logo

O'zbek adabiyotida nomanavislik va Xo’jandiyning Latofatnoma asari 

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1029.216796875 KB
Mavzu: O' zbek  adabiyot ida 
nomanavislik  va X o’jandiyning 
“Lat ofat noma: asar i   Reja
1. NOMANAVISLIKNING  X IV-X V 
ASRLARDAG I TAR AQQIYOTI.
2 .  XO’JANDIY  HAYOTI VA IJODI.
3 .  XO‘JANDIY NING  «LATOFATNOMA» 
ASARI. Xo’jandiy “Latofatnoma”ning muqaddimasida bir 
do’stining:
Mu h a b b a t jom i d i n  i ch s a n g s h a r ob e,
“Mu h a b b a tn om a ”ga  a y s a n g ja vob e,
- degan taklifi bilan o’z asarini yozganligini, 
shuningdek, xotimada Xorazmiyni tilga olib “Oqusa 
yo’lli (yaxshi, yaroqli) deb qilg’aydi tahsin” deya 
faxriya bayt keltiradi. Xo’jandiy asari o’n nomadan 
iborat:
Ti l i m d a  so’z a l i m d a  x om a  b o’l d i ,
“La tof a tn om a ” h a m  o’n  n om a  b o’l d i . Noma janri taraqqiyotiga Said Qosimiy ham o’zining 
munosib hissasini qo’shgan. Uning nomalarida tasavvufiy 
ruh, xususan, Fariduddin Attor asarlarining ta’siri 
namoyon bo’ladi.
Xulosa qilib aytganda nomanavislik XIV-XV asrlar o’zbek 
adabiyotida o’ziga xos mavqega ega bo’lib, lirik she’riyat 
taraqqiyotiga jiddiy ta’sir ko’rsatdi. Xususan g’azal, 
masnaviy, soqiynoma janrlarining shakllanishi va 
rivojlanishi bevosita noma janridagi asarlar bilan bog’liq.
Mumtoz sheʼriyatimizda soqiynoma yoʻnalishidagi 
sheʼrlarning oʻziga xos namunalari nomalar tarkibida 
uchraydi. Ular har bir nomadan soʻng keltirilgan 
masnaviylar tarkibidan oʻrin olgan. Xoʻjandiyning 
“Latofatnoma” asarida har bir nomaning soʻngida 1 
baytdan jami 18 bayt soqiynoma mazmunini ifodalaydi. 
Ularning barchasi soqiyga murojaat bilan (“Kel, ey soqiy”) 
boshlanadi.  Xo‘jandiy haqidagi ma’lumotlar bizga to‘liq yetib kelgan emas.   
Faqirlar koʻnglini qilgin imoratkabi misralarida insonparvarlik 
gʻoyalari ilgari surilgan. "Latofatnoma" 15-asr boshlarida oʻzbek 
sheʼriyatiga xos detallar va badiiy anʼanalar (ayniqsa, tajnis)ga boy, 
tili ommabop. Forscha, arabcha soʻzlar kam. Unda fikriy aniqlik va 
hissiy joʻshqinlik mujassam. Asar Oltin Oʻrda xonligida yaratilgan 
turkiy tildagi nodir adabiy asar boʻlib, oʻzbek adabiyotida 
nomanavislik janriga muhim hissa boʻlib qoʻshilgan.
Xo‘jandiy (14-asrning 2-yarmi Xo‘jand — 15-asr boshlari) — shoir, 
dunyoviy adabiyot vakillaridan biri.. Doston o‘nta noma 
(maktub)dan iborat. Asarda sevgi tarannum etilib, visol ishtiyoqi va 
hijron iztiroblari tasvirlangan. 
Til a r  b o‘lsa n g ja h on  ich r a  a m or a t.
Fa q ir la r  ko‘n gl in i q il gin  i m or a t
kabi misralarida insonparvarlik g‘oyalari ilgari surilgan. 
«Latofatnoma» 15-asr boshlarida o‘zbek she’riyatiga xos detallar va 
badiiy an’analar (ayniqsa, tajnis)ga boy, tili ommabop. Forscha, 
arabcha so‘zlar kam. Unda fikriy aniqlik va hissiy jo‘shqinlik 
mujassam Asar Oltin O‘rda xonligida yaratilgan turkiy tildagi 
nodir adabiy asar bo‘lib, o‘zbek adabiyotida 
nomanavislik janriga muhim hissa bo‘lib qo‘shilgan.
 Bu haqda adibning o‘z asarida — «Latofatnoma»dagina 
ayrim qaydlar mavjud, xolos. Taxallusiga qarab, uni 
Xo‘jand shahrida tug‘ilgan deb aytish mumkin. U 
Xorazmiyning «Muhabbatnoma»sidan ilhomlanib, unga 
javob tariqasida «Latofatnoma»ni bunyod etgan. Asar 
o‘sha davrdagi hukmron — Mahmudxon sultonga 
bag‘ishlangan. Mahmudxon kichik Muhammadning 
o‘g‘li bo‘lib, u Tog‘ay Temurning avlodlaridan bo‘lgan. Mahmudxonning ikki marta taxt tepasiga kelgani 
ma’lum. U birinchi marta 1411- yilda, keyin esa 1422—
1424- yillarda Xorazm taxtida bo‘lgan. Demak, 
Xo‘jandiy ham mana shu yillarda Xorazmda yashab 
ijod etgan. Ushbu ma’lumotlarga tayanib, adibning XIV 
asr oxiri, XV asrning birinchi yarmida yashab ijod 
etganini taxmin qilish mumkin.
Asar «Muhabbatnoma»ga javob — nazira tarzida 
yozilgan bo‘lsa-da, undan keskin farq qiladi. 
Xo‘jandiyning asari boshdanoyoq masnaviy shaklida 
yozilgan.Unda g‘azal, qit’a, fard va boshqa janr 
namunalari uchramaydi. Xo‘jandiy juda shirali ijod 
qilgan. Undagi so‘z o‘yinlari, ayniqsa,tajnislarning ko‘p 
qo‘llanishi, arabcha va forscha so‘zlar, ko‘proq 
o‘zbekcha imkoniyatlarni izlagani asarning 
ta’sirchanligini juda oshirgan. X o‘jandiy  X1 V  asrning ikkinchi yarmi va  X V  asrning 
birinchi choragida yashab ijod etgan. Uning “Latofatnoma” 
asari etib kelgan bo‘lib, o‘zbek adabiyotida noma janrining 
rivojiga muhim hissa bo‘lib qo‘shildi. SHoirning tarjima 
holi to‘g‘risida ma’lumot yo‘q. Taxallusidan Xo‘janddan 
ekani ma’lum bo‘ladi.
“Latofatnoma”  X V asrda shuhrat tutgan ko‘rinadi. 
Jumladan, Otoyi ham bu asardan yaxti xabardor bo‘lgan. U 
bir g‘azalida shunday yozadi:
Otoy i sh e’r in in g lu tfi n i b ilsa ,
«La tf oa tn om a »d a n  kech ga y  X o‘ja n d iy.
Xo‘jandiyning “Latofatnoma”si  X V  asr boshlarida (1411 
yillarda) yozilgan bo‘lib, Amir Temurning avlodlaridan biri, 
Xorazmda hukmronlik qilgan Sulton Mahmudga 
bag‘ishlangani to‘g‘risida ko‘p adabiyotlarda aytiladi “ Latofatnoma”ning “Muhabbatnoma”dan farqi bor. Farq 
shundan iboratki, bu nomada har bir nomadan so‘ng g‘azal 
keltirilmaydi, fard, qita va munojotlar ham yo‘q. Ammo 
Xo‘jandiy bu asarini “Muhabbatnoma”ga javob tariqasida 
yozganini aytadi:
Mu h a b b a t jom id in  ich sa n g sh a r ob e,
“Mu h a b b a tn om a ”ga  a y tsa n g ja vob e.
“Lat ofat noma”ning t uzilishi, mazmuni . Asar Yaratganga 
hamd bilan boshlanadi. YAratganning cheksiz qudrati, 
hamma narsani – insonu jonzotlarni, to‘qqiz qavat falakni, 
etti qavat erni, osmondagi qushlarni, er yuzidagi 
boyliklarni va jamiki narsalarni U bu olamga keltirgan. 
YOqubni ham YUsufning firoqiga duchor qilgan, Yusufning 
dardida YOqubning ko‘zlarini ojiz qilgan, Sulaymonga 
shamolni itoat ettirgan, Dovudga sovut yasash iqtidorini 
ato qilgan ham YAratganning O‘zidir.  Xo‘jandiy asarining hamd qismida o‘z maslagi va e’tiqodini 
bayon qiladi. Ilohiy ishq – Xo‘jandiyning a’molu e’tiqodi, 
uning butun vujudi ishq o‘tiga itoat ettirilgan. YAratgan 
oshiqlarga jafo beradi, bu jafokashlarning sarvari 
Muhammad Mustafodir. Xo‘jandiy Yaratganga iltijo qilib, 
bu ishqdan ayirmasligini so‘raydi:
X u d oy o,  ko‘n glu m  ich r a  ish q  o‘tin g y oq ,
X o‘ja n d iy  x a sta ga  lu tf u n g b ila  b oq .
Mu h a b b a t jom id in  sa h b o ich ir gil,
X a to ish la r  telim  q ild im ,  kech u r gil.
Xo‘jandiy YAratganga madhdan so‘ng, payg‘ambarga na’t 
(maqtov) keltiradi. Muhammad Mustafoni, so‘qir 
ko‘ngillarning tabibi, shariat bog‘ining bulbuli, deb 
ta’riflaydi. SHuningdek, Muhammad Mustafo 
payg‘ambarlarning sarvari, avliyolarning rahnamosi 
ekanini, Xudoning hukmi bilan mo‘‘jizalar ko‘rsatganini va 
boshqa ko‘p sifatlarini, fazilatlarini bayon qiladi. Xo‘jandiy bu asarini, boshqa nomalar qatori, o‘nta 
nomadan iborat qilib yaratgani to‘g‘risida yozadi:
Tilim d a  so‘z,  elim d a  x om a  b o‘ld i,
“La tof a tn om a ” h a m  o‘n  n om a  b o‘ld i.
“Latofatnoma”  –  ishqsiz ko‘ngillarga oshiqlik dardini 
soladigan asardir. “Kimning ishqi bo‘lmasa, uning biron 
maqsadi bo‘larmidi, bir jononni sevmasa, undan nima 
murod bo‘lardi”, deydi shoir Xo‘jandiy. U bu fikrini davom 
ettirib: “Kimki biron jononni sevmasa, bilingki, uning 
tanasida jon yo‘qdir”, deb xulosa chiqaradi. Ana shundan 
keyin Xo‘jandiy asosiy maqsadga ko‘chadi:
Ne b ilsu n  tekm a  n od on  ish q b ozi,
Ha q iq a t b o‘lm a sa  b or i m a jozi,
Har qanday nodon oshiqlikni qaydan bilsin, agarda unda 
haqiqiy ishq bo‘lmasayu majoziy ishq bo‘lsa) deya oshiqlik 
va ishqning chinakam qiyofasini chizib beradi. Xo‘jandiy “Latofatnoma”ning yozilish sabablariga 
to‘xtalib, dastlab Sulton Mahmudni ta’riflaydi, so‘ngra 
asarning yozishga Sulton Mahmud undagani to‘g‘risida 
aytadi:
Asarda Xo‘jandiy taxallusi olti o‘rinda uchraydi. 
Asarning bosh mavzusi – hayot go‘zalligini, insonga 
bo‘lgan samimiy sevgini kuylash, uni targ‘ib qilishdan 
iboratdir. Bu mavzu yorning jafokashligiyu oshiqning 
dardi orqali ko‘rsatiladi. YOrning jamolini ko‘rgan guol 
uyalganidan g‘unchaga aylanadi, qish faslida yor 
kulganda, yoz bo‘ladi, uning karashmasi jonu dilni g‘orat 
qiladi, ko‘zlari yag‘moyu chigilni talon-taroj qiladi. Yorning an’anaviy ta’rif-tavsifi bilan birga, 
Xo‘jandiyga xos tasvir uchraydiki, bu baytlar 
“Latofatnoma”ning boshqa nomalar bilan bellasha 
oladigan asar ekanini ta’minlagan. SHoirning
X o‘ja n d i y  so‘zl a r i n  X or a zm i y  m i s kin ,
Es h i tsa  y o‘l l i  d eb  q i l g‘a y d i  ta h s i n
deb aytgan so‘zlari haqiqatdir. Zotan, Xo‘jandiy 
Xorazmiyning tahsiniga loyiq noma janrida asar 
yaratdi. 
“Latofatnoma”da har bir nomaning oxiridagi bir 
bayt soqiyga murojaatdir:
Kel  ey  s oq i y,  b u  ku n  m a jli s  q u r ol i ,
Z a m on i  a y s h  eti b ,  x u s h  o‘l tu r ol i .

Mavzu: O' zbek adabiyot ida nomanavislik va X o’jandiyning “Lat ofat noma: asar i  

Reja 1. NOMANAVISLIKNING X IV-X V ASRLARDAG I TAR AQQIYOTI. 2 . XO’JANDIY HAYOTI VA IJODI. 3 . XO‘JANDIY NING «LATOFATNOMA» ASARI.

Xo’jandiy “Latofatnoma”ning muqaddimasida bir do’stining: Mu h a b b a t jom i d i n i ch s a n g s h a r ob e, “Mu h a b b a tn om a ”ga a y s a n g ja vob e, - degan taklifi bilan o’z asarini yozganligini, shuningdek, xotimada Xorazmiyni tilga olib “Oqusa yo’lli (yaxshi, yaroqli) deb qilg’aydi tahsin” deya faxriya bayt keltiradi. Xo’jandiy asari o’n nomadan iborat: Ti l i m d a so’z a l i m d a x om a b o’l d i , “La tof a tn om a ” h a m o’n n om a b o’l d i .

Noma janri taraqqiyotiga Said Qosimiy ham o’zining munosib hissasini qo’shgan. Uning nomalarida tasavvufiy ruh, xususan, Fariduddin Attor asarlarining ta’siri namoyon bo’ladi. Xulosa qilib aytganda nomanavislik XIV-XV asrlar o’zbek adabiyotida o’ziga xos mavqega ega bo’lib, lirik she’riyat taraqqiyotiga jiddiy ta’sir ko’rsatdi. Xususan g’azal, masnaviy, soqiynoma janrlarining shakllanishi va rivojlanishi bevosita noma janridagi asarlar bilan bog’liq. Mumtoz sheʼriyatimizda soqiynoma yoʻnalishidagi sheʼrlarning oʻziga xos namunalari nomalar tarkibida uchraydi. Ular har bir nomadan soʻng keltirilgan masnaviylar tarkibidan oʻrin olgan. Xoʻjandiyning “Latofatnoma” asarida har bir nomaning soʻngida 1 baytdan jami 18 bayt soqiynoma mazmunini ifodalaydi. Ularning barchasi soqiyga murojaat bilan (“Kel, ey soqiy”) boshlanadi.

Xo‘jandiy haqidagi ma’lumotlar bizga to‘liq yetib kelgan emas. Faqirlar koʻnglini qilgin imoratkabi misralarida insonparvarlik gʻoyalari ilgari surilgan. "Latofatnoma" 15-asr boshlarida oʻzbek sheʼriyatiga xos detallar va badiiy anʼanalar (ayniqsa, tajnis)ga boy, tili ommabop. Forscha, arabcha soʻzlar kam. Unda fikriy aniqlik va hissiy joʻshqinlik mujassam. Asar Oltin Oʻrda xonligida yaratilgan turkiy tildagi nodir adabiy asar boʻlib, oʻzbek adabiyotida nomanavislik janriga muhim hissa boʻlib qoʻshilgan. Xo‘jandiy (14-asrning 2-yarmi Xo‘jand — 15-asr boshlari) — shoir, dunyoviy adabiyot vakillaridan biri.. Doston o‘nta noma (maktub)dan iborat. Asarda sevgi tarannum etilib, visol ishtiyoqi va hijron iztiroblari tasvirlangan. Til a r b o‘lsa n g ja h on ich r a a m or a t. Fa q ir la r ko‘n gl in i q il gin i m or a t kabi misralarida insonparvarlik g‘oyalari ilgari surilgan. «Latofatnoma» 15-asr boshlarida o‘zbek she’riyatiga xos detallar va badiiy an’analar (ayniqsa, tajnis)ga boy, tili ommabop. Forscha, arabcha so‘zlar kam. Unda fikriy aniqlik va hissiy jo‘shqinlik mujassam