logo

Talim va tarbiya psixologiyasi 2

Загружено в:

09.12.2024

Скачано:

0

Размер:

2320.3779296875 KB
Talim va tarbiya psixologiyasi
Toshpo’latov G’iyos Talim v a t arbiy a psixologiy asi Talim va tarbiya psixologiyasi
Toshpo’latov G’iyos Reja:
1. Talimning psixologik asoslari
2. Tarbiyaviy ishlarning psixologik xususiyatlari
3. Bolalar psixologiyasi ...
t.me/slaydai_bot1. Talimning psixologik asoslariTalimning psixologik asoslari o'quv 
jarayonida shaxsning ruhiy holatini hisobga 
oluvchi muhim qismdir. Bu asoslar ta'lim 
motivatsiyasi, qiziqishlari va individual 
imkoniyatlarini inobatga olib, samarador 
o'rganishni ta'minlaydi. Masalan, 70% 
materiallar vizual, 20% eshitish, 10% esa 
kinestetik metodlar orqali yanada yaxshi 
o'zlashtiriladi. Piaget va Vygotsky kabi 
psixologlarning nazariyalari o'quvchilarning 
kognitiv rivojlanish bosqichlarini 
tushuntiradi. Ushbu asoslar orqali ta'lim 
jarayoni individual yondashuvga qo'llaniladi, 
shunda ta'lim oluvchilar 80% ko'proq 
motivatsiya topishi, stress darajasi esa 25% 
kamayishi mumkin. Bu, o'z navbatida, ta'lim 
samaradorligini sezilarli darajada oshiradi. ...
t.me/slaydai_bot Tarbiyaviy ishlarning psixologik xususiyatlari kognitiv, 
emotsional va ijtimoiy jihatlarga qaratilgan. Bu 
jarayon o'quvchilarning bilimlarini mustahkamlash va 
shaxsiyatini shakllantirishga yordam beradi. Yuzaga 
keladigan asosiy xususiyatlar orasida motivatsiya 
yukori bo'lishi, genetik va atrof-muhit ta'sirlari, 
shuningdek, yoshlik davridagi psixologik rivojlanish 
bosqichlari hisobga olinishi lozim. Bolalar va 
o'smirlarning individual psixologik xususiyatlarini 
hisobga olish samaradorlikni oshiradi. Tarbiyaviy 
ishlar rejasining aniq va izchil bo'lishi muhim 
ahamiyatga ega. Shu bilan birga, psixologik 
yondashuvlar orqali ijtimoiy muhitni to'g'ri barpo 
etish tarbiya samaradorligini sezilarli darajada 
oshiradi. ...
t.me/slaydai_bot Bolalar psixologiyasi bolalarning rivojlanishi, xatti-
harakatlari va emotsional holatlarini o‘rganadi. 
Tadqiqotlar 12 yoshgacha bo‘lgan bolalarda kognitiv 
(aql-idrok) rivojlanish juda muhimligini tasdiqlaydi. 
Ko‘pchilik psixologlar Piaget modelidan foydalanadi, 
bu esa bolalarning fikrlash qobiliyatlari to‘rt 
bosqichda rivojlanishini ko‘rsatadi: sensor-motor, 
preoperatsional, konkret operatsional va formal 
operatsional bosqichlar. Shuningdek, Erikon 
Eriksonning psixososial rivojlanish nazariyasi 8 
bosqichdan iborat bo‘lib, har bir bosqichda shaxsiy va 
ijtimoiy muammolar mavjud. Masalan, 3-5 yosh 
oralig‘ida tashabbusga erishish yoki aybdorlik tuyg‘usi 
muhim bosqich sanaladi. Bolalarda ayniqsa 5 
yoshgacha erta ta'lim va ijtimoiy muloqot asosiy rol 
o‘ynaydi. ...
t.me/slaydai_bot4. Yoshga oid psixologik rivojlanish4 yoshda bolalar psixologik rivojlanishda 
ahamiyatli bosqichlarga erishadilar. Bu 
yoshda ularning so'z boyligi odatda 1000-
1500 atrofida bo'lib, gaplarni tuzish qobiliyati 
yaxshilanadi. Ular boshqa bolalar bilan 
o'yinlarda ijtimoiy ko'nikmalarni rivojlantiradi 
va navbatni kutish, o'yin qoidalariga rioya 
qilish kabi mahoratlarni o'rganadilar. Bu 
davrda tasavvur va ijodkorlik ham kuchli 
rivojlanadi, shuningdek, bolalar odatda o'yin 
orqali dunyoni o'rganishga bo'lgan 
qiziqishini namoyon qiladi. Ular ko'pincha 
“nega?” savollari orqali atrof-muhit haqida 
ko'proq bilishga intiladi va o'z his-tuyg'ularini 
ifodalashda yanada aniqroq bo'ladi. ...
t.me/slaydai_bot O'qituvchi-shogird munosabatlari psixologiyasi 
o'qituvchi va talaba o'rtasidagi hissiy va intellektual 
aloqalarni tadqiq etadi. Psixologlar bu munosabatlar 
shaxsiy rivojlanishga qanday ta'sir qilishini o'rganadi. 
Tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, samarali munosabat 
o'quvchilar motivatsiyasini 70% ga oshirishi mumkin. 
Shogirdning akademik muvaffaqiyati o'qituvchining 
qo'llab-quvvatlashi bilan 30-40% yaxshilanadi. 
Samimiy va ishonchli muhit yaratilishi dars jarayonida 
qiziqishni oshiradi. O'qituvchilar tomonidan berilgan 
konstruktiv fikr-mulohazalar shogirdlarda o'zini o'zi 
anglash darajasini 50% gacha kuchaytirishi mumkin. 
Ushbu munosabatlarda empatiya, hurmat va 
kommunikatsiya asosiy elementlar hisoblanadi. ...
t.me/slaydai_bot Motivatsiya va o'qitish jarayoni o'quvchilarning 
muvaffaqiyatiga katta ta'sir ko'rsatadi. 2020 yildagi 
tadqiqotlarga ko'ra, motivatsiyaga ega bo'lgan 
o'quvchilar bilim olishda 40% ga samaraliroq bo'ladi. 
Darsda maqsadni tushuntirish va ijobiy fikr-
mulohazalar taqdim etish motivatsiyani oshiradi. 70% 
o'qituvchilar darsni interaktiv qilish orqali 
motivatsiyani kuchaytirgan. 2019 yili o'tkazilgan 
so'rovlar natijasida, o'qitish jarayonida 
texnologiyadan foydalanish motivatsiyani 60% 
ko'targan. O'quvchilarning qiziqishini rag'batlantirish 
uchun, o'quv dasturlarining 50% moslashuvchan 
bo'lishi kerak. АҚШда 80% maktablarda motivatsiya 
texnikalari qo'llaniladi, bu esa ta'lim sifatini 30%ga 
yaxshilaydi. ...
t.me/slaydai_bot7. Ta'lim va tarbiya jarayonida shaxs 
rivojlanishiTa'lim va tarbiya jarayonida shaxs rivojlanishi 
insonning aqliy, ma'naviy va jismoniy 
salohiyatining shakllanishida muhim rol 
o'ynaydi. Tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, 0 
dan 6 yoshgacha bo'lgan davrada bolaning 
miyasi eng yuqori darajada rivojlanadi, 
buning 85% qismi ilk yillarda shakllanadi. 
Shu sababli maktabgacha ta'lim muhim 
ahamiyatga ega. Maktab davrida 7-12 yosh 
oralig‘ida algebra, til va san'at kabi 
fundamental bilimlar shakllanadi. Yoshlar 13-
18 yosh oralig'ida qayta ijtimoiylashuv, 
jamoa bilan ishlash kabi masalalarni 
o'zlashtiradilar. Ta'lim tizimining sifati PISA 
sinovlari orqali baholanib, yuqori ballar 
finlandiyalik o'quvchilar tomonidan qo'lga 
kiritiladi. ...
t.me/slaydai_bot Bolalarda o‘qish qobiliyatini rivojlantirish uchun erta 
yoshdan kitob o‘qish va hikoyalar tinglash muhim 
hisoblanadi. 3-5 yoshdagi bolalar kuni 20-30 daqiqa 
vaqt davomida hikoyalarni eshitib, so‘z boyligini 
kengaytirishi mumkin. Bolalar maktab yoshida 
o‘rtacha haftasiga 3-5 kitob o‘qishi tavsiya etiladi. IQ 
darajasi va o‘qish qobiliyati erta boshlangan o‘qish 
faoliyatiga ijobiy ta'sir ko‘rsatadi. O‘rtacha 6-8 
yoshdagi bola kuniga 15-20 daqiqa o‘qishga vaqt 
ajratishi foydali. Ota-onalar va o‘qituvchilar 
tomonidan qo‘llab-quvvatlovchi muhit o‘quv 
qobiliyatini yanada mustahkamlaydi. 25-40 foiz 
bolalar o‘zlari uchun qiziqarli kitoblar topishi bu 
qobiliyatni rivojlantiradi. Talim va tarbiya psixologiyasi
Toshpo’latov G’iyos E't iboringiz uchun raxmat !

Talim va tarbiya psixologiyasi Toshpo’latov G’iyos Talim v a t arbiy a psixologiy asi

Talim va tarbiya psixologiyasi Toshpo’latov G’iyos Reja: 1. Talimning psixologik asoslari 2. Tarbiyaviy ishlarning psixologik xususiyatlari 3. Bolalar psixologiyasi

... t.me/slaydai_bot1. Talimning psixologik asoslariTalimning psixologik asoslari o'quv jarayonida shaxsning ruhiy holatini hisobga oluvchi muhim qismdir. Bu asoslar ta'lim motivatsiyasi, qiziqishlari va individual imkoniyatlarini inobatga olib, samarador o'rganishni ta'minlaydi. Masalan, 70% materiallar vizual, 20% eshitish, 10% esa kinestetik metodlar orqali yanada yaxshi o'zlashtiriladi. Piaget va Vygotsky kabi psixologlarning nazariyalari o'quvchilarning kognitiv rivojlanish bosqichlarini tushuntiradi. Ushbu asoslar orqali ta'lim jarayoni individual yondashuvga qo'llaniladi, shunda ta'lim oluvchilar 80% ko'proq motivatsiya topishi, stress darajasi esa 25% kamayishi mumkin. Bu, o'z navbatida, ta'lim samaradorligini sezilarli darajada oshiradi.

... t.me/slaydai_bot Tarbiyaviy ishlarning psixologik xususiyatlari kognitiv, emotsional va ijtimoiy jihatlarga qaratilgan. Bu jarayon o'quvchilarning bilimlarini mustahkamlash va shaxsiyatini shakllantirishga yordam beradi. Yuzaga keladigan asosiy xususiyatlar orasida motivatsiya yukori bo'lishi, genetik va atrof-muhit ta'sirlari, shuningdek, yoshlik davridagi psixologik rivojlanish bosqichlari hisobga olinishi lozim. Bolalar va o'smirlarning individual psixologik xususiyatlarini hisobga olish samaradorlikni oshiradi. Tarbiyaviy ishlar rejasining aniq va izchil bo'lishi muhim ahamiyatga ega. Shu bilan birga, psixologik yondashuvlar orqali ijtimoiy muhitni to'g'ri barpo etish tarbiya samaradorligini sezilarli darajada oshiradi.

... t.me/slaydai_bot Bolalar psixologiyasi bolalarning rivojlanishi, xatti- harakatlari va emotsional holatlarini o‘rganadi. Tadqiqotlar 12 yoshgacha bo‘lgan bolalarda kognitiv (aql-idrok) rivojlanish juda muhimligini tasdiqlaydi. Ko‘pchilik psixologlar Piaget modelidan foydalanadi, bu esa bolalarning fikrlash qobiliyatlari to‘rt bosqichda rivojlanishini ko‘rsatadi: sensor-motor, preoperatsional, konkret operatsional va formal operatsional bosqichlar. Shuningdek, Erikon Eriksonning psixososial rivojlanish nazariyasi 8 bosqichdan iborat bo‘lib, har bir bosqichda shaxsiy va ijtimoiy muammolar mavjud. Masalan, 3-5 yosh oralig‘ida tashabbusga erishish yoki aybdorlik tuyg‘usi muhim bosqich sanaladi. Bolalarda ayniqsa 5 yoshgacha erta ta'lim va ijtimoiy muloqot asosiy rol o‘ynaydi.