logo

O‘QUVCHILARNI TARBIYALASHDA INSHONING AHAMIYATI

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

267.2275390625 KB
MAVZU: O‘QUVCHILARNI TARBIYALASHDA INSHONING AHAMIYATI .

REJA:

I. KIRISH

II. ASOSIY QISM

1.BOB. SODDA MASALALARNI O‘RGATISH METODIKASI

1.1.  1.O`quvchilarga sodda masalalar yechishni o`rganish usullari. 

1.2.  .Sodda masalalar bilan tanishtirish va ularni yechishni o’rgatish.

2.BOB .  SODDA MASALALARNI O‘RGATISH METODIKASINING NAZARIY ASOSLARI.

2.1.  .«O`nlik mavzusida masalalar ustida ishlash metodikasi.

2.2.  Sodda masalalarni yechishga o`rgatish va ularni har xil usullar bilan yechish.

III. XULOSA.

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.                 
                                                    KIRISH             

.Masalalar yechish matematika óqitishning muhim tarkibiy qismidir. Masalalar yechishmasdan 
matematikani ózlashtirishni tasavvur ham qilib bólmaydi. Matematikada masalalar yechishni 
nazariyani amaliyotga tadbiq qilishning mutlaqo tabiiy yóldir. Arifetik amallarning mazmunini 
amallar orasidagi boğlanishlarni, amal komponentlari bilan natijalari orasidagi boğlanishlar 
bilan tanishishda mos sodda masalalardan foydalaniladi. Sodda masalalar óquvchilarni 
matematik munosabatlar bilan tanishtirishning muhim vositalaridan biri bólib xizmat qiladi1 . 
Masalalarni mustaqil yechishni tashkil qilish óqituvchiga óquvchilarning mumkin bólgan aqliy 
qobiliyatlarini rezervlardan foydalanish imkonini beradi. Masalalar yechish orqali óquvchilarda 
ushbu malakalar tarkib topmoği lozim. 1.Masalani tinglashni órgatish va uni mustaqil óqiy olish. 
Masalalar ustida ishlash uning mazmunini ózlashtirishdan boshlanadi. 2.Masalani dastlabki 
analiz, qilish. Ma’lumni noma’lumdan, muhimi nomuhimdan ajratish. Masalada berilganlar bilan 
izlanayotganlar orasidagi boğlanishni ochish bu eng muhim masalalardan biri bunday malakaga 
ega bólmay turib, masalalarni mustaqil yechishga órganib bólmaydi. 3.Masalani qisqa yozish 
malakasi. Masala teksti ustida oğzaki ishlagandan keyin uning mazmunini matematik terminlar 
tiliga ótkazish va qisqa yozuv shaklidagi matematik strukturasini (qisqacha shaklini) belgilash 
kerak.                 ASOSIY QISM O‘quvchilarni sodda masalalar bilan 
tanishtirish. O`quvchilarda eng oldin 
tanishadigan arifmetik masalalar 
tushunarli bo`lishi kerak yig’indi va 
qoldiqli masalalarga doir masalalar 
jumlasi kiradi. Bunday masalalarni echish 
bilan tanishtirishni, parallel olib borish 
maqsadga muvofiq bo`ladi, bunday 
masalalarga quyidagi masalalar kiradi2 . 
1.Ahmad 3ta qo`g’irchoq va 2ta koptok 
rasmini chizdi. Ahmad nechta 
o`yinchoqning rasmini chizdi? 2.Bahodir 
jo`yakdan 6 ta bodring uzdi 2 ta bodringni 
edi. Nechta bodring qoldi? Sodda 
masalalarning qiyinligi bo`yicha ikkinchi 
turi bu sonni bir necha birlik orttirish yoki 
kamaytirishga doir masalalardir, bunday 
masalalarga namunalar keltiramiz. 
1.Zokirda 6 ta Ahmadda esa undan 2 ta 
ortiq daftar bor. Ahmadda nechta daftar 
bor? Echish: 6+2=8 ta. Javob: Ahmadda 8 
ta daftar bor. 2.Maysara 7 ta ertak, 
Go`zal esa undan 3 ta kam ertak o`qidi. 
Go`zal nechta ertak o`qigan? Echish: 7-
3=4 ta Javob:Go`zal 4 ta ertak o`qigan.                  1.BOB. SODDA 
MASALALARNI 
O‘RGATISH 
METODIKASI 1.1.O`quvchilarga sodda masalalar yechishni o`rganish usullari . Masaladagi berilgan sonlarning 
nechtaligini ta‘kidlashga va ular o`rtasidagi munosabatlarini aniqlay bilish ko`nikmasini rivojlantirishga 
imkon beruvchi eng muhim matn usuli-masalani tasvirlashdir. Bolalarning narsalarning chizmada tasvirlash 
usullari bilan tanishishi ham foydalidir. Dastlabki 1-2 ta masalani o`qituvchining o`zi tasvirlab chizadi. 
O`qituvchi doskaning ichiga 5 ta qo`ziqorin va uning oldiga bitta qo`ziqorin solingan savatchaning rasmini 
chizdi. Bolalar o`qituvchi qanday maslalni chizganini topganlaridan kiyin o`zlari hohlagan narsalar haqida 
masala tuzadi. Bolalarni masalaning javobi emas, balki masala shartini chizish kerakligi haqida bosh 
qotirish kerak, o`qituvchi tez chiziladigan narsalarni tanlash haqida maslahat beradi. U bir nechta yaxshi 
chiqqan va 1-2 ta yaxshi chiqmagan rasmlarni tanlab oladi. Bolalar kim qanday masala tuzganini 
topadilar. Ular qaysi rasm bo`yicha masala tuzish mumkin, qaysi rasm buyicha.masla tuzib bo`lmasligini, 
nima uchun xatosi nimada ekanligini aniqlaydilar. Rasmda masalada berilgan sonlar ko`rsatilishi kerakli 
haqida ishonch hosil qilinadi o`zaro tekshirish olib borilsa yaxshi bo`ladi. Ayirishga oid masala tuzishda 
ko`pincha ikkita rasm chizishga to`g’ri keladi, birida kamayuvchi, ikkinchisida qoldiq va ayiruvchi 
chiziladi. Masalan: birinchisida 6 ta archa, ikkinchisida 5 ta archa chiziladi                 1.2.Sodda masalalar bilan tanishtirish va ularni yechishni o’rgatish.
Matematik masalalar echish matematika o`qitishning muhim tarkibiy qismidir. 
Masalalar echmasdan matematikani o`zlashtirishni tasavvur ham etib bo`lmaydi. 
Matematikada masalalar echishning nazariyasini amaliyotga tadbiq qilishning muhim 
yo`lidir. Masalalar echishning boshlang’ich sinflarda o`rganiladigan u yoki bu nazariy 
materiallarni o`zlashtirish jarayonida muhim rolni va o`quvchilarni fikrlash 
qobilyatlarini o`stiradi muhim ro`l o`ynaydi. Masalalar amaliy ishlar sistemasi asosida 
tuziladi. Bu degan so`z har bir yangi tushunchani tarkib toptirish har doim bu 
tushuncha ahamiyatini tushuntirishga yordam beradigan uning qo`llanishini talab 
qiladigan u yoki bu masalani echish bilan amalga oshadi7 . Arifmetik amallarning 
mazmunini amallar orasidagi bog’lanishlarni amal komponentlari bilan natijalar 
orasidagi ochib berishda, har xil miqdorlar orasidagi bog’lanishlar bilan tanishishda 
mos sodda masalalardan foydalaniladi. Sodda masalalar o`quvchilarda murakkab 
masalalarni echish uchun zarur, bo`ladigan bilimlar malakalar va ko`nikmalarni tarkib 
toptirish uchun asos bo`lib xizmat qiladi. Masalalar bolalarning fikrlash qobiliyatlarini 
rivojlantirishning foydali vositasi bo`lib odatda o`z ichiga ayrim bilimlarni oladi. Bu 
bilimlarni qidirish masala echuvchidan analiz va sintezga mustaqil murojaat qilish 
faktlarni taqqoslash, umumlashtirish va hokazolarni talab qiladi. Bilishning bu 
usullarini o`rgatish matematika o`qitishning muhim maqsadlaridan biri hisoblanadi.                                     II.BOB.  .  SODDA MASALALARNI O‘RGATISH 
METODIKASINING NAZARIY ASOSLARI.

2.1.«O`nlik mavzusida masalalar ustida ishlash metodikasi.

Ma’lumki, birinchi sinflarda o’quvchilar bir va ikki amal bilan yechiladigan 
masalalar bilan shug’ullanadilar. Sodda masalalarni yechish uchun yetarlicha 
tayyorgarlik mashiqlarini o’tkazishlari lozim. Bunga quyidagilar kiradi: - 
O’quvchilar narsalarning rangi, shakli, o’lchami haqida; - Narsalarning uzun – 
qisqaligi, keng – torligi, baland – pastligi haqida; - Ustida – ostida, chapda – 
o’ngda, yuqoridan pastga, pastdan yuqoriga kabi tushunchalar haqida; - Bir 
xil, har xil, ko’p, kam, shuncha marta ortiq, shuncha marta kam 
tushunchalari; - Har bir, hammasi, shundan boshqa hammasi tushunchalarining 
ma’nosini o’zlashtirib olishlari zarur. Shuningdek, bitta yoki bir nechta 
narsalarni ajratish, raqamlarning bosma va yozma yozilish shakllarini 
o’zlashtirib olishlari kerak bo’ladi. Ayniqsa o’n ichida sonlarni o’rganishda 
sonlarning katta(>), kichik (                 
2.2. Sodda masalalarni yechishga o`rgatish va ularni har xil usullar bilan yechish.  
O’quvchilar masalalar yechish bilim, ko’nikma va malakalariga yengillik bilan erisha 
olmaydilar. Ko’pincha uchinchi va to’rtinchi sinflarda ham o’quvchilar 2 va 3 amalli 
masalalarni mustaqil yecha olmaydilar. Bunga sabab birinchi va ikkinchi sinflarda 
masalalar yechishga doir yetarlicha bilim ko’nikma va malakalarga ega bo’lishini 
e’tiborsiz qoldirishlari hisoblanadi. Shuning uchun ikkinchi sinf o’qituvchisi birinchi 
sinflarda masalalar yechishga o’rgatish qanday olib borganligini va birinchi sinfga 
tegishli bo’lgan metodik talablarning qanchalik bajarilganligini tekshirish shart. Ya’ni 
sodda masalalarni yechishning ahamyati, murakkab masalalarni yechish ahamyati 
o’quvchilar murakkab masalalarni yechishda dastlab sodda masalalarga ajratadilar, 
so’ngra ajratilgan sodda masalalarni yechishning tartibini aniqlab olishlari kerak. 
Masalalar yechishga bunday yondashish o’quvchilarning matematika faniga bo’lgan 
qiziqishlarini o’stiradi va mantiqiy fikrlash qobilyatini taraqqiy ettiradi. 27 
Ikkinchidan o’quvchilar murakkab masalalar yehish uchun masalaning mazmunini 
anglatuvchi holatni ko’z oldiga keltirishlari, masala mazmuni va mohiyatini to’liq 
anglashlari yoki tushinishlari kerak. Aks holda masalalarning yechilishi o’quvchilar 
uchun qiyinlik qiladi. Shuning uchun masalalar kundalik hayotdan, texnikadan, 
qurilishdan tabiatdan olingan bo’lsa, o’quvchilar shu masalalar orqali turmushni va 
tabiatning xilma – xil foydali bilimlarini bilib oladilar.                                           XULOSA

Boshlang`ich ta`lum dasturida bolalarga masalalarni yechishda ular oldindan o`rgangan 
arifm е tik amallarning xossalaridan foydalanishi va o`zlariga ma'lum bo`lgan usullardan eng 
ratsionalini tanlay olishga o`rgatish zarurligi ta'kidlangan. Masalani har xil usullar bilan 
yechishdagi muammo matbuot sahifalarida m е todik qo`llanmalarda hamda darsliklarida 
muhokama qilingan va qarab chiqilgan. Ushbu kurs ishida masalalarni har xil usullar bilan 
yechishning boshlang`ich sinf o`quvchilarining fikrlash doiralarini k е ngaytirishdagi ahamiyati 
е tarlicha asoslab b е rilgan va boshlang`ich sinf o`quvchilariga nima uchun masalalarni aynan 
bir xil emas, balki har xil usullar bilan yechish malakalarini shakllantirish lozimligi haqida 
to`xtalib o`tilgan. Masalalarning har xil yechimlarini topish asosan bolalarning fikrlash 
doiralarini k е ngaytiradi, ularning masala yechishga bo`lgan qiziqishlarini orttiradi, undan 
tashqari ularning logik tafakkurlarining rivojlantirish imkonini b е radi, ularda masala 
yechishda uchraydigan qiyinchiliklarni  е ngish uchun qat'iylik va matonatlilikni tarbiyalaydi. 
Bundan tashqari sodda masalalar favqulodda ko`p uchrashini va u mat е matikada muhim rol 
o`ynashligini yoritishga harakat qilingan. Kurs ishida boshlang`ich sinf o`quvchilarida 
murakkab masalalarni har xil usullar bilan yechish malakalarini shakllantirish to`g`risida ham 
so`z boradi. Sodda masalalar kabi murakkab masalalar ham bilimlarni o`zlashtirishga, 
olingan bilimlarni mustahkamlash va mukammallashtirishga xizmat qiladi. Bulardan tashqari 
hozirgi zamon ta'lim tizimining asosi bo`lgan yangi p е dagogik t е xnologiyadan ham 
foydalanganman. Ya.P.T. qo`llanilgan bir soatlik dars ishlanmasi ham shu bobdan o`rin olgan. 
Undan so`ng esa bolalarni o`zlarini sinab ko`rishlari uchun har bir bobda t е gishli bir nechta 
masalalar tizimini ham ishlab chiqqanman.                            E’TIBORINGIZ UCHUN RAHMAT!!!

MAVZU: O‘QUVCHILARNI TARBIYALASHDA INSHONING AHAMIYATI .  REJA:  I. KIRISH  II. ASOSIY QISM  1.BOB. SODDA MASALALARNI O‘RGATISH METODIKASI  1.1. 1.O`quvchilarga sodda masalalar yechishni o`rganish usullari.  1.2. .Sodda masalalar bilan tanishtirish va ularni yechishni o’rgatish.  2.BOB . SODDA MASALALARNI O‘RGATISH METODIKASINING NAZARIY ASOSLARI.  2.1. .«O`nlik mavzusida masalalar ustida ishlash metodikasi.  2.2. Sodda masalalarni yechishga o`rgatish va ularni har xil usullar bilan yechish.  III. XULOSA.  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.

 KIRISH  .Masalalar yechish matematika óqitishning muhim tarkibiy qismidir. Masalalar yechishmasdan matematikani ózlashtirishni tasavvur ham qilib bólmaydi. Matematikada masalalar yechishni nazariyani amaliyotga tadbiq qilishning mutlaqo tabiiy yóldir. Arifetik amallarning mazmunini amallar orasidagi boğlanishlarni, amal komponentlari bilan natijalari orasidagi boğlanishlar bilan tanishishda mos sodda masalalardan foydalaniladi. Sodda masalalar óquvchilarni matematik munosabatlar bilan tanishtirishning muhim vositalaridan biri bólib xizmat qiladi1 . Masalalarni mustaqil yechishni tashkil qilish óqituvchiga óquvchilarning mumkin bólgan aqliy qobiliyatlarini rezervlardan foydalanish imkonini beradi. Masalalar yechish orqali óquvchilarda ushbu malakalar tarkib topmoği lozim. 1.Masalani tinglashni órgatish va uni mustaqil óqiy olish. Masalalar ustida ishlash uning mazmunini ózlashtirishdan boshlanadi. 2.Masalani dastlabki analiz, qilish. Ma’lumni noma’lumdan, muhimi nomuhimdan ajratish. Masalada berilganlar bilan izlanayotganlar orasidagi boğlanishni ochish bu eng muhim masalalardan biri bunday malakaga ega bólmay turib, masalalarni mustaqil yechishga órganib bólmaydi. 3.Masalani qisqa yozish malakasi. Masala teksti ustida oğzaki ishlagandan keyin uning mazmunini matematik terminlar tiliga ótkazish va qisqa yozuv shaklidagi matematik strukturasini (qisqacha shaklini) belgilash kerak.

ASOSIY QISM O‘quvchilarni sodda masalalar bilan tanishtirish. O`quvchilarda eng oldin tanishadigan arifmetik masalalar tushunarli bo`lishi kerak yig’indi va qoldiqli masalalarga doir masalalar jumlasi kiradi. Bunday masalalarni echish bilan tanishtirishni, parallel olib borish maqsadga muvofiq bo`ladi, bunday masalalarga quyidagi masalalar kiradi2 . 1.Ahmad 3ta qo`g’irchoq va 2ta koptok rasmini chizdi. Ahmad nechta o`yinchoqning rasmini chizdi? 2.Bahodir jo`yakdan 6 ta bodring uzdi 2 ta bodringni edi. Nechta bodring qoldi? Sodda masalalarning qiyinligi bo`yicha ikkinchi turi bu sonni bir necha birlik orttirish yoki kamaytirishga doir masalalardir, bunday masalalarga namunalar keltiramiz. 1.Zokirda 6 ta Ahmadda esa undan 2 ta ortiq daftar bor. Ahmadda nechta daftar bor? Echish: 6+2=8 ta. Javob: Ahmadda 8 ta daftar bor. 2.Maysara 7 ta ertak, Go`zal esa undan 3 ta kam ertak o`qidi. Go`zal nechta ertak o`qigan? Echish: 7- 3=4 ta Javob:Go`zal 4 ta ertak o`qigan.

1.BOB. SODDA MASALALARNI O‘RGATISH METODIKASI 1.1.O`quvchilarga sodda masalalar yechishni o`rganish usullari . Masaladagi berilgan sonlarning nechtaligini ta‘kidlashga va ular o`rtasidagi munosabatlarini aniqlay bilish ko`nikmasini rivojlantirishga imkon beruvchi eng muhim matn usuli-masalani tasvirlashdir. Bolalarning narsalarning chizmada tasvirlash usullari bilan tanishishi ham foydalidir. Dastlabki 1-2 ta masalani o`qituvchining o`zi tasvirlab chizadi. O`qituvchi doskaning ichiga 5 ta qo`ziqorin va uning oldiga bitta qo`ziqorin solingan savatchaning rasmini chizdi. Bolalar o`qituvchi qanday maslalni chizganini topganlaridan kiyin o`zlari hohlagan narsalar haqida masala tuzadi. Bolalarni masalaning javobi emas, balki masala shartini chizish kerakligi haqida bosh qotirish kerak, o`qituvchi tez chiziladigan narsalarni tanlash haqida maslahat beradi. U bir nechta yaxshi chiqqan va 1-2 ta yaxshi chiqmagan rasmlarni tanlab oladi. Bolalar kim qanday masala tuzganini topadilar. Ular qaysi rasm bo`yicha masala tuzish mumkin, qaysi rasm buyicha.masla tuzib bo`lmasligini, nima uchun xatosi nimada ekanligini aniqlaydilar. Rasmda masalada berilgan sonlar ko`rsatilishi kerakli haqida ishonch hosil qilinadi o`zaro tekshirish olib borilsa yaxshi bo`ladi. Ayirishga oid masala tuzishda ko`pincha ikkita rasm chizishga to`g’ri keladi, birida kamayuvchi, ikkinchisida qoldiq va ayiruvchi chiziladi. Masalan: birinchisida 6 ta archa, ikkinchisida 5 ta archa chiziladi

1.2.Sodda masalalar bilan tanishtirish va ularni yechishni o’rgatish. Matematik masalalar echish matematika o`qitishning muhim tarkibiy qismidir. Masalalar echmasdan matematikani o`zlashtirishni tasavvur ham etib bo`lmaydi. Matematikada masalalar echishning nazariyasini amaliyotga tadbiq qilishning muhim yo`lidir. Masalalar echishning boshlang’ich sinflarda o`rganiladigan u yoki bu nazariy materiallarni o`zlashtirish jarayonida muhim rolni va o`quvchilarni fikrlash qobilyatlarini o`stiradi muhim ro`l o`ynaydi. Masalalar amaliy ishlar sistemasi asosida tuziladi. Bu degan so`z har bir yangi tushunchani tarkib toptirish har doim bu tushuncha ahamiyatini tushuntirishga yordam beradigan uning qo`llanishini talab qiladigan u yoki bu masalani echish bilan amalga oshadi7 . Arifmetik amallarning mazmunini amallar orasidagi bog’lanishlarni amal komponentlari bilan natijalar orasidagi ochib berishda, har xil miqdorlar orasidagi bog’lanishlar bilan tanishishda mos sodda masalalardan foydalaniladi. Sodda masalalar o`quvchilarda murakkab masalalarni echish uchun zarur, bo`ladigan bilimlar malakalar va ko`nikmalarni tarkib toptirish uchun asos bo`lib xizmat qiladi. Masalalar bolalarning fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishning foydali vositasi bo`lib odatda o`z ichiga ayrim bilimlarni oladi. Bu bilimlarni qidirish masala echuvchidan analiz va sintezga mustaqil murojaat qilish faktlarni taqqoslash, umumlashtirish va hokazolarni talab qiladi. Bilishning bu usullarini o`rgatish matematika o`qitishning muhim maqsadlaridan biri hisoblanadi.