logo

O`zbekiston Respublikasida ta`lim tizimini rivojlantirishning konsepsiyasi asoslari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

426.4013671875 KB
Mavzu: O`zbekiston 
Respublikasida ta`lim 
tizimini rivojlantirishning  
konsepsiyasi asoslari Reja:
•
Kirish
•
I-bob. Mustaqillik yillarida ta`lim tizimidagi islohotlar.
•
I.1.  Mustaqillik  yillarida  ta`lim  tizimining  tubdan  isloh 
qilinishi.
•
I.2.  Ta`lim  tizimidagi  islohotlar  va  ularning  maqsad  va 
yo`nalishlari.
•
I.3.  “Ta`lim  to`g`risida”gi  Qonun  va  “Kadrlar  tayyorlash 
milliy dasturi” qabul qilingandan keyingi oslohotlar.
•
II-bob.  Ta`lim  tizimini  takomillashtirishda  yangi  pedagogik 
texnologiyalardan foydalanish.
•
II.1.  Ta`lim  taraqqiyotini  yuksaltirishda  zamonaviy 
pedagogik texnologiyalardan foydalanishning o`rni.
•
II.2.  Yangi  pedagogik  texnologiyalarning  ta`lim  tizimida 
joriy etish tartibi.
•
Xulosa.
•
Foydalanilgan adabiyotlar. Kirish.
•
Mavzuning dolzarblgi.
•
Mustaqilligimizning  poydevorini  mustahkamlashda, 
mamlakatimiz  taraqqiyotida,  O`zbekistonning  buyuk 
davlatga  aylanishida  ta`lim-tarbiya  ishlarini  oqilona  yo`lga 
qo`yish,  fuqarolarni  zamonaviy  ilm-fan,  madaniyat,  texnika 
va texnologiya yutuqlari bilan muntazam ravishda tanishtirib 
borish  benihoya  katta  ahamiyatga  ega.  Chunki  taraqqiyot 
taqdirini  ma`naviy  jihatdan  yetuk,  texnikaviy  bilimlar  va 
murakkab texnologiyani egallagan, irodasi baquvvat, iymoni 
butun,  zamonaviy  fikrlaydigan,  yuksak  salohiyatli  odamlar 
hal  etadi.  Kelajak  taqdirimizga  hal  qiluvchi  ta`sir 
ko`rsatadigan  asosiy  omil  fan-texnika,  madaniyat,  ma`rifat, 
ta`lim-tarbiya,  ijtimoiy-iqtisodiy  munosabatlar 
borasidagiyangiliklar  va  yutuqlarni,  jahon  mamlakatlari 
tajribalarini  keng  qo`lashda  o`rganish,  rivojlantirish  va 
hayotga joriy etishdan iborat hisoblanadi. •
Shu  sababli  bitiruv  malakaviy  ishini  keng  o`rganish 
yoritish  dolzarb  ahamiyatga  ega  mavzulardan  biri 
hisoblanadi. 
•
Maqsad  va  vazifasi.  O`zbekiston  Respublikasida 
ta`lim  tizimidagi  islohotlarni  hayotga  joriy  qilinishini 
o`rganish va tahlil qilishdan iborat.
•
Respublikamiz  mustaqil,  suveren  davlat  sifatida 
tobora  rivojlanib  bormoqda.  Siyosiy,  ijtimoiy-iqtisodiy, 
ma`naviy  sohada  tarixan  qisqa  vaqt  ichida  qanday 
yutuqlarga erishganimizni jahon jamoatchiligi ko`rib, kuzatib 
turibdi.  Erishilgan  yutuqlar  haqida  jahonning  eng  nufuzli 
iqtisodchilari,  siyosatchilar  ko`pdan-ko`p  ijobiy  fikrlar 
aytmoqdalar,  yutuqlarimizni  bir  necha  o`n  yilliklarga,  hatto 
asrlarga qiyoslamoqdalar. 
•
Rsepublikamiz  ta`limida  ro`y  berayotgan 
o`zgarishlarni  baholash,  qiyoslahs  uchun  bizga  sobiq 
Ittifoq-eski  mustabid  tuzumdan  qanday  ta`limiy  meros 
qolganini  yana  bir  bor  esga  olish  lozim,  deb  o`ylayman. 
Zotan,  qiyoslash,  nisbatlar  qo`lamini  hisobga  olish 
pedagogikada muhim ahamiyatga ega. I-bob. Mustaqillik yillarida ta`lim tizimidagi 
islohotlar.
I.1. Mustaqillik yillarida ta`lim tizimining 
tubdan isloh qilinishi.
•
Mamlakatimiz istiqlolining eng dastlabki 
kunlaridanoq, buyuk ma`naviyatimiz va 
qadriyatlarimizni tiklash va yanada yuksaltirish, milliy 
ta`lim-tarbiya tuzimini mustahkamlash, uni davr 
talablari bilan uy`gunlashtirish asosida jahon 
andozalari va ko`nikmalari darajasigaolib chiqish 
maqsadlariga favqulodda katta ahamiyat berildi.
•
Bu o`rinda istiqlolimizning ilk yillari ta`limida amalga 
oshirilgan ayrim ishlarni ko`rsatib o`tish maqsadga 
muvofiqdir. •
Eng  avvalo,  1992  yilda  mustaqil  respublikamizda 
ta`limni  o`rni,  vazifasi,  huquqiy  kafolatlarini  belgilaydigan 
birinchi  “Ta`lim  to`g`risida”gi  qonun  qabul  qilindi.  Maxsus 
qonun  respublikamizda  ta`lim  mustaqilligini  ta`minlab 
berish,  kelajakda  uni  milliylashtirishga,  ta`lim  taraqqiyotiga 
to`liq  bo`ladigan  barcha  vositalarni  oradan  olib  tashlash 
bo`yicha  ta`lim  boshqaruvi  organlari  rahbarlari  uchun  to`la 
huquqiy  kafolatlar  barish,  ta`limda  demokratik  va 
insonparvarlik  tamoyillarini  qaror  toptirishi,  ta`lim  bo`yicha 
xorijiy  davlatlar  bilan  mustaqil  tarzda  hamkorlik  qilish 
yo`llarini  ochib  berishi,  ta`lim  muassasalari  uchun  o`quv 
dasturlari  rejalarini  tanlab  olishda  muayyan  erkinliklar 
berishi,  tajriba-sinovlar  o`tkazishni  rag`batlantirish, 
ta`limning  noan`anaviy  turlarini  yaratish  va  ularni 
rivojlantirishga,  eng  asosiysi,  ta`limdagi  tashabbuskorlik  va 
ijodkorlikka keng shart-sharoitlar yaratishi kerak edi. I.2. Ta`lim tizimidagi islohotlar va 
ularning maqsad va yo`nalishlari.
•
Mustaqilligimizning  poydevorini  mustahkamlashda, 
mamlakatimiz  taraqqiyotida,  O`zbekistonning  buyuk 
davlatga aylanishida ta`lim-tarbiya ishlarini oqilona yo`lga 
qo`yish,  fuqarolarni  zamonaviy  ilm-fan,  madaniyat, 
texnika  va  texnologiya  yutuqlari  bilan  muntazam 
ravishda  tanishtirib  borish  benihoya  katta  ahamiyatga 
ega.  Chunki  taraqqiyot  taqdirini  ma`naviy  jihatdan  yetuk, 
texnikaviy  bilimlar  va  murakkab  texnologiyani  egallagan, 
irodasi  baquvvat,  iymoni  butun,  zamonaviy  fikrlaydigan, 
yuksak salohiyatli odamlar hal etadi. Kelajak taqdirimizga 
hal  qiluvchi  ta`sir  ko`rsatadigan  asosiy  omil  –  fan-
texnika,  madaniyat,  ma`rifat,  ta`lim-tarbiya,  ijtimoiy-
iqtisodiy  munosabatlar  borasidagi  yangiliklar  va 
yutuqlarni, jahon mamlakatlari tajribalarini keng ko`lamda 
o`rganish, rivojlantirish va hayotga joriy etishdir. •
Ilm-fan,  madaniyat  va  ma`rifat  har 
qanday  mamlakat  va  xalqni  yuksaklikka 
ko`taradi,  uning  taraqqiyotini  ta`minlaydi, 
kelajagini  oldindan  ko`rsatib  beradi.  Ilm-
ma`rifat  e`zozlangan,  ta`lim-tarbiyaga 
birinchi  darajali  ahamiyat  berilgan 
mamlakatda  turish  nizolar,  urush  to`g`risida 
o`ylash  hech  kimning  hayoliga  ham 
kelmaydi.  Chunki  ilm-ma`rifat  insonni 
yuksaklikka  ko`taradi.  Ta`lim-tarbiyaga 
birinchi  darajali  ahamiyat  berish,  bu  haqda 
qayg`urish  mamlakat  va  xalq  istiqbolini 
o`ylash demakdir. I.3. “Ta`lim to`g`risida”gi Qonun va 
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” qabul 
qilingandan keyingi islohotlar.
•
Respublikada  “Ta`lim  to`g`risida”gi  Qonun  hamda 
“Kadrlar  tayyorlash  milliy  dasturi”  asosida  ishlay 
boshlaganimizga  ko`p  bo`lgani  yo`q.  Shu  davr  ichida 
mazkur  qonun  va  dasturni  joriy  etish  uchun  nimalar 
qilinadi?  Respublika  ta`limida  nimalar  o`zgardi?  Shu 
masalalarni tahlil qilishga harakat qilamiz.
•
Avvalo,  ta`lim  taraqqiyotining  ...adhalarida  ko`zalagan 
bosh  maqsad  Respublika  ta`limini  o`sib  kelayotgan  yosh 
avlod  ta`lim-tarbiyasini  milliy  istiqlol  g`oyalari,  talablari 
asosida  tashkil  etish;  jamiyatimiz  qadam  qo`yayotgan 
XXI  asr  ta`limini  taraqqiyot,  ma`naviy-madaniy  qarashlar 
ruhida  bo`lishini,  eng  muhimi,  jahon  andozalariga  javob 
bera oladigan darajada bo`lishini ta`minlashdir.   •
Shu  maqsadlarni  amalga  oshirish  yo`lida 
bajaradigan  dastlabki  tshkiliy  tadbirlarning 
ayrimlarini ko`rib chiqamiz.
•
Avvalam  bor,  bu  ikki  Qonunni  ta`lim 
muassasalari  amaliyotiga  tadbiq  qilish  maqsadida 
alohida  istiqbol  dasturi  ishlab  chiqilib,  Vazirlik 
hay`ati  majlisida  tasdiqlandi.  Bu  xujjatlarning 
maqsad  va  mohiyati  barcha  vositalar  orqali  ta`lim 
muassasalarida,  ota-onalar,  aholi  o`rtasida  keng 
tushuntirildi.  Ta`limga  oid  me`yoriy  xujjatlar: 
konsepsiyalar,  davlat  ta`lim  standartlari,  talablari, 
o`quv  rejalari  va  dasturlari  Nizomlar  va  boshqa 
me`yoriy  xujjatlar  yuqoridagi  ichki  qonun 
moddalariga  muvofiqlashtirildi.  Respublikada 
uzliksiz ta`lim tizimi uzil-kesil shakllantirildi. II-bob. Ta`lim tizimini takomillashtirishda 
yangi pedagogik texnologiyalardan 
foydalanish.
II.1. Ta`lim taraqqiyotini yuksaltirishda 
zamonaviy pedagogik texnologiyalardan 
foydalanishning o`rni.
•
Barkamol avlod, komil insonni tarbiyalash bu 
jamiyatimiz oldida turgan eng muhim, muqaddas 
vazifadir. Bu muammoni bajarmasdan na iqtisodiy, 
na ijtimoiy va ma`naviy sohada qo`yilgan 
maqsadlarga erishib bo`lmasligini chuqur anglagan 
mamlakatimiz Prezidenti Islom Karimov islohotlarni 
aytgan “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni ishlab 
chiqishdan va hayotga tatbiq etishdan boshladilar. •
O`zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining 
1998  yil  5  yanvardagi  Uzluksiz  ta`lim  tuzimi  uchun  davlat 
ta`lim standartlarini shlab chiqish va joriy etish to`g`risida”gi 
hamda  1998  yil  13  maydagi  “O`zbekiston  Respublikasida 
umumiy  o`rta  ta`lim  tajriba-tayanch  o`quv  rejasi,  maktablari 
uchun  Davlat  ta`lim  standartlari  ishlab  chiqilib,  ular  24  ta 
shuningdek  Qoraqalpog`iston  Respublikasi  Xalq  ta`limi 
vazirligi,  barcha  viloyatlar,  Toshkent  shaxar  xalq  ta`limi 
boshqarmalari  tomonidan  tashkil  etilgan  322  ta  umumiy 
o`rta  ta`lim  maktablarida  1998-1999  o`quv  yilida  tajriba-
sinovdan  o`tkazildi.  Bu  jarayonda  davlat  ta`limi  standartlari 
asosida  yaratilgan  sinov  dasturlari  bo`yicha  har  bir  dars 
mavzusi  o`quvchilarning  yoshi,  psixoriziologik 
hususiyatlariga  mosligi,  o`zlashtirishdagi  sifat 
ko`rsatkichlari,  mavzularning  uzishligi,  siddadan 
murakkabga  yo`naltirilganligi,  bir-birini  to`ldirishi  o`rganib 
borildi. II.2. Yangi pedagogik 
texnologiyalarning ta`lim tizimida 
joriy etish tartibi.
•
Prezidentimiz  Islom  Karimov  alohida  ta`kidlaganlaridek, 
biz  “mamlakatimizning  istiqboli  yosh  avlod  qanday 
tarbiya  topishiga,  qanday  ma`naviy  fazilatlar  egasi  bo`lib 
voyaga yetishishga, farzandlarimizning hayotda nechog`i 
faol  munosabatda  bo`lishiga,  qanday  oliy  maqsadlarga 
xizmat qilishiga  bog`liq  ekanini  hamisha  yodda tutishimiz 
kerak”.  Shu  sababli  ham  birinchhi  navbatda,  ta`lim 
mazmuni  va  uning  tarkibini  kengaytirish, 
chuqurlashtirish,  takomillashtirish,  xususan,  ta`lim 
mazmuniga  nafaqat  bilim,  ko`nikma  va  malaka,  balki 
umuminsoniy  madaniyatni  tashkil  etuvchi  –  ijodiy  faoliyat 
tajribasi, tevarak atrofga munosabatlarni kirishish g`oyasi 
kun tatibiga ko`ndalang qilib qo`yildi. •
Ta`lim  mazmuni,  uning  komponentlari,  tarkibi  , 
vazifalari  haqida  so`z  ketganda,  dalillar  bilan  qonuniyatlar, 
yaqqollik  bilan  mavxumlik,  bilimlar  bilan  haqiqatni  mustaqil 
bilish  metodlari  o`rtasidagi  maqbul  keladigan 
munosabatlarni  aniqlash  zarur.  Lekin  bu  ishlar  o`z 
yechimini  topganicha  yo`q.  Ochiqchasiga  aytmaylik:  Qaysi 
darsliklardan  Prezidentimizning  “O`zbekiston  XXI  asr 
bo`sag`asida  ...”  yoki  “O`zbekiston  XXI  asrga  intilmoqda” 
kabi asarlarida ko`tarilgan g`oyalar o`rin olgan? Javob yo`q. 
Endichi  vazifa  darsliklarning  keyingi  nashrlarida  bunday 
namchiliklarini tuzatishdan iborat. 
•
Dars  jarayonida  ta`lim-tarbiyada  o`quvchi  asosiy 
harakatlantiruvchi  kuch,  ta`lim  jarayonining  sub`yekti 
bo`lishi  kerak,  ya`ni  oqish,  o`rganish,  muomala  qilish 
o`quvchi zimmasiga o`tishi kerak. Xulosa
•
Ma`lumki,  ta`lim  har  bir  jamiyatning  ajralmas  qismi, 
madaniyati  va  rivojlanishining  asosiy  ko`rsatkichidir.  Har 
qanday  mamlakat  istiqbolni  rejalar  tuzar  ekan,  avvalo, 
ta`limga  e`tiborni  kuchaytiradi.  Shu  ma`noda 
mustaqilligimizning  ilk  kunlaridan  boshlab 
Prezidentimizning  “Kelajak  bugundan  boshlanadi.  Hozir 
tarbiya masalasiga e`tibor qilinmasa, kelajak boy beriladi. 
Tarbiyadan  hech  narsani  ayamaymiz”  degan  dav`atlari 
ostida  ta`limni  isloh  qilishga  kirishilib,  avvalo,  “Ta`lim 
to`g`risida”gi  Qonnun,  so`ngra  “Kadrlar  tayyorlash  milliy 
dasturi” yaratildi. Komil inson tarbiyasi davlat siyosatining 
ulug`vor sohasi deb e`lon qilindi. Foydalanilgan adabiyotlar
•
Karimov  I.  A.  O`zbekiston:  miliy  istiqlol, 
iqtisod,  siyosat,  mafkura.  T.  O`zbekiston. 
1996.
•
Karimov I. A. Bizdan ozod va obod Vatan 
qolsin. T. O`zbekiston. 1996.
•
Karimov  I.  A.  Bunyodkorlik  yo`lidan.  T. 
O`zbekiston. 1996.
•
Karimov  I. A.  Xavfsizlik  va  tinchlik  uchun 
kurashmoq kerak. T. O`zbekiston. 2002. •
Karimov  I.  A.  Tarixiy  xotirasiz  kelajak 
yo`q. T. O`zbekiston. 1998.
•
J.  G`.  Yo`ldoshev.  Ta`lim  yangilanish 
yo`lida. T. 2000.
•
O`zbekistonda  ijtimoiy  fanlar  jurnali 
1969. № 8-9.
•
Tarix shoxidligi va saboqlari. T. 2001.
•
“ Xalq so`zi” gazetasi 1998.yil 17 iyun.
•
Go`xishev  B.  Bilim  –  ezgulik  yo`li.  T. 
1990. E`tiboringiz 
uchun 
raxmat

Mavzu: O`zbekiston Respublikasida ta`lim tizimini rivojlantirishning konsepsiyasi asoslari

Reja: • Kirish • I-bob. Mustaqillik yillarida ta`lim tizimidagi islohotlar. • I.1. Mustaqillik yillarida ta`lim tizimining tubdan isloh qilinishi. • I.2. Ta`lim tizimidagi islohotlar va ularning maqsad va yo`nalishlari. • I.3. “Ta`lim to`g`risida”gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” qabul qilingandan keyingi oslohotlar. • II-bob. Ta`lim tizimini takomillashtirishda yangi pedagogik texnologiyalardan foydalanish. • II.1. Ta`lim taraqqiyotini yuksaltirishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanishning o`rni. • II.2. Yangi pedagogik texnologiyalarning ta`lim tizimida joriy etish tartibi. • Xulosa. • Foydalanilgan adabiyotlar.

Kirish. • Mavzuning dolzarblgi. • Mustaqilligimizning poydevorini mustahkamlashda, mamlakatimiz taraqqiyotida, O`zbekistonning buyuk davlatga aylanishida ta`lim-tarbiya ishlarini oqilona yo`lga qo`yish, fuqarolarni zamonaviy ilm-fan, madaniyat, texnika va texnologiya yutuqlari bilan muntazam ravishda tanishtirib borish benihoya katta ahamiyatga ega. Chunki taraqqiyot taqdirini ma`naviy jihatdan yetuk, texnikaviy bilimlar va murakkab texnologiyani egallagan, irodasi baquvvat, iymoni butun, zamonaviy fikrlaydigan, yuksak salohiyatli odamlar hal etadi. Kelajak taqdirimizga hal qiluvchi ta`sir ko`rsatadigan asosiy omil fan-texnika, madaniyat, ma`rifat, ta`lim-tarbiya, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar borasidagiyangiliklar va yutuqlarni, jahon mamlakatlari tajribalarini keng qo`lashda o`rganish, rivojlantirish va hayotga joriy etishdan iborat hisoblanadi.

• Shu sababli bitiruv malakaviy ishini keng o`rganish yoritish dolzarb ahamiyatga ega mavzulardan biri hisoblanadi. • Maqsad va vazifasi. O`zbekiston Respublikasida ta`lim tizimidagi islohotlarni hayotga joriy qilinishini o`rganish va tahlil qilishdan iborat. • Respublikamiz mustaqil, suveren davlat sifatida tobora rivojlanib bormoqda. Siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy, ma`naviy sohada tarixan qisqa vaqt ichida qanday yutuqlarga erishganimizni jahon jamoatchiligi ko`rib, kuzatib turibdi. Erishilgan yutuqlar haqida jahonning eng nufuzli iqtisodchilari, siyosatchilar ko`pdan-ko`p ijobiy fikrlar aytmoqdalar, yutuqlarimizni bir necha o`n yilliklarga, hatto asrlarga qiyoslamoqdalar. • Rsepublikamiz ta`limida ro`y berayotgan o`zgarishlarni baholash, qiyoslahs uchun bizga sobiq Ittifoq-eski mustabid tuzumdan qanday ta`limiy meros qolganini yana bir bor esga olish lozim, deb o`ylayman. Zotan, qiyoslash, nisbatlar qo`lamini hisobga olish pedagogikada muhim ahamiyatga ega.

I-bob. Mustaqillik yillarida ta`lim tizimidagi islohotlar. I.1. Mustaqillik yillarida ta`lim tizimining tubdan isloh qilinishi. • Mamlakatimiz istiqlolining eng dastlabki kunlaridanoq, buyuk ma`naviyatimiz va qadriyatlarimizni tiklash va yanada yuksaltirish, milliy ta`lim-tarbiya tuzimini mustahkamlash, uni davr talablari bilan uy`gunlashtirish asosida jahon andozalari va ko`nikmalari darajasigaolib chiqish maqsadlariga favqulodda katta ahamiyat berildi. • Bu o`rinda istiqlolimizning ilk yillari ta`limida amalga oshirilgan ayrim ishlarni ko`rsatib o`tish maqsadga muvofiqdir.