logo

Yosh davrlari psixologiyasining xususiyatlari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

119.4931640625 KB
Mavzu:  Yosh davrlari psixologiyasining 
xususiyatlari              Reja:
 
1. Go`daklik yoshining psixik taraqqiyoti.
2. Ilk bolalik davrida psixik rivojlanish.
3. Maktabgacha yosh davrda psixik taraqqiyot.
4. Bolaning maktab ta`limiga psixologik tayyorligi muammosi.               Predmetli  faoliyat  –  ilk  bolalik  davrida  etakchi  faoliyat  turi  bulib,  bola  atrofidagi  predmetlarning  ijtimoiy  mohiyati  va 
funkciyalarini o`zlashtirishdan iborat. 
Motivlar ierarxiyasi – Tarbiya sharoitiga qarab turli motivlarning ahamiyatliligiga ko`ra tabaqalanishi. 
Chaqalolik davri.   Odamzod  bolasi  boshqa  jonzodlar  bolasiga  nisbatan  ancha  zaif  tug`iladi.  Unda  zarur  fiziologik 
funkciyalarning  kechishi  uchun  zarur  bo`lgan  shartsiz  reflekslari,  himoya  refleksi  va  orientirovka  reflekslaridir.  Chaqaloqlik 
davrida  bosh  miyaning  rivojlanishining  zarur  sharti  –  analizatorlarning  aktiv  ishlashidir.  Agar  chaqaloq  sensor  izolyaciya 
holatiga tushib qolsa, uning rivojlanishi keskin ravishda orqada qola boshlaydi. 2-3 oylikka borganda bolaga tashqi muhitga va 
kattalarga  nisbatan  maxsus  emocional  harakat  paydo  bo`ladi.  Oyoqi  va  qo`llari  bilan  tipirchilay  boshlaydi.  Bu  reakciya 
jonlanish kompleksi deb ataladi. Uning paydo bo`lishi chaqaloqlik davri tuguganligini bildiradi . Go`daklik yoshining psixik taraqqiyoti              Go`daklik davri.   2-3  oydan  1  yoshgacha  davrni  o`z  ichiga  oladi.  Bu  yosh  davrda  etakchi  faoliyat  kattalar 
bilan  emocional  muloqotdir.  Bu  muloqot  sekin-asta  birgalikda  faoliyatga  aylanib  boradi.  Muloqot  davomida 
nutqning asoslari rivojlanib boradi. 2 oydanoq bolalarda g`o`ldirash belgilari paydo bo`ladi. 
Sekin-asta  taqlid  asosida  bola  ona  tilining  fonemasini  o`zlashtira  boshlaydi.  1  yoshda  bola  30-40  ta  so`zni 
o`zlashtirish kerak. Kattalar bilan muloqot davrida bolaga yurish, predmetlar bilan harakat qilish o`rgatilgandagina 
bola tarbiyalanadi va psixik taraqqiyot yuz beradi. 
O.Bryune  ma`lumotlariga  ko`ra  bolalar  hayot  sharoiti  va  tarbiya  uslubidan  qat`iy  nazar  psixik  rivojlanishda 
bir  xil  natija  ko`rsatadilar.  1  yoshgacha  bo`lgan  davrda  ota-onasidan  ajralgan  bolalar  oiladagi  sharoitidan  kat`iy 
nazar psixik rivojlanishdan orqada qolar ekanlar.               1  yoshgacha  bo`lgan  davrda  bola  psixik  jarayonlar  va 
sifatlarning  rivojlanishida  katta  natijalarga  erishadi.  Avval  boshini 
tutishni,  emaklashni,  6  oyga  borib,  o`tirishni  o`rganadi.  3-4 
oylikdayoq  predmetlarni  ushlay  boshlaydi  va  harakatlarni  namoyon 
qiladi.  Bu  harakatlar  avvaliga  tartibsiz  bulib,  bola  ko`p  xato  qiladi, 
keyinchalik sekin-asta harakatlar aniqlasha boradi. Go`dak predmetlar 
bilan  oddiy  manikulyaciya  qilishni  o`rganadi.  So`ngra  bu  oddiy 
harakatlar  ichki  planga  –  ko`rish  idroki  planiga  o`ta  boshlaydi. 
Go`daklikning oxiriga kelib bolalarga taqlidchanlik kuchayadi. 
Ilk  bolalik  davri.  Ilk  bolalik  davrining  oxiriga  kelib  boshqa 
faoliyat  turlari,  masalan,  qiyin  va  produktiv  faoliyati  (rasm  chizish, 
plastilindan narsa yasash) rivojlana boshlaydi. Ilk bolalik davrida psixik rivojlanish              1. Avtonom  nutq davri  1-2 yoshda  bo`lib, nutq amorif  so`z o`zaklardan 
iborat. 
2. 3 yoshgacha davrda esa ona tilining grammatik tuzilishini o`zlashtira 
boshlaydi.  Ilk  bolalik  davrida  predmetlik  faoliyati  asosida  tafakkur 
rivojlana boshlaydi. 
Tushunishning  eng  qulay  (senzitiv)  davri  bir  yoshdan  bir  yarim 
yoshgachadir.  Bu  davrda  bola  predmet  va  jismlarning  nomlarini  engil 
o`zlashtirib  oladi.  Tadqiqotchi  E.K.Kaverlanning  tajribasida 
tasdiqlanganidek  bolaning  predmetlarni  tushunishi  quyidagi  tartibda  yuz 
beradi: 
1) bola eng avval predmetlarning nomlanishini;
2) katta odamlarning va o`yinchoqlarning nomlarini o`zlashtiradi; 
3) tana a`zolarining nomlarini o`zlashtiradi.               Ilk  bolalik  davrida  bola  shaxsi  shakllanishi  boshlanadi.  Bolada  “men  o`zim”  konsepciyasi  vujudga  keladi.  Bu  yosh  davri  3 
yoshlilar  krizis  davrining  yuzaga  kelishi  bilan  tugaydi.  Krizisning  sababi  bolada  ma`lum  darajada  mustaqillikka  ehtiyojning 
paydo bo`lishi, kattalarning esa eski munosabatlar tipini saqlab qolishidir. 
Maktabgacha  yosh  davri.  3  yoshdan  7  yoshgacha  organizmning  intensiv  o`sishi  davom  etadi.  Bosh  miya  og`irligi  1350g-
gacha  etadi,  ikkinchi  signal  sistemasi  rivojlanadi.  Bolaning  ijtimoiy  situaciyasi  o`zgaradi.  O`yin  faoliyati  etakchi  faoliyat  turidir. 
Rolli  o`yinlar  jarayonida  ular  katta  odamlarning  barcha  vazifa  va  ishlarini  amalda  bevosita  bajaradilar.  Rolli  o`yinlarni  vujudga 
keltiruvchi  eng  zarur  omillardan  biri,  bolada  o`z  xatti-harakatlarini  kattalar  xatti-harakati  bilan  solishtirish,  undan  nusxa  olish 
tuyg`usining  mavjudligidir.  Bolalarning  o`yin  faoliyati  D.B.el`konun,  A.S.Slavina,  A.P.Usova  va  boshqa  psixologlar 
o`rganishgan.  O`yin  faoliyati  ixtiyoriy  diqqat  va  xotiraning,  tafakkurning  rivojlanishini  belgilab  beradi.  Bola  predmet  va 
harakatlarni birlashtirishni o`rganadi. Bolaning hayoli ham faqat qiyin faoliyatdagina rivojlana boshlaydi. 3 yoshdan 7 yoshgacha 
barcha  bilish  jarayonlari  o`sadi,  sezgirlik  kuchayadi,  bola  sensor  etalonlarni  o`zlashtiradi,  xotiraning  hajmi  o`sadi.  Ilk  bolalik 
davrida ko`rgazmali harakatli tafakkur va sekin-asta mantiqiy tafakkur shakllari etakchi rol` o`ynay boshlaydi. Bolaning tafakkuri 
tarli faoliyatlarda, xususan, o`yin faoliyatida rivojlanadi.  Maktabgacha yosh davrda psixik taraqqiyot              Bolaning maktab ta`limiga psixologik tayyorligi muammosi
Bolaning  nutqi  situativ  xarakterga  ega,  maktabgacha  yosh  davrining  oxiriga  kelib  esa 
u  o`z  ona  tilini,  grammatik  tuzilishini  yaxshi  o`zlashtiradi,  ichki  nutq  paydo  bo`ladi,  nutq 
alohida faoliyat tarzida shakllanadi. 
Bola shaxsining rivojlanishida ham o`zgarishlar yuz beradi. Uning shahsiy xulq atvori 
aktivligida  esa  motivlar  shrarxiyasi  paydo  bo`la  boshlaydi.  O`zining  va  tengdoshlarining 
ishlarini  baholay  boshlaydi.  Shu  tarzda  o`z-o`zini  baholash  yuzaga  keladi.  Maktabgacha 
yosh  davr  davomida  maktab  ta`limiga  tayyorlik  shakllanadi.  6  yoshli  bolada  bilimga 
qiziqish,  (narsa  va  hodisalarning  xossalarini  qidirish  va  taqqoslash,  ajablanish)  oddiy  aqliy 
operaciyalarni  bajara  olish  qobiliyati  shakllangan  bo`lishi,  emocionalg`irodaviy  jihatlari, 
muloqot ko`nikmalari etarlicha bo`lishi kerak.                             Gorizontal
3. Psixikaning rivojlanish qonuniyatlari, miyaning psixikda   namoyon bo`ladigan 
ob'ektiv voqelikni aks ettirish xususiyati haqidagi fan.
6. Odamlar o'z ehtiyojlarini etarli darajada qondirishni boshdan kechiradigan ruhiy 
holat
10. Muayyan ishlab chiqarish faoliyatini muvaffaqiyatli amalga oshirish sharti bo'lgan 
shaxsning individual psixologik xususiyatlari.
14. Xotira jarayoni, bu orqali izlarning muhrlanishi, hissiyotlarning yangi 
elementlarining assotsiativ aloqalar tizimiga kirishi.
17. Insonning qiziqish va ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan harakatlari majmui
20. Ta'lim, tarbiya jarayonida shaxsni shakllantirish qonuniyatlariga taalluqli 
psixologiya
23. Ikki yoki undan ortiq turli faoliyatni bir vaqtning o'zida muvaffaqiyatli yakunlash 
imkoniyati bilan bog'liq bo'lgan diqqat xususiyati.              Vertikal
1. Insonning hayotiy ehtiyojlarini uzoq vaqt davomida qondirmaslik
2. Shaxsning xizmatlariga ijtimoiy-psixologik ta'sir
4. Ob'ekt yoki hodisani bir butun sifatida aks ettirishdan iborat bo'lgan 
aqliy jarayon
5. Ongning ikki mazmuni o'rtasidagi individ tajribasida yuzaga 
keladigan tabiiy bog'liqlik
7. O'rganilayotgan xususiyatni eng yaxshi tarzda ajratib ko'rsatish, 
namoyon qilish va baholash uchun sun'iy vaziyat yaratishga asoslangan 
psixologik tadqiqot usuli.
8. Inson xarakterining uning irodasi va harakatlari bilan belgilanadigan 
ijobiy axloqiy xususiyatini anglatuvchi falsafiy atama.
9. Biror narsaning rivojlanish rejasini tuzish
11. Insonning qobiliyatlarni rivojlantirishga moyilligi mavjudligi
12. Shaxs tomonidan tashqaridan rag'batlantirilmagan va unga bog'liq 
bo'lmagan holatlar bilan belgilanmagan faoliyatning namoyon bo'lishi.
13. O'zini odobli qiladigan fazilatlarga ega shaxs sifatida ko'rish
15. Psixologiya maktabi qanday nomlanadi, unda tahlilning asosiy 
predmetlari: oliy qadriyatlar, shaxsning o‘zini-o‘zi namoyon etishi, 
ijodkorlik, muhabbat, erkinlik, mas’uliyat, avtonomiya, ruhiy 
salomatlik, shaxslararo muloqot. 18. Narsalar orasidagi o'xshashlik va farqlarni ochish
19. Boshqa odamlarni, hodisalarni, hodisalarni 
noto'g'ri, sub'ektiv pozitsiyasiz, lekin qanday bo'lsa, 
shunday baholash qobiliyati.
20. Retseptorlar mushaklar va ligamentlarda 
joylashgan bo'lib, tananing kosmosdagi joylashuvi 
haqida ma'lumot olib boradi
21. Tirik materiyaning hayot va xarakteristikasi 
tushunchasi bilan birlashtirilgan faoliyat turlari 
majmui
22. Individual noaniq muvofiqlik, boshqalarning 
ilhomlantiruvchi ta'siriga bo'ysunishga tayyorlik
24. Nutq gaplarini hosil qilish va idrok etish 
qonuniyatlari haqidagi fan              ADABIYOTLAR:
1. I.A.Karimov. «Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori». Toshkent. 1997.
2. E.G`oziev. «Psixologiya». Toshkent.  «O`qituvchi». 1994.
3. E.G`oziev. «Pedagogik psixologiya asoslari».  Toshkent. 1997.
4. M.Vohidov. «Bolalar psixologiyasi». Toshkent.  1982.
5. Muxina V.S.  “Detskaya psixologiya”. M: 1985 
6. Leshli Dj. “Kak rabotat` s malen`kimi det`mi”. M: 1991 
7. Muxina V.S. “Shestiletnoy rebenok v shkole”. M: 1986 
8. Rogov E.I. “Nastol`naya kniga prakticheskogo psixologiya v obrazovanii”. M: 1996
9. www.ziyonet.uz

Mavzu: Yosh davrlari psixologiyasining xususiyatlari

Reja:   1. Go`daklik yoshining psixik taraqqiyoti. 2. Ilk bolalik davrida psixik rivojlanish. 3. Maktabgacha yosh davrda psixik taraqqiyot. 4. Bolaning maktab ta`limiga psixologik tayyorligi muammosi.

Predmetli faoliyat – ilk bolalik davrida etakchi faoliyat turi bulib, bola atrofidagi predmetlarning ijtimoiy mohiyati va funkciyalarini o`zlashtirishdan iborat. Motivlar ierarxiyasi – Tarbiya sharoitiga qarab turli motivlarning ahamiyatliligiga ko`ra tabaqalanishi. Chaqalolik davri. Odamzod bolasi boshqa jonzodlar bolasiga nisbatan ancha zaif tug`iladi. Unda zarur fiziologik funkciyalarning kechishi uchun zarur bo`lgan shartsiz reflekslari, himoya refleksi va orientirovka reflekslaridir. Chaqaloqlik davrida bosh miyaning rivojlanishining zarur sharti – analizatorlarning aktiv ishlashidir. Agar chaqaloq sensor izolyaciya holatiga tushib qolsa, uning rivojlanishi keskin ravishda orqada qola boshlaydi. 2-3 oylikka borganda bolaga tashqi muhitga va kattalarga nisbatan maxsus emocional harakat paydo bo`ladi. Oyoqi va qo`llari bilan tipirchilay boshlaydi. Bu reakciya jonlanish kompleksi deb ataladi. Uning paydo bo`lishi chaqaloqlik davri tuguganligini bildiradi . Go`daklik yoshining psixik taraqqiyoti

Go`daklik davri. 2-3 oydan 1 yoshgacha davrni o`z ichiga oladi. Bu yosh davrda etakchi faoliyat kattalar bilan emocional muloqotdir. Bu muloqot sekin-asta birgalikda faoliyatga aylanib boradi. Muloqot davomida nutqning asoslari rivojlanib boradi. 2 oydanoq bolalarda g`o`ldirash belgilari paydo bo`ladi. Sekin-asta taqlid asosida bola ona tilining fonemasini o`zlashtira boshlaydi. 1 yoshda bola 30-40 ta so`zni o`zlashtirish kerak. Kattalar bilan muloqot davrida bolaga yurish, predmetlar bilan harakat qilish o`rgatilgandagina bola tarbiyalanadi va psixik taraqqiyot yuz beradi. O.Bryune ma`lumotlariga ko`ra bolalar hayot sharoiti va tarbiya uslubidan qat`iy nazar psixik rivojlanishda bir xil natija ko`rsatadilar. 1 yoshgacha bo`lgan davrda ota-onasidan ajralgan bolalar oiladagi sharoitidan kat`iy nazar psixik rivojlanishdan orqada qolar ekanlar.

1 yoshgacha bo`lgan davrda bola psixik jarayonlar va sifatlarning rivojlanishida katta natijalarga erishadi. Avval boshini tutishni, emaklashni, 6 oyga borib, o`tirishni o`rganadi. 3-4 oylikdayoq predmetlarni ushlay boshlaydi va harakatlarni namoyon qiladi. Bu harakatlar avvaliga tartibsiz bulib, bola ko`p xato qiladi, keyinchalik sekin-asta harakatlar aniqlasha boradi. Go`dak predmetlar bilan oddiy manikulyaciya qilishni o`rganadi. So`ngra bu oddiy harakatlar ichki planga – ko`rish idroki planiga o`ta boshlaydi. Go`daklikning oxiriga kelib bolalarga taqlidchanlik kuchayadi. Ilk bolalik davri. Ilk bolalik davrining oxiriga kelib boshqa faoliyat turlari, masalan, qiyin va produktiv faoliyati (rasm chizish, plastilindan narsa yasash) rivojlana boshlaydi. Ilk bolalik davrida psixik rivojlanish