“KIMYO” FANIDA O‘QITUVCHILARI UCHUN CROCODILE DASTURIDA VIRTUAL LABORATORIYALARNI TASHKIL ETISHNI O‘RGATUVCHI ELEKTRON RESURS ISHLAB CHIQISH
“KIMYO” FANIDA O‘QITUVCHILARI UCHUN CROCODILE DASTURIDA VIRTUAL LABORATORIYALARNI TASHKIL ETISHNI O‘RGATUVCHI ELEKTRON RESURS ISHLAB CHIQISH MUNDARIJA Kirish. ………………………… … …………… ……… …………… …… 6 I BOB . VIRTUAL LABORATORIYALARNI TASHKIL ETISHNI O‘RGATUVCHI ELEKTRON RESURSLARDAN FOYLALANISHNING NAZARIY ASOSLARI……………………… 10 1.1 . Kimyo fanini o‘rganishda zamonaviy axborot texnologiyalaridan foydalanish……………………………………………………………….. 10 1.2. Simulyator dasturlari tahlili (xorijiy tajriba) .............. .................... ...... 13 1.3. Ta'lim jarayonida o'quvchilarning tayyor elektron darsliklar yordamida o'zi bajarganda pedagogning faoliyati 24 II BOB. “KIMYO” FANI O‘QITUVCHILARI UCHUN CROCODILE DASTURIDA VIRTUAL LABORATORIYALARNI TASHKIL ETISHNI O‘RGATUVCHI ELEKTRON RESURS ISHLAB CHIQISH……………………………………………………… 33 2.1.Crocodile dasturidan foydalanib virtual laboratoriya yaratish algoritmi 33 2.2. Crocodile dasturidan virtual laboratoriyalarda foydalanish ................. 35 2.3 Auto Play Media Studio dastur yordamida “Kimyo” fanida o‘qituvchilari uchun Crocodile dasturida virtual laboratoriyalarni tashkil etishni o‘rgatuvchi elektron resurs ishlab chiqish 53 III BOB . CROCODILE CHEMISTRY DASTURIY TA`MINOTDAN FOYDALANISHNING AMALIY AHAMIYATI 3.1. “ Kimyo ” fanidan Crocodile Chemistry dasturidan foydalanish bo`yicha dars ishlanmasi…………….... ..................................................... 3.2. “Kimyo” fanida o‘qituvchilari uchun Crocodile dasturida virtual laboratoriyalarni tashkil etishni o‘rgatuvchi elektron resurs ni sinovdan o`tkazish…………………….. ..... ................ ............................................... IV BOB . HAYOT FAOLIYATI XAVFSIZLIGI VA EKALOGIYA 4 .1. 4.2. 4.3. Xulosa ....................................... .... ............................................................. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ........................... ... .........................
Kirish Dunyo miqqiyosida kimyo fanini o’qitish jarayoniga yangi pedagogik va axborot kommunikatsion texnologiyalarni jadal sur`atlar bilan kirib kelishi natijasida kimyoviy bilimlarni o’rganishda juda katta yutuqlarga erishildi. Kimyoni o’qitishdagi yangi pedagogik va axborot kommunikatsion (kompyuter) texnologiyalarini qo’llashning mohiyati va talabi o’quvchilar (va talabalar) O’zbekiston Respublikasi uchun chuqur bilimli etuk mutaxassislar bo’lib etishishini ta minlashdir. Hozirgi paytda kimyo fanini o’qitishda, o’z-o’zini‟ nazorat qilish, “BBB metodi”, “Aqliy hujum”, “Insert”, “Sinkveyn”, “Venn diagrammasi” va kimyoviy o’yinlardan mashg’ulotlarda foydalanish uchun o`yin usullari yuqori samara bermoqda va o’quvchilarni dunyoqarash doirasini kengaytirmoqda. O’quvchilarni kimyoviy bilimlarni o’zlashtirish ko’nikmalarida masofadan o’qitish, on-line darsliklar, o’quv qo’llanmalar, muammoli ma’ruza matnlari, elektron darsliklar va virtual laboratoriya ishlaridan foydalanish yuqori samara beradi. Hozirgi kunda O’zbekiston Respublikasida ta`limto’g’risidagi islohotlarning asosini shakllantiruvchi qator me’yoriy hujjatlar qabul qilingan va amalga oshirilib kelinmoqda. Bulardan O‘zbekiston Respublikasining Prezidentining 2020-yil 23- sentabrdagi “Ta`lim to’g’risida”gi O‘RQ-637-son qonuni alohida o’rin tutadi. Bu qonundan kelib chiqadigan asosiy vazifa ta`lim samaradorligini oshirish va yangi pedagogik hamda axborot kommunikatsion texnologiyalardan foydalanib sifatli dars o’tishdir. Ilg’or pedagogik texnologiyalar dars berishning interfaol usullaridan foydalanib dars o’tishni taqozo qiladi. Bular munozara darslari muzokaralar, ishbilarmon o’yinlar, muammoli holatlarni, va keys stadilarni yechishdir. Ushbu usullar o’quvchilarni (yoshlarni) ijodiy fikrlash qobiliyatini va faolligini 6
oshirishda, kimyoni o’qitishdagi dolzarb muammolarni hal qilishning eng ma qul‟ yo’llarini topishda va ularni amaliyotga qo’llashda katta yordam beradi. Kimyo o’qituvchisi o’z pedagogik maxoratini oshirib, uni san’at darajasiga etkazib borishi kerak. Buning uchun o’qituvchi o’z bilim va ko’nikmalarini tinmay oshirib borishi kerak. O’z fikrini tushunarli, ko’rgazmali ifodalay bilishi jahon va mamlakatimiz hayotidagi voqealarga o’zining ijobiy munosabatini bildirish, ta`limberishga ijodiy yondashuvni rivojlantirib borishi uchun axborot kommunikatsion texnologiyalardan foydalib dars o’tishini taqozo qiladi. Yangi O‘zbekistonni barpo etishda malakali mutaxassislar tayyorlashga katta e`tibor berib kelinmoqda. Yuqori malakali mutaxassis kadrlar tayyordash bevosita ta`lim muassasalarining moddiy-texnika va axborot bazasini mustahkamlash, yuqori sifatli o’quv adabiyotlar, darsliklar, elektron o’quv qo’llanmalar va ma ruza ‟ matnlarini yaratish, elektron kutubxonalar tashkil etish bilan bog’liqdir. Zamonaviy bilimlar sari keng yo’l ochish, ta`limtizimini takomillashtirishda yangi axborot texnologiyalaridan unumli foydalanish hozirgi kunning talabiga aylandi. Keyingi yillarda Respublikamizda kompyuter va axborot texnologiyalarini rivojlantirish borasida bir necha farmon va qonunlar ishlab chiqilmoqda. Respublikamizda axborot kommunikatsiya texnologiyalarini (AKT) rivojlantirish bo‘yicha qonunlar, farmonlar va qarorlar qabul qilingan. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Axborot texnologiyalari sohasida ta'lim tizimini yanada takomillashtirish, ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish va ularni IT-industriya bilan integratsiya qilish chora tadbirlari to‘g‘risida” 2020 yil 6 oktyabrdagi PQ- 4851-son qarori, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “«Raqamli O‘zbekiston —2030» strategiyasini tasdiqlash va uni samarali amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2020 yil 5 oktyabrdagi PF-6079-son farmoni va boshqa hukumat qarorlari ishlab chiqilgan. 7
Mavzuning dolzarbligi Hozirgi zamon mutaxassislari, faoliyat doiralari qanday bo’lishidan qat`iy nazar, informatika bo’yicha keng ko`lamdagi bilimlarga, zamonaviy hisoblash texnikasi, informatsion aloqa va kommunikatsiya tizimlari, orgtexnika vositalari va ulardan foydalanish borasida yetarli malakalarga ega bo`lishlari hamda yangi informatsion texnika va texnologiya asoslari to’g’risidagi bilimlarni o’zlarida mujassamlashtirgan bo’lishlari lozim. O’zbekiston Respublikasining ta`lim to’g’risidagi qonuni, va Respublikamizning ta`lim to’g’risidagi olib borilayotgan siyosatidan kelib chiqqan holda o`qitishda AKTlaridan foydalanib dars o’tish va o’quvchilarni fikrlash qobiliyatini yanada rivojlantirish, qiziqishlarini oshirish hozirgi kunning dolzarb muammolaridan biri hisoblanadi. BITIRUV MALAKAVIY ISHIning maqsadi Maktab o`qituvchilari uchun “kimyo” fanidan crocodile chemistry dasturidan foydalanib virtual laboratoriya yaratishni o`rgatuvchi video darslar yaratish. Ishning vazifalari Ushbu Bitiruv malakaviy ishining maqsadidan kelib chiqqan holda quyidagi masalalarni echish rejalashtirildi: 1.Maktablarda Kimyo fanini o’qitishda qo’llaniladigan axborot kommunikatsion (kompyuter) texnologiyalar (AKT) tahlili; 2.Maktablarda kimyo fanini o’qitishda crocodile chemistry dasturidan foydalanib virtual laboratoriya yaratishni o`rgatuvchi elektron resurs ishlab chiqish . 3.Yaratilgan dasturiy ta`minotni tajriba-sinovdan o`tkazish va ta`limda qo`llash. BITIRUV MALAKAVIY ISHI ob`ekti Ushbu ishni bajarishda Maktab o‘qituvchilari va o`quvchilari uchun “Kimyo” fanidan Crocodile chemistry dasturidan foydalanib virtual laboratoriya yaratish hisoblanadi. 8
BITIRUV MALAKAVIY ISHIning predmeti Maktab o‘qituvchilari va o`quvchilari uchun “kimyo” fanidan crocodile chemistry dasturidan foydalanish bo`yicha dasturiy ta`minot yaratish jarayoni. BITIRUV MALAKAVIY ISHIning amaliy ahamiyati Maktab o`quvchilari uchun “Kimyo” fanidan Crocodile Chemistry dasturidan foydalanib o’qitish nisbatan yangi mavzu bo’lib, biz bu dasturdan foydalanib dars o`ta oladigan Kimyo o`qituvchisini uchratmadik. Shuning uchun bu ishni ahamiyati nihoyat katta hisoblanadi va maktab kimyo o’qituvchilarini yana bitta mavzuni AKTlaridan foydalanib o`tish metodikasi va video darsliklar bilan qurollantiradi . 9