Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi predmeti
Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi predmeti Reja: 1. Jismoniy madaniyat nazariyasini manbalari. 2. Jismoniy madaniyat nazariyasining rivojlanish davrlari. 3. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining boshqa fanlar bilan bog`liqligi. 4. Jismoiiy madaniyat nazariyasining yetakchi tushunchalari va jismoniy madaniyatning ijtimoiy mohiyati.
Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fani mutaxassislikka yunaltirilgan o`quv predmeta sifatida jismoniy madaniyat mutaxassislari uchun fundamental bilimlar tizimi, inson jismoniy barkamolligi va unga erishish va boshqarishning umumiy qonuniyatlarini urgatadi. Jismoniy madaniyat nazariyasi ilmiy fan tarzida jismoniy madaniyatga oid mavjud faktlarni izoxlab beradi va umumlashtiradi. Amaliy fan sifatida inson jismoniy barkamolligining vositalari, jismoniy madaniyati shakllari va uning uslubiyati haqidagi amaliy, nazariy bilimlarni beradi, hayotiy zaruriy harakat malakalari va kunikmalari zaxirasini oshiradi. Jismoniy madaniyat nazariyasi va uning amaliyoti hamisha rivojlanishda va mukammalashib boradi. Amaliyot natijalari, ilmiy tadqiqot maxlumotlari jnsmoniy madaniyat nazariyasini pedagogika fanlari erishgan muvaffaqiyatlarga tayanadi. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi har qanday holatda ilmiy pedagogikaning negizini tashqil etuvchi eng umumiy qonunlardan, prinsiplar va qoidalardan foidalanadi, shu jumladan, barcha sport fanlari uchun ham bu qonunlar, prinsiplar va qoidalar mos keladi va o`ziga xos ma`no kasb etadi. O`quv fani sifatida shakllanishi va uning rivojlanishiga jamiyat a`zolarining jismoniy tayyorgarligini oshirish mumkunligi haqidagi nazariy fikrning vujudga kelishi va unga intilish sabab bo`ldi. Bu bilan insonning jismoniy rivojlanishini boshqarish mum kinligi haqidagi qoida va qonunlar ijtimoiy mehnat va harbiy ama liyetda yo`qo ri samara berishi isbotlandi. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining mazmuni kuydagi larni o`z ichiga oladi: - jismoniy madaniyat jamiyat maxsuli ekanligi, ijtimoiy xodisa sifatida madaniyatning boshqa shakllari bilan bog`liqligi; - jismoniy madaniyatning maqsadi, uning umumiy vazifalari va tamonlari; - jismoniy madaniyatning vositalari, metodik prinsiplari; - harakatga urgatish, o`qitishning uslublari; - jismoniy sifatlarni rivojlantirish;
- jismoniy mashqlar va uni o`qitish jarayonining to`zilishi; - jismoniy mashqlar bilan shug`ullanish mashg`ulotlarini tashkyal lashning shakllari; - jismoniy madaniyat jarayonipi rejalashtirish va uning xisoboti; - jismoniy madaniyat uslubiyatining xususiyatlari; - maktabgacha yoshdagi va maktab yoshidags bolalar jismoniy tarbiyasi; - sport trenirovkasi jarayoni xarakteristikasi. Pedagogik jarayon tarzida jismoniy madaniyatni umumiy qonuniyatlari jismoniy madaniyat nazariyasining u r g a n i sh predmeti xisoblanadi. Umumiy qonuniyatlar deganda, axolining har qanday tabaqa sini: bolalar, o`smirlar, yoshlar, o`rta yoshdagilar, kattalar va kariyalar hamda jismoniy mashqlar bilan shug`ullanishni endigina boshlaganlarni, malakali sportchilarning jismoniy madaniyatsining xususiy tomonlari tushuniladi. Bundan tashqari jismoniy madaniyat uslubiyati jismoniy madaniyatni ajratib olingan ayrim xususiy qonuniyatlarini ham o`rganish predmeti qilib belgilaydi va pedagogik jarayonning umumiy qonuniyatlarini amalga oshirishda «Umumiy va kasb maxsus jismoniy tayyor garligi» metodikasi, «Sport tayyorgarligi» metodikasi deb aniq yunalishdagi metodikalardan foydalaniladi. Bunday uslubiyatlarni har birini ichida o`zlarining xususiy uslublari mavjud. Uslublarning turli-tumanligi shug`ullanuvchilarning qaysi psixologik tiplarga mansubliligiga, ularning yoshi, jinsi, qaysi kasb egasi ekanligi va tanlangan sport mutaxassisligi (maktab yoshidagi bolalar jismoniy madaniyatsi metodikasi, aspar jismoniy madaniyatsi metodikasi va x.k.)ga xos va mos kelishi kerak. Sport pedagogikasining ayrim fanlari uslubiyati (sport uyinlari, gimnastika va x.k.larni o`qitish metodikasi) alohida mustakil ajratilgan ilmiy va o`quv fanlari tarzida shakllangan. Jiyemoniy madaniyat nazariyasi va uslubiyati fani esa ularni yagona nazariy va uslubiy asoslar bilan qurollantiradi, o`rganish predmetlari xarakteriga ko`ra pedago gika fanlari tizimidagi fan sifatida o`z qoidalarini ijtimoiy, psixologik va biologik faktorlar xisobiga tuldiradi. 1. Jismoniy madaniyat nazariyasini manbalari.
Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining rivojlanishi uchun kuidagilar asosiy manba xisoblanadi: - mamlakatimizda jismoniy madaniyat va sportni yo`qsaltirishning yullari va hozirgi payitdagi axvoli, haqidagi xukumat karorlari, qonunlari; - jamiyatining rivojlanishi davomida insonni har tomonlama kamol toptirish haqidagi progressiv ta`limotlar. Bu ta`li motlar insonning har tomonlama rivojlanishi huquqinigina ovoza qilish bilan kifoyalanmay, uning mazmunini ochishga urinish hamda shu goyalarni amalga oshirish yullarini nazariy, amaliy jixatdan asoslashdan iboratdir; - jismoniy madaniyat nazariyasi va uslubiyati soxasi bo`yicha olib borilgan va olib borilayetgan ilmiy izlaiishlar va boshqa aralash fanlarning jismoniy madaniyatga oid tuplagan nazariy, amaliy bilimlar tizimi; -ijtimoiy turmush tarzining hayotiy amaliyoti tajribasi, jamiyatning yuqori jismoniy tayyorgarlikka ega bo`lgan kishilarga talabi – jamiyat a`zolarining jismoniy madaniyat qonuniyatlarini bilishi va shu asosda inson jismoniy kamoloti tizimini to`zish va uni boshqarishga intilishni vujudga kelishi; - jismoniy madaniyat tizimi mavjud jamiyat ma`naviyatining bir bo`lgan xisoblangan jismoniy madaniyat konsepsiyalari; -jismoniy madaniyat praktikasi manba sifatida nazariy qoidalarning hayotiyligini tekshiradi, amaliyotdagi tugilgan original goyalardan foydalanadi va ular esa madaniyat nazariyasi va metodikasini boyitadi. -arxiv materiallari, shaxsiy ko`zatish natijalari (kundaliklar, sportchilar va ularning murabbiylarining rejalari, musobaqa bayennomalari, konspektlar, ma`ro`za matnlari va x.k.lar) jismoniy madaniyat nazariyasini boyitadi va unga manba bo`lib xizmat q iladi . 2. Jismoniy madaniyat nazariyasining rivojlanish davrlari. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining rivojlanishi bir necha davrlarni o`z ichiga oladi. Birinchi davr - inson o`zining ijtimoiy faoliyati davomida harakat-faoliyatini organizmga ta`siri haqidagi eng dastlabki (emperik) bilimlari (Ponamarev. N.I. 1975).
Eng dastlabki emperik bilimlarning tuplanishi "mashqlanganlik"ning foydasini sezib, ma`nosiga yetish va tajribasini o`zatish usullarini anglashga imkon yaratdi. Bu "jismoniy mashqlar"ning va "jismoniy madaniyat"ning paydo bo`lishi uchun sharoit yaratilishida omil bo`lib xizmat qildi. Ikkinchi davr- jismoniy madaniyat jarayonida qo`llanila boshlagan birinchi uslubiyatlarning yaratilishi – qadimgi Yunonistonda kuldorlik davlati davrini va O`rta asrni o`z ichiga oladi (G.D. Harabuga, 1974). Jismoniy madaniyatdagi bu uslublar, tajribalar orqali vujudga keltirilgan bo`lib, filosoflar, pedagoglar, vrachlar odam organizmi faoliyati qonuniyatlarini xali bilmasligi sababli jismoniy mashqlar ta`siri mexanizmini tushuntira olmas, shunga ko`ra jismoniy mashqlar bilan shug`ullanishning foydasini tashqi natijalarga qarab baxolardilar. Yunonistonning jismoniy madaniyat uslubiyati aytarli darajada ma`lum edi. U mavjud vositalar va uslubiyatlarni kuch, chidamlilik va boshqa harakat sifatlarini rivojdantirish uchun ularni yagona tizimiga birlashtira olgan edilar. O`rta asrning o`rtalarida uslubiyatlarining xillari ortdi. Gimnastika, so`zish, uyinlar, kamon otish, otda chopish, kilichbozlik bo`yicha dastlabki qo`llanmalar paydo bo`ldi. Ajdodlarimiz Abu Nasr Farobiy, Abu Ali Ibn Sino. Abu Rayxon Beruiiylarning tan madaniyatsiga oid ilmiy dunyoqarashlari vujudga keldi (Usmonxujayev T.N. 1995). Uchinchi davr - jismoniy madaniyat haqidagi nazariy bilimlarni intensiv tuplanishi Uygonish davridan XIX asrning oxirigacha bo`lgan davrni o`z ichiga oladi. Inson madaniyatsi, uni o`qitish, davolash haqidagi fanning rivojlanishi filosoflar, pedagog va vrachlarning jismoniy madaniyat muammolariga e`tibor qila boshlashlari davri, jismoniy madaniyatning moxiyati haqidagi falsafiy, pedagogik va tibbiy ma`lumotlarning, bilimlarining vujudga kela boshlagan davri. Bu ma`lumotlar xali turlicha edi, chunki ko`pincha usha davrda mustakilrok sanalgan filosofiya, peda gogika, meditsina, fanlari tarkibida voyaga yetar edi. Yul-yulakay, ammo zarur bo`lgan darajada bunday ilmiy fanlarning vakillari ko`pincha o`z muammolarini jismoniy madaniyatning rolini xisobga olmay xal qilish mumkin emasligini tushuna boshladilar. Yangilanish davridayek pedagog-gumanistlar va xayeliy sotsialistlar