logo

Bank ma'lumotlar bazasini loyihalash

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

358.5234375 KB
            Bank ma'lumotlar bazasini loyihalash
Kirish
Biz   axborot   asrida   yashamoqdamiz.   Hozirgi   kunda   axborotni
boshqarish juda muhim tushunchaga aylanib bo’ldi. Axborot dunyosidagi
eng asosiy vazifa – uni qayta ishlashdir. Axborotni qayta ishlash esa eng
murakkab   jarayonlardan   biridir.   Umuman   olganda,   ma’lumotlarni   qayta
ishlash   deganda,   ular   ustida   bajariladigan   amallar   –   saqlash,   uzatish,
tahrirdan   o’tkazish   kabilarni   tushunishimiz   mumkin.   Axborotlar   ustida
amallar   bajarish   uchun   ularni   bir   joyga   to’plash   muhim   hisoblanadi.
Axborotlar   miqdori   oz   bo’lmaganligi   sababli   bu   jarayon,   albatta,
kompyuterlar  yordamida amalga oshirilmoqda. Axborotlarning bir  joyga
jamlanishi “ma’lumotlar bazasi” tushunchasini vujudga keltirdi.
Ma’lumotlar   bazasi   texnologiyalarining   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishi
tarixini   tor   ma’noda   qarab   chiqaylik.   Chunki   bu   tushuncha   tarixi
tushunchasi   keng   ma’noda,   insoniyat   ma’lumotlarni   saqlaydigan   va
ishlov beradigan har qanday vositalar tarixiga umumlashtiriladi. 
Ma’lumotlar   bazasi   tarixi   tor   ma’noda   ma’lumotlar   bazalarini   an’anaviy
(zamonaviy) ma’noda ko’rib chiqadi. Ushbu tushuncha paydo bo’lishiga
1955-yilda   dasturlashtiriladigan   yozuv   uskunalari   paydo   bo’lgani   bilan
bog’lash   mumkin.   Bu   vaqtda   dasturiy   ta’minot   fayllarga   asoslangan
yozuvlarni   qayta   ishlash   modelini   qo’llab-quvvatlar   edi.   Ma’lumotlarni
saqlash   uchun   perfokartalardan   foydalanilgan   [1].   Internet   tarmog’ining
ma’lumotlar bazasi 1960-yillarning o’rtalarida paydo bo’ldi. Ma’lumotlar
bazasidagi   operatsiyalar   terminallar   yordamida   interaktiv   ravishda   qayta
ishlandi.   Keyingi   muhim   qadam   Edgar   Koddning   ishi   tufayli   1970-
yillarning   boshlarida   relyatsion   ma’lumotlar   modelining   paydo   bo’lishi
bilan   bog’liq.   Kodd   ishi   amaliy   ma’lumotlar   bazasi   texnologiyasini matematika   va   mantiq   bilan   chambarchas   bog’lash   uchun   yo’l   ochdi.
“Ma’lumotlar bazasi” atamasi 1960-yillarning boshlarida paydo bo’lgan,
garchi dastlab bu tushuncha sun’iy intellekt tizimlari nuqtai nazaridan tor
ma’noda   tushunilgan   bo’lsa-da,   1964-1965-yillarda   SDC   tomonidan
tashkil   qilingan   simpoziumlarda   joriy   etilgan.   Ushbu   atama   zamonaviy
ma’noda faqat 70-yillarda keng qo’llanilgan.
1. Ma’lumot bazasi tushunchasi
Bugungi   dunyoda   ma’lumotlar   har   xil   va   keng   tarqalgan.
Ma’lumotlar bazasi ma’lumotlarni saqlash va boshqarishning eng yaxshi
usuli hisoblanadi. Ma’lumotlar bazalari ma’lumotlarni doimiy ravishda va
xavfsiz tarzda almashishni ta’minlaydi. 
Ma’lumotlar   nafaqat   keng   yoyilgan   va   keng   tarqalgan   hamdir.   Bu
tashkilotlarning   yashashi   va   rivojlanishi   uchun   ham   zarurdir.   Masalan,
OTM o’zining professor-o’qituvchilari, fakultetlari, tegishli  yo’nalishlari
va   mutaxassisliklari   hamda   talabalari   haqida   hech   qanday   ma’lumotga
ega   bo’lmasdan   turib   rivojlanishi   mumkinmi,   degan   savolni   o’rtaga
qo’yib ko’raylik. Barcha OTMlar ushbu turdagi ma’lumotlarni saqlashlari
kerak.   Muhim   ahamiyatga   ega   bo’lganidek,   ular   kerak   bo’lganda   qaror
qabul   qiluvchilar   uchun   ma’lumotlarga   ega   bo’lishlari   kerak.   Ishonch
bilan   aytish   mumkinki,   OTMning   barcha   axborot   tizimlarining   maqsadi
ularga   axborotni   tashkiliy   manba   sifatida   ishlatishga   yordam   berishdir.
Ushbu   tizimlarning   barchasida   ma’lumotlarni   yig’ish,   saqlash,
umumlashtirish, boshqarish va tarqatish turadi.
Ma’lumotlar   bazasi   –   tegishli   ma’lumotlar   to’plamini   o’z   ichiga
olgan umumiy, birlashgan kompyuter tuzilmasi[6]. 
Axborot   tizimining   turiga   va   masalaning   qo’yilishiga   qarab,   bu
ma’lumotlar bir yoki  ikki mavzudagi  bir  necha megabaytdan biznesning
ichki   va   tashqi   muhitidagi   yuzlab   mavzularni   qamrab   oladigan
terabaytgacha o’zgarishi mumkin. Ma’lumotlar   bazalari,   kompyuterlarga   asoslangan   tizimlarga
ma’lumotlarni   tezda   saqlash,   boshqarish   va   olish   imkonini   beradigan
ixtisoslashgan tuzilmalardir. 
Ma’lumotlar   bazasi   tushunchasi   maydon,   yozuv,   fayl   atamalari   bilan
bog’liq.
Maydon   –   bu   saqlanadigan   ma’lumotlarning   eng   kichik   birligi.   Tipik
ma’lumotlar   bazasida   bir   qancha   tiplarning   yoki   saqlanadigan
maydonlarning har birini tavsiflovchi ko’plab nusxalari (occurrence yoki
instance)   mavjud.   Masalan,   OTMlar   haqida   ma’lumot   mavjud   bo’lgan
ma’lumotlar   bazasida   "OTM   raqami"   nomi   bilan   saqlanadigan   maydon
turini   o’z   ichiga   olishi   mumkin   va   ma’lumotlar   bazasida   tavsiflangan
OTMlarning   har   bir   turi   uchun   (fakultetlar,   yo’nalishlar,   guruhlar,
talabalar   va  boshqalar)   ushbu  saqlanadigan  maydonning  alohida   nusxasi
mavjud bo’ladi.   
Yozuv – bu tegishli saqlanadigan maydonlar to’plamidir. Bunday holda,
saqlangan   yozuvning   nusxasi   saqlanadigan   maydonlarning   tegishli
nusxalari guruhidan iborat. 
Fayl - bu bir xil turdagi saqlangan yozuvlarning barcha mavjud nusxalari
to’plami.   Oddiylik   uchun   har   qanday   berilgan   fayl   faqat   bitta   turdagi
saqlanadigan   yozuvlarni   o’z   ichiga   olishi   mumkin   deb   qabul   qilinadi.
Ushbu soddalashtirish keyingi mulohazalarga jiddiy ta’sir ko’rsatmaydi.
Ma’lumotlar   bazasini   loyihalash   uchun   axborot   va   ma’lumotlar
o’rtasidagi farqni tushunib olish kerak. 
Axborot   -   bu   ma’lumotlarning   ma’nosini   ochib   berish   uchun   qayta
ishlash   natijasidir.   Axborotdan   qaror   qabul   qilish   uchun   asos   sifatida
foydalanish   mumkin.   Masalan,   OTM   professor-o’qituvchilari   haqidagi
ma’lumotlarning   qisqacha   tavsifi   attestatsiya   organlariga   OTM   uchun
attestatsiyani   o’tkazish   yoki   o’tkazmaslikni   belgilashda   foydali   bo’lgan
tushunchalarni beradi. Ushbu   misoldan   ko’rinib   turibdiki,   ma’lumot   o’z   vaqtida   va   aniq
ma’lumotlarni   talab   qiladi.   Bunday   ma’lumotlar   to’g’ri   yaratilishi   va
ularga   kirish   va   qayta   ishlash   oson   bo’lgan   formatda   saqlanishi   kerak.
Bundan   tashqari,   har   qanday   asosiy   manba   kabi   ma’lumotlar   muhiti
ehtiyotkorlik bilan boshqarilishi kerak. 
Ma’lumotlarni boshqarish  - bu ma’lumotlarning to’g’ri yaratilishi,
saqlanishi   va   olinishiga   qaratilgan   qoidalar   [6].   Ma’lumotlar   muhim   rol
o’ynashini hisobga olib, ma’lumotni boshqarish har qanday biznes, davlat
idorasi,   xizmat   ko’rsatish   tashkiloti   yoki   xayriya   faoliyatining   asosiy
yo’nalishi ekanligi biz to’liq anglashimi lozim.
Ma’lumotni   samarali   boshqarish   odatda   kompyuter   ma’lumotlar
bazasidan   foydalanishni   talab   qiladi.   Ma’lumotlar   bazasi   bu   quyidagilar
to’plamini saqlaydigan umumiy, birlashtirilgan kompyuter tuzilmasi:
• Tashqi   foydalanuvchi   ma’lumotlari,   ya’ni   oxirgi
foydalanuvchini qiziqtirgan muhim faktlar;
• Metadata (ma’lumotlar haqidagi  ma’lumotlar [6]), ular orqali
oxirgi   foydalanuvchi   ma’lumotlari   birlashtiriladi   va
boshqariladi.
Metadata   ma’lumotlar   xarakteristikalarini   va   ma’lumotlar   bazasida
topilgan   ma’lumotlarni   bog’laydigan   munosabatlar   to’plamini
tavsiflaydi.   Masalan,   meta-ma’lumotlar   komponenti   har   bir   ma’lumot
elementining nomi, har  bir ma’lumot  elementida saqlanadigan qiymatlar
turi (raqamlar, sana yoki matn) va ma’lumotlar elementini bo’sh qoldirish
mumkinligi   kabi   ma’lumotlarni   saqlaydi.   Metadata   ma’lumotlarning
qiymati   va   ishlatilishini   to’ldiruvchi   va   kengaytiradigan   ma’lumotlarni
taqdim   etadi.   Qisqa   qilib   aytsak,   metadata   ma’lumotlar   bazasida
ma’lumotlarning yanada to’liq tasvirini taqdim etadi.
Ma’lumotlar bazasini  boshqarish tizimi   (MBBT) bu ma’lumotlar
bazasi   tuzilishini   boshqaruvchi   va   unda   saqlanadigan   ma’lumotlarga kirishni boshqaradigan dasturlar to’plami. Qaysidir ma’noda ma’lumotlar
bazasi   juda   yaxshi   tashkillashtirilgan   elektron   topshirish   kabinetiga
o’xshaydi,   unda   kuchli   dasturiy   ta’minot   (MBBT)   kabinet   tarkibini
boshqarishga yordam beradi.
Ma’lumotlar   bazasining   turlari.   Har   bir   ma’lumotlar   bazasi
ma’lum   bir   ma’lumot   to’plamini   saqlaydi   va   ma’lum   maqsadda
foydalaniladi. Yillar o’tishi bilan, ma’lumotlar bazalaridan texnologiya va
innovatsion   foydalanish   rivojlanib   borgan   sari   ma’lumotlar   bazalarini
tasniflashda   turli   xil   usullar   qo’llanilmoqda.   Masalan,   ma’lumotlar
bazalari   qo’llab-quvvatlanadigan   foydalanuvchilar   soni,   ma’lumotlar
joylashgan   joyda,   saqlanadigan   ma’lumotlar   turi,   ma’lumotlardan
maqsadli   foydalanish   va   ma’lumotlar   tuzilish   darajasi   bo’yicha
tasniflanishi mumkin.
Foydalanuvchilar   soni   ma’lumotlar   bazasi   bitta   foydalanuvchi   yoki
ko’p   foydalanuvchi   sifatida   tasniflanganligini   aniqlaydi.   Bitta
foydalanuvchi   ma’lumotlar   bazasi   bir   vaqtning   o’zida   faqat   bitta
foydalanuvchini   qo’llab-quvvatlaydi.   Boshqacha   aytganda,   agar   A
foydalanuvchisi   ma’lumotlar   bazasidan   foydalansa,   B   va   C
foydalanuvchilari   A   foydalanuvchisini   kutib   turishlari   kerak.   Bunga
javoban,   ko’p   foydalanuvchi   ma’lumotlar   bazasi   bir   vaqtning   o’zida   bir
nechta   foydalanuvchilarni   qo’llab-quvvatlaydi.   Ko’p   foydalanuvchi
ma’lumotlar bazasi  nisbatan kam miqdordagi foydalanuvchilarni (odatda
50 dan kam) qo’llab-quvvatlasa,   tashkilotning ishchi guruhi   ma’lumotlar
bazasi   deb   ataladi.   Ma’lumotlar   bazasi   butun   tashkilot   tomonidan
ishlatilganda   va   ko’plab   bo’limlarda   (50   dan   ortiq,   odatda   yuzlab)
foydalanuvchilarni   qo’llab-quvvatlasa,   ma’lumotlar   bazasi   korxona
bazasi  deb nomlanadi.
Joylashuv   ma’lumotlar   bazasini   tasniflash   uchun   ham   ishlatilishi
mumkin.   Masalan,   bitta   saytda   joylashgan   ma’lumotlarni   qo’llab- quvvatlaydigan   ma’lumotlar   bazasi   markazlashtirilgan   ma’lumotlar
bazasi   deb   ataladi.   Bir   nechta   turli   saytlarda   tarqatilgan   ma’lumotni
qo’llab-quvvatlaydigan   ma’lumotlar   bazasi   taqsimlangan   ma’lumotlar
bazasi deb ataladi.
Markazlashtirilgan   va   markazlashtirilmagan   (tarqatilgan)
ma’lumotlar   bazasi   ma’lumotlar   bazasini   amalga   oshirish   va   boshqarish
uchun aniq belgilangan infratuzilma (apparat, operatsion tizimlar, tarmoq
texnologiyalari   va   boshqalar)ni     talab   qiladi.   Odatda,   infratuzilmaga
ma’lumotlar bazasini yaratadigan va ishlaydigan tashkilot egalik qiladi va
xizmat   qiladi.   Ammo   so’nggi   yillarda   bulutli   ma’lumotlar   bazalaridan
foydalanish   tobora   ommalashib   bormoqda.   Bulutli   ma’lumotlar   bazasi   -
bu   Microsoft   Azure   yoki   Amazon   AWS   kabi   bulutli   ma’lumotlar
xizmatlaridan foydalanib yaratilgan va saqlanadigan ma’lumotlar bazasi.
Uchinchi tomon yetkazib beruvchilari tomonidan taqdim etiladigan ushbu
xizmatlar   ma’lumotlar   bazasi   uchun   ishlashning   aniq   choralarini
(ma’lumotlarni   saqlash   hajmi,   talab   qilinadigan   o’tkazuvchanlik   va
mavjudlik)   ta’minlaydi,   lekin   uni   amalga   oshirish   uchun   asosiy
infratuzilmani ko’rsatishi shart emas. 
Ba’zi   bir   kontekstlarda   ma’lumotlar   bazalarini   tasniflashning
mashhur usuli ularda saqlanadigan ma’lumotlar turiga qarab belgilanadi.
Ushbu   mezondan   foydalangan   holda   ma’lumotlar   bazalari   ikki   toifaga
guruhlanadi:   umumiy   maqsadlar   va   aniq   bir   sohaga   asoslangan
ma’lumotlar   bazalari.   Umumiy   maqsadga   asoslangan   ma’lumotlar
bazalarida bir nechta fanlarda ishlatiladigan turli xil ma’lumotlar mavjud
- masalan, umumiy demografik ma’lumotlarni o’z ichiga olgan ro’yxatga
olish   ma’lumotlar   bazasi   va   LexisNexis   va   ProQuest   ma’lumotlar
bazalari, turli mavzularda gazeta, jurnal va jurnal maqolalarini o’z ichiga
olgan.   Aniq   bir   maqsadga   asoslangan   ma’lumotlar   bazalarida   muayyan
fan sohalariga yo’naltirilgan ma’lumotlar mavjud.  2. “Bank” ma’lumotlar bazasining mantiqiy strukturasi va uni
shakllantirish
Qo’yilgan   masala   yuzasidan   ma’lumotlar   bazasida   jadvallar   hosil
qilindi.   Ular   orasidagi   bog’lanishlar   mos   keluvchi   (ustma-ust   tushuvchi)
maydonlari   yordamida   bog’langan.   Ma’lumotlar   bazasidagi   jadvallar
orasidagi   munosabatlar   quyidagi   to’rtta  turda   bo’lishi   mavjud:   birga-bir,
birga-ko’p,   ko’pga-bir,   ko’pga-ko’p.   Masala   yuzasidan   ma’lumotlar
bazasini   loyilahashda   birga-ko’p   va   ko’pga-ko’p   bog’lanish
munosabatlaridan   foydalanildi.   Birga-ko’p   bog’lanish   munosabati
ma’lumotlar   bazasini   loyihalashda   ko’p   uchraydi   va   uning   vazifasi
takrorlanmaydigan   qiymat   oluvchi   (kalit)   maydonga   ega   bo’lgan
jadvalning   har   bir   yozuvi   qiymatiga   ushbu   maydon   qiymatlari   orqali
bog’langan jadvaldagi ko’p sondagi yozuvlarini mos qo’yishdir.
Ma’lumotlar   bazasidagi   jadvallar   va   uning   tarkibiy   qismlari   –
maydonlari haqidagi ma’lumotlarni keltiramiz:
“Bank” –haqida ma’lumotni saqlovchi jadval
Maydon nomi Tipi Izoh
idBank   Int Kalit maydon
Bank_Name varchar(45) Bank nomi
Bank_Addres Varchar(255) Bank manzili
Bank_Phone Int Bank telefoni
“Part” –Bulimlar haqida ma’lumotni saqlovchi jadval 
Maydon nomi Tipi Izoh
idPart int Kalit maydon
Name Varchar(45) Bulim nomi
Empl_Count Int Ishchilar soni
Bank_Id int Bank Id si “Client” – Mijozlar malumotlari saqlanadigan jadval
Maydon nomi Tipi Izoh
idClient int Kalit maydon
First_Name Varchar(45) Ismi
Last_Name Varchar(45) Familiyasi
Email Varchar(45) Email pochtasi
Phone1 int Birinchi telefon raqam
Phone2 int ikkinchi telefon raqam
Addres Varchar(100) Manzili
“Employee” –ishchilar haqidag ma’lumotni saqlovchi jadval
Maydon nomi Tipi Izoh
EmployeeId Int Kalit maydon
First_Name Varchar(45) Ismi
Last_Name Varchar(45) Familiyasi
Phone Int Telefon raqami
Addres Varchar(255) Manzili
Email Varchar(100) Email
Part_Id int Bulim Idsi
“Client_Has_Part” bu jdaval Mijoz va bulimlar jadvalining kupga kup 
aloqasi mavjud bulgan jadval
Maydon nomi Tipi Izoh
idClient Int Mijoz Id si
idPart Int Bulim id si
“Client_Has_Employee” bu jadval Mijoz va Ishchilar jadvalining kupga 
kup aloqasi mavjud bulgan jadval
Maydon nomi Tipi Izoh
idClient Int Mijoz Id si
idEmployee Int Ishchilari id si
3. JADVALLARNING O’ZARO BOG’LANISHI Bu   yerda   Bank   va   Bulimlar   jadvalining   1:N   bog’lanishi
kursatilgan
 
Bu yerda Bulimlar va Mijozlar urtasidagi kupga kup a’loqa mavjud
bulgan jadvallar Bu yerda Ishchilar va Mijozlar urtasidagi kupga kup a’loqa mavjud
bulgan jadvallar
Bu yerda Bulimlar va Ishchilar urtasidagi 1:N aloqa kursatilgan
  Umumiy jadval 4. SQL operatorlari yordamida jadvallarni hosil qilish va
jadvallarga ma’lumotlar kiritish
Bank table
CREATE   TABLE  [dbo] . [Banks]   (
    [Id]          INT              IDENTITY  ( 1 ,  1 )   NOT   NULL,
    [BankName]    NVARCHAR  ( 45 )    NOT   NULL,
    [BankAddres]  NVARCHAR  ( 255 )   NOT   NULL,
    [BankPhone]   INT              NOT   NULL,
     CONSTRAINT  [PK_Banks]  PRIMARY   KEY   CLUSTERED  ( [Id] 
ASC )
);
Part table
CREATE   TABLE  [dbo] . [Parts]   (
    [Id]         INT             IDENTITY  ( 1 ,  1 )   NOT   NULL,
    [Name]       NVARCHAR  ( 45 )   NOT   NULL,
    [EmplCOunt]  INT             NOT   NULL,
    [BankId]     INT             NULL,
     CONSTRAINT  [PK_Parts]  PRIMARY   KEY   CLUSTERED  ( [Id] 
ASC ),
     CONSTRAINT  [FK_Parts_Banks_BankId]  FOREIGN   KEY 
( [BankId] )   REFERENCES  [dbo] . [Banks]   ( [Id] )
); Employee table
CREATE   TABLE  [dbo] . [Employees]   (
    [Id]         INT              IDENTITY  ( 1 ,  1 )   NOT   NULL,
    [FirstName]  NVARCHAR  ( 45 )    NOT   NULL,
    [LastName]   NVARCHAR  ( 45 )    NOT   NULL,
    [Phone]      INT              NOT   NULL,
    [Addres]     NVARCHAR  ( 255 )   NOT   NULL,
    [Email]      NVARCHAR  ( 100 )   NOT   NULL,
    [PartId]     INT              NULL,
     CONSTRAINT  [PK_Employees]  PRIMARY   KEY   CLUSTERED 
( [Id]  ASC ),
     CONSTRAINT  [FK_Employees_Parts_PartId]  FOREIGN   KEY 
( [PartId] )   REFERENCES  [dbo] . [Parts]   ( [Id] )
);
Client table
CREATE   TABLE  [dbo] . [Clients]   (
    [Id]            INT              IDENTITY  ( 1 ,  1 )   NOT   NULL,
    [FirstName]     NVARCHAR  ( 45 )    NOT   NULL,
    [LastName]      NVARCHAR  ( 45 )    NOT   NULL,
    [Phone]         INT              NOT   NULL,
    [Phone2]        INT              NOT   NULL,
    [Addres]        NVARCHAR  ( 255 )   NOT   NULL,
    [Addres2]       NVARCHAR  ( 255 )   NOT   NULL,
    [CreditType]    NVARCHAR  ( 45 )    NOT   NULL,
    [CreditAmount]  INT              NOT   NULL,
    [Email]         NVARCHAR  ( 100 )   NOT   NULL,      CONSTRAINT  [PK_Clients]  PRIMARY   KEY   CLUSTERED  ( [Id] 
ASC )
);
ClientEmpoyee table
CREATE   TABLE  [dbo] . [ClientEmployee]   (
Id    INT   NOT   NULL   IDENTITY   ,
    [ClientsId]    INT   NULL,
    [EmployeesId]  INT   NULL,
    
     CONSTRAINT  [FK_ClientEmployee_Clients_ClientsId]  FOREIGN  
KEY  ( [ClientsId] )   REFERENCES  [dbo] . [Clients]   ( [Id] )   ON   DELETE  
CASCADE ,
     CONSTRAINT  [FK_ClientEmployee_Employees_EmployeesId] 
FOREIGN   KEY  ( [EmployeesId] )   REFERENCES  [dbo] . [Employees]  
( [Id] )   ON   DELETE   CASCADE ,  
     CONSTRAINT  [PK_ClientEmployee]  PRIMARY   KEY  ( [Id] )
);
ClientPart table
CREATE   TABLE  [dbo] . [ClientPart]   (
Id  Int   not   null   IDENTITY ,
    [ClientsId]  INT   NULL,
    [PartsId]    INT   NULL,
          CONSTRAINT  [FK_ClientPart_Clients_ClientsId]  FOREIGN   KEY 
( [ClientsId] )   REFERENCES  [dbo] . [Clients]   ( [Id] )   ON   DELETE  
CASCADE ,
     CONSTRAINT  [FK_ClientPart_Parts_PartsId]  FOREIGN   KEY 
( [PartsId] )   REFERENCES  [dbo] . [Parts]   ( [Id] )   ON   DELETE   CASCADE ,  
     CONSTRAINT  [PK_ClientPart]  PRIMARY   KEY  ( [Id] )
5. SQL operatorlari yordamida jadvallarga yozuvlar qo’shish
1-jadval. “Bank” jadvaliga INSERT operatori yordamida yozuv
qo’shish
INSERT INTO Bank VALUES ( 'AgroBank', 'Samarqand shahar Beruniy
kuchasi',2294514);
2-jadval. “Part” jadvaliga INSERT operatori yordamida yozuv
qo’shish
INSERT INTO Part VALUES ( 'Kredit', 10, 2);
3-jadval. “Employee” jadvaliga INSERT operatori yordamida yozuv
qo’shish
INSERT   INTO   Employee   VALUES   (   ‘Zebiniso’,   Muxsinova’,
997789626,   'Samarqand   shahar   Beruniy   kuchasi',
‘Zebo9626@mail.ru'’,2);
4-jadval. “Clients” jadvaliga INSERT operatori yordamida yozuv
qo’shish INSERT   INTO   Clients   VALUES   (   ‘Zebiniso’,   ‘Muhsinova’,
997789626,   ,     'Samarqand   shahar   Beruniy   kuchasi',   'Samarqand   shahar
Amir Temur',  ‘Zebo9626@mail.ru'
5-jadval. “ ClientEmpoyee ” jadvaliga INSERT operatori yordamida
yozuv qo’shish
INSERT INTO  ClientEmpoyee  VALUES ( 1, 2);
6-jadval. “ ClientPart ” jadvaliga INSERT operatori yordamida 
yozuv qo’shish
INSERT INTO  ClientPart   VALUES ( 1, 2);
Xulosa
Bu malumotlar bazasi bank tizimi uchun tuzildi. Bunda men unga 
kerakli jadvallarni tuzib o’zaro aloqalarni hosil qilib chiqdim. 
Darslar davomida men malumotlar mazasi bilan ishlashni kurib 
chiqdim. Shu jumladan jadvallarni yaratish, uchirish, tahrirlash 
kabi usullarni ham urganib chiqdim. Biz biror dastur tuzganimizda 
unda asosiy qismlaridan bir bu baza qismi hisoblanadi. Uni tug’ri 
loyihalash juda muhim hisoblanadi. Chunki u butun dasturni qanday
ishlashini hal qilib beradi. Dastur shu asosida ishlaydi. Malumotlar 
bazasi bilan ishlashdi eng muhim ishlardan biri normallashtirish 
hisoblanadi. Normallashtirishlarni qilmasdan bu bazadan foydalanib
bulmaydi chunki u baza bilan ishlash ancha murakkablashib ketadi 
va kompyuterdan kup joy ajratishi mumkin. Bu esa malumotlar tez 
suratda kupayib ketishi va malumotlar bilan ishlash jarayonini 
sekinlashtirishga olib keladi. Men bundan tashqari bu darslar 
davomida malumotlarni qidirish, uchirishlarni ham kurib chiqdim. 
Malumotlar bazasi uzi hayotimizda biror real sohaga tegishli 
malumotlarning tuliq ishlash strukturasi tuzilib uni relyatsion 
malumotlar bazasi orqali uzaro aloqalarni joylagan holda 
malumotlarini saqlash hisoblanadi. Bizda hayotimizda ham bunday 
kurinishlar juda kup uchraydi masalan:Oddiy sinf jurnalini oladigan
bulsak unda uquvchilarning biror fandan olgan baholari saqlanadi. 
Unda uquvchilarning ism familiyalari malumotlar bazasida 
jadvalning qatorlariga sanalar esa ustun nomlariga jurnalning usha  saxifasi yozilgan fan nomi esa jadval nomiga mos keladi. Biz 
shunchaki shunaqa kurinishda bulgan malumotlarni elektron tarzda 
saqlashimiz va ularni tahrirlashni qilishimiz mumkin. Malumotlar 
bazalari bilan ishlash uchun kuplab tizimlar mavjud bulib ular shu 
malumotlar bilan ishlash uchun kerak buladi. U tizimlar Sql yoki 
NoSql da ishlaydi. Ularning bazilari bilan ishlash bepul bazilari esa 
letsenziya talab qiladi. Biz bu tuzgan bazamizni biror muhit orqali u 
bilan ishlashimiz mumkin. Masalan Visual Studio muhitini oladigan 
bulsak unda C# dasturlash tilidan bu baza bilan ishlashimiz 
mumkin. Kuplab dasturlash muhitlarida biz sql surovlaridan emas 
turli ORM lardan foydalanishimiz mumkin. Masalan Entity 
Framework bunda biz sql surovlari emas shu ormning uz 
imkoniyatlaridan foydalanishimiz mumkin u bizda kerakli 
surovlarni sql surovlariga ugirib beradi bu bizga bazi xatoliklar kelib
chiqishini oldini olishi mumkin. Agar biz sql surovlarini uzidan 
foydalansak u surovlarni biror tizimda tekshirib kurishimiz kerak 
buladi.
Foydalanilgan adabiyotlar:  Sqlservertutorial.net, Metanit.com, w3school.com

Bank ma'lumotlar bazasini loyihalash Kirish Biz axborot asrida yashamoqdamiz. Hozirgi kunda axborotni boshqarish juda muhim tushunchaga aylanib bo’ldi. Axborot dunyosidagi eng asosiy vazifa – uni qayta ishlashdir. Axborotni qayta ishlash esa eng murakkab jarayonlardan biridir. Umuman olganda, ma’lumotlarni qayta ishlash deganda, ular ustida bajariladigan amallar – saqlash, uzatish, tahrirdan o’tkazish kabilarni tushunishimiz mumkin. Axborotlar ustida amallar bajarish uchun ularni bir joyga to’plash muhim hisoblanadi. Axborotlar miqdori oz bo’lmaganligi sababli bu jarayon, albatta, kompyuterlar yordamida amalga oshirilmoqda. Axborotlarning bir joyga jamlanishi “ma’lumotlar bazasi” tushunchasini vujudga keltirdi. Ma’lumotlar bazasi texnologiyalarining paydo bo’lishi va rivojlanishi tarixini tor ma’noda qarab chiqaylik. Chunki bu tushuncha tarixi tushunchasi keng ma’noda, insoniyat ma’lumotlarni saqlaydigan va ishlov beradigan har qanday vositalar tarixiga umumlashtiriladi. Ma’lumotlar bazasi tarixi tor ma’noda ma’lumotlar bazalarini an’anaviy (zamonaviy) ma’noda ko’rib chiqadi. Ushbu tushuncha paydo bo’lishiga 1955-yilda dasturlashtiriladigan yozuv uskunalari paydo bo’lgani bilan bog’lash mumkin. Bu vaqtda dasturiy ta’minot fayllarga asoslangan yozuvlarni qayta ishlash modelini qo’llab-quvvatlar edi. Ma’lumotlarni saqlash uchun perfokartalardan foydalanilgan [1]. Internet tarmog’ining ma’lumotlar bazasi 1960-yillarning o’rtalarida paydo bo’ldi. Ma’lumotlar bazasidagi operatsiyalar terminallar yordamida interaktiv ravishda qayta ishlandi. Keyingi muhim qadam Edgar Koddning ishi tufayli 1970- yillarning boshlarida relyatsion ma’lumotlar modelining paydo bo’lishi bilan bog’liq. Kodd ishi amaliy ma’lumotlar bazasi texnologiyasini

matematika va mantiq bilan chambarchas bog’lash uchun yo’l ochdi. “Ma’lumotlar bazasi” atamasi 1960-yillarning boshlarida paydo bo’lgan, garchi dastlab bu tushuncha sun’iy intellekt tizimlari nuqtai nazaridan tor ma’noda tushunilgan bo’lsa-da, 1964-1965-yillarda SDC tomonidan tashkil qilingan simpoziumlarda joriy etilgan. Ushbu atama zamonaviy ma’noda faqat 70-yillarda keng qo’llanilgan. 1. Ma’lumot bazasi tushunchasi Bugungi dunyoda ma’lumotlar har xil va keng tarqalgan. Ma’lumotlar bazasi ma’lumotlarni saqlash va boshqarishning eng yaxshi usuli hisoblanadi. Ma’lumotlar bazalari ma’lumotlarni doimiy ravishda va xavfsiz tarzda almashishni ta’minlaydi. Ma’lumotlar nafaqat keng yoyilgan va keng tarqalgan hamdir. Bu tashkilotlarning yashashi va rivojlanishi uchun ham zarurdir. Masalan, OTM o’zining professor-o’qituvchilari, fakultetlari, tegishli yo’nalishlari va mutaxassisliklari hamda talabalari haqida hech qanday ma’lumotga ega bo’lmasdan turib rivojlanishi mumkinmi, degan savolni o’rtaga qo’yib ko’raylik. Barcha OTMlar ushbu turdagi ma’lumotlarni saqlashlari kerak. Muhim ahamiyatga ega bo’lganidek, ular kerak bo’lganda qaror qabul qiluvchilar uchun ma’lumotlarga ega bo’lishlari kerak. Ishonch bilan aytish mumkinki, OTMning barcha axborot tizimlarining maqsadi ularga axborotni tashkiliy manba sifatida ishlatishga yordam berishdir. Ushbu tizimlarning barchasida ma’lumotlarni yig’ish, saqlash, umumlashtirish, boshqarish va tarqatish turadi. Ma’lumotlar bazasi – tegishli ma’lumotlar to’plamini o’z ichiga olgan umumiy, birlashgan kompyuter tuzilmasi[6]. Axborot tizimining turiga va masalaning qo’yilishiga qarab, bu ma’lumotlar bir yoki ikki mavzudagi bir necha megabaytdan biznesning ichki va tashqi muhitidagi yuzlab mavzularni qamrab oladigan terabaytgacha o’zgarishi mumkin.

Ma’lumotlar bazalari, kompyuterlarga asoslangan tizimlarga ma’lumotlarni tezda saqlash, boshqarish va olish imkonini beradigan ixtisoslashgan tuzilmalardir. Ma’lumotlar bazasi tushunchasi maydon, yozuv, fayl atamalari bilan bog’liq. Maydon – bu saqlanadigan ma’lumotlarning eng kichik birligi. Tipik ma’lumotlar bazasida bir qancha tiplarning yoki saqlanadigan maydonlarning har birini tavsiflovchi ko’plab nusxalari (occurrence yoki instance) mavjud. Masalan, OTMlar haqida ma’lumot mavjud bo’lgan ma’lumotlar bazasida "OTM raqami" nomi bilan saqlanadigan maydon turini o’z ichiga olishi mumkin va ma’lumotlar bazasida tavsiflangan OTMlarning har bir turi uchun (fakultetlar, yo’nalishlar, guruhlar, talabalar va boshqalar) ushbu saqlanadigan maydonning alohida nusxasi mavjud bo’ladi. Yozuv – bu tegishli saqlanadigan maydonlar to’plamidir. Bunday holda, saqlangan yozuvning nusxasi saqlanadigan maydonlarning tegishli nusxalari guruhidan iborat. Fayl - bu bir xil turdagi saqlangan yozuvlarning barcha mavjud nusxalari to’plami. Oddiylik uchun har qanday berilgan fayl faqat bitta turdagi saqlanadigan yozuvlarni o’z ichiga olishi mumkin deb qabul qilinadi. Ushbu soddalashtirish keyingi mulohazalarga jiddiy ta’sir ko’rsatmaydi. Ma’lumotlar bazasini loyihalash uchun axborot va ma’lumotlar o’rtasidagi farqni tushunib olish kerak. Axborot - bu ma’lumotlarning ma’nosini ochib berish uchun qayta ishlash natijasidir. Axborotdan qaror qabul qilish uchun asos sifatida foydalanish mumkin. Masalan, OTM professor-o’qituvchilari haqidagi ma’lumotlarning qisqacha tavsifi attestatsiya organlariga OTM uchun attestatsiyani o’tkazish yoki o’tkazmaslikni belgilashda foydali bo’lgan tushunchalarni beradi.

Ushbu misoldan ko’rinib turibdiki, ma’lumot o’z vaqtida va aniq ma’lumotlarni talab qiladi. Bunday ma’lumotlar to’g’ri yaratilishi va ularga kirish va qayta ishlash oson bo’lgan formatda saqlanishi kerak. Bundan tashqari, har qanday asosiy manba kabi ma’lumotlar muhiti ehtiyotkorlik bilan boshqarilishi kerak. Ma’lumotlarni boshqarish - bu ma’lumotlarning to’g’ri yaratilishi, saqlanishi va olinishiga qaratilgan qoidalar [6]. Ma’lumotlar muhim rol o’ynashini hisobga olib, ma’lumotni boshqarish har qanday biznes, davlat idorasi, xizmat ko’rsatish tashkiloti yoki xayriya faoliyatining asosiy yo’nalishi ekanligi biz to’liq anglashimi lozim. Ma’lumotni samarali boshqarish odatda kompyuter ma’lumotlar bazasidan foydalanishni talab qiladi. Ma’lumotlar bazasi bu quyidagilar to’plamini saqlaydigan umumiy, birlashtirilgan kompyuter tuzilmasi: • Tashqi foydalanuvchi ma’lumotlari, ya’ni oxirgi foydalanuvchini qiziqtirgan muhim faktlar; • Metadata (ma’lumotlar haqidagi ma’lumotlar [6]), ular orqali oxirgi foydalanuvchi ma’lumotlari birlashtiriladi va boshqariladi. Metadata ma’lumotlar xarakteristikalarini va ma’lumotlar bazasida topilgan ma’lumotlarni bog’laydigan munosabatlar to’plamini tavsiflaydi. Masalan, meta-ma’lumotlar komponenti har bir ma’lumot elementining nomi, har bir ma’lumot elementida saqlanadigan qiymatlar turi (raqamlar, sana yoki matn) va ma’lumotlar elementini bo’sh qoldirish mumkinligi kabi ma’lumotlarni saqlaydi. Metadata ma’lumotlarning qiymati va ishlatilishini to’ldiruvchi va kengaytiradigan ma’lumotlarni taqdim etadi. Qisqa qilib aytsak, metadata ma’lumotlar bazasida ma’lumotlarning yanada to’liq tasvirini taqdim etadi. Ma’lumotlar bazasini boshqarish tizimi (MBBT) bu ma’lumotlar bazasi tuzilishini boshqaruvchi va unda saqlanadigan ma’lumotlarga

kirishni boshqaradigan dasturlar to’plami. Qaysidir ma’noda ma’lumotlar bazasi juda yaxshi tashkillashtirilgan elektron topshirish kabinetiga o’xshaydi, unda kuchli dasturiy ta’minot (MBBT) kabinet tarkibini boshqarishga yordam beradi. Ma’lumotlar bazasining turlari. Har bir ma’lumotlar bazasi ma’lum bir ma’lumot to’plamini saqlaydi va ma’lum maqsadda foydalaniladi. Yillar o’tishi bilan, ma’lumotlar bazalaridan texnologiya va innovatsion foydalanish rivojlanib borgan sari ma’lumotlar bazalarini tasniflashda turli xil usullar qo’llanilmoqda. Masalan, ma’lumotlar bazalari qo’llab-quvvatlanadigan foydalanuvchilar soni, ma’lumotlar joylashgan joyda, saqlanadigan ma’lumotlar turi, ma’lumotlardan maqsadli foydalanish va ma’lumotlar tuzilish darajasi bo’yicha tasniflanishi mumkin. Foydalanuvchilar soni ma’lumotlar bazasi bitta foydalanuvchi yoki ko’p foydalanuvchi sifatida tasniflanganligini aniqlaydi. Bitta foydalanuvchi ma’lumotlar bazasi bir vaqtning o’zida faqat bitta foydalanuvchini qo’llab-quvvatlaydi. Boshqacha aytganda, agar A foydalanuvchisi ma’lumotlar bazasidan foydalansa, B va C foydalanuvchilari A foydalanuvchisini kutib turishlari kerak. Bunga javoban, ko’p foydalanuvchi ma’lumotlar bazasi bir vaqtning o’zida bir nechta foydalanuvchilarni qo’llab-quvvatlaydi. Ko’p foydalanuvchi ma’lumotlar bazasi nisbatan kam miqdordagi foydalanuvchilarni (odatda 50 dan kam) qo’llab-quvvatlasa, tashkilotning ishchi guruhi ma’lumotlar bazasi deb ataladi. Ma’lumotlar bazasi butun tashkilot tomonidan ishlatilganda va ko’plab bo’limlarda (50 dan ortiq, odatda yuzlab) foydalanuvchilarni qo’llab-quvvatlasa, ma’lumotlar bazasi korxona bazasi deb nomlanadi. Joylashuv ma’lumotlar bazasini tasniflash uchun ham ishlatilishi mumkin. Masalan, bitta saytda joylashgan ma’lumotlarni qo’llab-