Nosirov O. O'zbek adabiyotida g'azal
Mavzu: Nosirov O. O'zbek adabiyotida g'azal
Rеja: 1. G‘azal haqida tushuncha 2.O zbek ʻ adabiyotida g azalning ilk namunalari ʻ 3.XV asrdan g azal ʻ o zbek ʻ she riyatida ʼ
1. G‘azal haqida tushuncha • G azal (ʻ arabcha : oshiqona so z, ishq izhor etish, ayollarni madh etish) — Sharq adabiyotida eng keng tarqalgan ʻ lirik janr G azal’’ ʻʻ ʻ atamasi dastlab VIII–IX asrlarda arab she riyatida paydo bo lgan. So ng ʼ ʻ ʻ O rta ʻ Osiyo va Sharq xalqlari adabiyotlariga o tib, X asrda ʻ forsiy adabiyotga, XIV asr boshlarida turkiy adabiyotga kirib kelgan. Hajmi 3 baytdan 19 baytgacha qilib belgilangan. Lekin 21, hatto 27 baytli g azal namunasi ham uchraydi.G azal „aa, ba, va, ga, da“ va hokazo tarzda qofiyalanadi, boshdan-oxir bir xil ʻ ʻ vaznda yoziladi. Ilk bayti matla yoki mabda , oxirgisi maqta deb ataladi. Agar ikkinchi baytning misralari ham o zaro qofiyalansa, zebi matla ʻ yoki husni matla deyiladi. G azalning paydo bo lishi va rivojlanishi ʻ ʻ musiqa san ati bilan chambarchas bog liq. Dastlab g azalga ʼ ʻ ʻ taxallus qo yilmagan, bu keyinchalik an anaga aylangan.G azal dastlab ishqiy mavzuda yozilgan bo lsa-da, keyinchalik uning mavzu ʻ ʼ ʻ ʻ doirasi kengayib bordi hamda ijtimoiy-siyosiy, falsafiy-axloqiy, mav iza (pandnasihat) va hajviy g azallar yuzaga keldi. G azal ʼ ʻ ʻ tuzilishiga ko ra 4 mustaqil turga ajraladi: mustaqil baytlardan tuzilgan ( ʻ parokanda ) g azal ʻ yakpora , g azalʻ voqeaband , g azalʻ musalsal , g azalʻ Ma no jihatidan esa ʼ O rifona , oshiqona , rindona , g azallarga bo linadi. ʻ ʻ Fors-tojik g azalchiligida ʻ aruz vaznining hazaj bahri, turkiy xalqlar g azalchilig ida ʻ ʻ ramal bahri ko p qo llangan. Masalan, Navoiyning 2600 g azalidan 1600 ga yaqini, Atoiyning ʻ ʻ ʻ 260 g azalidan 109 tasi, Husayn Boyqaroning esa barcha g azallari ramalda yozilgan. Aruzda 21 ta bahr bo lib, o zbek g azaliyotida ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ faqat Navoiy ularning ko pchiligini qo llagan. G azalda ishqiy mavzu yetakchilik qilishiga qaramay, g azalnavislar bu janrning ʻ ʻ ʻ ʻ imkoniyatlaridan inson ma naviy dunyosining, shuningdek, tabiat va jamiyatning barcha murakkab tomonlarini ifodalash uchun ʼ foydalanganlar.
• Fors so z san atida g azal dastlab ʻ ʼ ʻ Rudakiy ijodida uchrasa-da, Sa diy ʼ ijodida u to la shakllanib, she riyatning asosiy janrlaridan biriga ʻ ʼ aylandi, keyin Hofiz uni yuksak darajaga ko tardi: u o zigacha tasavvufiy va dunyoviy yo nalishda rivojlanib kelgan g azalchilikni ʻ ʻ ʻ ʻ o zaro omuxta qildi. ʻ Xusrav Dehlaviy , Kamoliddin Isfahoniy , Farididdin Attor , Jaloliddin Rumiy , Xoju Kirmoniy , Salmon Sovajiy , Abdurahmon Jomiy , Mirzo Abdulqodir Bedil kabi shoirlar g azal taraqqiyotida katta rol o ynaganlar. ʻ ʻ O zbek ʻ adabiyotida g azalning ilk ʻ namunalari Rabg uziyning ʻ „Qisasi Rabg uziy“, ʻ Xorazmiyning „Muhabbatnoma“sida uchraydi; keyinchalik quyidagilar va boshqalar ijodida rivojlantirildi: Rabg uziy ʻ (taxallusi; asl ismsharifi Nosiriddin Burhoniddin o g li) (13-asr oxiri — ʻ ʻ Xorazmning Raboto g uz ʻ ʻ mavzei — 14-asr boshlari) — turkiy shoir.Raboto g uzda qozilik qilgan. Sharq xalqlari og zaki ijodini, ayniqsa, rivoyatlarni, avliyo- ʻ ʻ ʻ anbiyolar to g risidagi qissalarni chuqur o rgangan. O zi ham ko pgina ibratli hikoyatlar, qissalar yozgan. Turkiy xalqlar adabiyoti ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ tarixida birinchilardan bo lib nasrda rivoyatlardan hikoyat, hikoyatlardan qissa yaratishni boshlab bergan. Bizgacha "Qisasi ʻ Rabg uziy" (1309—10) asarigina yetib kelgan. Asar musulmon mo g ul beklaridan Nosiriddin To qbug aning topshirig i bilan yozilgan. ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ Kitob turkiy tilda, asosan, nasrda, madhiyalar, ba zi qissalarning xulosalari, lirik kechinmalar va xotima qismi esa nazmda yozilgan. ʼ Qur oni karimdagi ba zi lavhalar, islomga oid boshqa kitoblardan va Abu Ishoq Nishopuriyning "Qisas ul-anbiyo"sidan ayrim faktlar ʼ ʼ asarga asos qilib olingan. Asar an anaviy hamd va na t bilan boshlanadi, so ng uning yozilish sababi, muallif haqida ma lumot ʼ ʼ ʻ ʼ beruvchi qisqa so zboshi, keyin esa qissalar keladi. Jami 72 qissadan iborat. Mavzu doirasiga ko ra, asar qissalari juda rang-barang. ʻ ʻ Olamdagi butun mavjudot egasi bo lgan Allohni ulug lash, payg ambarlar hayotiga doir lavhalarni eslash, kamtarinlik va takabburlik, ʻ ʻ ʻ otaona va farzand munosabatlari, erk va adolat mavzulari shular jumlasidandir.2.O zbek ʻ adabiyotida g azalning ilk ʻ namunalari
• Qissalar hajmi turlicha: Mas, Yusuf haqidagi qissa salkam 100 sahifani tashkil kilsa, Lut haqidagi qissa bir necha sahifadangina iborat. Qissalarda real hayot voqealari bilan bog liq mavzular ham uchraydi. Qissalar ʻ bayonida, personajlar tasvirida xalq og zaki ijodining bevosita ta siri seziladi. Asarda ma rifiy-didaktik ʻ ʼ ʼ hikoyatlar ham mavjud (Luqmon hikoyasi va boshqalar), qissalardagi hikoyatlarga dunyoviy ruh ham singdirilgan (Yusuf qissasi va boshqalar). R.ning bu asari o zbek adabiyotida badiiy nasr yodgorligining ʻ yetuk namunasi hamda 13—14-asrlar eski o zbek adabiy tilini o rganishda asosiy manba sifatida ahamiyat ʻ ʻ kasb etadi. Qissaning 15-asrga oid qo lyozmasi Londondagi Britaniya muzeyida, 16-asrda ko chirilgan ʻ ʻ nusxasi Sankt-Peterburgda, 19-asrda ko chirilgan qo lyozma, shuningdek, bosma nusxalari O zbekiston ʻ ʻ ʻ Fanlar akademiyasi Sharqshunoslik institutida (inv. №1025, 7397, 1874) saqlanadi. Qissayi rabguziy o`zbek so`z sanatining ajoyib obidasi hisoblanadi.Unda anbiyolar-payg`ambarlar xayotidan xikoya qiluvchi qadimiy sharq qissa va afsonalarini qayta ishlab, manzarali lavxalar,jonli tasvirlar, xiyla pishiq his- hayojon,kechinmalarga boy obrazlar hosil etgan.Asarda etiqod va imonga sodiqlik,pok insoniy axloqning badnaflik,xirsiy xasad,qonxo`rlik va noxaqliklar ustidan bo`lgan galaba tasvirlangan.