BO’LAJAK BOSHLANG’ICH SINF O’QITUVCHILALARIDA KASBIY KOMPETENTLIGINI RIVOJLANTIRISHNING PEDAGOGIK-PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI
MUNDARIJA: KIRISH ……………………………………………………………………………3 I BOB. BO’LAJAK BOSHLANG’ICH SINF O’QITUVCHILALARIDA KASBIY KOMPETENTLIGINI RIVOJLANTIRISHNING PEDAGOGIK- PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI 1.1 Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarilarning kasbiy kompetentligini rivojlantirishning pedagogik ilmiy asoslari va uning ta'lim jarayonidagi ahamiyati ……..………………………………………………………………………..……...8 1.2. Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarilarning kasbiy kompetensiyalari va sifatlari… … …… ……. ……. ..................................................................................17 II BOB. BO’LAJAK BOSHLANG’ICH SINF O’QITUVCHILARIDA KASBIY KOMPETENTLIGINI RIVOJLANTIRISHNING PEDAGOGIK IMKONIYATLARI 2.1. Bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarida kasbiy kompetentligini shakllantirish shart sharoitlari…………………………………………………… 23 2.2. Kasbiy kompetensiyani rivojlantirish omillari va yo‘llari …………………… 29 III BOB. BO’LAJAK BOSHLANG’ICH SINF O’QITUVCHILARIDA KASBIY KOMPETENTLIGINI RIVOJLANTIRISH SAMARADORLIGINI TAHLIL QILISH 3.1. Bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarida kasbiy kompetensiyalarini rivojlantirishning samaradorligi …………………………………..……………..42 3.2. Kasbiy kompetentlikni rivojlantirishga oid o‘tkazilgan tajriba-sinov ishlarining natijalari va samaradorligi ………………..... …………………. …… …………….52 Xulosa ……………… …………….… ……………………………………………55 Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………………56
KIRISH Mavzuning dolzarbligi . O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 6 noyabrdagi “O‘zbekistonning yangi taraqqiyot davrida ta’lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-6108-son Farmoni va mazkur Farmon ijrosini ta’minlash maqsadida 2020 yil 6 noyabrda qabul qilingan “Ta’lim-tarbiya tizimini yanada takomillashtirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-4884-son qarorda mamlakatimiz ta’lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini takomillashtirish, jamiyatimizda o‘qituvchi va pedagog xodimlar, ilmiy va ijodkor ziyolilarga bo‘lgan hurmat e’tiborni yanada oshirish, o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligi mahoratini rivojlantirish, tizimda xususiy sektor ishtirokini kengaytirish maqsadida O‘zbekistonning yangi taraqqiyot davrida ta’lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini yanada rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari belgilab berildi. Bunda davriy malaka oshirishdan farqli ravishda ijtimoiy va iqtisodiy muvofiqlik imkoniyatiga ega bo‘lgan «hayot davomida o‘qish» tamoyili asosida uzluksiz malaka oshirish tizimini takomillashtirib borish maqsadga muvofiq hisoblanadi. 1 Uzluksiz ta’lim tizimida umumiy o‘rta ta’lim maktablari o‘zining salmog‘i hamda boshlang‘ich asos ekanligi bilan alohida o‘rin egallaydi. Shundan kelib chiqqan holda maktab o‘qituvchisining malakasini oshirishni aniq me’yorlar asosida tashxis qilish va uning imkoniyatlari hamda mustaqil o‘z ustida ishlashining afzalliklarini tadqiq qilishni taqozo qiladi. Bu esa o‘z navbatida o‘qituvchining kasbiy mahorati, umumiy saviyasini mutassil takomillashtirish uchun sharoit yaratishni talab etad. Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarining malakasini oshirish tizimida metodik tayyorgarligini takomillashtirish, uzluksiz kasbiy kompetentligini rivojlantirishning ko‘p jihatdan nazariy yoritilishiga qaramay, jamiyat, fan va ta’limning yangi yo‘nalishlari o‘qituvchini innovatsion metodik tayyorgarligini 1 2
takomillashtirish, uzluksiz kasbiy kompetentligini rivojlantirish zaruriyatini kuchaytiradi. Shundan kelib chiqib, bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarining metodik tayyorgarligini takomillashtirish, uzluksiz kasbiy kompetentligini rivojlantirish muammosini ilmiy jihatdan tahlil qilish natijasida quyidagi qarama-qarshiliklar mavjudligi aniqlandi: - zamonaviy ta’limni innovatsion jarayonlarga yo‘naltirish va bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining innovatsion o‘quv jarayonini amalga oshirishga doir nazariy va uslubiy tayyorgarligi o‘rtasida; - bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarisini uzluksiz kasbiy kompetentligini rivojlantirish zarurati va mavjud holatda bu jarayonga ilmiy- metodik yondashuvlar yetarli darajada rivojlanmaganligi o‘rtasida; - o‘qitishning an’anaviy bilimga asoslangan yondashuvi va bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining metodik tayyorgarligini takomillashtirish, uzluksiz kasbiy kompetentligini rivojlantirishda kompetentlikka asoslangan, faol va shaxsga yo‘naltirilgan yondashuvlarni talab qiladigan ta’limdagi zamonaviy innovatsion tendensiyalar o‘rtasida; - o‘qituvchilarning innovatsion metodik tayyorgarligi sifatini oshirish zaruriyati va bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarini uzluksiz kasbiy kompetentligini rivojlantirish uchun rivojlantiruvchi texnologiyalar va mexanizmni resursli qo‘llab-quvvatlashning yetishmasligi o‘rtasida. Yuqorida qayd etilgan obyektiv va subyektiv ziddiyatlar pedagogik hodisaning mohiyatini – bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarini uzluksiz kasbiy kompetentligini rivojlantirish uchun pedagogik shart sharoitlarni aniqlashdan iborat bo‘lgan tadqiqot dolzarbligini o‘rtaga qo‘yadi. Bitiruv malakaviy ishining obyekti : bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarida kasbiy kompetentlikni shakllantirish jarayoni va shart-sharoitlari. 3
Bitiruv malakaviy ishining predmeti: bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining kasbiy kompetentligini shakllantirish mazmuni, pedagogik shart- sharoitlari, omillari va metodlari . Bitiruv malakaviy ishining maqsadi: bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining metodik tayyorgarligini takomillashtirish va kasbiy rivojlantirishning ilmiy pedagogik muammo sifatidagi ahamiyatini tadqiq qilish, bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarini kasbiy kompetentligini rivojlantirish tamoyillari, nazariy va pedagogik jihatlarini ilmiy asoslashdan iborat. Bitiruv malakaviy ishining vazifalari. Bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining kasbiy kompetensiyasini rivojlantirishning pedagogik-psixologik xususiyatlarini o‘rganish zamonaviy ta'lim psixologiyasining dolzarb va istiqbolli vazifasidir. 1. Bo‘lajak sinf o‘qituvchisining kasbiy kompetentligini o‘stirish bilan birga kasbiy faoliyatga tayyorlash masalasini pedagogik muammo sifatida nazariy jihatdan asoslab, uning mazmuni va xususiyatlarini tahlil qilish; 2. Bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarida kasbiy kompetentlikni shakllantirishning ahamiyatini ochish; 3. Bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining kasbiy kompetentsiyasini rivojlantirishning pedagogik-psixologik xususiyatlarini o‘rganish; 4. Kasbiy kompetensiyalarini shakllantirish va rivojlantirishning ilmiy asoslarini tahlil qilish; 5. Bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining kasbiy va shaxsiy sifatlarini o‘rganish; 6. Boshlang‘ich ta’lim jarayonini samarali tashkil etishda ilg‘or pedagogik tavsiyalar ishlab chiqish. Bitiruv malakaviy ishining ilmiy yangiligi: 1. Boshlang‘ich ta’lim jarayonini samarali tashkil etishda bo’lajak boshlang’ich sinf o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligi kasbiy shakllanishining 4
tarkibiy tuzilamasining yangi muammolarini aniqlash, muammolarning o‘ziga xos yechimlarini topish va amalda qo‘llash masalalarini ochib berildi. 2. Bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarini kompetentiv yondashuv asosida kasbiy faolligini oshirish, ularning muloqot, metodik, kreativ kompetensiyalarini shakllantirishning omili hamda kasbiy kompetentlikni shakllantirishda talab va ehtiyoj asosiy vosita ekanligi isbotlandi. 3. Bo‘lajak bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarida kasbiy kompetentlikni shakllanishini baholash va kompetentlikni shakllantirish bosqichlari o‘rganildi, shuningdek, individual rivojlanish bosqichlari ishlab chiqildi. Tadqiqot darajasining o‘rganilish darajasi. Ushbu mavzu yuzasidan yurtimiz olimlari tomonidan o‘qituvchilarning kasbiy kompetentli ko‘nikmalari va metodik tayyorgarligini rivojlantirish bo‘yicha olib borilgan bir qancha ilmiy tadqiqot ishlarini ham tahlil qildik. Tadqiqot muammosiga oid olib borilgan tahlillar shuni ko‘rsatadiki, o‘qituvchilarni kasbiy metodik tayyorgarligini takomillashtirish, kasbiy kompetentligini rivojlantirish masalalari bo‘yicha yurtimiz pedagog olimlaridan Z.Artikbayeva malaka oshirish jarayonida maktab matematika o‘qituvchilari kasbiy kompetentli ko‘nikmalarini takomillashtirishning pedagogik asoslari, rivojlantiruvchi ta’lim vositasida matematika o‘qituvchisining metodik tayyorgarligini takomillashtirish yo‘llari, N.A.Muslimov bo‘lajak kasb ta’limi o‘qituvchilarini kasbiy kompetentligini shakllantirish masalalari, G.E.Karlibayeva bo‘lajak fizika o‘qituvchilarining metodik tayyorgarligini takomillashtirish, I.Y.Raxmonov geometriyani o‘qitish jarayonida talabalarning metodik tayyorgarligini rivojlantirish texnologiyasi, M.I.Toshpo‘latova bo‘lajak bo’lajak boshlang’ich sinf o‘ituvchilarining metodik tayyorgarligini takomillashtirish, T.T.Shaymardonov pedagog kadrlar malakasini oshirish va kasbiy kompetentligi faoliyati monitoringini tashkil etish mazmuni, ko‘rsatkichlari, infratuzilmasi, dasturiy va metodik ta’minoti, axborot resurslarini shakllantirish tizimi, D.O.Ximmataliyev pedagogik va texnik bilimlar integratsiyasi asosida 5