Ikki nuqta orasidagi masofani hisoblash dasturini tuzish
![Ikki nuqta orasidagi masofani hisoblash dasturini tuzish
Reja :
1. Masalani qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish.
2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash.
3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish.
4. Kompyuter uchun dastur tuzish.
5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish.
6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish.](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_1.png)
![Masalalarni kompyuterda yechish bosqichlari.
1. Masalaning qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish.
Masalani yechishdan oldin uning qo’yilshi oydinlashtiriladi, ya’ni bunda uning maqsadi
va yechilish shartlari aniqlanadi, boshlang’ich ma’lumotlar va natijalarning tarkibi
asoslanadi. Bu ma’lumotlar asosida u matematik formulalar ko’rinishida ifoda qilinadi.]
2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. Qo’yilgan matematik masalalar
uchun ularning sonli yechish usulini tanlash kerak bo’ladi. Sonli usullar turli-tuman
bo’lganligidan ularning eng samarali va qulayini tanlash kerak. Bu masala bilan
matematikaning sonli usullar bo’limi shug’ullanadi. Yechish usulini tanlash masalaga
qo’yilgan barcha talablarni va uni konkret kompyuterlarda hal qilish imkoniyatlarini
hisobga olish kerak.
3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. Masalani yechish uchun tanlangan
sonli usulning algoritmi ishlab chiqiladi, ya’ni masalani yechish uchun bajariladigan
arifmetik va mantiqiy amallar ketma-ketligi yoritiladi. Masalani yechish algoritmlari
ko’rgazmaliroq bo’lishi uchun, ular ko’p hollarda blok- sxema ko’rinishida ifodalanadi.
4. Kompyuter uchun dastur tuzish. Kompyuter uchun dastur masalaning umumiy
yechimidir. U algoritmning mashina buyruqlari ketmaketligi shaklidagi yozuvdir.
Buning uchun dasturlash tillari (Basic, Fortran, C++ , С ++ va boshqalar) dan biri
tanlanadi va unga mos dastur tuziladi. Tuzilgan dasturni sifatli bo’lishi va uni mashina
xotirasidan kam joyni egallashi muhim ahamiyatga ega.
5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. Tuzilgan dastur
kompyuter klaviaturasi orqali uning xotirasiga 6 kiritiladi. Kiritilgan dasturni rostlash va
tekshirish amalga oshiriladi, ya’ni yo’l qo’yilgan xatoliklar tuzatiladi.
6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish. Bu bosqichdan tuzilgan
dastur bo’yicha hisoblash bajariladi va hosil bo’lgan natija kompyuterning displey
ekraniga chiqariladi yoki chop etish qurilmasi orqali qog’ozga chop etiladi. Natijalarni
jadvallar, grafiklar yoki diagrammalar ko’rinishida hosil qilish mumkin. Hosil bo’lgan
natija esa foydalanuvchi tomonidan tahlil qilinadi.
Qo’yilgan masalani u yoki bu turini yechishning algoritmlarini shakllantirish va
ishlab chiqish eng ma’suliyatli hamda muhim bosqichlardan hisoblanadi, chunki bu
bosqichda keyinchalik shaxsiy kompyuterda bajarilishi kerak bo’lgan amallarning
ketma-ketligi oldindan belgilab olinadi. Algoritmda yo’lga qo’yilgan xatoliklar
hisoblash jarayonini noto’g’ri bajarilishiga olib keladi, ya’ni noto’g’ri natijalarni beradi.](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_2.png)
![Algoritm tushunchasi .
Algoritm – bu masalani yechish usullarini izohlashdir, yoki boshqacha qilib
aytganda, kutilayotgan natijalarni shaxsiy kompyuter tomonidan olish uchun
bajarilayotgan hisoblash jarayolarining ketmaketliklaridir.
Algoritm - bu biror masalani yechish uchun bajarilishi zarur bo’lgan
buyruqlarning tartiblangan ketma-ketligidir. Har bir algoritm aniq va tugallangan
qadamlarga bo’lingan bo’lishi kerak.
Algoritm d е b, masalani y е chish uchun bajarilishi lozim bo’lgan amallar k е tma-
k е tligini aniq tavsiflaydigan qoidalar tizimiga aytiladi. Boshqacha aytganda, algoritm –
boshlang’ich va oraliq malumotlarni masalani y е chish natijasiga aylantiradigan
jarayonni bir qiymatli qilib, aniqlab b е radigan qoidalarning biror bir ch е kli k е tma-
k е tligidir. Buning mohiyati shundan iboratki, agar algoritm ishlab chiqilgan bo’lsa, uni
y е chilayotgan masala bilan tanish bo’lmagan biron bir ijrochiga, shu jumladan
kompyut е rga ham bajarish uchun topshirsa bo’ladi va u algoritmning qoidalariga aniq
rioya qilib masalani y е chadi.
Algoritm atamasi o’rta asrlarda yashab ijod etgan buyuk o’zbek matematigi Al-
Xorazmiy nomidan kelib chiqqan. Algoritm so’zi alXorazmiyning arifmetikaga
bag’ishlangan asarining dastlabki sahifadagi “Dixit Algoritmi” (“dediki al-Xorazmiy”
ning lotincha ifodasi) degan jumlalardan kelib chiqqan. U o’zi kashf etgan o’nli sanoq
tizimida IX asrning 825 yilidayoq to’rt arifmetika amallarini bajarish qoidalarini 7
bergan. Arifmetika amallarini bajarish jarayoni esa al-Xorazm deb atalgan. Bu atama
1747 yildan boshlab algorismus, 1950 yilga kelib algoritm deb ham ataldi. Bu yerda al-
Xorazmiyning sanoq sistemasini takomillashtirishga qo’shgan hissasi, uning asarlari
algoritm tushunchasining kiritilishiga sabab bo’lganligi o’quvchilarga ta’kidlab o’tiladi.
Q а dimgi Gr е siyalik m а t е m а tik Е vklid 2 t а n а tur а l А v а B s о nl а rning eng k а tt а
umumiy bo’luvchisini t о pish а lg о ritmini t а klif etdi. Uning m а ’n о si quyid а gich а :
K а tt а s о nd а n kichigini а yirish, n а tij а ni k а tt а s о n o’rnig а qo’yish v а ikk а l а s о n
t е ngl а shgunch а bu а m а lni t а kr о rl а sh. Ushbu t е ng s о nl а r izl а ng а n n а tij а dir.
Е vklid а lg о ritmid а А v а B s о nl а rning eng k а tt а umumiy bo’luvchisi ushbu s о nl а r
а yirm а sining eng k а tt а bo’luvchisi h а md а ikk а l а А ,B s о nl а rning h а m umumiy eng k а tt а
bo’luvchisi bo’lishligidan f о yd а l а nilg а n.
Е vklid а lg о ritmining bu if о d а sig а aniqlik y е tishm а ydi, shuning uchun uning
k о nkr е tl а shtirish z а rur bo’l а di.
Haqiqiy Е vklid а lg о ritmi quyid а gich а :](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_3.png)
![1. А s о nni birinchi s о n d е b, B s о nni ikkinchi s о n d е b q а r а lsin.
2- qadamg а o’tilsin.
2. Birinchi v а ikkinchi s о nl а rni t а qq о sl а ng. А g а r ul а r t е ng bo’ls а , 5-
qadamgao’tilsin, а ks h о ld а 3-qadamgao’tilsin.
3. А g а r birinchi s о n ikkinchi s о nd а n kichik bo’ls а , ul а rning o’rni а lm а shtirilsin. 4-
qadamgao’tilsin.
4. Birinchi s о nd а n ikkinchi s о n а yirilsin v а а yirm а birinchi s о n d е b his о bl а nsin. 2-
qadamga o’tilsin.
5. Birinchi s о nni n а tij а sif а tid а qabul qilinsin. T а m о m.
Bu qoidal а r k е tm а -k е tligi а lg о ritmning t а shkil et а di, chunki ul а rni b а j а rg а n
i х tiyoriy а yirishni bil а dig а n kishi i х tiyoriy s о nl а r jufti uchun eng k а tt а umumiy
bo’luvchini t о p а о l а di.
M а t е m а tikl а r uz о q v а qtl а r d а v о mid а а lg о ritml а rning bund а y if о d а l а rid а n k е ng
f о yd а l а nib turli hisobl а sh а lg о ritml а rini ishl а b chiqdil а r.
M а s а l а n, kv а dr а t v а kubik t е ngl а m а l а r ildizl а rini topish а lg о ritml а ri t о pildi. А st а -
s е kin о liml а r qiyinr о q m а s а l а l а r ustid а b о sh q о tirib, m а s а l а n, i х tiyoriy d а r а j а li
а lg е br а ik t е ngl а m а l а r ildizl а rini t о pish а lg о ritml а rini qidir а dil а r. H а tt о , XVII а srd а
L е ybnis i х tiyoriy 8 m а t е m а tik m а s а l а ni y е chishning umumiy а lg о ritmini topishga
urinib ko’rg а n. А mm о bung а o’ х sh а sh а lg о ritml а rni ko’rishning il о ji bo’lm а g а n v а
а st а -s е kin buning butunl а y imk о ni yo’q d е g а n х ul о s а g а k е ling а n.
Shund а y bo’lishig а q а r а m а y, а lg о ritm tushunch а sining aniq t а vsifi b е rilm а gung а
q а d а r, m а s а l а ning а lg о ritmik y е chimsizligini isb о tl а sh mumkin em а s edi. А lg о ritm
tushunch а si jud а q а dim z а m о nl а rd а n sh а kll а nib k е lg а n. Shung а q а r а m а y, а srimizning
yarmig а qad а r m а t е m а tikl а r bu о b’ е kt h а qid а ma’lum bir q а r а shl а rg а q а n оа tl а nib
k е lg а nl а r.
А lg о ritm atamasi m а t е m а tikl а r t о m о nid а n f а q а t k о nkr е t m а s а l а l а rni y е chish bil а n
b о g’liq h о ld а о lin а r edi. XX а sr b о shid а m а t е m а tik а а s о sl а rid а vujudg а k е lg а n
q а r а m а q а rshilikl а r v а mu а mm о l а r ul а rni h а l etishg а q а r а tilg а n turli k о ns е psiyal а r v а
о qiml а rning vujudg а k е lishig а о lib k е ldi. 20- yill а rg а k е lib, eff е ktiv his о bl а sh
m а s а l а l а ri ko’nd а l а ng bo’ldi.
А lg о ritm tushunch а sining o’zi m а t е m а tik t а dqiq о tl а r о b’ е kti bo’lib q о lg а nligi
uchun aniq v а q а t’iy t а ’rifg а muhtoj edi. Bund а n t а shq а ri kompyuter а srini
yaqinl а shtiruvchi fizik а v а t ех nik а ning riv о jl а nishi h а m shuni t а q о z о et а r edi.](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_4.png)
![Algoritmni mukammalroq tushunarli bo’lishi uchun o’quvchilarga turli hayotdan,
fandan algoritmlarga misollar keltirish va bunga o’zlari tuzishga harakat qilishlarini
taklif etish mumkin. Masalan, taom tayyorlash, turli qurilmalarni ishlatish, sport
musobaqasi yoki yo’l harakati qoidalari algoritmlarini keltirish mumkin, yoki
matematik formula bo’yicha qiymat hisoblash algoritmi yoki kompyuterni ishlatish
bo’yicha algoritm kabi misollar keltirilishi mumkin.
Algoritmning asosiy xossalari.
Algoritmning asosiy xossalari haqida quyidagilarni ta’kidlash mumkin:
1-xossa. Diskretlilik,ya’ni algoritmni chekli sondagi oddiy ko’rsatmalar ketma-
ketligi shaklida ifodalash mumkin. Tugallangan amallar ketmaketligi qadam deyiladi.
Demak, algoritm chekli qadamlardan iborat bo’lishi kerak.
2-xossa. Tushunarlilik,ya’ni ijrochiga tavsiya etilayotgan ko’rsatmalar uning uchun
tushunarli bo’lishi shart, aks holda ijrochi oddiy amalni ham bajara olmay qolishi
mumkin. Har bir ijrochining bajara olishi mumkin bo’lgan ko’rsatmalar tizimi mavjud.
3-xossa. Aniqlik, ya’ni ijrochiga berilayotgan ko’rsatmalar aniq mazmunda
bo’lishi lozim hamda faqat algoritmda ko’rsatilgan tartibda bajarilishi shart.
Algoritmning har bir qoidasi aniq va bir qiymatli bo’lishi zarurki, bunda vaqtning biror
daqiqasida olingan miqdorlar qiymati vaqtning shundan oldingi daqiqasida olingan
miqdorlar qiymati bilan bir qiymatli aniqlangan bo’ladi.
4-xossa. Ommaviylik, ya’ni har bir algoritm mazmuniga ko’ra bir turdagi
masalalarning barchasi uchun yaroqli bo’lishi lozim. Algoritm bitta masalani yechish
uchun emas balki shunga o’xshash turdosh masalalar sinfini hal etish uchun xizmat
qiladi
Masalan, ikki oddiy kasr umumiy maxrajini topish algoritmi har qanday kasrlar
umumiy maxrajini topish uchun ishlatiladi.
5-xossa. Natijaviylik, ya’ni har bir algoritm chekli sondagi qadamlardan so’ng
albatta natija berishi lozim. Algoritm masalaning y е chimiga ch е kli sondagi qadamlar
ichida olib k е lishi yoki masalani "y е chib bo’lmaydi" d е gan xabar bilan tugashi k е rak.
Bu xossalar mohiyatini o’rganish va konkret algoritmlar uchun qarab chiqish
talabalarning xossalar mazmunini bilib olishlariga yordam beradi.
Algoritmning tasvirlash usullari.](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_5.png)
![Algoritmning tasvirlash usullari haqida gapirganda algoritmning berilish usullari
xilma-xilligi va ular orasida eng ko’p uchraydiganlari quyidagilar ekanligini ko’rsatib
o’tish joiz:
1. Algoritmning so’zlar orqali ifodalanishi. Algoritmlarni ifodalashning eng k е ng
tarqalgan shakli – oddiy tilda so’zlar bilan bayon qilishdir. Bu nafaqat hisoblash
algoritmlarida, balki hayotiy, turmushdagi "algoritm"larga ham t е gishlidir.
Masalan, biror bir taom yoki qandolat mahsulotini tayyorlashning r е tsipti ham
oddiy tilda tavsiflangan algoritmdir. Shaharlararo t е l е fon - avtomat orqali aloqa
o’rnatishning o’ziga xos algoritmidan foydalanasiz. Do’kondan yangi kir yuvish
mashinasi yoki magnitafon sotib olinsa, ishni foydalanishning algoritmi bilan
tanishishdan boshlaymiz.
Masalani kompyuterda y е chishda ham, ko’pincha mat е matika tilini ham o’z ichiga
olgan tabiiy tildan foydalanish mumkin. Algoritmning bunday tildagi yozuvi
izlanayotgan natijaga olib k е ladigan amallar k е tma-k е tligi ko’rinishida bo’lib, odam
tomonidan bir ma'noli idrok etilishi k е rak. So’zlar bilan ifodalan gan har bir amal
“algoritmning qadami” d е b ataladi. Qadamlar tartib nom е riga ega bo’ladi.
Algoritm k е tma-k е t, qadam-ba qadam bajarilishi k е rak. Agar algoritm matnida "N
sonly qadamga o’tilsin" d е b yozilgan bo’lsa, bu algoritmning bajarilishi ko’rsatilgan N-
qadamdan davom etishini bildiradi.
2. Algoritmning formulalar yordamida berilishi. Algoritm matematik formulalar
yordamida tavsiflanganda har bir qadam aniq formulalar yordamida yoziladi.
Misol tariqasida Kvadrat tenglama yechimlari bo'lmish xvx2 ni aniqlash
algoritmini ko'rib chiqaylik.
1. a, b, с koeffitsiyentlar qiymatlari berilsin.
2. D = b 2—4ac diskriminant hisoblansin.
3. D 0 bo'lsa, tenglama ikkita haqiqiy yechimga ega, ular formulalar bilan
hisoblanadi. Ya'ni masala hal bo'ldi.
5. Algoritmning jadval ko’rinishida berilishi. Algoritmning bu tarzda
tasvirlanishdan ham ko‘p foydalanamiz. Masalan, maktabda qo‘llanib kelinayotgan to‘rt
xonali matematik jadvallar yoki turli xil lotereyalar jadvallari. Funksiyalarning
grafiklarini chizishda ham algoritmlarning qiymatlari jadvali ko‘rinishlaridan
foydalanamiz. Bu kabi jadvallardan foydalanish algoritmlari sodda bo‘lgan tufayli
ularni o‘zlashtirib olish oson.](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_6.png)
![4. Algoritmning dastur shaklida ifodalanishi, ya’ni algoritm kompyuter ijrochisiga
tushunarli bo’lgan dastur shaklida beriladi.
5. Algoritmning algoritmik tilda tasvirlanishi, ya’ni algoritm bir xil va aniq
ifodalash, bajarish uchun qo’llanadigan belgilash va qoidalar majmui algoritmik til
orqali ifodalashdir. Algoritmik tillar - algoritmni bir ma'noli tavsiflash imkonini
beradigan belgilar va qoidalar majmuidir. Har qanday tillardagidek ular ham o'z
alifbosi, sintaksisi va semantikasi bilan aniqlanadi
Bizga o'rta maktabdan ma'lum bo'lgan kompyutrlarsiz algoritimlashga
mo'ljallangan algoritmik tizim algoritmik tilning namunasidir. Algoritmik tilga misol
sifatida yana algoritmlarni belgili operatorlar tizimi shaklida tavsiflashni ham ko'rsatish
mumkin. Bu tillar odatdagi tilga 11 o'xshash bo'lib, kompyuterda bevosita bajarishga
mo'ljallanmagan. Ulardan maqsad algoritmni bir xil shaklda va tushunarli qilib, tahlil
qilishga oson qilib yozishdir.
6. Algoritmlarning grafik shaklda tasvirlanishi. Masalan, grafiklar, sxemalar ya’ni
blok - sxema bunga misol bo’la oladi. Blok - sxemaning asosiy elementlari quyidagilar:
oval (ellips shakli)-algoritm boshlanishi va tugallanishi, to’g’ri burchakli to’rtburchak-
qiymat berish yoki tegishli ko’rsatmalarni bajarish. Romb - shart tekshirishni belgilaydi.
Uning yo’naltiruvchilari tarmoqlar bo’yicha biri ha ikkinchisi yo’q yo’nalishlarni
beradi, parallelogramm- ma’lumotlarni kiritish yoki chiqarish, yordamchi algoritmga
murojaat - parallelogramm ikki tomoni chiziq, yo’naltiruvchi chiziq - blok-sxemadagi
harakat boshqaruvi,nuqta-to’g’ri chiziq (ikkita parallel) - qiymat berish.
Algoritmda bajarilishi tugallangan amallar ketma-ketligi algoritm qadami deb
yuritiladi. Har bir alohida qadamni ijro etish uchun bajarilishi kerak bo’lgan amallar
haqidagi ko’rsatma buyruq deb aytiladi. Algoritmlarni ko’rgazmaliroq qilib tasvirlash
uchun bloksxema, ya’ni geometrik usul ko’proq qo’llaniladi. Algoritmning bloksxemasi
algoritmning asosiy tuzilishining yaqqol geometrik tasviri: algoritm bloklari, ya’ni
geometrik shakllar ko’rinishida, bloklar orasidagi aloqa esa yo’naltirilgan chiziqlar
bilan ko’rsatiladi. Chiziqlarning yo’nalishi bir blokdan so’ng qaysi blok bajarilishini
bildiradi. Algoritmlarni ushbu usulda ifodalashda vazifasi, tutgan o’rniga qarab
quyidagi geometrik shakl (blok) lardan foydalaniladi.
. Kvadratning nazorati berilgan. Uning perimetri aniqlansin. P=4*a
#include<iostream.h>
int main()
{
float a,P;
cout<<"a"; cin>> a;](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_7.png)
![P:=4*a;
cout<<"P=" <<P;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 2. Kvadratningtomoni a berilgan. uni aniqiansin. S=a 2
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main ()
{
int S,a;
cout<<"a="; cin>>a;
S=sqr(a);
cout<<"S=" <<S;
tizim ("Pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 3. To'g'ri to'rtburchakning tomonlari a va b berilgan. uning ustiga S = a *
b; va P = 2 * (a + b) perimetri aniqiansin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
float a,b,s,p;
cout<<"a=";cin>>a;
cout<<"b=";cin>>b;
s=a*b;
p=2*(a+b);
cout<<"s="<<s;
cout<<"p="<<p;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 4. Aylananing diametri berilgan. Uning yordami aniqiansin L=pi*d. pi =
3.14
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
float L,d;
float const pi=3,14;](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_8.png)
![cout<<"d=";cin>>d;
L=pi*d;
cout<<"L="<<L;
cout<<"p="<<p;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 5. Kubning yon nazorati berilgan. Uning hajmini V = a 3
va to`la sirti
S=6*a 2
aniqiansin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
int a,s,v;
cout<<"a=";cin>>a;
s=6*a*a;
v=a*a*a;
cout<<"s="<<s;
cout<<"v="<<v;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 6. Paralelepepidning tomonlari a, b, s berilgan. Uning hajmini V = a*b*c
va to'la sirti S = 2*(a*b+b*c+a*c) aniqlansin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
int a,b,c,s,v;
cout<<"a=";cin>>a;
cout<<"b=";cin>>b;
cout<<"b=";cin>>b;
v=a*b*c;
s=2*(a*b+b*c+a*c);
cout<<"s="<<s;
cout<<"v="<<v;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 7. Doiraning radiusi R berilgan. Uning imkoniyatlari L va S aniqiansin. L
= 2 pi R. S = pi * R 2
#include<iostream.h>
#include<math.h>](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_9.png)
![int main()
{
float L,S,R;
float const pi=3,14;
cout<<"R=";cin>>R;
L=2*pi*R;
S=pi*sqr(R);
cout<<"L="<<L;
cout<<"S="<<S;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 8. Ikkita son a va b berilgan. Ularning o'rta arifmetigi
aniqiansin. Y=(a+b)/2
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
float a,b,y;
cout<<"a=";cin>>a;
cout<<"b=";cin>>b;
y=(a+b)/2;
cout<<"y="<<y;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 9. Ikkita manfiy bo'Imagan son a va b berilgan. Ularning o'rta geometrigi
aniqiansin. Y=sqrt(a*b)
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
float a,b,y;
cout<<"a=";cin>>a;
cout<<"b=";cin>>b;
y=sqrt(a*b);
cout<<"y="<<y;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_10.png)
![Boshlang 10. Nolga teng bo'Imagan ikkita son berilgan. Ularning yig'indisini,
ko'paytmasini va har birining kvadrati aniqiansin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
float a,b,y,y1,y2;
cout<<"a=";cin>>a;
cout<<"b=";cin>>b;
y=a+b;
y1=a*b;
y2=sqr(a)+sqr(b);
cout<<"y="<<y;
cout<<"y1="<<y1;
cout<<"y2="<<y2;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 11. Nolga teng bo'Imagan ikkita son berilgan. Ularning yig'indisini,
ko'paytmasini va har birining moduli aniqiansin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
int a,b,s,v,d;
cout<<"a=";cin>>a;
cout<<"b=";cin>>b;
s=a+b;
v=a*b;
d=abs(a)
cout<<"s="<<s;
cout<<"v="<<v;
cout<<"d="<<d;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 12. To'gri uchburchakning katetlari a va b berilgan. Uning gipotenuzasi s
va perimetri P aniqiansin. C =sqrt(sqr(a)+sqr(b)) , P=a+b+c
#include<iostream.h>
#inceude<math.h>
int main()
{float a,b,c,p;](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_11.png)
![cout<<"a"; cin>> a;
cout<<"b"; cin>> b;
cout<<"c"; cin>> c;
p=a+b+c;
c:=sqrt(sqr(a)+sqr(b));
cout<<"p=" <<p;
cout<<"c=" <<c;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlang 13. Umumiy markazga ega bo'lgan ikkita aylana radiusi berilgan. R1,R2
(R1>R2).Ularnig yuzalari S1 va S2 , fayl ayirmasi S3 aniqiansin. Sl = pi * R1 2
,
S2= pi* R2 2
,
S3 = pi (R1 2
- R2 2
).
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{ int R1,R2,S1,S2,S3;
float const PI=3,14;
cout<<"R1="; cin>> R1;
cout<<"R2="; cin>> R2;
S1=PI*R1*R1;
S2=PI*R2*R2;
S3=PI*(R1*R1-R2*R2);
cout<<"S1="<<S1;
cout<<"S2="<<S2;
cout<<"S3="<<S3;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash 14. Aylananing tegishli L berilgan. Uning radiusi R va mahsulot S
aniqiansin L
= 2* pi *R S = pi *R pi = 3.14
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main ()
{ float s,l,r;
float const pi=3,14;
cout<<"r=";cin>> r;
l=2*p*r;
s=p*r;
cout<<"l="<<l;
cout<<"s="<<s;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_12.png)
![Boshlang 15. Aylananing S berilgan. Uning diametri d va radiusi R aniqiansin L =
2* pi *R S
= pi* R 2
pi = 3.14
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main ()
{
int l,r,s;
float const pi=3,14;
cout<<"r="; cin>>r;
l=2*3*r;
s=3*r*r;
cout<<"s=" <<s;
cout<<"l=" <<l';
tizim ("Pauza");
qaytish 0;
}
Boshlang 16. Sonlar o'qida ikkita nuqta masofa masofa aniqiansin. X3=|x1-x2|
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
int x1,x2,x3;
cout<<"x1="; cin>> x1;
cout<<"x2="; cin>> x2;
x3=abs(x1-x2);
cout<<"x3="<<x3;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlang 17. Sonlar o'qida A, V, S nuqtalar berilgan. S nuqta A va V nuqtalar
orasida. AC va BC kesmalarning ko'paytmasini toping.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
int ac,bc,p;
cout<<"ac=";cin>>ac;
cout<<"bc=";cin>>bc;
p=ac*bc;
cout<<"p="<<p;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash18. To'g'ri to'rtburchakning qarama-qarshi uchlari koordinatalari
berilgan. Shaxsiy tomonlari koordinata o'qiga parallel. To'g'ri to'rtburchakning](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_13.png)
![perimetri va aniq aniqiansin.
#include<iostream.h>
#include<matematik.
h> int main()
{
int ab,ac,s,p;
cout<<"ab=";cin>>ab;
cout<<"ac=";cin>>ac;
s=ac*ab;
p=2*(ac+ab);
cout<<"s="<<s;
cout<<"p="<<p;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Boshlash19. Tekislikdagi berilgan ikki nuqta (x1,y1) va (x2,y2) masofaga topilsin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main ()
{
int x1,x2,y1,y2;
float d;
cout<<"x1="; cin>>x1;
cout<<"x2="; cin>>x2;
cout<<"y1="; cin>>y1;
cout<<"y2="; cin>>y2;
d=sqrt((x2-x1)*(x2-x1)+(y2-y1)*(y2-y1));
cout<<"d=" <<d;
tizim ("Pauza");
qaytish 0;
}
Boshlang20. x ning berilganda y=4(x-3) 6
-7(x-3) 3
+2 funksiyaning kiritilishi
aniqlansin.
include<iostream.h>
#include<math.h>
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
int x,y;
cout<<"x="; cin>> x;
y=4*(x-3)*(x-3)*(x-3)*(x-3)*(x-3)*(x-3)-7*(x-3)*(x -3)*(x-3)+2;
cout<<"y="<<y;
tizim ("pauza");
qaytish 0;](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_14.png)
![}
Begin21. A soni berilgan. A ning A2, A3, A4 , A5 darajalarini aniqlovchi
programma tuzilsin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main ()
{
int a,y,y2,y3,y4;
cout<<"a="; cin>>a;
y=a*a;
y2=a*a*a;
y3=a*a*a*a;
y4=a*a*a*a*a;
cout<<"y=" <<y;
cout<<"y2=" <<y2;
cout<<"y3=" <<y3;
cout<<"y4=" <<y4;
tizim ("Pauza");
qaytish 0;
}
Begin22. Temperatura TC gradus Selsiyda berilgan. Temperaturani TF
Farengeytga o'tkazuvchi dastur tuzilsin.
int Tc, Tf;
cout<<"Tf="; cin>> Tf;
Tc=(Tf-32)*5/9;
cout<<"Tc="<<Tc;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Begin23. Birinchi avtomabilning yuk V1 km/soatiniki V2 km/soat, ular masofaga
S. Ular bir-biridan uzoqlasha boshlasa T vaqtdan keyin ular masofani aniqlaydigan
programma tuzilsin.
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main()
{
int v1,v2,l,s,t;
cout<<"t=";cin>>t;
v1=20;
v2=30;
s=60;](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_15.png)
![l=t*(v1+v2)+s;
cout<<"l="<<l;
tizim ("pauza");
qaytish 0;
}
Begin24. A va V koeffisentlari berilgan, Axe +B =0 chiziqli tenglamaning
yechimini (x ni) aniqlaydigan programma tuzilsin. A<>0
#include<iostream.h>
#include<math.h>
int main ()
{
int a,b,x;
cout<<"a="; cin>>a;
cout<<"b="; cin>>b;
x=-b/a;
cout<<"x=" <<x;
tizim ("Pauza");
qaytish 0;
}](/data/documents/61265358-939e-4d16-8dab-6053e25c9e85/page_16.png)
Ikki nuqta orasidagi masofani hisoblash dasturini tuzish Reja : 1. Masalani qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish. 2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. 3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. 4. Kompyuter uchun dastur tuzish. 5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. 6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish.
Masalalarni kompyuterda yechish bosqichlari. 1. Masalaning qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish. Masalani yechishdan oldin uning qo’yilshi oydinlashtiriladi, ya’ni bunda uning maqsadi va yechilish shartlari aniqlanadi, boshlang’ich ma’lumotlar va natijalarning tarkibi asoslanadi. Bu ma’lumotlar asosida u matematik formulalar ko’rinishida ifoda qilinadi.] 2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. Qo’yilgan matematik masalalar uchun ularning sonli yechish usulini tanlash kerak bo’ladi. Sonli usullar turli-tuman bo’lganligidan ularning eng samarali va qulayini tanlash kerak. Bu masala bilan matematikaning sonli usullar bo’limi shug’ullanadi. Yechish usulini tanlash masalaga qo’yilgan barcha talablarni va uni konkret kompyuterlarda hal qilish imkoniyatlarini hisobga olish kerak. 3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. Masalani yechish uchun tanlangan sonli usulning algoritmi ishlab chiqiladi, ya’ni masalani yechish uchun bajariladigan arifmetik va mantiqiy amallar ketma-ketligi yoritiladi. Masalani yechish algoritmlari ko’rgazmaliroq bo’lishi uchun, ular ko’p hollarda blok- sxema ko’rinishida ifodalanadi. 4. Kompyuter uchun dastur tuzish. Kompyuter uchun dastur masalaning umumiy yechimidir. U algoritmning mashina buyruqlari ketmaketligi shaklidagi yozuvdir. Buning uchun dasturlash tillari (Basic, Fortran, C++ , С ++ va boshqalar) dan biri tanlanadi va unga mos dastur tuziladi. Tuzilgan dasturni sifatli bo’lishi va uni mashina xotirasidan kam joyni egallashi muhim ahamiyatga ega. 5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. Tuzilgan dastur kompyuter klaviaturasi orqali uning xotirasiga 6 kiritiladi. Kiritilgan dasturni rostlash va tekshirish amalga oshiriladi, ya’ni yo’l qo’yilgan xatoliklar tuzatiladi. 6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish. Bu bosqichdan tuzilgan dastur bo’yicha hisoblash bajariladi va hosil bo’lgan natija kompyuterning displey ekraniga chiqariladi yoki chop etish qurilmasi orqali qog’ozga chop etiladi. Natijalarni jadvallar, grafiklar yoki diagrammalar ko’rinishida hosil qilish mumkin. Hosil bo’lgan natija esa foydalanuvchi tomonidan tahlil qilinadi. Qo’yilgan masalani u yoki bu turini yechishning algoritmlarini shakllantirish va ishlab chiqish eng ma’suliyatli hamda muhim bosqichlardan hisoblanadi, chunki bu bosqichda keyinchalik shaxsiy kompyuterda bajarilishi kerak bo’lgan amallarning ketma-ketligi oldindan belgilab olinadi. Algoritmda yo’lga qo’yilgan xatoliklar hisoblash jarayonini noto’g’ri bajarilishiga olib keladi, ya’ni noto’g’ri natijalarni beradi.
Algoritm tushunchasi . Algoritm – bu masalani yechish usullarini izohlashdir, yoki boshqacha qilib aytganda, kutilayotgan natijalarni shaxsiy kompyuter tomonidan olish uchun bajarilayotgan hisoblash jarayolarining ketmaketliklaridir. Algoritm - bu biror masalani yechish uchun bajarilishi zarur bo’lgan buyruqlarning tartiblangan ketma-ketligidir. Har bir algoritm aniq va tugallangan qadamlarga bo’lingan bo’lishi kerak. Algoritm d е b, masalani y е chish uchun bajarilishi lozim bo’lgan amallar k е tma- k е tligini aniq tavsiflaydigan qoidalar tizimiga aytiladi. Boshqacha aytganda, algoritm – boshlang’ich va oraliq malumotlarni masalani y е chish natijasiga aylantiradigan jarayonni bir qiymatli qilib, aniqlab b е radigan qoidalarning biror bir ch е kli k е tma- k е tligidir. Buning mohiyati shundan iboratki, agar algoritm ishlab chiqilgan bo’lsa, uni y е chilayotgan masala bilan tanish bo’lmagan biron bir ijrochiga, shu jumladan kompyut е rga ham bajarish uchun topshirsa bo’ladi va u algoritmning qoidalariga aniq rioya qilib masalani y е chadi. Algoritm atamasi o’rta asrlarda yashab ijod etgan buyuk o’zbek matematigi Al- Xorazmiy nomidan kelib chiqqan. Algoritm so’zi alXorazmiyning arifmetikaga bag’ishlangan asarining dastlabki sahifadagi “Dixit Algoritmi” (“dediki al-Xorazmiy” ning lotincha ifodasi) degan jumlalardan kelib chiqqan. U o’zi kashf etgan o’nli sanoq tizimida IX asrning 825 yilidayoq to’rt arifmetika amallarini bajarish qoidalarini 7 bergan. Arifmetika amallarini bajarish jarayoni esa al-Xorazm deb atalgan. Bu atama 1747 yildan boshlab algorismus, 1950 yilga kelib algoritm deb ham ataldi. Bu yerda al- Xorazmiyning sanoq sistemasini takomillashtirishga qo’shgan hissasi, uning asarlari algoritm tushunchasining kiritilishiga sabab bo’lganligi o’quvchilarga ta’kidlab o’tiladi. Q а dimgi Gr е siyalik m а t е m а tik Е vklid 2 t а n а tur а l А v а B s о nl а rning eng k а tt а umumiy bo’luvchisini t о pish а lg о ritmini t а klif etdi. Uning m а ’n о si quyid а gich а : K а tt а s о nd а n kichigini а yirish, n а tij а ni k а tt а s о n o’rnig а qo’yish v а ikk а l а s о n t е ngl а shgunch а bu а m а lni t а kr о rl а sh. Ushbu t е ng s о nl а r izl а ng а n n а tij а dir. Е vklid а lg о ritmid а А v а B s о nl а rning eng k а tt а umumiy bo’luvchisi ushbu s о nl а r а yirm а sining eng k а tt а bo’luvchisi h а md а ikk а l а А ,B s о nl а rning h а m umumiy eng k а tt а bo’luvchisi bo’lishligidan f о yd а l а nilg а n. Е vklid а lg о ritmining bu if о d а sig а aniqlik y е tishm а ydi, shuning uchun uning k о nkr е tl а shtirish z а rur bo’l а di. Haqiqiy Е vklid а lg о ritmi quyid а gich а :
1. А s о nni birinchi s о n d е b, B s о nni ikkinchi s о n d е b q а r а lsin. 2- qadamg а o’tilsin. 2. Birinchi v а ikkinchi s о nl а rni t а qq о sl а ng. А g а r ul а r t е ng bo’ls а , 5- qadamgao’tilsin, а ks h о ld а 3-qadamgao’tilsin. 3. А g а r birinchi s о n ikkinchi s о nd а n kichik bo’ls а , ul а rning o’rni а lm а shtirilsin. 4- qadamgao’tilsin. 4. Birinchi s о nd а n ikkinchi s о n а yirilsin v а а yirm а birinchi s о n d е b his о bl а nsin. 2- qadamga o’tilsin. 5. Birinchi s о nni n а tij а sif а tid а qabul qilinsin. T а m о m. Bu qoidal а r k е tm а -k е tligi а lg о ritmning t а shkil et а di, chunki ul а rni b а j а rg а n i х tiyoriy а yirishni bil а dig а n kishi i х tiyoriy s о nl а r jufti uchun eng k а tt а umumiy bo’luvchini t о p а о l а di. M а t е m а tikl а r uz о q v а qtl а r d а v о mid а а lg о ritml а rning bund а y if о d а l а rid а n k е ng f о yd а l а nib turli hisobl а sh а lg о ritml а rini ishl а b chiqdil а r. M а s а l а n, kv а dr а t v а kubik t е ngl а m а l а r ildizl а rini topish а lg о ritml а ri t о pildi. А st а - s е kin о liml а r qiyinr о q m а s а l а l а r ustid а b о sh q о tirib, m а s а l а n, i х tiyoriy d а r а j а li а lg е br а ik t е ngl а m а l а r ildizl а rini t о pish а lg о ritml а rini qidir а dil а r. H а tt о , XVII а srd а L е ybnis i х tiyoriy 8 m а t е m а tik m а s а l а ni y е chishning umumiy а lg о ritmini topishga urinib ko’rg а n. А mm о bung а o’ х sh а sh а lg о ritml а rni ko’rishning il о ji bo’lm а g а n v а а st а -s е kin buning butunl а y imk о ni yo’q d е g а n х ul о s а g а k е ling а n. Shund а y bo’lishig а q а r а m а y, а lg о ritm tushunch а sining aniq t а vsifi b е rilm а gung а q а d а r, m а s а l а ning а lg о ritmik y е chimsizligini isb о tl а sh mumkin em а s edi. А lg о ritm tushunch а si jud а q а dim z а m о nl а rd а n sh а kll а nib k е lg а n. Shung а q а r а m а y, а srimizning yarmig а qad а r m а t е m а tikl а r bu о b’ е kt h а qid а ma’lum bir q а r а shl а rg а q а n оа tl а nib k е lg а nl а r. А lg о ritm atamasi m а t е m а tikl а r t о m о nid а n f а q а t k о nkr е t m а s а l а l а rni y е chish bil а n b о g’liq h о ld а о lin а r edi. XX а sr b о shid а m а t е m а tik а а s о sl а rid а vujudg а k е lg а n q а r а m а q а rshilikl а r v а mu а mm о l а r ul а rni h а l etishg а q а r а tilg а n turli k о ns е psiyal а r v а о qiml а rning vujudg а k е lishig а о lib k е ldi. 20- yill а rg а k е lib, eff е ktiv his о bl а sh m а s а l а l а ri ko’nd а l а ng bo’ldi. А lg о ritm tushunch а sining o’zi m а t е m а tik t а dqiq о tl а r о b’ е kti bo’lib q о lg а nligi uchun aniq v а q а t’iy t а ’rifg а muhtoj edi. Bund а n t а shq а ri kompyuter а srini yaqinl а shtiruvchi fizik а v а t ех nik а ning riv о jl а nishi h а m shuni t а q о z о et а r edi.
Algoritmni mukammalroq tushunarli bo’lishi uchun o’quvchilarga turli hayotdan, fandan algoritmlarga misollar keltirish va bunga o’zlari tuzishga harakat qilishlarini taklif etish mumkin. Masalan, taom tayyorlash, turli qurilmalarni ishlatish, sport musobaqasi yoki yo’l harakati qoidalari algoritmlarini keltirish mumkin, yoki matematik formula bo’yicha qiymat hisoblash algoritmi yoki kompyuterni ishlatish bo’yicha algoritm kabi misollar keltirilishi mumkin. Algoritmning asosiy xossalari. Algoritmning asosiy xossalari haqida quyidagilarni ta’kidlash mumkin: 1-xossa. Diskretlilik,ya’ni algoritmni chekli sondagi oddiy ko’rsatmalar ketma- ketligi shaklida ifodalash mumkin. Tugallangan amallar ketmaketligi qadam deyiladi. Demak, algoritm chekli qadamlardan iborat bo’lishi kerak. 2-xossa. Tushunarlilik,ya’ni ijrochiga tavsiya etilayotgan ko’rsatmalar uning uchun tushunarli bo’lishi shart, aks holda ijrochi oddiy amalni ham bajara olmay qolishi mumkin. Har bir ijrochining bajara olishi mumkin bo’lgan ko’rsatmalar tizimi mavjud. 3-xossa. Aniqlik, ya’ni ijrochiga berilayotgan ko’rsatmalar aniq mazmunda bo’lishi lozim hamda faqat algoritmda ko’rsatilgan tartibda bajarilishi shart. Algoritmning har bir qoidasi aniq va bir qiymatli bo’lishi zarurki, bunda vaqtning biror daqiqasida olingan miqdorlar qiymati vaqtning shundan oldingi daqiqasida olingan miqdorlar qiymati bilan bir qiymatli aniqlangan bo’ladi. 4-xossa. Ommaviylik, ya’ni har bir algoritm mazmuniga ko’ra bir turdagi masalalarning barchasi uchun yaroqli bo’lishi lozim. Algoritm bitta masalani yechish uchun emas balki shunga o’xshash turdosh masalalar sinfini hal etish uchun xizmat qiladi Masalan, ikki oddiy kasr umumiy maxrajini topish algoritmi har qanday kasrlar umumiy maxrajini topish uchun ishlatiladi. 5-xossa. Natijaviylik, ya’ni har bir algoritm chekli sondagi qadamlardan so’ng albatta natija berishi lozim. Algoritm masalaning y е chimiga ch е kli sondagi qadamlar ichida olib k е lishi yoki masalani "y е chib bo’lmaydi" d е gan xabar bilan tugashi k е rak. Bu xossalar mohiyatini o’rganish va konkret algoritmlar uchun qarab chiqish talabalarning xossalar mazmunini bilib olishlariga yordam beradi. Algoritmning tasvirlash usullari.