YOSH DAVRLARINI TABAQALASH
YOSH DAVRLARINI TABAQALASH NAZARIYASI
Psixikaning irratsion (aqliy bilish jarayonaridan boshqa) tarkibiy qismlari: emotsiya, mayl yordamida shaxsning xulqini tahlil qiluvchi nazariya psixodinamika deyiladi. Bu nazariyaning yirik namoyandalarida biri amerikalik psixolog E.Eriksondir. U insoning umrini o’ ziga xos betakror xususiyatlarga molik 8 ta davrga ajratadi.
Birinchi davr - go ’daklikda tashqi dunyoga ongsiz ishonch tuyg’ usi vujudga keladi. Buning bosh sababi ota- onaning mehr-muhabbati, g ’amxo’ rligi va jonkuyarligidir. Agar go ’dakda ishonchning negizi paydo bo’ lmay, borliqqa ishonchsizlik hissi tuyg’ usi, voyaga etgan odamlarda mahluqlik hissi tug’ ilsa, voyaga etgan odamlarda mahluqlik, umidsizlik vujudga kelishi shubxasizdir.
Ikkinchi davr ilk bolalik yarim mustaqillik va shaxsiy qadr-qimmat tuyg’ usi shakllanadi yoki, aksincha, ularning teskarisi uyat va shubxa xissi xosil bo’ ladi. Bolada mustaqillikning o’ sishi unga o ’z tanasini boshqarish uchun keng imkoniyat yaratib, bo’ lg’ usi shaxs xususiyatldaridan tartib-intizom, ma suliyat, javobgarlik, hurmat tuyg’ ulari tarkib topishiga zamin hozirlaydi.
Uchinchi davr - o ’yin Yoshi deb ataladi va unga 5-7 Yoshli bolalar kiradi. Bu davrda tashabbus tuyg’ usi, qandaydir ishlarni amalga oshirish, bajarish mayli tarkib topadi. Ma’bodo boladagi hoxish-istakni ro’ yobga chiqarish yo’ li to’ sib qo’ yilsa, buning uchun u o’ zini aybdor deb hisoblaydi. Mazkur davrda davra, ya’ ni guruh o yinlarga, tengqurlari bilan muloqotga kirishish muhim ahamiyat kasb etadi: bola turli rollar bajarib ko’ rishiga, uning hayoloti o’ sishiga imkon yaratadi. Xuddi shu davrda bolada adolat tuyg’ usi, uni tushunish mayli tug’ ila boshlaydi.