logo

Texnologiya darslari jarayonida oʻquvchilarni milliy hunarmandchilikda ijodkorligini shakillantirish

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

11438.966796875 KB
Mav zu: Texnologiy a 
darslari jaray onida 
oʻquv chilarni milliy  
hunarmandchilik da 
ijodk orligini 
shak illant irish.      
Xalq hunarmandchiligi haqida umumiy 
ma’lumotlar.

Texnologiya darslarini tashkil etish metodikasi.

Tajriba-sinov ishlarini tashkil etish, o'tkazish va 
tahlil qilish.Reja:     
Hunarmandchilik  mahsulotlari  —  oddiy  qo'l  mehnati  bilan 
tayyorlanadi  va  bu  bizga  otabobolarimizdan  qolgan 
merosdir.  Hunarmandchilik  kam  rivojlangan 
mamlakatlarning  xalq  xo‘  jaligida  hozir  ham  muhim  o’  rin 
egallaydi.  Hunarmandchilik  insonning  ishlab  chiqarish 
faoliyati  bilan  vujudga  kelib,  jamiyat  rivojlanishi  davomida 
asta-sekin  dehqonchilik  va  chorvachilikdan  ajralib  chiqdi, 
turli  ijtimoiy  tarixiy  davrlar  doirasida  texnika  rivoji  bilan 
aloqador  holda  takomillasha  bordi,  turli  ixtisosliklar 
(kulollik,  duradgorlik,  temirchilik,  misgarlik,  binokorlik, 
toshtaroshlik,  oymakorlik,  kashtado‘  zlik,  ko‘  nchilik, 
tikuvchilik,  to‘  quvchilik,  zargarlik,  zardo‘  zlik,  boyoqchilik, 
kemasozlik, tunukasozlik va boshqalar)ga ajraldi. X alq hunarmandchiligi haqida umumiy  ma’lumot lar.     Hunarmandchilik  qanday  t abiiy  resurslarning 
mav judligiga qarab, masalan, pax t a v a pilla bor 
y erda t o‘ qimachilik , sifat li xom ashy o bor y erda 
(masalan, Risht onda) k ulolchilik , jun v a t eri k o‘ p 
y erda t o‘ qimachilik  v a k o‘ nchilik , shunga qarab 
k osibchilik , o‘ rmonlar k o‘ p y erda y og‘ ochsozlik , ma’ 
danlarga boy  y erlarda met all ishlab chiqarish v a 
t emirchilik , dengiz v a dary o boy larida k emasozlik  v a 
boshqalar riv oj t opgan. J amiy at  t araqqiy ot i 
bosqichlari mehnat  t aqsimot i bilan aloqador holda 
hunarmandchilik ning uch t uri shak llangan: 
1) uy  hunarmandchiligi;  
2) buy urt ma bilan mahsulot  t ay y orlay digan 
hunarmandchilik ;
3) bozor uchun mahsulot  t ay y orlay digan 
hunarmandchilik .     Uy  hunarmandchiligi          
Texnologiya  darslarida  ilmiylik  va  tizimlilik  tamoyili  -  o‘quvchilarga  o‘rgatish 
uchun  ilmiy  jihatdan  asoslangan,  amalda  sinab  ko‘rilgan  ma’lumotlar 
berilishini  talab  etadi.  Ularni  tanlab  olishda  fan  va  texnikaning  eng  so‘nggi 
yutuqlari  va  kashfiyotlaridan  foydalanish  kerak.  Ilmiy  bilimlarni  egallash 
jarayonida  o‘quvchilarda  ilmiy  dunyoqarash,  tafakkur  rivojlanadi.  Har  bir 
darsda  o‘qitiladigan  o‘quv  materialining  ilmiy  mazmuni  keng  va  chuqur 
bo‘lishi  o‘quvchida  nafaqat  bilim,  balki  tafakkur  hosil  qilishi  hamda  uning 
ijodiy qobiliyatini shakllantirishi kerak. Buning uchun esa o’qituvchi o‘z ilmiy 
saviyasini  izchil  ravishda  oshirib  borishi  zamonaviy  pedogogik 
texnologiyalar, kashfiyotlar va ilmiy yangiliklardan " xabardor bo‘lishi lozim . 
O‘quvchi  o‘rganayotgan  bilimlar,  albatta  nazariy  tasdiqlangan  va  amalda 
sinalgan bo‘lishi kerak. 2.Tex nologiy a darslarini t ashk il  et ish met odi k asi.     Tizimlilik   v a  izchillik   t amoy ili  asosida  o’qit ish 
o‘qit ishni  shunday   t ashk il  et ishni  t alab  et adik i, 
bunda  o‘quv   fanlarini  o‘qit ish  qat ’iy   mant iqiy  
t art ibda  olib  boriladi.  O‘quv chilar  bilim  k o‘nik ma 
v a  malak alarini  izchillik   bilan  egallab  boradilar  v a 
ay ni  pay t da  amaliy   v azifalarni  hal  qilish  uchun 
ulardan  foy dalanishni  o‘rganadilar.  Tizimlilik   v a 
izchillik   t amoy ili  pedogogik   jaray onning  hamma 
bo‘g‘inlarida  amalga  oshiriladi.  Uning  t alablari 
darslik lar v a dast urlarni t uzishda o‘z ak sini t opadi. 
O‘quv   mat erialini  t o‘g‘ri  t aqsimlash  y a’ni  oddiy dan 
murak k abga,  oddiy   operat siy alardan  qiy inroq 
operat siy alarni  bajarishga  o‘t ishni  t alab  qiladi.     ,     
Talabalarning texnologiya fanlarga bo’lgan qiziqishlarini faqatgina 
o’qitish jarayonini tubdan yahshilab, ularni mustaqil fikrlashga, 
izlanishga, o’z qobiliyatlarini o’stirishga bo’lgan, faolligini oshirishga 
qaratilgan innovatsion t е xnologiyalarni qo’llash davrning dolzarb 
talabi sifatida yuzaga chiqadi. Oliy o’quv yurtlarida 
texnologiyao’qitishda intellektual o’yinlarni tashkil etish va fanga 
bo’lgan qiziqishlarini kuchaytirishni maqsad qilib biz ilmiy rahbarimiz 
bilan birgalikda mavzuni «Texnologiyao’qitishda int е ll е ktual 
o’yinlardan foydalanish» d е gan nom bilan tanlab olganmiz. 
Texnologiya o’qitishda intellektual o’yinlardan foydalangan holda 
talabalarning bilish faoliyatini faollashtirish, samaradorlikka erishish 
yo’llarini ishlab chiqish, talabalarni intellektual o’yinlar orqali ijodiy 
faoliyatni rivojlantirish uchun o’qish jarayonini loyihalashtirish, 
qizqish va imkoniyatlarini hisobga olgan holda talabalarda 
o’zlashtirilgan nazariy bilimlardan hulosalar  chiqarish, ulardan 
amaliy faoliyatlarda mustaqil foydalanish ko’nikmalarini rivojlantirish 
nuqtai nazaridan quyidagi vazifalarni amalga oshirish b е lgilandi: 3.Taj ri ba-sinov  ishl ari ni  t ashk i l et ish, o't k azi sh v a t ahli l qi li sh.     1.  P е dagogik a  v a  Texnologiy a  o’qit ish 
m е t odik asiga  oid  mat е riallarni  o’rganish  v a  t ahlil 
qilish; 
2.  Tadqiqot   ma’lumot larini  t o’plash  v a  ularni  t ahlil 
qilish; 
3.  Must aqil  t a’lim  orqali  t alabalarda  ijodiy  
faoliy at ni  riv ojlant irishning  m е t odlari,  v osit alarini 
ishlab  chiqish  v a  amaliy ot ga  joriy   et ish; 
4.  Talabalarda  must aqil  v a  mant iqiy   fi k rlash,  o’z 
ijodiy   faoliy at idan  amaliy ot da  foy dalana  olish 
k o’nik ma  v a  malak alarini  o’zlasht irganlik   darajasi 
v a  samaradorligini  aniqlash; 
5.  Tadqiqot   mat е riallari  y uzasidan  t alabalarga 
bilim  b е rish,  k o’nik malarni  t ark ib  t opt irish  v a 
t ajriba-sinov dan  o’t k azish;     Foto lavha

Mav zu: Texnologiy a darslari jaray onida oʻquv chilarni milliy hunarmandchilik da ijodk orligini shak illant irish.

 Xalq hunarmandchiligi haqida umumiy ma’lumotlar.  Texnologiya darslarini tashkil etish metodikasi.  Tajriba-sinov ishlarini tashkil etish, o'tkazish va tahlil qilish.Reja:

 Hunarmandchilik mahsulotlari — oddiy qo'l mehnati bilan tayyorlanadi va bu bizga otabobolarimizdan qolgan merosdir. Hunarmandchilik kam rivojlangan mamlakatlarning xalq xo‘ jaligida hozir ham muhim o’ rin egallaydi. Hunarmandchilik insonning ishlab chiqarish faoliyati bilan vujudga kelib, jamiyat rivojlanishi davomida asta-sekin dehqonchilik va chorvachilikdan ajralib chiqdi, turli ijtimoiy tarixiy davrlar doirasida texnika rivoji bilan aloqador holda takomillasha bordi, turli ixtisosliklar (kulollik, duradgorlik, temirchilik, misgarlik, binokorlik, toshtaroshlik, oymakorlik, kashtado‘ zlik, ko‘ nchilik, tikuvchilik, to‘ quvchilik, zargarlik, zardo‘ zlik, boyoqchilik, kemasozlik, tunukasozlik va boshqalar)ga ajraldi. X alq hunarmandchiligi haqida umumiy ma’lumot lar.

Hunarmandchilik qanday t abiiy resurslarning mav judligiga qarab, masalan, pax t a v a pilla bor y erda t o‘ qimachilik , sifat li xom ashy o bor y erda (masalan, Risht onda) k ulolchilik , jun v a t eri k o‘ p y erda t o‘ qimachilik v a k o‘ nchilik , shunga qarab k osibchilik , o‘ rmonlar k o‘ p y erda y og‘ ochsozlik , ma’ danlarga boy y erlarda met all ishlab chiqarish v a t emirchilik , dengiz v a dary o boy larida k emasozlik v a boshqalar riv oj t opgan. J amiy at t araqqiy ot i bosqichlari mehnat t aqsimot i bilan aloqador holda hunarmandchilik ning uch t uri shak llangan: 1) uy hunarmandchiligi; 2) buy urt ma bilan mahsulot t ay y orlay digan hunarmandchilik ; 3) bozor uchun mahsulot t ay y orlay digan hunarmandchilik .

Uy hunarmandchiligi