Mazmuni
Tashqi savdo bo’yicha 
imtiyozlar Tashqi  savdo  operatsiyalariga  maxsus  bojxona  rejimini,  imtiyozli  nsoliqlarni  qo’llash  va 
ularni yengillashtirijgan tartibini, shuningdek, maxsus valyuta rejimini joriy etish
Soliqlardan 
imtiyozlar Ma’lum bir sohalarni va tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishga oid soliq imtiyozlari joriy 
etiladi:  imtiyozlar  turli  soliqlarning  soliqqa  tortiladigan  bazalariga  joriy  etilishi  mumkin; 
turli soliqlarning soliqqa tortiladigan bazasining maxsus komponentlariga imtiyozlar joriy 
etilishi  mumkin;  imtiyozlar  soliq  stavkalari  miqdoriga,  soliqdan  doimiy  yoki  vaqtinchalik 
ozod etish masalalari bo’yicha joriy etilishi mumkin. 
Moliyaviy imtiyozlar Turli  shakllarda  subsidiyalar  berishni  qamrab  oladi  ya’ni  kommunal  xizmatlar  uchun  past 
narxlarni,  yer  uchastkalari  va  ishlab  chiqarish  joylariga  pasaytirilgan  ijara  to’lovlarini 
to’lashni  (sh.j.  uzoq  muddatli  ijara  va  subijaraga  berish  imkoniyatlarini),  shuningdek, 
davlatning imtiyozli kreditlarini qamrab oladi. 
Ma’muriy imtiyozlar Investorlarga  infrastruktura  vositalarida  foydalanish  huquqlari  berishni,  korxonalarni 
ro’yxatdan  o’tkazish  jarayonini  hamda  chet  el  fuqarolarini  kelish  va  ketish  rejimlarini 
qisqartirishni,  shuningdek,  biznesni  qo’llab-quvvatlashga  doir  turli  xizmatlarni 
ko’rsatishni  (bozor  konyukturasi  bo’yicha  tezkor  ma’lumotlarni  taqdim  etish,  biznes-
rejalarni tayyorlash va boshqalarni) qamrab oladi.   Bugungi kunda erkin iqtisodiy zonalarni rivojlantirishda xorijiy investitsiyalarni 
jalb qilishning bir qancha shakllari mavjud:

ulush qo shib qatnashishi orqali qo shma korxonalarni tashkil etish;ʻ ʻ

100 % mol-mulk xorijiy investorga tegishli bo lgan xorijiy korxonalarni tashkil etish;	
ʻ

yirik xorijiy kompaniya va firmalarning  sho ba korxonalari 	
ʼ va filiallarini   tashkil etish;

konsessiya va lizing shartnomalari tuzish;

tenderlar e lon qilish;	
ʼ

erkin iqtisodiy hududlar tashkil etish;

moliyaviy aktivlarni sotish va sotib olish;

tashqi savdoga ko’mak va O’zbekistonga investitsiyalar jalb qilish loyihasi.  1.3-§.  Xorijiy investitsiyalarni erkin iqtisodiy zonalarga jalb qilishning xorij tajribasi
1.4-rasm. AQSHda faoliyat ko’rsatayotgan erkin iqtisodiy  zona lar turlari    Hududlar Loyihalar soni Loyiha qiymati
Respublika bo’yicha 453 2600
Angren EIZ 73 730,7
Urgut  EIZ 107 623,4
Navoiy EIZ 53 282,8
Buxoro-agro EIZ 112 325,1 2.1-jadval
Mamlakatimizda erkin iqtisodiy zonalar bo’yicha amalga oshirilgan loyihalar  92017-2026 yillarda “Urgut” erkin iqtisodiy  zonasi ning rivojlanish  dasturi 
ko’rsatkichlari
Yillar Loyihalar soni Loyihalar 
qiymati shundan Ish o’rinlari
Bank krediti 
(mln.dol.) O’z mablag’ 
(mln.dol.) Xor. inv. 
(mln.dol.)
2017 58 188,7 121,9 58.8 8,0 1800
2018 67 227,1 80,7 110.3 30,5 3006
2019 67 228.7 123 86,7 18.9 2743
2020 84 402,6 185.1 137,6 79,9 6366
2021 104 619,7 279,5 209,2 131 9092
2022-2026 410 11trl so’m       25 000  2 .1-rasm. 2017-2021 yillar bo’yicha loyihaga jalb qilingan mablag’ manbaalari dinamikasi  11Erkin  iqtisodiy  zonalarga  investitsiyalarni  jalb  qilishni  faollashtirishga  qaratilgan 
quyidagi ilmiy taklif va amaliy tavsiylar ishlab chiqildi:
•
qonunchilikda  belgilangan  erkin  iqtisodiy  zonalarda  soliq  imtiyozlarini  qo’llash 
rejimiga  muvofiq,  to’g’ridan-to’g’ri  investitsiyalarning  hajmi  keying  pog’onadagi 
imtiyozlar  darajasiga  yetkazilganda,  soliq  imtiyozlarining  muddati  ilgari  amalda  bo’lgan 
imtiyoz  muddatini  chegirgan  holda  hisoblanadi.  Ushbu  holat  investorlarni  mazkur  erkin 
iqtisodiy  zonalarga  jalb  etilayotgan  investitsiyalarni  hajmini  oshirishga  rag’batlantirmaydi. 
Shundan  kelib  chiqib,  to’g’ridan-to’g’ri  investitsiyalarning  hajmi  keyingi  pog’onadagi 
imtiyoz  darajasiga  ko’paytirilganda,  soliq  imtiyozlarining  muddati  uzaytirilishi,  ya’ni, 
avvalgi pog’onada o’tab bo’lingan imtiyozlar muddatini chegirish amaliyoti bekor qilinishi 
maqsadga muvofiq; XULOSA  12
jahon  amaliyoti  tajribasiga  asoslangan  holda,  mamlakatimizning  alohida  tanlab  olingan 
hududlarida  texnologik  parklar,  erkin  tadbirkorlik,  sanoat  ishlab  chiqarish  va  erkin  turizim 
hududlarini tashkil etish maqsad bo’lar edi. Hozirgi kunda mamlakatimiz xorij tajribasini o’rgan 
holda  o’zimizda  mavjud  qadimiy  shaharlarni  turistik  oqimini  oshirish  maqsadida  turizimga 
alohida  e’tibor  berilish  boshlandi.  Xitoy  erkin  iqtisodiy  hududlarida  ishlab  chiqarishni 
rivojlantirish,  eksportni  ko’paytirish  bo’yicha  to’plangan  tajribadan  kelib  chiqib,  ular  asta-sekin 
mamlakatimizning boshqa hududlarida ham tadbiq etilishi lozim;

mamlakatimizning  aholi  zich  joylashgan,  ortiqcha  ishchi  kuchlari  mavjud  bo’lgan  hududlarida 
erkin  tadbirkorli  hududlarini  tashkil  etish  orqali  aholini  ish  bilan  ta’minlash  darajasini  oshirish 
mumkin.  Bunda  ularda  yaratiladigan  yangi  ish  o’rinlari  soniga  qarab,  tabaqalashtirilgan  tarzda 
soliq  tartibini  qo’llash,  kichik  korxonalardan  olinadigan  yagona  soliqqa  soliq  ta’tillari  berish  va 
korxona  ixtiyorida  qoladigan  soliqlar  summasini  maqsadli  ravishda  korxona  faoliyatini 
kengaytirish va modernizasiyalarga yo’naltirilishini belgilab qo’yish lozim;  13•
milliy iqtisodiyotning innovatsion rivojlanish yo’liga o’tishida, jumladan, mahalliy xo’jalik 
yurituvchi  subyektlar  faoliyatida  innovatsiyalarni  joriy  qilishda  ilmiy  texnoparklar  muhim  rol 
o’ynaydi.  AQSH  va  XXR  tajribalariga  asoslangan  holda,  Toshkent  shahrining  talabalar 
shaharchasi hududida ilmiy texnoparklar tashkil etish maqsadga muvofiqdir. Mazkur texnopark 
faoliyatini  jumladan,  ilmiy  tadqiqot  markazlari,  o’quv  laboratoriyalari,  ish  jihozlari  va 
uskunalar ta’minotini moliyalashtirish O’zbekiston Respublikasi Va zirlar Mahkamai huziridagi 
Fan  va  texnologiyalarni  rivojlantirishni  muvofiqlashtirish  Qo’mitasi  mablag’lari,  innovatsion 
loyihalar  buyurtmachilari  hisoblangan  xo’jalik  yurituvchi  sub’yektlarning  homiylik 
mablag’lari,  venchur  fondlari  hamda  chet  ellik  buyurtmachi  korxonalar  mablag’lari  hisobiga 
amalga oshirish tavsiya etiladi;  14
AQSH  va  Braziliya  kabi  davlatlar  tajribasidan  kelib  chiqib,  O’zbekistonda  ham  erkin 
iqtisodiy  zonalarda  yaratiladigan  magsulotlar  tarkibida  mahalliy  komponentlar  ulushi 
yuqoriroq bo’lishini ta’minlash lozim. Buning uchun erkin iqtisodiy hududlardagi loyihalarda 
mahalliy  xomashyoning  minimal  ulushi  ishlab  chiqarish  turiga  qarab  belgilab  qo’yilishi 
maqsadga muvofiq;

Erkin  iqtisodiy  zonalarga  investorlarni  yanada  ko’proq  jalb  etish,  loyihalarni  tezroq  amalga 
oshirishni  ta’minlash  uchun  hududlarda  investorlarni  ro’yxatdan  o’tkazish  uchun  hujjatlarni 
taqdim  qilishning  internet  orqali  ishlaydigan  elektron  usulini  joriy  etish  amaliyotini  yo’lga 
qo’yish lozim. Erkin iqtisodiy zonalarga doir maxsus internet portal tashkil etib, unda chet el 
investorlariga  ro’yxatdan  o’tish,  hududda  ish  yuritish  va  boshqa  barcha  zarur  ma’lumotlar 
bazasini yaratish eng so’ngg’i ma’lumotlar bilan to’ldirib borish lozim.  ETIBORINGIZ UCHUN RAHMAT !

IQTISODIYOTDA XORIJIY INVESTITSIYALARNI JALB ETISHDA ERKIN IQTISODIYOTDA XORIJIY INVESTITSIYALARNI JALB ETISHDA ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TUTGAN O‘RNIIQTISODIY ZONALARNING TUTGAN O‘RNI

Erkin iqtisodiy zona – davlatlararo kelishuvlarga yoki maxsus qonunlarga muvofiq, xo’jalik va tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanish uchun imtiyozli soliq, moliya, bojxona va erkin valyuta konvertatsiya, huquqiy sharoitlar joriy qilanadigan joydir. Xorijiy va mahalliy tadbirkorlarni jalb etish maqsadlarida tashkil etiladi va ularda zarur ishlab chiqarish va ish yuritish infratuzilmasi barpo etiladi. Erkin iqtisodiy zona milliy-iqtisodiy tizimning shunday qismiki, u yerda mamalakatning boshqa hududlarida amal qilmaydigan maxsus imtiyoz va rag’batlantirishlardan foydalaniladi, ularning mohiyati esa imtiyozli bojxona va soliq tizimlarida ko’zga tashlanadi. 1.1-§. Erkin iqtisodiy zona lar tushunchasi, kelib chiqishi va ularni tashkil etishning nazariy asoslari

3 1.1-rasm. Erkin iqtisodiy zona larning xo’jalik faoliyati ixtisoslashuviga ko’ra guruhlanishi

4

Erkin iqtisodiy zonalarda berilgan imtiyozlar guruhlari Imtiyozlar guruhlari Mazmuni Tashqi savdo bo’yicha imtiyozlar Tashqi savdo operatsiyalariga maxsus bojxona rejimini, imtiyozli nsoliqlarni qo’llash va ularni yengillashtirijgan tartibini, shuningdek, maxsus valyuta rejimini joriy etish Soliqlardan imtiyozlar Ma’lum bir sohalarni va tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishga oid soliq imtiyozlari joriy etiladi: imtiyozlar turli soliqlarning soliqqa tortiladigan bazalariga joriy etilishi mumkin; turli soliqlarning soliqqa tortiladigan bazasining maxsus komponentlariga imtiyozlar joriy etilishi mumkin; imtiyozlar soliq stavkalari miqdoriga, soliqdan doimiy yoki vaqtinchalik ozod etish masalalari bo’yicha joriy etilishi mumkin. Moliyaviy imtiyozlar Turli shakllarda subsidiyalar berishni qamrab oladi ya’ni kommunal xizmatlar uchun past narxlarni, yer uchastkalari va ishlab chiqarish joylariga pasaytirilgan ijara to’lovlarini to’lashni (sh.j. uzoq muddatli ijara va subijaraga berish imkoniyatlarini), shuningdek, davlatning imtiyozli kreditlarini qamrab oladi. Ma’muriy imtiyozlar Investorlarga infrastruktura vositalarida foydalanish huquqlari berishni, korxonalarni ro’yxatdan o’tkazish jarayonini hamda chet el fuqarolarini kelish va ketish rejimlarini qisqartirishni, shuningdek, biznesni qo’llab-quvvatlashga doir turli xizmatlarni ko’rsatishni (bozor konyukturasi bo’yicha tezkor ma’lumotlarni taqdim etish, biznes- rejalarni tayyorlash va boshqalarni) qamrab oladi.