logo

Yevropa hududi sivilizatsiyalarining paydo bo‘lishi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

832.5673828125 KB
                                                      Reja:
1. Yevropada ilk sivilizatsiyasining 
shakillangan hududi.
2. Yevropada ilm-fan va madaniyatning 
rivojlanishi.
3. Sivilizatsiyasining taraqqiy qilishi.Mavzu: Yevropa hududi sivilizatsiyalarining paydo 
bo‘lishi 
Sivilizatsiya so’zi insoniyat tarixidagi sifat chegarasini belgilash bilan 
bog’liq. Ushbu tushunchaning yuzaga kelishi Ma’rifatparvarlik 
davridagi Yevropa fani va adabiyotining yutug’idir. Ammo sivilizatsiya 
haqidagi ilk tushunchalar ancha ilgariyuzaga kelgan. Qadimgi 
davrlardayoq insonlar o’zlarining dunyolarini o’zgalar dunyosi bilan 
solishtira boshlashgan. Antik davrda sivilizatsiya so’zi bilan 
belgilanmasa-da, o’z taraqqiyot darajalariga varvarlikni qarama-
qarshi qo’yganlar. Sivilizatsiya so’zi lotincha sivilis - fuqarolikka, 
davlatga, shaharga taalluqli ma’nolarini anglatuvchi o’zakdan kelib 
chiqqan. U "silvaticus", ya’ni lotinchadan tarjima qilganda qo’pol, 
yovvoyi so’ziga qarshi ma’noda qo’llanilgan. Sivilizatsiyatushunchasi 
“madaniyat” tushunchasi bilan uzviy bog’liq ravishda paydo bo’lgan. 
Dastlab madaniyat va sivilizatsiya tushunchalari sinonim sifatida 
qo’llanilgan, ammo bora-bora bu ikki atama o’rtasida farq paydo 
bo’ldi.   
  Madaniyatning paydo 
bo’lishi insoniyatning 
yovvoyilikdan keyingi davri 
bilan bog’liq bo’lsa, 
sivilizatsiya - tarixiy 
jarayon, ijtimoiy hodisadir. 
Sivilizatsiyaning 
rivojlanishi jamiyatni 
yuksaltirishga olib keladi, 
natijada bu jamiyat 
fuqarolar erkinligini 
ta’minlash. 
Ko’pchilik faylasuflar “sivilizatsiya” deganda 
jamiyatning moddiy-texnika yutuqlarini, 
“madaniyat” deganda esa faqat uning ma’naviy 
qadriyatlarini tushunishgan. XX asr boshlariga 
kelib, nemis faylasufi O.Shpengler “Yevropa 
quyoshining so’nishi” asarida madaniyat va 
sivilizatsiya tushunchalarini bir-biriga qarama-
qarshi qo’ydi. Uning fikricha, sivilizatsiya 
madaniyatning eng yuqori bosqichi bo’lib, undan 
keyin esa madaniyat asta-sekin inqirozga yuz 
o’giradi. Nemis faylasufi sivilizatsiya deganda 
texnik- mexanik jarayonlar majmuini nazarda 
tutgan    "S." tushunchasi 18-asrda 
"madaniyat" tushunchasi bilan 
uzviy bogʻliq ravishda paydo 
boʻlgan. Fransuz fay-lasuf 
maʼrifatparvarlari akd va 
adolatga asoslangan jamiyatni 
S.lashgan jamiyat deb bilganlar. 
Koʻpchilik faylasuflar "S." 
deganda jamiyatning moddiy-
texnika yutuqlarini, "madaniyat" 
deganda esa fakat uning 
maʼnaviy qad-riyatlarini 
tushunishgan. Ulardan ayrimlari 
bu tushunchalarni bir-biriga 
qarama-qarshi qoʻyganlar. 
Chunonchi, O. Shpengler 
fikricha, "S." har qanday 
madaniyat taraqqiyotining 
muayyan tugal boskichini 
bildiradi.  Umuman olganda sivilizatsiya 
rivojlangan mamlakatlardagi 
iqtisodiy  va  ijtimoiy - huquqiy
 munosabatlarning oqilona 
tashkil etilgan tuzumi sifatida 
talqin etiladi. Jamiyat 
taraqqiyotini sivilizatsiya 
nuqtai-nazaridan oʻrganishda 
sivilizatsiyalarning almashuvi 
nazariyasi muhim oʻrin tutadi. 
Bu nazariya tarafdorlari 
quyidagi 7 ta bosqichdan iborat 
sivilizatsiyani ajratib 
koʻrsatadilar: 1. davomiylik muddati 30-35 asrni 
oʻz ichiga olgan  neolit davri ;
2. davomiylik muddati 20-23 asrni 
oʻz ichiga olgan sharqiy 
quldorlik davri  ( bronza asri );
3. davomiylik muddati 12-13 asrni 
oʻz ichiga olgan  antik davr  (
temir asri );
4. davomiylik muddati 7 asrni oʻz 
ichiga olgan erta  feodal davri ;
5. davomiylik muddati 4,5 asrni 
oʻz ichiga olgan 
industrlashishdan oldingi davr;
6. davomiylik muddati 2,5 asrni 
oʻz ichiga olgan  industrial  davri ;
7. davomiylik muddati 1,3 asrni 
oʻz ichiga olgan yuqori 
industrlashish davri .  jamiyatning rivojlanganlik darajasini 
koʻrsatuvchi tushuncha,  madaniyat , 
fan ,  texnika ,  din  va hokazoni oʻz 
ichiga oladi. Tamaddun inson 
jamiyatining ongli ekanligiga urgʻu 
berib, uni boshqa har qanday ongsiz 
jamiyatdan farqlaydi.  Evropa an'analarining besh asrlik 
hukmronligiga qaramay, qit'aning 
tub aholisining katta qismi 
Evropanikidan tubdan farq 
qiladigan mentalitet, psixologiya, 
diniy e'tiqodlar va xatti-harakatlar 
stereotiplarini saqlab qoldi 1. Чанышев А.Н. Начало философии. М., 1982. 138-б. 
2. Древнекитайская философия. В 2-хт. М., 1972. Т.1.167-б                      Adabiyotlar ro‘yxati

Reja: 1. Yevropada ilk sivilizatsiyasining shakillangan hududi. 2. Yevropada ilm-fan va madaniyatning rivojlanishi. 3. Sivilizatsiyasining taraqqiy qilishi.Mavzu: Yevropa hududi sivilizatsiyalarining paydo bo‘lishi

 Sivilizatsiya so’zi insoniyat tarixidagi sifat chegarasini belgilash bilan bog’liq. Ushbu tushunchaning yuzaga kelishi Ma’rifatparvarlik davridagi Yevropa fani va adabiyotining yutug’idir. Ammo sivilizatsiya haqidagi ilk tushunchalar ancha ilgariyuzaga kelgan. Qadimgi davrlardayoq insonlar o’zlarining dunyolarini o’zgalar dunyosi bilan solishtira boshlashgan. Antik davrda sivilizatsiya so’zi bilan belgilanmasa-da, o’z taraqqiyot darajalariga varvarlikni qarama- qarshi qo’yganlar. Sivilizatsiya so’zi lotincha sivilis - fuqarolikka, davlatga, shaharga taalluqli ma’nolarini anglatuvchi o’zakdan kelib chiqqan. U "silvaticus", ya’ni lotinchadan tarjima qilganda qo’pol, yovvoyi so’ziga qarshi ma’noda qo’llanilgan. Sivilizatsiyatushunchasi “madaniyat” tushunchasi bilan uzviy bog’liq ravishda paydo bo’lgan. Dastlab madaniyat va sivilizatsiya tushunchalari sinonim sifatida qo’llanilgan, ammo bora-bora bu ikki atama o’rtasida farq paydo bo’ldi.

 Madaniyatning paydo bo’lishi insoniyatning yovvoyilikdan keyingi davri bilan bog’liq bo’lsa, sivilizatsiya - tarixiy jarayon, ijtimoiy hodisadir. Sivilizatsiyaning rivojlanishi jamiyatni yuksaltirishga olib keladi, natijada bu jamiyat fuqarolar erkinligini ta’minlash.