Badminton sport turi
1 MUNDARIJA Kirish 3-9 I Bob Badminton sport turining tavsifi , mashg’ulot jarayonini tashkil etishning o’ziga xos xususiyatlari 10 1.1 Mavzu yuzasidan adabiyotlar tahlili 10-13 1. 2 Badmintonda ko’p yillik tayyorgarlik tizimining o’rni va axamiyati 13-15 1. 3 Badmintonda o’quv mashg’ulot jarayonining o’ziga xos xususiyatlari 15-17 1.4. Badminton bo‘yicha sport tayyorgarligi bosqichlari va uning mazmuni 17-30 I bob bo’yicha xulosa 31 II Bob Tadqiqot metodlari va uning tashkil etilishi 32 2.1 Tadqiqot u sullari 32 2.1.1 Pedagogik kuzatish 32-33 2.1.2. Adabiyotlar tahlil qilish 33 2.1.3. So’rovnoma o’tkazish 34 2.1.4. Nazariy tahlil va umumlashtirish 34 2.2. Tadqiqotni tashkil etilishi 34 II bob bo’yicha xulosa 35 III Bob . Badminton mashg’ulotlarin i tashkil etishning nazariy metodologik asoslari 36 3.1 Muammo yuzasidan sinov - tajriba ishlarini tashkil etish 36-45 3.2 Sinov – tajriba natijalari asosida olingan ma’lumotlar tahlili = 45-53 3. 3. Badminton bo‘yicha uzoq yillik tayyorgarlik jarayoninin g tashkiliy -pedagogik asoslari 53-61 3. 3.1 Amaliy mashg’ulotlar uchun dasturiy materiallar 61-65 3. 3.2 Nazariy mashg’ulotlar uchun dasturiy materiallar 65-73
2 3. 4 Badminton mashg’ulotlarida texnika xavfsizligi va tay yorgarlik asoslari 73-75 3. 5 Sport na tijalari va rejalashtirilgan mashg’ulot yuklamalari 75-79 III bob bo’yicha xulosa 80 Tavsiyalar 81-90 Xulosa 91-92 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 93-95
3 Kirish Davlatimiz mustaqillikka erishgach barcha sohalar qatorida s port, jismoniy madaniyatda ham tub islohatlar amalga oshirilmoqda. Bu islohatlarda inson omili ustivor vazifa bo’lib, islohat islohat uchun emas eng avvalo inson uchun degan tamoyilga amal qilmoqda. Komil insonni tarbiyalashda ma’naviy barkamollik bilan bi r qatorda jismo niy yetuklik ham muhim sanaladi . Mamalakatimiz kelaji uchun har tomonlama sog’lom avlodni tarbiyalash hamda voyaga yetkazishda jismoniy tarbiya va sportning ahamiyati juda katta. Keyingi yillarda sport Mustaqil O’zbekistonimizda yashayotgan har bir inson hayotining jaralmas qismiga aylanib borm oqda [1 ]. O ’zbekiston Respublika si Prezidentining “ Jismoniy tarbiya va sport sohasida davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora -tadbirlar i to`g`risida”gi farmoni , O‘zbekiston Respublika si Prezidentining “Jismoniy tarbiya va ommaviy sportni yanada rivojlantirish chora -tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori., O’zbekiston Respublika si Prezidentining “O’zbekiston Respublika sida jismoniy tarbiya va sportni yanada takomillashtirish va ommalashtirish chora -tadbirlari to’g’risida”gi farmonlari jismoniy tarbiya va spor tni yanada rivojlantirishga imkon yaratdi [2,3]. O’zbekiston Respublikasi istiqlolga erishgandan so’ng qabul qilingan “Ta’lim tog’risidagi”, “Jismoniy tarbiya va sport tog’risida”gi qonunl ar, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”, O’zbekistonda jismoniy tarbiya va sportni yanada rivojlantirish chora -tadbirlari tog’risida” gi va boshqa farm on va qarorlar tub ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy va madaniy o’z garis hlarni yuzaga keltirmoqda . XXI asr buyuk o’zgarishlar davri. Bu o’zgarishlar eng avvalo inson tafakkuriga, uning fikrlash tarzida ro’y berishi muqarrar. Tabiiyki, bu holat shaxs ma’naviyati va u orqali jamiatning manaviy qiyofasiga o’z tasirini ko’rsatmay qolmaydi. O’zbekiston o’z mustaqilligiga erishgan kundan boshlab , millat genafondini shakllantirish, sog’lom -barkamol avlodni tarbiyalash vositasi bo’lmish jismoniy
4 tarbiya va sport davlat siyosatining ustivor yo’nalishlari tarkibiga kiritilgan bo’lib, o’tgan davr ichida ushbu soh ada asrlarga teng islohatlar amalga oshirildi. Respublikamizning barcha hududlarida, hatto uzoq -uzoq qishloq joylarda ham jahon standartlariga mos sport inshoatlari o’ziga xos go’zal infrastrukturalari bilan birgalikda bunyot etildi. Mazkur savobli ishlar ayni kunda amaldagi xalqchil siyosatni yanada jadal davom ettirayotgan yurtimizning bugungi yo’lboshchisi Sh. Mirziyoyevning g’ayrat -shijoati va konseptual dasturlari asosida o’z ko’lamini kengaytirmoqda, jismoniy tarbiya va sport, shu jumladan, professio nal sport ham tezkor sur’atlar bilan cho’qqi sari qanot yozmoqda, Jahon, Osiyo musoboqalari va Olimpiya o’ yinlari miqi yosida yuksak natijalarga erishib, vatanimiz shuhratini jahon hamjamiyati oldida tarannum etib kelmoqda, lekin takidlash joizki sport nat ijalari to’xtab qolmaydi, musoboqalarda keskinlashib borayotgan raqobat yuksak mahoratli sportchilar tarkibini kengaytirish, ommaviy sportdan professional sportga o’tish sur’atini jadallashtirish zaruriyatini tug’dirmoqda. Buning uchun 2000 -yildan boshlab yurtimizda joriy etilgan “Umid nihollari”, “Barkamol avlod” va “Universiada” kabi ommaviy sport musoboqalari saviyasini ko’tarish o’ta mihim ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa yoshlar o’rtasida sportning badminton turini ommalashtirish, o’quvchilarning ma’naviy -axloqiy tarbiyasini yanada kuchaytirish, ular o’rtasida sog’lom turmush tarzini qaror toptirish yoshlarni sport musoboqalariga ommaviy tarzda jalb qilish maqsadida Badminton federatsiyasi, Madaniyat va sport ishlari, Xalq ta’limi, Sog’liqni saqlash boshqa rmalari hamkorligida umum -ta’lim maktablari o’quvchilari o’rtasida sportning usgbu turi bo’yicha viloyat bosqichi turnirlari o’tkazib kelinmoqda. Mazkur dissertatsiya sport maktablarining murabbiy o’qituvchilari va badminton sport turi bilan shug’ullanayot gan o’quvchilarga mo’ljallangan bo’lib, unda Badminton sport turining tavsifi , Badminton sport turi bilan shug’ullanish bosqichlari , Badminton mashg’ulotlarini tashkil etish haqidagi masalalarga doir ma’lumotlar berilgan ushbu dissertatsiya yoshlarning on gida va ruhiyatida yangicha sport turi sifatlarining shakllantirilishiga yordam beradi, yuksak madaniyatli va ma’naviy
5 yetuk xalqqa munosib vorislarni tarbiyalashga hissa qo’shadi degan umiddamiz [4 ,5 ]. Hozirga kelib mamalakatimizda ko’plab sport turlari r ivojlandi, bular qatorida hech ikkilanmay badminton sport turini ham kiritish mumkin. Bolalar o’smirlar sport maktablarida badminton bilan shug’ullanuvchilar mashg’ulotlarini tashkil qilish, xususan bola lar o’smirlar sport maktablarining o’quv mashg’ulot guruxlarida badmintonchilarni tayyorlash toboro takomillashuvga extiyoj sezmoqda. Buning asosiy sababini quyidagilarda ko’rish mumkin. - jamiatda sportning o’rni va ahamiyati ortishi. - sport sohasidagi tadqiqotlarning tez suratlar bilan rivojlanishi va ya ngilanishi. - bolalar sportini yangi yo’nalish sifatida rivojlanishi. Umuman olganda bolalar o’smirlar sport maktablarida badmintonchilarni tayyorlash jarayonini tashkil qilish, bugungi kungacha erishilgan tajribalarga asoslanish, yutuq va kamchiliklarni t ahlil qilish va yangi istiqbol faoliyatini shakllant irish bilangina samarali amalga oshirish mumkin. Bu esa bolalar o’smirlar sport maktablarida qisqa masofalarga yuguruvchi sportchilarni tayyorlashda turli yangi metodik usullardan foydalanish zaruratini yuzaga keltiradi. Yuqoridagi fikrlarga asoslangan holda biz magistrlik dissertatsiyasi mavzusini “ O’quv mashg’ulot guruxlarida badminton mashg’ulotlarini tashkil etishning nazariy metodik asoslari ” deb nomladik. Shu o’rinda aytishimiz mumkinki yuqorida sana b o’tilgan malakali sportchilarimizga zahira tayyorlash bola lar o’smirlar sport maktablarining o’quv mashg’ulot guruhlarida badmintonchilarni kuchli qilib tarbiyalash, mashg’ulot jarayonini tashkil qilishda yangi metodik usullarni ishlab chiqish va amal iyotga joriy qilish bugungi kunning e ng asosiy masalal aridan biridir . Mavzuning dolzarbligi. Bola lar o’smirlar sport maktablarining badminton bo’limlarining o’quv mashg’ulot guruhlarida badmintonchilarni tayyorlash