Jadidlarning dasturiy maqsad va vazifalari
![J adidlarning dast uriy
maqsad v a v azifalari](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_1.png)
![J adidlarning asosiy g’oy alari
15.08.2023 2O‘rt a Osiy oda t araqqiy parv arlar riv ojlangan
jamiy at y arat ishdek o‘z g‘oy alarini amalga
oshirishda mut aassiblik , loqay dlik ,
qoloqlik k a qarshi k urash olib borishga
alohida ahamiy at berganlar.](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_2.png)
![Ilg‘or milliy ziy olilar faoliy at ining muhim
y o‘nalishi y angi usul mak t ablari t armog‘ini
k engay t irish edi.
15.08.2023 3Bu mak t ablar bolalarning t ez v a oson
sav odxon bo‘lishlarini t a’minlabgina qolmay,
balk i ularda fanat izm v a k onserv at izmdan xoli
bo‘lgan y angi duny oqarashning shak llanishiga
ham xizmat qilar edi.](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_3.png)
![4Ular ham Sharq, ham G‘arb madaniy at i
y ut uqlarini egallashga int ildilar, o‘qidilar v a
o‘zgalarni ham shunga da’v at et dilar.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_4.png)
![5Ma’rifat parv arlar
xorijga chiqib, t urli
mamlak at lardagi
madaniy at v a t a’lim
t araqqiy ot i darajasini
k o‘ra oldilar, ularni
solisht irdilar v a bu
zehnli y oshlarda jahon
t araqqiy ot i y ut uqlarini
Turk ist onga k elt irish
ist agi pay do bo‘ldi.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_5.png)
![6Yangi usul mak t ablarida t a’lim jaray onida
Yev ropa st andart lari mezon qilib olingan edi.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_6.png)
![7Arifmet ik a, t arix, geografi y a, t abiat shunoslik
asoslari
singari fanlar bilan bir qat orda islom
t a’limot i asoslarini o‘rganishga ham k at t a
e’t ibor berilgan.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_7.png)
![8Yangi darslik lar y arat ish masalasi juda
dolzarb bo‘lib t urar edi.
15.08.2023 Dast labk i pay t larda
Turk ist ondagi y angi
usul mak t ablarining
k o‘pchiligida Qozon
v a Orenburgda nashr
et ilgan darslik v a
o‘quv
qo‘llanmalaridan
foy dalanildi.](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_8.png)
![9J adidlar o‘z
nashrlarida jahonda
v a Turk ist on hududida
ro‘y beray ot gan
v oqealar haqida
ma’lumot lar berib
borishdi. Ular bu
orqali o‘z g‘oy alari
mazmunini v a ularni
k eng y oy ish zarur
ek anligini k o‘rsat dilar.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_9.png)
![10Ma’rifat parv arlar y angi usul mak t ablarining
Turk ist onda milliy k adr-lar t ay y orlash, y osh
av lodni o‘qit ishdagi ahamiy at ini k o‘rsat ib
berdilar.
15.08.2023 Turkiston jadidlari](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_10.png)
![11XIX asr oxirida O‘rta Osiyoda yangi usuldagi
maktablar sanoqli bo‘lgan bo‘lsa, 1911-yilga
kelib ularning soni 63 taga, o‘quvchilarning
soni 4106 nafarga yetdi.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_11.png)
![121910-y ilda Toshk ent ning o‘zida 24 t a jadid
mak t abi faoliy at k o‘rsat ib, ularda 1740 nafar
bola o‘qigan. 1917-y ilga k elib o‘lk ada 100 ga
y aqin y angi usuldagi mak t ablar mav jud edi.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_12.png)
![13Taraqqiyparvarlarning qarashlarida xotin-
qizlar ta’limi masalasi alohi da o‘rin tutgan.
Jadidlar, islom ma’rifatli bo‘lishni istagan
ayollarga to‘sqinlik qilmaydi, deb ta’kidladilar .
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_13.png)
![14Islom ilm o‘rganishni erk ak larga ham,
ay ollarga ham farz deb hisoblashidan k elib
chiqqan holda jadidlar o‘g‘il v a qiz bolalarni
birga o‘qit ishda t ashabbusk or bo‘ldilar.
15.08.2023](/data/documents/5dc089d7-dc20-4e57-8943-f719015165b1/page_14.png)
J adidlarning dast uriy maqsad v a v azifalari
J adidlarning asosiy g’oy alari 15.08.2023 2O‘rt a Osiy oda t araqqiy parv arlar riv ojlangan jamiy at y arat ishdek o‘z g‘oy alarini amalga oshirishda mut aassiblik , loqay dlik , qoloqlik k a qarshi k urash olib borishga alohida ahamiy at berganlar.
Ilg‘or milliy ziy olilar faoliy at ining muhim y o‘nalishi y angi usul mak t ablari t armog‘ini k engay t irish edi. 15.08.2023 3Bu mak t ablar bolalarning t ez v a oson sav odxon bo‘lishlarini t a’minlabgina qolmay, balk i ularda fanat izm v a k onserv at izmdan xoli bo‘lgan y angi duny oqarashning shak llanishiga ham xizmat qilar edi.
4Ular ham Sharq, ham G‘arb madaniy at i y ut uqlarini egallashga int ildilar, o‘qidilar v a o‘zgalarni ham shunga da’v at et dilar. 15.08.2023
5Ma’rifat parv arlar xorijga chiqib, t urli mamlak at lardagi madaniy at v a t a’lim t araqqiy ot i darajasini k o‘ra oldilar, ularni solisht irdilar v a bu zehnli y oshlarda jahon t araqqiy ot i y ut uqlarini Turk ist onga k elt irish ist agi pay do bo‘ldi. 15.08.2023